Prethodni
Hemija
(obavezan predmet za obrazovni profil TEHNIČAR
ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Povezivanje ranije stečenih znanja iz hemije i upoznavanje
učenika sa hemijskim osnovama grafičke tehnologije;
- Sticanje i povezivanje teorijskih znanja sa praktičnim
radom u procesu izrade grafičkih proizvoda;
- Razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje, analiziranje
i rešavanje problema;
- Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima
u daljoj profesionalnoj orijentaciji;
- Razvijanje navika učenika koji će doprinositi unapređenju
i zaštiti prirodne životne i radne sredine.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- S. Đukić, M. Šurjanović, S. Nikolajević, Opšta hemija
za I razred srednje škole
- Momčilo Jeftić, Hemija za II razred srednje škole
- Rade Marković i Vladimir Pavlović, Organska hemija
za II, III i IV razred
- Slobodan D. Petrović, Miodrag D. Maksimović, Hemija
za treći razred grafičke škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva,
Beograd, 1996.
- Stanislav Uvodić Karadžić, Mihajlo Marković, Fizička
hemija, za III i IV razred srednjeg obrazovanja, Zavod za izradu udžbenika,
Novi Sad, 1991.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Fizika
- Tehnologija reprodukcije
- Tehnologija grafičkog materijala
- Tehnologija izrade štamparske forme
- Matematika
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: prvi
Godišnji fond časova:
|
74 časa
|
CILJEVI
|
ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
PROGRAMA
|
- sticanje osnovnih znanja o hemijskim pojmovima
i zakonitostima.
|
- razlikovati smeše, elemente, jedinjenja;
- znati da napiše hemijske jednačine;
- znati da objasni razliku između Ar, Mr i M;
- znati da rešava stehiometrijske zadatke.
|
Osnovni hemijski pojmovi i zakonitosti
- materija;
- supstanca;
- smeše,
- elementi;
- jedinjenja;
- hemijski simboli, formule i jednačine;
- relativna atomska masa, molekulska masa, mol,
molarna masa, molarna zapremina;
- stehiometrijska proračunavanja.
|
- proveriti i izvršiti rekapitulaciju znanja stečenih
u osnovnoj školi;
- demonstrirati sastavljanje modela molekula;
- demonstrirati odmeravanje različitih količina
pojedinih supstanci;
- obratiti pažnju na stehiometrijske proračune na
osnovu formule i na osnovu hemijskih jednačina;
- za proračune na osnovu hemijskih jednačina koristiti
jednačine koje su prethodno usvojene;
- temu realizovati sa 9 časova.
|
- sticanje znanja o strukturi atoma;
- povezivanje strukture atoma sa svojstvima elemenata
i sa njihovim mestom u periodnom sistemu elemenata.
|
- navesti čestice atoma i objasniti njihovu građu;
- znati da uoči vezu atom-elemenat periodnog sistema
elemenata;
- uočiti vezu između elemenata iz periodnog sistema
elemenata sa njihovom primenom u grafičkoj industriji.
|
Struktura atoma
- struktura atoma;
- čestica;
- omotač;
- elektronska konfiguracija;
- periodni sistem elemenata;
- grupe periodnog sistema: I, VII, 0, prelazni elementi,
nemetali, predstavnici IV, V i VI grupe
|
- povezati strukturu atoma sa svojstvima elemenata
i njihovim mestom u periodnom sistemu elemenata;
- konfiguraciju elektronskog omotača obraditi zaključno
sa četvrtim energetskim nivoom;
- insistirati da učenici koriste periodni sistem
elemenata;
- koristiti demonstracione oglede;
- pri obradi metala ukazati na njihovu primenu u
grafičkoj industriji;
- temu realizovati sa 10 časova.
|
- sticanje osnovnih znanja o strukturi supstance.
|
- razumeti važnost građenja hemijske veze;
- razumeti pojam međumolekularnih sila.
|
Struktura supstanci
- hemijske veze;
- međumolekularne sile.
|
- obratiti više pažnje na jonsku i kovalentnu vezu;
- kovalentnu vezu treba objasniti na primeru spajanja
istoimenih (x-x) i različitih atoma (x-cl);
- temu realizovati sa 5 časova.
|
- sticanje osnovnih znanja o disperznim sistemima
i koncentracijama rastvora.
|
- shvatiti razliku između pravih rastvora, koloidnih
i grubo disperznih sistema;
- znati da pripremi rastvore različitih koncentracija;
- razumeti nastajanje soli;
- uočiti značaj rastvora elektrolita;
- razumeti pojam ph vrednosti;
- znati da objasni građenje oksida.
|
Disperzni sistemi i koncentracija rastvora
- podela disperznih sistema;
- kvantitativni sastav rastvora;
- rastvori elektrolita;
- oksidi;
- kiseline;
- baze;
- soli;
- Arenijusova i protolitička teorija kiselina i
baza;
- jonski proizvod vode i ph rastvora.
|
- dati što više primera disperznih sistema koji
se sreću u praktičnom radu na primer: rastvori za nagrizanje za izradu
štamparske forme, fotografska emulzija, rastvori za kopiranje itd;
- vežbati određivanje ph vrednosti pomoću indikatora
kod rastvora za ofset ploče;
- kvantitativni sastav rastvora ilustrovati kroz
pripremu rastvora za nagrizanje za izradu reljefnih štamparskih formi;
- temu realizovati sa 10 časova.
|
- sticanje osnovnih znanja o oksidoredukcionim procesima.
|
- znati da objasni pojam oksidacije i redukcije;
- razumeti građenje naponskog niza metala.
|
Oksido-redukcioni procesi i naponski niz metala
- oksido-redukcioni procesi;
- naponski niz metala.
|
- naglasiti suštinu na kojoj se zasnivaju oksido-redukcioni
procesi;
- insistirati da usvojena znanja koriste za sastavljanje
hemijskih jednačina
- nastojati da koriste naponski niz metala;
- temu realizovati sa 5 časova
|
- sticanje znanja o organskim jedinjenjima.
|
- znati da navede osobine C-atoma;
- razlikovati alifatične ugljovodonike;
- uočiti značaj ugljovodonika u svetu oko nas posebno
u grafičkoj industriji;
- znati da objasni ulogu aromatičnih ugljovodonika
u grafičkoj tehnologiji.
|
Organska hemija
- osobine C-atoma;
- podela organskih jedinjenja;
- alifatični ugljovodonici;
- alkani;
- alkeni;
- alkini;
- nafta;
- aromatični ugljovodonici.
|
- ponoviti i sistematizovati znanja o ugljeniku
i kovalentnim vezama;
- koristiti model C-atoma;
- istaći sličnosti i razlike između neorganskih
i organskih jedinjenja;
- posebno skrenuti pažnju na strukturu i prostornu
građu organskih molekula i na zavisnost njihovih svojstava od strukture;
- posebno naglasiti reakciju polimerizovanja zbog
značaja ove reakcije za postupke kopiranja;
- naftu treba obraditi kao izvor organskih jedinjenja
- temu realizovati sa 14 časova
|
- sticanje znanja o organskim jedinjenjima sa kiseonikom.
|
- razlikovati jedinjenja sa kiseonikom;
- razlikovati tipove hemijskih reakcija;
- dobiti znanje o primeni ovih jedinjenja u grafičkoj
tehnologiji.
|
Organska jedinjenja sa kiseonikom
- alkoholi;
- fenoli;
- aldehidi;
- ketoni;
- kiseline;
- estri.
|
- posebno naglasiti da svojstva ovih jedinjenja
ne zavise samo od prisustva već i od načina vezivanja atoma kiseonika
u molekulu i od toga kakvu funkcionalnu grupu grade;
- pri obradi alkohola istaći njegovu ulogu u rastvoru
za vlaženje štamparske forme za ofset štampu;
- temu realizovati sa 16 časova.
|
- sticanje znanja o organskim jedinjenjima sa azotom.
|
- shvatiti značaj aminokiselina i proteina za živi
svet;
- znati fizička i hemijska svojstva ovih jedinjenja
i kakvu primenu imaju.
|
Organska jedinjenja sa azotom
- amino kiseline;
- proteini.
|
- naglasiti da sličnosti u svojstvima proteina potiču
od prisustva peptidne veze a razlike od vrste, broja i redosleda aminokiselina
u molekulima proteina;
- temu realizovati sa 5 časova.
