Prethodni

NASTAVNI PLAN I PROGRAM ZA OBRAZOVNI PROFIL MEDICINSKA SESTRA - TEHNIČAR

 

1. STANDARD KVALIFIKACIJE

 

2. Naziv kvalifikacije: Medicinska sestra-tehničar

 

3. Sektor - područje rada: Zdravstvo i socijalna zaštita

 

4. Nivo kvalifikacije: IV

 

 

  1. Svrha kvalifikacije: sprovođenje postupka prijema i otpusta bolesnika, obavljanje zdravstvene nege bolesnika i medikamentoznog lečenja bolesnika, sprovođenje dijagnostičkih i terapeutskih postupaka i sprovođenje primarne, sekundarne i tercijarne zdravstvene zaštite.

 

  1. Način sticanja kvalifikacije:

Kvalifikacija se stiče nakon uspešno završenog procesa srednjeg stručnog obrazovanja.

 

  1. Trajanje:

Program srednjeg stručnog obrazovanja za sticanje kvalifikacije traje četiri godine.

 

  1. Način provere:

Dostignutost ishoda programa srednjeg stručnog obrazovanja se proverava na maturskom ispitu koji sprovodi srednja škola.

 

  1. Zasnovanost kvalifikacije:

Kvalifikacija se zasniva na opisu rada, ciljevima stručnog obrazovanja i ishodima stručnog obrazovanja.

 

8.1. Opis rada

 

Dužnosti - stručne kompetencije:

 

-   Sprovođenje postupka prijema i otpusta bolesnika

-   Obavljanje zdravstvene nege bolesnika

-   Obavljanje medikamentoznog lečenja bolesnika

-   Sprovođenje dijagnostičkih i terapeutskih postupaka

-   Sprovođenje primarne, sekundarne i tercijarne zdravstvene zaštite

 

 

Dužnosti - stručne kompetencije

Zadaci - jedinice kompetencija

Sprovođenje postupka prijema i otpusta bolesnika

-   Administrativni postupak i sanitarna obrada bolesnika, upoznavanje sa kućnim redom, formiranje zdravstvene dokumentacije

-   Čuvanje odeće, novca i dragocenosti

-   Administrativni postupak kod otpusta bolesnika i u slučaju smrti

-   Održavanje higijene, povoljne mikroklime i estetskog izgleda bolesničke sobe

-   Sprovođenje mera za sprečavanje intrahospitalnih infekcija

-   Priprema rastvora za dezinfekciju

-   Sprovođenje svih metoda sterilizacije

Obavljanje zdravstvene nege bolesnika

-   Nameštanje i presvlačenje kreveta nepokretnom bolesniku prema određenom položaju

-   Kupanje, pranje kose i presvlačenje nepokretnog bolesnika

-   Menjanje položaja bolesnika u krevetu

-   Nega obolele usne šupljine

-   Sprečavanje komplikacija od dugotrajnog ležanja (dekubitis, upala pluća, tromboza, ukočenja, duševna napetost)

-   Kupanje i previjanje odojčeta, nega kože i sluznice

-   Pomoć nepokretnom bolesniku pri vršenju fizioloških potreba.

-   Posmatranje i uočavanje promena u izgledu bolesnika, reagovanju na okolinu, stanje svesti, stanje pokretljivosti, evidentiranje i izveštavanje o stanju bolesnika

-   Kontrola i registrovanje vitalnih znakova (temperatura, puls, disanje, krvni pritisak)

-   Merenje telesne težine i visine, izračunavanje idealnih vrednosti.

-   Posmatranje karakteristika izlučevina, evidentiranje izlučevina i sakupljanje za analize

-   Hranjenje bolesnika, veštačka ishrana bolesnika, specifična ishrana bolesnika, hranjenje odojčadi

Obavljanje medikamentoznog lečenja bolesnika

-   Primena peroralne terapije i kontrola uzimanja lekova

-   Primena lekova epikutano

-   Primena parenteralne terapije - subkutanih, intramuskularnih i intravenskih injekcija

-   Primena fizikalnih sredstava u lečenju bolesnika, masaža, oblozi

-   Primena kiseonika

-   Primena lekova za oči, uši i nos

-   Primena inhalacione terapije

-   Učestvovanje u okupacionoj terapiji

Sprovođenje dijagnostičkih i terapeutskih postupaka

-   Priprema i učestvovanje u viziti

-   Priprema bolesnika za lekarski pregled

-   Uzimanje i slanje materijala na laboratorijske preglede (stolica, urin, krv, gnoj)

-   Priprema pribora i bolesnika i izvođenje ispiranja telesnih šupljina (uvo, nos, želudac, bešika, creva, materica)

-   Priprema bolesnika i pribora i asistiranje kod raznih punkcija (pleuralna, abdominalna, lumbalna)

-   Priprema materijala za vađenje želudačnog i duodenalnog soka

-   Priprema materijala i bolesnika, učestvovanje kod davanja infuzije i transfuzija

-   Priprema materijala i izvođenje klizme za čišćenje

-   Uzimanje srednjeg mlaza urina kod žena i muškaraca, kateterizacija mokraćne bešike.

