Prethodni

ANATOMIJA I FIZIOLOGIJA
(za obrazovni profil FARMACEUTSKI TEHNIČAR - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

132

 

 

 

 

132

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje neophodnih stručnih znanja o anatomskoj građi, položaju i funkciji organa i organizma kao celine

- Shvatanje da je znanje iz anatomije i fiziologije osnov za izučavanje svih stručnih medicinskih predmeta

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Tkiva

8

Anatomija koštano-zglobnog sistema

13

Miologija

5

Anatomija kardiovaskularnog sistema

9

Anatomija respiratornog sistema

6

Anatomija digestivnog trakta

8

Anatomija urogenitalnog sistema

7

Anatomija sistema endokrinih žlezda

4

Anatomija nervnog sistema

8

Anatomija čulnih organa

5

Fiziologija tkiva i krvi

7

Fiziologija lokomotornog aparata

5

Fiziologija kardiovaskularnog sistema

7

Fiziologija respiratornog sistema

5

Fiziologija digestivnog trakta

6

Metabolizam i termoregulacija

5

Fiziologija urogenitalnog sistema

7

Fiziologija endokrinog sistema

5

Fiziologija nervnog sistema

8

Fiziologija čula

4

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Tkiva

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o vrstama i građi tkiva
  • znati vrste tkiva
  • razumeti osnove strukture tkiva
  • umeti da prepozna pod mikroskopom pojedine vrste tkiva
  • definicija tkiva, podela tkiva
  • epitelno, mišićno i nervno tkivo
  • potporna tkiva (kostno, hrskavičavo i vezivno tkivo)
  • krv, limfa
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija koštano-zglobnog sistema

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o postanku, razvoju, građi i podeli kostiju
  • sticanje znanja o građi i vrstama zglobova
  • znati osnove građe, način i postanak kostiju, sastav koštane srži
  • znati kriterijume za podelu kostiju
  • znati da pokaže i stručnim terminima opiše kosti glave
  • znati koje kosti pripadaju ramenom pojasu i slobodnom delu ruke, pojedinačno ih imenovati i opisati njihove glavne delove stručnom terminologijom
  • znati da na kosturu prepozna i stručnom terminologijom imenuje i opiše delove kostiju grudnog koša i kičmenog stuba
  • znati koje kosti čine karlicu i slobodni deo noge
  • znati da prepozna i stručno imenuje najmasivniju i najdužu kost čovečijeg organizma
  • znati strukturu zglobova i podelu zglobova prema njihovoj pokretljivosti
  • steći saznanja o najjačem i najosetljivijem zglobu čovečijeg organizma
  • umeti da na kosturu pokaže i stručnom terminologijom opiše najvažnije pokretne zglobove
  • građa i podela kostiju prema obliku i anatomskoj lokalizaciji
  • kosti glave (kosti lobanje i lica)
  • kosti ramenog pojasa i slobodnog dela ruke (kosti nadlakta, podlakta i šake)
  • kosti kičmenog stuba i grudnog koša (rebra i grudna kost)
  • kosti karličnog pojasa (karlica kao celina-dijametri), slobodnog dela noge (kosti nadkolenice, potkolenice i stopala)
  • podela zglobova po obliku i pokretljivosti
  • najvažniji zglobovi čovečijeg tela (rameni, lakatni, šačno-žbični, zglob kuka, kolena, gornji skočni zglob, zglob donje vilice...)
  • teorijska nastava
  • osteološka radionica: mozaično formiranje delova kostura - ruke, noge, kičmenog stuba...
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Miologija

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o građi, obliku i podeli mišića
  • shvatanje mesta i uloge mišića u izgradnji lokomotornog sistema
  • znati osnove građe mišića
  • znati kriterijume za podelu mišića prema obliku, građi i anatomskoj lokalizaciji
  • znati da pokaže glavne mišiće glave i vrata i da ih stručnom terminologijom imenuje i determiniše pripoje istih
  • znati mišićnu strukturu trupa i stručnom terminologijom imenovati najvažnije mišiće leđa, grudi i trbušne prese
  • znati da pokaže i imenuje mišiće karlice i međice a naročito glutealne regije, među njima i mišić koji se najviše koristi za davanje i.m. injekcija
  • znati građu, oblik i imena najvažnijih mišića, donjih i gornjih ekstremiteta kao i njihove pripoje znati da imenuje i pokaže najduži mišić čovečijeg tela
  • građa i podela mišića
  • mišići glave i vrata
  • mišići trupa (leđa, grudi i trbuha)
  • mišići ramena i ruku
  • mišići međice, mišići sedalnog predela i nogu
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija kardiovaskularnog sistema

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o topografiji srca, obliku, veličini i osnovnoj histološkoj strukturi
  • sticanje znanja o morfološkim karakteristikama vaskularnog sistema: arterija, vena i kapilara
  • spoznaja da srce i krvni sudovi čine nedeljiv sistem
  • znati totpografiju srca, oblik, veličinu i histološku građu
  • znati morfološke karakteristike srca i stručnim terminima ih imenovati: građa zida srca, srčane pregrade, pretkomore, komore, srčani zalisci
  • znati da objasni lokaciju delova sprovodnog sistema srca (SA čvor, AV čvor, AV snop...)
  • znati građu arterijskih krvnih sudova. a posebno najveće arterije čovečijeg organizma (aorte) i njene bočne i završne grane
  • znati da objasni sistem formiranja vena, a naročito gornje i donje šuplje vene i površinskih vena ruku
  • znati da objasni građu kapilarne mreže (glavni i pravi kapilari)
  • znati način formiranja najvećih limfnih sudova i mesta njihovog ulivanja u venski sistem (veliko grudno limfno stablo...)
  • građa srca i srčane kese
  • krvni sudovi srca
  • sprovodni sistem srca
  • arterije
  • vene, kapilari i krvni sudovi
  • veliki i mali krvotok
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula
  • radionica: sklapanje modela srca iz delova

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija respiratornog sistema

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o položaju i građi organa za disanje
  • razumevanje podele disajnih organa na organe koji sprovode vazduh i one u kojima se vrši razmena gasova
  • znati anatomsku lokalizaciju, građu i stručne nazive gornjih disajnih puteva (nos, ždrelo)
  • znati topografiju i građu donjih disajnih puteva (grkljan, dušnik, dušnice)
  • znati građu pluća i plućne maramice
  • imenovati stručnom terminologijom glavne delove pomenutih organa (režanj-segment-režnjić-alveola)
  • znati da imenuje i na slici pokaže nutritivne i funkcionalne krvne sudove pluća
  • građa gornjih disajnih puteva
  • građa donjih disajnih puteva
  • građa pluća i plućne maramice
  • krvni sudovi pluća
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija digestivnog trakta

