Prethodni

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM ZA OBRAZOVNI PROFIL FIZIOTERAPEUTSKI TEHNIČAR

 

1. STANDARD KVALIFIKACIJE

 

2. Naziv kvalifikacije: Fizioterapeutski tehničar

 

3. Sektor - područje rada: Zdravstvo i socijalna zaštita

 

4. Nivo kvalifikacije: IV

5. Svrha kvalifikacije: sprovođenje fizioterapeutskih procedura i terapeutskih postupaka, sprovođenje balneoklimatoloških procedura i masaža pacijenata.

6. Način sticanja kvalifikacije:
Kvalifikacija se stiče nakon uspešno završenog procesa srednjeg stručnog obrazovanja.

7. Trajanje:
Program srednjeg stručnog obrazovanja za sticanje kvalifikacije traje četiri godine.

8. Način provere:
Dostignutost ishoda programa srednjeg stručnog obrazovanja se proverava na maturskom ispitu koji sprovodi srednja škola.

9. Zasnovanost kvalifikacije:
Kvalifikacija se zasniva na opisu rada, ciljevima stručnog obrazovanja i ishodima stručnog obrazovanja.

8.1. Opis rada

Dužnosti - stručne kompetencije:

- Sprovođenje fizioterapeutskih procedura

- Sprovođenje terapeutskih postupaka

- Sprovođenje balneoklimatoloških procedura i masaža pacijenata

 

Dužnosti - stručne kompetencije

Zadaci - jedinice kompetencija

Sprovođenje fizioterapeutskih procedura

-   Primena postupka hidroterapije - vođenje grupnih vežbi u bazenu prema programu i izvođenje individualnih vežbi u bazenu ili Habardovoj kadi

-   Izvođenje osnovnih aktivnosti u kineziterapiji primenjujući pasivni, forsirani i relaksirani pokret

-   Asistiranje fizioterapeutu pri izvođenju aktivno potpomognutih pokreta i vežbi uz otpor

Sprovođenje terapeutskih postupaka

-   Postavljanje ortopedskih pomagala i upućivanje bolesnika na njihovo korišćenje i održavanje

-   Pomaganje bolesnicima u „školi hoda“

-   Primena osnovne terapeutske tehnike u elektroterapiji, somoterapiji, fototerapiji, magnetoterapiji (galvanske struje - poprečna i silazna galvanizacija, elektroforeza lekova; četvoroćelijska galvanizacija; dijadinamične struje; TENS; interferentne struje; kratkotalasna dijametrija; ultrazvuk; ultra-violetni zraci nakon biodoze koju je učinio fizioterapeut; terapija infracrvenim zracima; terapija bioptrom lampom)

Sprovođenje balneoklimatoloških procedura i masaža pacijenata

-   Primena saune

-   Primena parafinoterapije (parafinski oblozi; parafinske lokalne kupke)

-   Primena fango obloga (priprema bolesnika; izvođenje obloga)

-   Primena krioterapije - primena krio obloga i krio masaže i priprema prostorije, temperature, aparature za izvođenje

-   Primena mehanoterapije - izvođenje masaže (lokalna i opšta masaža; klasična masaža kod raznih patoloških stanja; specijalni oblici masaže - manuelna limfna drenaža, relaks masaža, sportska masaža, anticelulit masaža, aroma masaža; masaža vibracionim aparatom; podvodna masaža; krio masaža)

 

8.1.1. Ekstremni uslovi pod kojima se obavljaju dužnosti:

-   ekstremna temperatura (visoka, niska, česte promene i sl.)

-   vlaga preko uobičajenog (normalnog) procenta.

 

8.1.2. Izloženost rizicima pri obavljanju dužnosti: nema.

 

8.2. Ciljevi stručnog obrazovanja

 

-   Cilj stručnog obrazovanja za kvalifikaciju FIZIOTERAPEUTSKI TEHNIČAR je osposobljavanje lica za sprovođenje fizioterapeutskih procedura i terapeutskih postupaka, sprovođenje balneoklimatoloških procedura i masažu pacijenata.

 

Neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebe kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređivanja zapošljivosti, usmerava da lica budu osposobljavana za:

 

-   primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;

-   primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;

-   primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;

-   upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu;

-   preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;

-   prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju.

