1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
Profesionalna praksa |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
II |
64 |
|
|
|
|
64 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Upoznavanje učenika sa načinima termičke, mehaničke obrade i primenom životnih namirnica u kuvarstvu;
- Upoznavanje učenika sa stručnom terminologijom u kuvarstvu;
- Upoznavanje učenika sa vrstama i karakteristikama fondova i soseva, priloga i variva, bistrih i gustih supa, čorbi, toplih predjela, gotovih jela;
- Upoznavanje učenika sa načinom pripreme fondova i soseva, priloga i variva, bistrih i gustih supa, čorbi, toplih predjela, gotovih jela;
- Upoznavanje učenika sa načinom čuvanja jela do usluživanja.
Naziv predmeta: |
Osnove kuvarstva |
Fond časova: |
64 časa |
Razred: |
drugi |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Upoznavanje učenika sa karakteristikama, načinom pripreme i serviranja jela koja uslužuje |
• razlikuje kuhinjska odeljenja; |
• Pojam i značaj kuvarstva |
• Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Usluživanje
- Ishrana
- Zdravstvena kultura
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
III |
30 |
|
|
|
|
30 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Upoznavanje učenika sa stručnom terminologijom u poslastičarstvu
- Upoznavanje učenika sa vrstama i karakteristikama poslastica
- Upoznavanje učenika sa načinom pripreme poslastica
- Upoznavanje učenika sa osnovnim normativima poslastica u zavisnosti od ugostiteljske usluge
- Upoznavanje učenika sa načinom čuvanja poslastica do usluživanja
- Upoznavanje učenika sa načinima dekorisanja poslastica u zavisnosti od vrste ugostiteljske usluge
- Upoznavanje učenika sa načinom serviranja poslastica u zavisnosti od vrste ugostiteljske usluge
NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: |
|
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Osnove poslastičarstva |
30 |
Naziv modula: |
Osnove poslastičarstva |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Upoznavanje učenika sa karakteristikama i načinima serviranja poslastica koje uslužuje |
• Prepoznaje stručnu terminologiju u poslastičarstvu |
• Pojam i značaj poslastičarstva |
• Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Nauka o ishrani
- Usluživanje pića i napitaka
- Usluživanje hrane i poslastica
Naziv predmeta: |
TURISTIČKA GEOGRAFIJA |
Godišnji fond časova: |
32 časa |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta |
- Sticanje znanja o turističko-geografskom prostoru i kretanju u njemu; |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Geografski i turistički položaj Srbije |
• Proširivanje znanja o geografskom i turističkom položaju Srbije. |
• Opiše i pokaže na karti položaj Srbije u Evropi; |
• Geografski položaj; |
• Na početku teme učenike treba upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Prirodne turističke vrednosti Srbije |
• Proširivanje znanja o prirodnim turističkim vrednostima Srbije. |
• Klasifikuje prirodne turističke vrednosti Srbije prema genezi i funkciji; |
• Planine kao turističke vrednosti; |
|
Antropogene turističke vrednosti Srbije |
• Usvajanje znanja o antropogenim turističkim vrednostima Srbije. |
• Podeli antropogene turističke vrednosti Srbije po vrstama; |
• Arheološke turističke vrednosti; |
|
Materijalna osnova turizma |
• Sticanje znanja o uticaju materijalne osnove na razvoj turizma u Srbiji. |
• Razlikuje faktore turističkog prometa; |
• Faktori turističkog prometa; |
|
Pravci turističkog kretanja u Srbiji |
• Usvajanje znanja o pravcima turističkih kretanja u Srbiji. |
• Navede i pokaže na karti najvažnije pravce kretanja turista u Srbiji. |
• Najvažniji pravci turističkih kretanja inostranih i domaćih turista. |
|
Perspektive razvoja turizma Srbije |
• Korišćenje stečenih znanja u prognoziranju perspektiva razvoja turizma Srbije. |
• Sastavi kartu prirodnih i antropogenih vrednosti zavičaja |
• Strategija razvoja turizma u Srbiji; |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Istorija
- Zdravstveno vaspitanje
- Marketing u turizmu
- Stručni predmeti
Naziv predmeta: |
PREDUZETNIŠTVO |
Godišnji fond časova: |
60 časova |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta |
- Razvijanje poslovnih i preduzetničkih znanja, veština i ponašanja; |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Preduzetništvo i preduzetnik |
• Razumevanje pojma i značaja preduzetništva; |
• navede adekvatne primere preduzetništva iz lokalnog okruženja; |
PREDUZETNIŠTVO |
Na uvodnom času učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja/ obavezom učenika da u toku nastave redovno formiraju radnu svesku Realizacija nastave: Metode rada: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Okvirni broj časova po temama Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave |
Razvijanje i procena poslovnih ideja, marketing plan |
• Razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i procenu; poslovnih ideja |
• primeni kreativne tehnike izbora, selekcije i vrednovanja poslovnih ideja; |
• Traganje za poslovnim idejama; |
Razvijanje i procena poslovnih ideja, marketing plan: Koristiti oluju ideja i vođene diskusije da se učenicima pomogne u kreativnom smišljanju biznis ideja i odabiru najpovoljnije. Preporučiti učenicima da biznis ideje traže u okviru svog područja rada ali ne insistirati na tome. Učenici se dela na grupe okupljene oko jedne poslovne ideje u kojima ostaju do kraja. Grupe učenika okupljene oko jedne poslovne ideje vrše istraživanje tržišta po nastavnikovim uputstvima. Poželjno je organizovati posetu malim preduzećima gde će se učenici informisati o načinu delovanja i opstanka tog preduzeća na tržištu. |
Upravljanje i organizacija, pravni okvir za osnivanje i funkcionisanje delatnosti
|
• Upoznavanje učenika sa suštinom osnovnih menadžment funkcija i veština; |
• navede osobine uspešnog menadžera; |
• Menadžment funkcije (planiranje, organizovanje, vođenje i kontrola); |
Upravljanje i organizacija: Metode rada: |
Ekonomija poslovanja, finansijski plan |
• Razumevanje značaja bilansa stanja, bilansa uspeha i tokova gotovine kao najvažnijih finansijskih izveštaja u biznis planu; |
• sastavi bilans stanja na najjednostavnijem primeru; |
• Bilans stanja; |
Ekonomija poslovanja, finansijski plan |
Učenički projekt-prezentacija poslovnog plana |
• Osposobiti učenika da razume i dovede u vezu sve delove biznis plana; |
• samostalno ili uz pomoć nastavnika da poveže sve urađene delove biznis plana; |