|
Razred: drugi
Godišnji fond časova:
|
74 časa
|
CILJEVI
|
ISHODI
Po završetku drugog razreda učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
PROGRAMA
|
- Osobine boja
- Uticaj hemijskog sastava na obojenost supstanci
koje predstavljaju boje
|
- razumeti pojam "boja"
- znati razliku između komplementarnih i supstraktivnih
boja
- znati koji je uticaj hemijske strukture na obojenost
organskih jedinjenja
|
Organske boje
- Konstitucija i hemijska rezistentnost boja
- Azo boje
- Trifenilmetanske boje
- Antrahinonske boje
- Indigo i indigoidne boje
- Sumporne boje
- Ftalocijanske boje
|
- Ponoviti funkcionalne grupe organskih jedinjenja
- Ponoviti pojmove: adicija, supstitucija, oksidacija,
konjugovane veze supstituent
- Temu realizovati kroz 12 časova
|
- Osobine koloidnih sistema
- Primena koloidnih sistema u svakodnevnom životu
|
- razumeti pojam "koloidni sistem"
- znati kinetičke, optičke, površinske osobine koloidnih
sistema
- razlikovati elektrokinetičke pojave
- znati da objasni pojmove: koagulacija, peptizacija,
geliranje, bubrenje
- znati principe formiranja i rastvaranja koloidnih
sistema
|
Koloidna hemija
- Podela i osobine koloidnih sistema
- Obrazovanje disperznih koloidnih sistema
- Veličina i oblik koloidnih čestica
- Kinetičke pojave
- Optičke pojave
- Površinske pojave
- Elektrokinetičke pojave
- Viskoznost koloidnih sistema
- Koagulacija
- Geli i geliranje
- Rastvaranje koloidnih sistema
|
- Ponoviti pojmove: rastvor i rastvaranje
- Koristiti primere koloidnih sistema iz svakodnevnog
života
- Eksperimentalna demonstracija elektroforeze
- Eksperimentalno prezentovanje određivanja viskoznosti
Ostvalodvim viskozimetrom
- Primena koloidnih rastvora u tehnici štampe
- Temu realizovati kroz 23 časa
|
- Osnovni pojmovi i procesi hemijske termodinamike
|
- razumeti pojmove: sistem, povratni i nepovratni
procesi, unutrašnja energija
- znati prvi zakon termodinamike i njegovu primenu
za razne procese
- razumeti pojam entalpije
|
Hemijska termodinamika
- Povratni i nepovratni proces
- Unutrašnja energija i prvi zakon termodinamike
- Entalpija
|
- Ponoviti pojmove: energija, rad, toplota, pritisak
- Koristiti grafičke prikaze procesa
- Računski zadaci iz prvog zakona termodinamike
- Temu realizovati kroz 4 časa
|
- Osnovni pojmovi u termohemiji
|
- razlikovati egzotermne i endotermne hemijske reakcije
- znati šta su: toplota rastvaranja, toplota stvaranja
jedinjenja, toplota neutralizacije
- znati šta je toplotni efekat
|
Termohemija
- Egzotermne i endotermne hemijske reakcije
- Toplotni efekat
- Hesov zakon
- Toplota: stvaranja jedinjenja, rastvaranja i neutralizacije
|
- Ponoviti pojmove: hemijska reakcija rastvaranje,
neutralizacija
- Eksperimentalno određivanje toplotnog efekta pomoću
kalorimetra
- Računski zadaci iz oblasti određivanja toplote
stvaranja nekih jedinjenja
- Temu realizovati kroz 5 časova
|
- Osnovni pojmovi u fotohemiji
- Osnovni fotohemijski zakoni i reakcije i njihova
primena
|
- razumeti pojam: fotolize, fotodisocijacije, fotosinteze,
fotohemijske polimerizacije, fluoro i fosforoscencija
- znati razliku između hemijskih i fotohemijskih
reakcija
|
Fotohemija
- Osnovni pojmovi u fotohemiji
- Osnovni zakoni
- Fotohemijske reakcije
- Senzibilizacija fotoslojeva
- Sastav fotomaterijala
- Fotografska slika
- Razvijanje, fiksiranje, ispiranje, sušenje i obrada
fotoslojeva
|
- Ponoviti pojmove: disocijacija, sinteza, polimerizacija,
atomske molekulske orbitale
- Temu realizovati kroz 15 časova
|
- Osnovni pojmovi i procesi elektrohemije
- Primena galvanotehnike u grafici
|
- razumeti pojmove: elektrolitička disocijacija,
stepen disocijacije, elektroliza
- znati razliku između provodnika prve i druge vrste
- znati razliku između hemijskih i elektrohemijskih
reakcija
- razumeti pojam elektromotorna sila i elektrodni
potencijal
- znati šta su galvanski spregovi i njihovu svakodnevnu
primenu
- znati osnovne principe galvanotehnike koji se
primenjuju u grafici
- razumeti elektrohemijsku koroziju
|
Elektrohemija
- Provodnici prve i druge vrste (elektroliti)
- Elektrolitička disocijacija i stepen disocijacije
- Elektrodni potencijal elektromotorna sila
- Faradejevi zakoni elektrolize
- Galvanski spregovi
- Osnovni principi galvanotehnike i njena primena
u grafici
- Elektrohemijska korozija
|
- Ponoviti pojmove: disocijacija, kiseline, baze,
soli
- Za određivanje pojma elektrolit i neelektrolit
koristiti eksperiment
- zajedno sa učenicima napraviti elektrolitičku
ćeliju
- Zajedno sa učenicima napraviti Danijelov spreg
i odrediti njegovu EMC
- Navesti primenu galvanskih spregova u svakodnevnom
životu
- Primena galvanotehnike u grafi
- Temu realizovati kroz 15 časova
|
Osnovi elektrotehnike i elektronike
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU
- ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje radoznalosti i interesovanja za primenjenu
elektrotehniku, elektroniku i automatiku u grafičkoj struci
- Sticanje i povezivanje teorijskih znanja značajnih za
tehniku i tehnologiju grafičkih proizvoda
- Razvijanje sposobnosti uočavanja primene teorijskih
znanja u grafičkoj industriji
- Navikavanje da primenjuju stečena znanja u drugim oblastima
(korelacija sa drugim oblastima).
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- D. Ivanović, D. Krpić, S. Božin, M. Raspopović: Fizika
za II razred četvorogodišnjih stručnih škola
- Jovan Nikolić, Nikola Babić: Osnove elektrotehnike
i elektronike
- G. L. Dimić, D. M. Radivojević: Fizika za III razred
gimnazije prirodno-matematičkog smera
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Matematika
- Tehnologija grafičkog materijala
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: drugi
Godišnji fond časova:
|
74 časa
|
CILJEVI
|
ISHODI
Po završetku programa učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
PROGRAMA
|
- Upoznavanje osnovnih pojmova, pojava i veličina
magnetnog polja
|
- moći da navede i definiše fizičke veličine koje
opisuju magnetno polje
- moći da objasni elektromagnetnu indukciju (uzajamnu,
samoindukciju)
- povezati stečeno znanje sa stručnim predmetom
|
Magnetno polje
- Fizičke veličine koje opisuju magnetno polje (magnetna
indukcija, magnetni fluks, jačina magnetnog polja)
- Lorencova i Amperova sila
- Elektromagnetna indukcija (Faradejev zakon)
- Uzajamna indukcija i samoindukcija
|
- Primeniti analogiju između električnog i magnetnog
polja za uvođenje fizičkih veličina magnetnog polja
- Obratiti pažnju na definiciju i mernu jedinicu
za elektromotornu silu
- Napraviti razliku između samoindukcije i uzajamne
indukcije, magnetne i elektromagnetne indukcije
- Temu realizovati kroz 10 časova
|
- Sticanje potrebnih znanja o jednosmernoj struji
- Navikavanje primene stečenog znanja u praksi
|
- moći da navede i definiše veličine i zakone u
veći sa jednosmernom strujom
- prepoznati i koristiti odgovarajuće merne jedinice
i oznake
- objasniti kako struja zavisi od otpora i zašto
se provodnik zagreva pri proticanju električne struje
- razumeti rad električne struje i princip rada
generatora
|
Jednosmerna struja
- Jačina, gustina, električni otpor električne struje
- Generatori jednosmerne struje
- Otpornici i vezivanje otpornika
- Prvo i drugo Kirhofovo pravilo
- Omov i Džulov zakon
- Rad i snaga električne struje
|
- Objasniti uslove nastanka i proticanja električne
struje
- Koristiti ranije stečena znanja u ovoj oblasti
- Povezati toplotno dejstvo struje sa Džulovim zakonom,
potrošnju struje sa radom električne struje
- Istaći značaj struje u svakodnevnom životu i praksi
- Ukazati na štetno dejstvo struje i eventualnu
zaštitu
- Temu realizovati kroz 12 časova
|
- Sticanje potrebnih znanja o osnovnim pojmovima
i veličinama naizmenične struje
|
- objasniti trenutnu, maksimalnu i efektivnu vrednost
naizmenične struje
- razlikovati termogeni, induktivni i kapacitivni
otpor
- razumeti faznu razliku struje i napona
- moći da definiše impedancu i snagu naizmenične
struje
- objasniti vezu trougao i zvezda kod naizmenične
struje
- moći da definiše trofaznu struju
|
Naizmenična struja
- Nastanak naizmenične struje. Trenutne, maksimalne
i efektivne vrednosti naizmenične struje
- Otpori u kolu naizmenične struje. Impedanca
- Fazoni i fazna razlika
- Trofazna struja. Veza u zvezdu i trougao
- Snaga naizmenične struje
|
