Naziv modula: |
Povrede kostiju i zglobova |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o uzrocima i vrstama povreda koštano-zglobnog sistema i usvajanje veština za njihovo zbrinjavanje; • Sticanje znanja o imobilizacionim sredstvima i usvajanje tehnika njihove primene.
|
• prepozna znake povreda zglobova i kostiju; • primenjuje mere u borbi protiv šoka; • definiše ciljeve i pravila imobilizacije; • izvrši imobilizaciju pojedinih telesnih segmenata; • kontroliše postavljenu imobilizaciju; • zbrine prelom sa krvarenjem; • primeni "trostruki hvat"; • učestvuje u prenošenju osobe sa povredom kičmenog stuba.
|
Nastava u bloku: • Povrede zglobova: nagnječenje, uganuće, iščašenje i prelom; • Povrede kostiju; • Imobilizacija - pojam, ciljev; • Pravila imobilizacije; • Sredstva za imobilizaciju; • Imobilizacija kičmenog stuba; • Specifičnosti oslobađanja disajnih puteva pri povredi vratne kičme; • Imobilizacija gornjih ekstremiteta; • Imobilizacija grudnog koša; • Imobilizacija karlice; • Imobilizacija donjih ekstremiteta. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • nastava u bloku (8 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć • nastava u prirodi Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|
Naziv modula: |
Povrede izazvane dejstvom fizičkih, hemijskih i bioloških faktora |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o povredama izazvanim fizičkim, hemijskim i biološkim faktorima; • Usvajanje veština za praktično pružanje prve pomoći. |
• prepozna različite termičke povrede; • na odgovarajući način zbrine različite termičke povrede; • opiše postupak spasioca u različitim akcidentima i koristi mere samozaštite; • pruži adekvatnu prvu pomoć kod povreda elektricitetom; • prepozna hemijska oštećenja organizma i zbrine ih na adekvatan način; • pruži prvu pomoć kod bioloških povreda.
|
Nastava u bloku: • Povrede izazvane dejstvom visoke temperature na organizam: toplotni udar, sunčanica, opekotine; • Povrede izazvane dejstvom niske temperature na organizam: hipotermija i smrzotine; • Povrede elektricitetom: povrede električnom strujom i udar groma; • Hemijske opekotine; • Nagla trovanja udisanjem i gutanjem otrova; • Trovanja ugljenmonoksidom; • Trovanja kaustičnim sredstvima; • Trovanje alkoholom, lekovima i psihoaktivnim supstancama; • Biološke povrede; • Ujed zmija i drugih životinja; • Ubodi insekata (pčela, osa, stršljen, škorpion, pauk, krpelj). |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • nastava u bloku (8 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz stanja i povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|
Naziv modula: |
Povrede pojedinih telesnih segmenata i posebne povrede |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o povredama pojedinih telesnih segmenata; • Sticanje znanja o kraš i blast povredama i utopljenju; • Sticanje znanja o povredama u saobraćaju i specifičnostima o postupku na mestu nesreće; • Sticanje znanja o politraumi; • Sticanje znanja o trijažiranju p/o; • Usvajanje veština za praktično pružanje prve pomoći. |
• prepozna i zbrine kraniocerebralne povrede; • prepozna i zbrine povrede oka i uva; • prepozna i zbrine p/o sa povredama organa trbuha i karlice; • prepozna kraš i blast povrede i pruži adekvatnu prvu pomoć; • zbrine utopljenika uz poznavanje mera za bezbednost spasioca; • opiše postupak kod saobraćajnog udesa; • učestvuje u izvlačenju povređenog iz automobila i skidanju kacige kod motociklista; • opiše redosled zbrinjavanja povreda kod politraumatizovanih; • vrši trijažu p/o.