• Izrada celovitog biznis plana za sopstvenu biznis ideju; |
Učenički projekt-prezentacija poslovnog plana: Pozvati na javni čas uspešnog preduzetnika, predstavnike škole, lokalne samouprave i banaka za procenu realnosti i inovativnosti biznis plana. Prema mogućnosti nagraditi najbolje radove. U prezentaciji koristiti sva raspoloživa sredstva za vizualizaciju a posebno prezentaciju u power point-u. |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Svi stručni predmeti
OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
|
|
|
|
30 |
30 |
II |
|
|
|
|
60 |
60 |
CILJEVI PREDMETA
- Osposobljavanje za praktičnu primenu stečenih teorijskih znanja, praktičnih veština i stavova
- Osposobljavanje za pravilno i racionalno korišćenje opreme i uređaja, inventara i nameštaja za usluživanje gostiju
- Osposobljavanje za samostalno rukovanje, podešavanje i održavanje opreme i uređaja, inventara i nameštaja za usluživanje gostiju
- Razvijanje radnih navika, sigurnosti, preciznosti i odgovornosti u radu
- Osposobljavanje za radnu i profesionalnu odgovornost, preciznost i sigurnost pri radu
- Osposobljavanje za korišćenje sredstava zaštite na radu i zaštite životne sredine
- Osposobljavanje za pravilno ophođenje sa gostima i kolegama
- Osposobljavanje učenika za usluživanje gostiju na doručku
- Osposobljavanje učenika za obavljanje pripremnih i završnih radova u ugostiteljskim objektima
NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: |
prvi |
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Osnove ugostiteljskog usluživanja |
30 |
2. |
Usluživanje pića i napitaka |
60 |
Naziv modula: |
Osnove ugostiteljskog usluživanja |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za primenu sanitarnih i zdravstvenih propisa (standarda) iz oblasti lične i radne higijene |
• primenjuje mere zaštite od povreda na radu |
• Higijenski standardi i zaštita na radu |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Usluživanje pića i napitaka |
Trajanje modula: |
60 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za uspešnu komunikaciju sa gostima i zaposlenim osobljem u ugostiteljskim objektima |
• sasluša želje (potrebe) gosta i adekvatno na njih reaguje |
• Poslovna komunikacija |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Zdravstvena kultura
Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
34 časa |
Razred: |
prvi |
Ciljevi predmeta: |
1. Sticanje znanja, razvijanje veština, usvajanje vrednosti i formiranje stavova koji su pretpostavka za uspešan, odgovoran i angažovan život u demokratskom društvu; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
JA, MI I DRUGI |
• Podsticanje učenika na međusobno upoznavanje |
• Analizira svoje osobine i da ih predstavi drugima |
• Lični identitet |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
KOMUNIKACIJA U GRUPI |
• Osposobljavanje učenika za komunikaciju u grupi |
• Iskaže, obrazloži i brani mišljenje argumentima |
• Samopouzdano reagovanje |
• Realizacija programa treba da se odvija u skladu sa principima aktivne, problemske i istraživačke nastave sa stalnim refleksijama na odgovarajuće pojave iz društvenog konteksta prošlosti i sadašnjosti. Ocenjivanje |
ODNOSI U GRUPI/ ZAJEDNICI |
• Osposobljavanje učenika za rad u grupi/timu i međusobnu saradnju |
• Radi u grupi/timu |
• Saradnja |
|
|
• Osposobljavanje učenika da prepoznaju primere nasilje u svojoj sredini i preuzmu odgovornost za sopstveno ponašanje u takvoj situaciji |
• Prepozna i objasni vrste nasilja |
• Posredovanje |
Okvirni broj časova po temama |
Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
32 časa |
Razred: |
drugi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
PRAVA I ODGOVORNOSTI |
• Upoznavanje učenika sa vrstama prava i prirodom (univerzalnost, celovitost, nedeljivost) |
• Objasni značenje i smisao ljudskih prava |
• Potrebe i prava |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
PLANIRANJE I IZVOĐENJE AKCIJE |
• Podsticanje učenika na aktivnu participaciju u životu škole |
• Identifikuje probleme u svojoj lokalnoj zajednici/ školi |
• Izbor problema |
• Nastavnik treba da pruži neophodnu pomoć i podršku učenicima u pripremi i realizaciji aktivnosti, a zajedno sa grupom da obezbedi povratnu informaciju o njenoj uspešnosti. Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
30 časova |
Razred: |
treći |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
DEMOKRATIJA I POLITIKA |
• Razumevanje pojmova demokratija, politika, vlast, građanski život |
• Objasni pojmove demokratija, politika, vlast, građanski život |
• Demokratija, politika i vlast |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
GRAĐANIN I DRUŠTVO |
• Sagledavanje uloge građanina/građanke u demokratskom društvu |
• Razume političko određenje pojma građanin/građanka |
• Odnos države i građanskog društva |
|
GRAĐANSKA I POLITIČKA PRAVA I PRAVO NA GRAĐANSKU INICIJATIVU |
• Upoznavanje učenika sa suštinom građanskih prava i pravom na građansku inicijativu |
• Objasni pojam ljudskih prava |
• Pravo na građansku inicijativu |
• Nastavnik treba da pruži neophodnu pomoć i podršku učenicima u pripremi i realizaciji aktivnosti, a zajedno sa grupom da obezbedi povratnu informaciju o njenoj uspešnosti. Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
PLANIRANJE KONKRETNE AKCIJE |
• Podsticanje i osposobljavanje učenika za planiranje zajedničkih akcija i projekata u lokalnoj zajednici |
• Identifikuje probleme u svojoj lokalnoj zajednici |
• Izbor problema |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Istorija
- Sociologija sa pravima građana
POSLOVNA INFORMATIKA U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU
Naziv predmeta: |
POSLOVNA INFORMATIKA U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU |
Godišnji fond časova: |
64 časa |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta |
- Razvoj sposobnosti za primena računarstva i informatike u ugostiteljstvu i turizmu |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Tabelarni proračuni |
• Unapređenje znanja i veština učenika |
• razlikuje apsolutno i relativno adresiranje |
• Apsolutno i relativno adresiranje |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Ako škola nije u mogućnosti da obezbedi dovoljan broj kompleta, predvideti rad u grupama tako da najviše dva učenika rade zajedno Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama Ukoliko je fond časova 58, nastavnik smanjuje broj časova u temama prema sopstvenoj proceni.