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o položaju, obliku i građi organa koji čine sistem za varenje
  • sticanje stručnih znanja o građi žlezda pridodatih sistemu organa za varenje
  • znati da opiše položaj, oblik i građu usne duplje, ždrela i jednjaka
  • znati da locira organe: želudac, tanko i debelo crevo: imenuje ih stručnom terminologijom i pokaže njihove glavne delove
  • znati anatomsku lokalizaciju, građu i stručne nazive za organe: pljuvačne žlezde. jetru, žučne puteve i gušteraču
  • znati da pokaže puteve i mesta spajanja žlezda pridodatih sistemu organa za varenje sa glavnim digestivnim kanalom
  • građa usne duplje, pljuvačnih žlezda, ždrela i jednjaka
  • građa želuca, tankog i debelog creva i trbušne maramice
  • građa jetre, žučnih puteva i gušterače
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula
  • radionica: modelarno formiranje digestivnog aparata

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija urogenitalnog sistema

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje neophodnih stručnih znanja o građi mokraćnih organa
  • sticanje stručnih znanja o polnim organima
  • razumeti anatomsku povezanost mokraćnog i polnog sistema
  • znati položaj, oblik, veličinu i građu bubrega, uključujući sve njegove strukturne delove
  • znati pokazati (na slici, modelu) i stručno imenovati organe mokraćnih puteva
  • znati položaj, morfološke karakteristike i latinske nazive unutrašnjih i spoljašnjih ženskih polnih organa
  • znati anatomsku lokalizaciju, morfološke karakteristike i latinske nazive unutrašnjih i spoljašnjih muških polnih organa
  • građa bubrega
  • građa mokraćnih puteva
  • građa unutrašnjih muških polnih organa
  • građa spoljašnjih muških polnih organa
  • građa unutrašnjih ženskih polnih organa
  • građa spoljašnjih ženskih polnih organa
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija sistema endokrinih žlezda

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o položaju, obliku i građi žlezda sa unutrašnjim lučenjem
  • znati da pokaže na slici i modelu čoveka i stručno imenuje žlezde sa unutrašnjim lučenjem: hipofiza, štitna žlezda, paraštitna žlezda, gušterača, nadbubrežne žlezde, polne žlezde
  • znati glavne delove pomenutih žlezda i imena hormona koji se luče u tim delovima
  • građa hipofize, štitne i paraštitne žlezde
  • građa nadbubrežnih žlezda
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija nervnog sistema

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o podeli i građi organa koji čine nervni sistem, čoveka
  • sticanje stručnih znanja o moždanim ovojnicama i sastavu likvora
  • znati kriterijume za podelu nervnog sistema u morfološkom i funkcionalnom smislu
  • znati pokazati (na slici i modelu) i stručno imenovati pojedine delove centralnog nervnog sistema (kičmena moždina, moždani most, srednji mozak, međumozak, mali i veliki mozak, moždanice i moždane komore)
  • znati obeležiti anatomske strukture na preseku kičmene moždine (na crtežu kontrolnih testova)
  • znati nabrojati i stručno imenovati spletove kičmenih živaca i njihove najvažnije grane
  • znati latinske nazive moždanih živaca, njihova ishodišta i organe koje oživčavaju
  • znati glavne krvne sudove mozga i puteve centralnog nervnog sistema
  • podela nervnog sistema na centralni i periferni; somatski i vegetativni
  • građa kičmene moždine, produžene moždine, mosta i srednjeg mozga
  • građa međumozga, malog i velikog mozga
  • struktura moždanica, moždanih komora i sastav likvora
  • krvni sudovi mozga i putevi centralnog nervnog sistema
  • kičmeno moždinski živci (spletovi)
  • lobanjski živci
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija čulnih organa

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje neophodnih stručnih znanja o čulnim organima-vrste čula i građa
  • sticanje znanja o građi kože kao organu u kome su smešteni receptori senzibiliteta
  • znati vrste i lokalizaciju receptora (receptori za dodir, bol, toplo, hladno, visceroreceptori, kinestetički receptori, receptori za miris i ukus)
  • znati osnovu građe očne jabučice (omotače, i sadržaj očne jabučice)
  • znati anatomsku lokalizaciju i građu spoljašnjeg, srednjeg i unutrašnjeg uha
  • znati strukturu kože i kožnih adneksa
  • vrste receptora (receptori za bol, toplo, hladno, - visceroreceptori, kinestetički receptori, receptori za ukus i miris)
  • građa čula sluha i ravnoteže
  • građa oka, očne jabučice i pomoćni aparat oka
  • građa kože i kožnih adneksa
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija tkiva i krvi

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o funkcionalnim karakteristikama tkiva
  • shvatanje da čovečiji organizam poseduje sposobnost održavanja stabilnosti svoje unutrašnje sredine uprkos promenama u spoljašnjoj sredini
  • razumevanje uloga krvi i pojava karakterističnih za krv
  • znati funkcionalne karakteristike tkiva: epitelno, mišićno, nervno, kostno, hrskavičavo, vezivno, krvno, limfno
  • znati da je stalnost unutrašnje sredine preduslov za funkcionisanje svih organskih sistema u organizmu
  • znati uloge krvi: u disanju, ishrani, odbrani organizma, regulaciji telesne temperature, eliminaciji štetnih materija, regulatornu i transportnu funkciju
  • razumeti uzroke nastanka sedimentacije i hemolize i shvatiti njihovu međusobnu uslovljenost
  • razumeti pojam i značaj koagulacije krvi, znati faze ovog procesa i stručne nazive faktora koji je omogućavaju
  • znati kriterijume za podelu krvnih grupa i rezus faktora, koje krvne grupe postoje i procenat njihove zastupljenosti
  • uloge tkiva
  • homeostaza, membranski i akcioni potencijal, biološka reakcija tkiva
  • pregled funkcija krvi, uloge plazme i krvnih elemenata
  • hemoliza i sedimentacija eritrocita, koagulacija krvi
  • krvne grupe i rezus faktor
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija lokomotornog aparata