 

8.3. Ishodi stručnog obrazovanja

 

Stručne kompetencije

Znanja

Veštine

Sposobnosti i stavovi

Po završenom programu obrazovanja, lice će biti u stanju da:

sprovodi fizioterapeutske procedure

-   navede biološko delovanje hidroterapijskih i hidrokineziterapijskih procedura;

-   razlikuje indikacije i kontraindikacije za primenu hidroterapijskih i hidrokineziterapijskih procedura;

-   definiše antropometrijske tehnike

-   definiše tehnike i ciljeve kineziterapije;  

-   prepoznaje vrste terapijskog pokreta;

-   definiše indikacije i kontraindikacije za kineziterapijski pokret.

-   pravilno dozira i izvede hidroterapijske i hidrokineziterapijske procedure (grupne i individualne vežbe u bazenu i Habard kadi, hidroterapijske kupke );

-   izvede antropometrijska merenja;

-   pravilno dozira i implementira aktivni kineziterapijski pokret i aktivni kineziterapijski pokret sa dodatnim otporom;

-   pravilno dozira i implementira pasivni, forsirani i relaksirani kineziterapijski pokret;

-   asistira fizioterapeutu pri izvođenju kineziterapijskih procedura;

-   asistira fizioterapeutu pri sprovođenju rehabilitacionih procedura kod raznih oboljenja lokomotornog aparata (posttraumatska stanja, stanja kod reumatskih oboljenja, stanja oštećenja centralnog i perifernog nervnog sistema.

-   savesno, odgovorno, uredno i precizno obavlja poverene poslove;

-   efikasno planira i organizuje vreme;

-   ispolji pozitivan odnos prema značaju sprovođenja propisa i  važećih standarda u zdravstvu;

-   ispolji pozitivan odnos prema funkcionalnosti i tehničkoj ispravnosti uređaja koje koristi pri obavljanju posla;

-   ispolji ljubaznost, komunikativnost i fleksibilnost u odnosu prema saradnicima;

-   radi u timu;

-   bude orijentisan ka pacijentu;

-   bude prilagodljiv na promene i da rešava probleme u radu;

-   ispolji inicijativnost i preduzimljivost u radu;

-   ispolji samokritičnost i objektivnost pri obavljanju posla;

-   bude precizan pri obavljanju posla;

-   tokom rada ima visok stepen zapažanja;

-   ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sprovodi terapeutske postupke

-   prepoznaje vrste ortopedskih pomagala;

-   definiše pravilnu šemu hoda;

-   navede biološko delovanje elektroterapije;

-   definiše indikacije i kontraindikacije za elektroterapiju;

-   navede biološko delovanje sonoterapije;

-   definiše indikacije i kontraindikacije za sonoterapiju;

-   navede biološko delovanje fototerapije;

-   definiše indikacije i kontraindikacije za fototerapiju;

-   navede biološko delovanje magnetoterapije;

-   definiše indikacije i kontraindikacije za magnetoterapiju.

-   primeni ortopedska pomagala;

-   demonstrira i primeni pravilnu šemu hoda kod pacijenata;

-   primeni elektroterapijske procedure;

-   proceni opasnosti i greške pri primeni elektroterapijskih procedura;

-   primeni sonoterapijske procedure;

-   proceni opasnosti i greške pri primeni sonoterapijskih procedura;

-   primeni fototerapijske procedure;

-   proceni opasnosti i greške pri primeni fototerapijskih procedura;

-   primeni magnetoterapijske procedure;

-   proceni opasnosti i greške pri primeni magnetoterapijskih procedura.

sprovodi balneoklimatološke procedure i masažu pacijenata

-   navede biološko delovanje termoterapije;

-   definiše indikacije i kontraindikacije za termoterapiju;

-   navede vrste balneoklimatoloških procedura;

-   navede biološko delovanje balneoklimatoloških procedura;

-   definiše indikacije i kontraindikacije za balneoklimatološke procedure;

-   navede vrste mehanoterapijskih procedura;

-   navede biološko delovanje mehanoterapijskih procedura;

-   definiše indikacije i kontraindikacije za mehanoterapijske procedure.

-   primeni termoterapijske procedure;

-   proceni opasnosti i greške pri primeni termoterapijskih procedura;

-   primeni balneoklimatološke procedure;

-   proceni opasnosti i greške pri primeni magnetoterapijskih procedura;

-   primeni mehnoterapijske procedure (lokalna i opšta masaža; klasična masaža kod raznih patoloških stanja; specijalni oblici masaže - manuelna limfna drenaža, relaks masaža, sportska masaža, anticelulit masaža, aroma masaža; masaža vibracionim aparatom; podvodna masaža; krio masaža).

