Prethodni

 

Naziv modula:

BOLESNIČKA JEDINICA

Trajanje modula:

12 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da :

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o organizaciji rada i sadržaju prostora odeljenja za fizikalnu medicinu i rehabiliaciju  njegovim funkcionalnim jedinicama;

•   Prepoznavanje uloge savremene opreme i pribora za povećanje komfora bolesnika u sobi  i značaj za njegov ugodniji boravak.

 

•   prepozna režim rada na odeljenju;

•   objasni vrste bolesničkih soba.

 

 

 

 

 

 

 

 

Teorija:

•   Odeljenje za fizikalnu medicinu i rehabilitaciju;

•   Organizacija posla, plan dnevnog i noćnog rada, primopredaja dužnosti;

•   Program rehabilitacije i praćenje njenog ostvarivanja od prijema i u toku rehabilitacije.

 

Posle obrade teorijskih znanja, uvežbavanja u kabinetu, u toku vežbi obaviti posetu jedinici za lečenje bolesnika na odeljenju za rehabilitaciji i upoznati se sa primerima različito opremnjenih soba, komunikacionim uređajima, pomagalima i ostalom opremom

 

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (6 časova)

•   vežbe (6 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 8 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   učionica

•   kabinet zdravstvene nege

•   nastavna baza

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Koristiti kolor-postere ili video-prezentacije koji prikazuju organizaciju posla na odeljenju za rehabilitaciju, proceduru prijema pacijenata, vrste bolesničkih soba i različite vrste opreme.

•   Savetuje se da se učenici najpre uputite u pravilan raspored nameštaja i opremu bolesničke sobe u kabinetu za zdravstvenu negu a onda im prikazati realne uslove u zdravstvenoj ustanovi.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   testove znanja

•   usmeno izlaganje

•   aktivnost na času

•   samostalan praktičan rad

 

 

•   prepozna i primenjuje specifičnu opremu u bolesničkoj sobi;

•   primenjuje različite vrste postelja i nagibnih stolova.

 

Vežbe:

•   Odeljenje za fizikalnu medicinu i rehabilitaciju;

•   Bolesnička soba, vrste, oprema, komfor;

•   Sobe za intervencije;

•   Higijensko-sanitarni čvor;

•   Krevet (standardni, modifikovani, specijalni);

•   Nagibni sto, ostala oprema bolesničke sobe.

 

 

Naziv modula:

METODE NEGE U REHABILITACIJI

Trajanje modula:

20 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Prepoznavanje potrebe održavanja lične higijene u procesu samozbriljavanja kod delimično i ptpuno nepokretnih;

•   Sticanje znanja o prevenciji i lečenju dekubitalnih rana;

•   Sticanje znanja o aktivnostima i manipulaciji sa bolesnikom u postelji;

•   Sticanje znanja o podeli oralne i parenteralne terapije.

•   definiše tehniku sprovođenja higijenskih tretmana;

•   prepozna dekubitalne rane;

•   imenuje vrste lekova i načine njihove aplikacije.

Teorija:

•   Dekubitalne rane (uzroci, klinička slika i tretman);

•   Vrste lekova, način čuvanja i aplikacije.

Nakon obrade teorijskih znanja i uvežbavanja u kabinetu, učenike upoznati sa realnim uslovima na nastavnoj bazi

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (10 časova)

•   vežbe  (10 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 8 učenika u grupi)prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   učionica

•   kabinet za zdravstvenu negu

•   nastavna baza

Preporuke za realizaciju nastave

•   Koristiti slike i šeme različitih položaja pacijenta.

•   Koristiti video-zapise tehnika promene položaja pacijenta, kao i preventivog i kurativnog tretmana dekubitalnih rana.

•   Savetuje se da tehnike promene položaja i promenu ličnog rublja najpre treba uvežbati sa simulantima - u kabinetu, a onda u realnim bolničkim uslovima.

•   Obučiti učenike da u nedostatku savremnih sredstava prave improvizacije u prevenciji dekubitusa.

•   Objasniti do nivoa razumevanja tehniku oralne i parenteralne aplikacije lekova.

