NASTAVNI PLAN I PROGRAM ZA OBRAZOVNI PROFIL LABORATORIJSKI TEHNIČAR
2. Naziv kvalifikacije: Laboratorijski tehničar
3. Sektor - područje rada: Zdravstvo i socijalna zaštita
Kvalifikacija se stiče nakon uspešno završenog procesa srednjeg stručnog obrazovanja.
Program srednjeg stručnog obrazovanja za sticanje kvalifikacije traje četiri godine.
Dostignutost ishoda programa srednjeg stručnog obrazovanja se proverava na maturskom ispitu koji sprovodi srednja škola.
Kvalifikacija se zasniva na opisu rada, ciljevima stručnog obrazovanja i ishodima stručnog obrazovanja.
8.1. Opis rada
Dužnosti - stručne kompetencije:
- Izvođenje laboratorijskih analiza
Dužnosti - stručne kompetencije |
Zadaci - jedinice kompetencija |
Izvođenje laboratorijskih analiza |
- Uzimanje biološkog materijala (krvi, kapilarne krvi, urina, fecesa, želudačnog soka, briseva) - Preuzimanje donesenih transuata, eksudata, likvora, briseva i ostalih sekreta i ekskreta - Evidentiranje i sortiranje biološkog materijala po vrstama traženih analiza uz vođenje radnog dnevnika - Vršenje raznih analitičkih postupaka iz priređenog biološkog materijala distribuiranog po traženim vrstama analiza - Unošenje dobijenih podataka i preračunavanje navršenih analitičkih rezultata, kao i unošenje nalaza, u određene formulare - Priređivanje potrebnih rastvora za analizu - Nadzor hemijske čistoće pribora za analizu i sterilizacija pribora - Destilacija i redestilacija vode - Izvođenje hematoloških analiza - Bojenje krvnih razmaza raznim metodama bojenja - Mikroskopiranje za diferencijalno dijagnostičko određivanje vrsta leukocita krvnih razmaza - Izvođenje testova koagulacije - Izvođenje mikrobioloških analiza - Obrada biološkog materijala bakteriološkim, parazitološkim i virološkim tehnikama - Izvođenje histoloških analiza - Laboratorijska obrada biološkog materijala - tkiva raznih organa dobijenih biopsijom, operacijom, obdukcijom umrlih; tkiva dobijenih nakon eksperimentisanja na životinjama - Izvođenje transfuzioloških analiza - Prenatalna obrada trudnica (vađenje krvi, određivanje krvnih grupa i RH faktora, izvođenje papinskog testa) - Izvođenje različitih analitičkih i fizičko-hemijskih postupaka sa pripremljenim biološkim materijalom - Izvođenje analize urina (kvalitativne i kvantitativne), osnovnih hematoloških analiza i testova koagulacije - Određivanje proteina, ugljenih hidrata, lipida, enzima, likvora, facesa itd. - Učestvovanje u izvođenju drugih analiza iz programa laboratorije - Kontrolisanje hemijske čistoće laboratorijskog stakla i pribora i pripremanje destilovane i redestilovane vode - Vođenje laboratorijske administracije, izrada dnevnog plana, ispitivanje rezultata, pravljenje dnevnog, tromesečnog i godišnjeg izveštaja |
8.1.1. Ekstremni uslovi pod kojima se obavljaju dužnosti: nema.
8.1.2. Izloženost rizicima pri obavljanju dužnosti:
- fizički rizici od požara, oštrih predmeta, struje, eksplozija sudova pod pritiskom, toplote, pare, plina, električnog i magnetnog polja koje emituju aparati za ispitivanje
- hemijski rizici: laboratorijske hemikalije, kancerogenih sredstva, iritansi, hepatoksični organski rastvarači, sterilizanti, antiseptici, sredstva za održavanje higijene, eksplozivni azidi, dekontaminirajuća sredstva.
- biološki rizici:
o bakterije: staphylococcus, streptococcus, N. meningitis, M. Tubercylosis, H. Pertussis;
o virusi: HIV, Hepatitis (A, B, C), CMV, Zoster, Herpes Simplex, Influenca, koksaki virus;
o paraziti: organska prašina, gljivične infekcije, crevni paraziti.
8.2. Ciljevi stručnog obrazovanja
- Cilj stručnog obrazovanja za kvalifikaciju LABORATORIJSKI TEHNIČAR je osposobljavanje lica za izvođenje laboratorijskih analiza.
Neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebe kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređivanja zapošljivosti, usmerava da lica budu osposobljavana za:
- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;
- primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu;
- preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju.
8.3. Ishodi stručnog obrazovanja
Stručne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Sposobnosti i stavovi |
Po završenom programu obrazovanja, lice će biti u stanju da: |
|||
izvodi laboratorijske analize |
- objasni način uzimanja, obeležanja, čuvanja i transporta materijala biološkog i nebiološkog porekla; - objasni funkciju pribora i aparata za rad u mikrobiološkoj, biohemijskoj, hematološkoj i histo-patološkoj laboratoriji; - objasni parazitološke, bakteriološke, virusološke, serološke i mikološke analize; - objasni histopatološke tehnike; - objasni kvalitativne i kvantitativne biohemijske i hematološke analize; - objasni način upravljanja medicinskim otpadom; - objasni značaj pisanja dnevnog i mesečnog izveštaja.