 

2. NASTAVNI PLAN

I  NASTAVNI PLAN  za obrazovni profil Fizioterapeutski tehničar

 

 

 

 

I RAZRED

nedeljno

godišnje

T

V

PN

T

V

PN

B

A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI

8

2

 

272

68

 

60

1.

Anatomija i fiziologija

4

 

 

136

 

 

 

2.

Zdrastvena nega i rehabilitacija

2

2

 

68

68

 

 

3.

Latinski jezik

2

 

 

68

 

 

 

4.

Prva pomoć

 

 

 

 

 

 

60

UkupnoA2

8

2

 

272

68

 

60

Ukupno

10

400

 

 

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

 

I  RAZRED
časova

Čas odeljenskog starešine

68

Dodatni rad *

do 30

Dopunski rad *

do 30

Pripremni rad *

do 30

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

 

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

 

I  RAZRED
časova

Ekskurzija

do 3 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1-2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30-60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - učenički  parlament, učeničke zadruge

15-30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

 

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

 

I  RAZRED

Razredno-časovna nastava

34

Mentorski rad (nastava u bloku, praksa)

3

Obavezne vannastavne aktivnosti

2

Ukupno radnih nedelja

39

 

Podela odeljenja u grupe

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi - do

vežbe

praktična nastava

nastava u bloku

I

Zdravstvena nega i rehabilitacija

68

 

 

8

Prva pomoć

 

 

60

10

 

3. NASTAVNI PROGRAM

 

A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI

 

Naziv predmeta:

ANATOMIJA I FIZIOLOGIJA

Godišnji fond časova:

136

 

Razred: prvi

Ciljevi predmeta:

-   Sticanje neophodnih stručnih znanja o anatomskoj građi i funkciji organa i organizma kao celine;

-   Sticanje znanja iz anatomije i fiziologije neophodnih za  izučavanje svih stručnih predmeta.

TEMA

CILJ

ISHODI

Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN

OSTVARIVANJA PROGRAMA

 

Organizacija čovečjeg tela

 

 

•   Sticanje znanja o organizaciji čovečjeg tela, povezanosti sistema organa i značaju homeostaze;

•   Sticanje znanja o vrstama tkiva, njihovoj građi i funkciji;

•   Sticanje znanja o telesnoj temperaturi i njenoj regulaciji.

•   navede latinskom terminologijom nazive osnovnih delova čovečjeg tela;

•   nabroji nivoe u organizaciji čovečjeg tela;

•   nabroji sisteme organa;

•   objasni pojam nervne i humoralne regulacije;

•   objasni pojam i značaj homeostaze;

•   objasni građu i funkcije četiri osnovne vrste tkiva;

•   objasni procese stvaranja i odavanja toplote.

 

 

 

•   Predmet izučavanja anatomije i fiziologije;

•   Podela čovečjeg tela - topografski delovi tela;

•   Orijentacione ravni tela;

•   Funkcionalna organizacija čovečjeg tela (nivoi);

•   Mehanizmi regulacije i homeostaza;

•   Epitelna tkiva;

•   Vezivna tkiva (opšta i specijalizovana);

•   Mišićna tkiva;

•   Nervno tkivo;

•   Telesna temperatura i njena regulacija.

Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave:

•   teorijska nastava (136 časova)

 

Mesto realizacije nastave

•   anatomski kabinet

•   učionica

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Pri objašnjavanju podele čovečjeg tela dati termine za: glavu, vrat, grudni koš, trbuh, karlicu i glavne segmente gornjih i donjih ekstremiteta

•   Preporučuje se da se tokom prve dve teme na svakom času učenicima uvedu dva-tri nova latinska termina

•   Koristiti kolor-postere, amnatomski model i video-prezentacije radi vizualizacije pojedinih krvnih ćelija

•   Savetuje se da nastavnik zadaje domaći zadatak u vidu crteža sa obeleženim detaljima

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   testove znanja

2.   usmeno izlaganje

3.   aktivnost na času

4.   domaći zadatak

Broj časova po temama

  • Organizacija čovečjeg tela (9 časova)     
  • Telesne tečnosti, krv i limfa  (16 časova)
  • Lokomotorni sistem   (15 časova)
  • Kardiovaskularni sistem (20 časova)
  • Respiratorni sistem  (9 časova)
  • Digestivni sistem  (15 časova)
  • Endokrini sistem i dojka (10 časova)
  • Urogenitalni sistem  (11 časova)
  • Nervni sistem (22 časova)
  • Sistem receptornih organa (čula) (9 časova)

 

Telesne tečnosti, krv i limfa

•   Sticanje znanja o sastavu telesnih tečnosti i njihovoj ulozi u održavanju homeostaze;

•   Sticanje znanja o pojmovima, pojavama i procesima vezanim za krv; 

•   Sticanje znanja o strukturi i ulozi limfnog sistema.