•   Objasniti do nivoa razumevalja trening mokraćne bešike i debelog creva.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   testove znanja

•   usmeno izlaganje

•   aktivnost na času

•   praćenje praktičnog rada

•   test praktičnih veština

•   samostalan praktičan rad

 

Naziv modula:

PROCES REHABILITACIJE I MEDICINSKA REHABILITACIJA

Trajanje modula:

68 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Definisanje procesa rehabilitacije;

•   Sticanje znanja o ciljevima, principima i podeli procesa rehabilitacije;

•   Utvrđivanje i praćenje kliničkih znakova bolesti: subjektivni, objektivni, vitalni znaci,

•   Prtocena funkcionalnog ststusa;

•   Primena različitih položaja u postelji  - aktivan, pasivan, prinudni i korektivni položaj.

 

•   definiše podelu medicinske rehabilitacije

•   objasni proces, ciljeve i metode rehabilitacije;

•   definiše tim za rehabilitaciju.

 

 

 

 

 

 

 

 

Teorija:

•   Program rehabilitacije i njeno praćenje od prijema i u toku rehabilitacije;

•   Tim za rehabilitaciju;

•   Pojam i vrste invalidnosti;

•   Specifičnosti rehabilitacije pacijenata kod pojedinih patoloških stanja (hemiplegije, paraplegije, kvadriplegije i lumbalnog sindroma);

•   Ciljevi i metode medicinske rehabilitacije;

•   Kineziterapija, testiranje funkcija i primena kineziterapijskih vežbi;

•   Vrste fizikalnih procedura.

Nakon obrade teorijskih znanja i uvežbavanja u kabinetu, učenike upoznati sa realnim uslovima na nastavnoj bazi

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (36 časova)

•   vežbe (32 časa)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 8 učenika u grupi)prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   učionica

•   kabinet zdravstvene nege

•   kabinet za kineziterapiju

•   kabinet za fizikalnu terapiju

•   nastavna baza

Preporuke za realizaciju nastave

•   Koristiti slike i filmove različitih procesa rehabilitacije.

•   Uvežbati radom u parovima manipulaciju sa bolesnikom kod pomeranja, prenosa i transporta pacijenta.

•   Naučiti do nivoa primene tehnike pri pomoći pri hodu.

•   Naučiti do razumevanja metode medicinske rehabilitacioje.

•   Nakon izlaganja teorijskih znanja i upoznavanja sa tehničkim sredstvim u kabinetima za stručne predmete fizioterspeutskih tehničara, upoznati učenike sa različitim procesima rehabilitacije i vrstama medicinske rehabilitacije u organizacionim jedinicama za fizikalnu terapiju.

•   insistirati da učenici shvate problem invalidnosti kao hendikep koji je moguće prevazići.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   testove znanja

•   usmeno izlaganje

•   aktivnost na času

•   praćenje praktičnog rada

•   test praktičnih veština

•   samostalan praktičan rad

•   izvede  zaštitne hvatove, položaje i pokrete;

•   izvede pomeranje, podizanje i spuštanje  bolesnika;

•   izvede premeštanje bilesnika sa kreveta na kolica, sa kolica na krevet i sa kolica na strunjaču;

•   izvodi obuku obolelih za hod sa pomagalima;

•   primeni  invalidska  kolica;

•   primeni specifičnie korektivnie položaje kod pojedinih patoloških stanja;

•   objasiti  pacijentu veštie aplikacije ortotskih i protetskih sredstava;

•   objasiti  pacijentu veštie upotrebe pomagala .

 

 

Vežbe:

•   Klinički znaci bolesti i funcionalni status;

•   Vrste položaja pacijenata u postelji;

•   Prenošelje pacijenta na rukama, nosilima, pomoću pokretne dizalice;

•   Pomoć pri ustajanju i kretnju bolesnika;

•   Korišćenje pomagala za pomoć pri hodu (štap, štake, tronožac, dubak, invalidska kolica);

•   Aplikacija ortotskih sredstava;

•   Aplikacija protetskih sredstava;

•   Ciljevi i metode medicinske rehabilitacije;

•   Kineziterapija - testiranje funkcija i primena kineziterapijskih vežbi;

•   Hidroterapija;

•   Termoterapija;

•   Fototerapija;

•   Mehanoterapija;

•   Elektroterapija;

•   Radna terapija;

•   Sport i rekreacija.