|
- uzima, obeležava, čuva i transportuje materijala biološkog i nebiološkog porekla; - kontroliše ispravnost pribora i aparata u mikrobiološkoj, biohemijskoj, hematološkoj i histo-patološkoj laboratoriji; - vrši parazitološke, bakteriološke, virusološke, serološke i mikološke analize; - vrši kvalitativne i kvantitativne analize u biohemijskoj laboratoriji; - vrši kvalitativne i kvantitativne analize u hematološkoj laboratoriji; - vrši histo-patološke tehnike; - upravlja medicinskim otpadom; - vodi dnevni i mesečni izveštaj; - vodi protokol i izdaje rezultate laboratorijskih analiza. |
- savesno, odgovorno, uredno i precizno obavlja poverene poslove; - efikasno planira i organizuje vreme; - ispolji pozitivan odnos prema značaju sprovođenja propisa i važećih standarda u zdravstvu; - ispolji pozitivan odnos prema funkcionalnosti i tehničkoj ispravnosti uređaja koje koristi pri obavljanju posla; - ispolji ljubaznost, komunikativnost i fleksibilnost u odnosu prema saradnicima; - radi u timu; - bude orijentisan ka pacijentu; - bude prilagodljiv na promene i da rešava probleme u radu; - ispolji inicijativnost i preduzimljivost u radu; - ispolji samokritičnost i objektivnost pri obavljanju posla; - ispolji analitičku sposobnost pri obavljanju posla; - ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima. |
I Nastavni plan za obrazovni profil LABORATORIJSKI TEHNIČAR
|
I RAZRED |
|||||||
nedeljno |
godišnje |
|||||||
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
||
A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI |
10 |
2 |
|
320 |
64 |
|
120 |
|
1. |
Anatomija i fiziologija |
3 |
|
|
96 |
|
|
|
2. |
Laboratorijske tehnike |
2 |
2 |
|
64 |
64 |
|
30 |
3. |
Higijena i zdravstveno vaspitanje |
2 |
|
|
64 |
|
|
30 |
4. |
Latinski jezik |
2 |
|
|
64 |
|
|
|
5. |
Medicinska etika |
1 |
|
|
32 |
|
|
|
6. |
Prva pomoć |
|
|
|
|
|
|
60 |
Ukupno A2 |
10 |
2 |
|
320 |
64 |
|
120 |
|
Ukupno |
12 |
504 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED |
Čas odeljenskog starešine |
64 |
Dodatni rad * |
do 30 |
Dopunski rad * |
do 30 |
Pripremni rad * |
do 30 |
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I RAZRED |
Ekskurzija |
do 3 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
Drugi predmeti * |
1-2 časa nedeljno |
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30-60 časova godišnje |
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |
15-30 časova godišnje |
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
|
I RAZRED |
Razredno-časovna nastava |
32 |
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa) |
5 |
Obavezne vannastavne aktivnosti |
2 |
Ukupno radnih nedelja |
39 |
Podela odeljenja u grupe
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi -do |
||
vežbe |
praktična nastava |
nastava u bloku |
|||
I |
Laboratorijske tehnike |
64 |
|
30 |
10 |
Higijena sa zdravstvenim vaspitanjem |
64 |
|
30 |
10 |
Naziv predmeta: |
|||||
Godišnji fond časova: |
96 |
||||
|
|||||
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje neophodnih stručnih znanja o anatomskoj građi i funkciji organa i organizma kao celine; - Sticanje znanja iz anatomije i fiziologije neophodnih za izučavanje svih stručnih predmeta. |
||||
TEMA |
CILJ |
ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
|
Organizacija čovečjeg tela |
• Sticanje znanja o organizaciji čovečjeg tela, povezanosti sistema organa i značaju homeostaze; • Sticanje znanja o vrstama tkiva, njihovoj građi i funkciji; • Sticanje znanja o telesnoj temperaturi i njenoj regulaciji. |
• navede latinskom terminologijom nazive osnovnih delova čovečjeg tela; • nabroji nivoe u organizaciji čovečjeg tela; • nabroji sisteme organa; • objasni pojam nervne i humoralne regulacije; • objasni pojam i značaj homeostaze; • objasni građu i funkcije četiri osnovne vrste tkiva; • objasni procese stvaranja i odavanja toplote.
|
• Predmet izučavanja anatomije i fiziologije; • Podela čovečjeg tela - topografski delovi tela; • Orijentacione ravni tela; • Funkcionalna organizacija čovečjeg tela (nivoi); • Mehanizmi regulacije i homeostaza; • Epitelna tkiva; • Vezivna tkiva (opšta i specijalizovana); • Mišićna tkiva; • Nervno tkivo; • Telesna temperatura i njena regulacija. |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (96 časova)
Mesto realizacije nastave • anatomski kabinet • učionica
Preporuke za realizaciju nastave • Pri objašnjavanju podele čovečjeg tela dati termine za: glavu, vrat, grudni koš, trbuh, karlicu i glavne segmente gornjih i donjih ekstremiteta • Preporučuje se da se tokom prve dve teme na svakom času učenicima uvedu dva-tri nova latinska termina • Koristiti kolor-postere, amnatomski model i video-prezentacije radi vizualizacije pojedinih krvnih ćelija • Savetuje se da nastavnik zadaje domaći zadatak u vidu crteža sa obeleženim detaljima
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. testove znanja 2. usmeno izlaganje
|
|
Telesne tečnosti, krv i limfa |
• Sticanje znanja o sastavu telesnih tečnosti i njihovoj ulozi u održavanju homeostaze; • Sticanje znanja o pojmovima, pojavama i procesima vezanim za krv; • Sticanje znanja o strukturi i ulozi limfnog sistema.
|
• opiše raspodelu vode u organizmu i objasni od čega zavisi količina vode u organizmu; • obasni pojmove egzogena i endogena voda i navede puteve eliminacije vode; • objasni uloge krvi u organizmu i značaj održavanja konstantne zapremine krvi; • nabroji belančevine krvne plazme i njihov značaj; • navede normalan broj krvnih ćelija i njihove uloge; • objasni značaj leukocitarne formule; • opiše hemolizu i sedimentaciju eritrocita; • navede krvne grupe u osnovnim sistemima i značaj njihovog određivanja; • navede faze spontane hemostaze; • opiše proces koagulacije krvi kroz tri osnovne faze i objasni značaj ovog procesa; • lokalizuje i opiše limfne organe; • objasni ulogu limfnog sistema.
|
• Voda: količina i raspored vode u organizmu (intracelularna i ekstracelularna tečnost); • Poreklo vode u organizmu, uloge i putevi eliminacije; • Pojam i zapremina krvi; • Osobine i uloge krvi; • Sastav krvi; • Krvna plazma; • Eritrociti; • Pojave karakteristične za eritrocite; • Krvno-grupni sistemi: ABO i Rh sistem; • Leukociti; • Trombociti; • Spontana hemostaza i koagulacija krvi; • Limfni (imuni) sistem; • Limfni sudovi; • Limfni organi i tkiva. |
||
Lokomotorni sistem |
• Sticanje znanja o građi i ulzi kostiju; • Sticanje znanja o građi i ulzi zglobova; • Sticanje znanja o građi i ulozi mišića; • Shvatanje funkcionalne povezanosti kostiju, zglobova i mišića u lokomotorni sistem.