|
Nastava u bloku: • Kranio-cerebralne povrede; • Povrede oka i uva; • Povrede organa grudnog koša; • Povrede organa trbuha i karlice; • Kraš povrede; • Blast povrede; • Utopljenje u vodi; • Saobraćajni traumatizam; • Politrauma; • Trijaža p/o. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • nastava u bloku (8 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć • nastava u prirodi Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz stanja i povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi; • Organizovati poligon sa većim brojem povređenih/obolelih.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad. |
|
Naziv modula: |
Iznenada nastale tegobe i bolesti |
||||
Trajanje modula: |
6 časa |
||||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
||
• Sticanje znanja o postupcima kod najčešćih iznenada nastalih tegoba i bolesti.
|
• prepozna najčešće iznenada nastale tegobe i bolesti i pruži adekvatnu prvu pomoć.
|
Nastava u bloku: • Povišena telesna temperatura; • Bol u grudima; • Hipertenzija; • Bronhijalna astma; • Bol u trbuhu; • Povraćanje i proliv; • Glavobolja i vrtoglavica; • Alergijske reakcije. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • nastava u bloku (6 časa) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć; • nastava u prirodi. Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz stanja i povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi; • Organizovati poligon sa većim brojem povređenih/obolelih.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad. |
||
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Anatomija i fiziologija
- Fizika
- Hemija
- Zdravstvena nega
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
|
NASTAVA |
PRAKSA
|
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Vežbe u bloku |
|||
I |
68 |
136 |
|
|
|
204 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje potrebnih stručnih znanja, radnih veština i navika u praktičnoj primeni znanja odn. izvršavanju profesionalnih zadataka;
- Usvajanje etičkog kodeksa kao pravila ponašanja u profesionalnom radu;
- Razvijanje ljubavi prema pozivu i humanog odnosa prema bolesnim, starim, socijalno ugroženim i hendikepiranim licima;
- Sticanje sposobnosti sagledavanja ličnosti bolesnika - štićenika;
- Osposobljavanje učenika za uspešno prenošenje znanja na zaštiti zdravlja populacije;
- Osposobljavanje učenika za implementaciju praktičnih znanja u toku izvođenja zadataka iz profesionalne nadležnosti;
- Sticanje znanja radi učešća u aktivnom procesu obuke populacije za zdrave stilove života.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Red.br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Zdravstvena nega kao medicinska disciplina |
14 |
2. |
Organizacija zdravstvene službe |
16 |
3. |
Profilaksa infekcije u zdravstvenim ustanovama i kućnim uslovima |
54 |
4. |
Bolesnička soba |
40 |
5. |
Sprovođenje lične higijene bolesnika i drugih lica u stanju potrebe |
48 |
6. |
Položaj bolesnika u postelji, prenos bolesnika i pomoć pri kretanju |
32 |
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Razred: prvi
Naziv modula 1: |
Zdravstvena nega kao medicinska disciplina |
||
Trajanje modula: |
14 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Upoznavanje učenika sa definicijom, zadacima i ulogom zdravstvene nege u profesionalnom osposobljavanju zdravstvenognegovatelja; • Upoznavanje sa organizacijom zdravstvene nege; • Razvijanje profesionalnog,etičkog odnosa prema bolesniku i licima u stanju potrebe. |
• definiše i navede ciljeve i zadatke zdravstvene nege; • prepozna organizaciju zdravstvene nege • objasni etičke principe i kodeks ponašanja zdravstvenog radnika, kao i značaj čuvanja profesionalne tajne; • primeni pravila ponašanja i komunikacije sa učesnicima u procesu zdravstvene nege.
