Prethodni

NASTAVNI PLAN I PROGRAM  ZA OBRAZOVNI PROFIL MASER

 

1. STANDARD KVALIFIKACIJE

 

2. Naziv kvalifikacije: Maser

 

3. Sektor - područje rada: Lične usluge

 

4. Nivo kvalifikacije: III

 

  1. Svrha kvalifikacije: izvođenje manuelne i aparaturne masaže klijenata, priprema i primena hidroterapijskih postupaka.

 

  1. Način sticanja kvalifikacije:

Kvalifikacija se stiče nakon uspešno završenog procesa srednjeg stručnog obrazovanja.

 

  1. Trajanje:

Program srednjeg stručnog obrazovanja za sticanje kvalifikacije traje tri godine.

 

  1. Način provere:

Dostignutost ishoda programa srednjeg stručnog obrazovanja se proverava na završnom ispitu koji sprovodi srednja škola.

 

  1. Zasnovanost kvalifikacije:

Kvalifikacija se zasniva na opisu rada, ciljevima stručnog obrazovanja i ishodima stručnog obrazovanja.

 

8.1. Opis rada

 

Dužnosti - stručne kompetencije:

 

-   Manuelna i aparaturna masaža klijenata

-   Priprema i primena hidroterapijskih postupaka

 

Dužnosti - stručne kompetencije

Zadaci - jedinice kompetencija

Manuelna i aparaturna masaža klijenata

-   Priprema za masažu (priprema prostorije, temperature, atmosferskog pritiska i aparature za izvođenje masaže)

-   Priprema klijenata za masažu

-   Procena kvaliteta kože neposredno pre primene masaže

-   Priprema tehnike masaže prema indikacijama lekara specijaliste

-   Klasična (relaks) masaža

-   Specijalne masaže (šijacu, yumeiho, anticelulit, limfna masaža, sportska masaža, mioterapija i refleksoterapija)

-   Limfna drenaža

-   Podvodna masaža

-   Priprema i nadzor higijenskog minimuma pre ulaska u bazen i kadu (higijena bolesnika, propusnik i voda)

-   Masaža uz pomoć aparata

-   Masaža sportista, kao priprema za veća fizička opterećenja

Priprema i primena hidroterapijskih postupaka

 

-   Priprema prostorije, temperature, atmosferskog pritiska i materijala za primenu hidroterapijskih postupaka

-   Priprema klijenata za kupke, tuševe i obloge

-   Sprovođenje delimične i opšte kupke

-   Dezinfekcione aplikacije tuševa u terapijske svrhe

-   Priprema i primena vodenih, blatnih, parafinskih i fango obloga

-   Priprema i primena zračne i morske kupke

-   Asistiranje fizioterapeutu prilikom primene relaksacije u bazenu

 

8.1.1. Ekstremni uslovi pod kojima se obavljaju dužnosti: nema.

 

8.1.2. Izloženost rizicima pri obavljanju dužnosti: nema.

 

8.2. Ciljevi stručnog obrazovanja

 

-   Cilj stručnog obrazovanja za kvalifikaciju MASER je osposobljavanje lica za izvođenje manuelne i aparaturne masaže klijenata, pripremu i primenu hidroterapijskih postupaka.

 

Neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebe kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređivanja zapošljivosti, usmerava da lica budu osposobljavana za:

 

-   primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;

-   primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;

-   primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;

-   upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu;

-   preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;

-   prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju.

 

8.3. Ishodi stručnog obrazovanja

 

Stručne kompetencije

Znanja

Veštine

Sposobnosti i stavovi

Po završenom programu obrazovanja, lice će biti u stanju da:

izvodi manuelnu i aparaturnu masažu klijenata

-   objasni fiziološko i biološko dejstvo masaže na organizam

-   opiše građu (topografsku anatomiju) i funkciju kože

-   navede opremu instrumenta i pribor koji je neophodan za rad

-   navede vrste metoda asepse i antisepse i objasni njihov značaj

-   navede indikacije i kontraindikacije za sprovođenje masaže

-   navede vrste i oblike preparata koji se koriste za sprovođenje masaže

-   opiše sve vrste i tehnike manuelne aparaturne masaže

-   navede parametre za doziranje na određenom aparatu

-   opiše pravilan pravac izvođenja masaže i pravilno doziranje masaže

-   navede mere zaštite i samozaštite na radu

-   utvrdi status kože

-   primeni metode asepse i antisepse

-   izvodi sve oblike manuelne masaže

-   izvodi refleksoterapiju, šiacu, yumeiho, anticelulit masažu, limfnu drenažu, higijensko-medicinsku masažu, sportsku masažu, mioterapiju, krio masažu i podvodnu masažu

-   izvodi sve oblike aparaturne masaže

-   podešava parametre na aparatima;

-   primeni aparaturu u podvodnoj, vibracionoj, ultrazvučnoj masaži

-   izabere odgovarajuće preparate;

-   primeni mere zaštite i samozaštite u radu

-   organizuje rad u salonu - prijem klijenata, vođenje dokumentacije

-   vrši marketing  salona

-   prati naučno-stručnu literaturu i savremenu dobru praksu

-   savesno, odgovorno, uredno i precizno obavlja poverene poslove;

-   efikasno planira i organizuje vreme;

-   ispolji pozitivan odnos prema značaju sprovođenja važećih standarda u zdravstvu;

-   ispolji pozitivan odnos prema funkcionalnosti i tehničkoj ispravnosti uređaja koje koristi pri obavljanju posla;

-   ispolji ljubaznost, komunikativnost, fleksibilnost u odnosu prema saradnicima;

-   ispolji kreativnost i inovativnost pri obavljanju posla;

-   ispolji samokritičnost i objektivnost pri obavljanju posla;

-   bude orijentisan prema klijentu i prilagodljiv na promene u radu;

-   rešava probleme u radu;

-   ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima.

izvrši pripremu i primenu hidroterapijskih postupaka

 

-   navede vrste hidroterapijskih postupaka

-   objasni biološko delovanje hidroterapijskih postupaka

-   objasni indikacije i kontraindikacije za hidroterapijske postupke

-   pripremi prostoriju, temperaturu, atmosferski pritisak

-   pripremi sve vrste obloga

-   primeni hidroterapijske postupke

 

 

2. NASTAVNI PLAN

 

I Nastavni plan za obrazovni profil MASER

 

 

 

 

I RAZRED

nedeljno

godišnje

T

V

PN

T

V

PN

B

A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI

9

5

 

288

160

 

120

1.