|
• objasni podelu kostiju prema obliku; • pokaže na kosturu i imenuje ih na latinskom jeziku; • opiše strukturu zglobova i njihovu podelu prema pokretljivosti; • pokaže na kosturu zglobove i imenuje ih na latinskom jeziku; • opiše najvažnije zglobove; • objasni karakteristike skeletnih mišića i izvrši njihovu podelu prema ulogama.
|
• Kosti - podela. građa i uloge kostiju; • Kosti gornjih ekstremiteta: rameni pojas i slobodni deo ruke • Kosti kičmenog stuba; fiziološke krivine kičme; • Kosti grudnog koša; • Kosti donjih ekstremiteta: karlični pojas i slobodni deo noge; • Kosti lobanje i lica; • Zglobovi - pojam, podela prema pokretljivosti; • Važniji zglobovi: rame, lakat, kuk, koleno, zglob donje vilice i dr. (prema značaju za obrazovni profil); • Skeletni mišići - funkcionalne karakteristike i podela prema funkciji.
|
||
Kardiovaskularni sistem |
• Sticanje znanja o građi srca i vaskularnog sistema; • Sticanje znanja srčanom ciklusu; • Sticanje znanja o regulaciji rada srca; • Sticanje osnovnih znanja o arterijskom krvnom pritisku i pulsu.
|
• opiše položaj i građu srca; • pokaže na modelu srčane pregrade, srčane šupljine, i krvne sudove; • objasni faze srčanog ciklusa i pojam srčane pumpe; • objasni funkciju srčanih zalistaka i nastajanje srčanih tonova; • objasni automatizam srca i sprovođenje impulsa kroz sprovodni sistem srca; • navede načine regulacije srčanog rada; • opiše građu sudovnog sistema (arterija, vena i kapilara); • objasni ulogu malog krvotoka u respiratornim procesima i velikog krvotoka u nutritivnim procesima; • imenuje i pokaže grane luka aorte, grudne i trbušne aorte na anatomskom modelu; • imenuje i pokaže velike vene i formiranje gornje i donje šuplje vene • objasni građu limfnih sudova i ulogu limfnih organa; • objasni princip merenja krvnog pritiska i njegove vrednosti. |
• Srce - položaj, veličina, građa zida, srčana maramica, krvni sudovi i živci srca; • Srčana šupljina - pregrade, otvori i valvularni aparat; • Mali i veliki krvotok; • Morfološke karakteristike krvnih sudova; • Kapilarna dinamika; • Sastav i uloge limfe; • Srčani ciklus i fizičke pojave koje prate rad srca; • Automatizam srca i električne pojave koje prate rad srca; • Regulacija rada srca; • Arterijski krvni pritisak i puls.
|
||
Respiratorni sistem |
• Sticanje znanja o građi i funkciji organa za disanje; • Sticanje znanja o funkcionalnoj povezanosti respiratornog sistema sa kardiovaskularnim sistemom.
|
• pokaže na modelu ili crtežu i imenuje disajne puteve na latinskom jeziku; • pokaže na modelu delove pluća i krvne sudove pluća; • objasni mehanizam disajnih pokreta i ulogu plućne maramice; • opiše građu pluća; • objasni disajni ciklus; • objasni razmenu gasova u plućima; • navede načine transporta kiseonika i ugljendioksida krvotokom; • objasni regulaciju disanja.
|
• Gornji disajni putevi: nos, paranazalne šupljine i ždrelo; • Donji disajni putevi: grkljan, dušnik i dušnice; • Pluća; • Plućna maramica; • Fiziologija disanja; • Mehanizam disajnih pokreta; • Razmena gasova u plućima i transport gasova putem krvi; • Regulacija disanja. |
||
Digestivni sistem |
• Sticanje znanja o položaju i građi sistema organa za varenje; • Sticanje znanja o građi i ulozi žlezda pridodatih digestivnom sistemu; • Sticanje znanja o procesima varenja i, apsorpcije hranljivih materija; • Sticanje znanja o motornim aktivnostima digestivnog sistema. |
• pokaže na anatomskom modelu organe digestivnog sistema i imenuje ih na latinskom jeziku po redosledu; • imenuje na latinskom jeziku glavne delove organa digestivnog sistema; • opiše i pokaže na modelu sadržaj trbušne duplje; • objasni proces varenja hrane; • navede najvažnije funkcije jetre; • objasnu ulogu pankreasa u varenju hrane; • objasni proces apsorpcije u digestivnom traktu.
|
• Usna duplja i pljuvačne žlezde; • Jednjak; • Želudac; • Tanko i debelo crevo; • Jetra, bilijarni putevi i žučna kesa; • Pankreas; • Peritoneum i trbušna duplja; • Varenje hranljivih materija; • Građa i funkcije jetre; • Apsorpcija iz digestivnog trakta; • Uloge debelog creva i defekacija.
|
||
Endokrini sistem i dojka |
• Sticanje znanja o položaju, građi i funkcijama žlezda sa unutrašnjim lučenjem; • Shvatanje uloge hormona u regulaciji svih životnih procesa; • Sticanje znanja o građi i ulozi dojke.
|
• navede osnovne karakteristike hormona; • objasni regulaciju rada endokrnih žlezda - hipotalamus-hipofiza-endokrine žlezde; • pokaže na anatomskom modelu endokrine žlezde i imenuje ih na latinskom jeziku; • navede najvažnije hormone pojedinih endokrinih žlezda i opiše njihova dejstva; • opiše građu i funkciju dojke.
|
• Hormoni - pojam, podela, osobine, mehanizam delovanja i kontrola sekrecije; • Hormonska aktivnost hipotalamusa i veza sa hipofizom; • Hipofiza; • Štitasta žlezda; • Paraštitaste žlezde; • Endokrini pankreas; • Nadbubrežne žlezde; • Polne žlezde; • Druga tkiva i organi sa endokrinom ulogom; • Građa i funkcija dojke, |
||
Urogenitalni sistem |
• Sticanje znanja o položaju, građi i funkciji urinarnog sistema; • Sticanje znanja o položaju, građi i funkcijama muških i ženskih polnih organa.
