PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNE PROFILE TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU I TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 21/2004, 11/2005, 3/2007, 2/2008, 2/2013, 4/2013, 5/2014 i 11/2014 - dr. pravilnici)
|
Član 1
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovne profile: tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Član 2
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003), i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika i književnosti;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) stranog jezika;
5) fizičkog vaspitanja;
6) računarstva i informatike;
7) sociologije;
8) filozofije;
9) građanskog vaspitanja i
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).
Osim predmeta iz stava 1. tačka 1. ovog člana za obrazovne profile tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda primenjuje se i program predmeta Ustav i prava građana.
Član 3
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za pripremu grafičkih proizvoda i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda "Prosvetni glasnik", broj 3/2004).
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
Samostalni član Pravilnika
o dopunama
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 2/2008)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od 1. septembra 2008. godine.
Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 2/2013)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
Samostalni članovi Pravilnika o izmenama
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2014)
Član 3
Učenici koji su započeli obrazovanje za obrazovni profil "tehničar za kozmetičku tehnologiju" po Pravilniku o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda ("Prosvetni glasnik", br. 21/04, 11/05, 3/07, 2/08, 2/13 i 4/13), završavaju započeto obrazovanje po tom pravilniku.
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: HEMIJA, NEMETALI I GRAFIČARSTVO
Oblast: HEMIJA
Obrazovni profil: TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU - ogled
Područje rada: HEMIJA, NEMETALI I GRAFIČARSTVO
Oblast: GRAFIČARSTVO
Obrazovni profili: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled
TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
- Unapređivanje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;
- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
- povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;
- uvođenja preduzetništva u nastavni program radi razvijanja preduzetničkog duha kod učenika;
- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;
- proveru koncepta stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa postavljenim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
- nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;
- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja;
Očekivani ishodi ogleda
- Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.
- Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled će biti realizovan na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Nastaviće se sa organizovanjem obuka nastavnika, za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;
- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovno-vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
Stručni timovi u školama i na nivou Republike sarađivaće na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Način polaganja stručne mature biće propisani posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika, pomoćnih nastavnika i stručnih saradnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke profesora, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koja će biti naknadno publikovana.
Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.
1. CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA |
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći: |
znanja |
veštine |
radne kompetencije |
- Osposobljavanje učenika da analizira, planira i organizuje rad u grafičkoj pripremi;
|
- o grafičkim procesima i grafičkim materijalima;
- o tehničko-tehnološkoj dokumentaciji, o osnovama organizacije poslovanja, o grafičkim proračunima;
|
- analitičke razrade tehnološkog procesa;
- pripreme tehničko-tehnološke dokumentacije;
- organizacije poslova u grafičkoj pripremi;
- veštine proračunavanja potrošnje potrebnog materijala;
|
- prijema i pregleda rukopisa, originala i ostalih podataka bitnih za grafičku pripremu;
- pripreme za unos teksta i slike u računar;
- organizacije baze podataka;
|
- Osposobljavanje učenika da unosi i oblikuje tekst u digitalnom obliku;
|
- o tipografskim elementima sa likom i bez lika;
- o mikrotipografiji;
- o korekturi i korektorskim znacima;
- o osnovama računarstva i programiranja;
- o grafičkom oblikovanju;
- o književnoj tipografiji;
- o novinskoj tipografiji;
- o tabelarnoj tipografiji;
- o akcideničnoj tipografiji;
|
- unošenja teksta: direktno preko tastature, pomoću programa za optičko prepoznavanje znakova i na druge načine;
- slepog kucanja;
- pravilnog korišćenja i održavanja računarske opreme;
- pripreme datoteke za ispis na papiru, filmu, podlozi za izradu štamparskih formi itd;
- provere kvaliteta obavljenog posla;
|
- unosa i oblikovanja teksta u digitalnom obliku za potrebe štampanja različitih grafičkih proizvoda;
|
- Osposobljavanje učenika da unese i obradi sliku u digitalnom obliku;
|
- o vrstama originala za reprodukciju;
- o principu reprodukcije višetonskih originala;
- o principu reprodukcije višebojnih originala;
- o boji, sintezi boja i standardima za merenje boje;
- o mernim instrumentima, koji se koriste u reprodukciji;
- o sistemu upravljanja bojom;
- o principu rada skenera i osnovnim parametrima skenera;
- o programima za obradu slike;
- o standardima kvaliteta pri skeniranju;
- o principu rada i karakteristikama osvetljivača;
- o principu rada mašina za razvijanje filmova;
- o fotografskim materijalima;
- o kontroli kvaliteta filmova;
|
- pripreme originala za skeniranje;
- skeniranja svih vrsta originala: jednotonskih, višetonskih, jednobojnih i višebojnih;
- odabiranja parametara skeniranja;
- korišćenja različitih programa za obradu slike;
- retuširanje slike u digitalnom obliku;
- korišćenja mernih instrumenata u reprodukciji;
- kontrole i upravljanje kvalitetom reprodukcije slike;
- pripreme datoteka za ispis na papiru, filmu i podlozi za izradu štamparske forme;
- rukovanja i održavanja osvetljivača i mašina za razvijanje filmova;
|
- skeniranja svih vrsta originala za sve tehnike štampanja;
- izrade probnog otiska;
- izrade predloška za izradu svih tipova štamparskih formi;
|
- Osposobljavanje učenika da objedini tekst i sliku tj. da izvrši prelom stranice;
|
- o grafičkom oblikovanju
- o digitalnoj montaži;
- o izradi šeme za montažu stranice;
- o programima za prelom specijalnih vrsta slogova;
- o programima za prelom knjige, novina, tabela i akcidencije;
|
- korišćenja računarske opreme i održavanja opreme;
- korišćenja programa za prelom knjige, novina, tabela, akcidencije i specijalnih vrsta sloga;
- korišćenja različitih fotomontažnih postupaka;
- odabiranja sistema za obradu teksta i slike;
|
- preloma (montaže) stranica;
- izrade probnog otiska;
- pripreme datoteke za ispis stranica na papiru, filmu, podlozi za izradu štamparske forme itd;
|
- Osposobljavanje učenika da objedini pojedinačne stranice u tabak tj. da izradi montažu tabaka;
|
- o formatima papira;
- o iskorišćenju papira u štampi;
- o raspoređivanju stranica;
- o oznakama na štamparskom tabaku;
- o programima za montažu tabaka;
|
- crtanje šeme za montažu tabaka;
- sečenja i lepljenja filmova kod ručne montaže;
- korišćenja programa kod elektronske montaže tabaka;
- kontrole gotove montaže;
|
- izrade montaže tabaka ručnim i elektronskim postupkom;
|
- Osposobljavanje učenika da izradi štamparske forme za sve tehnike štampe;
|
- o postupcima za izradu štamparske forme za sve tehnike štampe;
- o kopirnim postupcima i kopirnim slojevima;
- o principu rada uređaja koji se koriste u izradi štamparske forme;
- o standardima i kontroli kvaliteta u izradi štamparske forme;
|
- klasične izrade svih tipova štamparske forme uz primenu transparentnih kopirnih predložaka (pausa, filmova);
- digitalne izrade svih tipova štamparske forme (primena str-postupaka);
- korišćenja i održavanja uređaja i mernih instrumenata koji se koriste za izradu štamparske forme;
|
- izrade štamparskih formi za sve tehnike štampe koristeći klasične kopirne predloške (filmove, pause) i digitalne za str-postupke;
|
- Osposobljavanje učenika da obavlja sve poslove u skladu sa propisima o zaštiti zdravlja radne i životne sredine;
|
- o propisima iz oblasti zaštite zdravlja i životne sredine;
- o sredstvima za ličnu i tehničku zaštitu na radu;
- o posledicama zagađivanja životne i radne sredine;
- o preventivnim merama za sprečavanje požara;
|
- korišćenja sredstava za zaštitu na radu;
- sortiranja i pravilnog odlaganja otpada;
|
- primene mere o zaštiti na radu;
|
- Osposobljavanje učenika da po završetku školovanja prati stručnu literaturu kako bi unapredio i poboljšao sopstveni rad;
|
- kako da koristi različite izvore informacija.
