Prethodni

NASTAVNI PLAN I PROGRAM ZA OBRAZOVNI PROFIL LABORATORIJSKI TEHNIČAR

 

1. STANDARD KVALIFIKACIJE

 

2. Naziv kvalifikacije: Laboratorijski tehničar

 

3. Sektor - područje rada: Zdravstvo i socijalna zaštita

 

4. Nivo kvalifikacije: IV

 

  1. Svrha kvalifikacije: izvođenje laboratorijskih analiza.

 

  1. Način sticanja kvalifikacije:

Kvalifikacija se stiče nakon uspešno završenog procesa srednjeg stručnog obrazovanja.

 

  1. Trajanje:

Program srednjeg stručnog obrazovanja za sticanje kvalifikacije traje četiri godine.

 

  1. Način provere:

Dostignutost ishoda programa srednjeg stručnog obrazovanja se proverava na maturskom ispitu koji sprovodi srednja škola.

 

  1. Zasnovanost kvalifikacije:

Kvalifikacija se zasniva na opisu rada, ciljevima stručnog obrazovanja i ishodima stručnog obrazovanja.

 

8.1. Opis rada

 

Dužnosti - stručne kompetencije:

 

-   Izvođenje laboratorijskih analiza

 

 

Dužnosti - stručne kompetencije

Zadaci - jedinice kompetencija

Izvođenje laboratorijskih analiza

-   Uzimanje biološkog materijala (krvi, kapilarne krvi, urina, fecesa, želudačnog soka, briseva)

-   Preuzimanje donesenih transuata, eksudata, likvora, briseva i ostalih sekreta i ekskreta

-   Evidentiranje i sortiranje biološkog materijala po vrstama traženih analiza uz vođenje radnog dnevnika

-   Vršenje raznih analitičkih postupaka iz priređenog biološkog materijala distribuiranog po traženim vrstama analiza

-   Unošenje dobijenih podataka i preračunavanje navršenih analitičkih rezultata, kao i unošenje nalaza, u određene formulare

-   Priređivanje potrebnih rastvora za analizu

-   Nadzor hemijske čistoće pribora za analizu i sterilizacija pribora

-   Destilacija i redestilacija vode

-   Izvođenje hematoloških analiza

-   Bojenje krvnih razmaza raznim metodama bojenja

-   Mikroskopiranje za diferencijalno dijagnostičko određivanje vrsta leukocita krvnih razmaza

-   Izvođenje testova koagulacije

-   Izvođenje mikrobioloških analiza

-   Obrada biološkog materijala bakteriološkim, parazitološkim i virološkim tehnikama

-   Izvođenje histoloških analiza

-   Laboratorijska obrada biološkog materijala - tkiva raznih organa dobijenih biopsijom, operacijom, obdukcijom umrlih; tkiva dobijenih nakon eksperimentisanja na životinjama

-   Izvođenje transfuzioloških analiza

-   Prenatalna obrada trudnica (vađenje krvi, određivanje krvnih grupa i RH faktora, izvođenje papinskog testa)

-   Izvođenje različitih analitičkih i fizičko-hemijskih postupaka sa pripremljenim biološkim materijalom

-   Izvođenje analize urina (kvalitativne i kvantitativne), osnovnih hematoloških analiza i testova koagulacije

-   Određivanje proteina, ugljenih hidrata, lipida, enzima, likvora, facesa itd.

-   Učestvovanje u izvođenju drugih analiza iz programa laboratorije

-   Kontrolisanje hemijske čistoće laboratorijskog stakla i pribora i pripremanje destilovane i redestilovane vode

-   Vođenje laboratorijske administracije, izrada dnevnog plana, ispitivanje rezultata, pravljenje dnevnog, tromesečnog i godišnjeg izveštaja

 

8.1.1. Ekstremni uslovi pod kojima se obavljaju dužnosti: nema.

 

8.1.2. Izloženost rizicima pri obavljanju dužnosti:

-   fizički rizici od požara, oštrih predmeta, struje, eksplozija sudova pod pritiskom, toplote, pare, plina, električnog i magnetnog polja koje emituju aparati za ispitivanje

-   hemijski rizici: laboratorijske hemikalije, kancerogenih sredstva, iritansi, hepatoksični organski rastvarači, sterilizanti, antiseptici, sredstva za održavanje higijene, eksplozivni azidi, dekontaminirajuća sredstva.

-   biološki rizici:

o   bakterije: staphylococcus, streptococcus, N. meningitis, M. Tubercylosis, H. Pertussis;

o   virusi: HIV, Hepatitis (A, B, C), CMV, Zoster, Herpes Simplex, Influenca, koksaki virus;

o   paraziti: organska prašina, gljivične infekcije, crevni paraziti.

 

8.2. Ciljevi stručnog obrazovanja

 

-   Cilj stručnog obrazovanja za kvalifikaciju LABORATORIJSKI TEHNIČAR je osposobljavanje lica za izvođenje laboratorijskih analiza.

 

Neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebe kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređivanja zapošljivosti, usmerava da lica budu osposobljavana za:

 

-   primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;

-   primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;

-   primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;

-   upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu;

-   preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;

-   prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju.

 

 

8.3. Ishodi stručnog obrazovanja

 

Stručne kompetencije

Znanja

Veštine

Sposobnosti i stavovi

Po završenom programu obrazovanja, lice će biti u stanju da:

izvodi laboratorijske analize

-   objasni način uzimanja, obeležanja, čuvanja i transporta materijala biološkog i nebiološkog porekla;

-   objasni funkciju pribora i aparata za rad u mikrobiološkoj, biohemijskoj, hematološkoj i histo-patološkoj laboratoriji;

-   objasni parazitološke, bakteriološke, virusološke, serološke i mikološke analize;

-   objasni histopatološke tehnike;

-   objasni kvalitativne i kvantitativne biohemijske i hematološke analize;

-   objasni način upravljanja medicinskim otpadom;

-   objasni značaj pisanja dnevnog i mesečnog izveštaja. 

 

 

-   uzima, obeležava, čuva i transportuje materijala biološkog i nebiološkog porekla;

-   kontroliše ispravnost pribora i aparata u mikrobiološkoj, biohemijskoj, hematološkoj i histo-patološkoj laboratoriji;

-   vrši parazitološke, bakteriološke, virusološke, serološke i mikološke analize;

-   vrši kvalitativne i kvantitativne analize u biohemijskoj laboratoriji;

-   vrši kvalitativne i kvantitativne analize u hematološkoj laboratoriji;

-   vrši histo-patološke tehnike;

-   upravlja medicinskim otpadom;

-   vodi dnevni i mesečni izveštaj;

-   vodi protokol i izdaje rezultate laboratorijskih analiza.

