NASTAVNI PLAN I PROGRAM ZA OBRAZOVNI PROFIL FIZIOTERAPEUTSKI TEHNIČAR
2. Naziv kvalifikacije: Fizioterapeutski tehničar
3. Sektor - područje rada: Zdravstvo i socijalna zaštita
5. Svrha kvalifikacije: sprovođenje fizioterapeutskih procedura i terapeutskih postupaka, sprovođenje balneoklimatoloških procedura i masaža pacijenata.
6. Način sticanja kvalifikacije:
Kvalifikacija se stiče nakon uspešno završenog procesa
srednjeg stručnog obrazovanja.
7. Trajanje:
Program srednjeg stručnog obrazovanja za sticanje
kvalifikacije traje četiri godine.
8. Način provere:
Dostignutost ishoda programa srednjeg stručnog
obrazovanja se proverava na maturskom ispitu koji sprovodi srednja škola.
9. Zasnovanost kvalifikacije:
Kvalifikacija se zasniva na opisu rada, ciljevima
stručnog obrazovanja i ishodima stručnog obrazovanja.
8.1. Opis rada
Dužnosti - stručne kompetencije:
- Sprovođenje fizioterapeutskih procedura
- Sprovođenje terapeutskih postupaka
- Sprovođenje balneoklimatoloških procedura i masaža pacijenata
Dužnosti - stručne kompetencije |
Zadaci - jedinice kompetencija |
Sprovođenje fizioterapeutskih procedura |
- Primena postupka hidroterapije - vođenje grupnih vežbi u bazenu prema programu i izvođenje individualnih vežbi u bazenu ili Habardovoj kadi - Izvođenje osnovnih aktivnosti u kineziterapiji primenjujući pasivni, forsirani i relaksirani pokret - Asistiranje fizioterapeutu pri izvođenju aktivno potpomognutih pokreta i vežbi uz otpor |
Sprovođenje terapeutskih postupaka |
- Postavljanje ortopedskih pomagala i upućivanje bolesnika na njihovo korišćenje i održavanje - Pomaganje bolesnicima u „školi hoda“ - Primena osnovne terapeutske tehnike u elektroterapiji, somoterapiji, fototerapiji, magnetoterapiji (galvanske struje - poprečna i silazna galvanizacija, elektroforeza lekova; četvoroćelijska galvanizacija; dijadinamične struje; TENS; interferentne struje; kratkotalasna dijametrija; ultrazvuk; ultra-violetni zraci nakon biodoze koju je učinio fizioterapeut; terapija infracrvenim zracima; terapija bioptrom lampom) |
Sprovođenje balneoklimatoloških procedura i masaža pacijenata |
- Primena saune - Primena parafinoterapije (parafinski oblozi; parafinske lokalne kupke) - Primena fango obloga (priprema bolesnika; izvođenje obloga) - Primena krioterapije - primena krio obloga i krio masaže i priprema prostorije, temperature, aparature za izvođenje - Primena mehanoterapije - izvođenje masaže (lokalna i opšta masaža; klasična masaža kod raznih patoloških stanja; specijalni oblici masaže - manuelna limfna drenaža, relaks masaža, sportska masaža, anticelulit masaža, aroma masaža; masaža vibracionim aparatom; podvodna masaža; krio masaža) |
8.1.1. Ekstremni uslovi pod kojima se obavljaju dužnosti:
- ekstremna temperatura (visoka, niska, česte promene i sl.)
- vlaga preko uobičajenog (normalnog) procenta.
8.1.2. Izloženost rizicima pri obavljanju dužnosti: nema.
8.2. Ciljevi stručnog obrazovanja
- Cilj stručnog obrazovanja za kvalifikaciju FIZIOTERAPEUTSKI TEHNIČAR je osposobljavanje lica za sprovođenje fizioterapeutskih procedura i terapeutskih postupaka, sprovođenje balneoklimatoloških procedura i masažu pacijenata.
Neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebe kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređivanja zapošljivosti, usmerava da lica budu osposobljavana za:
- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;
- primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu;
- preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju.