 

Naziv modula:

SPECIFIČNOSTI REHABILITACIJE POJEDINIH STAROSNIH GRUPA I LICA SA POSEBNIM POTREBAMA

Trajanje modula:

12 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje  znanja o osnovnim specifičnostima rehabilitacije određenih starosnih grupa i kategorija  lica  u  stanju potrebe

•   imenuje  osnovne specifičnosti i razlike u tretmanu dece;

•   označi osnovne specifičnosti i razlike u tretmanu  odraslih;

•   označi osnovne specifičnosti i razlike u tretmanu starih lica;

•   navede osnovne specifičnosti i raazlike u tretmanu različitih kategorija lica sa posebnim potrebama.

Teorija:

•   Razlozi za usvajanje  specifičnosti rehabilitacije pojedinih starosnih grupa;

•   Specifičnosti dečje rehabilitacije;

•   Specifičnosti rehabilitacije  odraslih;

•   Specifičnosti rehabilitacije starih lica;

•   Specifičnosti rehabilitacije lica sa posebnim potrebama.

 

Vežbe:

•   Prikaz specifičnosti dečje rehabilitacije;

•   Prikaz specifičnosti rehabilitacije  odraslih;

•   Prikaz specifičnosti rehabilitacije starih lica;

•   Prikazati specifičnosti rehabilitacije lica sa posebnim potrebama.

 

Nakon obrade teorijskih znanja i uvežbavanja u kabinetu, učenike upoznati sa realnim uslovima na nastavnoj bazi

 

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (6 časova)

•   vežbe (6 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 8 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   učionica

•   kabinet zdravstvene nege

•   kabinet za kineziterapiju

•   kabinet za fizikalnu terapiju

•   nastavna baza

Preporuke za realizaciju nastave

•   Koristiti slike i filmove različitih procesa rehabilitacije.

•   Insistirati da učenici shvate problem invalidnosti kao hendikep koji je moguće prevazići.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   testove znanja

•   usmeno izlaganje

•   aktivnost na času

•   praćenje praktičnog rada

•   test praktičnih veština

•   samostalan praktičan rad

 

5.   KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA:

 

-     Biologija

-     Fizika

-     Anatomija i fiziologija

-     Latinski jezik

-    Prva pomoć

 

 

LATINSKI JEZIK

 

1.   OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA -  OBLICI I TRAJANJE

 

 

 

RAZRED

 

NASTAVA

 

 

PRAKSA

 

 

 

UKUPNO

 

Teorijska nastava

 

Vežbe

 

Praktična nastava

 

Nastava u bloku

I

68

 

 

 

 

 

68

 

2CILJEVI PREDMETA

 

-   Ovladavanje i primena stručne terminologije i frazeologije formulisane na klasičnim jezicima;

-   Uviđanje uticaja klasičnih jezika na uobličenje leksike i frazeologije savremenih jezika i bolje razumevanje gramatičkih modela, kako u maternjem, tako i u stranim jezicima;

-   Sticanje opštih znanja o antičkoj kulturi i medicini;

-   Osposobljavanje učenika za razumevanje svakovrsnih poruka koje su u vezi sa strukom, formulisane na klasičnim jezicima;

-   Upoznavanje učenika s bitnim elementima savremenog jezika  struke, koji se zasniva na klasičnim jezicima.

 

3.  NAZIV I TRAJANJE MODULA

 

Razred: prvi

 

Red.br.

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

1.

Latinski jezik

68

 

4.  CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

Naziv modula:

Latinski jezik

Trajanje modula:

68

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Osposobljavanje učenika da pravilno (pro)čitaju i pišu/zapisuju reči, kratke rečenice i jednostavne prilagođene tekstove

•   Ovladavanje i primena znanja o jeziku

•   Razumevanje, prevođenje i interpretacija teksta

•   Prepoznavanje uticaja latinskog jezika na uobličenje leksike i frazeologije u savremenim jezicima

•   Uočavanje značaja kulturnog nasleđa antičke kulture i sticanje  sociokulturne kompetencije

•   tačno primenjuje pravila izgovora i naglašavanja

•   tačno primenjuje pravila ortografije

•   uoči specifičnosti izgovora i pravopisa u latinskom jeziku

•   savlađuje i samostalno primenjuje osnovne gramatičke kategorije

•   usvoji određeni fond reči vezan za struku u prilagođenim i jednostavnim originalnim tekstovima