- Koristeći znanja o elektromagnetnoj indukciji
- objasniti nastanak naizmenične struje
- Objasniti im efektivnu vrednost naizmenične struje
- Koristiti oba načina za prikazivanje fazne razlike
struje i napona (fazori i grafik)
- Pomoću crteža približiti učenicima vezu trougao
i zvezda
- Temu realizovati kroz 14 časova
|
- Sticanje elementarnih znanja o električnim mašinama
- Razvijanje interesovanja za primenjenu elektrotehniku
u grafičkoj struci
|
- moći da objasni princip rada transformatora i
trofaznog asinhronog motora
- razumeti ulogu transformatora i asinhronog trofaznog
generatora
|
Električne mašine
- Transformator (uloga, konstrukcija, princip rada)
- Trofazni asinhroni generator (konstrukcija, princip
rada)
|
- Vratiti se na ranije stečena znanja (elektromagnetna
indukcija, Amperova sila, Faradejev zakon) i povezati ih sa principom
rada transformatora i trofaznog asinhronog generatora
- Ukazati na značaj transformatora za povećanje
i smanjenje napona
- Temu realizovati kroz 7 časova
|
- Upoznavanje optičkih instrumenata
- Stvoriti jasnu sliku upotrebe optičkih instrumenata
u grafičkoj struci
|
- razumeti princip rada oka
- shvatiti suštinu rada fotografskog aparata
- objasniti zašto mikroskop i lupa uvećavaju
- razumeti upotrebu optičkih instrumenata u grafičkoj
struci
|
Optički instrumenti
- Oko
- Lupa, mikroskop
- Fotografski aparat
|
- Koristiti prethodno stečeno znanje iz geometrijske
optike
- Istaći značaj primene optičkih instrumenata u
grafičkoj struci
- Pomoću karakterističnih zraka (geometrijska optika)
odrediti gde se stvara lik i kakav je
- Temu realizovati kroz 8 časova
|
- Razviti sposobnost učenika da vidi primenu lasera
u grafičkoj industriji
- Putem stimulisane emisije shvatiti princip rada
lasera
|
- objasniti princip rada lasera
- razumeti upotrebu lasera u grafičkoj struci
- navede vrste lasera koji se primenjuju u grafičkoj
struci
- nabrojiti neka svojstva laserskog zračenja
|
Laseri
- Princip rada lasera
- Primena lasera u grafičkoj struci
|
- Navesti primere upotrebe lasera u grafičkoj struci
- Istaći značaj primene lasera u grafičkoj industriji
- Temu realizovati kroz 7 časova
|
- Proučavanje pojava povezanih sa kretanjem elektrona
i drugih naelektrisanih čestica u poluprovodnicima koje se dešavaju
elementima elektronskog kola
- Upoznavanje osnovnih elemenata računara i način
rada računara
|
- razlikovati poluprovodnike N i P tipa
- moći da definiše poluprovodnike
- moći da objasni sopstvenu provodnost - poluprovodnika
- objasniti nastanak i polarizaciju P-N spoja
- razlikovati diode i tranzistore
- moći da navede elemente konfiguracije računara
|
Elektronika
- Sopstvena provodnost poluprovodnika
- Poluprovodnik N i P tipa
- P-N spoj i polarizacija P-N spoja
- Poluprovodnička dioda i tranzistori
- Sastavni delovi konfiguracije računara
|
- Istaći veliki značaj primene elektronskih elemenata
- Obratiti pažnju na objašnjenje direktne inverzne
polarizacije (difuzna i driftna struja, proboj)
- Ukazati na razlike i sličnosti dioda tranzistora
- Obratiti pažnju na ulogu i način rada svakog elementa
konfiguracije računa
- Temu realizovati kroz 16 časova
|
Grafičko oblikovanje i pismo
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU
- ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
|
NASTAVA
|
PRAKSA
|
UKUPNO
|
Teorijska nastava
|
Vežbe
|
Praktična nastava
|
Nastava u bloku
|
I
|
|
|
|
|
|
|
II
|
37
|
74
|
|
|
|
111
|
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki
oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje osnovnih znanja o likovnoj vrednosti pisma
i kompozicionim problemima njegove celishodne upotrebe
- Upoznavanje (u okviru praktičnih vežbi) osnovnih estetskih
zakonitosti građenja oblika
- Osposobljavanje učenika da stečeno znanje primenjuju
u svakodnevnim stručnim zadacima, objedinjavajući likovne probleme s funkcijom
proizvoda
- Vaspitanje i obrazovanje učenika kao stvaralačke ličnosti
sa sigurnim i savremenim estetskolikovnim kriterijumima
- Razvijanje kod učenika, sistematskim radom, upornosti,
profesionalne savesnosti, preciznosti i manuelne spretnosti
- Osposobljavanje učenika za saradnju s autorima (dizajnerima,
likovnim umetnicima i dr., od čega prvenstveno zavisi uspeh u radu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: drugi
NAZIV MODULA
|
Trajanje modula (časovi)
|
Grafičko oblikovanje
|
6
|
Elementi likovnog (grafičkog) oblikovanja
|
54
|
Optičke iluzije u grafici
|
3
|
Ritam
|
3
|
Kompozicija
|
6
|
Pismo
|
21
|
Knjižna tipografija
|
18
|
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA
MODULA
Naziv modula:
|
Grafičko oblikovanje
|
Trajanje modula:
|
6 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje osnovnih znanja o opštim pojmovima grafičkog
oblikovanja
|
- znati šta je grafičko oblikovanje
- znati da svaki grafički oblik ima određenu formu
(oblik) koji se sastoji iz niza likovnih elemenata
- znati koja su osnovna načela oblikovanja
- prepoznati neka estetska načela na likovno-grafičkim
kompozicijama
|
- Mesto, uloga i značaj grafičkog oblikovanja
- Zapažanje oblika
- Elementi oblika (forme)
- Osnovna načela oblikovanja (dizajna)
|
- Koristiti primere reprodukcije iz istorije likovnih
i primenjenih umetnosti
- Analizirati neki grafički proizvod u smislu primene
nekih estetskih načela i odrediti odlike nekih stilova
- Uraditi vežbu na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
|
|
|
|
*
|
|
|
|
*
|
|
Naziv modula:
|
Elementi likovnog (grafičkog) oblikovanja
|
Trajanje modula:
|
54 časa
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje osnovnih znanja o likovno-grafičkim elementima
|
- znati pojam, osnovne karakteristike i primenu
likovno-grafičkih elemenata u grafičkom oblikovanju
- znati povezati stečena znanja iz likovne kulture
|
- Pojam tačke, tačka, tenzija, ravnoteža, repeticija,
gradacija
- Pojam i vrste linija - izražajna svojstva linija
- Pojam i vrsta površina - strukturalni skelet površina
- Površina osnove (format)
- Oblik, proporcija, harmonična podela vertikalama
i horizontalama
- Sistem dijagonala, modularni sistem
- Zlatni presek ili neprekidna podela
- Kvadratura i trijangulatura, harmonske proporcije
- Pojam odnosa crnog i belog
- Forma i antiforma, pozitiv i negativ
- Odnos figure i pozadine
- Pojam valera - valerska skala
- Komponovanje pojedinih grupa valera (valerski
ključevi)
- Pojam teksture - vežbe u komponovanju različitih
tekstura
- Različiti rasteri i nihove kombinacije (preklapanje)
- Pojam i krug boja
- Kontrasti boja (svetlo-tamno, toplo-hladno, komplementarni
kontrast)
- Harmonizacija boja
|
- Sadržaje ilustrovati sa primerima iz oblasti grafičkog
oblikovanja i istorije umetnosti
- Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- Podsticati samostalnost i kreativnost kod učenika
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
|
|
|
|
*
|
|
|
|
*
|
|
Naziv modula:
|
Optičke iluzije u grafici
|
Trajanje modula:
|
3 časa
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje osnovnih znanja o optičkim iluzijama
u grafici
|
- znati šta su optičke iluzije i kako nastaju
- upoznati kako se koriste optičke iluzije u grafičkom
oblikovanju
|
- Pojam i nastanak optičkih iluzija u grafici
- Simultani i sukcesivni kontrast
- Iradijacija
- Optička polovina vertikale
- Iluzije uglova
- Dimenzije vertikalne i horizontalne linije
|
- Sadržaje ilustrovati sa primerima iz grafičkog
oblikovanja
- Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- Vežbati preciznost u radu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
*
|
Naziv modula:
|
Ritam
|
Trajanje modula:
|
3 časa
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje osnovnih znanja o ritmu kao bitnom odnosu
unutar likovno-grafičke kompozicije
|
- znati da se ritam može izvesti po različitim principima
i znati koje efekte će dobiti
- koristiti ritam kao dinamičko ponavljanje likovnih
elemenata u istim ili različitim intervalima
|
- Pojam ritma
- Prosta repeticija
- Repeticija s varijacijama
- Repeticija s alternacijama
|
- Sadržaje ilustrovati sa primerima iz istorije
umetnosti i grafičkog dizajna
- Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
|
|
|
|
*
|
|
|
|
*
|
|
Naziv modula:
|
Kompozicija
|
Trajanje modula:
|
6 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje osnovnih znanja o kompoziciji likovno-grafičke