8.3. Ishodi stručnog obrazovanja
Stručne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Sposobnosti i stavovi |
||
Po završenom programu obrazovanja, lice će biti u stanju da: |
|||||
sprovodi fizioterapeutske procedure |
- navede biološko delovanje hidroterapijskih i hidrokineziterapijskih procedura; - razlikuje indikacije i kontraindikacije za primenu hidroterapijskih i hidrokineziterapijskih procedura; - definiše antropometrijske tehnike - definiše tehnike i ciljeve kineziterapije; - prepoznaje vrste terapijskog pokreta; - definiše indikacije i kontraindikacije za kineziterapijski pokret. |
- pravilno dozira i izvede hidroterapijske i hidrokineziterapijske procedure (grupne i individualne vežbe u bazenu i Habard kadi, hidroterapijske kupke ); - izvede antropometrijska merenja; - pravilno dozira i implementira aktivni kineziterapijski pokret i aktivni kineziterapijski pokret sa dodatnim otporom; - pravilno dozira i implementira pasivni, forsirani i relaksirani kineziterapijski pokret; - asistira fizioterapeutu pri izvođenju kineziterapijskih procedura; - asistira fizioterapeutu pri sprovođenju rehabilitacionih procedura kod raznih oboljenja lokomotornog aparata (posttraumatska stanja, stanja kod reumatskih oboljenja, stanja oštećenja centralnog i perifernog nervnog sistema. |
- savesno, odgovorno, uredno i precizno obavlja poverene poslove; - efikasno planira i organizuje vreme; - ispolji pozitivan odnos prema značaju sprovođenja propisa i važećih standarda u zdravstvu; - ispolji pozitivan odnos prema funkcionalnosti i tehničkoj ispravnosti uređaja koje koristi pri obavljanju posla; - ispolji ljubaznost, komunikativnost i fleksibilnost u odnosu prema saradnicima; - radi u timu; - bude orijentisan ka pacijentu; - bude prilagodljiv na promene i da rešava probleme u radu; - ispolji inicijativnost i preduzimljivost u radu; - ispolji samokritičnost i objektivnost pri obavljanju posla; - bude precizan pri obavljanju posla; - tokom rada ima visok stepen zapažanja; - ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima.
|
||
sprovodi terapeutske postupke |
- prepoznaje vrste ortopedskih pomagala; - definiše pravilnu šemu hoda; - navede biološko delovanje elektroterapije; - definiše indikacije i kontraindikacije za elektroterapiju; - navede biološko delovanje sonoterapije; - definiše indikacije i kontraindikacije za sonoterapiju; - navede biološko delovanje fototerapije; - definiše indikacije i kontraindikacije za fototerapiju; - navede biološko delovanje magnetoterapije; - definiše indikacije i kontraindikacije za magnetoterapiju. |
- primeni ortopedska pomagala; - demonstrira i primeni pravilnu šemu hoda kod pacijenata; - primeni elektroterapijske procedure; - proceni opasnosti i greške pri primeni elektroterapijskih procedura; - primeni sonoterapijske procedure; - proceni opasnosti i greške pri primeni sonoterapijskih procedura; - primeni fototerapijske procedure; - proceni opasnosti i greške pri primeni fototerapijskih procedura; - primeni magnetoterapijske procedure; - proceni opasnosti i greške pri primeni magnetoterapijskih procedura. |
|||
sprovodi balneoklimatološke procedure i masažu pacijenata |
- navede biološko delovanje termoterapije; - definiše indikacije i kontraindikacije za termoterapiju; - navede vrste balneoklimatoloških procedura; - navede biološko delovanje balneoklimatoloških procedura; - definiše indikacije i kontraindikacije za balneoklimatološke procedure; - navede vrste mehanoterapijskih procedura; - navede biološko delovanje mehanoterapijskih procedura; - definiše indikacije i kontraindikacije za mehanoterapijske procedure. |
- primeni termoterapijske procedure; - proceni opasnosti i greške pri primeni termoterapijskih procedura; - primeni balneoklimatološke procedure; - proceni opasnosti i greške pri primeni magnetoterapijskih procedura; - primeni mehnoterapijske procedure (lokalna i opšta masaža; klasična masaža kod raznih patoloških stanja; specijalni oblici masaže - manuelna limfna drenaža, relaks masaža, sportska masaža, anticelulit masaža, aroma masaža; masaža vibracionim aparatom; podvodna masaža; krio masaža). |