|
• lokalizuje na anatomskom modelu mokraćne organe i imenuje ih ih na latinskom jeziku; • opiše nefron i objasni njegovu ulogu u stvaranju mokraće; • objasni ulogu bubrega u održavanju homeostaze, regulaciji krvnog pritiska i endokrinu ulogu; • opiše normalan sastav urina; • lokalizuje na anatomskom modelu muške polne organe, imenuje ih na latinskom jeziku i objasni njihovu ulogu; • lokalizuje na anatomskom modelu ženske polne organe, imenuje ih na latinskom jeziku i objasni njihovu ulogu. |
• Bubreg - položaj, građa; • Nefron; • Ekstrarenalni mokraćni putevi: mokraćovod, mokraćna bešika i mokraćna cev; • Funkcije bubrega; • Stvaranje mokraće; • Sastav i osobine mokraće; • Muški polni organi; • Ženski polni organi.
|
||
Nervni sistem |
• Sticanje znanja o podeli, građi i funkciji nervnog sistema; • Sticanje znanja o regulatornoj funkciji nervnog sistema i svih organskih sistema i odnosa organizma prema spoljašnjoj sredini. |
• izvrši podelu nervnog sistema po morfološkim i funkcionalnim karakteristikama; • na anatomskom modelu lokalizuje delove centralnog nervnog sistema i imenuje ih na latinskom jeziku; • objasni sprovodnu i refleksnu funkciju cns; • objasni refleksni luk; • navede funkcije pojedinih delova cns; • opiše veliki mozak; • objasni građu i ulogu perifernih nerava; • objasni funkcionalne karakteristike simpatikusa i parasimpatikusa |
• Funkcionalna i morfološka podela nervnog sistema; • Podela centralnog nervnog sistema; • Kičmena moždina - građa i funkcije; • Spinalni nervi; • Refleksna aktivnost centralnog nervnog sistema; • Moždano stablo - funkcije; • Mali mozak - funkcije; • Međumozak - funkcije; • Veliki mozak - građa i funkcije; • Moždanice; • Cerebrospinalna tečnost; • Periferni nervi - građa, funkcionalne karakteristike i podela; • Autonomni nervni sistem.
|
||
Sistem receptornih organa (čula) |
• Sticanje znanja o građi i ulogama kože; • Sticanje znanja o građi i funkciji čulnih organa.
|
• definiše analizator i vrste recepcije • opiše građu kože i njenih adneksa; • opiše recepciju površnog i dubokog senzibiliteta; • opiše recepciju mirisa i ukusa; • opiše građu oka; • objasni recepciju vida; • opiše građu uva; • objasni recepciju sluha i ravnoteže. |
• Analizatori. Vrste recepcije; • Koža: struktura i funkcije; • Recepcija površnog i dubokog senzibiliteta; • Recepcija mirisa i ukusa; • Recepcija vida; • Recepcija sluha i ravnoteže. |
||
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Biologija
- Fizika
- Hemija
- Latinski jezik
- Prva pomoć
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
|
NASTAVA |
PRAKSA
|
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
|
Nastava u bloku |
|||
I |
64 |
64
|
|
30 |
|
158 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o istorijskom razvoju medicinske nauke i najznačajnija otkrića.
- Sticanje znanja o organizaciji rada zdravstvenih ustanova i priprema kadra za rad u istim, definisana na savremenim principima zdravstvene zaštite.
- Sticanje znanja o radu u laboratoriji i pridržavanja propisanih bezbednosnih procedura.
- Razvijanje veštine komunikacije sa pacijentom i članovima stručnog tima, razvijanje pozitivnih osobina svoje ličnosti i motivisanje za permanentno usavršavanje.
- Sticanje teoretskih znanja i praktičnih veština pripreme pribora i aparata za izvođenje laboratorijskih analiza u hematološkoj, biohemijskoj i mikrobiološkoj laboratoriji.
- Sticanje praktičnih veština izvođenja laboratorijskih tehnika.
- Sprovođenje mera opšte i lične zaštite.
- Razvijanje svesti i odgovornosti o značaju tačnosti i preciznosti izvođenja laboratorijskih analiza u cilju uspešne prevencije, dijagnoze i terapije.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Red.br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Istorijski razvoj medicinske nauke, značajna otkrića i organizacija zdravstvene zaštite i zdravstvene službe |
6 |
2. |
Organizacija rada u laboratoriji i mere zaštite od infekcije (asepsa i antisepsa) |
20 |
3. |
Priprema pribora i aparata za izvođenje analiza u hematološkoj laboratoriji |
13 |
4. |
Priprema pribora i aparata za izvođenje analiza u mikrobiološkoj laboratoriji |
13 |
5. |
Priprema pribora i aparata za izvođenje analiza u biohemijskoj laboratoriji |
13 |
6. |
Merenja |
8 |
7. |
Rastvori - vrste rastvora, izrada i čuvanje rastvora |
21 |
8. |
Pipetiranje biološkog i hemijskog materijala |
15 |
9. |
Vrste biološkog materijala i uzoraka, tehnike uzimanja i transport |
14 |
10. |
Centrifugiranje i filtriranje biološkog materijala i destilacija |
14 |
11. |
Mikroskop, vrste mikroskopskih preparata i tehnike mikroskopiranja |
21 |
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Istorijski razvoj medicinske nauke, značajna otkrića i organizacija zdravstvene zaštite i zdravstvene službe |
||
Trajanje modula: |
6 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Upoznavanje sa istorijskim razvojem medicine u skladu sa razvojem društveno-ekonomskih odnosa kao i sa pronalascima koji su imali najveći doprinos u razvoju medicine; • Upoznavanje učenika sa kodeksom profesionalnog ponašanja laboratorijskog tehničara; • Upoznavanje učenika sa osnovnim zakonskim propisima iz oblasti zdravstva.
|
• poznaje značajne pronalazače koji su promenili pogled na pacijenta, uzročnike i puteve širenja bolesti; • poznaje kvalitet i efikasnost rada zdravstvenih radnika; • poznaje načela etike i moralne obaveze zdravstvenih radnika; • poznaje informacione sisteme i načine evidencije i dokumentacije u zdravstvenim ustanovama. • se profesionalno ponaša i radi u školskoj laboratoriji; • zna istorijski razvoj metoda dezinfekcije i sterilizacije.