|
- primene znanja o novim materijalima, uređajima i tehnološkim postupcima u grafičkoj pripremi.
|
- primene novih saznanja u grafičkoj pripremi.
|
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA |
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći: |
znanja |
veštine |
radne kompetencije |
- osposobljavanje učenika da grafičke proizvode pravilno analizira, planira, osmisli i organizuje koristeći klasične grafičke i slikarske tehnike;
|
- o vrstama, oblicima i oblastima grafičkih proizvoda;
- o vrstama i primeni klasičnih grafičkih tehnika;
- o vrsti i primeni osnovnih klasičnih umetničkih tehnika potrebnih pri grafičkoj organizaciji i realizaciji;
- o primenama klasičnih, grafičkih i ostalih umetničkih tehnika za pravilno osmišljavanje grafičkih proizvoda (nalepnica, CD-omota, plakata, memoranduma, časopisa, omota za knjigu, ambalaže...);
|
- analitičke razrade tehnologija grafičkih i slikarskih tehnika;
- analize pripreme osnovnih i adekvatnih tehnika za realizaciju grafičkih proizvoda;
- organizovanja poslova u grafičkoj pripremi (pri klasičnoj organizaciji grafičke pripreme);
|
- prijema i pregleda grafičkih proizvoda;
- planiranja koja od klasičnih grafičkih ili umetničkih tehnika najbolje odgovara i rešava grafički zadatak;
- organizacije rešavanja ovog grafičkog zadatka;
|
- osposobljavanje učenika za angažovanje na svim oblicima grafičkih kompjuterskih programa;
|
- o vrstama grafičkih kompjuterskih programa;
- o primeni grafičkih kompjuterskih programa;
- o korišćenju i upotrebi kompjuterskih grafičkih programa za pravilno oblikovanje grafičkih proizvoda (nalepnica, CD-omota, plakata, memoranduma, časopisa, omota za knjigu, ambalaže...);
- o formatima papira;
- o iskorišćenju papira u štampi;
|
- analitičke razrade tehnološkog procesa pri upotrebi grafičkog kompjuterskog programa;
- analiza primene adekvatnih kompjuterskih grafičkih programa za realizaciju zadatog grafičkog proizvoda (nalepnica, CD-omota, plakata, memoranduma, časopisa, omota za knjigu, ambalaže...);
- organizovanje poslova u grafičkoj pripremi pri korišćenju kompjuterskih grafičkih programa;
|
- prijema svih potrebnih podataka, elemenata i sadržaja vezanih za dati grafički proizvod;
- planiranja odgovarajućih procedura za organizovanje ovog zadatka;
- organizacije potrebnih priprema podataka pri realizaciji datih zadataka;
- organizacije i angažovanja svih potrebnih činioca koji će sudelovati u realizaciji zadatog grafičkog problema;
|
- osposobljavanje učenika da unese i obradi sliku u digitalnom obliku;
|
- o vrstama originala za reprodukciju;
- o boji, sintezi boja i standardima za merenje boje;
- o sistemu upravljanja boljom;
- o principu rada skenera i osnovnim parametrima skenera;
- o programima za obradu slike;
- o standardima kvaliteta pri skeniranju;
- o principu rada i karakteristikama osvetljivača;
- o principu rada mašina za razvijanje filmova;
- o fotografskim materijalima;
- o kontroli kvaliteta filmova;
|
- pripreme originala za skeniranje;
- skeniranja svih vrsta originala: jednotonskih, višetonskih, jednobojnih i višebojnih;
- odabiranja parametara skeniranja;
- korišćenja različitih programa za obradu slike;
- retuširanje slike u digitalnom obliku;
- kontrole i upravljanje kvalitetom reprodukcije slike;
- pripreme fajlova za ispis na papiru, filmu i podlozi za izradu štamparske forme;
|
- skeniranja svih vrsta originala za sve tehnike štampanja;
- izrade probnog otiska;
- izrade predloške za izradu svih tipova štamparskih formi;
|
- osposobljavanje učenika da samostalno kreira i realizuje zadatak (nalepnica, CD-omota, plakata, memoranduma, časopisa, omota za knjigu, ambalaže...) u odgovarajućem grafičkom programu;
|
- o primeni stečenog znanja za kreiranje grafičkih proizvoda;
- o odabiru odgovarajućeg (ili odgovarajućih) programa za realizaciju grafičkog proizvoda;
- o osmišljavanju (kreiranju) izgleda i oblika predmeta koji se realizuju kasnijim isecanjem i spajanjem iz klasičnog štampanja;
|
- digitalne izrade i osmisle grafičke proizvode za sve tipove štampanih formi;
- digitalnog kreiranja i izrada novoosmišljenih predmeta;
|
- izrade grafičkih proizvoda u digitalnom obliku;
|
- osposobljavanje učenika da po završenom školovanju i dalje radi na svom daljem usavršavanju putem praćenja stručne literature i stručnih informacija koje može dobiti i putem interneta.