|
Obrada crteža na računaru |
• Upoznavanje učenika sa obradom crteža na računaru |
• locira osnovne opcije programa za obradu crteža |
• Priprema i projektovanje crteža |
|
Obrada video i audio zapisa |
• Upoznavanje učenika sa obradom video i audio zapisa na računaru |
• obavlja prenos video zapisa sa digitalnog kamkordera na računar |
• Upotreba digitalnog kamkordera i prenos video zapisa sa digitalnog kamkordera na računar |
|
Obrada digitalne fotografije na računaru |
• Upoznavanje učenika sa obradom digitalne fotografije na računaru |
• koristi osnovne opcije digitalnog fotoaparata |
• Prenos fotografija sa digitalnog fotoaparata na računar |
|
Prezentacije |
• Unapređenje znanja i veština učenika u korišćenju programa za kreiranje prezentacija |
• dodaje multimedijalne sadržaje u prezentaciju |
• Dodavanje multimedijalnih sadržaja u prezentaciju (slika, zvuka, muzike, video zapisa) |
|
Internet prezentacije |
• Unapređenje znanja i veština učenika u korišćenju Internet tehnologija |
• opiše vrste Internet prezentacija |
• Vrste Internet prezentacija, izvori i sadržaji u kreiranju |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Matematika
- Računarstvo i informatika
- Marketing u turizmu i ugostiteljstvu
- Preduzetništvo
Naziv predmeta: |
BARSKO POSLOVANJE |
Godišnji fond časova: |
64 |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta: |
- Osposobljavanje učenikada uz primenu higijenskih standarda u ugostiteljstvu izvrši pripremne i završne radove u baru; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Higijenski standardi u baru |
• Sticanje znanja o sanitarno zdravstvenim propisima iz oblasti lične i radne higijene; |
• navede i primeni sanitarne i zdravstvene propise iz oblasti lične i radne higijene |
• Pojam uloga i zadaci higijene u ugostiteljstvu; |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Realizacija nastave: Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Pripremni i završni radovi u baru |
• Sticanje znanja o pripremnim i završnim radovima u baru. |
• objasni pripremne i završne radove; |
• Ugostiteljski objekti i usluge |
|
Poslovna komunikacija |
• Sticanje osnovnih znanja o pravilima poslovnog bontona u ugostiteljstvu; |
• poznaje pravila poslovnog bontona u ugostiteljstvu; |
• Komunikacija i poslovni bonton; |
|
Poznavanje, serviranje i usluživanje pića, napitaka i jednostavnijih jela |
• Osposobljavanje učenika da uslužuje goste pićem, napitcima i jednostavnim hladnim i toplim jelima. |
• klasifikuje pića, napitke i jednostavna jela prema grupama iz instrumenata ponude; |
• Alkoholna pića (podela, vrste, osobine, primena, priprema, serviranje i usluživanje); |
|
Priprema barskih mešavina |
• Osposobljavanje učenika da priprema barske mešavine pred gostima koristeći potrebne sastojke, inventar i opremu. |
• klasifikuje barske mešavine prema grupama iz instrumenata ponude; |
• Podela barskih mešavina; |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Higijenski standardu ugostiteljstvu
- Zdravstvena kultura
- Usluživanje
MARKETING U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU
Naziv predmeta: |
MARKETING U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU |
Godišnji fond časova: |
60 časova |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
Osposobljavanje učenika za uspešne marketinške i prodajne tehnike u oblasti pružanja usluga u turizmu i ugostiteljstvu |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod u marketing u turizmu |
• Upoznavanje učenika sa pojmom i etapama razvoja marketinga u turizmu |
• navodi definiciju pojma marketinga; |
• Pojam marketinga; |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Turističko tržište i primena marketinga |
• Upoznavanje učenika sa turističkim tržištem (ponuda i tražnja) |
• navodi definiciju turističkog tržišta; |
• Pojam i osobine turističkog tržišta; |
|
Instrumenti marketing miksa |
• Osposobljavanje učenika za primenu instrumenata marketing miksa |
• navodi definiciju turističkog proizvoda; |
• Pojam turističkog proizvoda; |
|
Ponašanje potrošača u procesu kupovine u turizmu |
• Upoznavanje učenika sa ponašanjem potrošača u kupovini |
• definiše faktore koji utiču na ponašanje ljudi kao potrošača; |
• Osnovni faktori društvenog okruženja; |
|
Istraživanje turističkog tržišta i formiranje marketinške baze podataka |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim tehnikama istraživanja tržišta i bazom podataka |
• objasni postupak istraživanja tržišta u realnom okruženju; |
• Marketing - informacioni sistemi i njegovi elementi; |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Kuvarstvo
- Osnove turizma i ugostiteljstva
- Ekonomika i organizacija turističkih i ugostiteljskih preduzeća
- Preduzetništvo
Naziv predmeta: |
OPŠTA TURISTIČKA GEOGRAFIJA |
Godišnji fond časova: |
60 časova |
Razred: |
Treći |