•   upoređuje i povezuje gramatiku maternjeg i latinskog jezika

•   samostalno ili uz pomoć nastavnika sastavlja kratke rečenice, popunjava stručne termine u tekstu ili povezuje delove teksta

•   samostalno koristi dvojezične rečnike

•   prepozna i razume sadržaj i značenje stručnih termina u jednostavnim originalnim tekstovima

•   ispravno pročita i odredi osnovne funkcije reči u sintagmama/rečenicama

•   uz pomoć  rečnika ili nastavnika prevodi stručne izraze i kratke rečenice sa latinskog na maternji jezik

•   prepozna i razume na osnovu stručnih naziva u latinskom jeziku značenje i smisao teksta na nekom savremenom jeziku

•   prepozna i razume na osnovu  latinskih izraza  reči u savremenim jezicima koje su izvedene i slične sa latinskim jezikom

•   koristi znanje latinskog jezika da bi shvatio značenje reči latinskog porekla u maternjem i drugim jezicima

•   sagledava povezanost prošlosti i sadašnjosti uočavajući sličnosti i razlike u kulturama.

GRAMATIČKI SADRŽAJI

•   Latinsko pismo, izgovor i akcenat

•   vrste reči i njihove promene

•   kategorije nominalne i verbalne promene

Imenske reči

•   imenice I, II, III, IV, V deklinacije; izuzeci treće deklinacije; grčke imenice

•   pridevi i njihova komparacija (svi tipovi)

•   zamenice:  lične, prisvojne, povratne; pokazne, odnosne i upitne;

•   brojevi (odnosni i redni)

Glagoli (sve četiri konjugacije i glagol esse)

•   indikativ prezenta aktiva i pasiva

•   imperativ prezenta aktiva

•   konjunktiv prezenta aktiva i pasiva

•   particip prezenta aktiva

•   particip perfekta pasiva

•   gerundiv i gerund

•   glagoli deponentni i semideponentni

Nepromenljive reči: 

•   prilozi (tvorba i komparacija)

•   predlozi

 

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

         Učenicima treba razjasniti šta im se pruža ovim predmetom i šta se očekuje od njih. Bez jasnih  i strukturisanih ograničenja učenik ne može sagledati sopstvene mogućnosti i sposobnosti. Zato je važno mlađem srednjoškolcu jasno i taksativno nabrojati i prava i obaveze, zahteve i pravila (ocenjivanja), i to regularno ponavljati uz objašnjenja o čemu se govorilo, zašto i šta dalje sledi. Time se postiže progresija koja ne mora značiti napredovanje prema nekim okoštalim merilima. Naime, pravo je učenika da napreduje onako kako njemu odgovara, da se zalaže za ocenu koju želi i da postiže rezultate prema sposobnostima.

            U nastavi jezika memorisanje se može primenjivati ograničeno vremenski na one sadržaje predmeta koji će se često ponavljati

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava

•   pogađanje lica ili predmeta

•   igra po ulogama

•   lingvistička radionica (pronalaženje srodnih reči)

•   ilustrovanje latinskih stručnih termina ili pojmova

Mesto realizacije nastave

•   učionica

 

Preporuke za realizaciju nastave

 

•   aktivna nastava

•   rad u grupama

•   zajedničko pravljenje ilustrovanih materijala (zidne novine sa zanimljivim detaljima o znamenitim Rimljanima koji su se bavili određenom strukom, npr. lekari)

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   praćenje ostvarenosti ishoda

2.   testove znanja

3.   aktivnost na času

 

 

5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA

•   Stručni predmeti

•   Maternji jezik

•   Drugi strani jezici

 

PRVA POMOĆ

 

2.   OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA -  OBLICI I TRAJANJE

 

 

 

RAZRED

 

NASTAVA

 

 

PRAKSA

 

 

 

UKUPNO

 

Teorijska nastava

 

Vežbe

 

Praktična nastava

 

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

60

 

60

 