|||
I NASTAVNI PLAN za obrazovni profil Fizioterapeutski tehničar
|
I RAZRED |
|||||||
nedeljno |
godišnje |
|||||||
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
||
A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI |
8 |
2 |
|
272 |
68 |
|
60 |
|
1. |
Anatomija i fiziologija |
4 |
|
|
136 |
|
|
|
2. |
Zdrastvena nega i rehabilitacija |
2 |
2 |
|
68 |
68 |
|
|
3. |
Latinski jezik |
2 |
|
|
68 |
|
|
|
4. |
Prva pomoć |
|
|
|
|
|
|
60 |
UkupnoA2 |
8 |
2 |
|
272 |
68 |
|
60 |
|
Ukupno |
10 |
400 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED |
Čas odeljenskog starešine |
68 |
Dodatni rad * |
do 30 |
Dopunski rad * |
do 30 |
Pripremni rad * |
do 30 |
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I RAZRED |
Ekskurzija |
do 3 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
Drugi predmeti * |
1-2 časa nedeljno |
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30-60 časova godišnje |
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |
15-30 časova godišnje |
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
|
I RAZRED |
Razredno-časovna nastava |
34 |
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa) |
3 |
Obavezne vannastavne aktivnosti |
2 |
Ukupno radnih nedelja |
39 |
Podela odeljenja u grupe
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi - do |
||
vežbe |
praktična nastava |
nastava u bloku |
|||
I |
Zdravstvena nega i rehabilitacija |
68 |
|
|
8 |
Prva pomoć |
|
|
60 |
10 |
Naziv predmeta: |
|||||
Godišnji fond časova: |
136 |
||||
|
|||||
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje neophodnih stručnih znanja o anatomskoj građi i funkciji organa i organizma kao celine; - Sticanje znanja iz anatomije i fiziologije neophodnih za izučavanje svih stručnih predmeta. |
||||
TEMA |
CILJ |
ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
|
Organizacija čovečjeg tela
|
• Sticanje znanja o organizaciji čovečjeg tela, povezanosti sistema organa i značaju homeostaze; • Sticanje znanja o vrstama tkiva, njihovoj građi i funkciji; • Sticanje znanja o telesnoj temperaturi i njenoj regulaciji. |
• navede latinskom terminologijom nazive osnovnih delova čovečjeg tela; • nabroji nivoe u organizaciji čovečjeg tela; • nabroji sisteme organa; • objasni pojam nervne i humoralne regulacije; • objasni pojam i značaj homeostaze; • objasni građu i funkcije četiri osnovne vrste tkiva; • objasni procese stvaranja i odavanja toplote.
|
• Predmet izučavanja anatomije i fiziologije; • Podela čovečjeg tela - topografski delovi tela; • Orijentacione ravni tela; • Funkcionalna organizacija čovečjeg tela (nivoi); • Mehanizmi regulacije i homeostaza; • Epitelna tkiva; • Vezivna tkiva (opšta i specijalizovana); • Mišićna tkiva; • Nervno tkivo; • Telesna temperatura i njena regulacija. |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: • teorijska nastava (136 časova)
Mesto realizacije nastave • anatomski kabinet • učionica
Preporuke za realizaciju nastave • Pri objašnjavanju podele čovečjeg tela dati termine za: glavu, vrat, grudni koš, trbuh, karlicu i glavne segmente gornjih i donjih ekstremiteta • Preporučuje se da se tokom prve dve teme na svakom času učenicima uvedu dva-tri nova latinska termina • Koristiti kolor-postere, amnatomski model i video-prezentacije radi vizualizacije pojedinih krvnih ćelija • Savetuje se da nastavnik zadaje domaći zadatak u vidu crteža sa obeleženim detaljima Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. testove znanja 2. usmeno izlaganje 3. aktivnost na času 4. domaći zadatak Broj časova po temama
|
|
Telesne tečnosti, krv i limfa |
• Sticanje znanja o sastavu telesnih tečnosti i njihovoj ulozi u održavanju homeostaze; • Sticanje znanja o pojmovima, pojavama i procesima vezanim za krv; • Sticanje znanja o strukturi i ulozi limfnog sistema.