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o ulogama organa koji čine lokomotorni aparat (uloge kostiju, zglobova i mišića)
  • razumeti principe rada svih delova aparata za kretanje
  • shvatanje funkcionalne povezanosti kostiju, zglobova i mišića u jedinstvenu celinu - lokomotorni sistem
  • znati da objasni uloge kostne srži, dugih, kratkih i pljosnatih kostiju
  • znati koje su uloge zglobova i vrste pokreta u njima
  • znati uloge mišića glave i vrata
  • znati uloge i objasniti efekte rada mišića leđa, grudi i trbuha, a naročito prečage
  • znati da objasni koje su uloge mišića ramenog pojasa i ruke i efekte istih
  • znati osobine mišića karlice i nogu i umeti da objasni ulogu ovih mišića u kretanju
  • znati vrste i oblike mišićnih kontrakcija
  • shvatiti vezu između rada i zamora mišića i razumeti način funkcionisanja glatkih mišića
  • uloge kostiju, kostne srži i pokreti u zglobovima
  • uloge mišića glave, vrata i leđa
  • uloge mišića grudi, trbuha i međice
  • uloge mišića gornjih i donjih ekstremiteta
  • mišićne kontrakcije (vrste, oblik), rad i zamor mišića, osobine glatkih mišića
  • nastavna sredstva
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija kardiovaskularnog sistema

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o funkciji srca i krvnih sudova
  • shvatanje važne uloge ovog sistema u povezivanju svih životnih procesa u organizmu
  • razumeti pojam srčane pumpe i znati principe rada iste
  • umeti da uoči povezanost uloge malog i velikog krvotoka sa respiratornim i nutritivnim procesima
  • umeti da objasni faze srčanog ciklusa, stručno ih imenovati i znati dužinu njihovog trajanja
  • znati da objasni zakone srca (Starlingov zakon i zakon "sve ili ništa"), i opiše pojave vezane za srčani rad
  • sa razumevanjem znati da objasni automatizam srčane radnje (razdražljivost srca, sprovodljivost i kontraktilnost)
  • znati faktore koji regulišu srčani rad (autoregulacija, nervna, humoralna)
  • znati načine kretanja krvi u krvnim sudovima
  • razumeti pojmove krvnog pritiska i pulsa kao fenomena rada srca i cirkulacije, znati njihove normalne vrednosti
  • umeti da na osnovu već ranije stečenih znanja u ovom modulu ustanovi faktore koji regulišu cirkulaciju
  • srce kao pumpa; veliki i mali krvotok
  • srčani ciklus
  • zakoni srca, pojave vezane za rad srca
  • automatizam rada srca
  • regulacija rada srca
  • kretanje krvi u krvnim sudovima (arterijama, venama, kapilarima)
  • regulacija cirkulacije
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija respiratornog sistema

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o funkcijama organa za disanje
  • razvijanje saznanja o funkcionalnoj povezanosti sistema organa za disanje sa srčano-sudovnim i ostalim sistemima organizma
  • znati da objasni uloge organa koji čine disajne puteve i mehanizam ostvarivanja disajnih pokreta
  • razumeti pojmove plućnih volumena i kapaciteta, znati vrednosti i njihovu primenljivost u proceni funkcija respiratornog sistema
  • razumeti način razmene gasova u nivou pluća
  • znati načine transporta gasova (kiseonika i ugljen dioksida) krvlju
  • znati sa razumevanjem objasniti načine regulacije disanja (nervna i humoralna regulacija)
  • uloge disajnih puteva
  • mehanizam disajnih pokreta
  • plućni volumeni i kapaciteti
  • razmena gasova u nivou pluća
  • transport kiseonika i ugljen dioksida krvlju
  • regulacija disanja
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija digestivnog trakta

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o sekretornim procesima, varenju hranljivih materija u pojedinim delovima digestivnog sistema i motornim aktivnostima organa ovog sistema
  • znati da u usnoj duplji započinje proces varenja hrane
  • znati sastav, uloge i način lučenja pljuvačke
  • znati da u želucu hrana biva podvrgnuta pravom varenju, kao i sastav, uloge i način lučenja želudačnog soka
  • znati da se u tankom crevu odvija završna faza procesa razgradnje hranljivih materija pod uticajem žuči, enzima pankreasnog i crevnog soka
  • znati sastav, uloge i mehanizam lučenja žuči, pankreasnog i crevnog soka
  • znati najvažnije uloge jetre: sekretorna, metabolička, u deponovanju, u neutralizaciji otrovnih materija, u prečišćavanju, koagulaciji, regulisanju količine krvi i stvaranju krvnih ćelija
  • znati sastav i način formiranja fekalija
  • sa razumevanjem znati objasniti mesto i način resorpcije vode, hranljivih i mineralnih materija
  • znati vrste i lokalizaciju pokreta digestivnog kanala (gutanje, povraćanje, pokreti jednjaka, želuca, tankog i debelog creva, akt defekacije)
  • varenje u usnoj duplji, sastav, uloge i regulacija lučenja pljuvačke
  • varenje u želucu, sastav, uloge i načini lučenja želudačnog soka
  • varenje u crevima, osobine i mehanizam regulacije izlučivanja pankreasnog soka
  • crevni sok, uloge žuči, mehanizam izlučivanja
  • uloge jetre
  • varenje u debelom crevu, sastav i formiranje fekalija
  • resorpcija u digestivnom traktu
  • motorna aktivnost digestivnog trakta (gutanje, povraćanje, pokreti jednjaka, želuca, tankog i debelog creva i defekacija)
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Metabolizam i termoregulacija

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o prometu materija i energije u organizmu
  • shvatanje da je promet materija osnovni biološki proces
  • saznanje da organizam čoveka poseduje sposobnost održavanja svoje telesne temperature uprkos temperaturnim promenama spoljašnje sredine
  • znati da objasni šta je metabolizam, katabolizam i anabolizam
  • znati izvore energije koji zadovoljavaju energetske potrebe organizma
  • znati da masti kao izvor energije, imaju najveći značaj, ali će sa razumevanjem moći da objasni zašto su glavni izvor energije ugljeni hidrati, i da se belančevine u manjoj meri koriste kao energetske, a više kao gradivne materije
  • znati šta je glad i koji su simptomi gladi, te pojam apetita i sitosti
  • znati lokalizaciju centra za uzimanje hrane i način regulacije unošenja hrane
  • umeti da objasni pojam bazalnog metabolizma i znati njegove normalne vrednosti
  • znati da objasni pojam temperature, njene vrednosti i dozvoljena odstupanja i umeti da je izmeri
  • biti u stanju da objasni načine regulacije telesne temperature (hemijska, fizička) termoregulacija
  • pojam metabolizma, izvori energije
  • metabolizam šećera, masti i belančevina
  • regulacija uzimanja hrane i bazalni metabolizam
  • telesna temperatura, hemijska i fizička termoregulacija
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula
  • nastavna sredstva:
  • tabelarni prikaz energetskih vrednosti hranljivih materija
  • termometar