Latinski jezik

2

 

 

64

 

 

 

2.

Anatomija i fiziologija

3

 

 

96

 

 

 

3.

Hemija

1

 

 

32

 

 

 

4.

Prva pomoć

 

 

 

 

 

 

60

5.

Osnovi nege i rehabilitacije

1

2

 

32

64

 

 

6.

Masaža

2

3

 

64

96

 

60

Ukupno A2

9

5

 

288

160

 

120

Ukupno

14

568

Napomena:**Ukoliko se izaberu samo stručni izborni predmeti

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

 

I RAZRED
časova

Čas odeljenskog starešine

64

Dodatni rad *

do 30

Dopunski rad *

do 30

Pripremni rad *

do 30

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

 

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

 

I RAZRED
časova

Ekskurzija

do 3 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1-2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30-60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge

15-30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

 

 

I RAZRED

Razredno-časovna nastava

32

Mentorski rad (nastava u bloku, praksa)

5

Obavezne vannastavne aktivnosti

2

Ukupno radnih nedelja

39

 

Podela odeljenja u grupe

 

razred

predmet/modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi -do

vežbe

praktična nastava

nastava u bloku

I

Masaža

96

 

60

10

Osnovi nege i rehabilitacija

32

 

 

10

Prva pomoć

 

 

60

10

 

3. NASTAVNI PROGRAM

 

A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI

 

LATINSKI JEZIK

1.   OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

 

 

RAZRED

 

NASTAVA

 

PRAKSA

 

 

UKUPNO

 

Teorijska nastava

 

Vežbe

 

Praktična nastava

 

Nastava u bloku

I

64

 

 

 

 

 

64

 

2. CILJEVI PREDMETA

 

-   Ovladavanje i primena stručne terminologije i frazeologije formulisane na klasičnim jezicima;

-   Uviđanje uticaja klasičnih jezika na uobličenje leksike i frazeologije savremenih jezika i bolje razumevanje gramatičkih modela, kako u maternjem, tako i u stranim jezicima;

-   Sticanje opštih znanja o antičkoj kulturi i medicini;

-   Osposobljavanje učenika za razumevanje svakovrsnih poruka koje su u vezi sa strukom, formulisane na klasičnim jezicima;

-   Upoznavanje učenika sa bitnim elementima savremenog jezika struke, koji se zasniva na klasičnim jezicima.

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA

Razred: prvi

 

Red. br.

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

1.

Latinski jezik

64

 

 

4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

Naziv modula:

Latinski jezik

Trajanje modula:

64 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Osposobljavanje učenika da pravilno (pro)čitaju i pišu/zapisuju reči, kratke rečenice i jednostavne prilagođene tekstove;

•   Ovladavanje i primena znanja o jeziku;

•   Razumevanje, prevođenje i interpretacija teksta;

•   Prepoznavanje uticaja latinskog jezika na uobličenje leksike i frazeologije u savremenim jezicima;

•   Uočavanje značaja kulturnog nasleđa antičke kulture i sticanje sociokulturne kompetencije.

•   tačno primenjuje pravila izgovora i naglašavanja;

•   tačno primenjuje pravila ortografije;

•   uoči specifičnosti izgovora i pravopisa u latinskom jeziku;

•   savlađuje i samostalno primenjuje osnovne gramatičke kategorije;

•   usvoji određeni fond reči vezan za struku u prilagođenim i jednostavnim originalnim tekstovima;

•   upoređuje i povezuje gramatiku maternjeg i latinskog jezika;

•   samostalno ili uz pomoć nastavnika sastavlja kratke rečenice, popunjava stručne termine u tekstu ili povezuje delove teksta;

•   samostalno koristi dvojezične rečnike;

•   prepozna i razume sadržaj i značenje stručnih termina u jednostavnim originalnim tekstovima;

•   ispravno pročita i odredi osnovne funkcije reči u sintagmama/rečenicama;

•   uz pomoć rečnika ili nastavnika prevodi stručne izraze i kratke rečenice sa latinskog na maternji jezik;

•   prepozna i razume na osnovu stručnih naziva u latinskom jeziku značenje i smisao teksta na nekom savremenom jeziku;

•   prepozna i razume na osnovu latinskih izraza reči u savremenim jezicima koje su izvedene i slične sa latinskim jezikom;

•   koristi znanje latinskog jezika da bi shvatio značenje reči latinskog porekla u maternjem i drugim jezicima;

•   sagledava povezanost prošlosti i sadašnjosti uočavajući sličnosti i razlike u kulturama.

GRAMATIČKI SADRŽAJI

•   Latinsko pismo, izgovor i akcenat;

•   vrste reči i njihove promene;

•   kategorije nominalne i verbalne promene.

Imenske reči

•   imenice I, II, III, IV, V deklinacije; izuzeci treće deklinacije; grčke imenice;

•   pridevi i njihova komparacija (svi tipovi);

•   zamenice: lične, prisvojne, povratne; pokazne, odnosne i upitne;

•   brojevi (odnosni i redni).

Glagoli (sve četiri konjugacije i glagol esse)

•   indikativ prezenta aktiva i pasiva;

•   imperativ prezenta aktiva;

•   konjunktiv prezenta aktiva i pasiva;

•   particip prezenta aktiva;

•   particip perfekta pasiva;

•   gerundiv i gerund;

•   glagoli deponentni i semideponentni.

Nepromenljive reči:

•   prilozi (tvorba i komparacija);

•   predlozi.

 

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 Učenicima treba razjasniti šta im se pruža ovim predmetom i šta se očekuje od njih. Bez jasnih i strukturisanih ograničenja učenik ne može sagledati sopstvene mogućnosti i sposobnosti. Zato je važno mlađem srednjoškolcu jasno i taksativno nabrojati i prava i obaveze, zahteve i pravila (ocenjivanja), i to regularno ponavljati uz objašnjenja o čemu se govorilo, zašto i šta dalje sledi. Time se postiže progresija koja ne mora značiti napredovanje prema nekim okoštalim merilima. Naime, pravo je učenika da napreduje onako kako njemu odgovara, da se zalaže za ocenu koju želi i da postiže rezultate prema sposobnostima.