-   savesno, odgovorno, uredno i precizno obavlja poverene poslove;

-   efikasno planira i organizuje vreme;

-   ispolji pozitivan odnos prema značaju sprovođenja propisa i  važećih standarda u zdravstvu;

-   ispolji pozitivan odnos prema funkcionalnosti i tehničkoj ispravnosti uređaja koje koristi pri obavljanju posla;

-   ispolji ljubaznost, komunikativnost i fleksibilnost u odnosu prema saradnicima;

-   radi u timu;

-   bude orijentisan ka pacijentu;

-   bude prilagodljiv na promene i da rešava probleme u radu;

-   ispolji inicijativnost i preduzimljivost u radu;

-   ispolji samokritičnost i objektivnost pri obavljanju posla;

-   ispolji analitičku sposobnost pri obavljanju posla;

-   ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima.

 

2. NASTAVNI PLAN

I   Nastavni plan za obrazovni profil LABORATORIJSKI TEHNIČAR

 

 

 

 

 

I RAZRED

nedeljno

godišnje

T

V

PN

T

V

PN

B

A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI

10

2

 

320

64

 

120

1.

Anatomija i fiziologija

3

 

 

96

 

 

 

2.

Laboratorijske tehnike

2

2

 

64

64

 

30

3.

Higijena i zdravstveno vaspitanje

2

 

 

64

 

 

30

4.

Latinski jezik

2

 

 

64

 

 

 

5.

Medicinska etika

1

 

 

32

 

 

 

6.

Prva pomoć

 

 

 

 

 

 

60

Ukupno A2

10

2

 

320

64

 

120

Ukupno

12

504

 

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

 

I  RAZRED
časova

Čas odeljenskog starešine

64

Dodatni rad *

do 30

Dopunski rad *

do 30

Pripremni rad *

do 30

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

 

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

 

I  RAZRED
časova

Ekskurzija

do 3 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1-2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30-60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - učenički  parlament, učeničke zadruge

15-30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

 

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

 

 

I  RAZRED

Razredno-časovna nastava

32

Mentorski rad (nastava u bloku, praksa)

5

Obavezne vannastavne aktivnosti

2

Ukupno radnih nedelja

39

 

Podela odeljenja u grupe

 

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi -do

vežbe

praktična nastava

nastava u bloku

I

Laboratorijske tehnike

64

 

30

10

Higijena sa zdravstvenim vaspitanjem

64

 

30

10

 

 

3. NASTAVNI PROGRAM

 

A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI

 

Naziv predmeta:

ANATOMIJA I FIZIOLOGIJA

Godišnji fond časova:

96

 

Razred: prvi

Ciljevi predmeta:

-   Sticanje neophodnih stručnih znanja o anatomskoj građi i funkciji organa i organizma kao celine;

-   Sticanje znanja iz anatomije i fiziologije neophodnih za  izučavanje svih stručnih predmeta.

TEMA

CILJ

ISHODI

Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN

OSTVARIVANJA PROGRAMA

Organizacija čovečjeg tela     

•   Sticanje znanja o organizaciji čovečjeg tela, povezanosti sistema organa i značaju homeostaze;

•   Sticanje znanja o vrstama tkiva, njihovoj građi i funkciji;

•   Sticanje znanja o telesnoj temperaturi i njenoj regulaciji.

•   navede latinskom terminologijom nazive osnovnih delova čovečjeg tela;

•   nabroji nivoe u organizaciji čovečjeg tela;

•   nabroji sisteme organa;

•   objasni pojam nervne i humoralne regulacije;

•   objasni pojam i značaj homeostaze;

•   objasni građu i funkcije četiri osnovne vrste tkiva;

•   objasni procese stvaranja i odavanja toplote.

 

•   Predmet izučavanja anatomije i fiziologije;

•   Podela čovečjeg tela - topografski delovi tela;

•   Orijentacione ravni tela;

•   Funkcionalna organizacija čovečjeg tela (nivoi);

•   Mehanizmi regulacije i homeostaza;

•   Epitelna tkiva;

•   Vezivna tkiva (opšta i specijalizovana);

•   Mišićna tkiva;

•   Nervno tkivo;

•   Telesna temperatura i njena regulacija.

Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Predmet  se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (96 časova)

 

Mesto realizacije nastave

•   anatomski kabinet

•   učionica

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Pri objašnjavanju podele čovečjeg tela dati termine za: glavu, vrat, grudni koš, trbuh, karlicu i glavne segmente gornjih i donjih ekstremiteta

•   Preporučuje se da se tokom prve dve teme na svakom času učenicima uvedu dva-tri nova latinska termina

•   Koristiti kolor-postere, amnatomski model i video-prezentacije radi vizualizacije pojedinih krvnih ćelija

•   Savetuje se da nastavnik zadaje domaći zadatak u vidu crteža sa obeleženim detaljima

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   testove znanja

2.   usmeno izlaganje

 

 

Telesne tečnosti, krv i limfa

•   Sticanje znanja o sastavu telesnih tečnosti i njihovoj ulozi u održavanju homeostaze;

•   Sticanje znanja o pojmovima, pojavama i procesima vezanim za krv; 

•   Sticanje znanja o strukturi i ulozi limfnog sistema.

 

•   opiše raspodelu vode u organizmu i objasni od čega zavisi količina vode u organizmu;

•   obasni pojmove egzogena i endogena voda i navede puteve eliminacije vode;

•   objasni uloge krvi u organizmu i značaj održavanja konstantne zapremine krvi;

•   nabroji belančevine krvne plazme i njihov značaj;

•   navede normalan broj krvnih ćelija i njihove uloge;

•   objasni značaj leukocitarne formule;

•   opiše hemolizu i sedimentaciju eritrocita;

•   navede krvne grupe u osnovnim sistemima i značaj njihovog određivanja;

•   navede faze spontane hemostaze;

•   opiše proces koagulacije krvi kroz tri osnovne faze i objasni značaj ovog procesa;

•   lokalizuje i opiše limfne organe;

•   objasni ulogu limfnog sistema.

 

•   Voda: količina i raspored vode u organizmu (intracelularna i ekstracelularna tečnost);

•   Poreklo vode u organizmu, uloge i putevi eliminacije;

•   Pojam i zapremina krvi;

•   Osobine i uloge krvi;

•   Sastav krvi;

•   Krvna plazma;

•   Eritrociti;

•   Pojave karakteristične za eritrocite;

•   Krvno-grupni sistemi: ABO i Rh sistem;

•   Leukociti;

•   Trombociti;

•   Spontana hemostaza i koagulacija krvi;

•   Limfni (imuni) sistem;

•   Limfni sudovi;

•   Limfni organi i tkiva.

Lokomotorni sistem

•   Sticanje znanja o građi i ulzi kostiju;

•   Sticanje znanja o građi i ulzi zglobova;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi mišića;

•   Shvatanje funkcionalne povezanosti kostiju, zglobova i mišića u lokomotorni sistem. 