 

 

•   opiše raspodelu vode u organizmu i objasni od čega zavisi količina vode u organizmu;

•   objasni pojmove egzogena i endogena voda i navede puteve eliminacije vode;

•   objasni uloge krvi u organizmu i značaj održavanja konstantne zapremine krvi;

•   nabroji belančevine krvne plazme i njihov značaj;

•   navede normalan broj krvnih ćelija i njihove uloge;

•   objasni značaj leukocitarne formule;

•   opiše hemolizu i sedimentaciju eritrocita;

•   navede krvne grupe u osnovnim sistemima i značaj njihovog određivanja;

•   navede faze spontane hemostaze;

•   opiše proces koagulacije krvi kroz tri osnovne faze i objasni značaj ovog procesa;

•   lokalizuje i opiše limfne organe;

•   objasni ulogu limfnog sistema.

 

 

•   Voda: količina i raspored vode u organizmu (intracelularna i ekstracelularna tečnost);

•   Poreklo vode u organizmu, uloge i putevi eliminacije;

•   Pojam i zapremina krvi;

•   Osobine i uloge krvi;

•   Sastav krvi;

•   Krvna plazma;

•   Eritrociti;

•   Pojave karakteristične za eritrocite;

•   Krvno-grupni sistemi: ABO i Rh sistem;

•   Leukociti;

•   Trombociti;

•   Spontana hemostaza i koagulacija krvi;

•   Limfni (imuni) sistem;

•   Limfni sudovi;

•   Limfni organi i tkiva.

Lokomotorni sistem

•   Sticanje znanja o građi i ulzi kostiju;

•   Sticanje znanja o građi i ulzi zglobova;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi mišića;

•   Shvatanje funkcionalne povezanosti kostiju, zglobova i mišića u lokomotorni sistem. 

 

•   objasni podelu kostiju prema obliku;

•   pokaže na kosturu i imenuje  ih na latinskom jeziku;

•   opiše strukturu zglobova i  njihovu podelu prema pokretljivosti;

•   pokaže na kosturu zglobove i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   opiše najvažnije zglobove;

•   objasni karakteristike skeletnih mišića i izvrši njihovu podelu prema ulogama.

 

•   Kosti - podela. građa i uloge kostiju;

•   Kosti gornjih ekstremiteta: rameni pojas i slobodni deo ruke

•   Kosti kičmenog stuba; fiziološke krivine kičme;

•   Kosti grudnog koša;

•   Kosti donjih ekstremiteta: karlični pojas i slobodni deo noge;

•   Kosti lobanje i lica;

•   Zglobovi - pojam, podela prema pokretljivosti;

•   Važniji zglobovi: rame, lakat, kuk, koleno, zglob donje vilice i dr.(prema značaju za obrazovni profil);

•   Skeletni mišići - funkcionalne karakteristike i podela prema funkciji.

 

 

 

Kardiovaskularni sistem

•   Sticanje znanja o građi srca i vaskularnog sistema;

•   Sticanje znanja srčanom ciklusu;

•   Sticanje znanja o regulaciji rada srca;

•   Sticanje osnovnih znanja o arterijskom krvnom pritisku i pulsu.

 

 

•   opiše položaj i građu srca;

•   Pokaže na modelu srčane pregrade, srčane šupljine,  i krvne sudove;

•   objasni faze srčanog ciklusa i pojam srčane pumpe;

•   objasni funkciju srčanih zalistaka i nastajanje srčanih tonova;

•   objasni automatizam srca i sprovođenje impulsa kroz sprovodni sistem srca;

•   navede načine regulacije srčanog rada;

•   opiše građu sudovnog sistema  (arterija, vena i kapilara);

•   objasni ulogu malog krvotoka u respiratornim procesima i velikog krvotoka u nutritivnim procesima;

•   imenuje i  pokaže grane luka aorte, grudne i trbušne aorte na anatomskom modelu;

•   imenuje i  pokaže velike vene i formiranje gornje i donje šuplje vene

•   objasni građu limfnih sudova i ulogu limfnih organa ;

•   objasni  princip merenja krvnog pritiska i njegove vrednosti.