|
• opiše raspodelu vode u organizmu i objasni od čega zavisi količina vode u organizmu; • objasni pojmove egzogena i endogena voda i navede puteve eliminacije vode; • objasni uloge krvi u organizmu i značaj održavanja konstantne zapremine krvi; • nabroji belančevine krvne plazme i njihov značaj; • navede normalan broj krvnih ćelija i njihove uloge; • objasni značaj leukocitarne formule; • opiše hemolizu i sedimentaciju eritrocita; • navede krvne grupe u osnovnim sistemima i značaj njihovog određivanja; • navede faze spontane hemostaze; • opiše proces koagulacije krvi kroz tri osnovne faze i objasni značaj ovog procesa; • lokalizuje i opiše limfne organe; • objasni ulogu limfnog sistema.
|
• Voda: količina i raspored vode u organizmu (intracelularna i ekstracelularna tečnost); • Poreklo vode u organizmu, uloge i putevi eliminacije; • Pojam i zapremina krvi; • Osobine i uloge krvi; • Sastav krvi; • Krvna plazma; • Eritrociti; • Pojave karakteristične za eritrocite; • Krvno-grupni sistemi: ABO i Rh sistem; • Leukociti; • Trombociti; • Spontana hemostaza i koagulacija krvi; • Limfni (imuni) sistem; • Limfni sudovi; • Limfni organi i tkiva. |
||
Lokomotorni sistem |
• Sticanje znanja o građi i ulzi kostiju; • Sticanje znanja o građi i ulzi zglobova; • Sticanje znanja o građi i ulozi mišića; • Shvatanje funkcionalne povezanosti kostiju, zglobova i mišića u lokomotorni sistem.
|
• objasni podelu kostiju prema obliku; • pokaže na kosturu i imenuje ih na latinskom jeziku; • opiše strukturu zglobova i njihovu podelu prema pokretljivosti; • pokaže na kosturu zglobove i imenuje ih na latinskom jeziku; • opiše najvažnije zglobove; • objasni karakteristike skeletnih mišića i izvrši njihovu podelu prema ulogama.
|
• Kosti - podela. građa i uloge kostiju; • Kosti gornjih ekstremiteta: rameni pojas i slobodni deo ruke • Kosti kičmenog stuba; fiziološke krivine kičme; • Kosti grudnog koša; • Kosti donjih ekstremiteta: karlični pojas i slobodni deo noge; • Kosti lobanje i lica; • Zglobovi - pojam, podela prema pokretljivosti; • Važniji zglobovi: rame, lakat, kuk, koleno, zglob donje vilice i dr.(prema značaju za obrazovni profil); • Skeletni mišići - funkcionalne karakteristike i podela prema funkciji.
|
|
|
Kardiovaskularni sistem |
• Sticanje znanja o građi srca i vaskularnog sistema; • Sticanje znanja srčanom ciklusu; • Sticanje znanja o regulaciji rada srca; • Sticanje osnovnih znanja o arterijskom krvnom pritisku i pulsu.