celine
|
- znati da se kompozicija najčešće javlja kao plošna,
horizontalna, vertikalna, dijagonalna i kružna i gde se koriste najčešće
u grafičkom dizajnu
- znati šta je simetrična i asimetrična kompozicija
- koristiti formalnu i aformalnu ravnotežu
|
- Pojam i vrste kompozicija
- Simetrična kompozicija
- Asimetrična kompozicija
|
- Koristiti primere reprodukcija iz istorije likovnih
i primenjenih umetnosti
- Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
|
|
|
|
*
|
|
|
|
*
|
|
Naziv modula:
|
Pismo
|
Trajanje modula:
|
21 čas
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
|
- znati šta je pismo
- znati koji su elementi pisma
- znati da konstruiše verzalna i kurentna slova
latinice i ćirilice
- znati konstruisati brojeve u drvo u četvorolinijskom
sistemu
- znati da odredi razmake između slovnih znakova
|
- Pojam pisma
- Konstrukcijski skelet verzalnih slova latinice
- Konstrukcijski skelet verzalnih slova ćirilice
- Konstrukcijski skelet kurentnih slova latinice
- Konstrukcijski skelet kurentnih slova ćirilice
- Konstrukcija brojeva u dvolinijskom i četvorolinijskom
sistemu
- Razmaci između slova
|
- Sadržaje ilustrovati iz knjiga i tekstova o pismu
- Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- Vežbati preciznost, strpljivost i upornost pri
radu
- Vežbanje spretnosti pri upotrebi pribora ili primene
postupaka
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
*
|
Naziv modula:
|
Knjižna topografija
|
Trajanje modula:
|
18 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje osnovnih znanja o knjižnoj tipografiji
|
- znati osnovna pravila uređivanja teksta na stranici
- znati osnovna pravila uređivanja ilustracija (slike)
na stranici
- koristiti već stečena znanja iz grafičkog oblikovanja
i pisma pri izradi vežbi
- povezati stečena znanja iz tehnologije obrazovnog
profila i praktične nastave
|
- Pojam knjižne tipografije
- Usklađivanje odnosa između oblika, veličine i
valeri sloga s oblikom i veličinom formata
- Objedinjavanje estetskog i funkcionalnog, sadržine
i forme
- Vizuelno jedinstvo heterogenih elemenata
- Kompozicija istih oblika na različitim formama
- Variranje jednog oblika u odnosu na veličinu i
položaj
- Uravnotežavanje leve i desne stranice
|
- Sadržaje ilustrovati sa primerima iz grafičkog
oblikovanja
- Povezati stečena znanja iz tehnologije obrazovnog
profila i praktične nastave
- Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- Vežbati preciznost u radu
- Podsticati samostalnost i kreativnost pri izradi
zadataka
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
*
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- M. M. Nedeljković i S. Nedeljković: Grafičko oblikovanje
i pismo
- M. Fruht, M. Rakić, I. Rakić: Grafički dizajn
- Kosta Bogdanović, Bojana Đurić: Teorija forme
- Milovan R. Vasiljević: Dizajn
- Rudolf Arnhajm: Umetnost i vizuelno opažanje
- Rudolf Arnhajm: MPC centra
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Srpski jezik i književnost
- Tehnologija izrade štamparske forme
- Likovna kultura
- Praktična nastava
- Tehnologija tipografije
Proračuni u grafičkoj tehnici
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU
- ogled)
1. CILJEVI PREDMETA
- Teorijsko upoznavanje sa projektovanjem grafičkih proizvoda
(štampanih informacija) i procesima njihove izrade (priprema, reprodukcija
teksta, obrada i montaža teksta i ilustracija, izrada štamparskih formi, štampa
raznim tehnikama, dorada proizvoda i postupci osiguranja njihovog kvaliteta
- Osposobljavanje za organizaciju proizvodnog i tehnološkog
procesa u grafičkoj proizvodnji
- Osposobljavanje za logično povezivanje tehnoloških procesa
u proizvodnji
- Samostalno praćenje toka izrade proizvodne dokumentacije,
utvrđivanje rokova izrade, uočavanje grešaka i mesta zastoja, kao i kontrola
kvaliteta grafičkih proizvoda
- Proračuni karakterističnih grafičkih proizvoda na klasičan
način i uz primenu računara
- Osposobljavanje za samostalno izračunavanje materijala
u bruto količinama za različite grafičke proizvode
- Samostalno normiranje vremena za svaku fazu odabranog
tehnološkog procesa
- Osposobljavanje za obradu tehničko-tehnološke (radne)
dokumentacije koja se koristi u grafičkoj proizvodnji (radni nalog, kalkulacija,
radni list, trebovanje materijala)
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Grupa autora: Priprema grafičke proizvodnje,
Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1991.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehnologija grafičkog materijala
- Praktična nastava
- Tehnologija izrade štamparske forme
- Tehnologija reprodukcije
- Tehnologija tipografije
- Preduzetništvo u grafičkoj industriji
- Matematika
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: četvrti
Godišnji fond časova
|
60 časova
|
CILJEVI
|
ISHODI MODULA
Po završetku četvrtog razreda učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
PROGRAMA
|
- Sticanje elementarnih znanja o proračunima potrebnih
bruto količina papira za različite grafičke proizvode
- Sticanje osnovnih znanja iz analitičkih proračuna
- Sticanje veština grafičkog prikazivanja tehnološki
primenljivih varijanti i odabiranje najpovoljnijih
|
- umeti da proračuna potrebnu količinu papira za
različite grafičke proizvode
- umeti da analitički i grafički utvrdi najpovoljniju
varijantu
- biti osposobljen da odabere najracionalnije iskorišćenje
papira
|
Proračun potrebne količine papira za izradu različitih
proizvoda
- Određivanje minimalne veličine knjižne stranice
i određivanje stvarne neobrezane veličine knjižne stranice
- Izbor najpovoljnijeg reda papira:
- a) racionalno korišćenje papira i trajanje rada
- b) tehnologičnost izrade proizvoda
- Izračunavanje bruto potrebne količine tabaka papira
i kartona, za različite vrste grafičkih proizvoda grafičkim i analitičkim
postupcima
- Izračunavanje bruto potrebne količine papira kod
štampe iz rolne
- Normiranje viška papira i kartona koji je očekivan
u procesu štampe i grafičke dorade
|
- Pomoću testova ili usmenog izlaganja proveriti
znanja o osnovnim materijalima koje su učenici stekli u prethodnim razredima
- Realizaciju modula ostvariti stalnim vežbanjem
zadataka, a proveru znanja učenika vršiti kroz pismene zadatke
- Za bolju realizaciju modula treba uključiti i
sve potrebne aktivnosti na času, a davanjem domaćih zadataka, postići
veći stepen uvežbanosti učenika
- Insistirati na samostalnom radu učenika
- Temu realizovati kroz 15 časova
|
- Sticanje znanja učenika o proračunima bruto potrebne
količine boje za različite grafičke proizvode
- Sticanje znanja iz analitičkih metoda proračunavanja
potrebnih količina boja
- Sticanje veština grafičkog prikazivanja tehnološki
pripremljenih varijanata
|
- biti osposobljen da izračuna potrošnju boje za
štampanje određenog proizvoda u bruto količinama
- znati da izračuna potrebnu količinu boja prema
datim recepturama za pripremanje tona boja
|
Proračun potrebne količine grafičke boje za izradu
različitih proizvoda
- Potrošnja boje u procesu štampe
- Normativi utroška boje - zavisno od:
a) tehnike
štampe
b) vrste štamparske
podloge
v) vrste boje
- Izračunavanje potrošnje boje kod korekcija u procesu
štampanja
- Izračunavanje bruto potrebnih količina boja za
štampu knjiga
- Određivanje učešća pojedinih boja prema datim
recepturama
- Normiranje dodatka boje u procesu štampe
|
- Pomoću testova ili usmenog izlaganja proveriti
prethodna (neophodna) znanja o bojama (vrste, sastav, svojstva), koja
su učenici stekli u prethodnim razredima
- Ostvariti realizaciju modula stalnim vežbanjem
zadataka, davanjem domaćih zadataka uz uključivanje svih potrebnih aktivnosti
na času
- Proveru znanja učenika vršiti permanentno kroz
pismene zadatke
- Temu realizovati kroz 15 časova
|
- Sticanje praktičnih znanja u proračunu obima knjige
(broja strana knjige)
- Sticanje veštine primene programa u proračunima
pomoću računara
|
- znati da koristi podatke za proračun obima knjige
primenom programa za prelom teksta
|
Proračuni obima knjige i utvrđivanje veličine sloga
na knjižnoj stranici
- Postupak određivanja obima knjige pomoću računara
- Normiranje vremena potrebnog za slaganje i prelom
teksta
|
- Pomoću testova ili usmeno proveriti znanja iz
oblasti sloga koja su učenici stekli u prethodnim razredima