|
- o formatima papira;
- o iskorišćenju papira u štampi;
- o raspoređivanju stranica;
- o oznakama na štamparskom tabaku;
- o programima za montažu tabaka;
- o korišćenju interneta;
|
- crtanja šeme za montažu tabaka;
- sečenja i lepljenja filmova kod ručne montaže;
- korišćenja programa kod elektronske montaže tabaka;
- kontrole gotove montaže.
|
- izrade montaže tabaka ručnim i elektronskim postupkom.
|
II NASTAVNI PLAN
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI |
11 |
407 |
9 |
333 |
9 |
315 |
9 |
270 |
40 |
1325 |
1a. Srpski jezik i književnost |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
105 |
3 |
90 |
12 |
417 |
1b. Srpski jezik kao nematernji jezik |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. _________ jezik i književnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Strani jezik |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
60 |
8 |
278 |
4. Fizičko vaspitanje |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
60 |
8 |
278 |
5. Matematika |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
60 |
8 |
278 |
6. Računarstvo i informatika |
2 |
74 |
|
|
|
|
|
|
2 |
74 |
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI |
9 |
333 |
11 |
407 |
2 |
70 |
4 |
120 |
26 |
930 |
1. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom |
2 |
74 |
|
|
|
|
|
|
2 |
74 |
2. Likovna kultura |
1 |
37 |
|
|
|
|
|
|
1 |
37 |
3. Fizika |
2 |
74 |
|
|
|
|
|
|
2 |
74 |
4. Hemija |
2 |
74 |
2 |
74 |
|
|
|
|
4 |
148 |
5. Osnovi grafičke tehnike |
2 |
74 |
2 |
74 |
|
|
|
|
4 |
148 |
6. Osnovi elektrotehnike i elektronike |
|
|
2 |
74 |
|
|
|
|
2 |
74 |
7. Grafičko oblikovanje i pismo |
|
|
3 |
111 |
|
|
|
|
3 |
111 |
8. Tehnologija grafičkog materijala |
|
|
2 |
74 |
2 |
70 |
|
|
4 |
144 |
9. Proračuni u grafičkoj tehnici |
|
|
|
|
|
|
2 |
60 |
2 |
60 |
10. Preduzetništvo u grafičkoj industriji |
|
|
|
|
|
|
2 |
60 |
2 |
60 |
V: STRUČNI PREDMETI |
8 |
296 |
8 |
296 |
18 |
690 |
16 |
600 |
50 |
1882 |
1. Tehnologija tipografije |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
60 |
8 |
278 |
2. Tehnologija reprodukcije |
|
|
|
|
2 |
70 |
2 |
60 |
4 |
130 |
3. Tehnologija izrade štamparske forme |
|
|
|
|
2 |
70 |
|
|
2 |
70 |
4. Praktična nastava |
6 |
222 |
6 |
222 |
12 |
480 |
12 |
480 |
36 |
1404 |
G: IZBORNI PREDMETI |
4 |
148 |
4 |
148 |
3 |
105 |
3 |
90 |
14 |
491 |
1. Izborni predmet predviđen Zakonom |
1 |
37 |
1 |
37 |
1 |
35 |
1 |
30 |
4 |
139 |
2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
3 |
111 |
3 |
111 |
2 |
70 |
2 |
60 |
10 |
352 |
Ukupno: A + B + V + G |
32 |
1184 |
32 |
1184 |
32 |
1120 |
32 |
960 |
128 |
4628 |
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI |
13 |
481 |
9 |
333 |
9 |
315 |
9 |
270 |
40 |
1399 |
1a. Srpski jezik i književnost |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
105 |
3 |
90 |
12 |
417 |
1b. Srpski jezik kao nematernji jezik |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. _________ jezik i književnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Strani jezik |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
60 |
8 |
278 |
4. Fizičko vaspitanje |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
60 |
8 |
278 |
5. Matematika |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
60 |
8 |
278 |
6. Računarstvo i informatika |
2 |
74 |
|
|
|
|
|
|
2 |
74 |
7. Hemija |
2 |
74 |
|
|
|
|
|
|
2 |
74 |
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI |
4 |
148 |
4 |
148 |
2 |
70 |
2 |
60 |
12 |
426 |
11. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom |
2 |
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Osnovi grafičke tehnike |
2 |
74 |
2 |
74 |
|
|
|
|
4 |
148 |
13. Tehnologija grafičkog materijala |
|
|
2 |
74 |
2 |
70 |
|
|
4 |
144 |
14. Preduzetništvo u grafičkoj industriji |
|
|
|
|
|
|
2 |
60 |
2 |
60 |
V: STRUČNI PREDMETI |
12 |
444 |
15 |
555 |
19 |
665 |
18 |
540 |
64 |
2384 |
5. Oblikovanje grafičkih proizvoda |
2 |
74 |
3 |
111 |
3 |
105 |
2 |
60 |
10 |
350 |
6. Istorija umetnosti sa teorijom forme |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
70 |
|
|
6 |
218 |
7. Pismo |
2 |
74 |
2 |
74 |
|
|
|
|
4 |
148 |
8. Fotografija |
|
|
2 |
74 |
|
|
|
|
2 |
74 |
9. Psihologija |
|
|
|
|
2 |
70 |
|
|
2 |
70 |
10. Umetnost i vizuelno opažanje |
|
|
|
|
|
|
2 |
60 |
2 |
60 |
11. Estetika |
|
|
|
|
|
|
2 |
60 |
2 |
60 |
12. Praktična nastava |
6 |
222 |
6 |
222 |
12 |
480 |
12 |
480 |
36 |
1404 |
G: IZBORNI PREDMETI |
3 |
111 |
4 |
148 |
2 |
70 |
3 |
90 |
12 |
419 |
1. Izborni predmet predviđen Zakonom |
1 |
37 |
1 |
37 |
1 |
35 |
1 |
30 |
4 |
139 |
2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
2 |
74 |
3 |
111 |
1 |
35 |
2 |
60 |
7 |
280 |
Ukupno: A + B + V + G |
32 |
1184 |
32 |
1184 |
32 |
1120 |
32 |
960 |
128 |
4628 |
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI |
TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled - |
TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled - |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
I-IV |
I-IV |
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
|
|
1. Istorija |
I, II |
I, II |
2. Industrijska geografija |
I, II |
I, II |
3. Muzička umetnost |
I, II |
I, II |
4. Fizika |
|
I |
5. Hemija |
|
II |
6. Logika i homotetija |
I |
|
7. Trigonometrija |
II |
|
8. Vektori |
III |
|
9. Kompleksni brojevi |
IV |
|
10. Ekologija |
II |
II |
11. Sociologija |
III |
III |
12. Filozofija |
IV |
IV |
13. Ustav i prava građana |
III ili IV |
III ili IV |
14. Osnovi WEB dizajna |
III |
III |
15. Osnovi kompjuterske animacije |
IV |
IV |
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:
- izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine) i
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled
- izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda:
- dva izborna predmeta predviđena Programom ogleda u III i IV razredu - svaki po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta);
- tri izborna predmeta predviđena Programom ogleda u I i II razredu - svaki po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta).