|
• opiše položaj i građu srca; • Pokaže na modelu srčane pregrade, srčane šupljine, i krvne sudove; • objasni faze srčanog ciklusa i pojam srčane pumpe; • objasni funkciju srčanih zalistaka i nastajanje srčanih tonova; • objasni automatizam srca i sprovođenje impulsa kroz sprovodni sistem srca; • navede načine regulacije srčanog rada; • opiše građu sudovnog sistema (arterija, vena i kapilara); • objasni ulogu malog krvotoka u respiratornim procesima i velikog krvotoka u nutritivnim procesima; • imenuje i pokaže grane luka aorte, grudne i trbušne aorte na anatomskom modelu; • imenuje i pokaže velike vene i formiranje gornje i donje šuplje vene • objasni građu limfnih sudova i ulogu limfnih organa ; • objasni princip merenja krvnog pritiska i njegove vrednosti. |
• Srce - položaj, veličina, građa zida, srčana maramica, krvni sudovi i živci srca; • Srčana šupljina - pregrade, otvori i valvularni aparat; • Mali i veliki krvotok; • Morfološke karakteristike krvnih sudova; • Kapilarna dinamika; • Sastav i uloge limfe; • Srčani ciklus i fizičke pojave koje prate rad srca; • Automatizam srca i električne pojave koje prate rad srca; • Regulacija rada srca; • Arterijski krvni pritisak i puls.
|
|
|
Respiratorni sistem |
• Sticanje znanja o građi i funkciji organa za disanje; • Sticanje znanja o funkcionalnoj povezanosti respiratornog sistema sa kardiovaskularnim sistemom.
|
• pokaže na modelu ili crtežu i imenuje disajne puteve na latinskom jeziku; • pokaže na modelu delove pluća i krvne sudove pluća; • objasni mehanizam disajnih pokreta i ulogu plućne maramice; • opiše građu pluća; • objasni disajni ciklus; • objasni razmenu gasova u plućima; • navede načine transporta kiseonika i ugljendioksida krvotokom; • objasni regulaciju disanja.
|
• Gornji disajni putevi: nos, paranazalne šupljine i ždrelo; • Donji disajni putevi: grkljan, dušnik i dušnice; • Pluća; • Plućna maramica; • Fiziologija disanja; • Mehanizam disajnih pokreta; • Razmena gasova u plućima i transport gasova putem krvi; • Regulacija disanja. |
||
Digestivni sistem |
• Sticanje znanja o položaju i građi sistema organa za varenje; • Sticanje znanja o građi i ulozi žlezda pridodatih digestivnom sistemu; • Sticanje znanja o procesima varenj i, apsorpcije hranljivih materija; • Sticanje znanja o motornim aktivnostima digestivnog sistema. |
• pokaže na anatomskom modelu organe digestivnog sistema i imenuje ih na latinskom jeziku po redosledu; • imenuje na latinskom jeziku glavne delove organa digestivnog sistema; • opiše i pokaže na modelu sadržaj trbušne duplje; • objasni proces varenja hrane; • navede najvažnije funkcije jetre; • objasnu ulogu pankreasa u varenju hrane; • objasni proces apsorpcije u digestivnom traktu.
|
• Usna duplja i pljuvačne žlezde; • Jednjak; • Želudac; • Tanko i debelo crevo; • Jetra, bilijarni putevi i žučna kesa; • Pankreas; • Peritoneum i trbušna duplja; • Varenje hranljivih materija; • Građa i funkcije jetre; • Apsorpcija iz digestivnog trakta; • Uloge debelog creva i defekacija. |
|
|
Endokrini sistem i dojka |
• Sticanje znanja o položaju, građi i funkcijama žlezda sa unutrašnjim lučenjem; • Shvatanje uloge hormona u regulaciji svih životnih procesa; • Sticanje znanja o građi i ulozi dojke.
|
• navede osnovne karakteristike hormona; • objasni regulaciju rada endokrnih žlezda - hipotalamus-hipofiza-endokrine žlezde; • pokaže na anatomskom modelu endokrine žlezde i imenuje ih na latinskom jeziku; • navede najvažnije hormone pojedinih endokrinih žlezda i opiše njihova dejstva; • opiše građu i funkciju dojke.
|
• Hormoni - pojam, podela, osobine, mehanizam delovanja i kontrola sekrecije; • Hormonska aktivnost hipotalamusa i veza sa hipofizom; • Hipofiza; • Štitasta žlezda; • Paraštitaste žlezde; • Endokrini pankreas; • Nadbubrežne žlezde; • Polne žlezde; • Druga tkiva i organi sa endokrinom ulogom; • Građa i funkcija dojke, |
||
Urogenitalni sistem |
• Sticanje znanja o položaju, građi i funkciji urinarnog sistema; • Sticanje znanja o položaju, građi i funkcijama muških i ženskih polnih organa.