|
Teorija: • Cilj, zadaci i predmet izučavanja zdravstvene nege; • Pojam etike zdravstvenog radnika i osnovna načela; • Čuvanje profesionalne tajne; • Kodeks ponašanja i lik zdravstvenog negovatelja pri radu u bolničkim uslovima, uslovima kućne nege i obavljanju profesionalnih zadataka iste • Organizacija i podela zdravstvene nege. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teoretsku nastava (10 časova) • vežbe (4 časa). Podela odeljenja na grupe • odeljenje se deli na grupe (do 8 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskom kabinetu zdravstvene nege sa fondom od 4 časa nedeljno. Preporuke za realizaciju nastave • na časovima vežbi u kabinetu učenici su obavezni da nose radnu uniformu i odgovarajuću obuću • kodeks etike zdravstvenog radnika. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vrši se kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • usmeno izlaganje • testove znanja • aktivnost na času • domaći zadatak • test praktičnih veština. |
Vežbe: • Upoznavanje učenika sa kabinetom za zdravstvenu negu i nastavnim sredstvima za rad; • Radna uniforma zdravstvenog negovatelja i mere lične zaštite. |
Naziv modula 2: |
Organizacija zdravstvene službe |
||
Trajanje modula: |
16 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Upoznavanje sa zadacima, vrstama i organizacijom rada zdravstvenih i socijalnih ustanova; • Upoznavanje sa medicinskom dokumentacijom. |
• prepozna vrste zdravstvenih ustanova prema nivoima sistema zdravstvene zaštite; • nabroji vrste medicinske dokumentacije i prepozna način vođenja obaveznih zdravstvenih obrazaca; • opiše zadatke zdravstvenih ustanova na različitim nivoima zdravstvene zaštite.
|
Teorija: • Vrste zdravstvenih ustanova, specifičnosti i zadaci: - primarne - sekundarne - tercijarne; • Organizacija rada zdravstvenih ustanova; • Specifičnosti ustanova za smeštaj i trajni boravak osoba sa posebnim potrebama (dom za nezbrinutu decu, ustanove za smeštaj i lečenje mentalno ometenih u razvoju, gerontološki centri); • Medicinska dokumentacija.
|
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teoretsku nastavu (16 časova). Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici. Preporuke za realizaciju nastave • slike različitih zdravstvenih ustanova • različiti obrasci medicinske dokumentacije • pravilnik o kućnom redu zdravstvenih ustanova. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vrši se kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • usmeno izlaganje • testove znanja • aktivnost na času • domaći zadatak • test praktičnih veština. |
Naziv modula 3: |
Profilaksa infekcije u zdravstvenim ustanovama i kućnim uslovima |
||
Trajanje modula: |
54 časa |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Upoznavanje sa profilaksom intrahospitalnih i infekcija u kućnim uslovima; • Upoznavanje sa merama dezinfekcije i sterilizacije; • Razvijanje svesti o potrebi samozaštite i zaštite obolelih u toku rada sa zaraznim materijalom.
|
• prepozna način prenošenja infekcije; • primeni opšte mere u suzbijanju infekcije; • definiše metode dezinfekcije i sterilizacije • primeni metode dezinfekcije i sterilizacije na upotrbljenom priboru,aparatima, uređajima i ostalom materijalu koji dolazi u kontakt sa bolesnikom • kontroliše izvršenu sterilizaciju. |
Teorija: • Pojam i vrste infekcije; • Vogralikov lanac; • Opšte mere u suzbijanju infekcije u kućnim uslovima; • Intrahospitalne infekcije; • Dezinfekcija - pojam, vrste, metode i sredstva; • Vrste i primena dezinfekcionih sredstava; • Sterilizacija - pojam, vrste, metode i sredstva; • Kontrola sterilizacije. Vežbe: • Dezinfekcija ruku i lična zaštita zdravstvene negovateljice; • Vrste i primena dezinfekcionih sredstava; • Priprema metalnih instrumenata za sterilizaciju; • Priprema operacionog rublja i zavojnog materijala za sterilizaciju; • Rukovanje i čuvanje sterilnog materijala; • Pravilno odlaganje, transport, sterilizacija i reciklaža infektivnog otpada.