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled
- izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda:
- dva izborna predmeta predviđena Programom ogleda u I i IV razredu - svaki po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta);
- tri izborna predmeta predviđenog Programom ogleda u II razredu - svaki po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta);
- jednog izbornog predmeta predviđena Programom ogleda u III razredu - po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta).
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete i sporta. Ostvaruje se iz onih predmeta za koje se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja.
U toku školovanja učenik može da bira određene predmete samo jedanput
- za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled: muzička umetnost, industrijska geografija, ekologija, sociologija, filozofija
- za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled: muzička umetnost, industrijska geografija, fizika, ekologija, hemija, sociologija, filozofija.
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
Nastava iz sledećih predmete odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B).
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi |
V |
PN |
B |
I |
Računarstvo i informatika |
74 |
|
|
10 |
Likovna kultura |
6 |
|
|
10 |
Praktična nastava |
|
222 |
|
10 |
II |
Grafičko oblikovanje i pismo |
74 |
|
|
10 |
Praktična nastava |
|
222 |
|
10 |
III |
Praktična nastava |
|
420 |
60 |
10 |
IV |
Praktična nastava |
|
360 |
120 |
10 |
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi |
V |
PN |
B |
I |
Računarstvo i informatika |
74 |
|
|
10 |
Oblikovanje grafičkih proizvoda |
14 |
|
|
10 |
Istorija umetnosti sa teorijom forme |
10 |
|
|
10 |
Pismo |
74 |
|
|
10 |
Praktična nastava |
|
222 |
|
10 |
II |
Oblikovanje grafičkih proizvoda |
21 |
|
|
10 |
Istorija umetnosti sa teorijom forme |
8 |
|
|
10 |
Pismo |
74 |
|
|
10 |
Praktična nastava |
|
222 |
|
10 |
III |
Oblikovanje grafičkih proizvoda |
35 |
|
|
10 |
Istorija umetnosti sa teorijom forme |
8 |
|
|
10 |
Praktična nastava |
|
420 |
60 |
10 |
IV |
Oblikovanje grafičkih proizvoda |
30 |
|
|
|
Praktična nastava |
|
360 |
120 |
10 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED
časova |
II RAZRED
časova |
III RAZRED
časova |
IV RAZRED
časova |
UKUPNO
časova |
Čas odeljenskog starešine |
do 74 |
do 74 |
do 70 |
do 60 |
do 278 |
Dodatni rad* |
do 37 |
do 37 |
do 35 |
do 30 |
do 139 |
Dopunski rad* |
do 37 |
do 37 |
do 35 |
do 30 |
do 139 |
Pripremni rad* |
do 37 |
do 37 |
do 35 |
do 30 |
do 139 |
* Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
II |
III |
IV |
Ekskurzija |
1-2 dana |
2-3 dana |
3-4 dana |
do 5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
Drugi predmeti * |
1 - 2 časa nedeljno |
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30 - 60 časova godišnje |
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |
15 - 30 časova godišnje |
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred |
razredno-časovna nastava |
mentorski rad
(nastava u bloku) |
obavezne vannastavne aktivnosti |
ostalo
(matura) |
ukupno radnih nedelja |
I |
37 |
|
2 |
|
39 |
II |
37 |
|
2 |
|
39 |
III |
35 |
2 |
2 |
|
39 |
IV |
30 |
4 |
2 |
3 |
39 |
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil tehničar za grafiku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 7/91 i
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada hemija, nemetali i grafičarstvo - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", br. 9/91 i 15/97.
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje:
- računara i projektora za Power Point prezentacije;
- skenera;
- dijaprojektora;
- grafoskopa;
- televizora i video rekordera.
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
Strani jezik (L2)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave su:
- utvrđivanje znanja i dalje obučavanje učenika da komuniciraju sa ljudima iz drugih zemalja o opštima temama;
- razvijanje odnosa tolerancije kroz upoznavanje kulture i načina života drugih naroda;
- sticanje osnovnih jezičkih znanja i kompetencija u skladu sa potrebama struke i zanimanja.
2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU ČETVOROGODIŠNJEG SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA
Jezičke aktivnosti |
po završetku četvorogodišnjeg obrazovanja: |
JEZIČKA RECEPCIJA |
SLUŠANJE |
- razume osnovni smisao informacija i tekstova koji govore o poznatim temama
- razume jednostavne informacije i instrukcije u okviru svoje struke
- razume osnovne informacije u radio ili televizijskim emisijama ako se govori o poznatim temama iz domena njegovog interesovanja ili struke
|
ČITANJE |
- razume jednostavne natpise, etikete na proizvodima, reklamni materijal, uputstva za upotrebu
- pronalazi potrebnu informaciju u tekstu
- otkriva značenje nepoznatih reči na osnovu poznatog konteksta ili ličnog - profesionalnog iskustva
- razume u opštim crtama tekstove koji sadrže frekventne reči i strukture iz svakodnevnog života i strukture
|
JEZIČKA PRODUKCIJA |
GOVOR |
- govori o bliskim temama i događajima (porodica, hobi, posao) koristeći jednostavne reči i rečenice
- govori o sebi (lični podaci, obrazovanje)
- traži i daje informacije iz svoje struke
- može da opiše kako se nešto radi i da uputstva iz svoje struke
|
PISANJE |
- piše kratke jednostavne tekstove u različite svrhe (poruke, uputstva, popunjava upitnike, formulare, piše lična i jednostavna poslovna pisma prema modelu)
|
INTERAKCIJA |
- komunicira u svakodnevnim situacijama (pita, predlaže, traži i daje uputstva ili obaveštenja)
- prima i prenosi jednostavne poruke (prijateljima, kolegama) koje se odnose na neposredne potrebe
- piše jednostavna pisma i poruke da bi tražio ili preneo informaciju, izrazio zahvalnost ili izvinjenje
|
MEDIJACIJA |
- rezimira ili prepričava kraće delove teksta ili audio vizuelnog zapisa jednostavnim jezičkim sredstvima
|
ZNANJA O JEZIKU |
- poznaje leksiku i gramatičke sadržaje jezika koji uči na nivou koji mu omogućava da razume, govori ili piše o temama iz svakodnevnog života ili struke
- uočava osnovne sličnosti i razlike između maternjeg jezika i stranog jezika koji uči