|
• lokalizuje na anatomskom modelu mokraćne organe i imenuje ih ih na latinskom jeziku; • opiše nefron i objasni njegovu ulogu u stvaranju mokraće; • objasni ulogu bubrega u održavanju homeostaze, regulaciji krvnog pritiska i endokrinu ulogu; • opiše normalan sastav urina; • lokalizuje na anatomskom modelu muške polne organe, imenuje ih na latinskom jeziku i objasni njihovu ulogu; • lokalizuje na anatomskom modelu ženske polne organe, imenuje ih na latinskom jeziku i objasni njihovu ulogu. |
• Bubreg - položaj, građa; • Nefron; • Ekstrarenalni mokraćni putevi: mokraćovod, mokraćna bešika i mokraćna cev; • Funkcije bubrega; • Stvaranje mokraće; • Sastav i osobine mokraće; • Muški polni organi; • Ženski polni organi.
|
|
|
Nervni sistem |
• Sticanje znanja o podeli, građi i funkciji nervnog sistema; • Sticanje znanja o regulatornoj funkciji nervnog sistema i svih organskih sistema i odnosa organizma prema spoljašnjoj sredini. |
• izvrši podelu nervnog sistema po morfološkim i funkcionalnim karakteristikama; • na anatomskom modelu lokalizuje delove centralnog nervnog sistema i imenuje ih na latinskom jeziku; • objasni sprovodnu i refleksnu funkciju CNS; • objasni refleksni luk; • navede funkcije pojedinih delova CNS; • opiše veliki mozak; • objasni građu i ulogu perifernih nerava; • objasni funkcionalne karakteristike simpatikusa i parasimpatikusa |
• Funkcionalna i morfološka podela nervnog sistema; • Podela centralnog nervnog sistema; • Kičmena moždina - građa i funkcije; • Spinalni nervi; • Refleksna aktivnost centralnog nervnog sistema; • Moždano stablo - funkcije; • Mali mozak - funkcije; • Međumozak - funkcije; • Veliki mozak - građa i funkcije; • Moždanice; • Cerebrospinalna tečnost; • Periferni nervi - građa, funkcionalne karakteristike i podela; • Autonomni nervni sistem. |
||
Sistem receptornih organa (čula) |
• Sticanje znanja o građi i ulogama kože; • Sticanje znanja o građi i funkciji čulnih organa.
|
• definiše analizator i vrste recepcije • opiše građu kože i njenih adneksa; • opiše recepciju površnog i dubokog senzibiliteta; • opiše recepciju mirisa i ukusa; • opiše građu oka; • objasni recepciju vida; • opiše građu uva; • objasni recepciju sluha i ravnoteže. |
• Analizatori. Vrste recepcije; • Koža: struktura i funkcije; • Recepcija površnog i dubokog senzibiliteta; • Recepcija mirisa i ukusa; • Recepcija vida; • Recepcija sluha i ravnoteže. |
|
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA:
- Biologija - Prva pomoć |
- Zdravstvena nega
|
|
ZDRAVSTVENA NEGA I REHABILITACIJA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
68 |
68 |
/ |
/ |
/ |
136 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima zdravstvene nege i rehabilitacije, njihovim ciljevima i principima na kojima se zasnivaju;
- Praktično osposobljavanje budućih fizioterapeutskih tehničara za poslove zdravstvene nege i rehabilitacije u bolesničkim jedinicama;
- Podsticanje razvoja etičkih osobina ličnosti koje karakterišu profesionalni lik zdravstvenih radnika kao što su: humanost, altruizam, preciznost, odgovornost i požrtvovanost;
- Osposobljavanje učenika za uspešno prenošenje znanja u zaštiti zdravlja populacije;
- Sticanje uvida u specifičnosti i značaj uloge rehabilitacije u kineziterapiji, radnoj i fizikalnoj terapiji, protetici, sportu i rekreaciji;
- Osposobljavanje učenika za uspešno prilagođavanje fizioterapeuta timskom radu u zdravstvenom timu.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Nega bolesnika u rehabilitaciji |
24 |
2. |
Bolesnička jedinica |
12 |
3. |
Metode nege u rehabilitaciji |
20 |
4. |
Proces rehabilitzacije i medicinske rehabilitacije |
68 |
5. |
Osnovne specifičnosti rehabilitacije pojedinih starosnih grupa i lica sa posebnim potrebama |
12 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
NEGA BOLESNIKA U REHABILITACIJI |
|||
Trajanje modula: |
24 časa |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da : |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o specifičnostima nege u rehabilitaciji u bolničkim i kućnim uslovima; • Sticanje znanja o praćenju i merenju vitalnih znaka kod povređenog ili obolelog; • Sticanje znanja o načinu sprovođenja medicinsko-sanitarne obrade pacijenata; • Sticanje znanja o problemu infekcije i zaštite od iste; • Sticanje znanja o dezinfekciji i sterilizaciji.