2CILJEVI PREDMETA

-   Praktično obučavanje budućih zdravstvenih radnika za valjano ukazivanje neodložne pomoći životno ugroženim licima u nepredviđenim zadesnim situacijama što predstavlja osnovu spasavanja i očuvanja života u zbrinjavanju životno ugroženih, ublažavanje posledica nastalog stanja i potpomaganje oporavka praktičnim radnjama koje su na međunarodnom planu propisane i usvojene ako metode izbora;

-   Podsticanje razvoja etičkih osobina ličnosti koje karakterišu profesionalni lik zdravstvenih radnika kao što su : humanost, altruizam, preciznost, samoinicijativnost, odgovornost i požrtvovanost;

-   Razvijanje svesti kod pojedinaca i grupa o štetnim uticajima sredine i prihvatanje zdravog načina života;

-   Osposobljavanje učenika za uspešno prenošenje saznanja iz domena prve pomoći u širu društvenu zajednicu;

-   Formiranje kod učenika pozitivnog ponašanja u ličnom životu i profesionalnom radu.

 

3.  NAZIV I TRAJANJE MODULA

 

Razred: prvi

 

Red. br.

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

1.

Osnovni principi prve pomoći i utvrđivanje stanja povređenih/obolelih lica

8

2.

Poremećaji stanja svesti

6

3.

Kardiopulmonalna reanimacija

8

4.

Krvarenja i rane

8

5.

Povrede kostiju i zglobova

8

6.

Povrede izazvane dejstvom fizičkih, hemijskih i bioloških faktora

8

7.

Povrede pojedinih telesnih segmenata i posebne povrede

8

8.

Iznenada nastale tegobe i bolesti

6

 

4.  CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osnovni principi prve pomoći i utvrđivanje stanja povređenih/obolelih lica

Trajanje modula:

8 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Upoznavanje sa stanjima koja zahtevaju pružanje neodložne prve pomoći, organizacijom pružanja kao i posebnostima koje zahtevaju različite situacije u akcidentalnim stanjima;

•   Sticanje znanja o načinu provere životnih funkcija (svesti, disanja, cirkulacije);

•   Usvajanje tehnike pregleda p/o radi utvrđivanja znakova povrede/oboljenja i stanja;

•   Prepoznavanje znakova smrti.

•   definiše prvu pomoć i razumeti njen značaj;

•   definiše hitan slučaj;

•   navede karike u lancu spasavanja i izdvoji one na koje utiče spasilac;

•   opiše postupak na mestu nesreće;

•   napravi plan akcije spasioca

•   vodi komunikaciju sa dispečerima službi koje poziva;

•   utvrdi stanje svesti;

•   utvrdi postojanje disanja;

•   utvrdi postojanje srčanog rada;

•   uradi pregled "od glave do pete" i objasni svoje postupke pri pregledu;

•   opiše rane i kasne znake smrti;

•   definiše prividnu (kliničku) smrt.

 

Nastava u bloku:

•   Pojam, ciljevi, zadaci i značaj prve pomoći;

•   Uloga spasioca u pružanju prve pomoći;

•   Pojam hitnog slučaja;

•   Karike u lancu spasavanja;

•   Postupak na mestu nesreće;

•   Utvrđivanje stanja povređenog/obolelog;

•   Utvrđivanje stanja svesti;

•   Provera disanja;

•   Provera srčanog rada;

•   Pregled "od glave do pete";

•   Postupak sa odećom i obućom;

•   Pojam, vrste i znaci smrti.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (8 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na  grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

•   nastava u prirodi

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Prikazati učenicima film sa ovom tematikom; 

•   Organizovati rad u parovima ili grupi;

•   Trijažu u ovom modulu samo definisati.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

  1. usmeno izlaganje;
  2. testove znanja:
  3. aktivnost na času;
  4. praćenje rada;
  5. samostalni rad.

 

 

 

Naziv modula:

Poremećaji stanja svesti

Trajanje modula:

8  časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o različitim poremećajima svesti;

•   Usvajanje veština za pružanje pomoći licima u besvesnom stanju.

 

•   prepozna različite nivoe poremećaja svesti (somnolencija, sopor, koma);

•   postavi p/o u bočni relaksirajući položaj;

•   prepozna različite poremećaje svesti i zbrine p/o na odgovarajući način.