|
MEDIJSKA PISMENOST |
- koristi sadržaje medijske produkcije radi zadovoljenja ličnog interesovanja i profesionalnih potreba (knjige, časopise, prospekte, kataloge, rečnike, audio i video zapise, kompakt disk, internet)
|
3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- postojeći odobreni udžbenici
- popularna literatura
- Internet
4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- stručni predmeti
5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM OBRAZOVANJU
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
OPŠTE TEME 80% |
OPŠTE TEME 70% |
OPŠTE TEME 60% |
OPŠTE TEME 50% |
- Svakodnevni život
(organizacija vremena, poslova, slobodno vreme)
- Hrana i zdravlje
(navike u ishrani, karakteristična jela i pića u zemljama sveta)
- Poznati gradovi i njihove znamenitosti
- Sportovi i poznata sportska takmičenja
- Život i dela slavnih ljudi XX veka
(iz sveta nauke, kulture)
- Mediji (štampa, televizija)
- Hrabra i plemenita dela ljudi
(interesantne životne priče i događaji)
- Svet kompjutera
(rasprostranjenost i primena)
|
- Mesta, ljudi i znamenitosti u svetu
- Putovanja
(turistička, poslovna; transport, hoteli, kupovina, obilazak znamenitosti, zabava)
- Prijateljstvo i druženje
- Život u gradu
(ulice, ustanove; problemi buke, zagađenosti, gužvi)
- Štampa i televizija (aktuelni i interesantni događaji i priče)
- Ljudska solidarnost i podvizi
- Iz sveta filma, muzike, umetnosti
|
- Životna sredina
(uticaj nove tehnologije na biljni, životinjski svet, zdravlje ljudi)
- Tekovine kulture, znamenitosti i zanimljivosti iz sveta
- Iz života mladih
(zabava, sport, obrazovanje)
- Običaji i praznici naroda sveta
- Značajna otkrića, pronalasci i događaji u XX veku
- Knjige, filmovi, muzika
|
- Države i gradovi sveta
(savremeni život, kulturne tekovine, znamenitosti)
- Međunarodna saradnja i međunarodne organizacije
- Marketing
(roba i usluge karakteristične za određene gradove, regione)
- Svet rada
(zanimanja, organizacija preduzeća; odnos prema radu)
- Svet budućnosti
(tehnologija, životna sredina, stanovništvo)
|
STRUČNE TEME* 20% |
STRUČNE TEME* 30% |
STRUČNE TEME* 40% |
STRUČNE TEME* 50% |
- izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
|
- izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
|
- izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
|
- izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
|
FUNKCIJE |
FUNKCIJE |
FUNKCIJE |
FUNKCIJE |
- Pozdravljanje i predstavljanje u susretu sa ljudima
- Zahvaljivanje, izvinjavanje
- Molbe, naredbe
- Izražavanje dopadanja i nedopadanja
- Traženje informacije
- Davanje informacije (o vremenu i mestu)
- Opisivanje ljudi, stvari, aktivnosti
|
- Traženje i davanje dozvole
- Traženje i davanje uputstva za pravac kretanja
- Predlaganje i ubeđivanje
- Odbijanje zahteva ili molbe
- Izražavanje slaganja i neslaganja
- Izražavanje želje, potrebe
- Izražavanje interesovanja
|
- Izražavanje preferenci
- Izražavanje planova i namera u budućnosti
- Izražavanje verovatnoće
- Traženje i nuđenje pomoći
- Izveštavanje (pripovedanje o prošlim događajima)
- Izražavanje saosećanja, ohrabrenja
|
- Izražavanje pretpostavke, mogućnosti, verovatnoće, sigurnosti
- Traženje usluge, prigovor, izvinjavanje, zahvaljivanje
- Davanje informacija o sebi
(u razgovoru za posao)
- Pisanje pisma
(lična i jednostavna poslovna)
- Pisanje CURICULUM VITAE (CV)
|
* Izbor stručnih tema izvršiti u saradnji sa stručnim većem nastavnika stručnih predmeta u školi.
Matematika
(za obrazovne profile TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled i
TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- dobijanje temeljnih teoretskih znanja
- razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
- razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
- dobijanje znanja potrebnih za rešavanje problema i simulaciju procesa rada
- osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje
- sticanje sposobnosti za primenu znanja u stručno-teoretskim predmetima
- sticanje sposobnosti za pravilnu upotrebu poslovne dokumentacije uz korišćenje računara
- formiranje osnova za nastavak obrazovanja
- sticanje sposobnosti za primenu računara u obradi podataka
- podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
- formiranje matematičke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti i primeni matematike i matematičkog načina mišljenja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Bogoslav Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1
- Radivoje Despotović, Ratko Tošić i Branimir Šešelj, Matematika za prvi razred srednje škole
- Vladimir Mićić, Živorad Ivanović, Srđan Ognjanović: Matematika za drugi razred
- Bogoslav Vene: Zbirka zadataka II
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: prvi
Godišnji fond časova: |
74 časa |
CILJEVI |
ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će: |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- sticanje osnovnih znanja iz proporcija, procentnog računa i njihova primena.
|
- znati šta je razmera i umeće da je proširi i skrati;
- primenjivati razmeru u rešavanju problema;
- prepoznati direktnu i obrnutu proporcionalnost i primenjivati pri rešavanju problema;
- rešavati problem mešanja;
- izračunavati nepoznati član proporcije;
- izračunavati deo neke veličine;
- izračunavati procenat i promil neke veličine;
- izračunavati veličinu ako je poznat procentni iznos;
- izračunavati novu cenu posle promene za određeni procenat (množi određenim koeficijentom).
|
Proporcionalnost veličina
- razmera;
- račun mešanja;
- proporcije;
- procentni i promilni račun.
|
- insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj primeni znanja o procentu;
- izgrađivati predstavu o mogućim okvirima rešenja;
- uraditi jedan test na kraju teme;
- temu realizovati sa 9 časova.
|
- sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije.
|
- znati šta je duž, poluprava, ugao, krug;
- znati šta su kolinearne, odnosno nekolinearne tačke;
- razlikovati mogući međusobni položaj pravih;
- razumeti mogući međusobni položaj ravni, diedar;
- znati kakav je međusobni položaj prave i ravni, ugao između prave i ravni.