 

•   Srce - položaj, veličina, građa zida, srčana maramica, krvni sudovi i živci srca;

•   Srčana šupljina - pregrade, otvori i valvularni aparat;

•   Mali i veliki krvotok;

•   Morfološke karakteristike krvnih sudova;

•   Kapilarna dinamika;

•   Sastav i uloge limfe;

•   Srčani ciklus i fizičke pojave koje prate rad srca;

•   Automatizam srca i električne pojave koje prate rad srca;

•   Regulacija rada srca;

•   Arterijski krvni pritisak i puls.

 

 

Respiratorni sistem

•   Sticanje znanja o građi i funkciji organa za disanje;

•   Sticanje znanja o  funkcionalnoj povezanosti respiratornog sistema sa kardiovaskularnim sistemom.  

 

•   pokaže na modelu ili crtežu i imenuje disajne  puteve na latinskom jeziku;

•   pokaže na modelu delove pluća i krvne sudove pluća;

•   objasni mehanizam disajnih pokreta i ulogu plućne maramice;

•   opiše građu pluća;

•   objasni disajni ciklus;

•   objasni razmenu gasova u plućima;

•   navede načine transporta kiseonika i ugljendioksida krvotokom;

•   objasni regulaciju disanja.

 

•   Gornji disajni putevi: nos, paranazalne šupljine i ždrelo;

•   Donji disajni putevi: grkljan, dušnik i dušnice;

•   Pluća;

•   Plućna maramica;

•   Fiziologija disanja;

•   Mehanizam disajnih pokreta;

•   Razmena gasova u plućima i transport gasova putem krvi;

•   Regulacija disanja.

Digestivni sistem

•   Sticanje znanja o položaju i građi  sistema organa za varenje;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi žlezda  pridodatih digestivnom sistemu;

•   Sticanje znanja o procesima varenj i, apsorpcije hranljivih materija;

•   Sticanje znanja o  motornim aktivnostima digestivnog sistema.

•   pokaže na anatomskom modelu  organe digestivnog sistema i imenuje  ih na latinskom jeziku po redosledu;

•   imenuje na latinskom jeziku glavne delove organa digestivnog sistema;

•   opiše i pokaže na modelu sadržaj trbušne duplje;

•   objasni proces varenja hrane;

•   navede najvažnije funkcije jetre;

•   objasnu ulogu pankreasa u varenju hrane;

•   objasni proces apsorpcije u digestivnom traktu.

 

 

•   Usna duplja i pljuvačne žlezde;

•   Jednjak;

•   Želudac;

•   Tanko i debelo crevo;

•   Jetra, bilijarni putevi i žučna kesa;

•   Pankreas;

•   Peritoneum i trbušna duplja;

•   Varenje hranljivih materija;

•   Građa i funkcije jetre;

•   Apsorpcija iz digestivnog trakta;

•   Uloge debelog creva i defekacija.

 

Endokrini sistem i dojka

•   Sticanje znanja o položaju,  građi i funkcijama žlezda sa unutrašnjim lučenjem;

•   Shvatanje uloge hormona  u regulaciji svih životnih procesa;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi dojke.

 

 

•   navede osnovne karakteristike hormona;

•   objasni regulaciju rada endokrnih žlezda - hipotalamus-hipofiza-endokrine žlezde;

•   pokaže na anatomskom modelu endokrine žlezde i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   navede najvažnije hormone pojedinih endokrinih žlezda i opiše njihova dejstva;

•   opiše građu i funkciju dojke.

 

 

•   Hormoni - pojam, podela, osobine, mehanizam delovanja i kontrola sekrecije;

•   Hormonska aktivnost hipotalamusa i veza sa hipofizom;

•   Hipofiza;

•   Štitasta žlezda;

•   Paraštitaste žlezde;

•   Endokrini pankreas;

•   Nadbubrežne žlezde;

•   Polne žlezde;

•   Druga tkiva i organi sa endokrinom ulogom;

•   Građa i funkcija dojke,

Urogenitalni sistem

•   Sticanje znanja o položaju,  građi i funkciji urinarnog sistema;

•   Sticanje znanja o položaju,  građi i funkcijama muških i ženskih polnih organa.