 

Nastava u bloku:

•   Pojam, uzroci i klasifikacija poremećaja svesti;

•   Postupak kod poremećaja svesti;

•   Nesvestica;

•   Epilepsija (i histerija);

•   Fras;

•   Potres mozga;

•   Moždani udar;

•   Poremećaji koncentracije šećera u krvi;

•   Koma.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (8 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na  grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Insistirati na traženju medicinske dokumentacije i lekova u odeći unesrećenih;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi;

•   Koristiti realistički prikaz stanja.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

Naziv modula:

Kardiopulmonalna reanimacija

Trajanje modula:

8  časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o kardiopulmonalnoj reanimaciji;

•   Usvajanje veština u tehnici oživljavanja.

 

•   prepozna prestanak disanja i rada srca;

•   navede uzroke opstrukcije disajnih puteva i opiše postupke uspostavljanja prohodnosti disajnih puteva;

•   izvodi kardiopulmonalnu reanimaciju kod osoba različitog uzrasta ;

•   primeni spoljašnji automatski defibrilator.

 

Nastava u bloku:

•   Pojam i ciljevi kardiopulmonalne reanimacije;

•   Prestanak disanja i rada srca - uzroci i znaci;

•   Uspostavljanje prohodnosti disajnih puteva;

•   Metode veštačkog disanja;

•   Spoljašnja masaža srca;

•   Specifičnosti KPR kod dece do prve godine starosti;

•   Specifičnosti KPR kod dece uzrasta od prve godine do puberteta;

•   Kada ne započinjati KPR;

•   Najčešće greške u postupku KPR;

•   Primena spoljašnjeg automatskog defibrilatora.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (8 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Vežbati tehnike KPR na lutkama - fantomima: beba, dete, odrasla osoba;

•   Organizovati rad u parovima ili individualni.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

Naziv modula:

Krvarenja i rane

Trajanje modula:

8  časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje osnovnih znanja o uzrocima i vrstama krvarenja i usvajanje veština privremene hemostaze;

•   Sticanje znanja o zavojnom materijalu i usvajanje tehnika previjanja trouglom maramom i zavojem;

•   Sticanje znanja o ranama i usvajanje veština za njihovo zbrinjavanje.

 

 

•   prepozna znake krvarenja i šoka;

•   primenjuje mere u borbi protiv šoka;

•   lokalizuje tačke digitalne kompresije;

•   zaustavi krvarenje različitim metodama;

•   opiše postupak zbrinjavanja amputacionih povreda;

•   pravilno zbrine ranu;

•   opiše postupak kod krvarenja iz prirodnih otvora;

•   pravilno koristi zavojni materijal;

•   previje pojedine telesne segmente trouglom maramom i zavojem.

 

Nastava u bloku:

•   Krvarenja - vrste i posledice;

•   Hemoragični šok;

•   Metode privremene hemostaze;

•   Traumatska amputacija i postupak kod očekivane replantacije;

•   Krvarenja iz prirodnih otvora;

•   Rane i postupak sa ranama;

•   Strano telo u rani;

•   Ratne rane;

•   Zavojni materijal;

•   Tehnike previjanja pojedinih segmenata tela trouglom maramom i zavojem.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (8 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć;

•   nastava u prirodi.

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

Naziv modula:

Povrede kostiju i zglobova

Trajanje modula:

8  časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o uzrocima i vrstama povreda koštano-zglobnog sistema i usvajanje veština za njihovo zbrinjavanje;

•   Sticanje znanja o imobilizacionim sredstvima i usvajanje tehnika njihove primene.

 

 

•   prepozna znake povreda zglobova i kostiju;

•   primenjuje mere u borbi protiv šoka;

•   definiše ciljeve i pravila  imobilizacije;

•   izvrši imobilizaciju pojedinih telesnih segmenata;

•   kontroliše postavljenu imobilizaciju;

•   zbrine prelom sa krvarenjem;

•   primeni "trostruki hvat";

•   učestvuje u prenošenju osobe sa povredom kičmenog stuba.