|
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teoretsku nastavu (22 časova) • vežbe (32 časova). Podela odeljenja na grupe • odeljenje se deli na grupe (do 8 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskom kabinetu zdravstvene nege sa fondom od 4 časa nedeljno. Preporuke za realizaciju nastave • na časovima vežbi u kabinetu učenici su obavezni da nose radnu uniformu i odgovarajuću obuću • šema Vogralikovog lanca infekcije • različite vrste dezinfekcionih sredstava • uređaji i aparati za sterilizaciju • metalni instrumenti, zavojni materijal i operaciono rublje. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vrši se kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • usmeno izlaganje • testove znanja • aktivnost na času • domaći zadatak • test praktičnih veština. |
Naziv modula 4: |
Bolesnička soba |
||
Trajanje modula: |
40 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Upoznavanje sa opremom i izgledom različitih vrsta bolesničkih soba; • Razvijanje sposobnosti za estetsko oplemenjivanje bolesničke sobe; • Upoznavanje učenika sa različitim vrstama bolesničkih postelja; • Upoznavanje učenika sa potrebama bolesnika različitog zdravstvenog stanja za funkcionalnijim vrstama postelje i opreme. |
• opremi i estetski urediti bolesničku sobu; • namesti bolesničku postelju i promeni lično i posteljno rublje; • razlikuje vrste postelja i rukuje sa standardnim i specijalnim posteljama; • sprovodi higijenu bolesničke sobe, nameštaja i opreme; • demonstrira nameštanje bolesničke postelje sa nepokretnim bolesnikom.
|
Teorija: • Položaj i osnovne karakteristike • bolesničke sobe; • Nameštaj i oprema bolesničke sobe; • Vrste bolesničkih postelja; Oprema bolesničke postelje - sastav i način upotrebe. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teoretsku nastavu (4 časa) • vežbe (36 časova). Podela odeljenja na grupe • odeljenje se deli na grupi (do 8 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskom kabinetu zdravstvene nege sa fondom od 4 časa nedeljno. Preporuke za realizaciju nastave • na časovima vežbi u kabinetu učenici su obavezni da nose radnu uniformu i odgovarajuću obuću • slike i šeme različitih načina opremanja bolesničke sobe i postelje • standardna i specijalna bolesnička postelja. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vrši se kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • usmeno izlaganje • testove znanja • aktivnost na času • domaći zadatak • test praktičnih veština.
|
Vežbe: • Nameštanje prazne bolesničke postelje i postelje sa bolesnikom; • Promena posteljnog rublja (donjeg čaršava,navlake za ćebe i jastučnice); • Promena ličnog rublja nepokretnog bolesnika (pižame i spavaćice); • Pravilno odlaganje, transport i pranje bolničkog rublja. |
Naziv modula 5: |
Sprovođenje lične higijene bolesnika i drugih lica u stanju potrebe |
||
Trajanje modula: |
48 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Upoznavanje učenika sa značajem održavanja i postupcima sprovođenja lične higijene; • Razvijanje pozitivnih higijenskih navika i njihovo usvajanje; • Upoznavanje učenika sa funkcijama kože i značajem održavanja lične higijene u cilju zaštite očuvanja integriteta kože i sluzokože. |
• prepozna potrebu za sprovođenjem lične higijene; • definiše mere lične higijene; • pravilno sprovodi mere lične higijene; • izvodi ličnu higijenu bolesnika u kućnim uslovima; • objasni značaj održavanja lične higijene i nabroji funkcije kože. |
Teorija: • Značaj lične higijene; • Higijenske potrebe polupokretnih i nepokretnih bolesnika. Vežbe: • Umivanje bolesnika (aktivnog i pasivnog); • Toaleta usne duplje; • Pranje kose (u polusedećem i ležećem položaju); • Kupanje nepokretnog bolesnika (u bolesničkoj postelji i u kadi); • Higijena polno-analne regije.
|
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teoretsku nastavu (4 časa) • vežbe (44 časa.) Podela odeljenja na grupe • odeljenje se deli na grupe (do 8 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskom kabinetu zdravstvene nege sa fondom od 4 časa nedeljno. Preporuke za realizaciju nastave • na časovima vežbi u kabinetu učenici su obavezni da nose radnu uniformu i odgovarajuću obuću • materijal i higijenska sredstva za održavanje lične higijene • savremena tehnička pomagala za sprovođenje lične higijene • demonstracioni prikaz postupaka sprovođenja lične higijene na fantom lutki. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vrši se kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • usmeno izlaganje • testove znanja • aktivnost na času • domaći zadatak • test praktičnih veština.