- Proveru znanja učenika vršiti permanentno kroz
pismene zadatke
- Temu realizovati kroz 5 časova
|
- Sticanje znanja o podacima koji su neophodni za
proračune količine filmova
- Sticanje znanja o načinu proračuna potrebne količine
filmova
|
- biti osposobljen da samostalno izračunava potrebne
količine filma
|
Proračun potrebne količine filmova
- Povećanje i smanjenje originala
a) analitički
način
b) geometrijski
način
- Proračun potrebne količine filma koja će se utrošiti
za izradu grafičkih proizvoda
- Normiranje potrebnog vremena za snimanje originala
|
- Pomoću testova ili usmenog izlaganja proveriti
izlaganja proveriti neophodna znanja o vrstama i snimanju (reprodukciji)
originala, kao i vrstama, sastavu i svojstvima fotografskih materijala,
a koja su trebala biti stečena u prethodnim razredima
- Realizaciju modula ostvariti vežbanjem zadataka,
a proveru znanja učenika vršiti kroz pismene zadatke
- za bolju realizaciju modula treba davati domaće
zadatke da bi se postigla veća uvežbanost učenika
- Temu realizovati kroz 6 časova
|
- Sticanje potrebnih znanja o podacima koji su bitni
za proračune u procesu štampe
- Sticanje znanja o proračunu materijala u procesu
štampe
- Sticanje znanja o normiranju potrebnog vremena
za štampu
|
- biti osposobljen da može samostalno da određuje
potrebne količine materijala u štampi
- biti osposobljen da samostalno normira vreme potrebno
za štampu
- biti osposobljen da normira vreme pripreme mašine
za štampu, kao i završno vreme
|
Proračuni u štampi
- Određivanje: broja štamparskih formi, bruto količine
otisaka, bruto količine knjižnih blokova
- Normiranje potrebnog vremena za štampu grafičkih
proizvoda:
a) priprema
mašine
b) vreme za
štampu
v) završno
vreme
- Određivanje kapaciteta štamparskih mašina
- Određivanja režima rada štamparskih mašina
|
- Pomoću usmenog razgovora ili testa proveriti neophodna
znanja iz štampe, a koje su učenici sticali u prethodnim razredima
- Da učenici uz stalnu kontrolu nastavnika samostalno
vežbaju zadatke vezane za analitičke proračune materijala i vremena
štampe za sve tehnike štampe, a proveru znanja učenika vršiti kroz pismene
vežbe
- Teme realizovati kroz 5 časova
|
- Sticanje neophodnih znanja i veština u proračunima
u grafičkoj pripremi
- Sticanje potrebnih znanja i ovladavanje analitičkim
postupcima proračunavanja materijala i vremena u grafičkoj pripremi
|
- biti osposobljen da može samostalno da izračunava
potrebne materijale u grafičkoj pripremi
- biti osposobljen da samostalno normira potrebno
vreme za izradu grafičke montaže i štamparske forme
|
Proračuni u grafičkoj pripremi
- Crtanje montažnog tabaka sa svim potrebnim oznakama
- Proračun potrebnog vremena za crtanje montaže
tabaka
- Određivanje broja montaža, za različite grafičke
proizvode i vreme potrebno za njihovu izradu
- Određivanje broja štamparskih formi za sve tehnike
štampe i normiranje vremena za njihovu izradu
- Grafički prikaz najčešće upotrebljavanih knjižnih
tabaka (4, 8, 12, 16, 24 i 32 strane)
|
- Pomoću testova ili usmenim razgovorom proveriti
da li učenici poseduju neophodna znanja uz pripremne proizvodnje čiji
je zadatak izrada štamparske forme
- Da učenici uz pomoć nastavnika vežbaju zadatke
proračunavanjem materijala i vremena za grafičku montažu i izradu štamparske
forme
- Temu realizovati kroz 5 časova
|
- Sticanje osnovnih znanja o podacima koja su bitna
za proračune u grafičkoj doradi
- Sticanje potrebnih znanja za analitički proračun
materijala i vremena za pojedine faze u grafičkoj doradi
|
- biti osposobljen da može samostalno da izračuna
potrebne količine materijala u grafičkoj doradi
- biti osposobljen da može samostalno da normira
potrebna vremena rada u grafičkoj doradi
|
Proračun u grafičkoj doradi
- Proračun bruto količina potrebnih materijala u
grafičkoj doradi (papira za predlist, kartona, lepenke, platna, materijala
za presvlačenje, kože, lepka, konca, žice, folije itd. )
- Normiranje potrebnog vremena po fazama rada, za
određene grafičke proizvode
|
- Pomoću testova ili usmenim razgovorom proveriti
da li učenici poseduju potrebna znanja iz grafičke dorade
- Da učenici uz pomoć nastavnika vežbaju zadatke
proračunavanja materijala i normiraju vreme rada u grafičkoj doradi
- Temu realizovati kroz 7 časova
|
Sticanje elementarnih znanja o programima koji se koriste
za proračune u grafičkoj proizvodnji
|
"
- biti osposobljen da može samostalno da koristi
programe za kalkulacije u grafičkoj proizvodnji
- biti osposobljen da koristi programe za izradu
radne dokumentacije, koja je neophodna u grafičkoj proizvodnji
|
Aktuelni programi za proračune u grafičkoj proizvodnji
- Normiranje vremena za pojedine operacije (faze)
odabranog tehnološkog procesa
- Obrada tehničko-tehnološke (radne) dokumentacije:
a) radni nalog
b) kalkulacija
v) radna lista
- Program i za proračune grafičkih usluga
a) izgled programa
b) funkcija
programa
|
- Pismena i usmena provera neophodnih znanja učenika
iz pripreme rada kao i programa koji se koriste za proračune u grafičkoj
proizvodnji
- Da uz stalnu kontrolu nastavnika vežba da bi ovladao
automatizovanim postupcima izrade ponude za određene grafičke usluge
(za različite) grafičke proizvode
- Omogućiti korišćenje računara u realizaciji modula
- Temu realizovati kroz 2 časa
|
Tehnologija tipografije
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
|
NASTAVA
|
PRAKSA
|
UKUPNO
|
Teorijska nastava
|
Vežbe
|
Praktična nastava
|
Nastava u bloku
|
I
|
74
|
|
|
|
|
74
|
II
|
74
|
|
|
|
|
74
|
III
|
70
|
|
|
|
|
70
|
IV
|
60
|
|
|
|
|
60
|
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki
oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje osnovnih teorijskih znanja iz oblasti tipografije
- Sticanje osnovnih teorijskih znanja o grafičkoj montaži
- Osposobljavanje da stečena teorijska znanja primene
u rešavanju zadataka u praksi
- Upoznavanje tehničko-tehnoloških karakteristika sredstava
za rad
- Osposobljavanje za pravilnu upotrebu tehničke dokumentacije
- Razvijanje sistematičnosti i urednosti u obavljanju
radnih zadataka
- Razvijanje interesovanja za stalno praćenje dostignuća
u oblasti grafičarstva
- Dobijanje osnove za dalje obrazovanje
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA
|
Trajanje modula (časovi)
|
Mesto i uloga tehničara za grafičku pripremu
|
2
|
Tipografski sistem mera
|
6
|
Tipografski elementi sa likom i bez lika
|
22
|
Grafička i osnovna pravopisna pravila pri izradi sloga
- mikrotipografija
|
28
|
Korektura i korektorski znaci
|
10
|
Uvod u računarski slog
|
6
|
NAZIV MODULA
|
Trajanje modula (časovi)
|
Knjižna tipografija
|
34
|
Tabelarna tipografija
|
15
|
Akcidenična tipografija
|
25
|
NAZIV MODULA
|
Trajanje modula (časovi)
|
Novinarska tipografija
|
40
|
Prelom specijalnih vrsta slogova
|
20
|
Montaža tabaka
|
10
|
NAZIV MODULA
|
Trajanje modula (časovi)
|
Programi za prelom knjige
|
30
|
Programi za prelom tabela i akcidencija
|
10
|
Programi za prelom novina
|
10
|
Programi za oblikovanje znakova
|
5
|
Izbor i eksploatacija sistema za obradu teksta i slika
|
5
|
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA
MODULA
Razred: prvi
Naziv modula:
|
Mesto i uloga tehničara za grafičku pripremu
|
Trajanje modula:
|
2 časa
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- sticanje znanja o mestu i ulozi tehničara za grafičku
pripremu u procesu izrade grafičkog proizvoda
|
- shvatiti mesto i ulogu budućeg zanimanja u procesu
izrade grafičkih proizvoda
|
- uloga grafičke industrije
- vrste grafičkih proizvoda
- faze izrade grafičkih proizvoda
|
- prikazati što više različitih grafičkih proizvoda
- dati šemu procesa izrade grafičkih proizvoda
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Tipografski sistem mera
|
Trajanje modula:
|
6 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- sticanje znanja o tipografskim sistemima mera
- sticanje znanja o načinu preračunavanja tipografskih
mera u metrične i obrnuto
|
- biti osposobljen da koristi sve sisteme mera koji
se primenjuju u grafičarstvu
- koristiti tipometar
- prepoznavati standardne pismovne veličine
|
- tipometar
- standardne veličine pismovnih veličina
- tipografski sistem mera
- proračun i pretvaranje tipografskih mera u metrične
i obrnuto
|
- pokazati različite veličine slova u novinskom,
knjižnom, akcideničnom slogu itd.