|
Uvod u geometriju
- geometrijski pojmovi i veze između njih.
|
- insistirati na jasnom sagledavanju pojmova, diedara i ugala između prave i ravni;
- temu realizovati sa 4 časa.
|
- upoznavanje skupa realnih brojeva;
- sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima i racionalnim izrazima.
|
- znati da odredi NZS i NZD brojeva;
- znati osnovna pravila deljivosti;
- prevodi decimalne brojeve u razlomke i obrnuto;
- znati da izračuna vrednost racionalnog brojevnog izraza;
- razlikovati iracionalne od racionalnih brojeva;
- izračunavati ili procenjivati vrednost kvadratnog korena;
- znati da odredi apsolutnu vrednost realnog broja;
- zaokruživati broj na određeni broj decimala;
- znati osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I);
- znati da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma;
- znati da primeni distributivni zakon množenja prema sabiranju i formule za kvadrat i kub binoma, razliku kvadrata, zbir i razliku kubova pri transformaciji polinoma;
- znati da rastavi polinom na činioce;
|
Racionalni algebarski izrazi
- Skup realnih brojeva i njegovi podskupovi;
- Rastavljanje polinoma na činioce;
- Sabiranje, oduzimanje, množenje i deljenje algebarskih razlomaka;
- Racionalni izrazi.
|
- Uraditi jedan test iz realnih brojeva;
- Insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti i urednosti u radu;
- Temu realizovati sa 22 časa
|
- sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije.
|
- znati šta je duž, poluprava, ugao, krug;
- znati šta su kolinearne, odnosno nekolinearne tačke;
- znati da sabira i oduzima vektore i množi ih skalarom;
- znati stavove o podudarnosti trougla i primenjuje ih;
- znati šta su uglovi sa paralelnim kracima i veze između njih;
- znati relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje uglove trougla;
- znati svojstva simetrale duži i njenu konstrukciju i konstrukciju centra opisane kružnice oko trougla;
- znati svojstva simetrale ugla i njenu konstrukciju i konstrukciju centra upisane kružnice u trougao;
- znati da konstruiše visinu trougla i odredi ortocentar;
- znati osnovne relacije u jednakokrakom, odnosno jednakostraničnom trouglu;
- razlikuje vrste četvorouglova;
- znati osnovne stavove o paralelogramu i njihovu primenu.
|
Izometrijske transformacije
- geometrijski pojmovi i veze između njih;
- pojam vektora;
- sabiranje, oduzimanje vektora i množenje vektora skalarom,
- pojam podudarnosti i primena;
- značajne tačke trougla;
- četvorougao.
|
- insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura;
- izvesti dokaze najjednostavnijih tvrđenja (npr. tvrđenje o simetrali duži);
- uraditi jedan seminarski rad na kraju modula (npr. o srednjoj liniji trougla, značajnim tačkama trougla, podeli četvorouglova itd. );
- temu realizovati sa 21 čas.
|
- pravilno rešavanje linearnih jednačina i nejednačina i usvajanje pojma linearne funkcije.
|
- rešavati linearne jednačine;
- rešavati probleme koji se svode na rešavanje linearnih jednačina;
- prikazivati analitički, tabelarno i grafički linearnu funkciju;
- analizirati grafik linearne funkcije;
- rešavati linearne nejednačine i grafički prikazuje skup rešenja.
|
Linearne jednačine, nejednačine i funkcije
- linearna jednačina;
- linearna funkcija;
- linearna nejednačina.
|
- istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije;
- uraditi jedan test na kraju teme;
- temu realizovati sa 18 časova.
|
Napomena: za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.
Razred: drugi
Godišnji fond časova: |
74 časa |
CILJEVI |
ISHODI
Po završetku drugog razreda učenik će: |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Ponoviti i proširiti znanja vezana za računske operacije sa stepenima i sa korenima.
|
- znati operacije sa stepenima;
1
koristiti a-n = ---------- u oba smera;
a-n
anb-m
znati rešiti oblike (-----------------)-s
cpq-r
i njihove kombinacije;
- primeniti znanje na brojevne izraze;
- znati uprostiti korene;
- da sabira i oduzima sliče korene;
- da koristi pravila u oba smera;
- da uoči korisnost pretvaranja korena u stepen sa racionalnim eksponentom i obrnuto;
- znati racionalisati imenilac razlomka;
|
Stepenovanje i korenovanje
|
- Insistirati na potpunom razumevanju i primeni operacija sa stepenima radi lakšeg i bržeg rada;
- izgrađivane predstave o mogućim pravcima izrade zadatka;
- uraditi test na kraju teme;
- temu realizovati sa 15 časova.
|
- Pokazati kako se ranije stečenim znanjem može rešiti kvadratna jednačina;
- usvojiti razne načine rešavanja kvadratnih jednačina;
- znati primeniti rešavanje kvadratne jednačine na razna prirodna pitanja koja slede.
|
- znati rešiti jednostavnije oblike jednačina oblika
ax2 + bx = 0,ax2 + c = 0
- rešavati i znati jednačine oblika
ax2 + bx +c = 0
- koristiti i znati o diskriminanti;
- rastaviti jednačinu i primeniti pri skraćivanju razlomaka i rešavanju nejednačine;
- znati skicirati kvadratnu funkciju;
- rešiti sistem jedne linearne i jedne kvadratne jednačine;
- znati kako od iracionalne jednačine transformacijom doći do kvadratne jednačine;
|
Kvadratna jednačina, nejednačina i funkcija
- Kvadratna jednačina;
- kvadratna nejednačina;
- kvadratna funkcija.
|
- insistirati na značaju ovog modula ovladavanjem osnovnim tehnikama rešavanja jednačina;
- dati domaći rad sa što više zadataka radi usavršavanja rutine i tehnike traženja korena jednačine;
- temu realizovati sa 34 časa.
|
- Upoznavanje sa pojmom eksponencijalne funkcije i eksponencijalne jednačine;
- razvijanje logičkog upoređivanja zaključivanja i razmišljanja.
|
- crtati skice funkcija y = ax, a> 0 i y = ax, a < 0;
- rešavati zadatke u kojima ima upotrebe znanja iz operacija sa stepenima i operacija sa korenima;
- rešavati zadatke u kojima se transformacijom izvlačenjem činioca pred zagradu, zadatak svodi na jednostavniji oblik;
- rešavati zadatke koji se svode na kvadratnu jednačinu;
|
Eksponencijalna funkcija i jednačina
- eksponencijalna funkcija;
- eksponencijalna jednačina.