 

•   objasni podelu kostiju prema obliku;

•   pokaže na kosturu i imenuje  ih na latinskom jeziku;

•   opiše strukturu zglobova i  njihovu podelu prema pokretljivosti;

•   pokaže na kosturu zglobove i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   opiše najvažnije zglobove;

•   objasni karakteristike skeletnih mišića i izvrši njihovu podelu prema ulogama.

 

•   Kosti - podela. građa i uloge kostiju;

•   Kosti gornjih ekstremiteta: rameni pojas i slobodni deo ruke

•   Kosti kičmenog stuba; fiziološke krivine kičme;

•   Kosti grudnog koša;

•   Kosti donjih ekstremiteta: karlični pojas i slobodni deo noge;

•   Kosti lobanje i lica;

•   Zglobovi - pojam, podela prema pokretljivosti;

•   Važniji zglobovi: rame, lakat, kuk, koleno, zglob donje vilice i dr. (prema značaju za obrazovni profil);

•   Skeletni mišići - funkcionalne karakteristike i podela prema funkciji.

 

Kardiovaskularni sistem

•   Sticanje znanja o građi srca i vaskularnog sistema;

•   Sticanje znanja srčanom ciklusu;

•   Sticanje znanja o regulaciji rada srca;

•   Sticanje osnovnih znanja o arterijskom krvnom pritisku i pulsu.

 

•   opiše položaj i građu srca;

•   pokaže na modelu srčane pregrade, srčane šupljine,  i krvne sudove;

•   objasni faze srčanog ciklusa i pojam srčane pumpe;

•   objasni funkciju srčanih zalistaka i nastajanje srčanih tonova;

•   objasni automatizam srca i sprovođenje impulsa kroz sprovodni sistem srca;

•   navede načine regulacije srčanog rada;

•   opiše građu sudovnog sistema  (arterija, vena i kapilara);

•   objasni ulogu malog krvotoka u respiratornim procesima i velikog krvotoka u nutritivnim procesima;

•   imenuje i  pokaže grane luka aorte, grudne i trbušne aorte na anatomskom modelu;

•   imenuje i  pokaže velike vene i formiranje gornje i donje šuplje vene

•   objasni građu limfnih sudova i ulogu limfnih organa;

•   objasni  princip merenja krvnog pritiska i njegove vrednosti.

•   Srce - položaj, veličina, građa zida, srčana maramica, krvni sudovi i živci srca;

•   Srčana šupljina - pregrade, otvori i valvularni aparat;

•   Mali i veliki krvotok;

•   Morfološke karakteristike krvnih sudova;

•   Kapilarna dinamika;

•   Sastav i uloge limfe;

•   Srčani ciklus i fizičke pojave koje prate rad srca;

•   Automatizam srca i električne pojave koje prate rad srca;

•   Regulacija rada srca;

•   Arterijski krvni pritisak i puls.

 

Respiratorni sistem

•   Sticanje znanja o građi i funkciji organa za disanje;

•   Sticanje znanja o  funkcionalnoj povezanosti respiratornog sistema sa kardiovaskularnim sistemom.  

 

•   pokaže na modelu ili crtežu i imenuje disajne  puteve na latinskom jeziku;

•   pokaže na modelu delove pluća i krvne sudove pluća;

•   objasni mehanizam disajnih pokreta i ulogu plućne maramice;

•   opiše građu pluća;

•   objasni disajni ciklus;

•   objasni razmenu gasova u plućima;

•   navede načine transporta kiseonika i ugljendioksida krvotokom;

•   objasni regulaciju disanja.

 

•   Gornji disajni putevi: nos, paranazalne šupljine i ždrelo;

•   Donji disajni putevi: grkljan, dušnik i dušnice;

•   Pluća;

•   Plućna maramica;

•   Fiziologija disanja;

•   Mehanizam disajnih pokreta;

•   Razmena gasova u plućima i transport gasova putem krvi;

•   Regulacija disanja.

Digestivni sistem

•   Sticanje znanja o položaju i građi  sistema organa za varenje;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi žlezda  pridodatih digestivnom sistemu;

•   Sticanje znanja o procesima varenja i, apsorpcije hranljivih materija;

•   Sticanje znanja o  motornim aktivnostima digestivnog sistema.

•   pokaže na anatomskom modelu  organe digestivnog sistema i imenuje  ih na latinskom jeziku po redosledu;

•   imenuje na latinskom jeziku glavne delove organa digestivnog sistema;

•   opiše i pokaže na modelu sadržaj trbušne duplje;

•   objasni proces varenja hrane;

•   navede najvažnije funkcije jetre;

•   objasnu ulogu pankreasa u varenju hrane;

•   objasni proces apsorpcije u digestivnom traktu.

 

 

•   Usna duplja i pljuvačne žlezde;

•   Jednjak;

•   Želudac;

•   Tanko i debelo crevo;

•   Jetra, bilijarni putevi i žučna kesa;

•   Pankreas;

•   Peritoneum i trbušna duplja;

•   Varenje hranljivih materija;

•   Građa i funkcije jetre;

•   Apsorpcija iz digestivnog trakta;

•   Uloge debelog creva i defekacija.

 

Endokrini sistem i dojka

•   Sticanje znanja o položaju,  građi i funkcijama žlezda sa unutrašnjim lučenjem;

•   Shvatanje uloge hormona  u regulaciji svih životnih procesa;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi dojke.

 

•   navede osnovne karakteristike hormona;

•   objasni regulaciju rada endokrnih žlezda - hipotalamus-hipofiza-endokrine žlezde;

•   pokaže na anatomskom modelu endokrine žlezde i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   navede najvažnije hormone pojedinih endokrinih žlezda i opiše njihova dejstva;

•   opiše građu i funkciju dojke.

 

•   Hormoni - pojam, podela, osobine, mehanizam delovanja i kontrola sekrecije;

•   Hormonska aktivnost hipotalamusa i veza sa hipofizom;

•   Hipofiza;

•   Štitasta žlezda;

•   Paraštitaste žlezde;

•   Endokrini pankreas;

•   Nadbubrežne žlezde;

•   Polne žlezde;

•   Druga tkiva i organi sa endokrinom ulogom;

•   Građa i funkcija dojke,

Urogenitalni sistem

•   Sticanje znanja o položaju,  građi i funkciji urinarnog sistema;

•   Sticanje znanja o položaju,  građi i funkcijama muških i ženskih polnih organa.

 

•   lokalizuje na anatomskom modelu  mokraćne organe i imenuje ih ih na latinskom jeziku;

•   opiše nefron i objasni njegovu ulogu u stvaranju mokraće;

•   objasni ulogu bubrega u održavanju homeostaze, regulaciji krvnog pritiska i endokrinu ulogu;

•   opiše normalan sastav urina;

•   lokalizuje na anatomskom  modelu  muške polne organe, imenuje ih na latinskom jeziku  i objasni njihovu ulogu;

•   lokalizuje na anatomskom modelu  ženske polne organe, imenuje  ih na latinskom jeziku i objasni njihovu ulogu.