-   Opšta priprema bolesnika za razne operacije

-   Opšta postoperativna nega operisanih bolesnika

-   Primena osnovnih zavoja

-   Priprema za previjanje i obradu rane

-   Pružanje prve pomoći bolesniku (veštačko disanje, zaustavljanje krvarenja, obrada rana, imobilizacija i stavljanje udlaga, gipsanje)

-   Priprema bolesnika i materijala za razna dijagnostička, laboratorijska, radiološka i druga ispitivanja

-   Primopredaja službe, evidentiranje važnih podataka o zdravlju bolesnika

Sprovođenje primarne, sekundarne i tercijarne zdravstvene zaštite

-   Učestvovanje u sistematskim pregledima, preventivnim akcijama, vakcinacijama i kućnom lečenju

-   Učestvovanje u osiguravanju uslova rada u primarnoj zdravstvenoj zaštiti; u planiranju, programiranju i izvođenju medicinske zaštite i osiguravanju prostornih, koordinacionih  i organizacionih  uslova za primarnu, sekundarnu i tercijarnu zdravstvenu zaštitu

 

 

 

8.1.1. Ekstremni uslovi pod kojima se obavljaju dužnosti: nema.

 

8.1.2. Izloženost rizicima pri obavljanju dužnosti:

-   rizik od infekcija.

 

8.2. Ciljevi stručnog obrazovanja

 

-   Cilj stručnog obrazovanja za kvalifikaciju MEDICINSKA SESTRA-TEHNIČAR je osposobljavanje lica za sprovođenje postupka prijema i otpusta bolesnika, obavljanje zdravstvene nege bolesnika i medikamentoznog lečenja bolesnika, sprovođenje dijagnostičkih i terapeutskih postupaka i sprovođenje primarne, sekundarne i tercijarne zdravstvene zaštite.

 

Neophodnost i stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebe kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoja karijere, unapređivanja zapošljivosti, usmerava da lica budu osposobljavana za:

 

-   primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;

-   primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;

-   primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;

-   upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu;

-   preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;

-   prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju.

 

8.3. Ishodi stručnog obrazovanja

 

Stručne kompetencije

Znanja

Veštine

Sposobnosti i stavovi

Po završenom programu obrazovanja, lice će biti u stanju da:

sprovodi postupak prijema i otpusta bolesnika

-   navede proceduru po kojoj se vrši prijem i smeštaj bolesnika;   

-   navede vrste sanitarne obrade primljenog bolesnika;

-   navede specifične vrste sanitarne obrade prema stanju bolesnika;

-   navede proceduru i ulogu sestre za pripremu  bolesnika za pregled;

-   navede proceduru za pripremu bolesnika i dokumentacije za otpust iz bolnice;

-   navede proceduru i prateću dokumentaciju u slučaju smrti;

-   obavi prijem i smeštaj bolesnika prema proceduri;   

-   uradi sanitarnu obradu primljenog bolesnika prema specifičnoj proceduri za stanje bolesnika;

-   pripremi bolesnika i asistira pri  pregledu;

-   uradi pripremu bolesnika i dokumentaciju za otpust iz bolnice;

-   obavi proceduru i dokumentaciju u slučaju smrti;

-   savesno, odgovorno, uredno i precizno obavlja poverene poslove;

-   efikasno planira i organizuje vreme;

-   ispolji pozitivan odnos prema značaju sprovođenja propisa i  važećih standarda u zdravstvu;

-   ispolji pozitivan odnos prema funkcionalnosti i tehničkoj ispravnosti uređaja koje koristi pri obavljanju posla;

-   ispolji ljubaznost, komunikativnost i fleksibilnost u odnosu prema saradnicima;

-   radi u timu;

-   bude orijentisan ka pacijentu;

-   bude prilagodljiv na promene i da rešava probleme u radu;

-   ispolji inicijativnost i preduzimljivost u radu;

-   ispolji samokritičnost i objektivnost pri obavljanju posla;

-   ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima.

obavlja zdravstvenu negu bolesnika

-   navede vrste aktivnih, pasivnih i prinudnih položaja bolesnika;

-   navede načine transporta pokretnog i nepokretnog bolesnika;

-   opiše presvlačenje pokretnog i nepokretnog bolesnika;

-   opiše presvlačenje bolesničke postelje;

-   navede značaj i načine održavanja lične higijene bolesnika i higijene bolesničke sobe;

-   objasni osnovne pojmove o infekciji, intrahospitalnim infekcijama i merama zaštite od infekcija;

-   objasni osnovne pojmove o sterilizaciji, vrstama i načinu pripreme materijala za sterilizaciju, kontrolu i čuvanje sterilnog materijala;

-   navede načine zaštite životne sredine i upravljanje medicinskim otpadom;

-   navede vitalne znake, načine merenja, registracije i praćenja stanja bolesnika;

-   navede vrste dijagnostičkog materijala (bris, izlučevine, krv, likvor i dr.) uzimanje, prikupljanje i slanje na analize;

-   navede principe prirodne i veštačke ishrane;

-   pomogne pokretnom i nepokretnom bolesniku da obavi ličnu higijenu;

-   pomogne presvlačenje pokretnog i obavi presvlačenje nepokretnog bolesnika;

-   namesti i presvuče bolesničku postelju i da se stara o higijenskom održavanju bolesničke sobe;

-   postavi bolesnika u odgovarajući položaj i da ga pripremi za transport;

-   primeni opšte mere u prevenciji intrahospitalnih infekcija;

-   pripremi materijal za sterilizaciju, dezinfekciju, kontroliše  uslove antisepse i primeni procedure zaštite životne sredine;

-   izmeri, registruje i prati vitalne znake, telesne karakteristike i stanje bolesnika;

-   pripremi bolesnika i uzme materijal za dijagnostičke analize (bris, izlučevine, krv, likvor i dr.)