 U nastavi jezika memorisanje se može primenjivati ograničeno vremenski na one sadržaje predmeta koji će se često ponavljati.

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava

•   pogađanje lica ili predmeta

•   igra po ulogama

•   lingvistička radionica (pronalaženje srodnih reči)

•   ilustrovanje latinskih stručnih termina ili pojmova.

Mesto realizacije nastave

•   učionica

Preporuke za realizaciju nastave

•   aktivna nastava

•   rad u grupama

•   zajedničko pravljenje ilustrovanih materijala (zidne novine sa zanimljivim detaljima o znamenitim Rimljanima koji su se bavili određenom strukom, npr. lekari).

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   praćenje ostvarenosti ishoda

2.   testove znanja

3.   aktivnost na času.

 

 

5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA

-   stručni predmeti

-   maternji jezik

-   drugi strani jezik

 

Naziv predmeta:

ANATOMIJA I FIZIOLOGIJA 

Godišnji fond časova:

96 časova

 

Razred: prvi

Ciljevi predmeta:

-   Sticanje neophodnih stručnih znanja o anatomskoj građi i funkciji organa i organizma kao celine;

-   Shvatanje da je znanje iz anatomije i fiziologije osnov za izučavanje svih stručnih predmeta.

TEMA

CILJ

ISHODI

Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN

OSTVARIVANJA PROGRAMA

Organizacija čovečjeg tela

 

•   Sticanje znanja o organizaciji čovečjeg tela, povezanosti sistema organa i značaju homeostaze;

•   Sticanje znanja o vrstama tkiva, njihovoj građi i funkciji;

•   Sticanje znanja o telesnoj temperaturi i njenoj regulaciji.

•   navede latinskom terminologijom nazive osnovnih delova čovečjeg tela;

•   nabroji nivoe u organizaciji čovečjeg tela;

•   nabroji sisteme organa;

•   objasni pojam nervne i humoralne regulacije;

•   objasni pojam i značaj homeostaze;

•   objasni građu i funkcije četiri osnovne vrste tkiva;

•   objasni procese stvaranja i odavanja toplote.

 

•   Predmet izučavanja anatomije i fiziologije;

•   Podela čovečjeg tela - topografski delovi tela;

•   Orijentacione ravni tela;

•   Funkcionalna organizacija čovečjeg tela (nivoi);

•   Mehanizmi regulacije i homeostaza;

•   Epitelna tkiva;

•   Vezivna tkiva (opšta i specijalizovana);

•   Mišićna tkiva;

•   Nervno tkivo;

•   Telesna temperatura i njena regulacija.

Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave

Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (96 časova)

Mesto realizacije nastave

•   anatomski kabinet

•   učionica

Preporuke za realizaciju nastave

•   Pri objašnjavanju podele čovečjeg tela dati termine za: glavu, vrat, grudni koš, trbuh, karlicu i glavne segmente gornjih i donjih ekstremiteta.

•   Preporučuje se da se tokom prve dve teme na svakom času učenicima uvedu dva-tri nova latinska termina

•   Koristiti kolor-postere, amnatomski model i video-prezentacije radi vizualizacije pojedinih krvnih ćelija.

•   Savetuje se da nastavnik zadaje domaći zadatak u vidu crteža sa obeleženim detaljima.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   testove znanja

2.   usmeno izlaganje

3.   aktivnost na času

4.   domaći zadatak

Broj časova po temama

•   Organizacija čovečjeg tela (8 časova)

•   Telesne tečnosti, krv i limfa (10 časova)

•   Lokomotorni sistem  (10 časova)

•   Kardiovaskularni sistem (12 časova)

•   Respiratorni sistem (9 časova)

•   Digestivni sistem (10 časova)

•   Endokrini sistem i dojka (10 časova)

•   Urogenitalni sistem (9 časova)

•   Nervni sistem (12 časova)

•   Sistem receptornih organa (čula) (6 časova).

 

Telesne tečnosti, krv i limfa

•   Sticanje znanja o sastavu telesnih tečnosti i njihovoj ulozi u održavanju homeostaze;

•   Sticanje znanja o pojmovima, pojavama i procesima vezanim za krv;

•   Sticanje znanja o strukturi i ulozi limfnog sistema.

 

•   opiše raspodelu vode u organizmu i objasni od čega zavisi količina vode u organizmu;

•   obasni pojmove egzogena i endogena voda i navede puteve eliminacije vode;

•   objasni uloge krvi u organizmu i značaj održavanja konstantne zapremine krvi;

•   nabroji belančevine krvne plazme i njihov značaj;

•   navede normalan broj krvnih ćelija i njihove uloge;

•   objasni značaj leukocitarne formule;

•   opiše hemolizu i sedimentaciju eritrocita;

•   navede krvne grupe u osnovnim sistemima i značaj njihovog određivanja;

•   navede faze spontane hemostaze;

•   opiše proces koagulacije krvi kroz tri osnovne faze i objasni značaj ovog procesa;

•   lokalizuje i opiše limfne organe;

•   objasni ulogu limfnog sistema.

 

 

•   Voda: količina i raspored vode u organizmu (intracelularna i ekstracelularna tečnost);

•   Poreklo vode u organizmu, uloge i putevi eliminacije;

•   Pojam i zapremina krvi;

•   Osobine i uloge krvi;

•   Sastav krvi;

•   Krvna plazma;

•   Eritrociti;

•   Pojave karakteristične za eritrocite;

•   Krvno-grupni sistemi: ABO i Rh sistem;

•   Leukociti;

•   Trombociti;

•   Spontana hemostaza i koagulacija krvi;

•   Limfni (imuni) sistem;

•   Limfni sudovi;

•   Limfni organi i tkiva.

Lokomotorni sistem

•   Sticanje znanja o građi i ulzi kostiju;

•   Sticanje znanja o građi i ulzi zglobova;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi mišića;

•   Shvatanje funkcionalne povezanosti kostiju, zglobova i mišića u lokomotorni sistem.

 

•   objasni podelu kostiju prema obliku;

•   pokaže na kosturu i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   opiše strukturu zglobova i njihovu podelu prema pokretljivosti;

•   pokaže na kosturu zglobove i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   opiše najvažnije zglobove;

•   objasni karakteristike skeletnih mišića i izvrši njihovu podelu prema ulogama.