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje znanja o turističko - geografskom prostoru i kretanju u njemu |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Prostor i turizam |
• Sticanje znanja o predmetu, zadatku i ciljevima turističke geografije i o elementima turističkih kretanja |
• definiše turističko geografske pojmove |
• Predmet, zadatak i povezanost turističke geografije sa drugim naukama |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave i učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Turističke vrednosti |
• Sticanje znanja o pojmu, vrstama i atraktivnostima turističkih vrednosti |
• definiše turističke vrednosti i njihova svojstva |
• Klasifikacija turističkih vrednosti (geomorfološke, hidrografske vrednosti svetskog mora, hidrografske vrednosti kopnenih voda, klimatske turističke vrednosti, biogeografske vrednosti, pejzažne turističke vrednosti, manifestacione, ambijentalne, umetničke i etnosocijalne) |
|
Saobraćaj i turizam |
• Usvajanje znanja o ulozi saobraćaja u turizmu i njihovoj uzajamnoj povezanosti |
• navede vrste saobraćaja |
• Prednosti i nedostaci pojedinih vrsta saobraćaja |
|
Faktori turističkih kretanja |
• Analiza uticaja ekonomskih i političkih, organizacionih i kulturnih faktora na razvoj turizma |
• navede podelu faktora turističkih kretanja |
• Podela faktora (ekonomski, politički, organizacioni i kulturni) |
|
Turistička kretanja i turistički pravci |
• Sticanje znanja o oblicima, vrstama i pravcima turističkih kretanja |
• definiše turističko kretanje |
• Podela turistički kretanja prema vrstama saobraćaja |
|
Turistički lokaliteti, mesta, centri i regije |
• Upoznavanje učenika sa pojmovima turistički lokalitet, mesto, centar i regija |
• navede osobenosti turističkog lokaliteta, mesta, centra i regije |
• Turistički lokaliteti, mesta, centri i regije |
|
Turističke regije Evrope |
• Sticanje znanja o prirodnim i antropogenim turističkim vrednostima Evrope |
• imenuje prirodne turističke regije Evrope i ukaže na njihov položaj |
• Primorske turističke regije Evrope, Mediteran |
|
Ostale turističke regije sveta |
• Sticanje znanja o prirodnim i antropogenim turističkim vrednostima ostalih turističkih regija sveta |
• imenuje ostale turističke regije sveta i ukaže na njihov položaj |
• Ostale primorske turističke regije sveta |
|
Savremeni trendovi i perspektive razvoja turizma |
• Razumevanje međusobnog uticaja turizma i geografske sredine |
• objasni uticaj turizma na geografsku sredinu |
• Savremeni trendovi u turizmu (eko turizam, etno turizam, sajamski turizam, kombinovanje različitih oblika turizma itd.) |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Istorija
- Zdravstvena kultura
- Marketing u turizmu i ugostiteljstvu
B: IZBORNI OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI
(sedma godina učenja)
Naziv predmeta: |
STRANI JEZIK I (sedma godina učenja) |
Godišnji fond časova: |
30 |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
Razvijanje saznajnih i intelektualnih sposobnosti i sticanje pozitivnog odnosa prema drugim kulturama uz uvažavanje različitosti i usvajanje znanja i umenja potrebnih u komunikaciji na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku, kako u svakodnevnom životu tako i u poslovnom okruženju. |
CILJ |
ISHODI NA KRAJU TREĆEG RAZREDA |
PREPORUČENE TEME |
KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
SLUŠANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje usmenog govora |
• razume osnovne poruke i zahteve iskazane jasnim standardnim jezikom kada je reč o bliskim temama (škola, posao, hobi) |
• Svakodnevni život (generacijski konflikti i načini prevazilaženja) |
1. Predstavljanje sebe i drugih
|
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA Važan cilj u učenju stranog jezika u srednjim stručnim školama je ovladavanje jezikom struke, i to u onolikoj meri koja je neophodna da se jezik koristi radi informisanosti i osposobljenosti za jednostavnu komunikaciju u usmenom i pisanom obliku na stranom jeziku. Taj segment nastave stranog jezika koji se progresivno uvećava od 20 do 50% tokom četvorogodišnjeg obrazovanja mora da bude jasno definisan i u skladu sa ishodima vezanim za kvalifikacije struke. Stoga je spektar tekstova koji se preporučuju veliki: šematski prikazi, uputstva o primeni aparata, instrumenata ili pak materijala, hemikalija, recepti, deklaracije, kraći stručni tekstovi čiji je sadržaj relevantan za tematske sadržaje stručnih predmeta, izveštaji, katalozi, programi sajamskih aktivnosti i sl. Veoma je bitno u radu sa takvim tekstovima odrediti dobru didaktičku podršku. Dobro osmišljeni nalozi upućuju na to da određene tekstove, u zavisnosti od težine i važnosti informacija koje oni nose, treba razumeti globalno, selektivno ili pak detaljno. Produktivne veštine treba ograničiti na strogo funkcionalnu primenu realnu za zahteve struke. To podrazumeva pisanje kratkih poruka, mejlova u okviru poslovne komunikacije (porudžbenice, reklamacije, zahtevi, molbe) i vođenje usmene komunikacije koja omogućava sporazumevanje na osnovnom nivou bilo u direktnom kontaktu sa sagovornikom ili u telefonskom razgovoru. Predviđen je po jedan pismeni zadatak u svakom polugodištu. |
ČITANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje pročitanih tekstova |
• razume jednostavnije tekstove (standardna pisma, informacije o procesu rada u struci) koji su pisani običnim jezikom ili jezikom struke |
STRUČNE TEME • Zanimanja, opisi poslova i zaduženja u domenu ugostiteljstva GRAMATIČKI SADRŽAJI
|
||
GOVOR |
• jednostavnim sredstvima opiše status i obrazovanje, buduće zaposlenje |
|||
PISANJE |
• popunjava račune, priznanice i hartije od vrednosti |
|||
MEDIJACIJA |
• Sažima sadržaj teksta, filma, razgovara i sl. |
|||
MEDIJSKA PISMENOST |
• identifikuje različita gledišta o istoj temi |
|||
ZNANJA O JEZIKU |
• korektno upotrebljava jednostavne strukture koristeći zavisne rečenice (uz određene sistemske elementarne greške koje globalni smisao ne dovode u pitanje) |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Sociologija sa pravima građana
- Određeni sadržaji stručnih predmeta
Naziv predmeta: |
IZABRANI SPORT |
Godišnji fond: |
32 ili 30 |
Razred: |
drugi ili treći |
Ciljevi predmeta: |
1. Cilj nastave predmeta - izabrani sport jeste da učenici zadovolje svoja interesovanja i potrebe za sticanjem znanja, sposobnosti za bavljenje sportom kao integralnim delom fizičke kulture i nastojanje da stečena znanja primenjuju u životu (stvaranje trajne navike za bavljenje sportom i učešćem na takmičenjima); |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor: U prvom redu, sportovi koji se u određenom obimu obrađuju kroz nastavu fizičkog vaspitanja: - atletika 1. sportovi |
• Upoznavanje učenika sa vrednostima sporta |
• teorijski objasni vrednosti fizičkih aktivnosti pri učestvovanju u sportskoj igri; |
• Programski sadržaji fizičkog vaspitanja-izabranog sporta čini sledeća struktura: TEORIJSKO OBRAZOVANJE • upoznavanje učenika vrednostima izabranog sporta; Minimalni obrazovni zahtevi: • Predmetni nastavnici utvrđuju minimalne obrazovne zahteve, u skladu sa usvojenim programom za svaki izabrani sport. Pod tim se podrazumeva: PROGRAM PO IZBORU UČENIKA • RITMIČKA GIMNASTIKA I NARODNI PLESOVI • SPORTSKA IGRA (po izboru) RUKOMET FUDBAL KOŠARKA ODBOJKA PLIVANJE BORILAČKE VEŠTINE KLIZANJE I SKIJANJE |
Nastava fizičko vaspitanje - izabrani sport je izborni predmet i realizuje se u okviru redovne nastave sa jednim ili dva časa nedeljno koji se unosi u raspored časova škole. Časovi se upisuju prema redovnom rasporedu časova u rubriku dnevnika pod nazivom - izabrani sport (npr. atletika) i posebno se numerišu; OSNOVNE KARAKTERISTIKE PROGRAMA Osnovne karakteristike programu su: Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor. U prvom redu, sportovi koji se u određenom obimu obrađuju kroz nastavu fizičkog vaspitanja: • atletika; Sportovi za koje je zainteresovana lokalna sredina, odnosno lokalna samouprava. Didaktičko-metodičko uputstvo za realizaciju časova izabrane sportske grane (izbornog sporta) časove izabrane sportske grane potrebno je sa metodičkog stanovišta u što većoj meri prilagoditi modelu časa fizičkog vaspitanja; II ORGANIZACIJA VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA sadržaji nastave fizičko vaspitanje - izabrani sport mogu se realizovati u objektima škole, na odgovarajućim vežbalištima - objektima van škole, pod uslovom da se nalaze u blizini škole ili da je za učenike organizovan namenski prevoz (sportska hala, bazen, otvoreni tereni, klizalište, skijalište itd.); III PLANIRANJE VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA planiranje obrazovno-vaspitnog rada sprovode nastavnici u skladu sa osnovnim principima planiranja nastave fizičkog vaspitanja. Godišnji plan rada je obavezni oblik nastavnog planiranja iz koga proističu mesečni i nedeljni planovi rada; IV PRAĆENJE I OCENJIVANJE Praćenje i vrednovanje postignuća učenika 1. Praćenje i vrednovanje motoričkih sposobnosti vrši se na osnovu savladanosti programskog sadržaja kojim se podstiče razvoj onih fizičkih sposobnosti za koje je ovaj uzrast kritičan period zbog njihove transformacije pod uticajem fizičkih aktivnosti - koordinacija, gipkost, ravnoteža, brzina, snaga i izdržljivost. Pedagoška dokumentacija i didaktički materijal Obavezna pedagoška dokumentacija je: |
Naziv predmeta: |
ISTORIJA (ODABRANE TEME) |
Godišnji fond časova: |
30 |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
1. Sticanje humanističkog obrazovanja i razvijanje istorijske svesti; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Selo i grad nekad i sad |
• Proširivanje znanja o promenama u načinu života gradskog i seoskog stanovništva kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja različitih tipova naselja od praistorije do savremenog doba; |
• Naselja u praistoriji (primeri Vinče i Lepenskog Vira).