- uraditi što više primera proračuna
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
*
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Tipografski elementi sa likom i bez lika
|
Trajanje modula:
|
22 časa
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- sticanje znanja o tipografskim elementima sa likom
i bez lika
|
- sagledati slovni znak i sve ostale štamparske
elemente u funkciji oblikovanja grafičkih proizvoda
- izvršiti klasifikaciju slova prema likovnim rešenjima
- prepoznati različite linije kao i mogućnost njihovih
korišćenja
- shvatiti ulogu ukrasnih elemenata, specijalnih
univerzalnih znakova
- prepoznati različitost i svojstva garnitura i
familija pisama
- shvatiti svrhu i ulogu belina u slogu
|
- elementi slova
- gradacija pisma
- klasifikacija pisma prema likovnim rešenjima
- linije
- ukrasni elementi
- specijalni znaci
- pismovni oblici (rezovi)
- garniture i familije pisama
- ostvarivanje belina u slogu
|
- posebno istaći gradaciju i klasifikaciju slova
prema likovnim rešenjima
- koristiti što više primer tekstova sa različitim
vrstama pisma
- ukazati na najčešće korišćena pisma za određene
vrste grafičkih proizvoda
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Grafička i osnovna pravopisna pravila pri izradi sloga
- mikrotipografija
|
Trajanje modula:
|
28 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- sticanje znanja o grafičkim i osnovnim pravopisnim
pravilima pri izradi sloga
|
- shvatiti pojam rukopisa u štamparstvu
- prepoznati osnovne elemente rukopisa neophodne
pri izradi bilo kog grafičkog proizvoda
- prepoznati i znati da upotrebi osnovne elemente
pri izradi teksta kao što su: dužina reda, beline između slova u reči,
beline između reči, uloga uvlačenja početnog i izlaznog reda slova
|
- rukopis, standardi rukopisa
- isključivanje redova i postavljanje beline između
slova u reči i između reči
- uvlačenje početnog reda pasusa
- isključivanje izlaznog reda pasusa
- povećanje belina u slogu (proređivanje)
- isticanje u slogu
- slaganje naslova, nadnaslova, međunaslova, potpisa
ispod slike u novinskoj i knjižnoj tipografiji
- pravilna upotreba velikih i malih slova
- sastavljeno i rastavljeno pisanje reči
- interpunkcija i pravopisni znaci
- skraćenice - brojevi (arapski i rimski)
- pisanje stranih reči
- podela reči na slogove
- upotreba minusa i diviza
- pravila pri slaganju zagrada i navodnica
|
- posebno naglasiti uslove za pripremu rukopisa
na računaru
- koristiti ranije stečena znanja učenika u oblasti
pravopisa
- koristiti što više primera različitih tekstova
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
*
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Korektura i korektorski znaci
|
Trajanje modula:
|
10 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- sticanje znanja o korekturi i korektorskim znacima
- osposobljavanje za njihovu praktičnu primenu
|
- znati da koristi korektorske znake
|
- pojam korekture
- način čitanja korekture
- vrste korekture
- tekstualni, promenljivi znaci specijalnog značenja
i dogovoreni znaci
|
- davati što više različitih tekstova sa greškama
kako bi učenici samostalno izvršili korekturu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
*
|
|
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Uvod u računarski slog
|
Trajanje modula:
|
6 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- sticanje osnovnih znanja o računarskom slogu
|
- shvatiti značaj i nezamenljivu ulogu računara
u tipografiji
- shvatiti princip rada pojedinih delova računarskog
sistema
|
- primena računara u tipografiji
- pojmovi softvera i hardvera
- struktura računara
- programi za obradu teksta
|
- koristiti prethodno stečena znanja iz informatike
- koristiti šeme računarskih radnih stanica
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razred: drugi
Naziv modula:
|
Knjižna tipografija
|
Trajanje modula:
|
34 časa
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o celokupnoj grupi grafičkih proizvoda
svrstane u oblasti knjige
|
- saznati osnovne elemente knjige
- znati sve operacije prilikom preloma bilo koje
knjige
|
- Uloga i oprema knjige
- Izbor formata i papira prema nameni
- Pojam štamparskog tabaka
- Određivanje marginalnih belina
- Proračun rukopisa sa i bez ilustracija
- Naslovni tabak, nulti tabak, glavni deo knjige
i završni deo knjige
- Živa glava, pojam, uloga
- Paginacija strana i signatura tabaka
- Podnožne napomene
- Izrada montiranog tabaka i raspored strana
- Prelom posebnih vrsta sloga
|
- Upoznati sa odeljenjem montaže
- Na konkretnim gotovim proizvodima razraditi svaki
elemenat rada
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
|
|
|
|
*
|
|
|
|
*
|
|
Naziv modula:
|
Tabelarna tipografija
|
Trajanje modula:
|
15 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o velikoj grupi grafičkih proizvoda
koji prema svojoj nameni i načinu opreme pripadaju tabelarnoj tipografiji
|
- znati da razvrsta prema nameni tabelarne proizvode
(obrasci, formulari, knjižne tabele)
- znati da upotrebi sve elemente prilikom preloma
svakog proizvoda kao i osnovna grafička pravila vezana za izradu
|
- Tabelarni slog - pojam, uloga, vrsta
- Knjižne tabele
- Tabelarni obrasci
- Slog u glavi i trupu tabele
- Izbor vrste i veličina slova i linija pri slaganju
tabelarnog sloga
- Zaglavlje i tabelarni naslovi
- Proračuni tabele
|
- Obnoviti upotrebu linija i serifnih i bezserifnih
pisama kao i gradacije na konkretnim primerima koja su učenicima dostupna
(dnevnik, prijava za upis, izvod iz matične knjige rođenih, svedočanstvo)
prikazati kroz namenu zašto se ova vrsta grafičkog proizvoda tako radi
- Davati primere loših i dobrih grafičkih proizvoda
iz ove oblasti kroz ovu diskusiju
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
|
|
|
|
*
|
|
|
|
*
|
|
Naziv modula:
|
Akcidenična tipografija
|
Trajanje modula:
|
25 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o nameni i izradi grupe grafičkih
proizvoda koji pripadaju akcideničnom slogu
|
- znati, uz opšte znanje koje je stekao iz oblasti
elementarne tipografije, da konkretno primenjuje, uz dopunu specifičnih
zakonitosti iz ove oblasti, na izradi plakata, prospekata, jelovnika,
redova vožnje...
|
- Akcidencija - pojam
- Likovno-grafički elementi u akcideničnom slogu
- Zakonitosti pri slaganju akcideničnog sloga (simetrija,
proporcija, ritam)
- Primena zlatnog preseka
- Slaganje i oblikovanje prospekata
- Slaganje i oblikovanje cenovnika
- Slaganje i oblikovanje jelovnika
- Slaganje i oblikovanje vizit karti
- Slaganje i oblikovanje poslovnih pisama
|
- Na konkretnim primerima već gotovih proizvoda
koji učenici imaju objašnjavati sve teoretske zakonitosti
- Dati učenicima neophodne elemente da sami naprave
idejno rešenje za pojedine proizvode
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
|
|
|
|
*
|
|
|
|
*
|
|
Razred: treći
Naziv modula:
|
Novinska tipografija
|
Trajanje modula:
|
40 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o načinu preloma svih vrsta novina:
dnevnih, sedmičnih, mesečnih i magazina
|
- prepoznati novinske načine izražavanja (vest,
izveštaj, članak, intervju, uvodnik)
- naučiti način plasiranja, odnosno likovno tipografskog
načina oblikovanja svakog od ovih oblika u novinarstvu
- znati da upotrebi sva stečena znanja iz elementarnih
oblika tipografije (linije, naslovi, fotografije)
|
- prepoznati novinske načine izražavanja (vest,
izveštaj, članak, intervju, uvodnik)
- naučiti način plasiranja, odnosno likovno tipografskog
načina oblikovanja svakog od ovih oblika u novinarstvu
- znati da upotrebi sva stečena znanja iz elementarnih
oblika tipografije (linije, naslovi, fotografije)
|
- Uz usmeni način iznošenja činjenica i sliku na
tabli, sve dokumentovati na konkretnim uzorcima iz široke lepeze domaćih
i stranih izdanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
*
|
|
Naziv modula:
|
Prelom specijalnih vrsta slogova
|
Trajanje modula:
|
20 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o slogu koji već pripada oblasti
jedne od četiri tipografije, ali zbog svog izgleda, načina oblikovanja
i težine zaslužuju poseban tretman
|
- prepoznati ove specifične slogove kada se pojave
sami kao zasebna celina, ili pak kao segment nekog drugog izdanja
- znati zakonitosti njihovog oblikovanja i upotrebu
likovno-tipografskih elemenata zakona i načina
|
- Slog reda vožnje
- Slog matematičkog i hemijskih formula
- Slog pesama
- Slog šahovskih analiza
- Pozorišni programi
- Katalozi
- Slog za slepe
|
- Uz usmeno izlaganje prikazati i konkretne slogove
praktično i na taj način ukazati na sve specifičnosti
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
|
|
*
|
|
*
|
|
|
|
*
|
|
Naziv modula:
|
Montaža tabaka
|
Trajanje modula:
|
10 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o montaži tabaka
- Sticanje znanja o iskorišćenju tabaka i izboru
veličine tabaka za štampanje
- Sticanje znanja o formatima papira
|
- znati da razlikuju vrste tabaka
- znati formate papira
- znati da izrade šemu za montažu tabaka
- znati da primeni principe racionalnog korišćenja
papira