 

•   Kosti - podela. građa i uloge kostiju;

•   Kosti gornjih ekstremiteta: rameni pojas i slobodni deo ruke

•   Kosti kičmenog stuba; fiziološke krivine kičme;

•   Kosti grudnog koša;

•   Kosti donjih ekstremiteta: karlični pojas i slobodni deo noge;

•   Kosti lobanje i lica;

•   Zglobovi - pojam, podela prema pokretljivosti;

•   Važniji zglobovi: rame, lakat, kuk, koleno, zglob donje vilice i dr.(prema značaju za obrazovni profil);

•   Skeletni mišići - funkcionalne karakteristike i podela prema funkciji.

 

 

Kardiovaskularni sistem

•   Sticanje znanja o građi srca i vaskularnog sistema;

•   Sticanje znanja srčanom ciklusu ;

•   Sticanje znanja o regulaciji rada srca;

•   Sticanje osnovnih znanja o arterijskom krvnom pritisku i pulsu.

 

•   opiše položaj i građu srca;

•   pokaže na modelu srčane pregrade, srčane šupljine, i krvne sudove;

•   objasni faze srčanog ciklusa i pojam srčane pumpe;

•   objasni funkciju srčanih zalistaka i nastajanje srčanih tonova;

•   objasni automatizam srca i sprovođenje impulsa kroz sprovodni sistem srca;

•   navede načine regulacije srčanog rada;

•   opiše građu sudovnog sistema (arterija, vena i kapilara);

•   objasni ulogu malog krvotoka u respiratornim procesima i velikog krvotoka u nutritivnim procesima;

•   imenuje i pokaže grane luka aorte, grudne i trbušne aorte na anatomskom modelu;

•   imenuje i pokaže velike vene i formiranje gornje i donje šuplje vene

•   objasni građu limfnih sudova i ulogu limfnih organa ;

•   objasni princip merenja krvnog pritiska i njegove vrednosti.

 

 

•   Srce - položaj, veličina, građa zida, srčana maramica, krvni sudovi i živci srca;

•   Srčana šupljina - pregrade, otvori i valvularni aparat;

•   Mali i veliki krvotok;

•   Morfološke karakteristike krvnih sudova;

•   Kapilarna dinamika;

•   Sastav i uloge limfe;

•   Srčani ciklus i fizičke pojave koje prate rad srca;

•   Automatizam srca i električne pojave koje prate rad srca;

•   Regulacija rada srca;

•   Arterijski krvni pritisak i puls.

 

 

Respiratorni sistem

•   Sticanje znanja o građi i funkciji organa za disanje;

•   Sticanje znanja o funkcionalnoj povezanosti respiratornog sistema sa kardiovaskularnim sistemom. 

 

•   pokaže na modelu ili crtežu i imenuje disajne puteve na latinskom jeziku;

•   pokaže na modelu delove pluća i krvne sudove pluća;

•   objasni mehanizam disajnih pokreta i ulogu plućne maramice;

•   opiše građu pluća;

•   objasni disajni ciklus;

•   objasni razmenu gasova u plućima;

•   navede načine transporta kiseonika i ugljendioksida krvotokom;

•   objasni regulaciju disanja;

 

•   Gornji disajni putevi: nos, paranazalne šupljine i ždrelo;

•   Donji disajni putevi: grkljan, dušnik i dušnice;

•   Pluća;

•   Plućna maramica;

•   Fiziologija disanja;

•   Mehanizam disajnih pokreta;

•   Razmena gasova u plućima i transport gasova putem krvi;

•   Regulacija disanja.

 

Digestivni sistem

•   Sticanje znanja o položaju i građi sistema organa za varenje;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi žlezda pridodatih digestivnom sistemu;

•   Sticanje znanja o procesima varenj i, apsorpcije hranljivih materija;

•   Sticanje znanja o motornim aktivnostima digestivnog sistema.

•   pokaže na anatomskom modelu organe digestivnog sistema i imenuje ih na latinskom jeziku po redosledu;

•   imenuje na latinskom jeziku glavne delove organa digestivnog sistema;

•   opiše i pokaže na modelu sadržaj trbušne duplje;

•   objasni proces varenja hrane;

•   navede najvažnije funkcije jetre;

•   objasnu ulogu pankreasa u varenju hrane;

•   objasni proces apsorpcije u digestivnom traktu.

 

 

•   Usna duplja i pljuvačne žlezde;

•   Jednjak;

•   Želudac;

•   Tanko i debelo crevo;

•   Jetra, bilijarni putevi i žučna kesa;

•   Pankreas;

•   Peritoneum i trbušna duplja;

•   Varenje hranljivih materija;

•   Građa i funkcije jetre;

•   Apsorpcija iz digestivnog trakta;

•   Uloge debelog creva i defekacija.

 

 

Endokrini sistem i dojka

•   Sticanje znanja o položaju, građi i funkcijama žlezda sa unutrašnjim lučenjem;

•   Shvatanje uloge hormona u regulaciji svih životnih procesa;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi dojke.

 

•   navede osnovne karakteristike hormona;

•   objasni regulaciju rada endokrnih žlezda - hipotalamus-hipofiza-endokrine žlezde;

•   pokaže na anatomskom modelu endokrine žlezde i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   navede najvažnije hormone pojedinih endokrinih žlezda i opiše njihova dejstva;

•   opiše građu i funkciju dojke.

 

•   Hormoni - pojam, podela, osobine, mehanizam delovanja i kontrola sekrecije;

•   Hormonska aktivnost hipotalamusa i veza sa hipofizom;

•   Hipofiza;

•   Štitasta žlezda;

•   Paraštitaste žlezde;

•   Endokrini pankreas;

•   Nadbubrežne žlezde;

•   Polne žlezde;

•   Druga tkiva i organi sa endokrinom ulogom;

•   Građa i funkcija dojke,

 

Urogenitalni sistem

•   Sticanje znanja o položaju, građi i funkciji urinarnog sistema;

•   Sticanje znanja o položaju, građi i funkcijama muških i ženskih polnih organa.

