Prethodni

MATEMATIKA
(za obrazovne profile: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled
i TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

74

 

 

 

 

74

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- dobijanje temeljnih teoretskih znanja

- razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja

- razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu

- dobijanje znanja potrebnih za rešavanje problema i simulaciju procesa rada

- osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje

- sticanje sposobnosti za primenu znanja u stručno-teoretskim predmetima

- sticanje sposobnosti za pravilnu upotrebu poslovne dokumentacije uz korišćenje računara

- formiranje osnova za nastavak obrazovanja

- sticanje sposobnosti za primenu računara u obradi podataka

- podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva

- formiranje matematičke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti i primeni matematike i matematičkog načina mišljenja.

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:             prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Proporcionalnost veličina

9

Uvod u geometriju

4

Racionalni algebarski izrazi

22

Izometrijske transformacije

21

Linearne jednačine, nejednačine i funkcije

18

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Proporcionalnost veličina

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja iz proporcija, procentnog računa i njihova primena
  • znati šta je razmera i umeće da je proširi i skrati
  • primenjivaće razmeru u rešavanju problema
  • prepoznaće direktnu i obrnutu proporcionalnost i primenjuje pri rešavanju problema
  • rešava će problem mešanja
  • izračunavaće nepoznati član proporcije
  • izračunavaće deo neke veličine
  • izračunavaće procenat i promil neke veličine
  • izračunavaće veličinu ako je poznat procentni iznos
  • izračunavaće novu cenu posle promene za određeni procenat (množi određenim koeficijentom)
  • razmera
  • račun mešanja
  • proporcije
  • procentni i promilni račun
  • insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj primeni znanja o procentu
  • izgrađivati predstavu o mogućim okvirima rešenja
  • uraditi jedan test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Uvod u geometriju

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije
  • znati šta je duž, poluprava, ugao, krug
  • znati šta su kolinearne, odnosno nekolinearne tačke
  • razlikovati mogući međusobni položaj pravih
  • razumeti mogući međusobni položaj ravni, diedar
  • znati kakav je međusobni položaj prave i ravni, ugao između prave i ravni
  • geometrijski pojmovi i veze između njih
  • insistirati na jasnom sagledavanju pojmova, diedara i ugla između prave i ravni

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Racionalni algebarski izrazi

Trajanje modula:

22 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje skupa
    realnih brojeva
  • Sticanje osnovnih
    znanja i veština
    o polinomima i
    racionalnim izrazima
  • znati da odredi NZS i NZD brojeva
  • znati osnovna pravila deljivosti
  • prevodi decimalne brojeve u razlomke i obrnuto
  • znati da izračuna vrednost racionalnog brojevnog izraza
  • razlikovati iracionalne od racionalnih brojeva
  • izračunavati ili procenjivati vrednost kvadratnog korena
  • znati da odredi apsolutnu vrednost realnog broja
  • zaokrugljivati broj na određeni broj decimala
  • znati osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I)
  • znati da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma
  • znati da primeni distributivni zakon množenja prema sabiranju i formule za kvadrat i kub binoma, razliku kvadrata, zbir i razliku kubova pri transformaciji polinoma
  • znati da rastavi polinom na činioce
  • znati da transformiše jednostavniji racionalni izraz
  • Skup realnih brojeva i
    njegovi podskupovi
  • Rastavljanje polinoma na
    činioce
  • Sabiranje, oduzimanje,
    množenje i deljenje
    algebarskih razlomaka
  • Racionalni izrazi
  • Uraditi jedan test iz
    realnih brojeva
  • Insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti i urednosti u radu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Izometrijske transformacije

Trajanje modula:

21 čas

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije
  • znati šta je duž, poluprava, ugao, krug
  • znati šta su kolinearne, odnosno nekolinearne tačke
  • znati da sabira i oduzima vektore i množi ih skalarom
  • znati stavove o podudarnosti trougla i primenjuje ih
  • znati šta su uglovi sa paralelnim kracima i veze između njih;
  • znati relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje uglove trougla
  • znati svojstva simetrale duži i njenu konstrukciju i konstrukciju centra opisane kružnice oko trougla
  • znati svojstva simetrale ugla i njenu konstrukciju i konstrukciju centra upisane kružnice u trougao
  • znati da konstruiše visinu trougla i odredi ortocentar
  • znati osnovne relacije u jednakokrakom, odnosno jednakostraničnom trouglu
  • razlikuje vrste četvorouglova
  • znati osnovne stavove o paralelogramu i njihovu primenu
  • geometrijski pojmovi i veze između njih
  • pojam vektora
  • sabiranje, oduzimanje vektora i množenje vektora skalarom
  • pojam podudarnosti i primena
  • značajne tačke trougla
  • četvorougao
  • insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura
  • izvesti dokaze najjednostavnijih tvrđenja (npr. tvrđenje o simetrali duži)
  • uraditi jedan seminarski rad na kraju modula (npr. o srednjoj liniji trougla, značajnim tačkama trougla. podeli četvorouglova itd.)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Linearne jednačine, nejednačine i funkcije

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • pravilno rešavanje linearnih jednačina i nejednačina i usvajanje pojma linearne funkcije
  • rešavati linearne jednačine
  • rešavati probleme koji se svode na rešavanje linearnih jednačina
  • prikazivati, analitički, tabelarno i grafički linearnu funkciju
  • analizirati grafik linearne funkcije
  • rešavati linearne nejednačine i grafički prikazuje skup rešenja
  • linearna jednačina
  • linearna funkcija
  • linearna nejednačina
  • istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije
  • uraditi jedan test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

5 PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1, autor: Bogoslavov Vene

- Matematika za prvi razred srednje škole autori: Radivoje Despotović, Ratko Tošić i Branimir Šešelj

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Fizika - vektori

 

 

TEHNIČKO CRTANJE SA NACRTNOM GEOMETRIJOM
(za obrazovne profile: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled
i TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

74

 

 

 

 

74

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Osposobljavanje učenika za shvatanje prostora i prostorno predstavljanje predmeta

- Osposobljavanje učenika za razumevanje i čitanje tehničke dokumentacije, komuniciranje i sporazumevanje u procesu proizvodnje

- Razvijanje osećaja za tačnost, preciznost, urednost, ekonomičnost, estetiku i odgovornost

- Razvijanje stvaralačkog odnosa i odgovornosti učenika prema radu kao i interesovanje za usmeravanje u ovoj oblasti

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:              prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Uvod u tehničko crtanje

4

Standardi i njihova primena

8

Osnovi nacrtne geometrije

24

Aksonometrijsko projektovanje

4

Osnove tehničkog crtanja

28

Kompjuterska grafika

6

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Uvod u tehničko crtanje

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje značaja tehničkog crtanja za savremenu industrijsku proizvodnju i komunikaciju među ljudima
  • znati šta je tehnički crtež
  • shvatiti značaj tehničkog crteža
  • znati da pravilno koristi i održava pribor za tehničko crtanje
  • značaj tehničkog crteža
  • tehnički crtež
  • pribor za izradu tehničkog crteža
  • svaki učenik mora imati svoje radno mesto i svoj pribor za crtanje