|
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave: Mesto realizacije nastave: Ocenjivanje: Okvirni broj časova po temama: |
Preporuke za realizaciju nastave: |
||||
Kultura odevanja i ishrane nekad i sad |
• Proširivanje znanja o promenama u načinu odevanja i ishrani kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja kulture odevanja od antike do savremenog doba; |
• Kultura odevanja od antike do danas (materijali, način obrade i bojenje, razlike u odevanju kod pripadnika različitih društvenih grupa; pojava veštačkih materijala, stilovi u odevanju, modne kuće, pojava modne industrije, svakodnevna i svečana odeća, džins kao karakteristika odevanja mladih u čitavom svetu; nakit, frizure, šminka, parfemi...). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Vojska, oružje i rat nekad i sad |
• Proširivanjeznanja o razvoju vojne tehnike i promenama u načinu ratovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja ratova i vojne organizacije i tehnike od antike do savremenog doba; |
• Vojska, oružje i rat kroz istoriju (vojnička oprema - odeća, oklopi, štitovi, oružje; rodovi vojske, opsadne sprave, uvežbavanje ratničkih veština, viteški turniri, megdani, pojava vatrenog oružja - od primitivnih pušaka arkebuza i musketa do razorne artiljerije; uvođenje stajaće vojske, razvoj moderne vojne strategije i taktike - pojava generalštaba, uniforme i vojna odlikovanja; vojno obrazovanje, život vojnika u ratu i miru; žene u vojsci; međunarodne konvencije o pravilima ratovanja, najveće vojskovođe). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Novac i banke kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o ulozi novca i banaka u ekonomskim sistemima kroz istoriju. |
• uoči osnovne karakteristike i funkcije novca od antike do savremenog doba; |
• Numizmatika (kao nauka o postanku, razvoju i upotrebi kovanog novca). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Verski život i običaji kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o verovanjima i običajima u prošlosti i sadašnjosti. |
• uoči osnovna obeležja verovanja od praistorije do savremenog doba; |
• Verovanja u starom Egiptu i Mesopotamiji (zagrobni život, balsamovanje, horoskopi, astrologija, obredi i ritualni predmeti...). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Komunikacije, putovanja i turizam nekad i sad |
• Uočavanje značaja komunikacija i njihovog razvoja u istoriji društva. |
• opiše razvoj komunikacija od praistorije do savremenog doba; |
• Komunikacije, putovanja i turizam kroz istoriju (uticaj trgovine i vojnih pohoda na razvoj komunikacija; hodočašća - sveta mesta, misionari; značajni sajmovi, razvoj poštanskog, telegrafskog, telefonskog, železničkog, automobilskog i avionskog saobraćaja; auto i avio klubovi, novine i novinarstvo, Internet, otkrivanje novih destinacija, gostionice i hoteli, banje). |
Preporuke za realizaciju nastave: D. M. Acović, Heraldika i Srbi, Beograd 2008. |
Društveni i porodični život kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju društvenog i porodičnog života kroz istoriju. |
• identifikuje osnovna obeležja društvenog života od antike do danas; |
• Društveni život od antike do danas (igre, gozbe, ples uz muziku, muzički instrumenti, pozorište, maskiranje, trubaduri, vlasteoske gozbe: žongleri, putujući svirači i zabavljači; balovi, pozorište u doba Šekspira i Molijera, nastanak opere, književne družine i čitališta, koncerti, bioskopi, igre na sreću, savremena popularna muzika). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Fotografija, film, radio i televizija kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o razvoju fotografije, filma, radija i televizije kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja fotografije, filma, radija i televizije kroz istoriju; |
• Značaj fotografije, filma, radija i televizije (kao tehničkih dostignuća, načina umetničkog izražavanja, sredstava masovne komunikacije, saznavanja i obrazovanja, i kao istorijskih izvora). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Briga o telu i zdravlju kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju zdravstvene kulture kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja zdravstvene kulture od antike do danas; |
• Briga o telu i zdravlju od antike do danas (bolesti ljudi, higijenski uslovi, epidemije, razvoj medicine, medicinski instrumenti, lekovi i lekovito bilje, zdravstvene ustanove - manastirske bolnice, sanatorijumi, stacionari, domovi zdravlja, apoteke; načini zdravstvene zaštite i preventive, humanitarne organizacije). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Grbovi i zastave nekad i sad |
• Produbljivanje znanja o razvoju grbova i zastava i njihovom značaju u istoriji. |
• uoči osnovna obeležjarazvoja grbova i zastava kroz istoriju; |
• Uloga i značaj grbova i zastava (kao simbola države, nacije, vladara, vojske, grada, ustanove, preduzeća, političke organizacije, sportskog društva...; pojava grbova u XII veku - porodični grbovi na štitovima kao način raspoznavanja vitezova na turnirima i u ratnim pohodima; grbovi na zastavama, novcu, pečatima, poštanskim markama, spomenicima, šlemovima...; najčešći heraldički simboli; pojava prvih zastava - veksilum - zastava rimskih careva, labarum - zastava Konstantina Velikog; osnovni elementi zastava). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Sport nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju sportskog života kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja sporta od antike do savremenog doba; |
• Uloga i značaj sporta od antike do savremenog doba (sport kao deo brige o zdravlju i kao zabava; sport i Olimpijske igre u antičkoj Grčkoj kao osnov sportskih igara savremenog doba; sportska nadmetanja kroz istoriju - najpopularniji sportovi, amaterski i profesionalni sport, moderne Olimpijske igre). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Geografija
- Sociologija sa pravima građana
- Građansko vaspitanje
- Verska nastava
- Likovna kultura
- Muzička kultura
Naziv predmeta: |
LIKOVNA KULTURA |
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta: |
1. Razvijanje stvaralačkog mišljenja, vizuelnog opažanja, kritičkog mišljenja, individualnosti i samopouzdanja u samostalnom likovnom izražavanju, radoznalosti i maštovitosti; |
Planiranje i organizacija nastave |
1. Prilikom izrade godišnjeg plana, od 15 ponuđenih tema treba odabrati najmanje 4. Minimalno vreme za realizaciju jedne teme je pet časova. Nastavnik formira program birajući teme prema: |
TEME |
CILJEVI: |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Digitalna fotografija |