•   Bubreg - položaj, građa;

•   Nefron;

•   Ekstrarenalni mokraćni putevi: mokraćovod, mokraćna bešika i mokraćna cev;

•   Funkcije bubrega;

•   Stvaranje mokraće;

•   Sastav i osobine mokraće;

•   Muški polni organi;

•   Ženski polni organi.

 

Nervni sistem

•   Sticanje znanja o podeli, građi i funkciji nervnog sistema;

•   Sticanje znanja o regulatornoj funkciji nervnog sistema i  svih organskih sistema i odnosa organizma prema spoljašnjoj sredini.

•   izvrši podelu nervnog sistema po morfološkim i funkcionalnim karakteristikama;

•   na anatomskom modelu lokalizuje delove centralnog nervnog sistema i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   objasni sprovodnu i refleksnu funkciju cns;

•   objasni refleksni luk;

•   navede funkcije pojedinih delova cns;

•   opiše veliki mozak;

•   objasni građu i ulogu perifernih nerava;

•   objasni funkcionalne karakteristike simpatikusa i parasimpatikusa 

•   Funkcionalna i morfološka podela nervnog sistema;

•   Podela centralnog nervnog sistema;

•   Kičmena moždina - građa i funkcije;

•   Spinalni nervi;

•   Refleksna aktivnost centralnog nervnog sistema;

•   Moždano stablo - funkcije;

•   Mali mozak - funkcije;

•   Međumozak - funkcije;

•   Veliki mozak - građa i funkcije;

•   Moždanice;

•   Cerebrospinalna tečnost;

•   Periferni nervi - građa, funkcionalne karakteristike i podela;

•   Autonomni nervni sistem.

 

Sistem receptornih organa (čula)

 

•   Sticanje znanja o građi i ulogama kože;

•   Sticanje znanja o građi i funkciji čulnih organa.

 

•   definiše analizator i vrste recepcije

•   opiše građu kože i njenih adneksa;

•   opiše recepciju površnog i dubokog senzibiliteta;

•   opiše recepciju mirisa i ukusa;

•   opiše građu oka;

•   objasni recepciju vida;

•   opiše građu uva;

•   objasni recepciju sluha i ravnoteže.

•   Analizatori. Vrste recepcije;

•   Koža: struktura i funkcije;

•   Recepcija površnog i dubokog senzibiliteta;

•   Recepcija mirisa i ukusa;

•   Recepcija vida;

•   Recepcija sluha i ravnoteže.

 

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

-   Biologija

-   Fizika

-   Hemija

-   Latinski jezik

-   Prva pomoć

 

 

LABORATORIJSKE TEHNIKE

 

1.   OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA -  OBLICI I TRAJANJE

 

 

 

RAZRED

 

NASTAVA

 

 

PRAKSA

 

 

 

UKUPNO

 

Teorijska nastava

 

Vežbe

 

 

 

Nastava u bloku

I

64

 

64

 

 

30

 

 158

 

2CILJEVI PREDMETA

 

-   Sticanje znanja o istorijskom razvoju medicinske nauke i najznačajnija otkrića.

-   Sticanje znanja o organizaciji rada zdravstvenih ustanova i priprema kadra za rad u istim, definisana na savremenim principima zdravstvene zaštite.

-   Sticanje znanja o radu u laboratoriji i pridržavanja propisanih bezbednosnih procedura.

-   Razvijanje veštine komunikacije sa pacijentom i članovima stručnog tima, razvijanje pozitivnih osobina svoje ličnosti i motivisanje za permanentno usavršavanje.

-   Sticanje teoretskih znanja i praktičnih veština pripreme pribora i aparata za izvođenje laboratorijskih analiza u hematološkoj, biohemijskoj i mikrobiološkoj laboratoriji.

-   Sticanje praktičnih veština izvođenja laboratorijskih tehnika.

-   Sprovođenje mera opšte i lične zaštite.

-   Razvijanje svesti i odgovornosti o značaju tačnosti i preciznosti izvođenja laboratorijskih analiza u cilju uspešne prevencije, dijagnoze i terapije.

 

 

 

3.  NAZIV I TRAJANJE MODULA

 

Razred: prvi

 

Red.br.

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

1.

Istorijski razvoj medicinske nauke, značajna otkrića i organizacija zdravstvene zaštite i zdravstvene službe

6

2.

Organizacija rada u laboratoriji i mere zaštite od infekcije (asepsa i antisepsa)

20

3.

Priprema pribora i aparata za izvođenje analiza u hematološkoj laboratoriji

13

4.

Priprema pribora i aparata za izvođenje analiza u mikrobiološkoj laboratoriji

13

5.

Priprema pribora i aparata za izvođenje analiza u biohemijskoj laboratoriji

13

6.

Merenja

8

7.

Rastvori - vrste rastvora, izrada i čuvanje rastvora

21

8.

Pipetiranje biološkog i hemijskog materijala

15

9.

Vrste biološkog materijala i uzoraka, tehnike uzimanja i transport

14

10.

Centrifugiranje i filtriranje biološkog materijala i destilacija

14

11.

Mikroskop, vrste mikroskopskih preparata i tehnike mikroskopiranja

21

 

4.  CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

Naziv modula:

Istorijski razvoj medicinske nauke, značajna otkrića i organizacija zdravstvene zaštite i zdravstvene službe

Trajanje modula:     

6 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•    Upoznavanje sa istorijskim razvojem medicine u skladu sa razvojem društveno-ekonomskih odnosa kao i sa pronalascima koji su imali najveći doprinos u razvoju medicine;

•   Upoznavanje učenika sa kodeksom profesionalnog ponašanja laboratorijskog tehničara;

•   Upoznavanje učenika sa osnovnim zakonskim propisima iz oblasti zdravstva.

 

•   poznaje značajne pronalazače koji su promenili pogled na pacijenta, uzročnike i puteve širenja bolesti;

•   poznaje kvalitet i efikasnost rada zdravstvenih radnika;

•   poznaje načela etike i moralne  obaveze zdravstvenih radnika;

•   poznaje informacione sisteme i načine evidencije i dokumentacije u zdravstvenim ustanovama.

•   se profesionalno  ponaša i radi u školskoj laboratoriji;

•   zna istorijski razvoj metoda dezinfekcije i sterilizacije.