 

•   lokalizuje na anatomskom modelu mokraćne organe i imenuje ih ih na latinskom jeziku;

•   opiše nefron i objasni njegovu ulogu u stvaranju mokraće;

•   objasni ulogu bubrega u održavanju homeostaze, regulaciji krvnog pritiska i endokrinu ulogu;

•   opiše normalan sastav urina;

•   lokalizuje na anatomskom modelu muške polne organe, imenuje ih na latinskom jeziku i objasni njihovu ulogu;

•   lokalizuje na anatomskom modelu ženske polne organe, imenuje ih na latinskom jeziku i objasni njihovu ulogu.

•   Bubreg - položaj, građa;

•   Nefron;

•   Ekstrarenalni mokraćni putevi: mokraćovod, mokraćna bešika i mokraćna cev;

•   Funkcije bubrega;

•   Stvaranje mokraće;

•   Sastav i osobine mokraće;

•   Muški polni organi;

•   Ženski polni organi.

 

 

Nervni sistem

•   Sticanje znanja o podeli, građi i funkciji nervnog sistema;

•   Sticanje znanja o regulatornoj funkciji nervnog sistema i svih organskih sistema i odnosa organizma prema spoljašnjoj sredini.

•   izvrši podelu nervnog sistema po morfološkim i funkcionalnim karakteristikama;

•   na anatomskom modelu lokalizuje delove centralnog nervnog sistema i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   objasni sprovodnu i refleksnu funkciju cns;

•   objasni refleksni luk;

•   navede funkcije pojedinih delova cns;

•   opiše veliki mozak;

•   objasni građu i ulogu perifernih nerava;

•   objasni funkcionalne karakteristike simpatikusa i parasimpatikusa

•    

•   Funkcionalna i morfološka podela nervnog sistema;

•   Podela centralnog nervnog sistema;

•   Kičmena moždina - građa i funkcije;

•   Spinalni nervi;

•   Refleksna aktivnost centralnog nervnog sistema;

•   Moždano stablo - funkcije;

•   Mali mozak - funkcije;

•   Međumozak - funkcije;

•   Veliki mozak - građa i funkcije;

•   Moždanice;

•   Cerebrospinalna tečnost;

•   Periferni nervi - građa, funkcionalne karakteristike i podela;

•   Autonomni nervni sistem.

 

Sistem receptornih organa (čula)

•   Sticanje znanja o građi i ulogama kože;

•   Sticanje znanja o građi i funkciji čulnih organa.

 

•   definiše analizator i vrste recepcije

•   opiše građu kože i njenih adneksa;

•   opiše recepciju površnog i dubokog senzibiliteta;

•   opiše recepciju mirisa i ukusa;

•   opiše građu oka;

•   objasni recepciju vida;

•   opiše građu uva;

•   objasni recepciju sluha i ravnoteže.

•   Analizatori. Vrste recepcije;

•   Koža: struktura i funkcije;

•   Recepcija površnog i dubokog senzibiliteta;

•   Recepcija mirisa i ukusa;

•   Recepcija vida;

•   Recepcija sluha i ravnoteže.

 

 

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

-   Biologija

-   Fizika

-   Hemija

-   Latinski jezik

-   Prva pomoć

-   Osnovi nege i rehabilitacije

 

Naziv predmeta:

HEMIJA

Godišnji fond časova:

34

 

Razred: prvi

Ciljevi predmeta:

1.   Razvoj funkcionalnog sistema hemijskog znanja kao podrške za izučavanje stručnih predmeta;

2.   Razumevanje odnosa između strukture supstanci, njihovih svojstava kao i mogućnosti njihove primene;

3.   Razumevanje prirodnih pojava i procesa i hemijskog pristupa u njihovom izučavanju;

4.   Razvoj hemijske naučne pismenosti;

5.   Prepoznavanje, razumevanje i primena hemijskih znanja u svakodnevnom životu i profesionalnom radu;

6.   Razumevanje korisnosti od hemijske proizvodnje i za odabranu struku;

7.   Razvoj sposobnosti za sagledavanje potencijalnih rizika, mogućnosti prevencije i mera zaštite pri hemijskim nezgodama u svakodnevnom životu i profesionalnom radu;

8.   Razvoj odgovornog stava prema korišćenju supstanci u svakodnevnom životu i u profesionalnom radu;

9.   Razvoj komunikativnosti i spremnosti za saradnju i timski rad;

10.  Razvoj odgovornosti, sistematičnosti, preciznosti i pozitivnog stava prema učenju;

11.  Razvoj svesti o sopstvenom znanju i potrebi za daljim profesionalnim napredovanjem.

 

TEMA

CILJ

ISHODI

Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN

OSTVARIVANJA PROGRAMA

Struktura supstance

•   Razumevanje korpuskularnog koncepta građe supstanci

•   Razumevanje odnosa između strukture supstanci i njihovih svojstava

•   Razumevanje uticaja međumolekulskih sila na fizička svojstva supstanci

•   objasni elektroneutralnost atoma

•   razume pojam izotopa i primenu izotopa

•   razlikuje atom od jona

•   zna simbole elemenata i formule jedinjenja

•   objasni uzrok hemijskog vezivanja atoma

•   objasni tipove hemijskih veza

•   razlikuje jonsku vezu od kovalentne veze

•   razlikuje nepolarnu od polarne kovalentne veze

•   razume da svojstva hemijskih jedinjenja zavise od tipa hemijske veze

•   razume pojam relativne atomske mase i relativne molekulske mase

•   razume pojam količine supstance i povezanost količine supstance sa masom supstance

•   zna kvantitativno značenje simbola i formula

•   Građa atoma, atomski i maseni broj. Relativna atomska masa

•   Hemijski simboli i formule

•   Hemijska veza (jonska i kovalentna veza). Relativna molekulska masa

 

 Na početku teme, učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinom ocenjivanja.