-   organizuje odgovarajuću ishranu za pokretne i nepokretne bolesnike

-   sprovede hranjenje putem nazogastrične sonde i gastrostome;

obavlja medikamentozno lečenje bolesnika

-   navede principe trebovanja i čuvanja lekova;

-   navede proceduru pripreme medikamenata i bolesnika za oralnu, parenteralnu, perkutanu, rektalnu i inhalacionu terapiju, koju je propisao lekar;

-   navede moguće neželjene efekte pri davanju leka i mere koje je neophodno preduzeti;

-   navede principe anti-šok terapije;

-   trebuje, dozira lekove, pripremi bolesnika i da odgovarajuću medikamentoznu terapiju, prema proceduri koju je propisao lekar;

-   trebuje, dozira lekove, pripremi bolesnika za aplikaciju lekova (oralnu, parenteralnu, perkutanu, rektalnu i inhalacionu);

-   prati i registuje reakciju i dejstvo leka;

-   pripremi i primeni anti-šok terapiju;

sprovodi dijagnostičke i terapeutske postupke

-   navede i objasni organizaciju rada internog odeljenja;

-   navede i objasni sestrinske intervencije u nezi i asistiranju u lekarskim procedurama kod internističkih bolesnika (punkcije, skopije, EKG, inhalacije);

-   navede i objasni organizaciju rada infektivnog odeljenja;

-   navede i objasni sestrinske intervencije u nezi i asistiranju lekaru kod  dijagnostičko-terapijskih procedura i lečenja infektivnih bolesnika (punkcija, skopija, izolacija, karantin);

-   navede i objasni organizaciju rada hiruškog odeljenja;

-   navede i objasni sestrinske intervencije u nezi i asistiranju lekaru kod  dijagnostičko-terapijskih procedura i lečenja kod hiruških bolesnika, povreda kostiju, zglobova i mekih tkiva;

-   navede i objasni organizaciju rada neurološkog odeljenja;

-   navede i objasni sestrinske intervencije u nezi i asistiranju lekaru kod  dijagnostičko-terapijskih procedura i lečenja neuroloških bolesnika;

-   navede i objasni organizaciju rada psihijatriskog odeljenja;

-   navede i objasni sestrinske intervencije u nezi i asistiranju lekaru kod  dijagnostičko-terapijskih procedura u lečenju psihijatriskih bolesnika;

-   pripremi materijal i asistira kod dijagnostičko-terapiskih procedura i lečenja internističkih bolesnika (punkcije, skopije, EKG, inhalacije);

-   pripremi materijal i asistira kod  dijagnostičko-terapijskih intervencija i lečenja infektivnih bolesnika /punkcija, skopija, izolacija, karantin /

-   pripremi materijal i asistira kod hiruških intervencija i kod lečenja  povreda kostiju, zglobova i mekih tkiva;

-   prati, registruje promene i stanje bolesnika u post operativnom  toku;

-   pripremi materijal i asistira kod specifičnih dijagnostičko-terapijskih intervencija i lečenja neuroloških bolesnika;

-   pripremi materijal i asistira kod specifičnih dijagnostičko-terapijskih intervencija i lečenja psihijatrijskih bolesnika;

 

sprovodi primarnu, sekundarnu i tercijarnu zdravstvenu zaštitu

-   objasni pojam zdravlja;

-   navede principe zdravstvenog vaspitanja;

-   navede principe planiranja i programiranja zdravstveno-vaspitnog rada u cilju promocije zdravlja i prevencije bolesti;

-   navede metode i sredstva koja se mogu koristiti u zdravstvenim i drugim ustanovama za različite grupe stanovništva;

-   navede principe procesa zdravstvene nege i lečenja u kućnim uslovima.

-   učestvuje u organizaciji i realizaciji sistematskih pregleda i vakcinaciji određenih grupa stanovništva;

-   realizuje proces zdravstvene nege i lečenja u kućnim uslovima;

-   planira i programira zdravstveno-vaspitni rad u cilju promocije zdravlja i prevencije bolesti;

-   primeni metode zdravstveno-vaspitnog rada u zdravstvenim i drugim ustanovama za različite grupe stanovništva.

 

 

 

2. NASTAVNI PLAN

I   NASTAVNI PLAN za obrazovni profil Medicinska sestra - tehničar

 

 

 

 

 

I RAZRED

nedeljno

godišnje

T

V

PN

T

V

PN

B

A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI

8

2

 

272

68

 

60

1.

Anatomija i fiziologija

4

 

 

136

 

 

 

2.

Prva pomoć

 

 

 

 

 

 

60

3.

Latinski jezik

2

 

 

68

 

 

 

4.