• Osposobljavanje za primenu digitalne fotografije u nastavi, svakodnevnom životu i radu; |
• fotografiše celinu i detalj pod različitim uslovima osvetljenja; |
• Primena digitalne fotografije u nastavi, svakodnevnom životu i budućoj profesiji, digitalna fotografija kao savremeni umetnički medij; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Primitivna plemenska umetnost |
• Sticanje znanja o pojavi, značaju i funkciji umetnosti u praistoriji; |
• navede ulogu primitivne plemenske umetnosti u praistorijsko i savremeno doba; |
• Primitivna plemenska umetnost od praistorije do savremenog doba; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Civilizacije prošlosti |
• Upoznavanje sa značajnim spomenicima kulture; |
• objasni značaj očuvanja spomenika kulture; |
• Civilizacija - pojam; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Ktitori, mecene i kolekcionari |
• Sagledavanje vrednosti i značaja umetničkih dela iz ugla investitora; |
• objasni ulogu i značaj ktitora, mecena i kolekcionara u istoriji umetnosti; |
• Pojmovi: ktitor, mecena, kolekcionar; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost recikliranja |
• Osposobljavanje za kreativno preoblikovanje materijala za reciklažu; |
• objasni značaj recikliranja; |
• Uklanjanje otpada u velikim gradovima, vreme raspadanja pojedinih materijala, značaj recikliranja, uloga i značaj umetnosti u očuvanju životne sredine i smanjenju siromaštva; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost i nauka |
• Formiranje celovite slike o povezanosti umetnosti, nauke i različitih delatnosti; |
• navede primere povezanosti umetnosti i nauke, nastavnih predmeta i različitih delatnosti; |
• Povezanost nauke i umetnosti; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost XXI veka |
• Upoznavanje sa uticajem tehnologije na umetnost XXI veka; |
• objasni uticaj tehnologije na umetnost XXI veka; |
• Tradicionalni i savremeni mediji u XXI veku; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Ambijent i prostor |
• Osposobljavanje za estetsko preoblikovanje elemenata enterijera i oblikovanje prostora; |
• opiše uticaj ambijenta na raspoloženje, ponašanje i radni učinak; |
• Uticaj ambijenta na raspoloženje, ponašanje i radni učinak; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Strip |
• Formiranje celovite slike o stripu kao savremenom umetničkom mediju; |
• prepozna umetnički crtež u stripu; |
• Pojmovi: strip, manga, čibi, grafički roman; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Znameniti srpski umetnici |
• Upoznavanje sa znamenitim srpskim umetnicima i razumevanje značaja njihovih dela; |
• navede nekoliko znamenitih srpskih umetnika; |
• Znameniti srpski umetnici, izbor nastavnika; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: |
Tragom nasleđa |
• Osposobljavanje učenika za izradu promotivnog rada; |
• prikuplja informacije iz različitih izvora; |
• Značaj kvalitetne promocije u budućoj profesiji; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: |
Neobična umetnost |
• Podsticanje inovativnosti u likovnom izražavanju; |
• predloži netradicionalni materijal za rad; |
• Vizuelni prikaz: neobične ideje, umetnička dela na neuobičajenoj podlozi ili od neuobičajenih materijala; |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Arhitektura Srbije |
• Upoznavanje sa odlikama arhitekture na tlu Srbije; |
• navede nekoliko značajnih spomenika i građevina u Srbiji; |
• Znameniti spomenici i zgrade -obeležja svetskih gradova; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju teme: Internet: |
Ulična umetnost |
• Prepoznavanje umetničkih vrednosti u supkulturi; |
• prepozna estetske i idejne vrednosti ulične umetnosti; |
• Pojmovi: ulična umetnost, murali, grafiti, tagiranje; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju teme: Internet: |
Vremeplov |
• Formiranje opšte slike o promenama u umetnosti tokom istorije. |
• navede uzroke promena u umetnosti tokom istorije; |
• Svakodnevni život, pronalasci, otkrića, važni istorijski događaji i ličnosti, odevanje, nameštaj, arhitektura, likovna umetnost, muzika, pozorište, ples, sport, zabava... od kritsko-mikenske kulture do kraja XX veka; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Muzička kultura
- Srpski jezik i književnost
- Istorija
- Hemija
- Matematika
- Računarstvo i informatika
Naziv predmeta: |
MUZIČKA KULTURA |
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta |
1. Osposobljavanje učenika za razlikovanje obeležja stilova različitih muzičkih žanrova; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Klasična muzika (opšta muzička analiza i teorija kroz slušanje muzike |
• Osposobljavanje učenika za razlikovanje muzičkih stilova od prvobitne zajednice do 21. veka. |
• Prepoznaje i razlikuje odlike stilova u muzičkom izražavanju od prvobitne zajednice do danas. |
• Značaj muzike u životu i društvu: prvobitna zajednica, stari vek i razvoj muzike u srednjem veku (duhovna i svetovna muzika) |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Opera i balet |
• Značaj korelacije između teksta, muzičkog i scenskog izvođenja |
• Razume međusobnu povezanost teksta, muzike i pokreta. |
• opere: Bize Ž.: Karmen, Verdi Đ.: Trubadur, Rosini Đ.: Seviljski berberin, Pučini: Toska, Boemi, |
|
Tradicionalna muzika (narodne pesme, igre, plesovi) |
• Osposobljavanje učenika za prepoznavanje i razlikovanje kulture i tradicije kako svog tako i drugih naroda |
• Prepoznaje estetske vrednosti u kulturi svog i naroda drugih zemalja uočavanjem karakterističnih obeležja muzike svetske narodne baštine. |
• Izvorno pevanje tradicionalnih kompozicija sa našeg i susednih područja. Kola i narodne igre Srbije i susednih zemalja. |
|
Džez i bluz muzika |
• Sposobnost prepoznavanja kriterijuma koji se odnose na ritmičku strogost i improvizovanje melodije kao karakteristika određene vrste muzike (džez, bluz) |
• Prepoznaje kriterijume koji se odnose na načine nastajanja melodijsko ritmičkih obrazaca različitih muzičkih žanrova. |
• Džez i bluz: |
|
Horsko pevanje |
• Osposobljavanje učenika za zajedničko izvođenje |
• Prepoznaje i realizuje elemente zajedničkog muziciranja |
• slobodan izbor kompozicija prema mogućnostima izvođača |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Likovna kultura
- Fizičko vaspitanje
- Srpski jezik i književnost
- Matematika
- Ekologija i zaštita životne redine
- Geografija
- Verska nastava
- Građansko vaspitanje
PROGRAM ZAVRŠNOG ISPITA ZA OBRAZOVNI PROFIL KONOBAR
CILJ ZAVRŠNOG ISPITA
Završnim ispitom proverava se da li je učenik, po uspešno završenom obrazovanju za obrazovni profil konobar, stekao stručne kompetencije propisane Standardom kvalifikacije.