|
Teorija: • Istorijski razvoj medicine; • Pronalazak mikroskopa; • Otkriće pojedinih mikroorganizama; • Pronalazak vakcina; • Pronalazak antibiotika; • Pronalazak metoda sterilizacije i dezinfekcije;
• Organizacija laboratorijske službe u zdravstvenim ustanovama;
• Medicinska dokumentacija;
• Osnovna etička načela zdravstvenih radnika;
• Mesto i uloga laboratorijskog tehničara u sistemu zdravstvene zaštite;
• Kvalitet zdravstvene zaštite i provera kvaliteta stručni nadzor nad radom zdravstvenih ustanova;
• Profesionalna udruženja;
• Informacioni sistemi u unapređenju zdravlja. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • Teorijska nastava (6 časova)
Mesto realizacije nastave • Učionica • Školske laboratorije (hematološka, biohemijska i mikrobiološka)
Preporuke za realizaciju nastave
• Aktivna nastava; • Rad po grupama • Demonstracija
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • Praćenje ostvarenosti ishoda; • Testove znanja; • Aktivnost na času; • Praćenje rada;
|
Naziv modula: |
Organizacija rada u laboratoriji i mere zaštite od infekcije (asepsa i antisepsa) |
|||
Trajanje modula: |
20 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o vrstama laboratorija; • Usvajanje pravila ponašanja i rada u laboratoriji; • Sticanje znanja o higijensko - sanitarnim zahtevima; • Sticanje znanja o vrstama sterilizacije i tehnikama izvođenja sterilizacije; • Steći neophodna znanja o važnosti i značaju sprovođenja dezinfekcije i sterilizacije; • Steći znanja o preduzimanju mera opšte zaštite i samozaštite u toku rada; • Usvajanje znanja o načinju sprovođenja mera antisepse i asepse.
|
• razlikuje medicinske laboratorije od ostalih; • zna da proceni da li medicinska laboratorija ispunjava higijensko sanitarne zahteve; • objasni pripremu laboratorijskog i drugog infektivnog ili potencijalno infektivnog materijala za sterilizaciju; • objasni žarenje eze; • objasni opaljivanje otvora, boce ili epruvete; • objasni pripremu autoklava za sterilizaciju; • objasni sterilizaciju u suvom sterilizatoru; • objasni razliku između; sterilizacije i dezinfekcije; • objasni dezinfikuju laboratorijskog posuđa, radne površine; • objasni postupak sa autoklavom po završenoj sterilizaciji; • objasni značaj sprovođenja antisepse i asepse. |
Teorija: • Mikrobiološka laboratorija; • Hematološka laboratorija; • Biohemijska laboratorija; • Histo-patološka laboratorija; • Dezinfekcija. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave:
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • Teorijska nastava (5 časova) • Vežbe (5 časova) • Vežbe u bloku (10 časa)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi). Mesto realizacije nastave • Učionica • Školske laboratorije (hematološka, biohemijska i mikrobiološka) Preporuke za realizaciju nastave • Aktivna nastava; • Demonstracione vežbe; • Grupni rad; • Individualni rad. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • Praćenje ostvarenosti ishoda • Testove znanja • Aktivnost na času • Praćenje rada, • Samostalni rad
|
|
Vežbe: • Upoznavanje sa organizacijom i radom mikrobiološke laboratorije; • Upoznavanje sa organizacijom i radom biohemijske laboratorije; • Upoznavanje sa organizacijom i radom hematološke laboratorije; • Upoznavanje sa organizacijom i radom histo-patološke laboratorije; • Priprema aparata za sterilizaciju; • Priprema laboratorijskog posuđa i materijala za sterilizaciju; • Dezinfekcija posuđa i radnih površina u laboratoriji. _______________________________
Vežbe u bloku: • Priprema aparata za sterilizaciju; • Priprema laboratorijskog posuđa i materijala za sterilizaciju; • Dezinfekcija posuđa i radnih površina u laboratoriji; |
||||
• Pripremi aparate za sterilizaciju; • Pripremi laboratorijsko posuđe i materijal za sterilizaciju; • Dezinfikuje posuđe i radne površine u laboratoriji. |
||||
• izvrši dezinfekciju radnih površina; • izvrši pripremu laboratorijskog i drugog infektivnog ili potencijalno infektivnog materijala za sterilizaciju; • pripremi autoklav za sterilizaciju; • izvrši sterilizaciju u suvom sterilizatoru; • dezinfikuje laboratorijsko posuđe, radne površine; • pravilno postupi sa autoklavom po završenoj sterilizaciji. |
|
Naziv modula: |
Priprema pribora i aparata za izvođenje analiza u hematološkoj laboratoriji |
||
Trajanje modula: |
13 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o vrstama pribora i pripremi pribora za za izvođenjenje analiza u hematološkoj laboratoriji; • Sticanje znanja o vrstama aparata i pripremi aparata za izvođenje analiza u hematološkoj laboratoriji. |
• objasni i razlikuje pribor potreban za izvođenje analiza u hematološkoj laboratoriji; • pravilno dezinfikuje, opere i osuši pribor; • objasni, razlikuje i pripremi aparate na osnovu izgleda i funkcije. |
Teorija: • Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenje hematoloških analiza; • Suvi sterilizator, centrifuge, vodeno kupatilo, kolorimetar, aparat za izvođenje testova koagulacije, aparat za određivanje krvne slike, mikroskop i frižider.
|
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Realizacija nastave: Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • Teorijska nastava (7 časova) • Vežbe (6 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi).
Mesto realizacije nastave • Učionica • Školske laboratorije Preporuke za realizaciju nastave • Aktivna nastava • Demonstracija • Grupni rad • Timski rad • Individualni rad
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• Praćenje ostvarenosti ishoda • Testove znanja • Aktivnost na času • Praćenje rada, • Samostalni rad
|
• zna da razlikuje potreban pribor za izvođenje analiza u hematološkoj laboratoriji; • zna da dezinfikuje, opere, osuši i steriliše pribor; • zna da razlikuje i pripremi aparate na osnovu izgleda i funkcije. |
Vežbe:
• Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenje hematoloških analiza; • Suvi sterilizator, centrifuge, vodeno kupatilo, kolorimetar; • Aparat za izvođenje testova koagulacije, aparat za određivanje krvne slike, mikroskop i frižider.