- znati da izabere veličinu papira za štampanje
- znati od čega zavisi raspored strana na tabaku
- upoznati oznake koje se štampaju na tabaku
- znati kako se može izvršiti kontrola montaže
|
- Vrste montaža
- Tabak i štampani tabak
- Formati papira
- Smer vlakana papira
- Izrada šeme za montažu tabaka
- Podloge za montažu filma
- Sečenje i lepljenje filma
- Iskorišćenje papira u štampi
- Izbor veličine tabaka za štampanje
- Raspoređivanje stranica
- Savijanje, sakupljanje i okretanje tabaka
- Oznake na štampanom tabaku
- Kontrola montaže
- Elektronska montaža - programi za montažu tabaka
|
- Dati što više primera šema za montažu različitih
grafičkih proizvoda
- Uraditi računske zadatke vezane za iskorišćenje
papira u štampi
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Razred: četvrti
Naziv modula:
|
Programi za prelom knjige
|
Trajanje modula:
|
30 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja u radu sa programima za prelom
knjige
- Sticanje potrebnih veština u radu sa programima
za ispravljanje grešaka u tekstu
- Sticanje veština u primeni grafičkog oblikovanja
|
- biti osposobljen da koristi programe za prelom
knjiga
- biti osposobljen da otkriva i ispravlja greške
u tekstu
|
- Upoznavanje sa programima za prelom knjiga
- Manipulacija programima za prelom knjiga
- Dizajn i izrada knjiga
|
- Testom proveriti prethodno stečena znanja
- Učenici uz nadzor nastavnika treba da vežbaju
koristeći video materijale
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Programi za prelom tabela i akcidencije
|
Trajanje modula:
|
10 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja u radu sa programima za prelom
tabela i akcidencije
- Sticanje veštine u primeni grafičkog oblikovanja
|
- biti osposobljen da koristi programe za tabelarni
slog i akcidenciju
- biti osposobljen da definiše tabelu i njen izgled
- biti osposobljen da izradi različite vrste aksideničnih
proizvoda
|
- Programi za tabelarni slog
- Programi za akcidenciju
|
- Testom proveriti prethodno stečena znanja iz oblasti
tabelarne tipografije i akcidencije
- Učenicima pokazati i objasniti pravila iz oblikovanja
akcidenične tipografije
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Programi za prelom novina
|
Trajanje modula:
|
10 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje veština za konstrukciju i rad sa strancima
- Sticanje znanja o novinskoj tipografiji
- Sticanje znanja o ulozi i načinu korišćenja slika
i ilustracija
- Sticanje veština u korišćenju boja
- Sticanje veštine u primeni grafičkog oblikovanja
- Sticanje znanja za pripremu dokumenta za izlazne
uređaje
|
- biti osposobljen da oblikuje stranice novina u
zavisnosti od sadržaja, vremena izlaženja i načina prezentacije sadržaja
- biti osposobljen da odabere osnovno pismo kao
i pismo za naslove
- biti osposobljen da upotrebljava slike za ilustrativno
predstavljanje sadržaja
- biti osposobljen da upotrebom boja utiče na bolju
prezentaciju sadržaja
- biti osposobljen da pripremi stranice novina za
sve izlazne uređaje
|
- Konstrukcija stranice
- Manipulacija sadržajima na stranicama
- Procesiranje teksta, editovanje, importovanje,
eksportovanje, definisanje osobina teksta, definisanje osobina stava...
- Upotreba boja
- Upotreba slika - način korišćenja slika
- Ostali tipografski elementi
- Priprema dokumenta za izlazne uređaje
|
- Testom proveriti prethodno znanje iz oblasti tipografije
i grafičkog oblikovanja
- Učenicima objasniti i praktično pokazati vežbe
- Učenici, uz nadzor nastavnika, treba samostalno
da vežbaju koristeći dostupne tekstove i slike
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Programi za oblikovanje znakova
|
Trajanje modula:
|
5 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje veština u radu sa programima za definisanje
slovnog znaka u računaru
- Sticanje potrebnih veština za opisivanje slovnog
znaka
|
- biti osposobljen da oblikuje bitmapirane znakove
- biti osposobljen da modifikuje postojeći znak
- moći da oblikuje novi znak
- biti osposobljen da oblikuje konturno opisane
znakove
|
- Programi za oblikovanje znakova
- Upoznavanje sa vektorskim programima
|
- Testom proveriti prethodno stečena znanja
- Učenicima pokazati kataloge fontova i znakova
- Učenici uz nadzor nastavnika treba samostalno
da definišu digitalizaciju slovnog znaka
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Izbor i eksploatacija sistema za obradu teksta i slika
|
Trajanje modula:
|
5 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje potrebnih znanja u izboru sistema za
obradu teksta
- Sticanje znanja o mogućnostima i kapacitetu proizvodnje
sloga
|
- biti osposobljen da pravilno odabere optimalnu
konfiguraciju sistema
- biti osposobljen da definiše ostale karakteristike
sistema
- biti osposobljen da proceni potreban stepen sigurnosti
rada
- da proceni postojeće stanje i prouči plan proizvodnje
|
- Programi za prelom
- Programi za obradu slika
|
- Učenicima objasniti glavne osobine sistema za
obradu slike i teksta
- Objasniti im određivanje optimalne konfiguracije
sistema
- Uraditi kontrolni test na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Zoran Urošević, Tehnologija tipografije I i II,
Zavod za udžbenike, Beograd 1999.
- Grupa autora, Priprema grafičke proizvodnje,
Zavod za udžbenike, Beograd 1991.
- Milan Jovanović, Slog sa elementarnom tipografijom,
Viša politehnička škola, Beograd 1997.
- Miljko Kovačević: Savremena tipografija
- Grupa autora: Tehničko-tehnološka priprema grafičke
proizvodnje, I knjiga
- Stevan Vujkov: Korektura
- Miljko Kovačević: Grafička montaža I
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Srpski jezik i književnost
- Praktična nastava
- Računarstvo i informatika
- Grafičko oblikovanje i pismo
Tehnologija reprodukcije
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU
- ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
|
NASTAVA
|
PRAKSA
|
UKUPNO
|
Teorijska nastava
|
Vežbe
|
Praktična nastava
|
Nastava u bloku
|
I
|
|
|
|
|
|
|
II
|
|
|
|
|
|
|
III
|
70
|
|
|
|
|
70
|
IV
|
60
|
|
|
|
|
60
|
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki
oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o postupcima reprodukcije jednobojnih,
višebojnih i višetonskih originala
- Sticanje znanja o principu rada i tehničko-tehnološkim
karakteristikama uređaja koji se koriste u reprodukciji
- Osposobljavanje da stečena teorijska znanja primene
u rešavanju problema u praksi
- Razvijanje interesovanja za stalno praćenje dostignuća
u oblasti grafičke pripreme
- Osposobljavanje da planira, izvodi i kontroliše rad
u odeljenju
- Upoznavanje standarda kvaliteta
- Upoznavanje mera zaštite radne i životne sredine
- Dobijanje osnove za dalje obrazovanje
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: treći
NAZIV MODULA
|
Trajanje modula (časovi)
|
Originali za reprodukciju
|
4
|
Predlošci za izradu štamparske forme
|
6
|
Izrada transparentnih kopirnih predložaka
|
25
|
Digitalna reprodukcija
|
25
|
Osvetljivači
|
5
|
Mašine za razvijanje filma
|
5
|
NAZIV MODULA
|
Trajanje modula (časovi)
|
Reprodukcija višetonskog originala
|
10
|
Reprodukcija višebojnog originala
|
30
|
Izrada probnih otisaka
|
6
|
Digitalna izrada štamparske forme
|
12
|
Sistem registra
|
2
|
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA
MODULA
Razred: treći
Naziv modula:
|
Originali za reprodukciju
|
Trajanje modula:
|
4 časa
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Upoznavanje vrsta originala za reprodukciju
|
- znati vrste originala
- znati kako vrsta originala utiče na izbor načina
reprodukcije
- znati da pripremi original za reprodukciju
- znati prednosti i nedostatke digitalne fotografije
- poznavati zahteve u pogledu tehničkih karakteristika
originala
|
- Originali za reprodukciju
- Priprema originala za reprodukciju
- Digitalna fotografija kao original
|
- Pokazati što više različitih originala
- Ukazati na vezu između kvaliteta originala i kvaliteta
reprodukcije
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Predlošci za izradu štamparske forme
|
Trajanje modula:
|
6 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o vrstama predložaka za izradu
štamparske forme i njihovoj ulozi
|
- razlikovati vrste kopirnih predložaka
- znati principe izrade različitih predložaka
|
- Predlošci za izradu štamparske forme: uloga, vrste
- Transparentni kopirni predložci
- Digitalni predložci
|
- Pokazati različite kopirne predloške na filmu
i pausu
- Naglasiti značaj kvaliteta predložaka za proces
standardizacije izrade štamparske forme
- Istaći prednosti primene digitalnih predložaka
u izradi štamparske forme u odnosu na film
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Izrada transparentnih kopirnih predložaka
|
Trajanje modula:
|
25 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o procesu izrade kopirnih predložaka
na filmu
- Sticanje znanja o fotografskim materijalima
- Sticanje znanja o denzitometriji
- Sticanje znanja o principu rada štampača računara
|
- znati vrste i osnovna svojstva fotografskih materijala
- znati princip dobijanja slike na filmu