|
- Skicirati što više funkcija sa raznim osnovama i spomenuti razne uslove pomeranja funkcije
- insistirati na ranijim znanjima iz stepena i korena;
- dati velik broj domaćih zadataka i predložiti da sami grade zadatke;
- uraditi test na kraju teme;
- temu realizovati sa 10 časova.
|
- Upoznavanje sa pojmom eksponencijalne funkcije i eksponencijalne jednačine;
- razvijanje logičkog upoređivanja zaključivanja i razmišljanja.
|
- skicirati funkciju y = loga x,0 < a< 1 i y = loga x,a > 1 i znati njene osobine;
- znati i primenjivati pravila i koristiti ih u oba smera;
- rešavati jednačine sa upotrebom definicije logaritme;
- rešavati jednačine upotrebom pravila za logaritmovanje;
- rešavati jednačine koje postaju kvadratne.
|
Logaritamska funkcija, logaritamske jednačine
- y = logax
- pravila za logaritmovanje
|
- obratiti pažnju učenicima na znak funkcije;
- insistirati na razumevanju i upotrebi pravila za logaritmovanje;
- temu realizovati sa 15 časova.
|
Napomena: za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.
Razred: treći
Godišnji fond časova: |
70 časova |
CILJEVI |
ISHODI
Po završetku trećeg razreda učenik će: |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Ponoviti sadržaje koji su poznati i proširiti ih novim znanjima;
- razumevanje prostornih odnosa;
- razvijanje logičkog mišljenja i zaključivanja;
|
- znati upotrebiti sve potrebne obrasce za rešavanje problema;
- povezati aktuelno gradivo sa ranijim.
|
Poliedri
- kocka, kvadar;
- prizme;
- piramide;
- zarubljene piramide.
|
- insistirati na odnosima između karakterističnih duži u poliedrima;
- primeniti proporcionalnost;
- rešavati zadatke sa kvadratnom jednačinom;
- koristiti trigonometriju pravouglog trougla;
- temu realizovati sa 20 časova.
|
- Ponoviti sadržaje koji su poznati i proširiti ih novim znanjima;
- razumevanje prostornih odnosa;
- razvijanje logičkog mišljenja i zaključivanja.
|
- znati upotrebiti sve potrebne obrasce za rešavanje problema;
- povezati aktuelno gradivo sa ranijim;
|
Obrtna tela
- valjak;
- kupa;
- zarubljena kupa.
|
- primeniti proporcionalnost;
- rešavati zadatke sa kvadratnom jednačinom;
- koristiti trigonometriju pravouglog trougla;
- temu realizovati sa 12 časova.
|
- povezivanje geometrijskog i analitičkog načina razmišljanja;
- sticanje tehničkog znanja za rešavanje geometrijskih problema
|
- znati geometrijski predstaviti problem koji mu se postavio;
- znati postaviti algoritam za izradu zadatka;
- znati odabrati prave obrasce koji ga dovode najbrže do rešenja;
- znati uslove pod kojima se neka od datih formula koristi.
|
Analitička geometrija
- tačka i odnosi među tačkama;
- razni oblici jednačina prave;
- odnosi između tačke i prave;
- odnosi između dve prave;
- kružnica, kružnica i prave;
- elipsa, elipsa i prave;
- hiperbola, hiperbola i prave;
- parabola, parabola i prava.
|
- insistirati na geometrijskom razumevanju problema koji se rešavaju;
- insistirati na algoritamskoj organizaciji rešavanja zadatka;
- insistirati na konciznosti;
- temu realizovati sa 28 časova.
|
- razvoj apstraktnog razmišljanja;
- sticanje osnovnih znanja o nizovima.
|
- znati pojmove, kao što su: prvi član, opšti član, razlika i količnik;
- napisati članove niza kome je poznat opšti član;
- znati prepoznati kojoj vrsti niza pripada dati niz,
- rešavati probleme u vezi sa aritmetičkim i geometrijskim nizovima.
|
Nizovi
- opšti član niza;
- zbir članova A-niza;
- zbir članova G-niza.
|
- insistirati na određivanju nepoznatih veličina pomoću linearnih jednačina i sistema;
- temu realizovati sa 10 časova.
|
Napomena: za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.
Razred: četvrti
Godišnji fond časova: |
60 časova |
CILJEVI |
ISHODI
Po završetku četvrtog razreda učenik će: |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Sticanje znanja o funkciji i njenim osnovnim svojstvima;
- sticanje znanja o graničnoj vrednosti funkcije;
- razvijanje apstraktnog mišljenja
|
- znati odrediti inverznu funkciju linearne funkcije;
- naći kompoziciju dve linearne funkcije;
- odrediti oblast definisanosti racionalne, iracionalne i logaritamske funkcije;
- znati odrediti graničnu vrednost funkcije i primeniti to kod određivanja asimptota.
|
Funkcije
- funkcije;
- granična vrednost f-je;
- asimptote.
|
- insistirati na uslovima pod kojima određujemo inverznu funkciju;
- insistirati na tačnom određivanju oblasti definisanosti i kod određivanja nula funkcije;
- određivanje leve i desne granične vrednosti funkcije;
- temu realizovati sa 20 časova
|
- Unapređivanje apstraktnog načina razmišljanja;
- sticanje novog znanja o izvodima;
- primena izvoda pri ispitivanju funkcija
|
- znati odrediti priraštaj funkcije;
- znati odrediti izvod nekih elementarnih funkcija po definiciji izvoda;
- znati određivati izvode funkcija pomoću tablice izvoda;
- znati odrediti izvod nekih jednostavnijih složenih funkcija;
- znati ispitati celu racionalnu funkciju drugog i trećeg stepena.
|
Izvodi
- izvodi funkcije;
- ispitivanje funkcije;
|
- ponoviti operacije sa stepenima korenima, deljenje polinoma, rastavljanje polinoma;
- obaviti testiranje;
- insistirati na razumevanju, čitanju grafika funkcije;
- temu realizovati sa 17 časova
|
- sticanje osnovnih znanja;
- razvijanje logičkog mišljenja
|
- znati osnovne pojmove; elementarni događaj, slučajni događaj i operacije sa njima;
- znati klasičnu def verovatnoće i znati primeniti elemente kombinatorike na izradu zadataka;
- znati obraditi uzorak, aritmetičku sredinu, disperziju;
- znati predstaviti obrađene podatke histogramom i poligonom raspodele.
|
Kombinatorika, verovatnoća i statistika
- kombinatorika;
- verovatnoća;
- elementi matematičke statistike.
|
- obratiti pažnju na operacije sa skupovima!