 

•   lokalizuje na anatomskom modelu  mokraćne organe i imenuje ih ih na latinskom jeziku;

•   opiše nefron i objasni njegovu ulogu u stvaranju mokraće;

•   objasni ulogu bubrega u održavanju homeostaze, regulaciji krvnog pritiska i endokrinu ulogu;

•   opiše normalan sastav urina;

•   lokalizuje na anatomskom  modelu  muške polne organe, imenuje ih na latinskom jeziku  i objasni njihovu ulogu;

•   lokalizuje na anatomskom modelu  ženske polne organe, imenuje  ih na latinskom jeziku i objasni njihovu ulogu.

•   Bubreg - položaj, građa;

•   Nefron;

•   Ekstrarenalni mokraćni putevi: mokraćovod, mokraćna bešika i mokraćna cev;

•   Funkcije bubrega;

•   Stvaranje mokraće;

•   Sastav i osobine mokraće;

•   Muški polni organi;

•   Ženski polni organi.

 

 

Nervni sistem

•   Sticanje znanja o podeli, građi i funkciji nervnog sistema;

•   Sticanje znanja o regulatornoj funkciji nervnog sistema i  svih organskih sistema i odnosa organizma prema spoljašnjoj sredini.

•   izvrši podelu nervnog sistema po morfološkim i funkcionalnim karakteristikama;

•   na anatomskom modelu lokalizuje delove centralnog nervnog sistema i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   objasni sprovodnu i refleksnu funkciju CNS;

•   objasni refleksni luk;

•   navede funkcije pojedinih delova CNS;

•   opiše veliki mozak;

•   objasni građu i ulogu perifernih nerava;

•   objasni funkcionalne karakteristike simpatikusa i parasimpatikusa 

•   Funkcionalna i morfološka podela nervnog sistema;

•   Podela centralnog nervnog sistema;

•   Kičmena moždina - građa i funkcije;

•   Spinalni nervi;

•   Refleksna aktivnost centralnog nervnog sistema;

•   Moždano stablo - funkcije;

•   Mali mozak - funkcije;

•   Međumozak - funkcije;

•   Veliki mozak - građa i funkcije;

•   Moždanice;

•   Cerebrospinalna tečnost;

•   Periferni nervi - građa, funkcionalne karakteristike i podela;

•   Autonomni nervni sistem.

Sistem receptornih organa (čula)

 

•   Sticanje znanja o građi i ulogama kože;

•   Sticanje znanja o građi i funkciji čulnih organa.

 

•   definiše analizator i vrste recepcije

•   opiše građu kože i njenih adneksa;

•   opiše recepciju površnog i dubokog senzibiliteta;

•   opiše recepciju mirisa i ukusa;

•   opiše građu oka;

•   objasni recepciju vida;

•   opiše građu uva;

•   objasni recepciju sluha i ravnoteže.

•   Analizatori. Vrste recepcije;

•   Koža: struktura i funkcije;

•   Recepcija površnog i dubokog senzibiliteta;

•   Recepcija mirisa i ukusa;

•   Recepcija vida;

•   Recepcija sluha i ravnoteže.

 

 

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA:

-     Biologija

-     Prva  pomoć

-    Zdravstvena nega

 

 

 

ZDRAVSTVENA NEGA I REHABILITACIJA

 

1.   OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA  - OBLICI I TRAJANJE

 

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

68

68

/

/

/

136

 

2.   CILJEVI PREDMETA:

-   Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima zdravstvene nege i rehabilitacije, njihovim ciljevima i principima na kojima se zasnivaju;

-   Praktično osposobljavanje budućih fizioterapeutskih tehničara za poslove  zdravstvene nege i rehabilitacije u bolesničkim jedinicama;

-   Podsticanje razvoja etičkih osobina ličnosti koje karakterišu profesionalni lik zdravstvenih radnika kao što su: humanost, altruizam, preciznost, odgovornost i požrtvovanost;

-   Osposobljavanje učenika za uspešno prenošenje znanja u zaštiti zdravlja populacije;

-   Sticanje uvida u specifičnosti i značaj uloge rehabilitacije u kineziterapiji,  radnoj i fizikalnoj terapiji, protetici, sportu i rekreaciji;

-   Osposobljavanje učenika za uspešno prilagođavanje fizioterapeuta timskom radu u zdravstvenom timu.