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Standardi i njihova primena

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o standardima i njihovoj primeni u tehničkom crtanju
  • znati šta su standardi
  • upoznati klasifikaciju i označavanje standarda
  • upoznati vrste tehničkih crteža
  • znati šta je razmera
  • znati da koristi razne tipove i debljine linija
  • znati šta je tehničko pismo
  • znati da nacrta i napiše zaglavlje tehničkog crteža
  • standardizacija i standardi
  • vrste tehničkih crteža
  • formati tehničkih crteža
  • razmera na tehničkom crtežu
  • tipovi i debljina linija na tehničkom crtežu
  • tehničko pismo
  • zaglavlja tehničkih crteža
  • vežbati pravilno i racionalno korišćenje pribora za tehničko crtanje
  • pokazati sitne i krupne predmete koje je teško nacrtati u prirodnoj veličini i uvesti pojam razmere
  • pošto se danas za izradu tehničkih crteža sve više koriste računari profesor treba sam da proceni obim vežbanja i pisanja tehničkog pisma
  • koristiti za prikazivanje tehničke crteže (štamparskih mašina, mašina za doradu itd.)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnovi nacrtne geometrije

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o projektovanju kao načinu izrade tehničkog crteža
  • razumeti projektovanje
  • znati vrste projekcija
  • koristiti ortogonalno projektovanje za izradu projekcija tačke, duži, lika i predmeta
  • shvatiti prostor i prostorno predstavljanje predmeta
  • razviti osećaj za preciznost, tačnost i urednost
  • vrste projektovanja
  • ortogonalna projekcija
  • orijentacija u prostoru, kvadranti
  • projekcija tačke
  • projekcija duži
  • projekcija lika
  • projekcija (predmeta) tela
  • predstaviti model pravouglog trijedra
  • sadržaj povezati sa drugim predmetima kao što je matematika
  • preporuka je izrada domaćih zadataka (izrada oktanta, model od kartona; crtanje ortogonalnih projekcija matematičkih tela i proizvoljnih predmeta)
  • kontrolu domaćih radova vršiti u prisustvu učenika i ukazati mu na moguće greške

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Aksonometrijsko projektovanje

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • stvaranje osnovnih predstava o prostornom izgledu predmeta
  • razumeti pojam aksonometrijskog projektovanja
  • shvatiti oblik predmeta u prostoru na osnovu aksonometrijske projekcije
  • znati da samostalno uradi aksonometrijsku projekciju nekog predmeta
  • razviti interesovanje za konstruisanje i modeliranje
  • pravougla aksonometrija
  • izometrija
  • vežbati samostalnu izradu aksonometrijskih projekcija proizvoljnih predmeta
  • urađene crteže redovno kontrolisati i upućivati na greške

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnove tehničkog crtanja

Trajanje modula:

28 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o principima tehničkog crtanja
  • osposobljavanje učenika za čitanje tehničkog crteža
  • osposobljavanje učenika za samostalnu izradu jednostavnijih tehničkih crteža
  • razumeti tehnički crtež
  • znati da čita tehnički crtež
  • umeti da uradi jednostavne tehničke crteže
  • znati osnovne elemente kota
  • znati da unese kote u tehnički crtež
  • znati da kotira nagib i konus
  • znati šta je tolerancija i kako se predstavlja
  • znati šta je kvalitet površine i kako se predstavlja
  • znati da koristi delimičan i pun presek
  • pravouglo projektovanje, potreban broj projekcija
  • kotiranje, elementi kota
  • tolerancija i predstavljanje
  • kvalitet površine i predstavljanje
  • preseci, delimičan i potpun presek
  • samostalna izrada jednostavnijih tehničkih crteža
  • unošenje elemenata kota
  • koristiti modele matematičkih tela i proizvodnih predmeta za izradu tehničkih crteža i kotiranje i na osnovu toga vršiti ocenjivanje učenika
  • koristiti složenije predmete za izradu tehničkog crteža - ovaj rad se može raditi u grupama

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Kompjuterska grafika

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje svesti o prednosti korišćenja računara u oblasti tehničkog crtanja nad klasičnim crtanjem
  • upoznavanje značaja računara u oblasti tehničkog crtanja
  • ovladavanje potrebnim veštinama u korišćenju kompjuterske grafike u crtanju
  • shvatiti prednost računara u oblasti tehničkog crtanja
  • upoznati programe za crtanje
  • razviti interesovanje za usavršavanje u ovoj oblasti
  • crtanje i rad sa grafičkim elementima
  • korišćenje teksta u grafičkom okruženju
  • povezati sadržaj sa predmetom informatike

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

*

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

-

Spasoje Drapić i Danilo Gačić: Tehničko crtanje sa mašinskim elementima, Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstava, Beograd, 1997.