Oblici nastave

Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava

•   demonstracioni ogledi

Mesto realizacije nastave

Teorijska nastava se realizuje u:

•   odgovarajućem kabinetu

•   specijalizovanoj učionici

•   učionici

 

Disperzni sistemi

•   Razumevanje odnosa između kvalitativnog sastava disperznog sistema i njegovih svojstava

•   Razumevanje odnosa između kvantitativnog odnosa komponenti rastvora i njegovih svojstava

•   Sagledavanje značaja primene disperznih sistema u svakodnevnom životu i profesionalnom radu

•   razume da su disperzni sistemi smeše više čistih supstanci

•   razlikuje disperznu fazu i disperzno sredstvo

•   objasni pojam homogene smeše

•   zna pojam i razume primenu aerosola, suspenzija, emulzija i koloida

•   razume uticaj temperature na rastvorljivost supstanci

•   izračuna maseni procentni sadržaj rastvora

•   razume pojam količinske koncentracije rastvora

•   objasni značaj osmoze i difuzije za biološke sisteme

 

•   Disperzni sistemi

•   Rastvorljivost

•    Maseni procentni sadržaj rastvora

•   Količinska koncentracija rastvora

•   Osmoza i difuzija

demonstracioni ogledi:

•   pripremanje rastvora  poznate količinske koncentracije

•   pripremanje rastvora  poznatog masenog procentnog sadržaja

•   razmena energije između sistema i okoline:

rastvaranje amonijum-hlorida i natrijum-hidroksida u vodi

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   neophodna predznanja ponoviti uz maksimalno angažovanje učenika

•   novo gradivo obraditi uvođenjem što više primera iz realnog života i podsticati učenike na razmišljanje i samostalno zaključivanje

•   u nastavi se izvode svi predviđeni demonstracioni ogledi, kako bi učenici razumeli značaj hemijskog eksperimenta kao primarnog izvora znanja i osnovnog metoda saznavanja u hemiji

•    nastavnik bira primere i demonstracione oglede u skladu sa potrebama struke

•   prilagoditi razmatranje kvantitativnog aspekta hemijskih reakcija potrebama obrazovnog profila

•   upućivati učenike na pretraživanje različitih izvora, primenom savremenih tehnologija za prikupljanje hemijskih podataka

•   ukazivati na korisnost i štetnost hemijskih proizvoda po zdravlje ljudi

•   ukazivati na povezanost hemije sa tehničko-tehnološkim, socio-ekonomskim i društvenim naukama

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   usmenu proveru znanja

•   pisanu proveru znanja

 

Broj časova po temama

•   Struktura supstance (3)

•   Dispezni sistemi (4)

•   Hemijske reakcije (5)

•   Hemija elemenata i jedinjenja (20)

•   Hemijski aspekti zagađivanja životne sredine (2)

Hemijske reakcije

•   Razumevanje koncepta održanja materije kroz principe održanja mase i energije

•   Razumevanje korpuskularnog koncepta u procesu odigravanja hemijskih reakcija

•   Razumevanje koncepta hemijske ravnoteže i njenog značaja za biološke sisteme

 

•   razume da hemijska promena znači nastajanje novih supstanci, raskidanjem starih i stvaranjem novih hemijskih veza

•   razlikuje reakcije sinteze i analize

•   napiše jednačine za hemijske reakcije

•   primeni i koristi znanja iz stehiometrijskog izračunavanja na hemijskim jednačinama

•   razlikuje egzotermne i endotermne reakcije

•   zna faktore koji utiču na brzinu hemijske reakcije

•   razume značaj hemijske ravnoteže za procese iz svakodnevnog života

•   objasni pojam elektrolita

•   razume pojam jakih i slabih elektrolita

•   prikaže elektrolitičku disocijaciju kiselina, baza i soli hemijskim jednačinama

•   razlikuje kiselu, baznu i neutralnu sredinu na osnovu rH vrednosti rastvora

•   objasni značaj pH vrednosti rastvora telesnih tečnosti čoveka

 

•   Hemijske reakcije, hemijske jednačine i kvantitativni aspekt hemijskih reakcija

•   Toplotni efekti hemijskih reakcija

•   Brzina hemijske reakcije i hemijska ravnoteža

•   Elektroliti i elektrolitička disocijacija kiselina, baza i soli

•   pH vrednost

demonstracioni ogledi:

•   kretanje čestica kao uslov za hemijsku reakciju:

reakcija između gasovitog amonijaka i gasovitog hlorovodonika

•   određivanje električne provodljivosti vodenih rastvora : natrijum-hlorida, amonijaka, hlorovodonične kiseline

•   odeđivanje pH vrednosti vodenih rastvora : HCl, NaOH, CH3COOH, NH3 i NaHCO3 univerzalnim indikatorom

 

 

 

Hemija elemenata i jedinjenja

•   Razumevanje odnosa strukture supstanci i njihovih svojstava

•   Sagledavanje značaja primene elemenata i jedinjenja u profesionalnom radu i svakodnevnom životu

•   Razumevanje uslovljenosti fizičkih i hemijskih svojstava organskih supstanci prirodom i položajem  funkcionalne grupe u molekulu

•   Razvijanje znanja o biogenim elementima i biološki važnim jednjenjima

•   Razvijanje znanja o aminokiselinama i proteinima i njihovom biološkom značaju

•   Razvijanje znanja o ugljenim hidratima i njihovom biološkom značaju

•   Razvijanje znanja o lipidima i njihovom biološkom značaju

 

•   razume periodičnu promenu svojstava elemenata u PSE

•   razlikuje metale, nemetale i metaloide

•   napiše jednačine stvaranja oksida metala i nemetala

•   navodi najvažnija jedinjenja elemenata predstavnika grupa PSE, njihova svojstva i primenu u svakodnevnom životu, industriji i posebno u medicini

•   objasni primenu azota i kiseonika u medicini

•   objasni pojam biogeni elementi

•   objasni ulogu gvožđa u hemoglobinu i mioglobinu

•   objasni procese oksidacije i redukcije kao otpuštanja i primanja elektrona

•   razume šta je oksidacioni broj i kako se određuje oksidacioni broj atoma u molekulu

•   zna svojstva atoma ugljenika u organskim molekulima

•   poznaje klasifikaciju organskih jedinjenja (prema strukturi i vrsti hemijskih veza)

•   razlikuje hidroksilnu, aldehidnu, karbonilnu, karboksilnu, estarsku, etarsku i amino grupu

•   objasni kako nastaje peptidna veza

•   navede nazive predstavnika viših masnih kiselina, zasićenih i nezasićenih

•   razlikuje monosaharide,disaharide i polisaharide

•   razlikuje liposolubilne i hidrosolubilne vitamine

•   zna hemijska svojstva organskih jedinjenja koja imaju primenu u struci i svakodnevnom životu

•   Pregled i opšte karakteristike elemenata 17, 16, 15, 14. i 13. grupe PSE

•   Pregled i opšte karakteristike elemenata 1. i 2. grupe PSE

•   Opšte karakteristike prelaznih elemenata i njihova praktična primena

•   Oksido-redukcioni procesi.