Zdravstvena nega

2

2

 

68

68

 

 

Ukupno A2+B

8

2

 

272

68

 

60

Ukupno

10

400

 

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

 

I  RAZRED
časova

Čas odeljenskog starešine

68

Dodatni rad *

do 30

Dopunski rad *

do 30

Pripremni rad *

do 30

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

 

 

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

 

I  RAZRED
časova

Ekskurzija

do 3 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1-2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30-60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - učenički  parlament, učeničke zadruge

15-30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

 

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

 

 

I  RAZRED

Razredno-časovna nastava

34

Mentorski rad (nastava u bloku, praksa)

3

Obavezne vannastavne aktivnosti

2

Ukupno radnih nedelja

39

 

Podela odeljenja u grupe

 

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi - do

vežbe

praktična nastava

nastava u bloku

I

Zdravstvena nega

68

 

 

10

Prva pomoć

 

 

60

10

 

3. NASTAVNI PROGRAM

 

A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI

 

Naziv predmeta:

ANATOMIJA I FIZIOLOGIJA

Godišnji fond časova:

136

 

Razred: Prvi

Ciljevi predmeta:

-   Sticanje neophodnih stručnih znanja o anatomskoj građi i funkciji organa i organizma kao celine;

-   Sticanje znanja iz anatomije i fiziologije neophodnih za  izučavanje svih stručnih predmeta.

TEMA

CILJ

ISHODI

Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN

OSTVARIVANJA PROGRAMA

Organizacija čovečjeg tela

 

•   Sticanje znanja o organizaciji čovečjeg tela, povezanosti sistema organa i značaju homeostaze;

•   Sticanje znanja o vrstama tkiva, njihovoj građi i funkciji;

•   Sticanje znanja o telesnoj temperaturi i njenoj regulaciji.

•   navede latinskom terminologijom nazive osnovnih delova čovečjeg tela;

•   nabroji nivoe u organizaciji čovečjeg tela;

•   nabroji sisteme organa;

•   objasni pojam nervne i humoralne regulacije;

•   objasni pojam i značaj homeostaze;

•   objasni građu i funkcije četiri osnovne vrste tkiva;

•   objasni procese stvaranja i odavanja toplote.

 

•   Predmet izučavanja anatomije i fiziologije;

•   Podela čovečjeg tela - topografski delovi tela;

•   Orijentacione ravni tela;

•   Funkcionalna organizacija čovečjeg tela (nivoi);

•   Mehanizmi regulacije i homeostaza;

•   Epitelna tkiva;

•   Vezivna tkiva (opšta i specijalizovana);

•   Mišićna tkiva;

•   Nervno tkivo;

•   Telesna temperatura i njena regulacija.

Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Realizacija nastave:

•   teorijska nastava (136 časova)

Mesto realizacije nastave

•   anatomski kabinet

•   učionica

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Pri objašnjavanju podele čovečjeg tela dati termine za: glavu, vrat, grudni koš, trbuh, karlicu i glavne segmente gornjih i donjih ekstremiteta

•   Preporučuje se da se tokom prve dve teme na svakom času učenicima uvedu dva-tri nova latinska termina

•   Koristiti kolor-postere, amnatomski model i video-prezentacije radi vizualizacije pojedinih krvnih ćelija

•   Savetuje se da nastavnik zadaje domaći zadatak u vidu crteža sa obeleženim detaljim

 

 

 

 

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.    testove znanja

2.    usmeno izlaganje

3.    aktivnost na času

4.    domaći zadatak

 

Broj časova po temama

 

•   Organizacija čovečjeg tela (9 časova)     

•   Telesne tečnosti, krv i limfa  (14 časova)

•   Lokomotorni sistem   (14 časova)

•   Kardiovaskularni sistem (20 časova)

•   Respiratorni sistem  (9 časova)

•   Digestivni sistem  (14 časova)

•   Endokrini sistem i dojka (10 časova)

•   Urogenitalni sistem  (15 časova)

•   Nervni sistem (22 časova)

•   Sistem receptornih organa (čula) (9 časova)

Telesne tečnosti, krv i limfa

•   Sticanje znanja o sastavu telesnih tečnosti i njihovoj ulozi u održavanju homeostaze;

•   Sticanje znanja o pojmovima, pojavama i procesima vezanim za krv; 

•   Sticanje znanja o strukturi i ulozi limfnog sistema.

 

•   opiše raspodelu vode u organizmu i objasni od čega zavisi količina vode u organizmu;

•   objasni pojmove egzogena i endogena voda i navede puteve eliminacije vode;

•   objasni uloge krvi u organizmu i značaj održavanja konstantne zapremine krvi;

•   nabroji belančevine krvne plazme i njihov značaj;

•   navede normalan broj krvnih ćelija i njihove uloge;

•   objasni značaj leukocitarne formule;

•   opiše hemolizu i sedimentaciju eritrocita;

•   navede krvne grupe u osnovnim sistemima i značaj njihovog određivanja;

•   navede faze spontane hemostaze;

•   opiše proces koagulacije krvi kroz tri osnovne faze i objasni značaj ovog procesa;

•   lokalizuje i opiše limfne organe;

•   objasni ulogu limfnog sistema.