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija urogenitalnog sistema

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje neophodnih stručnih znanja o funkcijama organa urinarnog sistema
  • sticanje stručnih znanja o funkciji organa polnog sistema
  • dolaženje do saznanja da isto embrionalno poreklo uslovljava funkcionalnu povezanost pojedinih organa mokraćnog i polnog sistema
  • znati da objasni osnovne funkcije bubrega: u izlučivanju, održavanju vodeno-sonog bilansa, acido-bazne ravnoteže, sekretornu i endokrinu ulogu
  • znati da se mokraća stvara u bubrezima procesima glomerularne filtracije, tubularne reapsorpcije, sekrecije i ekskrecije
  • znati da je mokrenje refleksna radnja regulisana vegetativnim nervnim sistemom sa centrom u lumbo-sakralnom delu kičmene moždine znati sastav i fizičko-hemijske osobine mokraće
  • znati uloge unutrašnjih i spoljašnjih muških i ženskih polnih organa
  • biti u stanju da stručnim terminima objasni procese gametogeneze
  • znati da objasni pojam ovulacije, znati dužinu i faze menstrualnog ciklusa
  • opšti pregled funkcija bubrega
  • mehanizam stvaranja mokraće
  • fiziologija mokrenja
  • sastav i osobine mokraće
  • uloge unutrašnjih i spoljašnjih muških polnih organa
  • uloge unutrašnjih i spoljašnjih ženskih polnih organa
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija endokrinog sistema

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih stručnih znanja o ulogama endokrinih žlezda i njihovih hormona
  • shvatanje da hormoni kao proizvodi endokrinih žlezda imaju izuzetno važnu ulogu u regulaciji svih životnih procesa
  • znati opšte osobine hormona i način uticanja na zdravlje čoveka
  • znati koje hormone stvara hipofiza i njihove uloge
  • znati i stručnim terminima imenovati hormone štitne, paraštitne žlezde i pankreasa i njihove uloge
  • znati nazive hormona nadbubrežnih i polnih žlezda i njihove uloge
  • znati da objasni pojam negativne povratne sprege
  • znati stručne nazive bolesti koje nastaju usled smanjenog ili povećanog lučenja pojedinih hormona
  • opšte osobine hormona
  • sekrecija hormona hipofize i uloge hormona hipofize
  • sekrecija hormona štitne, paraštitne žlezde i pankreasa; njihove uloge
  • sekrecija hormona nadbubrežnih i polnih žlezda i njihove uloge
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija nervnog sistema

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje neophodnih stručnih znanja o funkcijama nervnih organa
  • saznanje da je nervni sistem regulator funkcija svih organskih sistema
  • shvatanje da je znanje stečeno na kraju ovog modula neophodan preduslov za izučavanje stručnih predmeta kao što su: psihologija, neuropsihijatrija, pedijatrija.
  • znati funkcionalne karakteristike CNS-a
  • znati da uoči razlike između mijeliniziranih i nemijeliziranih, motornih i senzitivnih nervnih vlakana i načine sprovođenja nadražaja u nervima
  • znati koje su osobine sinaptičkog sprovođenja impulsa i objasniti način prenosa impulsa sa nervnog na mišićno vlakno
  • znati da objasni pojam refleksnog luka, elemente koji ga čine, kao i najvažnije kliničke reflekse (tetivne, kožne i reflekse oka)
  • razumeti i objasniti funkcije kičmene moždine, produžene moždine i malog mozga
  • razumeti i objasniti funkcije srednjeg mozga, međumozga i velikog mozga (kore i subkortikalnih jedara)
  • znati da objasni pojam više nervne delatnosti, način formiranja motornih navika, karakteristike i faze sna
  • opšte funkcionalne osobine CNS-a
  • funkcionalne karakteristike perifernih nerava
  • osobine sinaptičkog sprovođenja impulsa (nervno-nervna i nervno- mišićna sinapsa)
  • refleksni luk i klinički važni refleksi, karakteristike bezuslovnih i uslovnih refleksa
  • funkcije kičmene moždine, produžene moždine i malog mozga
  • funkcije srednjeg mozga, međumozga i velikog mozga (kore i subkortikalnih jedara)
  • viša nervna delatnost, formiranje motornih navika i san
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija čula

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o vrstama draži i načinima prijema draži, kao i funkcijama čula vida, sluha i ravnoteže
  • shvatanje da je normalno funkcionisanje čulnih organa neophodno za opstanak organizma u uslovima spoljašnje sredine
  • znati definiciju receptora, načine ostvarivanja recepcije (viscerorecepcija, recepcija bola, taktilna i toplotna recepcija)
  • znati da objasni kako se pojedine vrste recepcija ostvaruju (recepcija položaja i kretanja tela, recepcija mirisa i ukusa, sluha i vida)
  • znati da definiše pojam akomodacije i refrakcije oka, načine korekcije poremećaja refrakcije i njihov klinički značaj
  • recepcija bola, viscerorecepcija, taktilna i toplotna recepcija
  • recepcija položaja i kretanja tela, recepcija mirisa i ukusa
  • recepcija sluha i vida
  • akomodacija i refrakcija oka
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

-

I. Anđelković, A. Stajkovac, A. Ilić: Anatomija i fiziologija za 1 razred medicinske i zubotehničke škole; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1997. god.

-

M. Bošković: Anatomija; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998. god.

-

J. Boteri: Atlas of the anatomi, 1998. god

-

A. Gajton: Medicinska fiziologija

 

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

-

Biologija za VIII razred osnovne škole

-

Hemija

-

Fizika

-

Farmakologija

-

Moduli iz fiziologije koreliraju sa odgovarajućim modulima iz anatomije

-

Osnovi kliničke medicine

-

Medicinska mikrobiologija i epidemiologija

-

Patologija

-

Medicinska biohemija

-

Medicinska mikrobiologija i epidemiologija

 

 

ANATOMIJA I FIZIOLOGIJA
(za obrazovni profil LABORATORIJSKI TEHNIČAR - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

99

 

 

 

 

99

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA

-

Sticanje neophodnih stručnih znanja o anatomskoj građi i funkciji organa i organizma kao celine

-

Shvatanje da je znanje iz anatomije i fiziologije osnov za izučavanje svih stručnih predmeta