_______________________________ Vežbe u bloku: • Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenje hematoloških analiza; • Suvi sterilizator, centrifuge, vodeno kupatilo, kolorimetar; • Aparat za izvođenje testova koagulacije, aparat za određivanje krvne slike, mikroskop i frižider.
|
Naziv modula: |
Priprema pribora i aparata za izvođenje analiza u mikrobiološkoj laboratoriji |
||
Trajanje modula: |
13 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o vrstama pribora i priprema pribora za izvođenje analiza u mikrobiološkoj laboratoriji; • Sticanje znanja o aparatima, pripremi i održavanju aparata za izvođenje analiza u mikrobiološkoj laboratoriji. |
• objasni i razlikuje pribor potreban za izvođenje analiza u mikrobiološkoj laboratoriji; • pravilno dezinfikuje, opere i osuši pribor; • objasni, razlikuje i pripremi aparate na osnovu izgleda i funkcije. |
Teorija: • Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenjenje mikrobioloških analiza; • Suvi sterilizator, autoklav, Kohov lonac, termostat, vodeno kupatilo, centrifuga, mikroskop i frižider. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave:
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • Teorijska nastava (6 časova) • Vežbe (7 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi).
Mesto realizacije nastave • Učionica • Školske laboratorije Preporuke za realizaciju nastave • Aktivna nastava • Demonstracija • Grupni rad • Timski rad • Individualni rad
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • Praćenje ostvarenosti ishoda • Testove znanja • Aktivnost na času • Praćenje rada, • Samostalni rad
|
• zna da razlikuje potreban pribor za izvođenje analiza u mikrobiološkoj laboratoriji; • zna da dezinfikuje, opere, osuši i steriliše pribor; • zna da razlikuje i pripremi aparate na osnovu izgleda i funkcije.
|
Vežbe:
• Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenjenje mikrobiološkoih analiza; • Suvi sterilizator, autoklav, Kohov lonac, termostat, vodeno kupatilo, centrifuga, mikroskop i frižider.
_______________________________
Vežbe u bloku: • Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenjenje mikrobiološkoih analiza; • Suvi sterilizator, autoklav, Kohov lonac, termostat, vodeno kupatilo, centrifuga, mikroskop i frižider.
|
Naziv modula: |
Priprema pribora i aparata za izvođenje analiza u biohemijskoj laboratoriji |
||
Trajanje modula: |
13 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o vrstama pribora i priprema pribora za izvođenje analiza u biohemijskoj laboratoriji; • Sticanje znanja o aparatima, pripremi i održavanju aparata za izvođenje analiza u biohemijskoj laboratoriji. |
Teorija:
• Objasni i razlikuje pribor potreban za izvođenje analiza u biohemijskoj laboratoriji; • Pravilno dezinfikuje, opere i osuši pribor; • Objasni, razlikuje i pripremi aparate na osnovu izgleda i funkcije. |
Teorija: • Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenje biohemijskih analiza; • Sterilizator, centrifuga, kolorimetar, spektrofotometar, mikroskop i frižider. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave:
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • Teorijska nastava (8 časova) • Vežbe (5 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi). Mesto realizacije nastave • Učionica • Školske laboratorije
Preporuke za realizaciju nastave • Aktivna nastava • Demonstracija • Grupni rad • Timski rad • Individualni rad Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • Praćenje ostvarenosti ishoda • Testove znanja • Aktivnost na času • Praćenje rada, • Samostalni rad
|
• zna da razlikuje potreban pribor za izvođenje analiza u biohemijskoj laboratoriji; • zna da dezinfikuje, opere, osuši i steriliše pribor; • zna da razlikuje i pripremi aparate na osnovu izgleda i funkcije. |
Vežbe: • Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenje biohemijskih analiza; • Sterilizator, centrifuga, kolorimetar, spektrofotometar, mikroskop i frižider.
______________________________
Vežbe u bloku: • Pribor od stakla, plastike, gume, metala i drveta za izvođenje biohemijskih analiza; • Sterilizator, centrifuga, kolorimetar, spektrofotometar, mikroskop i frižider.
|
Naziv modula: |
Merenje |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o tipovima vaga i tehnikama merenja na različitim tipovima vaga.
|
• objasni različite tipove vaga; • objasni tehniku tariranja tehničke vage; • objasni tehniku merenja na tehničkoj i analitičkoj vagi.
|
Teorija: • Priprema tehničke i analitičke vage za merenje; • Tariranje vage; • Tehnička vaga; • Analitička vaga; • Supstance za uvežbavanje merenja. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave:
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • Teorijska nastava (4 časa) • Vežbe (4 časa)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi).
Mesto realizacije nastave • Učionica • Školske laboratorije Preporuke za realizaciju nastave • Aktivna nastava • Demonstracija • Grupni rad • Timski rad • Individualni rad
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • Praćenje ostvarenosti ishoda • Testove znanja • Aktivnost na času • Praćenje rada, • Samostalni rad
|
|
• razlikuje tipove vaga; • izvrši tariranja tehničke vage; • izvrši merenja na tehničkoj i analitičkoj vagi.
|
||||
Vežbe:
• Priprema tehničke i analitičke vage za merenje; • Tariranje vage; • Analitička vaga; • Supstance za uvežbavanje merenja.
_______________________________ Vežbe u bloku: • Priprema tehničke i analitičke vage za merenje; • Tariranje vage; • Tehnička vaga; • Analitička vaga; • Supstance za uvežbavanje merenja.