•   Organska jedinjenja sa kiseonikom: alkoholi, karbonilna jedinjenja, karboksilne kiseline i estri

•   Ugljeni hidrati

•   Lipidi

•   Proteini. Enzimi

•   Vitamini

demonstracioni ogledi:

•   reakcija magnezijuma i aluminijuma sa sirćetnom kiselinom

•   pripremanje penušavih osvežavajućih pića

•   dokazivanje etanola "alkotestom"

•   dokazivanje skroba rastvorom joda

•   rastvaranje skroba u toploj i hladnoj vodi

•   zgrušavanje proteina limunskom kiselinom

•   rastvorljivost C vitamina i karotina

 

 

Hemijski aspekti zagađivanja životne sredine

•   Razvoj odgovornog stava prema korišćenju supstanci u svakodnevnom životu i profesionalnom radu

•   Razumevanje i prosuđivanje načina odlaganja i uništavanja hemijskih zagađivača životne sredine

i medicinskog otpada

•   Osposobljavanje za zaštitu od potencijalnih rizika i adekvatno reagovanje pri nezgodama u hemijskoj laboratoriji i u svakodnevnom životu

•   razume i objasni štetno dejstvo nekih supstanci na životnu sredinu i zdravlje ljudi

•   zna najčešće izvore zagađivanja atmosfere, vode i tla

•   razume i objasni značaj prečišćavanja

•   razume značaj pravilnog odlaganja sekundarnih sirovina

•   navodi načine pravilnog odlganja hemijskog i medicinskog otpada

•   Zagađivanje atmosfere, vode i tla

•   Izvori zagađivanja

•   Prečišćavanje

•   Zaštita i odlaganje sekundarnih sirovina

•   Hemijski i medicinski otpad

 

 

Korelacija sa drugim predmetima

•   Fizika

•   Biologija

•   Medicinska biohemija

•   Poznavanje preparata

 

PRVA POMOĆ

 

2.   OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

 

 

RAZRED

 

NASTAVA

 

PRAKSA

 

 

UKUPNO

 

Teorijska nastava

 

Vežbe

 

Praktična nastava

 

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

60

 

60

 

2. CILJEVI PREDMETA

 

-   Praktično obučavanje budućih zdravstvenih radnika za valjano ukazivanje neodložne pomoći životno ugroženim licima u nepredviđenim zadesnim situacijama što predstavlja osnovu spasavanja i očuvanja života u zbrinjavanju životno ugroženih, ublažavanje posledica nastalog stanja i potpomaganje oporavka praktičnim radnjama koje su na međunarodnom planu propisane i usvojene ako metode izbora;

-   Podsticanje razvoja etičkih osobina ličnosti koje karakterišu profesionalni lik zdravstvenih radnika kao što su : humanost, altruizam, preciznost, samoinicijativnost, odgovornost i požrtvovanost;

-   Razvijanje svesti kod pojedinaca i grupa o štetnim uticajima sredine i prihvatanje zdravog načina života;

-   Osposobljavanje učenika za uspešno prenošenje saznanja iz domena prve pomoći u širu društvenu zajednicu;

-   Formiranje kod učenika pozitivnog ponašanja u ličnom životu i profesionalnom radu.

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA

Razred: prvi

 

Red.br.

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

1.

Osnovni principi prve pomoći i utvrđivanje stanja povređenih/obolelih lica

8

2.

Poremećaji stanja svesti

6

3.

Kardiopulmonalna reanimacija

8

4.

Krvarenja i rane

8

5.

Povrede kostiju i zglobova

8

6.

Povrede izazvane dejstvom fizičkih, hemijskih i bioloških faktora

8

7.

Povrede pojedinih telesnih segmenata i posebne povrede

8

8.

Iznenada nastale tegobe i bolesti

6

 

4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osnovni principi prve pomoći i utvrđivanje stanja povređenih/obolelih lica

Trajanje modula:

8 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Upoznavanje sa stanjima koja zahtevaju pružanje neodložne prve pomoći, organizacijom pružanja kao i posebnostima koje zahtevaju različite situacije u akcidentalnim stanjima;

•   Sticanje znanja o načinu provere životnih funkcija (svesti, disanja, cirkulacije);

•   Usvajanje tehnike pregleda p/o radi utvrđivanja znakova povrede/oboljenja i stanja;

•   Prepoznavanje znakova smrti.

•   definiše prvu pomoć i razume njen značaj;

•   definiše hitan slučaj;

•   navede karike u lancu spasavanja i izdvoji one na koje utiče spasilac;

•   opiše postupak na mestu nesreće;

•   napravi plan akcije spasioca

•   vodi komunikaciju sa dispečerima službi koje poziva;

•   utvrdi stanje svesti;

•   utvrdi postojanje disanja;

•   utvrdi postojanje srčanog rada;

•   uradi pregled "od glave do pete" i objasni svoje postupke pri pregledu;

•   opiše rane i kasne znake smrti;

•   definiše prividnu (kliničku) smrt.

 

Nastava u bloku:

•   Pojam, ciljevi, zadaci i značaj prve pomoći;

•   Uloga spasioca u pružanju prve pomoći;

•   Pojam hitnog slučaja;

•   Karike u lancu spasavanja;

•   Postupak na mestu nesreće;

•   Utvrđivanje stanja povređenog/obolelog;

•   Utvrđivanje stanja svesti;

•   Provera disanja;

•   Provera srčanog rada;

•   Pregled "od glave do pete";

•   Postupak sa odećom i obućom;

•   Pojam, vrste i znaci smrti.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   nastava u bloku (8 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

•   nastava u prirodi

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Prikazati učenicima film sa ovom tematikom;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi;

•   Trijažu u ovom modulu samo definisati.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

  1. usmeno izlaganje;
  2. testove znanja:
  3. aktivnost na času;
  4. praćenje rada;
  5. samostalni rad.

 

 

 

Naziv modula:

Poremećaji stanja svesti

Trajanje modula:

6 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o različitim poremećajima svesti;

•   Usvajanje veština za pružanje pomoći licima u besvesnom stanju.

 

•   prepozna različite nivoe poremećaja svesti (somnolencija, sopor, koma);

•   postavi p/o u bočni relaksirajući položaj;

•   prepozna različite poremećaje svesti i zbrine p/o na odgovarajući način.