- raditi jednostavne zadatke iz verovatnoće da bi omogućili upotrebu kombinatorike;
- temu realizovati sa 23 časa.
|
Napomena: za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.
Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
(za obrazovne profile TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled i
TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
I |
74 |
|
|
|
|
74 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika za shvatanje prostora i prostorno predstavljanje predmeta
- Osposobljavanje učenika za razumevanje i čitanje tehničke dokumentacije, komuniciranje i sporazumevanje u procesu proizvodnje
- Razvijanje osećaja za tačnost, preciznost, urednost, ekonomičnost, estetiku i odgovornost
- Razvijanje stvaralačkog odnosa i odgovornosti učenika prema radu kao i interesovanje za usmeravanje u ovoj oblasti
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Uvod u tehničko crtanje |
4 |
Standardi i njihova primena |
8 |
Osnovi nacrtne geometrije |
24 |
Aksonometrijsko projektovanje |
4 |
Osnove tehničkog crtanja |
28 |
Kompjuterska grafika |
6 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Uvod u tehničko crtanje |
Trajanje modula: |
4 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će: |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- upoznavanje značaja tehničkog crtanja za savremenu industrijsku proizvodnju i komunikaciju među ljudima
|
- znati šta je tehnički crtež
- shvatiti značaj tehničkog crteža
- znati da pravilno koristi i održava pribor za tehničko crtanje
|
- značaj tehničkog crteža
- tehnički crtež
- pribor za izradu tehničkog crteža
|
- svaki učenik mora imati svoje radno mesto i svoj pribor za crtanje
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
|
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Standardi i njihova primena |
Trajanje modula: |
8 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će: |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja o standardima i njihovoj primeni u tehničkom crtanju
|
- znati šta su standardi
- upoznati klasifikaciju i označavanje standarda
- upoznati vrste tehničkih crteža
- znati šta je razmera
- znati da koristi razne tipove i debljine linija
- znati šta je tehničko pismo
- znati da nacrta i napiše zaglavlje tehničkog crteža
|
- standardizacija i standardi
- vrste tehničkih crteža
- formati tehničkih crteža
- razmera na tehničkom crtežu
- tipovi i debljina linija na tehničkom crtežu
- tehničko pismo
- zaglavlja tehničkih crteža
|
- vežbati pravilno i racionalno korišćenje pribora za tehničko crtanje
- pokazati sitne i krupne predmete koje je teško nacrtati u prirodnoj veličini i uvesti pojam razmere
- pošto se danas za izradu tehničkih crteža sve više koriste računari profesor treba sam da proceni obim vežbanja i pisanja tehničkog pisma
- koristiti za prikazivanje tehničke crteže
- (štamparskih mašina, mašina za doradu itd. )
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
|
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Osnovi nacrtne geometrije |
Trajanje modula: |
24 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će: |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja o projektovanju kao načinu izrade tehničkog crteža
|
- razumeti projektovanje
- znati vrste projekcija
- koristiti otogonalno projektovanje za izradu projekcija tačke, duži, lika i predmeta
- shvatiti prostor i prostorno predstavljanje predmeta
- razviti osećaj za preciznost, tačnost i urednost
|
- vrste projektovanja
- ortogonalna projekcija
- orijentacija u prostoru, kvadranti
- projekcija tačke
- projekcija duži
- projekcija lika
- projekcija (predmeta) tela
|
- predstaviti model pravouglog trijedra
- sadržaj povezati sa drugim predmetima kao što je matematika
- preporuka je izrada domaćih zadataka (izrada oktanta, model od kartona; crtanje ortogonalnih projekcija matematičkih tela i proizvoljnih predmeta)
- kontrolu domaćih radova vršiti u prisustvu učenika i ukazati mu na moguće greške
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
|
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Aksonometrijsko projektovanje |
Trajanje modula: |
4 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će: |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- stvaranje osnovnih predstava o prostornom izgledu predmeta
|
- razumeti pojam aksonometrijskog projektovanja
- shvatiti oblik predmeta u prostoru na osnovu aksonometrijske projekcije
- znati da samostalno uradi aksonometrijsku projekciju nekog predmeta
- razviti interesovanje za konstruisanje i modeliranje
|
- pravougla aksonometrija
- izometrija
|
- vežbati samostalnu izradu aksonometrijskih projekcija proizvoljnih predmeta
- urađene crteže redovno kontrolisati i upućivati na greške
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
|
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Osnove tehničkog crtanja |
Trajanje modula: |
28 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će: |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje znanja o principima tehničkog crtanja
- osposobljavanje učenika za čitanje tehničkog crteža
- osposobljavanje učenika za samostalnu izradu jednostavnijih tehničkih crteža
|
- razumeti tehnički crtež
- znati da čita tehnički crtež
- umeti da uradi jednostavne tehničke crteže
- znati osnovne elemente kota
- znati da unese kote u tehnički crtež
- znati da kotira nagib i konus
- znati šta je tolerancija i kako se predstavlja
- znati šta je kvalitet površine i kako se predstavlja
- znati da koristi delimičan i pun presek
|
- pravouglo projektovanje, potreban broj projekcija
- kotiranje, elementi kota
- tolerancija i predstavljanje
- kvalitet površine i predstavljanje
- preseci, delimičan i potpun presek
|
- samostalna izrada jednostavnijih tehničkih crteža
- unošenje elemenata kota
- koristiti modele matematičkih tela i proizvodnih predmeta za izradu tehničkih crteža i kotiranje i na osnovu toga vršiti ocenjivanje učenika
- koristiti složenije predmete za izradu tehničkog crteža - ovaj rad se može raditi u grupama
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
|
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Kompjuterska grafika |
Trajanje modula: |
6 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će: |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- razvijanje svesti o prednosti korišćenja računara u oblasti tehničkog crtanja nad klasičnim crtanjem
- upoznavanje značaja računara u oblasti tehničkog crtanja
- ovladavanje potrebnim veštinama u korišćenju kompjuterske grafike u crtanju
|
- shvatiti prednost računara u oblasti tehničkog crtanja
- upoznati programe za crtanje
- razviti interesovanje za usavršavanje u ovoj oblasti
|
- crtanje i rad sa grafičkim elementima
- korišćenje teksta u grafičkom okruženju
|
- povezati sadržaj sa predmetom informatike
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
|
|
|
|
* |
|
|
* |
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Spasoje Drapić i Danilo Gačić: Tehničko crtanje sa mašinskim elementima, Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstva, Beograd, 1997.
- Grupa autora: Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom, Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstva, Beograd, 2003.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Matematika
- Računarstvo i informatika
- Praktična nastava
Sledeći