 

 

 

 

 

 

 

•   Voda: količina i raspored vode u organizmu (intracelularna i ekstracelularna tečnost);

•   Poreklo vode u organizmu, uloge i putevi eliminacije;

•   Pojam i zapremina krvi;

•   Osobine i uloge krvi;

•   Sastav krvi;

•   Krvna plazma;

•   Eritrociti;

•   Pojave karakteristične za eritrocite;

•   Krvno-grupni sistemi: ABO i Rh sistem;

•   Leukociti;

•   Trombociti;

•   Spontana hemostaza i koagulacija krvi;

•   Limfni (imuni) sistem;

•   Limfni sudovi;

•   Limfni organi i tkiva.

Lokomotorni sistem

•   Sticanje znanja o građi i ulozi kostiju;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi zglobova;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi mišića;

•   Shvatanje funkcionalne povezanosti kostiju, zglobova i mišića u lokomotorni sistem. 

 

•   objasni podelu kostiju prema obliku;

•   pokaže na kosturu i imenuje  ih na latinskom jeziku;

•   opiše strukturu zglobova i  njihovu podelu prema pokretljivosti;

•   pokaže na kosturu zglobove i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   opiše najvažnije zglobove;

•   objasni karakteristike skeletnih mišića i izvrši njihovu podelu prema ulogama.

 

•   Kosti - podela, građa i uloge kostiju;

•   Kosti gornjih ekstremiteta: rameni pojas i slobodni deo ruke

•   Kosti kičmenog stuba; fiziološke krivine kičme;

•   Kosti grudnog koša;

•   Kosti donjih ekstremiteta: karlični pojas i slobodni deo noge;

•   Kosti lobanje i lica;

•   Zglobovi - pojam, podela prema pokretljivosti;

•   Važniji zglobovi: rame, lakat, kuk, koleno, zglob donje vilice i dr.(prema značaju za obrazovni profil);

•   Skeletni mišići - funkcionalne karakteristike i podela prema funkciji.

Kardiovaskularni sistem

•   Sticanje znanja o građi srca i vaskularnog sistema;

•   Sticanje znanja srčanom ciklusu;

•   Sticanje znanja o regulaciji rada srca;

•   Sticanje osnovnih znanja o arterijskom krvnom pritisku i pulsu.

 

•   opiše položaj i građu srca;

•   pokaže na modelu srčane pregrade, srčane šupljine,  i krvne sudove;

•   objasni faze srčanog ciklusa i pojam srčane pumpe;

•   objasni funkciju srčanih zalistaka i nastajanje srčanih tonova;

•   objasni automatizam srca i sprovođenje impulsa kroz sprovodni sistem srca;

•   navede načine regulacije srčanog rada;

•   opiše građu sudovnog sistema  (arterija, vena i kapilara);

•   objasni ulogu malog krvotoka u respiratornim procesima i velikog krvotoka u nutritivnim procesima;

•   imenuje i  pokaže grane luka aorte, grudne i trbušne aorte na anatomskom modelu;

•   imenuje i  pokaže velike vene i formiranje gornje i donje šuplje vene

•   objasni građu limfnih sudova i ulogu limfnih organa;

•   objasni  princip merenja krvnog pritiska i njegove vrednosti.

•   Srce - položaj, veličina, građa zida, srčana maramica, krvni sudovi i živci srca;

•   Srčana šupljina - pregrade, otvori i valvularni aparat;

•   Mali i veliki krvotok;

•   Morfološke karakteristike krvnih sudova;

•   Kapilarna dinamika;

•   Sastav i uloge limfe;

•   Srčani ciklus i fizičke pojave koje prate rad srca;

•   Automatizam srca i električne pojave koje prate rad srca;

•   Regulacija rada srca;

•   Arterijski krvni pritisak i puls.

 

 

Respiratorni sistem

•   Sticanje znanja o građi i funkciji organa za disanje;

•   Sticanje znanja o  funkcionalnoj povezanosti respiratornog sistema sa kardiovaskularnim sistemom.  

 

•   pokaže na modelu ili crtežu i imenuje disajne  puteve na latinskom jeziku;

•   pokaže na modelu delove pluća i krvne sudove pluća;

•   objasni mehanizam disajnih pokreta i ulogu plućne maramice;

•   opiše građu pluća;

•   objasni disajni ciklus;

•   objasni razmenu gasova u plućima;

•   navede načine transporta kiseonika i ugljen dioksida krvotokom;

•   objasni regulaciju disanja.

 

•   Gornji disajni putevi: nos, paranazalne šupljine i ždrelo;

•   Donji disajni putevi: grkljan, dušnik i dušnice;

•   Pluća;

•   Plućna maramica;

•   Fiziologija disanja;

•   Mehanizam disajnih pokreta;

•   Razmena gasova u plućima i transport gasova putem krvi;

•   Regulacija disanja.

Digestivni sistem

•   Sticanje znanja o položaju i građi  sistema organa za varenje;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi žlezda  pridodatih digestivnom sistemu;

•   Sticanje znanja o procesima varenj i, apsorpcije hranljivih materija;

•   Sticanje znanja o  motornim aktivnostima digestivnog sistema.

•   pokaže na anatomskom modelu  organe digestivnog sistema i imenuje  ih na latinskom jeziku po redosledu;

•   imenuje na latinskom jeziku glavne delove organa digestivnog sistema;

•   opiše i pokaže na modelu sadržaj trbušne duplje;

•   objasni proces varenja hrane;

•   navede najvažnije funkcije jetre;

•   objasnu ulogu pankreasa u varenju hrane;

•   objasni proces apsorpcije u digestivnom traktu.