|
• definiše negu bolesnika; • navede ciljeve i zadatke nege; • uoči razlike između nege u bolničkim i kućnim uslovima.
• prikaže rezultate merenja vitalnih znaka; • izvede prijem i medicinsko-sanitarnu obradu pacijenta; • prepozna režim rada na odeljenju; • izvodi higijensko-tehničku zaštitu i sprečavati pojavu infekcije; • primeni metode dezinfekcije i sterilizacije.
|
Teorija: • Program rada i zadaci nege i rehabilitacije u procesu osposobljavanja pacijenata; • Definicija, podela nege; • Ciljevi i zadaci nege u rehabilitaciji; • Specifičnosti nege u rehabilitaciji; • Nega i rehabilitacija bolesnika u kućnim uslovima; • Vrste vitalnih znaka; • Prijem i medicinsko-sanitarna obrada pacijenata; • Sporođenje lične higijene lica u stanju potrebe; • Osnovni pojmovi o infekciji; • Antisepsa i asepsa u prevenciji infekcije; • Metode dezinfekcije i sterilizacije; • Vrste zdravstvenih ustanova, specifičnosti rada. |
Nakon obrade teorijskih znanja i uvežbavanja u kabinetu, učenike upoznati sa realnim uslovima na nastavnoj bazi, posebno sa načinom sprovođenja nege u rehabilitacionim jedinicama.
Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (10 časova) • vežbe (14 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 8 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • učionica • kabinet zdravstvene nege • nastavna baza Preporuke za realizaciju nastave • Preporučuje se kolegama da se ličnost zdravstvenog radnika i kodeks etike fizioterapeuta približi učenicima kroz primere u praksi. • Preporučuje se nastavnicima da obnove znanje učenika iz biologije za sedmi razred osnovne škole (kardio-vaskularni sistem i respiratorni sistem). Objasniti centar za termoregulaciju. • Koristiti termometar i aparat za merenje pritiska u okviru vežbi. • U kabinetu koristiti kao nastavno sredstvo sredstva za dezinfekciju i pokazati načine dezinfekcije. • Sterilizaciju uvežbati u kabinetu na aparatima za sterilizaciju, pokazati pripremu materijala za sterilizaciju, a na nastavnoj bazi prikazati učenicima u realnim uslovima. • Na nastavnoj bazi, sa učenicima posebno obratiti pažnju na način čuvanja sterilisanog materijala i kako se nepažnjom može uneti infekcija.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • testove znanja • usmeno izlaganje • aktivnost na času • prećenje praktičnog rada
|
|
Vežbe: • Ciljevi i zadaci nege u rehabilitaciji; • Vrste vitalnih znaka; • Temperatura, puls, disanje, krvni pritisak; • Merni instrumenti,jedinice mere, način merenja i ubeležavanje rezultata; • Antisepsa i asepsa u prevenciji infekcije; • Metode dezinfekcije i sterilizacije; • Vrste zdravstvenih ustanova, specifičnosti rada; • Ličnost zdravstvenog radnika, kodeks etike fizioterapeutskog tehničara; • Zdravstveno-vaspitni rad u domenu fiziterapeuta. |
||||