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Tkiva

6

Anatomija koštanozglobnog sistema

7

Miologija

4

Anatomija kardiovaskularnog sistema

7

Anatomija respiratornog sistema

4

Anatomija digestivnog trakta

5

Anatomija urogenitalnog sistema

5

Anatomija sistema endokrinih žlezda

4

Anatomija nervnog sistema

4

Anatomija čulnih organa

3

Fiziologija tkiva i krvi

7

Fiziologija lokomotornog aparata

4

Fiziologija kardiovaskularnog sistema

5

Fiziologija respiratornog sistema

5

Fiziologija digestivnog trakta

6

Metabolizam i termoregulacija

4

Fiziologija urogenitalnog sistema

7

Fiziologija endokrinog sistema

5

Fiziologija nervnog sistema

4

Fiziologija čula

3

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Tkiva

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o vrstama i građi tkiva
  • znati vrste tkiva
  • razumeti osnove strukture tkiva
  • prepoznati pod mikroskopom pojedine vrste tkiva
  • definicija tkiva, podela tkiva
  • epitelno, mišićno i nervno tkivo
  • potporna tkiva (kostno, hrskavičavo i vezivno)
  • krv; limfa
    NASTAVNA SREDSTVA:
  • crteži tkiva, slike, slajdovi, histološki preparati tkiva, mikroskop
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim propitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija koštano zglobnog sistema

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o postanku, razvoju, građi i podeli kostiju
  • sticanje znanja o građi vrstama zglobova
  • znati osnove građe, način i postanak kostiju, sastav koštane srži
  • znati kriterijume za podelu kostiju
  • znati da pokaže i stručnim terminima opiše kosti glave
  • znati koje kosti pripadaju ramenom pojasu i slobodnom delu ruke, pojedinačno ih imenovati i opisati njihove glavne delove stručnom terminologijom
  • znati na kosturu da prepozna i stručnom terminologijom imenuje i opiše delove kostiju grudnog koša i kičmenog stuba
  • znati koje kosti čine karlicu i slobodi deo noge
  • znati da prepozna i stručno imenuje najmasivniju i najdužu kost čovečijeg organizma
  • znati strukturu zglobova i podelu zglobova prema njihovoj pokretljivosti
  • steći saznanja o najjačem i najosetljivijem zglobu čovečijeg organizma
  • pokazati na kosturu i stručnom terminologijom opisati najvažnije pokretne zglobove
  • građa i podela kostiju prema obliku i anatomskoj lokalizaciji
  • kosti glave (kosti lobanje i lica)
  • kosti ramenog pojasa i slobodnog dela ruke (kosti nadlakta, podlakta i šake)
  • kosti kičmenog stuba i grudnog koša (rebra i grudna kost)
  • kosti karličnog pojasa (karlica kao celina-dijametri), slobodnog dela noge (kosti nadkolenice, potkolenice i stopala)
  • podela zglobova po obliku i pokretljivosti
  • najvažniji zglobovi čovečijeg tela (rameni, lakatni, šačno-žbični, zglob kuka, kolena, gornji skočni zglob, zglob donje vilice...)
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim propitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula
  • osteološka radionica: mozaično formiranje delova kostura-ruke, noge, kičmenog stuba.... (puzzle sistem)

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike, mulaži, šema pokretnog zgloba, kostur, anatomski atlas, pojedinačne kosti

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Miologija

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o građi, obliku i podeli mišića
  • shvatanje mesta i uloge mišića u izgradnji lokomotornog sistema
  • znati osnove građe mišića
  • znati kriterijume za podelu mišića prema obliku, građi i anatomskoj lokalizaciji
  • znati da pokaže glavne mišiće glave i vrata i da ih stručnom terminologijom imenuje i determiniše pripoje istih
  • znati mišićnu strukturu trupa i stručnom terminologijom imenovati najvažnije mišiće leđa, grudi i trbušne prese
  • znati da pokaže i imenuje mišiće karlice i međice a naročito glutealne regije, među njima i mišić koji se najviše koristi za davanje I.M. injekcija
  • znati građu, oblik i imena najvažnijih mišića, donjih i gornjih ekstremiteta kao i njihove pripoje
  • znati da imenuje i pokaže najduži mišić čovečijeg tela
  • građa i podela mišića
  • mišići glave i vrata
  • mišići trupa (leđa, grudi i trbuha)
  • mišići ramena i ruku
  • mišići međice, mišići sedalnog predela i nogu

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike, grafofolije, slajdovi, anatomski atlas, modeli
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim propitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija kardiovaskularnog sistema

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o topografiji srca, obliku, veličini i osnovnoj histološkoj strukturi
  • sticanje znanja o morfološkim karakteristikama vaskularnog sistema: arterija, vena i kapilara
  • spoznaja da srce i krvni sudovi čine nedeljiv sistem
  • znati topografiju srca, oblik, veličinu i histološku građu
  • znati morfološke karakteristike srca i stručnim terminima ih imenovati: građa zida srca, srčane pregrade, pretkomore, komore, srčani zalisci
  • znati da objasni lokaciju delova sprovodnog sistema srca (SA čvor, AV čvor, AV snop...)
  • znati građu arterijskih krvnih sudova, a posebno najveće arterije čovečijeg organizma (aorte) i njene bočne i završne grane
  • znati da objasni sistem formiranja vena, a naročito gornje i donje šuplje vene i površinskih vena ruku
  • znati da objasni građu kapilarne mreže (glavni i pravi kapilari)
  • znati način formiranja najvećih limfnih sudova i mesta njihovog ulivanja u venski sistem (veliko grudno limfno stablo...)
  • građa srca i srčane kese
  • krvni sudovi srca
  • sprovodni sistem srca
  • arterije
  • vene, vene, kapilari i krvni sudovi
  • veliki i mali krvotok

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike,
  • šeme
  • modeli
  • slajdovi
  • videofilm
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim propitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula
  • radionica: "sklapanje modela srca iz delova"

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija respiratornog sistema

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o položaju i građi organa za disanje
  • razumevanje podele disajnih organa na organe koji sprovode vazduh i one u kojima se vrši razmena gasova
  • znati anatomsku lokalizaciju, građu i stručne nazive gornjih disajnih puteva (nos, ždrelo)
  • znati topografiju i građu donjih disajnih puteva (grkljan, dušnik, dušnice)
  • znati građu pluća i plućne maramice
  • imenovati stručnom terminologijom glavne delove pomenutih organa (režanj-segment-režnjić-alveola)
  • znati da imenuje i na slici pokaže nutritivne i funkcionalne krvne sudove pluća
  • građa gornjih disajnih puteva
  • građa donjih disajnih puteva
  • građa pluća i plućne maramice
  • krvni sudovi pluća

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike
  • modeli
  • slajdovi
  • grafofolije
  • video film
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim propitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija digestivnog trakta