- shvatiti značaj filma i istrošenog razvijača kao
sekundarnih sirovina
- upoznati parametre koji utiču na kvalitet filma
- shvatiti značaj kontrole kvaliteta filma
- znati princip rada denzitometra
- znati kako svojstva filma utiču na kvalitet materijala
|
- Izrada kopirnih predložaka na filmu
- Fotografski materijali
- Osvetljavanje fotografskog materijala
- Razvijanje filma
- Fiksiranje
- Reproretuš
- Izrada kopirnih predložaka na pausu - princip
rada štampača računara
- Svojstva transparentnih kopirnih predložaka za
sve tehnike štampe
|
- Koristiti kopirne predloške za različite tipove
štamparske forme i tražiti od učenika da ih prepoznaju
- Insistirati na korišćenju uputstava za nabavku
i skladištenje fotografskih materijala
- Isticati značaj održavanja klimatskih uslova u
odeljenju i pedantnosti u radu
- Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu
nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Digitalna reprodukcija
|
Trajanje modula:
|
25 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Upoznavanje principa skeniranja
- Upoznavanje vrsta skenera i njihove konstrukcije
- Upoznavanje različitih programa za obradu slike
i njihovih uporednih karakteristika
|
- znati da objasni princip skeniranja
- znati vrste skenera i njihove karakteristike
- znati koji su parametri bitni za nabavku skenera
- znati osnovne pojmove vezane za programe za obradu
slike
- znati prednosti određenih programa za obradu slike
- znati da koristi uputstva za rad i održavanje
skenera
|
- Skeneri - uloga, podela
- Rotacioni skeneri
- Ravni skeneri
- Osnovni parametri skenera: rezolucija, inerpolacija,
širina bitova
- Osnovne funkcije skenera
- Programi za obradu slike
- Priprema skenera za rad
|
- Koristi što više prospekata različitih skenera
- Uputiti na korišćenje tehničke dokumentacije za
skener na kome će raditi
- Ukazati na značaj korišćenja uputstava proizvođača
skenera za pravilan rad i održavanje skenera
- Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu
nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Osvetljivači
|
Trajanje modula:
|
5 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o osvetljivačima filma
- Sticanje znanja o osvetljivačima ploča
|
- shvatiti princip rada osvetljivača
- znati koje su bitne karakteristike osvetljivača
za izbor osvetljivača
- shvatiti princip rada i vrste lasera
|
- Osvetljivači filma CTP-postupak
- Osvetljivači ploča CTP-postupak
- Laseri
|
- Koristiti što više prospekata osvetljivača
- Upoznati učenike sa tehničkom dokumentacijom osvetljivača
filma ili ploča na kome rade
- Uputiti ih da koriste uputstva proizvođača osvetljivača
za pravilan rad i održavanje
- Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu
nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Mašine za razvijanje filma
|
Trajanje modula:
|
5 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o principu rada mašine za razvijanje
filma
|
- upoznati princip rada mašine za razvijanje
- znati koji se parametri mogu podešavati
- upoznati standarde za kvalitet filma
|
- Mašine za razvijanje filma
- Kontrola kvaliteta filma
|
- Koristiti prospekte mašina za razvijanje
- Uputiti ih na korišćenje uputstava proizvođača
mašine za pravilan rad i održavanje
- Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu
nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Razred: četvrti
Naziv modula:
|
Reprodukcija višetonskog originala
|
Trajanje modula:
|
10 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o principu reprodukcije višetonskog
originala
- Sticanje znanja o značaju kontrole veličine rasterske
tačke za kvalitet reprodukcije tonova
|
- znati da objasni princip reprodukcije višetonskog
originala
- znati da razlikuje AM i FM rastriranje
- znati prednosti i nedostatke FM rastriranja
- znati kakav značaj ima kontrola veličine rasterske
tačke za reprodukciju tonova
|
- Reprodukcija višetonskog originala - princip
- Rastriranje
- Klasično rastriranje - amplitudno modulisano rastriranje
(AM)
- Uglovanje rastera
- Frekventno modulisano rastriranje (FM) - stohastičko
rastriranje
|
- Primenu projekcionih i kontaktnih rastera spomenuti
kako bi se lakše objasnio princip rastriranja
- Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu
nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Reprodukcija višebojnog originala
|
Trajanje modula:
|
30 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o boji
- Sticanje znanja o principu reprodukcije višebojnih
originala
- Sticanje znanja o fotometriji, denzitometriji
i spektrofotometriji
- Sticanje znanja o kontroli kvaliteta tj. o sistemima
upravljanja bojom
- Sticanje znanja o kontrolnim i mernim trakama
|
- znati karakteristike boja
- razumeti princip reprodukcije višebojnog originala
- upoznati CIE sistem prikazivanja boja
- razumeti princip aditivne i suptraktivne sinteze
boja
- shvatiti princip rada denzitometra i spektrofotometra
- shvatiti značaj kontrole kvaliteta
- upoznati različite merne i kontrolne trake
- uočiti vezu između reprodukcije višebojnih višetonskih
originala i realne reprodukcije na otisku
|
- Pojam boje
- Karakteristike boje
- Pojam kolornog prostora (gamuta) i ICC kolor profila
- Sinteza boja
- CIE sistem prikazivanja boja
- Standardi za merenje boja
- Atlas boja
- Spektrofotometri
- Denzitometri
- Princip snimanja originala u boji
- Sistem upravljanja bojom - kolor menadžment
- Kontrolne i merne trake
- Sivi balans šarenih boja i reprodukcija tonova
- Grafičko praćenje procesa reprodukcija
- Korekcija boja
|
- Koristiti različite atlase i zbirke boja
- Koristiti što više različitih prospekata denzitometara
i spektrometara
- Pokazati uzorke različitih mernih i kontrolnih
traka
- Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu
nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Izrada probnih otisaka
|
Trajanje modula:
|
6 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o značaju i načinu dobijanja probnih
otisaka
|
- upoznati sve postupke dobijanja probnog otiska
- znati da uoči greške i da nađe uzroke uočenih
odstupanja
|
- Probni otisak - uloga
- Dobijanje probnog otiska fotomehaničkim postupkom
- Dobijanje probnog otiska na štampačima računara
|
- Pokazivati što više različitih uzoraka probnih
otisaka
- Tražiti od učenika da samostalno uoče greške na
probnom otisku i da otkriju uzroke tih grešaka
- Koristiti što više praktična znanja učenika
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Digitalna izrada štamparske forme
|
Trajanje modula:
|
12 časova
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o postupku digitalne izrade štamparske
forme za ofset-štampu
- Sticanje znanja o postupku digitalne izrade štamparske
forme za flekso-štampu
|
- znati princip rada uređaja za osvetljavanje ofset-ploča
- upoznati različite vrste ofset-ploča za CTP postupak
- znati prednosti digitalnog postupka u odnosu na
analogni postupak
- znati građu i karakteristike fotopolimernih ploča
za flekso-štampu
|
- Uređaj za osvetljavanje ofset-ploča
- Izvori svetlosti
- CTP ofset-ploče - podela
- CTP ploče - kopirni sloj na bazi fotopolimera
- CTP ploče - kopirni sloj na bazi srebro-halogenida
- Termalne CTP ploče
- CTP ploče koje koriste UV izvore svetlosti
- Fotopolimerne ploče za flekso-štampu
- Kontrola kvaliteta
|
- Pokazati što više prospekata uređaja za osvetljavanje
- Upućivati na korišćenje uputstava proizvođača
opreme i materijala
- Dati analizu prednosti i nedostataka analognih
i digitalnih postupaka za izradu štamparske forme
- Stalno ukazivati na značaj održavanja parametara
bitnih za kvalitet
- Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu
nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
Naziv modula:
|
Sistem registra
|
Trajanje modula:
|
2 časa
|
CILJEVI MODULA
|
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:
|
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
|
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
|
- Sticanje znanja o standardima za perforaciju filma
i ploča
|
- znati kakav značaj i ulogu imaju standardi za
perforaciju filma i ploča
|
- Standardi za perforaciju filma i ploče
- Uređaji za perforaciju
|
- Predavanje realizovati u kabinetu za praktičnu
nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
|
test
|
esej
|
domaći zadatak
|
pismeni zadatak
|
aktivnost na času
|
praćenje praktičnog rada
|
dnevnik rada
|
test praktičnih veština
|
samostalni praktični rad
|
grafički rad
|
*
|
*
|
|
|
|
*
|
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Ivan Startimirović: Tehnologija reprodukcije I,
Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1993.
- Jovan Češka: Tehnologija grafičke reprodukcije II,
Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1991.
- Jovan Češka: Korišćenje PC računara, Grafička
škola, Beograd (skripta)
- Gordana Milovanović: Tehnologija grafičke montaže
i izrade štamparske forme I i II deo, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva,
Beograd, 1999.
- Stručni časopisi
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Fizika
- Tehnologija grafičkog materijala
- Hemija
- Praktična nastava
Sledeći