 

3.   NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

  

Razred: prvi

 

Red. br.

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

1.

Nega bolesnika u rehabilitaciji

24

2.

Bolesnička jedinica

12

3.

Metode nege u rehabilitaciji

20

4.

Proces rehabilitzacije i medicinske rehabilitacije

68

5.

Osnovne  specifičnosti rehabilitacije pojedinih  starosnih  grupa i lica sa posebnim potrebama

12

 

 

4.   CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

 

Naziv modula:

NEGA BOLESNIKA U REHABILITACIJI

Trajanje modula:

24 časa

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da :

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o specifičnostima nege u rehabilitaciji u bolničkim i kućnim uslovima;

•   Sticanje znanja o praćenju i merenju vitalnih znaka kod povređenog ili obolelog;

•   Sticanje znanja o načinu sprovođenja medicinsko-sanitarne obrade pacijenata;

•   Sticanje znanja o problemu infekcije i zaštite od iste;

•   Sticanje znanja o dezinfekciji i sterilizaciji.

 

•   definiše negu bolesnika;

•   navede ciljeve i zadatke nege;

•   uoči razlike između nege u bolničkim i kućnim uslovima.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

•   prikaže rezultate merenja vitalnih znaka;

•   izvede prijem i medicinsko-sanitarnu obradu pacijenta;

•   prepozna režim rada na odeljenju;

•   izvodi  higijensko-tehničku zaštitu i sprečavati pojavu infekcije;

•   primeni metode dezinfekcije i sterilizacije.

 

Teorija:

•   Program rada i zadaci nege i rehabilitacije u procesu osposobljavanja pacijenata;

•   Definicija, podela nege;

•   Ciljevi i zadaci nege u rehabilitaciji;

•   Specifičnosti nege u rehabilitaciji;

•   Nega i rehabilitacija bolesnika u kućnim uslovima;

•   Vrste vitalnih znaka;

•   Prijem i medicinsko-sanitarna obrada pacijenata;

•   Sporođenje lične higijene lica u stanju potrebe;

•   Osnovni pojmovi o infekciji;

•   Antisepsa i asepsa u prevenciji infekcije;

•   Metode dezinfekcije i sterilizacije;

•   Vrste zdravstvenih ustanova, specifičnosti rada.

Nakon obrade teorijskih znanja i uvežbavanja u kabinetu, učenike upoznati sa realnim uslovima na nastavnoj bazi, posebno sa načinom sprovođenja nege u rehabilitacionim jedinicama.

 

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (10 časova)

•   vežbe (14 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 8 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   učionica

•   kabinet zdravstvene nege

•   nastavna baza

Preporuke za realizaciju nastave

•   Preporučuje se kolegama da se ličnost zdravstvenog radnika i kodeks etike fizioterapeuta približi učenicima kroz primere u praksi.

•   Preporučuje se nastavnicima da obnove znanje učenika iz biologije za sedmi razred osnovne škole (kardio-vaskularni sistem i respiratorni sistem). Objasniti centar za termoregulaciju.

•   Koristiti termometar i aparat za merenje pritiska u okviru vežbi.

•   U kabinetu koristiti kao nastavno sredstvo sredstva za dezinfekciju i pokazati načine dezinfekcije.

•   Sterilizaciju uvežbati u kabinetu na aparatima za sterilizaciju, pokazati pripremu materijala za sterilizaciju, a na nastavnoj bazi prikazati učenicima u realnim uslovima.

•   Na nastavnoj bazi, sa učenicima posebno obratiti pažnju na način čuvanja sterilisanog materijala i kako se nepažnjom može uneti infekcija.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   testove znanja

•   usmeno izlaganje

•   aktivnost na času

•   prećenje praktičnog rada

 

Vežbe:

•   Ciljevi i zadaci nege u rehabilitaciji;

•   Vrste vitalnih znaka;

•   Temperatura, puls, disanje, krvni pritisak;

•   Merni instrumenti,jedinice mere, način merenja i ubeležavanje rezultata;

•   Antisepsa i asepsa u prevenciji infekcije;

•   Metode dezinfekcije i sterilizacije;

•   Vrste zdravstvenih ustanova, specifičnosti rada;

•   Ličnost zdravstvenog radnika, kodeks etike fizioterapeutskog tehničara;

•   Zdravstveno-vaspitni rad u domenu fiziterapeuta.

 

Sledeći