|
Naziv modula 6 |
Položaj bolesnika u postelji, prenos bolesnika i pomoć pri kretanju |
||
Trajanje modula: |
32 časa |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Upoznavanje učenika sa tehnikom pomeranja i prenosa bolesnika; • Upoznavanje učenika sa vrstama položaja bolesnika u postelji; • Usvajanje veština o načinu obuke bolesnika koji koriste različita pomagala za hod. |
• izvede pomeranje i prenos bolesnika; • promeni položaj bolesnika; • obuči povređenog/obolelog za aktivnost samozbrinjavanja u cilju promene položaja; • koristi savremena pomagala za kretanje bolesnika i obučava ih za upotrebu. |
Teorija: • Osnovna podela i vrste položaja u postelji (aktivni, pasivni i prinudni); • Stalni prinudni položaj; • Privremeni prinudni položaj; • Prenos bolesnika. Vežbe: • Pomeranje i okretanje bolesnika u postelji; • Zaštitni položaj i pokreti; • Podizanje pacijenta iz bolesničke postelje i invalidskih kolica; • Priprema zdravstvenog negovatelja i materijala za postavljanje bolesnika u različite položaje; • Prenos bolesnika iz postelje na ležeća i sedeća kolica; • Hod uz tuđu pomoć, pomoću pomagala (štake, tronožac, sobna kolica i dr).
|
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teoretsku nastavu (12 časova) • vežbe (20 časova). Podela odeljenja na grupe • odeljenje se deli na grupe (do 8 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskom kabinetu zdravstvene nege sa fondom od 4 časa nedeljno. Preporuke za realizaciju nastave • na časovima vežbi u kabinetu učenici su obavezni da nose radnu uniformu i odgovarajuću obuću • slike i šeme različitih vrsta položaja • nastavni film • razna pomagala (štake, dubak, tronožac, sobna kolica). Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vrši se kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • usmeno izlaganje • testove znanja • aktivnost na času • domaći zadatak • test praktičnih veština. |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Anatomija i fiziologija
- Higijena i zdravstveno vaspitanje
- Patologija
- Ishrana
- Neuropsihijatrija
- Medicinska rehabilitacija
- Infektologija
- Zdravstvena nega u kući.
Naziv predmeta: |
||||||
Godišnji fond časova: |
68 časova |
|||||
|
||||||
Ciljevi predmeta |
- Sticanje znanja o higijenskim principima na osnovu kojih učenici formiraju pozitivan stav sa ciljem da se usvoji i uvek primenjuje zdravo ponašanje - zdrav stil življenja, kao osnova za očuvanje zdravlja, održavanja lične higijene u prevenciji nastanka raznih bolesti i poremećaja koji nastaju kao posledica nedovoljnog i nepravilnog održavanja lične higijene i nehigijenskog načina življenja; - Sticanje znanja o uticaju fizičke aktivnosti na organizam - u zavisnosti od starosnog doba i psihofizičkih sposobnosti, kao i usvajanje fizičke aktivnosti kao stila života; - Sticanje znanja o značaju očuvanja mentalnog zdravlja i upoznavanja higijenskih aspekata prevencije; - Sticanje znanja o značaju i ulozi higijene ishrane u zaštiti i unapređenju zdravlja i poremećaji i bolesti koji najčešće nastaju kao posledica nepravilne ishrane; - Sticanje znanja i shvatanje značaja komunalne higijene, školske higijene, higijene rada, higijene vanrednih uslova kao i upoznavanje sa pozitivnim i negativnim uticajima životne sredine na zdravlje; - Sticanje znanja o ciljevima, metodama i oblicima zdravstveno-vaspitnog rada, kao i priprema učenika za samostalan zdravstveno-vaspitni rad.