 

 

•   Usna duplja i pljuvačne žlezde;

•   Jednjak;

•   Želudac;

•   Tanko i debelo crevo;

•   Jetra, bilijarni putevi i žučna kesa;

•   Pankreas;

•   Peritoneum i trbušna duplja;

•   Varenje hranljivih materija;

•   Građa i funkcije jetre;

•   Apsorpcija iz digestivnog trakta;

•   Uloge debelog creva i defekacija.

 

Endokrini sistem i dojka

•   Sticanje znanja o položaju,  građi i funkcijama žlezda sa unutrašnjim lučenjem;

•   Shvatanje uloge hormona  u regulaciji svih životnih procesa;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi dojke.

 

•   navede osnovne karakteristike hormona;

•   objasni regulaciju rada endokrnih žlezda - hipotalamus-hipofiza-endokrine žlezde;

•   pokaže na anatomskom modelu endokrine žlezde i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   navede najvažnije hormone pojedinih endokrinih žlezda i opiše njihova dejstva;

•   opiše građu i funkciju dojke.

 

•   Hormoni - pojam, podela, osobine, mehanizam delovanja i kontrola sekrecije;

•   Hormonska aktivnost hipotalamusa i veza sa hipofizom;

•   Hipofiza;

•   Štitasta žlezda;

•   Paraštitaste žlezde;

•   Endokrini pankreas;

•   Nadbubrežne žlezde;

•   Polne žlezde;

•   Druga tkiva i organi sa endokrinom ulogom;

•   Građa i funkcija dojke,

Urogenitalni sistem

•   Sticanje znanja o položaju,  građi i funkciji urinarnog sistema;

•   Sticanje znanja o položaju,  građi i funkcijama muških i ženskih polnih organa.

 

•   lokalizuje na anatomskom modelu  mokraćne organe i imenuje ih ih na latinskom jeziku;

•   opiše nefron i objasni njegovu ulogu u stvaranju mokraće;

•   objasni ulogu bubrega u održavanju homeostaze, regulaciji krvnog pritiska i endokrinu ulogu;

•   opiše normalan sastav urina;

•   lokalizuje na anatomskom  modelu  muške polne organe, imenuje ih na latinskom jeziku  i objasni njihovu ulogu;

•   lokalizuje na anatomskom modelu  ženske polne organe, imenuje  ih na latinskom jeziku i objasni njihovu ulogu.

•   Bubreg - položaj, građa;

•   Nefron;

•   Ekstrarenalni mokraćni putevi: mokraćovod, mokraćna bešika i mokraćna cev;

•   Funkcije bubrega;

•   Stvaranje mokraće;

•   Sastav i osobine mokraće;

•   Muški polni organi;

•   Ženski polni organi.

 

Nervni sistem

•   Sticanje znanja o podeli, građi i funkciji nervnog sistema;

•   Sticanje znanja o regulatornoj funkciji nervnog sistema i  svih organskih sistema i odnosa organizma prema spoljašnjoj sredini.

•   izvrši podelu nervnog sistema po morfološkim i funkcionalnim karakteristikama;

•   na anatomskom modelu lokalizuje delove centralnog nervnog sistema i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   objasni sprovodnu i refleksnu funkciju CNS;

•   objasni refleksni luk;

•   navede funkcije pojedinih delova CNS;

•   opiše veliki mozak;

•   objasni građu i ulogu perifernih nerava;

•   objasni funkcionalne karakteristike simpatikusa i parasimpatikusa. 

•   Funkcionalna i morfološka podela nervnog sistema;

•   Podela centralnog nervnog sistema;

•   Kičmena moždina - građa i funkcije;

•   Spinalni nervi;

•   Refleksna aktivnost centralnog nervnog sistema;

•   Moždano stablo - funkcije;

•   Mali mozak - funkcije;

•   Međumozak - funkcije;

•   Veliki mozak - građa i funkcije;

•   Moždanice;

•   Cerebrospinalna tečnost;

•   Periferni nervi - građa, funkcionalne karakteristike i podela;

•   Autonomni nervni sistem.

 

Sistem receptornih organa (čula)

 

•   Sticanje znanja o građi i ulogama kože;

•   Sticanje znanja o građi i funkciji čulnih organa.

 

•   definiše analizator i vrste recepcije

•   opiše građu kože i njenih adneksa;

•   opiše recepciju površnog i dubokog senzibiliteta;

•   opiše recepciju mirisa i ukusa;

•   opiše građu oka;

•   objasni recepciju vida;

•   opiše građu uva;

•   objasni recepciju sluha i ravnoteže.

•   Analizatori. Vrste recepcije;

•   Koža: struktura i funkcije;

•   Recepcija površnog i dubokog senzibiliteta;

•   Recepcija mirisa i ukusa;

•   Recepcija vida;

•   Recepcija sluha i ravnoteže.