 

 

 

Teorija:

•   Istorijski razvoj medicine;

•   Pronalazak mikroskopa;

•   Otkriće pojedinih mikroorganizama;

•   Pronalazak vakcina;

•   Pronalazak antibiotika;

•   Pronalazak metoda sterilizacije i dezinfekcije;

 

•   Organizacija laboratorijske službe u zdravstvenim ustanovama;

 

•   Medicinska dokumentacija;

 

•   Osnovna etička načela zdravstvenih radnika;

 

•   Mesto i uloga laboratorijskog tehničara u sistemu zdravstvene zaštite;

 

•   Kvalitet zdravstvene zaštite i provera kvaliteta stručni nadzor nad radom zdravstvenih ustanova;

 

•   Profesionalna udruženja;

 

•   Informacioni sistemi u unapređenju zdravlja.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave:

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   Teorijska nastava (6  časova)

 

Mesto realizacije nastave

•   Učionica

•   Školske laboratorije (hematološka, biohemijska i mikrobiološka)

 

Preporuke za realizaciju nastave

 

•   Aktivna nastava;

•   Rad po grupama

•   Demonstracija

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   Praćenje ostvarenosti ishoda;

•   Testove znanja;

•   Aktivnost na času;

•   Praćenje rada;

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Organizacija rada u laboratoriji i mere zaštite od infekcije (asepsa i antisepsa)

Trajanje modula:     

20 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o vrstama laboratorija;

•   Usvajanje pravila ponašanja i rada u laboratoriji;

•   Sticanje znanja o higijensko - sanitarnim zahtevima;

•   Sticanje znanja o vrstama sterilizacije i tehnikama izvođenja sterilizacije;

•   Steći neophodna znanja o važnosti i značaju sprovođenja dezinfekcije i sterilizacije;

•   Steći znanja o preduzimanju mera opšte zaštite i samozaštite u toku rada;

•   Usvajanje znanja o načinju sprovođenja mera antisepse i asepse.

 

•   razlikuje medicinske laboratorije od ostalih;

•   zna da proceni da li medicinska laboratorija ispunjava higijensko sanitarne zahteve;

•   objasni pripremu laboratorijskog i drugog infektivnog ili potencijalno infektivnog materijala za sterilizaciju;

•   objasni žarenje eze;

•   objasni opaljivanje otvora, boce ili epruvete;

•   objasni pripremu autoklava za sterilizaciju;

•   objasni sterilizaciju u suvom sterilizatoru;

•   objasni razliku između; sterilizacije i dezinfekcije;

•   objasni dezinfikuju laboratorijskog posuđa, radne površine;

•   objasni postupak sa autoklavom po završenoj sterilizaciji;

•   objasni značaj sprovođenja antisepse i asepse.

Teorija:

•   Mikrobiološka laboratorija;

•   Hematološka laboratorija;

•   Biohemijska laboratorija;

•   Histo-patološka laboratorija;

•   Dezinfekcija.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave:

 

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   Teorijska nastava (5 časova)

•   Vežbe (5 časova)

•   Vežbe u bloku (10 časa)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi).

Mesto realizacije nastave

•   Učionica

•   Školske laboratorije (hematološka, biohemijska i mikrobiološka)

Preporuke za realizaciju nastave

•   Aktivna nastava;

•   Demonstracione vežbe;

•   Grupni rad;

•   Individualni rad.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   Praćenje ostvarenosti ishoda

•   Testove znanja

•   Aktivnost na času

•   Praćenje rada,

•   Samostalni rad

 

 

Vežbe:

•   Upoznavanje sa organizacijom i radom mikrobiološke laboratorije;

•   Upoznavanje sa organizacijom i radom  biohemijske laboratorije;

•   Upoznavanje sa organizacijom i radom hematološke laboratorije;

•   Upoznavanje sa organizacijom i radom histo-patološke laboratorije;

•   Priprema aparata za sterilizaciju;

•   Priprema laboratorijskog posuđa i materijala za sterilizaciju;

•   Dezinfekcija posuđa i radnih površina u laboratoriji.

 _______________________________

 

Vežbe u bloku:

•   Priprema aparata za sterilizaciju;

•   Priprema laboratorijskog posuđa i materijala za sterilizaciju;

•   Dezinfekcija posuđa i radnih površina u laboratoriji;

•   Pripremi aparate za sterilizaciju;

•   Pripremi laboratorijsko posuđe i materijal za sterilizaciju;

•   Dezinfikuje posuđe i radne površine u laboratoriji.

•   izvrši dezinfekciju radnih površina;

•   izvrši pripremu laboratorijskog i drugog infektivnog ili potencijalno infektivnog materijala za sterilizaciju;

•   pripremi autoklav za sterilizaciju;

•   izvrši sterilizaciju u suvom sterilizatoru;

•   dezinfikuje laboratorijsko posuđe, radne površine;

•    pravilno postupi sa autoklavom po završenoj sterilizaciji.

 

 

 

Naziv modula:

Priprema pribora i aparata za izvođenje analiza u hematološkoj laboratoriji

Trajanje modula:

13 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o vrstama pribora i pripremi pribora za za izvođenjenje analiza u hematološkoj laboratoriji;

•   Sticanje znanja o vrstama aparata i  pripremi aparata za izvođenje analiza u hematološkoj laboratoriji.

•   objasni i razlikuje pribor potreban za izvođenje analiza u hematološkoj laboratoriji;

•   pravilno dezinfikuje, opere i osuši pribor;

•   objasni, razlikuje i pripremi aparate na osnovu izgleda i funkcije.

Teorija:

•   Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenje hematoloških analiza;

•   Suvi sterilizator, centrifuge, vodeno kupatilo, kolorimetar, aparat za izvođenje testova koagulacije, aparat za određivanje krvne slike, mikroskop i frižider.

 

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Realizacija nastave:

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   Teorijska nastava (7 časova)

•   Vežbe (6 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi).

 

Mesto realizacije nastave

•   Učionica

•   Školske laboratorije

Preporuke za realizaciju nastave

•   Aktivna nastava

•   Demonstracija

•   Grupni rad

•   Timski rad

•   Individualni rad

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

 

•   Praćenje ostvarenosti ishoda

•   Testove znanja

•   Aktivnost na času

•   Praćenje rada,

•   Samostalni rad

 

 

•   zna da razlikuje potreban pribor za izvođenje analiza u hematološkoj laboratoriji;

•   zna da dezinfikuje, opere, osuši i steriliše pribor;

•   zna da razlikuje i pripremi aparate na osnovu izgleda i funkcije.

Vežbe:

 

•   Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenje hematoloških analiza;

•   Suvi sterilizator, centrifuge, vodeno kupatilo, kolorimetar;

•   Aparat za izvođenje testova koagulacije, aparat za određivanje krvne slike, mikroskop i frižider.

 

_______________________________

Vežbe u bloku:

•   Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenje hematoloških analiza;

•   Suvi sterilizator, centrifuge, vodeno kupatilo, kolorimetar;

•   Aparat za izvođenje testova koagulacije, aparat za određivanje krvne slike, mikroskop i frižider.