 

Nastava u bloku:

•   Pojam, uzroci i klasifikacija poremećaja svesti;

•   Postupak kod poremećaja svesti;

•   Nesvestica;

•   Epilepsija (i histerija);

•   Fras;

•   Potres mozga;

•   Moždani udar;

•   Poremećaji koncentracije šećera u krvi;

•   Koma.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   nastava u bloku (6 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Insistirati na traženju medicinske dokumentacije i lekova u odeći unesrećenih;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi;

•   Koristiti realistički prikaz stanja.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

 

 

Naziv modula:

Kardiopulmonalna reanimacija

Trajanje modula:

8 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o kardiopulmonalnoj reanimaciji;

•   Usvajanje veština u tehnici oživljavanja.

 

•   prepozna prestanak disanja i rada srca;

•   navede uzroke opstrukcije disajnih puteva i opiše postupke uspostavljanja prohodnosti disajnih puteva;

•   izvodi kardiopulmonalnu reanimaciju kod osoba različitog uzrasta ;

•   primeni spoljašnji automatski defibrilator.

 

Nastava u bloku:

•   Pojam i ciljevi kardiopulmonalne reanimacije;

•   Prestanak disanja i rada srca - uzroci i znaci;

•   Uspostavljanje prohodnosti disajnih puteva;

•   Metode veštačkog disanja;

•   Spoljašnja masaža srca;

•   Specifičnosti KPR kod dece do prve godine starosti;

•   Specifičnosti KPR kod dece uzrasta od prve godine do puberteta;

•   Kada ne započinjati KPR;

•   Najčešće greške u postupku KPR;

•   Primena spoljašnjeg automatskog defibrilatora.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   nastava u bloku (8 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

•   kabinet za prvu pomoć

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Vežbati tehnike KPR na lutkama - fantomima: beba, dete, odrasla osoba;

•   Organizovati rad u parovima ili individualni.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

 

Naziv modula:

Krvarenja i rane

Trajanje modula:

8 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje osnovnih znanja o uzrocima i vrstama krvarenja i usvajanje veština privremene hemostaze;

•   Sticanje znanja o zavojnom materijalu i usvajanje tehnika previjanja trouglom maramom i zavojem;

•   Sticanje znanja o ranama i usvajanje veština za njihovo zbrinjavanje.

 

•   prepozna znake krvarenja i šoka;

•   primenjuje mere u borbi protiv šoka;

•   lokalizuje tačke digitalne kompresije;

•   zaustavi krvarenje različitim metodama;

•   opiše postupak zbrinjavanja amputacionih povreda;

•   pravilno zbrine ranu;

•   opiše postupak kod krvarenja iz prirodnih otvora;

•   pravilno koristi zavojni materijal;

•   previje pojedine telesne segmente trouglom maramom i zavojem.

 

Nastava u bloku:

•   Krvarenja - vrste i posledice;

•   Hemoragični šok;

•   Metode privremene hemostaze;

•   Traumatska amputacija i postupak kod očekivane replantacije;

•   Krvarenja iz prirodnih otvora;

•   Rane i postupak sa ranama;

•   Strano telo u rani;

•   Ratne rane;

•   Zavojni materijal;

•   Tehnike previjanja pojedinih segmenata tela trouglom maramom i zavojem.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   nastava u bloku (8 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć;

•   nastava u prirodi.

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

 

Naziv modula:

Povrede kostiju i zglobova

Trajanje modula:

8 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o uzrocima i vrstama povreda koštano-zglobnog sistema i usvajanje veština za njihovo zbrinjavanje;

•   Sticanje znanja o imobilizacionim sredstvima i usvajanje tehnika njihove primene.

 

•   prepozna znake povreda zglobova i kostiju;

•   primenjuje mere u borbi protiv šoka;

•   definiše ciljeve i pravila imobilizacije;

•   izvrši imobilizaciju pojedinih telesnih segmenata;

•   kontroliše postavljenu imobilizaciju;

•   zbrine prelom sa krvarenjem;

•   primeni "trostruki hvat";

•   učestvuje u prenošenju osobe sa povredom kičmenog stuba.

 

Nastava u bloku:

•   Povrede zglobova: nagnječenje, uganuće, iščašenje i prelom;

•   Povrede kostiju;

•   Imobilizacija - pojam, ciljev;

•   Pravila imobilizacije;

•   Sredstva za imobilizaciju;

•   Imobilizacija kičmenog stuba;

•   Specifičnosti oslobađanja disajnih puteva pri povredi vratne kičme;

•   Imobilizacija gornjih ekstremiteta;

•   Imobilizacija grudnog koša;

•   Imobilizacija karlice;

•   Imobilizacija donjih ekstremiteta.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   nastava u bloku (8 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

•   nastava u prirodi

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

 

Naziv modula:

Povrede izazvane dejstvom fizičkih, hemijskih i bioloških faktora

Trajanje modula:

8 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o povredama izazvanim fizičkim, hemijskim i biološkim faktorima;

•   Usvajanje veština za praktično pružanje prve pomoći.

•   prepozna različite termičke povrede;

•   na odgovarajući način zbrine različite termičke povrede;

•   opiše postupak spasioca u različitim akcidentima i koristi mere samozaštite;

•   pruži adekvatnu prvu pomoć kod povreda elektricitetom;

•   prepozna hemijska oštećenja organizma i zbrine ih na adekvatan način;

•   pruži prvu pomoć kod bioloških povreda.

 

Nastava u bloku:

•   Povrede izazvane dejstvom visoke temperature na organizam: toplotni udar, sunčanica, opekotine;

•   Povrede izazvane dejstvom niske temperature na organizam: hipotermija i smrzotine;

•   Povrede elektricitetom: povrede električnom strujom i udar groma;

•   Hemijske opekotine;

•   Nagla trovanja udisanjem i gutanjem otrova;

•   Trovanja ugljenmonoksidom;

•   Trovanja kaustičnim sredstvima;

•   Trovanje alkoholom, lekovima i psihoaktivnim supstancama;

•   Biološke povrede;

•   Ujed zmija i drugih životinja;

•   Ubodi insekata (pčela, osa, stršljen, škorpion, pauk, krpelj).

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   nastava u bloku (8 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz stanja i povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

Sledeći