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o položaju, obliku i građi organa koji čine sistem za varenje
  • sticanje stručnih znanja o građi žlezda pridodatih sistemu organa za varenje
  • znati da opiše položaj, oblik i građu usne duplje, ždrela i jednjaka
  • znati da locira organe: želudac, tanko i debelo crevo; imenuje ih stručnom terminologijom i pokaže njihove glavne delove
  • znati anatomsku lokalizaciju, građu i stručne nazive za organe: pljuvačne žlezde, jetru, žučne puteve i gušteraču
  • znati da pokaže puteve i mesta spajanja žlezda pridodatih sistemu organa za varenje sa glavnim digestivnim kanalom
  • građa usne duplje, pljuvačnih žlezda, ždrela i jednjaka
  • građa želuca, tankog i debelog creva i trbušne maramice
  • građa jetre, žučnih puteva i gušterače

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike
  • modeli
  • grafofolije
  • videofilm
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim propitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula
  • radionica: Modelarno formiranje digestivnog aparata

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija urogenitalnog sistema

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje neophodnih stručnih znanja o građi mokraćnih organa
  • sticanje stručnih znanja o polnim organima
  • razumeti anatomsku povezanost mokraćnog i polnog sistema
  • znati položaj, oblik, veličinu i građu bubrega, uključujući sve njegove strukturne delove
  • znati pokazati (na slici, modelu) i stručno imenovati organe mokraćnih puteva
  • znati položaj, morfološke karakteristike i latinske nazive unutrašnjih i spoljašnjih ženskih polnih organa
  • znati anatomsku lokalizaciju, morfološke karakteristike i latinske nazive unutrašnjih i spoljašnjih muških polnih organa
  • građa bubrega
  • građa mokraćnih puteva
  • građa unutrašnjih muških polnih organa
  • građa spoljašnjih muških polnih organa
  • građa unutrašnjih ženskih polnih organa
  • građa spoljašnjih ženskih polnih organa

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike
  • modeli organa
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim propitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija sistema endokrinih žlezda

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o položaju, obliku i građi žlezda sa unutrašnjim lučenjem
  • znati da pokaže na slici i modelu čoveka i stručno imenuje žlezde sa unutrašnjim lučenjem: hipofiza, štitna žlezda, paraštitna žlezda, gušterača, nadbubrežne žlezde, polne žlezde
  • znati glavne delove pomenutih žlezda i imena hormona koji se luče u tim delovima
  • građa hipofize, štitne i paraštitne žlezde
  • građa nadbubrežnih žlezda

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike
  • modeli organa
  • grafofolije
  • film
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim propitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija nervnog sistema

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o podeli i građi organa koji čine nervni sistem, čoveka
  • sticanje stručnih znanja o moždanim ovojnicama i sastavu likvora
  • znati kriterijume za podelu nervnog sistema u morfološkom i funkcionalnom smislu
  • znati pokazati (na slici i modelu) i stručno imenovati pojedine delove centralnog nervnog sistema (kičmena moždina, moždani most, srednji mozak, međumozak, mali i veliki mozak, moždanice i moždane komore)
  • znati obeležiti anatomske strukture na preseku kičmene moždine (na crtežu kontrolnih testova)
  • znati nabrojati i stručno imenovati spletove kičmenih živaca i njihove najvažnije grane
  • znati latinske nazive moždanih živaca, njihova ishodišta i organe koje oživčavaju
  • znati glavne krvne sudove mozga i puteve centralnog nervnog sistema
  • podela nervnog sistema na centralni i periferni; somatski i vegetativni
  • građa kičmene moždine, produžene moždine, mosta i srednjeg mozga
  • građa međumozga, malog i velikog mozga
  • struktura moždanica, moždanih komora i sastav likvora
  • krvni sudovi mozga i putevi centralnog nervnog sistema
  • kičmeno moždinski živci (spletovi)
  • lobanjski živci

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike
  • modeli
  • film
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim propitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija čulnih organa

Trajanje modula:

3 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje neophodnih stručnih znanja o čulnim organima-vrste čula i građa
  • sticanje znanja o građi kože kao organu u kome su smešteni receptori senzibiliteta
  • znati vrste i lokalizaciju receptora (receptori za dodir, bol, toplo, hladno, visceroreceptori, kinestetički receptori, receptori za miris i ukus)
  • znati osnovu građe očne jabučice (omotače, i sadržaj očne jabučice)
  • znati anatomsku lokalizaciju i građu spoljašnjeg, srednjeg i unutrašnjeg uha
  • znati strukturu kože i kožnih adneksa
  • vrste receptora (receptori za bol, toplo, hladno, visceroreceptori, kinestetički receptori, receptori za ukus i miris)
  • građa čula sluha i ravnoteže
  • građa oka, očne jabučice i pomoćni aparat oka
  • građa kože i kožnih adneksa

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike
  • modeli
  • reljefni prikaz kože
  • film
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim propitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija tkiva i krvi

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o funkcionalnim karakteristikama tkiva
  • shvatanje da čovečiji organizam poseduje sposobnost održavanja stabilnosti svoje unutrašnje sredine uprkos promenama u spoljašnjoj sredini
  • razumevanje uloga krvi i pojava karakterističnih za krv
  • znati funkcionalne karakteristike tkiva: epitelno, mišićno, nervno, kostno, hrskavičavo, vezivno, krvno, limfno
  • znati da je stalnost unutrašnje sredine preduslov za funkcionisanje svih organskih sistema u organizmu
  • znati uloge krvi: u disanju, ishrani, odbrani organizma, regulaciji telesne temperature, eliminaciji štetnih materija, regulatornu i transportnu funkciju
  • razumeti uzroke nastanka sedimentacije i hemolize i shvatiti njihovu međusobnu uslovljenost
  • razumeti pojam i značaj koagulacije krvi, znati faze ovog procesa i stručne nazive faktora koji je omogućavaju
  • znati kriterijume za podelu krvnih grupa i rezus faktora, koje krvne grupe postoje i procenat njihove zastupljenosti
  • uloge tkiva
  • homeostaza, membranski i akcioni potencijal, biološka reakcija tkiva
  • pregled funkcija krvi, uloge plazme i krvnih elemenata
  • hemoliza i sedimentacija eritrocita, koagulacija krvi
  • krvne grupe i rezus faktor

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike
  • šeme
  • histološki preparati
  • mikroskop
  • film
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim ispitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija lokomotornog aparata