 

 

 

Naziv modula:

Priprema pribora i aparata za izvođenje analiza u mikrobiološkoj laboratoriji

Trajanje modula:      

13 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

 

•   Sticanje znanja o vrstama pribora i priprema pribora za izvođenje analiza u mikrobiološkoj laboratoriji;

•   Sticanje znanja o aparatima, pripremi i održavanju aparata za izvođenje analiza u mikrobiološkoj laboratoriji.

 

•   objasni i razlikuje pribor potreban za izvođenje analiza u mikrobiološkoj laboratoriji;

•   pravilno dezinfikuje, opere i osuši pribor;

•   objasni, razlikuje i pripremi aparate na osnovu izgleda i funkcije.

Teorija:

•   Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenjenje mikrobioloških analiza;

•   Suvi sterilizator, autoklav, Kohov lonac, termostat, vodeno kupatilo, centrifuga, mikroskop i frižider.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave:

 

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   Teorijska nastava (6 časova)

•   Vežbe (7 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi).

 

Mesto realizacije nastave

•   Učionica

•   Školske laboratorije

Preporuke za realizaciju nastave

•   Aktivna nastava

•   Demonstracija

•   Grupni rad

•   Timski rad

•   Individualni rad

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   Praćenje ostvarenosti ishoda

•   Testove znanja

•   Aktivnost na času

•   Praćenje rada,

•   Samostalni rad

 

•   zna da razlikuje potreban pribor za izvođenje analiza u mikrobiološkoj laboratoriji;

•   zna da dezinfikuje, opere, osuši i steriliše pribor;

•   zna da razlikuje i pripremi aparate na osnovu izgleda i funkcije.

 

Vežbe:

 

•   Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenjenje mikrobiološkoih analiza;

•   Suvi sterilizator, autoklav, Kohov lonac, termostat, vodeno kupatilo, centrifuga, mikroskop i frižider.

 

_______________________________

 

Vežbe u bloku:

•   Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenjenje mikrobiološkoih analiza;

•   Suvi sterilizator, autoklav, Kohov lonac, termostat, vodeno kupatilo, centrifuga, mikroskop i frižider.

 

 

 

Naziv modula:

Priprema pribora i aparata za izvođenje analiza u biohemijskoj laboratoriji

Trajanje modula:     

13 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

 

•   Sticanje znanja o vrstama pribora i priprema pribora za izvođenje analiza u biohemijskoj laboratoriji;

•   Sticanje znanja o aparatima, pripremi i održavanju aparata za izvođenje analiza u biohemijskoj laboratoriji.

Teorija:

 

•   Objasni i razlikuje pribor potreban za izvođenje analiza u biohemijskoj laboratoriji;

•   Pravilno dezinfikuje, opere i osuši pribor;

•   Objasni, razlikuje i pripremi aparate na osnovu izgleda i funkcije.

Teorija:

•   Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenje biohemijskih analiza;

•   Sterilizator, centrifuga, kolorimetar, spektrofotometar, mikroskop i frižider.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave:

 

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   Teorijska nastava (8 časova)

•   Vežbe (5 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi).

Mesto realizacije nastave

•   Učionica

•   Školske laboratorije

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Aktivna nastava

•   Demonstracija

•   Grupni rad

•   Timski rad

•   Individualni rad

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   Praćenje ostvarenosti ishoda

•   Testove znanja

•   Aktivnost na času

•   Praćenje rada,

•   Samostalni rad

 

 

•   zna da razlikuje potreban pribor za izvođenje analiza u biohemijskoj laboratoriji;

•   zna da dezinfikuje, opere, osuši i steriliše pribor;

•   zna da razlikuje i pripremi aparate na osnovu izgleda i funkcije.

 

Vežbe:

•   Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenje biohemijskih analiza;

•   Sterilizator, centrifuga, kolorimetar, spektrofotometar, mikroskop i frižider.

 

______________________________

 

Vežbe u bloku:

•   Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenje biohemijskih analiza;

•   Sterilizator, centrifuga, kolorimetar, spektrofotometar, mikroskop i frižider.

 

 

 

Naziv modula:

Merenje

Trajanje modula:     

8 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o tipovima vaga i tehnikama merenja na različitim tipovima vaga.

 

•   objasni različite tipove vaga;

•   objasni tehniku  tariranja tehničke vage;

•   objasni tehniku merenja na tehničkoj i analitičkoj vagi.

 

 

 

Teorija:

•   Priprema tehničke i analitičke vage za merenje;

•   Tariranje vage;

•   Tehnička vaga;

•   Analitička vaga;

•   Supstance za uvežbavanje merenja.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave:

 

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   Teorijska nastava (4 časa)

•   Vežbe (4 časa)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi).

 

Mesto realizacije nastave

•   Učionica

•   Školske laboratorije

Preporuke za realizaciju nastave

•   Aktivna nastava

•   Demonstracija

•   Grupni rad

•   Timski rad

•   Individualni rad

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   Praćenje ostvarenosti ishoda

•   Testove znanja

•   Aktivnost na času

•   Praćenje rada,

•   Samostalni rad

 

 

 

 

•   razlikuje tipove vaga;

•   izvrši  tariranja tehničke vage;

•   izvrši merenja na tehničkoj i analitičkoj vagi.

 

Vežbe:

 

•   Priprema tehničke i analitičke vage za merenje;

•   Tariranje vage;

•   Analitička vaga;

•   Supstance za uvežbavanje merenja.

 

_______________________________

Vežbe u bloku:

•   Priprema tehničke i analitičke vage za merenje;

•   Tariranje vage;

•   Tehnička vaga;

•   Analitička vaga;

•   Supstance za uvežbavanje merenja.

 

 

 

Naziv modula:

Rastvori, vrste i čuvanje rastvora

Trajanje modula:     

21 čas

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o vrstama i definiciji rastvora;

•   Sticanje znanja o procentnim rastvorima;

•   Sticanje znanja o molarnim rastvorima;

•   Sticanje znanja o izradi pojedinih rastvora;

•   Sticanje znanja o pravljenju duplirajućih razblaženja;

•   Sticanje znanja o pravilnom obeležavanju i čuvanju rastvora.

•   objasni šta su procentni rastvori i njihovu izradu;

•   objasni šta su  molarni rastvori i njihovu izradu;

•   objasni razblaživanje rastvora;

•   objasni tehniku duplirajućih razblaženja;

•   objasni značaj pravilnog obeležavanja i čuvanja rastvora:

 

Teorija:

•   Pravljenje procentnih rastvora;

•   Pravljenje molarnih rastvora;

•   Razblaživanje rastvora;

•   Pravljenje fiziološkog rastvora;

•   Pravljenje duplirajućih razblaženja;

•   Obeležavanje rastvora;

•   Automatske pipete, laboratorijske čaše, normalan sud;

•   Hemijska supstanca za izradu rastvora (NaCI).

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave:

 

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   Teorijska nastava (6 časova)

•   Vežbe (10 časova)

•   Vežbe u bloku (5 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10  učenika u grupi).