|
|||||
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
||
Lična higijena |
• Sticanje pozitivnih stavova i navika u ličnoj higijeni; • Sticanje znanja o higijenskim principima koji sprečavaju nastanak poremećaja i bolesti usled nepravilnog održavanja lične higijene; • Sticanje znanja o bolestima koje se prenose polnim kontaktom.
|
• navede definiciju zdravlja SZO; • objasni pojam duševnog i telesnog zdravlja; • navede faktore koji utiču na zdravlje; • objasni značaj redovnog lekarskog pregleda; • održava ličnu higijenu; • odabere zdravstveno ispravna sredstva za održavanje lične higijene;sa posebnim osvrtom na higijenu usne duplje i sredstava u prevenciji kariesa • se zaštiti od bolesti koje se prenose polnim kontaktom; • odabere i upotrebi odgovarajuće kontraceptivno sredstvo; • odabere adekvatnu odeću i obuću. |
• Definicija zdravlja, koncept zdravlja; • Značaj i principi održavanja higijene kože, sluzokože i adneksa; • Indeks KEP; • Higijenski zahtevi sredstava za održavanje lične higijene i poremećaji koji nastaju usled neodgovarajućeg kvaliteta tih sredstava; • Bolesti koji nastaju usled nepravilnog održavanja lične higijene; • Polno prenosive bolesti; • Zdravstveni aspekti; kontracepcije i primene kontraceptivnih sredstava • Higijenski i zdravstveni značaj odeće i obuće. |
Na početku nastane teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Nastavna tema se realizuje kroz sledeće oblike nastave: teorijska nastava (68 časova) Mesto realizacije nastave • Učionica
Preporuke za realizaciju nastave • aktivna nastava • demonstracija • rad u grupama
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja 3. aktivnost na času
Broj časova po temama • Lična higijena (10 časova) • Higijena fizičke kulture i telesnog vaspitanja (10 časova) • Mentalna higijena (20 časova) • Higijena ishrane (5 časova) • Komunalna higijena (11 časova) • Školska higijena (5 časova) • Zdravstveno vaspitanje (5 časova) • Higijena u vanrednim uslovima (2 časa).
|
||
Higijena fizičke kulture i telesnog vaspitanja |
• Sticanje znanja o fiziologiji rada, zamora, umora i premora; • Sticanje znanja o odmoru, rekreaciji i snu; • Sticanje znanja o uticaju atmosferskih faktora na zdravlje; • Sticanje znanja o uticaju vode i fizičke aktivnosti na očuvanje i unapređenje zdravlja; • Sticanje znanja o uticaju fizičke aktivnosti na organizam, u zavisnosti od starosnog doba i psihofizičkih sposobnosti. |
• razlikuje vrstu rada mora i prilagodi telesnoj konstituciji i zdravstvenom stanju organizma; • planira dnevne aktivnosti, fizičku aktivnost, odmor i san; • koristi blagodeti vode, vazduha i sunčevog zračenja u cilju unapređenja zdravlja; • se zaštiti od nepovoljnog dejstva sunčevog zračenja; • primenjivanjem fizičke aktivnost prihvata zdrav stil života. |
• Fiziološki aspekti higijene rada, odmora,rekreacije i sna; • Umor, zamor, premor; • Uloga sunčevog zračenja, vode, vazduha i fizičke aktivnosti u očuvanju i unapređenju zdravlja; • Fizička aktivnost kao mera prevencije oboljenja u različitim životnim dobima. |
|||
Mentalna higijena |
• Sticanje znanja o značaju očuvanja mentalnog zdravlja i upoznavanje sa faktorima koji mogu da naruše mentalno zdravlje; • Sticanje znanja o specifičnostima mentalnog zdravlja u zavisnosti od starosnog doba; • Sticanje znanja o rizičnom ponašanju dece i adolescenata; • Sticanje znanja o bolestima zavisnosti i njihovoj prevenciji. |