|
Naziv modula: |
Rastvori, vrste i čuvanje rastvora |
||
Trajanje modula: |
21 čas |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o vrstama i definiciji rastvora; • Sticanje znanja o procentnim rastvorima; • Sticanje znanja o molarnim rastvorima; • Sticanje znanja o izradi pojedinih rastvora; • Sticanje znanja o pravljenju duplirajućih razblaženja; • Sticanje znanja o pravilnom obeležavanju i čuvanju rastvora. |
• objasni šta su procentni rastvori i njihovu izradu; • objasni šta su molarni rastvori i njihovu izradu; • objasni razblaživanje rastvora; • objasni tehniku duplirajućih razblaženja; • objasni značaj pravilnog obeležavanja i čuvanja rastvora:
|
Teorija: • Pravljenje procentnih rastvora; • Pravljenje molarnih rastvora; • Razblaživanje rastvora; • Pravljenje fiziološkog rastvora; • Pravljenje duplirajućih razblaženja; • Obeležavanje rastvora; • Automatske pipete, laboratorijske čaše, normalan sud; • Hemijska supstanca za izradu rastvora (NaCI). |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave:
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • Teorijska nastava (6 časova) • Vežbe (10 časova) • Vežbe u bloku (5 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi). Mesto realizacije nastave • Učionica • Školske laboratorije • Preporuke za realizaciju nastave • Aktivna nastava • Demonstracija • Grupni rad • Timski rad • Individualni rad Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • Praćenje ostvarenosti ishoda • Testove znanja • Aktivnost na času • Praćenje rada, • Samostalni rad
|
• napravi procentni rastvor; • napravi molarni rastvor; • napravi određeno razblaženje rastvora; • napravi duplirajuća razblaženja; • pravilno obeleži i čuva rastvore.
|
Naziv modula: |
Pipetiranje biološkog i hemijskog materijala |
||
Trajanje modula: |
15 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o značaju tačnosti pipetiranja za izvođenje laboratorijskih analiza; • Sticanje znanja o značaju pravilnog pipetiranja; • Sticanje znanja o tehnici pipetiranja hemijskih rastvora; • Sticanje znanja o tehnici pipetiranja biološkog materijala.
|
• objasni tehniku pipetiranja rastvora staklenom pipetom; • objasni tehniku pipetiranja automatskom pipetom biološkog materijala; • objasni mere lične i opšte zaštite |
Teorija: • Staklene pipete; • Automatske pipete; • Rastvori; • Pipetiranje rastvora; • Pipetiranje biološkog materijala: urina, krvnog seruma i krvne plazme. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave:
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • Teorijska nastava (6 časova) • Vežbe (4 časova) • Vežbe u bloku (5 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi).
Mesto realizacije nastave • Učionica • Školske laboratorije Preporuke za realizaciju nastave • Aktivna nastava • Demonstracija • Grupni rad • Timski rad • Individualni rad
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • Praćenje ostvarenosti ishoda • Testove znanja • Aktivnost na času • Praćenje rada, • Samostalni rad
|
• pipetira rastvore staklenom pipetom; • pipetira automatskom pipetom biološki materijal; • sprovede mere lične i opšte zaštite. |
Vežbe: • Staklene pipete; • Automatske pipete; • Rastvori; • Pipetiranje rastvora; • Pipetiranje biološkog materijala: urina, krvnog seruma i krvne plazme.
______________________________
Vežbe u bloku: • Staklene pipete; • Automatske pipete; • Rastvori; • Pipetiranje rastvora; • Pipetiranje biološkog materijala: urina, krvnog seruma i krvne plazme.
|
Naziv modula: |
Vrste biološkog materijala i uzoraka, tehnike uzimanja i transport |
||
Trajanje modula: |
14 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o vrstama biološkog materijala; • Sticanje znanja o tehnikama uzimanja biološkog materijala; • Sticanje znanja o merama lične i opšte zaštite; • Sticanje znanja o načinu transporta biološkog materijala i uzoraka. |
• objasni mere opšte i lične zaštite u toku prijema i uzimanja bolesničkog materijala; • objasni prijem biološkog materijala i uzoraka u laboratoriji; • objasni tehniku uzimanja kapilarne i venske krv; • objasni tehniku uzimanja brisa guše i nosa; • objasni tehniku uzimanja sputuma; • objasni tehniku uzimanja urina |
Teorija: • Sprovođenje mera lične i opšte zaštite; • Vođenje protokola; • Sprovodne liste; • Posude za urin i sputum; • Kapa, rukavice, maske i mantil • Uzimanje kapilarne krvi; • Uzimanje brisa guše i nosa; • Prijem sputuma; • Prijem urina.
Vežbe:
• Sprovođenje mera lične i opšte zaštite; • Kapa, rukavice, maske i mantil; • Vođenje protokola; • Sprovodne liste; • Uzimanje kapilarne krvi; • Uzimanje brisa guše i nosa; • Posude za sputum, urin, stolicu; • Prijem sputuma; • Prijem urina; ______________________________________________
Vežbe u bloku: • Sprovođenje mera lične i opšte zaštite; • Kapa, rukavice, maske i mantil; • Vođenje protokola; • Sprovodne liste; • Uzimanje kapilarne krvi; • Uzimanje brisa guše i nosa; • Posude za sputum, urin, stolicu; • Prijem sputuma; • Prijem urina. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave:
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • Teorijska nastava (6 časova) • Vežbe (8 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi).
Mesto realizacije nastave • Učionica • Školske laboratorije Preporuke za realizaciju nastave • Aktivna nastava • Demonstracija • Grupni rad • Timski rad • Individualni rad
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • Praćenje ostvarenosti ishoda • Testove znanja • Aktivnost na času • Praćenje rada, • Samostalni rad
|
• zna da sprovede mere opšte i lične zaštite u toku prijema i uzimanja bolesničkog materijala; • zna tehniku uzimanja kapilarne i venske krvi; • zna tehniku uzimanja bris guše i nosa; • zna da izvrši prijem biološkog materijala i uzoraka u laboratoriji: urina, stolice.
|
Naziv modula: |
Centrifugiranje, filtriranje i destilacija |
||
Trajanje modula: |
14 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o tehnici centrifugiranja; • Sticanje znanja o tehnici filtriranja; • Sticanje znanja sa principom rada aparata za destilaciju vode.
|
• objasni tehniku centrifugiranja krvi i urina; • objasni filtriranje rastvora uz pomoć filter papira; • objasni destilaciju vode uz pomoć aparata za destilaciju. |
Teorija: • Centrifugiranje krvi i urina; • Filtriranje rastvora; • Destilacija vode; • Centrifugiranje; • Aparat za destilaciju vode. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave:
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • Teorijska nastava (4 časova) • Vežbe (10 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi). Mesto realizacije nastave • Učionica • Školske laboratorije Preporuke za realizaciju nastave • Aktivna nastava • Demonstracija • Grupni rad • Timski rad • Individualni rad Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • Praćenje ostvarenosti ishoda • Testove znanja • Aktivnost na času • Praćenje rada, • Samostalni rad |
• centrifugira krv i urin; • filtrira rastvore uz pomoć filter papira; • izvrši destilaciju vode uz pomoć aparata za destilaciju. |
Vežbe: • Centrifugiranje krvi i urina; • Filtriranje rastvora; • Destilacija vode; • Centrifugiranje; • Aparat za destilaciju vode.