-

Grupa autora: Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom, Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstva, Beograd, 2003.

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Matematika

- Računarstvo i informatika

- Praktična nastava

 

 

HEMIJA
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

74

 

 

 

 

74

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Povezivanje ranije stečenih znanja iz hemije i upoznavanje učenika sa hemijskim osnovama grafičke tehnologije

- Sticanje i povezivanje teorijskih znanja sa praktičnim radom u procesu izrade grafičkih proizvoda

- Razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje, analiziranje i rešavanje problema

- Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima u daljoj profesionalnoj orijentaciji

- Razvijanje navika učenika koji će doprinositi unapređenju i zaštiti prirodne životne i radne sredine

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:              prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Osnovni hemijski pojmovi i zakonitosti

9

Struktura atoma

10

Struktura supstanci

5

Disperzni sistemi i koncentracija rastvora

10

Oksido-redukcioni procesi i naponski niz metala

5

Organska hemija

14

Organska jedinjenja sa kiseonikom

16

Organska jedinjenja sa azotom

5

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osnovni hemijski pojmovi i zakonitosti

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o hemijskim pojmovima i zakonitostima
  • razlikovati smeše, elemente, jedinjenja
  • znati da napiše hemijske jednačine
  • znati da objasni razliku
  • između Ar, Mr i M
  • znati da rešava stehiometrijske zadatke
  • materija
  • supstanca
  • smeše
  • elementi
  • jedinjenja
  • hemijski simboli,
  • formule i jednačine
  • relativna atomska masa, molekulska masa, mol, molarna masa, molarna zapremina
  • stehiometrijska proračunavanja
  • proveriti i izvršiti rekapitulaciju znanja stečenih u osnovnoj školi
  • demonstrirati sastavljanje modela molekula
  • demonstrirati odmeravanje različitih količina pojedinih supstanci
  • obratiti pažnju na stehiometrijske proračune na osnovu formule i na osnovu hemijskih jednačina
  • za proračune na osnovu hemijskih jednačina koristiti jednačine koje su prethodno usvojene

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Struktura atoma

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o strukturi atoma
  • povezivanje strukture atoma sa svojstvima elemenata i sa njihovim mestom u periodnom sistemu elemenata
  • navesti čestice atoma i objasniti njihovu građu
  • znati da uoči vezu atom - elemenat periodnog sistema elemenata
  • uočiti vezu između elemenata iz periodnog sistema elemenata sa njihovom primenom u grafičkoj industriji
  • struktura atoma
  • čestica
  • omotač
  • elektronska konfiguracija
  • periodni sistem elemenata
  • grupe periodnog sistema: I, VII, 0, prelazni elementi, nemetali, predstavnici iv, v i vi grupe
  • povezati strukturu atoma sa svojstvima elemenata i njihovim mestom u periodnom sistemu elemenata
  • konfiguraciju elektronskog omotača obraditi zaključno sa četvrtim energetskim nivoom
  • insistirati da učenici koriste periodni sistem elemenata
  • koristiti demonstracione oglede
  • pri obradi metala ukazati na njihovu primenu u grafičkoj industriji

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Struktura supstanci

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o strukturi supstance
  • razumeti važnost građenja hemijske veze
  • razumeti pojam međumolekularnih sila
  • hemijske veze
  • međumolekularne sile
  • obratiti više pažnje na jonsku i kovalentnu vezu
  • kovalentnu vezu treba objasniti na primeru spajanja istoimenih (x-x) i različitih atoma (x-cl)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Disperzni sistemi i koncentracija rastvora