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o ulogama organa koji čine lokomotorni aparat (uloge kostiju, zglobova i mišića)
  • razumeti principe rada svih delova aparata za kretanje
  • shvatanje funkcionalne povezanosti kostiju, zglobova i mišića u jedinstvenu celinu-lokomotorni sistem
  • znati da objasni uloge kostne srži, dugih, kratkih i pljosnatih kostiju
  • znati koje su uloge zglobova i vrste pokreta u njima
  • znati uloge mišića glave i vrata
  • znati uloge i objasniti efekte rada mišića leđa, grudi i trbuha, a naročito prečage
  • znati da objasni koje su uloge mišića ramenog pojasa i ruke i efekte istih
  • znati osobine mišića karlice i nogu i umeti da objasni ulogu ovih mišića u kretanju
  • znati vrste i oblike mišićnih kontrakcija
  • shvati vezu između rada i zamora mišića i razume način funkcionisanja glatkih mišića
  • uloge kostiju, kostne srži i pokreti u zglobovima
  • uloge mišića glave, vrata i leđa
  • uloge mišića grudi, trbuha i međice
  • uloge mišića gornjih i donjih ekstremiteta
  • mišićne kontrakcije (vrste, oblik), rad i zamor mišića, osobine glatkih mišića

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike
  • kostur
  • film
  • kompjuterska animacija pokreta
  • ergometar bicikl
  • ergometar staza
  • izometričke mašine (PEK-DEK, LAT. mašina
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim ispitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija kardiovaskularnog sistema

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o funkciji srca i krvnih sudova
  • shvatanje važne uloge ovog sistema u povezivanju svih životnih procesa u organizmu
  • razumeti pojam srčane pumpe i znati principe rada iste
  • umeti da uoči povezanost uloge malog i velikog krvotoka sa respiratornim i nutritivnim procesima
  • umeti da objasni faze srčanog ciklusa, stručno ih imenovati i znati dužinu njihovog trajanja
  • znati da objasni zakone srca (starlingov zakon i zakon "sve ili ništa"), i opiše pojave vezane za srčani rad
  • sa razumevanjem znati da objasni automatizam srčane radnje (razdražljivost srca, sprovodljivost i kontraktilnost)
  • znati faktore koji regulišu srčani rad (autoregulacija, nervna, humoralna)
  • znati načine kretanja krvi u krvnim sudovima
  • razumeti pojmove krvnog pritiska i pulsa kao fenomena rada srca i cirkulacije, znati njihove normalne vrednosti
  • umeti da na osnovu već ranije stečenih znanja u ovom modulu ustanovi faktore koji regulišu cirkulaciju
  • srce kao pumpa; veliki i mali krvotok
  • srčani ciklus
  • zakoni srca, pojave vezane za rad srca
  • automatizam rada srca
  • regulacija rada srca
  • kretanje krvi u krvnim sudovima (arterijama, venama, kapilarima)
  • regulacija cirkulacije

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike
  • šeme
  • film
  • aparat za merenje krvnog pritiska
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim ispitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija respiratornog sistema

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o funkcijama organa za disanje
  • razvijanje saznanja o funkcionalnoj povezanosti sistema organa za disanje sa srčano-sudovnim i ostalim sistemima organizma
  • znati da objasni uloge organa koji čine disajne puteve i mehanizam ostvarivanja disajnih pokreta
  • razumeti pojmove plućnih volumena i kapaciteta, znati vrednosti i njihovu primenljivost u proceni funkcija respiratornog sistema
  • razumeti način razmene gasova u nivou pluća
  • znati načine transporta gasova (kiseonika i ugljen dioksida) krvlju
  • znati sa razumevanjem objasniti načine regulacije disanja (nervna i humoralna regulacija)
  • uloge disajnih puteva
  • mehanizam disajnih pokreta
  • plućni volumeni i kapaciteti
  • razmena gasova u nivou pluća
  • transport kiseonika i ugljen dioksida krvlju
  • regulacija disanja

NASTAVNA SREDSTVA:

  • šeme
  • grafikoni
  • film - spoljašnje disanje
  • školski spirometar (merenje vitalnog kapaciteta)
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim ispitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija digestivnog trakta

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o sekretornim procesima, varenju hranljivih materija u pojedinim delovima digestivnog sistema i motornim aktivnostima organa ovog sistema
  • znati da u usnoj duplji započinje proces varenja hrane
  • znati sastav, uloge i način lučenja pljuvačke
  • znati da u želucu hrana biva podvrgnuta pravom varenju, kao i sastav, uloge i način lučenja želudačnog soka
  • znati da se u tankom crevu odvija završna faza procesa razgradnje hranljivih materija pod uticajem žuči, enzima pankreasnog i crevnog soka
  • znati sastav, uloge i mehanizam lučenja žuči, pankreasnog i crevnog soka
  • znati najvažnije uloge jetre: sekretorna, metabolička, u deponovanju, u neutralizaciji otrovnih materija, u prečišćavanju, koagulaciji, regulisanju količine krvi i stvaranju krvnih ćelija
  • znati sastav i način formiranja fekalija
  • sa razumevanjem znati objasniti mesto i način resorpcije vode, hranljivih i mineralnih materija
  • znati vrste i lokalizaciju pokreta digestivnog kanala (gutanje, povraćanje, pokreti jednjaka, želuca, tankog i debelog creva, akt defekacije)
  • varenje u usnoj duplji, sastav, uloge i regulacija lučenja pljuvačke
  • varenje u želucu, sastav, uloge i načini lučenja želudačnog soka
  • varenje u crevima, osobine i mehanizam regulacije izlučivanja pankreasnog soka
  • crevni sok, uloge žuči, mehanizam izlučivanja
  • uloge jetre
  • varenje u debelom crevu, sastav i formiranje fekalija
  • resorpcija u digestivnom traktu
  • motorna aktivnost digestivnog trakta (gutanje, povraćanje, pokreti jednjaka, želuca, tankog i debelog creva i defekacija)

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike
  • film
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim ispitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Metabolizam i termoregulacija

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o prometu materija i energije u organizmu
  • shvatanje da je promet materija osnovni biološki proces
  • saznanje da organizam čoveka poseduje sposobnost održavanja svoje telesne temperature uprkos temperaturnim promenama spoljašnje sredine
  • znati da objasni šta je metabolizam, katabolizam i anabolizam
  • znati izvore energije koji zadovoljavaju energetske potrebe organizma
  • znati da masti kao izvor energije, imaju najveći značaj, ali će sa razumevanjem moći da objasni zašto su glavni izvor energije ugljeni hidrati, i da se belančevine u manjoj meri koriste kao energetske, a više kao gradivne materije
  • znati šta je glad i koji su simptomi gladi, te pojam apetita i sitosti
  • znati lokalizaciju centra za uzimanje hrane i način regulacije unošenja hrane
  • umeti da objasni pojam bazalnog metabolizma i znati njegove normalne vrednosti
  • znati da objasni pojam temperature, njene vrednosti i dozvoljena odstupanja i umeti da je izmeri
  • biti u stanju da objasni načine regulacije telesne temperature (hemijska, fizička termoregulacija)
  • pojam metabolizma, izvori energije
  • metabolizam šećera, masti i belančevina
  • regulacija uzimanja hrane i bazalni metabolizam
  • telesna temperatura, hemijska i fizička termoregulacija