• se prilagođava uticajima sredine i deluje kao stabilna i zrela ličnost • odupre faktorima koji narušavaju mentalno zdravlje • primeni mere koje podižu nivo psihičke kondicije; • usvoji zdrav stil života, što znači da ne postane zavisan od nikotina, alkohola i opojnih droga. |
• Mentalno zdravlje, odnos telesnog i mentalnog zdravlja, faktori koji utiču na mentalno zdravlje; • Interpersonalni odnosi i njihova pozitivna modifikacija; • Specifičnosti mentalnog zdravlja kod dece i omladine; • Zrelost mladih za brak i formiranje porodice; • Specifičnosti mentalnog zdravlja žena u prelaznom dobu i starih ljudi; • Prevencija duševnih poremećaja u zavisnosti od starosnog doba; • Stres; • Prevencija bolesti zavisnosti: pušenje, narkomanija i alkoholizam. |
|
||
Higijena ishrane |
• Sticanje znanja o značaju i ulozi higijene ishrane u zaštiti i unapređenju zdravlja; • Sticanje znanja o hranljivim materijama, namirnicama i njihovoj biološkoj vrednosti; • Sticanje znanja o povezanosti pravilne ishrane i nastanku bolesti; • Sticanje znanja u cilju usvajanja navika za zdrav način života. |
• se pravilno hrani i koristi zdravstveno bezbedne namirnice; • navede koje hranljive materije je neophodno da unosi; • objasni značaj i ulogu vitamina • objasni koje bolesti nastaju usled nepravilne ishrane i neispravne hrane; • prepozna bolesti nastaju usled poremećaja ponašanja u ishrani; • zapamti da sve konsultacije vezane za bolesti nepravilne ishrane traži od stručnog lica |
• Fiziologija ishrane; • Energetski bilans; • Hranljive materije; • Grupe namirnica i njihova biološka vrednost; • Vitamini:rastvorljivi u mastima i vitamini rastvorljivi u vodi; • Osnovni principi pravilne ishrane; • Procena uhranjenosti i poremećaji usled nepravilne ishrane; • Poremećaji ponašanja u ishrani; • Bolesti usled neispravne hrane; • Sanitarno-higijenski nadzor, zdravstvena ispravnost, zdravstveno bezbedna hrana i zakonska regulativa. |
|
||
Komunalna higijena |
• Sticanje znanja o pozitivnim i negativnim uticajima spoljne sredine na zdravlje; • Sticanje znanja o značaju vode za piće i resursima vode kod nas; • Sticanje znanja o kruženju materijai energija i zaštiti životne sredine; • Sticanje znanja o higijeni stanovanja i higijenskom mestu stanovanja; • Sticanje znanja o zračenjima u životnoj sredini; • Sticanje znanja o otpadnim materijama u životnoj sredini; • Sticanje znanja o značaju zemljišta; • Sticanje znanja o atmosferi i aerozagađenju; • Sticanje znanja o globalnim poremećajima u životnoj sredini. |
• poveže kako vlaga, atmosferski pritisak, kretanje vazduha i temperatura utiču na zdravlje; • poveže kako aerozagađenje dovodi do nastanka bolesti; • analizira značaj higijenski ispravne vode za piće i bolesti koje nastaju upotrebom zagađene vode; • objasni metode prečišćavanja vode • objasni metode upravljanja otpadnim materijama • razlikuje tipove naselja i objasni značaj higijene stanovanja. |
• Sastav atmosfere i aerozagađenje; • Higijenski, epidemiološki, ekološki i zdravstveni značaj vode za piće; • Higijenski zahtevi odlaganja otpadnih voda i čvrstih otpadnih materija; • Sastav zemljišta, kruženje materije i mere zaštite zemljišta od zagađenja; • Higijena naselja, tipovi naselja i higijena stanovanja; • Zračenja u životnoj sredini.