STANDARD KVALIFIKACIJE
1. Naziv kvalifikacije: Konobar
2. Područje rada: Trgovina, ugostiteljstvo i turizam
3. Nivo kvalifikacije: III
4. Trajanje obrazovanja: tri godine
5. Svrha kvalifikacije: usluživanje gosta hranom i pićem.
6. Stručne kompetencije:
- Održavanje higijene i zdravstveno-bezbednosnih uslova
- Obavljanje pripremnih i završnih radova sprovođenjem restoranske procedure
- Prijem gosta i porudžbine
- Usluživanje gosta pićem
- Usluživanje gosta hranom
- Izvršavanje administrativnih poslova
7. Opis rada
Stručna kompetencija |
Jedinice kompetencije |
Održavanje higijene i zdravstveno-bezbednosnih uslova |
- Održava higijenu radnog prostora, radnih površina, opreme i inventara |
Obavljanje pripremnih i završnih radova sprovođenjem restoranske procedure |
- Upoznaje se sa dnevnom ponudom hrane i pića |
Prijem gosta i porudžbine |
- Smešta goste |
Usluživanje gosta pićem |
- Uslužuje aperitive, didžestive, napitke |
Usluživanje gosta hranom |
- Uslužuje predjela |
Izvršavanje administrativnih poslova |
- Naplaćuje račun |
STRUKTURA ZAVRŠNOG ISPITA
Završni ispit za učenike koji su se školovali po Nastavnom planu i programu za obrazovni profil konobar realizuje se kroz praktični rad.
PRIRUČNIK O POLAGANJU ZAVRŠNOG ISPITA
Završni ispit sprovodi se u skladu sa ovim Pravilnikom i Priručnikom o polaganju završnog ispita za obrazovni profil konobar (u daljem tekstu Priručnik).
Priručnik izrađuje Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih (u daljem tekstu: Centar) u saradnji sa timom nastavnika iz škola u kojima se realizuje ovaj obrazovni profil.
Priručnik sadrži posebne preduslove za polaganje završnog ispita, okvir sa kriterijumima za ocenjivanje kompetencija, standardizovane radne zadatke za praktični rad i obrazac za ocenjivanje.
Centar dostavlja Priručnik svakoj školi koja ostvaruje Nastavni plan i program za obrazovni profil konobar.
Priručnik se može dopunjavati svake školske godine.
PREDUSLOVI ZA POLAGANJE ZAVRŠNOG ISPITA
Učenik polaže završni ispit u skladu sa Zakonom. Završni ispit može da polaže učenik koji je uspešno završio tri razreda srednje škole po Nastavnom planu i programu za obrazovni profil konobar.
U Priručniku su utvrđeni posebni preduslovi za polaganje završnog ispita u skladu sa nastavnim planom i programom.
ORGANIZACIJA ZAVRŠNOG ISPITA
Završni ispit se sprovodi u školskim kabinetima, školskim radionicama, ugostiteljskim objektima ili u drugim prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao u toku svog školovanja. Završni ispit za učenika se realizuje u jednom danu.
Za svakog učenika direktor škole imenuje mentora. Mentor je nastavnik stručnih predmeta koji je obučavao učenika u toku školovanja. Mentor pomaže učeniku u pripremama za polaganje završnog ispita u periodu predviđenom Nastavnim planom i programom.
Direktor imenuje stručnu ispitnu komisiju koju čine tri člana, kao i njihove zamenike. Ispitna komisija daje ocenu o stečenosti propisanih kompetencija. Komisiju čine:
- dva nastavnika stručnih predmeta za obrazovni profil, od kojih je jedan predsednik komisije; i
- predstavnik poslodavaca - stručnjak u datoj oblasti.
Saglasnost na članstvo predstavnika poslodavaca u komisiji, na predlog škola, daje Unija poslodavaca Srbije odnosno Privredna komora Srbije u saradnji sa Centrom. Bazu podataka o članovima ispitnih komisija, predstavnicima poslodavaca, vodi Centar.
Učenik koji je završio treći razred i koji je prijavio polaganje završnog ispita, stiče pravo da pristupi polaganju završnog ispita. U okviru perioda planiranog Nastavnim planom i programom za pripremu i polaganje završnog ispita, škola organizuje konsultacije i dodatnu pripremu učenika za sve radne zadatke, obezbeđujući potrebne uslove u pogledu prostora, opreme i vremenskog rasporeda.
RADNI ZADACI
U okviru završnog ispita učenik izvršava jedan složeni radni zadatak kojim se proveravaju propisane kompetencije.
Provera propisanih kompetencija sprovodi se na osnovu liste standardizovanih radnih zadataka, koja je sastavni deo Priručnika o polaganju završnog ispita. Učenik izvlači radni zadatak neposredno pred polaganje završnog ispita. Broj ponuđenih radnih zadataka, za učenike jednog odeljenja koji polažu završni ispit, mora biti najmanje 10% veći od broja učenika uz uslov da učenici rade različite zadatke.
OCENJIVANJE ZAVRŠNOG ISPITA
Ocenjivanje na završnom ispitu sprovodi ispitna komisija, na osnovu kriterijuma definisanih Priručnikom. Uspeh na završnom ispitu zavisi od ukupnog broja bodova koje je učenik stekao izvršavanjem radnog zadatka.
Radni zadatak se može oceniti sa najviše 100 bodova.
Svaki član ispitne komisije u svom obrascu za ocenjivanje radnog zadatka utvrđuje ukupan broj bodova. Na osnovu pojedinačnog bodovanja svih članova komisije utvrđuje se prosečan broj bodova za radni zadatak i unosi u Zapisnik o polaganju završnog ispita.
Kada kandidat izvršenjem radnog zadatka ostvari prosečnih 50 i više bodova, smatra se da je pokazao kompetentnost. Ukoliko je prosečan broj bodova na radnom zadatku manji od 50, smatra se da kandidat nije pokazao kompetentnost. U ovom slučaju ocena uspeha na završnom ispitu je nedovoljan (1).
Bodovi se prevode u uspeh prema sledećoj skali:
PROSEČAN BROJ BODOVA |
USPEH |
50-63 |
dovoljan (2) |
64-77 |
dobar (3) |
78-90 |
vrlo dobar (4) |
91-100 |
odličan (5) |
DIPLOMA I UVERENJE
Učenik koji je položio završni ispit stiče pravo na izdavanje Diplome o stečenom srednjem obrazovanju.
Uz Diplomu škola učeniku izdaje Uverenje o položenim ispitima u okviru savladanog programa za obrazovni profil.