 

Nastava u bloku:

•   Povrede zglobova: nagnječenje, uganuće, iščašenje i prelom;

•   Povrede kostiju;

•   Imobilizacija - pojam, ciljev;

•   Pravila imobilizacije;

•   Sredstva za imobilizaciju;

•   Imobilizacija kičmenog stuba;

•   Specifičnosti oslobađanja disajnih puteva pri povredi vratne kičme;

•   Imobilizacija gornjih ekstremiteta;

•   Imobilizacija grudnog koša;

•   Imobilizacija karlice;

•   Imobilizacija donjih ekstremiteta.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (8 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

•   nastava u prirodi

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

Naziv modula:

Povrede izazvane dejstvom fizičkih, hemijskih i bioloških faktora

Trajanje modula:

8  časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o povredama izazvanim fizičkim, hemijskim i biološkim faktorima;

•   Usvajanje veština za praktično pružanje prve pomoći.

•   prepozna različite termičke povrede;

•   na odgovarajući način zbrine različite termičke povrede;

•   opiše postupak spasioca u različitim akcidentima i koristi mere samozaštite;

•   pruži adekvatnu prvu pomoć kod povreda elektricitetom;

•   prepozna hemijska oštećenja organizma i zbrine ih na adekvatan način;

•   pruži prvu pomoć kod bioloških povreda.

 

Nastava u bloku:

•   Povrede izazvane dejstvom visoke temperature na organizam: toplotni udar, sunčanica, opekotine;

•   Povrede izazvane dejstvom niske temperature na organizam: hipotermija i smrzotine;

•   Povrede elektricitetom: povrede električnom strujom i udar groma;

•   Hemijske opekotine;

•   Nagla trovanja udisanjem i gutanjem otrova;

•   Trovanja ugljenmonoksidom;

•   Trovanja kaustičnim sredstvima;

•   Trovanje alkoholom, lekovima i psihoaktivnim supstancama;

•   Biološke povrede;

•   Ujed zmija i drugih životinja;

•   Ubodi insekata (pčela, osa, stršljen, škorpion, pauk, krpelj).

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (8 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz stanja i povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

Naziv modula:

Povrede pojedinih telesnih segmenata i posebne povrede

Trajanje modula:

8  časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o povredama pojedinih telesnih segmenata;

•   Sticanje znanja o kraš i blast povredama i utopljenju;

•   Sticanje znanja o povredama u saobraćaju i specifičnostima o postupku na mestu nesreće;

•   Sticanje znanja o politraumi;

•   Sticanje znanja o trijažiranju p/o;

•   Usvajanje veština za praktično pružanje prve pomoći.

•   prepozna i zbrine kraniocerebralne povrede;

•   prepozna i zbrine povrede oka i uva;

•   prepozna i zbrine p/o sa povredama organa trbuha i karlice;

•   prepozna kraš i blast povrede i pruži adekvatnu prvu pomoć;

•   zbrine utopljenika uz poznavanje mera za bezbednost spasioca;

•   opiše postupak kod saobraćajnog udesa;

•   učestvuje u izvlačenju povređenog iz automobila i skidanju kacige kod motociklista;

•   opiše redosled zbrinjavanja povreda kod politraumatizovanih;

•   vrši trijažu p/o.

 

Nastava u bloku:

•   Kranio-cerebralne povrede;

•   Povrede oka i uva;

•   Povrede organa grudnog koša;

•   Povrede organa trbuha i karlice;

•   Kraš povrede;

•   Blast povrede;

•   Utopljenje u vodi;

•   Saobraćajni traumatizam;

•   Politrauma;

•   Trijaža p/o.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (8  časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

•   nastava u prirodi

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz stanja i povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi;

•   Organizovati poligon sa većim brojem povređenih/obolelih.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

Naziv modula:

Iznenada nastale tegobe i bolesti

Trajanje modula:

6  časa

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o postupcima kod najčešćih iznenada nastalih tegoba i bolesti.

 

•   prepozna najčešće iznenada nastale tegobe i bolesti i pruži adekvatnu prvu pomoć. 

 

Nastava u bloku:

•   Povišena telesna temperatura;

•   Bol u grudima;

•   Hipertenzija;

•   Bronhijalna astma;

•   Bol u trbuhu;

•   Povraćanje i proliv;

•   Glavobolja i vrtoglavica;

•   Alergijske reakcije.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (6 časa)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć;

•   nastava u prirodi.

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz stanja i povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi;

•   Organizovati poligon sa većim brojem povređenih/obolelih.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA

 

-     Biologija

-     Fizika

-     Anatomija i fiziologija

-     Latinski jezik