|
|
||
Školska higijena |
• Sticanje znanja o karakteristikama rasta i razvoja dečjeg uzrasta; • Sticanje znanja o uticaju faktora školske sredine na zdravlje učenika; • Sticanje osnovnih znanja o predškolskim ustanovama, domovima i objektima za rekreaciju. |
• prepozna karakteristike rasta i razvoja pojedinih faza dečjeg uzrasta; • opiše kako školska sredina, objekti i nameštaj utiču na zdravlje; • analizira osnovne karakteristike i prednosti korišćenja predškolskih ustanova, domova i objekata za rekreaciju; • proceni značaj prevencije bolesti koje bi nastale kao posledica uticaja školske sredine na učenika. |
• Osnovne karakteristike rasta i razvoja, periodizacija dečjeg uzrasta; • Školski objekti i školski nameštaj, faktori školske sredine koji utiču na zdravlje učenika; • Organizacija nastave; • Predškolske ustanove, domovi učenika, odmarališta i objekti za rekreaciju; • Najčešća oboljenja koja nastaju usled uticaja organizacije nastave i školske sredine. |
|
||
Higijena u vanrednim uslovima
Higijena radne sredine i tokom vanrednih uslova |
• Sticanje znanja o uticaju radne sredine, štetnih noksi na zdravlje ljudi, prevenciji profesionalnih oboljenja i traumatizma; • Sticanje znanja o specifičnostima vanrednih situacija i specifičnoj epidemiološkoj problematici; • Sticanje znanja o snabdevanju higijenski ispravnom vodom i hranom tokom vanrednih stanja.
|
• razlikuje faktore i štetne nokse koje utiču na zdravlje, primeni preventivne mere i spreči profesionalne bolesti i profesionalni traumatizm; • prepozna doprinos mera zaštite ugroženih kategorija stanovništva, prepozna specifičnosti i posledice koje nastaju u vanrednim uslovima; • prepozna probleme koji nastaju sa vodosnabdevanjem, ishranom i smeštajem u vanrednim uslovima.
|
• Uticaj radne sredine i procesa rada na zdravlje, podela i značaj štetnih noksi radne sredine; • Prevencija profesionalnih oboljenja i profesionalnog traumatizma, zaštita zdravlja i posebni zahtevi za rad sa ugroženim kategorijama stanovništva; • Specifičnosti vanrednih uslova koji nastaju usled elementarnih i drugih vrsta katastrofa; • Specifični higijensko-epidemiološki problemi u vanrednim uslovima; • Snabdevanje higijenski ispravnom vodom za piće u vanrednim uslovima, ishrana u vanrednim uslovima; • Higijena smeštaja stanovništva u vanrednim uslovima; • Zadaci zdravstvene službe u sprovođenju higijenskih mera tokom vanrednih stanja. |
|
||
Zdravstveno vaspitanje |
• Sticanje znanja o ciljevima, metodama i oblicima zdravstveno-vaspitnog rada; • Sticanje znanja o korišćenju i primeni zdravstveno-vaspitnih sredstava; • Sticanje znanja o sprovođenju zdravstveno-vaspitnog rada u svakodnevnoj praksi. |
• objasni ciljeve zdravstveno vaspitnog rada; • napravi operativni plan i program zdravstveno-vaspitnog rada u okviru svoje kompetencije; • primeni oblike i metode zradvstveno- vaspitnog rada; • koristi očigledna zdravstveno- vaspitna sredstva. |
• Ciljevi i principi zdravstvenog vaspitanja; • Planiranje i programiranje zdravstvenog vaspitanja; • Metode i oblici zdravstveno-vaspitnog rada; • Očigledna sredstva u zdravstveno-vaspitnom radu; • Zdravstveno vaspitanje kao obavezan vid zdravstvene zaštite; • Zdravstveno vaspitanje kao sastavni deo rada zdravstvenih radnika. |
|
||
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Biologija - Hemija - Fizika - Anatomija i fiziologija - Patologija |
- Mikrobiologija sa epidemiologijom - Neuropsihijatrija
|
- Zdravstvena nega - Prva pomoć
|