 

 

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA:

-   Biologija

-   Fizika

-   Hemija

-   Latinski jezik

-   Prva pomoć

 

 

 

PRVA POMOĆ

 

1.   OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA -  OBLICI I TRAJANJE

 

 

 

RAZRED

 

NASTAVA

 

 

PRAKSA

 

 

 

UKUPNO

 

Teorijska nastava

 

Vežbe

 

Praktična nastava

 

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

60

 

60

 

2CILJEVI PREDMETA

 

-   Praktično obučavanje budućih zdravstvenih radnika za valjano ukazivanje neodložne pomoći životno ugroženim licima u nepredviđenim zadesnim situacijama što predstavlja osnovu spasavanja i očuvanja života u zbrinjavanju životno ugroženih, ublažavanje posledica nastalog stanja i potpomaganje oporavka praktičnim radnjama koje su na međunarodnom planu propisane i usvojene ako metode izbora;

-   Podsticanje razvoja etičkih osobina ličnosti koje karakterišu profesionalni lik zdravstvenih radnika kao što su: humanost, altruizam, preciznost, samoinicijativnost, odgovornost i požrtvovanost;

-   Razvijanje svesti kod pojedinaca i grupa o štetnim uticajima sredine i prihvatanje zdravog načina života;

-   Osposobljavanje učenika za uspešno prenošenje saznanja iz domena prve pomoći u širu društvenu zajednicu;

-   Formiranje kod učenika pozitivnog ponašanja u ličnom životu i profesionalnom radu.

 

3.  NAZIV I TRAJANJE MODULA

 

Razred: prvi

 

Red.br.

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

1.

Osnovni principi prve pomoći i utvrđivanje stanja povređenih/obolelih lica

8

2.

Poremećaji stanja svesti

6

3.

Kardiopulmonalna reanimacija

8

4.

Krvarenja i rane

8

5.

Povrede kostiju i zglobova

8

6.

Povrede izazvane dejstvom fizičkih, hemijskih i bioloških faktora

8

7.

Povrede pojedinih telesnih segmenata i posebne povrede

8

8.

Iznenada nastale tegobe i bolesti

6

 

 

 

 

4.  CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osnovni principi prve pomoći i utvrđivanje stanja povređenih/obolelih lica

Trajanje modula:

8 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Upoznavanje sa stanjima koja zahtevaju pružanje neodložne prve pomoći, organizacijom pružanja kao i posebnostima koje zahtevaju različite situacije u akcidentalnim stanjima;

•   Sticanje znanja o načinu provere životnih funkcija (svesti, disanja, cirkulacije);

•   Usvajanje tehnike pregleda p/o radi utvrđivanja znakova povrede/oboljenja i stanja;

•   Prepoznavanje znakova smrti.

•   definiše prvu pomoć i razumeti njen značaj;

•   definiše hitan slučaj;

•   navede karike u lancu spasavanja i izdvoji one na koje utiče spasilac;

•   opiše postupak na mestu nesreće;

•   napravi plan akcije spasioca

•   vodi komunikaciju sa dispečerima službi koje poziva;

•   utvrdi stanje svesti;

•   utvrdi postojanje disanja;

•   utvrdi postojanje srčanog rada;

•   uradi pregled "od glave do pete" i objasni svoje postupke pri pregledu;

•   opiše rane i kasne znake smrti;

•   definiše prividnu (kliničku) smrt.

 

Nastava u bloku:

•   Pojam, ciljevi, zadaci i značaj prve pomoći;

•   Uloga spasioca u pružanju prve pomoći;

•   Pojam hitnog slučaja;

•   Karike u lancu spasavanja;

•   Postupak na mestu nesreće;

•   Utvrđivanje stanja povređenog/obolelog;

•   Utvrđivanje stanja svesti;

•   Provera disanja;

•   Provera srčanog rada;

•   Pregled "od glave do pete";

•   Postupak sa odećom i obućom;

•   Pojam, vrste i znaci smrti.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (8 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na  grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

•   nastava u prirodi

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Prikazati učenicima film sa ovom tematikom; 

•   Organizovati rad u parovima ili grupi;

•   Trijažu u ovom modulu samo definisati.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

  1. usmeno izlaganje;
  2. testove znanja:
  3. aktivnost na času;
  4. praćenje rada;
  5. samostalni rad.

 

 

 

 

Naziv modula:

Poremećaji stanja svesti

Trajanje modula:

6 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o različitim poremećajima svesti;

•   Usvajanje veština za pružanje pomoći licima u besvesnom stanju.

 

•   prepozna različite nivoe poremećaja svesti (somnolencija, sopor, koma);

•   postavi p/o u bočni relaksirajući položaj;

•   prepozna različite poremećaje svesti i zbrine p/o na odgovarajući način.

 

Nastava u bloku:

•   Pojam, uzroci i klasifikacija poremećaja svesti;

•   Postupak kod poremećaja svesti;

•   Nesvestica;

•   Epilepsija (i histerija);

•   Fras;

•   Potres mozga;

•   Moždani udar;

•   Poremećaji koncentracije šećera u krvi;

•   Koma.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (6 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na  grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Insistirati na traženju medicinske dokumentacije i lekova u odeći unesrećenih;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi;

•   Koristiti realistički prikaz stanja.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

 

Naziv modula:

Kardiopulmonalna reanimacija

Trajanje modula:

8  časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o kardiopulmonalnoj reanimaciji;

•   Usvajanje veština u tehnici oživljavanja.