NASTAVNA SREDSTVA:

  • tabelarni prikaz energetskih vrednosti hranljivih materija
  • termometar
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim ispitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija urogenitalnog sistema

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje neophodnih stručnih znanja o funkcijama organa urinarnog sistema
  • sticanje stručnih znanja o funkciji organa polnog sistema
  • dolaženje do saznanja da isto embrionalno poreklo uslovljava funkcionalnu povezanost pojedinih organa mokraćnog i polnog sistema
  • znati da objasni osnovne funkcije bubrega: u izlučivanju, održavanju vodeno-sonog bilansa, acido-bazne ravnoteže, sekretornu i endokrinu ulogu
  • znati da se mokraća stvara u bubrezima procesima glomerularne filtracije, tubularne reapsorpcije, sekrecije i ekskrecije
  • znati da je mokrenje refleksna radnja regulisana vegetativnim nervnim sistemom sa centrom u lumbo-sakralnom delu kičmene moždine
  • učenik će znati sastav i fizičko-hemijske osobine mokraće
  • znati uloge unutrašnjih i spoljašnjih muških i ženskih polnih organa
  • biti u stanju da stručnim terminima objasni procese gametogeneze
  • znati da objasni pojam ovulacije, znati dužinu i faze menstrualnog ciklusa
  • opšti pregled funkcija bubrega
  • mehanizam stvaranja mokraće
  • fiziologija mokrenja
  • sastav i osobine mokraće
  • uloge unutrašnjih i spoljašnjih muških polnih organa
  • uloge unutrašnjih i spoljašnjih ženskih polnih organa

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike
  • šeme
  • film
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim ispitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija endokrinog sistema

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih stručnih znanja o ulogama endokrinih žlezda i njihovih hormona
  • shvatanje da hormoni kao proizvodi endokrinih žlezda imaju izuzetno važnu ulogu u regulaciji svih životnih procesa
  • znati opšte osobine hormona i način uticanja na zdravlje čoveka
  • znati koje hormone stvara hipofiza i njihove uloge
  • znati i stručnim terminima imenovati hormone štitne, paraštitne žlezde i pankreasa i njihove uloge
  • znati nazive hormona nadbubrežnih i polnih žlezda i njihove uloge
  • znati da objasni pojam negativne povratne sprege
  • znati stručne nazive bolesti koje nastaju usled smanjenog ili povećanog lučenja pojedinih hormona
  • opšte osobine hormona
  • sekrecija hormona hipofize i uloge hormona hipofize
  • sekrecija hormona štitne, paraštitne žlezde i pankreasa; njihove uloge
  • sekrecija hormona nadbubrežnih i polnih žlezda i njihove uloge

NASTAVNA SREDSTVA:

  • tabelarni prikaz naziva žlezda, njihovih hormona i uloga istih
  • film
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim ispitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija nervnog sistema

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje neophodnih stručnih znanja o funkcijama nervnih organa
  • saznanje da je nervni sistem regulator funkcija svih organskih sistema
  • shvatanje da je znanje stečeno na kraju ovog modula neophodan preduslov za izučavanje stručnih predmeta kao što su: psihologija, neuropsihijatrija, pedijatrija..
  • znati funkcionalne karakteristike CNS-a
  • znati da uoči razlike između mijeliniziranih i nemijeliziranih, motornih i senzitivnih nervnih vlakana i načine sprovođenja nadražaja u nervima
  • znati koje su osobine sinaptičkog sprovođenja impulsa i objasniti način prenosa impulsa sa nervnog na mišićno vlakno
  • znati da objasni pojam refleksnog luka, elemente koji ga čine, kao i najvažnije kliničke reflekse (tetivne, kožne i reflekse oka)
  • razumeti i objasniti funkcije kičmene moždine, produžene moždine i malog mozga
  • razumeti i objasniti funkcije srednjeg mozga, međumozga i velikog mozga (kore i subkortikalnih jedara)
  • znati da objasni pojam više nervne delatnosti, način formiranja motornih navika, karakteristike i faze sna
  • opšte funkcionalne osobine CNS-a
  • funkcionalne karakteristike perifernih nerava
  • osobine sinaptičkog sprovođenja impulsa (nervno-nervna i nervno-mišićna sinapsa)
  • refleksni luk i klinički važni refleksi, karakteristike bezuslovnih i uslovnih refleksa
  • funkcije kičmene moždine, produžene moždine i malog mozga
  • funkcije srednjeg mozga, međumozga i velikog mozga (kore i subkortikalnih jedara)
  • viša nervna delatnost, formiranje motornih navika i san

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike
  • šeme
  • film
  • perkusioni čekić
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim ispitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija čula

Trajanje modula:

3 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o vrstama draži i načinima prijema draži, kao i funkcijama čula vida, sluha i ravnoteže
  • shvatanje da je normalno funkcionisanje čulnih organa neophodno za opstanak organizma u uslovima spoljašnje sredine
  • znati definiciju receptora, načine ostvarivanja recepcije (viscerorecepcija, recepcija bola, taktilna i toplotna recepcija)
  • znati da objasni kako se pojedine vrste recepcija ostvaruju (recepcija položaja i kretanja tela, recepcija mirisa i ukusa, sluha i vida)
  • znati da definiše pojam akomodacije i refrakcije oka, načine korekcije poremećaja refrakcije i njihov klinički značaj
  • recepcija bola, viscerorecepcija, tektilna i toplotna recepcija recepcija položaja i kretanja tela, recepcija mirisa i ukusa
  • recepcija sluha i vida
  • akomodacija i refrakcija oka

NASTAVNA SREDSTVA:

  • slike
  • šeme
  • film
  • zvučna viljuška
  • teorijska nastava
  • praćenje postignuća učenika usmenim ispitivanjem u toku trajanja modula
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

6. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

-

I. Anđelković, A. Stajkovac, A. Ilić, Anatomija i fiziologija za I razred medicinske i zubotehničke škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1997. god.

-

M. Bošković, Anatomija Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998. god.

-

Boteri J. Altas of the anatomi, 1998. god

-

A. Gajton, Medicinska fiziologija

 

7. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

-

Biologija za VIII razred osnovne škole

-

Hemija

-

Vanškolska znanja medijskog porekla

-

Fizika

-

Moduli iz fiziologije

-

Koreliraju sa odgovarajućim modulima iz anatomije

Sledeći