Mesto realizacije nastave

•   Učionica

•   Školske laboratorije

•    

Preporuke za realizaciju nastave

•   Aktivna nastava

•   Demonstracija

•   Grupni rad

•   Timski rad

•   Individualni rad

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   Praćenje ostvarenosti ishoda

•   Testove znanja

•   Aktivnost na času

•   Praćenje rada,

•   Samostalni rad

 

•   napravi procentni rastvor;

•   napravi molarni rastvor;

•   napravi određeno razblaženje rastvora;

•   napravi duplirajuća razblaženja;

•   pravilno obeleži i čuva rastvore.

 

 

 

 

Naziv modula:

Pipetiranje biološkog i hemijskog materijala

Trajanje modula:     

15 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o značaju tačnosti pipetiranja za izvođenje laboratorijskih analiza;

•   Sticanje znanja o značaju pravilnog pipetiranja;

•   Sticanje znanja o tehnici pipetiranja hemijskih rastvora;

•   Sticanje znanja o tehnici pipetiranja biološkog materijala.

 

•   objasni tehniku pipetiranja rastvora staklenom pipetom;

•   objasni tehniku pipetiranja automatskom pipetom biološkog materijala;

•   objasni  mere lične i opšte zaštite

Teorija:

•   Staklene pipete;

•   Automatske pipete;

•   Rastvori;

•   Pipetiranje rastvora;

•   Pipetiranje biološkog materijala: urina, krvnog seruma i krvne plazme.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave:

 

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   Teorijska nastava (6 časova)

•   Vežbe (4 časova)

•   Vežbe u bloku (5 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi).

 

Mesto realizacije nastave

•   Učionica

•   Školske laboratorije

Preporuke za realizaciju nastave

•   Aktivna nastava

•   Demonstracija

•   Grupni rad

•   Timski rad

•   Individualni rad

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   Praćenje ostvarenosti ishoda

•   Testove znanja

•   Aktivnost na času

•   Praćenje rada,

•   Samostalni rad

 

 

•   pipetira rastvore staklenom pipetom;

•   pipetira automatskom pipetom biološki materijal;

•   sprovede mere lične i opšte zaštite.

Vežbe:

•   Staklene pipete;

•   Automatske pipete;

•   Rastvori;

•   Pipetiranje rastvora;

•   Pipetiranje biološkog materijala: urina, krvnog seruma i krvne plazme.

 

______________________________

 

Vežbe u bloku:

•   Staklene pipete;

•   Automatske pipete;

•   Rastvori;

•   Pipetiranje rastvora;

•   Pipetiranje biološkog materijala: urina, krvnog seruma i krvne plazme.

 

 

 

Naziv modula:

Vrste biološkog materijala i uzoraka, tehnike uzimanja i transport

Trajanje modula:     

14 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o vrstama biološkog materijala;

•   Sticanje znanja o tehnikama uzimanja biološkog materijala;

•   Sticanje znanja o merama lične i opšte zaštite;

•   Sticanje znanja o načinu transporta biološkog materijala i uzoraka.

•   objasni mere opšte i lične zaštite u toku prijema i uzimanja bolesničkog materijala;

•   objasni prijem biološkog materijala i uzoraka u laboratoriji;

•   objasni tehniku uzimanja kapilarne i venske krv;

•   objasni tehniku uzimanja brisa guše i nosa;

•   objasni tehniku uzimanja sputuma;

•   objasni tehniku uzimanja urina

Teorija:

•   Sprovođenje mera lične i opšte zaštite;

•   Vođenje protokola;

•   Sprovodne liste;

•   Posude za urin i sputum;  

•    Kapa, rukavice, maske i mantil

•   Uzimanje kapilarne krvi;

•   Uzimanje brisa guše i nosa;

•   Prijem sputuma;

•   Prijem urina.

 

Vežbe:

 

•   Sprovođenje mera lične i opšte zaštite;

•   Kapa, rukavice, maske i mantil;

•   Vođenje protokola;

•   Sprovodne liste;

•   Uzimanje kapilarne krvi;

•   Uzimanje brisa guše i nosa;

•   Posude za sputum, urin, stolicu;

•   Prijem sputuma;

•   Prijem urina;

______________________________________________

 

Vežbe u bloku:

•   Sprovođenje mera lične i opšte zaštite;

•   Kapa, rukavice, maske i mantil;

•   Vođenje protokola;

•   Sprovodne liste;

•   Uzimanje kapilarne krvi;

•   Uzimanje brisa guše i nosa;

•   Posude za sputum, urin, stolicu;

•   Prijem sputuma;

•   Prijem urina.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave:

 

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   Teorijska nastava (6 časova)

•   Vežbe (8 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10  učenika u grupi).

 

Mesto realizacije nastave

•   Učionica

•   Školske laboratorije

Preporuke za realizaciju nastave

•   Aktivna nastava

•   Demonstracija

•   Grupni rad

•   Timski rad

•   Individualni rad

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   Praćenje ostvarenosti ishoda

•   Testove znanja

•   Aktivnost na času

•   Praćenje rada,

•   Samostalni rad

 

 

•   zna da sprovede mere opšte i lične zaštite u toku prijema i uzimanja bolesničkog materijala;

•   zna tehniku uzimanja kapilarne i venske krvi;

•   zna tehniku uzimanja bris guše i nosa;

•   zna da izvrši prijem biološkog materijala i uzoraka u laboratoriji: urina, stolice.

 

 

 

 

Naziv modula:

Centrifugiranje, filtriranje i destilacija

Trajanje modula:     

14 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

 

•   Sticanje znanja o tehnici centrifugiranja;

•   Sticanje znanja o tehnici filtriranja;

•   Sticanje znanja sa principom rada aparata za destilaciju vode.

 

 

 

 

 

 

 

 

•   objasni tehniku centrifugiranja krvi i urina;

•   objasni filtriranje rastvora uz pomoć filter papira;

•   objasni  destilaciju vode uz pomoć aparata za destilaciju.

Teorija:

•   Centrifugiranje krvi i urina;

•   Filtriranje rastvora;

•   Destilacija vode;

•   Centrifugiranje;

•   Aparat za destilaciju vode.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave:

 

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   Teorijska nastava (4 časova)

•   Vežbe (10 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi).

Mesto realizacije nastave

•   Učionica

•   Školske laboratorije

Preporuke za realizaciju nastave

•   Aktivna nastava

•   Demonstracija

•   Grupni rad

•   Timski rad

•   Individualni rad

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   Praćenje ostvarenosti ishoda

•   Testove znanja

•   Aktivnost na času

•   Praćenje rada,

•   Samostalni rad

 

•   centrifugira krv i urin;

•   filtrira rastvore uz pomoć filter papira;

•   izvrši destilaciju vode uz pomoć aparata za destilaciju.