 

•   prepozna prestanak disanja i rada srca;

•   navede uzroke opstrukcije disajnih puteva i opiše postupke uspostavljanja prohodnosti disajnih puteva;

•   izvodi kardiopulmonalnu reanimaciju kod osoba različitog uzrasta ;

•   primeni spoljašnji automatski defibrilator.

 

Nastava u bloku:

•   Pojam i ciljevi kardiopulmonalne reanimacije;

•   Prestanak disanja i rada srca - uzroci i znaci;

•   Uspostavljanje prohodnosti disajnih puteva;

•   Metode veštačkog disanja;

•   Spoljašnja masaža srca;

•   Specifičnosti KPR kod dece do prve godine starosti;

•   Specifičnosti KPR kod dece uzrasta od prve godine do puberteta;

•   Kada ne započinjati KPR;

•   Najčešće greške u postupku KPR;

•   Primena spoljašnjeg automatskog defibrilatora.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (8 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Vežbati tehnike KPR na lutkama - fantomima: beba, dete, odrasla osoba;

•   Organizovati rad u parovima ili individualni.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

 

Naziv modula:

Krvarenja i rane

Trajanje modula:

8  časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje osnovnih znanja o uzrocima i vrstama krvarenja i usvajanje veština privremene hemostaze;

•   Sticanje znanja o zavojnom materijalu i usvajanje tehnika previjanja trouglom maramom i zavojem;

•   Sticanje znanja o ranama i usvajanje veština za njihovo zbrinjavanje.

 

 

•   prepozna znake krvarenja i šoka;

•   primenjuje mere u borbi protiv šoka;

•   lokalizuje tačke digitalne kompresije;

•   zaustavi krvarenje različitim metodama;

•   opiše postupak zbrinjavanja amputacionih povreda;

•   pravilno zbrine ranu;

•   opiše postupak kod krvarenja iz prirodnih otvora;

•   pravilno koristi zavojni materijal;

•   previje pojedine telesne segmente trouglom maramom i zavojem.

 

Nastava u bloku:

•   Krvarenja - vrste i posledice;

•   Hemoragični šok;

•   Metode privremene hemostaze;

•   Traumatska amputacija i postupak kod očekivane replantacije;

•   Krvarenja iz prirodnih otvora;

•   Rane i postupak sa ranama;

•   Strano telo u rani;

•   Ratne rane;

•   Zavojni materijal;

•   Tehnike previjanja pojedinih segmenata tela trouglom maramom i zavojem.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (8 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć;

•   nastava u prirodi.

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

 

Naziv modula:

Povrede kostiju i zglobova

Trajanje modula:

8 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o uzrocima i vrstama povreda koštano-zglobnog sistema i usvajanje veština za njihovo zbrinjavanje;

•   Sticanje znanja o imobilizacionim sredstvima i usvajanje tehnika njihove primene.

 

 

•   prepozna znake povreda zglobova i kostiju;

•   primenjuje mere u borbi protiv šoka;

•   definiše ciljeve i pravila  imobilizacije;

•   izvrši imobilizaciju pojedinih telesnih segmenata;

•   kontroliše postavljenu imobilizaciju;

•   zbrine prelom sa krvarenjem;

•   primeni "trostruki hvat";

•   učestvuje u prenošenju osobe sa povredom kičmenog stuba.

 

Nastava u bloku:

•   Povrede zglobova: nagnječenje, uganuće, iščašenje i prelom;

•   Povrede kostiju;

•   Imobilizacija - pojam, ciljev;

•   Pravila imobilizacije;

•   Sredstva za imobilizaciju;

•   Imobilizacija kičmenog stuba;

•   Specifičnosti oslobađanja disajnih puteva pri povredi vratne kičme;

•   Imobilizacija gornjih ekstremiteta;

•   Imobilizacija grudnog koša;

•   Imobilizacija karlice;

•   Imobilizacija donjih ekstremiteta.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (8 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

•   nastava u prirodi

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

 

Naziv modula:

Povrede izazvane dejstvom fizičkih, hemijskih i bioloških faktora

Trajanje modula:

8 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o povredama izazvanim fizičkim, hemijskim i biološkim faktorima;

•   Usvajanje veština za praktično pružanje prve pomoći.

•   prepozna različite termičke povrede;

•   na odgovarajući način zbrine različite termičke povrede;

•   opiše postupak spasioca u različitim akcidentima i koristi mere samozaštite;

•   pruži adekvatnu prvu pomoć kod povreda elektricitetom;

•   prepozna hemijska oštećenja organizma i zbrine ih na adekvatan način;

•   pruži prvu pomoć kod bioloških povreda.

 

Nastava u bloku:

•   Povrede izazvane dejstvom visoke temperature na organizam: toplotni udar, sunčanica, opekotine;

•   Povrede izazvane dejstvom niske temperature na organizam: hipotermija i smrzotine;

•   Povrede elektricitetom: povrede električnom strujom i udar groma;

•   Hemijske opekotine;

•   Nagla trovanja udisanjem i gutanjem otrova;

•   Trovanja ugljenmonoksidom;

•   Trovanja kaustičnim sredstvima;

•   Trovanje alkoholom, lekovima i psihoaktivnim supstancama;

•   Biološke povrede;

•   Ujed zmija i drugih životinja;

•   Ubodi insekata (pčela, osa, stršljen, škorpion, pauk, krpelj).

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (8 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz stanja i povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

Sledeći