________________________________________
Vežbe u bloku: • Centrifugiranje krvi i urina; • Filtriranje rastvora; • Destilacija vode; • Centrifuga; • Aparat za destilaciju vode.
|
Naziv modula: |
Mikroskop, vrste mikroskopskih preparata i tehnike mikroskopiranja |
||
Trajanje modula: |
21 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o optičkom i elektronskom mikroskopu; • Sticanje znanja o nativnim i trajnim preparatima; • Sticanje znanja o tehnikama bojenja trajnih preparata; • Sticanje znanja o tehnikama mikroskopiranja. |
• objasni pripremu preparata za bojenje iz kapliarne krvi; • objasni šta je nativni preparat sedimenta urina i kako se pravi; • objasni bojenje prostom tehnikom bojenja (metilensko plavo); • objasni složenu tehniku bojenja po Gramu; • objasni tehniku mikroskopiranja suvom tehnikom; • objasni tehniku mikroskopiranja vlažnom tehnikom mikroskopiranja. |
Teorija: • Mikroskop, mikroskopske pločice; • Izrada nativnih preparata; • Izrada trajnih preparata; • Suva tehnika mikroskopiranja; • Vlažna tehnika mikroskopiranja; • Bojenje po Gramu; • Bojenje po Gimzi. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Realizacija nastave: Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • Teorijska nastava (6 časova) • Vežbe (5 časova) • Vežbe u bloku (10 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 10 učenika u grupi).
Mesto realizacije nastave • Učionica i laboratorija
Preporuke za realizaciju nastave • Aktivna nastava • Demonstracija • Grupni rad • Timski rad • Individualni rad
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • Praćenje ostvarenosti ishoda • Testove znanja • Aktivnost na času • Praćenje rada, • Samostalni rad |
• pripremi preparat za bojenje iz kaplarne krvi; • pripremi nativan preparat sedimenta urina; • boji prostom tehnikom bojenja (metilensko plavo); • boji složenom tehnikom (po Gramu); • mikroskopira suvom tehnikom mikroskopiranja; • mikroskopira vlažnom tehnikom mikroskopiranja. |
Vežbe: • Mikroskop, mikroskopske pločice; • Izrada nativnih preparata; • Izrada trajnih preparata; • Suva tehnika mikroskopiranja; • Vlažna tehnika mikroskopiranja; • Bojenje po Gramu; • Bojenje po Gimzi. ________________________________ Vežbe u bloku: • Mikroskop, mikroskopske pločice; • Izrada nativnih preparata; • Izrada trajnih preparata; • Suva tehnika mikroskopiranja; • Vlažna tehnika mikroskopiranja; • Bojenje po Gramu; • Bojenje po Gimzi. |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Anatomija i fiziologija
- Latinski jezik
- Hemija
- Fizika
HIGIJENA I ZDRAVSTVENO VASPITANJE
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
64 |
|
|
30 |
|
94 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o higijenskim principima na osnovu kojih učenici formiraju pozitivan stav sa ciljem da se usvoji i uvek primenjuje zdravo ponašanje - zdrav stil življenja, kao osnova za očuvanje zdravlja; uticaj fizičke aktivnosti na organizam - u zavisnosti od starosnog doba i psihofizičkih sposobnosti, kao i usvajanje fizičke aktivnosti kao stila života;
- Sticanje znanja o značaju očuvanja mentalnog zdravlja i upoznavanja higijenskih aspekata prevencije;
- Sticanje znanja o ciljevima, metodama i oblicima zdravstveno-vaspitnog rada, kao i priprema učenika za samostalan zdravstveno-vaspitni rad;
- Sticanje znanja o osnovnim principima savremene zaštite zdravlja, kao i o preventivnim aktivnostima koje su najefikasnije u zaštiti zdravlja stanovništva;
- Sticanje teorijskih znanja o medicinskom otpadu koji ugrožava ljudsko zdravlje i čovekovu sredinu.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Red.br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Lična higijena |
6 |
2. |
Higijena fizičke kulture i telesnog vaspitanja |
6 |
3. |
Mentalna higijena |
6 |
4. |
Higijena ishrane |
10 |
5. |
Komunalna higijena |
10 |
6. |
Školska higijena |
6 |
7. |
Higijena radne sredine |
8 |
8. |
Higijena tokom vanrednih uslova |
6 |
9. |
Zdravstveno vaspitanje |
6 |
10. |
Medicinski otpad |
30 |
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Lična higijena |
|||
Trajanje modula |
6 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje pozitivnih stavova i navika u ličnoj higijeni; • Sticanje znanja kojima se sprečavaju nastajanje bolesti usled nepravilnog održavanja lične higijene; • Sticanje znanja o kontracepciji i bolestima koje se prenose polnim kontaktom.
|
• navede definiciju zdravlja SZO; • objasni pojam duševnog i telesnog zdravlja; • navede faktore koji utiču na zdravlje; • održava ličnu higijenu; • odabere zdravstveno ispravna sredstva za održavanje lične higijene; sa posebnim osvrtom na higijenu usne duplje i sredstava u prevenciji kariesa; • se zaštiti od bolesti koje se prenose polnim kontaktom; • odabere i upotrebi odgovarajuće kontraceptivno sredstvo.
|
• Definicija zdravlja, koncept zdravlja; • Značaj i principi održavanja higijene kože, sluzokože i adneksa; • Indeks KEP; • Higijenski zahtevi sredstava za održavanje lične higijene i poremećaji koji nastaju usled neodgovarajućeg kvaliteta tih sredstava; • Bolesti koji nastaju usled nepravilnog održavanja lične higijene; • Polno prenosive bolesti; • Zdravstveni aspekti kontracepcije i primene kontraceptivnih sredstava.
|
Na početku nastane teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Nastavna tema se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (6 časova) Mesto realizacije nastave • učionica Preporuke za realizaciju nastave
• aktivna nastava • demonstracija • rad u grupama Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja 3. aktivnost na času
|
|