Vežbe:

•   Centrifugiranje krvi i urina;

•   Filtriranje rastvora;

•   Destilacija vode;

•   Centrifugiranje;

•   Aparat za destilaciju vode.

 

________________________________________

 

Vežbe u bloku:

•   Centrifugiranje krvi i urina;

•   Filtriranje rastvora;

•   Destilacija vode;

•   Centrifuga;

•   Aparat za destilaciju vode.

 

 

Naziv modula:

Mikroskop, vrste mikroskopskih preparata i tehnike mikroskopiranja

Trajanje modula:     

21 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o optičkom i elektronskom mikroskopu;

•   Sticanje znanja o nativnim i trajnim preparatima;

•   Sticanje znanja o tehnikama bojenja trajnih preparata;

•   Sticanje znanja o tehnikama mikroskopiranja.

•   objasni pripremu preparata za bojenje iz kapliarne krvi;

•   objasni šta je nativni preparat sedimenta urina i kako se pravi;

•   objasni bojenje prostom tehnikom bojenja (metilensko plavo);

•   objasni  složenu tehniku bojenja po Gramu;

•   objasni tehniku  mikroskopiranja suvom tehnikom; 

•   objasni tehniku mikroskopiranja vlažnom tehnikom mikroskopiranja.

Teorija:

•   Mikroskop, mikroskopske pločice;

•   Izrada nativnih preparata;

•   Izrada trajnih preparata;

•   Suva tehnika mikroskopiranja;

•   Vlažna tehnika mikroskopiranja;

•   Bojenje po Gramu;

•   Bojenje po Gimzi.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Realizacija nastave:

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   Teorijska nastava (6 časova)

•   Vežbe (5 časova)

•   Vežbe u bloku (10 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do  10 učenika u grupi).

 

Mesto realizacije nastave

•   Učionica i laboratorija

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Aktivna nastava

•   Demonstracija

•   Grupni rad

•   Timski rad

•   Individualni rad

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   Praćenje ostvarenosti ishoda

•   Testove znanja

•   Aktivnost na času

•   Praćenje rada,

•   Samostalni rad

•   pripremi preparat za bojenje iz kaplarne krvi;

•   pripremi nativan preparat sedimenta urina;

•   boji prostom tehnikom bojenja (metilensko plavo);

•   boji složenom tehnikom (po Gramu);

•   mikroskopira suvom tehnikom  mikroskopiranja;

•   mikroskopira vlažnom tehnikom mikroskopiranja.

Vežbe:

•   Mikroskop, mikroskopske pločice;

•   Izrada nativnih preparata;

•   Izrada trajnih preparata;

•   Suva tehnika mikroskopiranja;

•   Vlažna tehnika mikroskopiranja;

•   Bojenje po Gramu;

•   Bojenje po Gimzi.

________________________________

Vežbe u bloku:

•   Mikroskop, mikroskopske pločice;

•   Izrada nativnih preparata;

•   Izrada trajnih preparata;

•   Suva tehnika mikroskopiranja;

•   Vlažna tehnika mikroskopiranja;

•   Bojenje po Gramu;

•   Bojenje po Gimzi.

 

5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA

-   Anatomija i fiziologija

-   Latinski jezik

-   Hemija

-   Fizika

 

HIGIJENA I ZDRAVSTVENO VASPITANJE

 

1.   OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA -  OBLICI I TRAJANJE

 

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

64

 

 

30

 

94

 

2CILJEVI PREDMETA

 

-   Sticanje znanja o higijenskim principima na osnovu kojih učenici formiraju pozitivan stav sa ciljem da se usvoji i uvek primenjuje zdravo ponašanje - zdrav stil življenja, kao osnova za očuvanje zdravlja; uticaj fizičke aktivnosti na organizam - u zavisnosti od starosnog doba i psihofizičkih sposobnosti, kao i usvajanje fizičke aktivnosti  kao stila života;

-   Sticanje znanja o značaju očuvanja mentalnog zdravlja i upoznavanja higijenskih aspekata prevencije;

-   Sticanje znanja o ciljevima, metodama i oblicima zdravstveno-vaspitnog rada, kao i priprema učenika za samostalan zdravstveno-vaspitni rad;

-   Sticanje znanja o osnovnim principima savremene zaštite zdravlja, kao i o preventivnim aktivnostima koje su najefikasnije u zaštiti zdravlja stanovništva;

-   Sticanje teorijskih znanja o medicinskom otpadu koji ugrožava ljudsko zdravlje i čovekovu sredinu.

 

3.  NAZIV I TRAJANJE MODULA

 

Razred: prvi

 

Red.br.

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

1.

Lična higijena

6

2.

Higijena fizičke kulture i telesnog vaspitanja

6

3.

Mentalna higijena

6

4.

Higijena ishrane

10

5.

Komunalna higijena

10

6.

Školska higijena

6

7.

Higijena radne sredine

8

8.

Higijena tokom vanrednih uslova

6

9.

Zdravstveno vaspitanje

6

10.

Medicinski otpad

30

 

 

 

 

4.  CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

 

Naziv modula:

Lična higijena

Trajanje modula

6 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI

I NAČIN  OSTVARIVANJA MODULA

 

•   Sticanje pozitivnih stavova i navika u ličnoj higijeni;

•   Sticanje znanja  kojima se sprečavaju nastajanje bolesti usled nepravilnog održavanja lične higijene;

•   Sticanje znanja o kontracepciji i bolestima koje se prenose polnim kontaktom.

 

•    navede definiciju zdravlja SZO;

•   objasni pojam duševnog i telesnog zdravlja;

•   navede faktore koji utiču na zdravlje;

•    održava ličnu higijenu;

•   odabere zdravstveno ispravna sredstva za održavanje lične higijene; sa posebnim osvrtom na higijenu usne duplje i sredstava u prevenciji kariesa;

•   se zaštiti od  bolesti koje se prenose polnim kontaktom;

•   odabere i upotrebi odgovarajuće kontraceptivno sredstvo.

 

 

•   Definicija zdravlja, koncept zdravlja;

•   Značaj i principi  održavanja higijene kože, sluzokože i adneksa;

•   Indeks KEP;

•   Higijenski zahtevi sredstava za održavanje lične higijene i poremećaji koji nastaju usled neodgovarajućeg kvaliteta tih sredstava;

•   Bolesti koji nastaju usled nepravilnog održavanja lične higijene;

•   Polno prenosive bolesti;

•   Zdravstveni aspekti kontracepcije i primene kontraceptivnih sredstava.

 

Na početku nastane teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave

Nastavna tema se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (6 časova)

Mesto realizacije nastave

•   učionica

Preporuke za realizaciju nastave

 

•   aktivna nastava

•   demonstracija

•   rad u grupama

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   praćenje ostvarenosti ishoda

2.   testove znanja

3.   aktivnost na času

 

 

Sledeći