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o disperznim sistemima i koncentracijama rastvora
  • shvatiti razliku između pravih rastvora, koloidnih i grubo disperznih sistema
  • znati da pripremi rastvore različitih koncentracija
  • razumeti nastajanje soli
  • uočiti značaj rastvora elektrolita
  • razumeti pojam ph vrednosti
  • znati da objasni građenje oksida
  • podela disperznih sistema
  • kvantitativni sastav rastvora
  • rastvori elektrolita
  • oksidi
  • kiseline
  • baze
  • soli
  • Arenijusova i protolitička teorija kiselina i baza
  • jonski proizvod vode i ph rastvora
  • dati što više primera disperznih sistema koji se sreću u praktičnom radu na primer: rastvori za nagrizanje za izradu štamparske forme, fotografska emulzija, rastvori za kopiranje itd.
  • vežbati određivanje pH vrednosti pomoću indikatora kod rastvora za ofset ploče
  • kvantitativni sastav rastvora ilustrovati kroz pripremu rastvora za nagrizanje za izradu reljefnih štamparskih formi

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Oksido-redukcioni procesi i naponski niz metala

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o oksido-redukcionim procesima
  • znati da objasni pojam oksidacije i redukcije
  • razumeti građenje naponskog niza metala
  • oksido-redukcioni procesi
  • naponski niz metala
  • naglasiti suštinu na kojoj se zasnivaju oksido-redukcioni procesi
  • insistirati da usvojena znanja koriste za sastavljanje hemijskih jednačina
  • nastojati da koriste naponski niz metala

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Organska hemija

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o organskim jedinjenjima
  • znati da navede osobine s-atoma
  • razlikovati alifatične ugljovodonike
  • uočiti značaj ugljovodonika u svetu oko nas posebno u grafičkoj industriji
  • znati da objasni ulogu aromatičnih ugljovodonika u grafičkoj tehnologiji
  • osobine s-atoma
  • podela organskih jedinjenja
  • alifatični ugljovodonici
  • alkani
  • alkeni
  • alkini
  • nafta
  • aromatični ugljovodonici
  • ponoviti i sistematizovati znanja o ugljeniku i kovalentnim vezama
  • koristiti model s-atoma
  • istaći sličnosti i razlike između neorganskih i organskih jedinjenja
  • posebno skrenuti pažnju na strukturu i prostornu građu organskih molekula i na zavisnost njihovih svojstava od strukture
  • posebno naglasiti reakciju polimerizovanja zbog značaja ove reakcije za postupke kopiranja
  • naftu treba obraditi kao izvor organskih jedinjenja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Organska jedinjenja sa kiseonikom

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o organskim jedinjenjima sa kiseonikom
  • razlikovati jedinjenja sa kiseonikom
  • razlikovati tipove hemijskih reakcija
  • dobiti znanje o primeni ovih jedinjenja u grafičkoj tehnologiji
  • alkoholi
  • fenoli
  • aldehidi
  • ketoni
  • kiseline
  • estri
  • posebno naglasiti da svojstva ovih jedinjenja ne zavise samo od prisustva već i od načina vezivanja atoma kiseonika u molekulu i od toga kakvu funkcionalnu grupu grade
  • pri obradi alkohola istaći njegovu ulogu u rastvoru za vlaženje štamparske forme za ofset štampu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Organska jedinjenja sa azotom

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o organskim jedinjenjima sa azotom
  • shvatiti značaj aminokiselina i proteina za živi svet
  • znati fizička i hemijska svojstva ovih jedinjenja i kakvu primenu imaju
  • amino kiseline
  • proteini
  • naglasiti da sličnosti u svojstvima proteina potiču od prisustva peptidne veze a razlike od vrste, broja i redosleda aminokiselina u molekulima proteina

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Opšta hemija za I razred srednje škole: S. Đukić, M. Šurjanović, S. Nikolajević

- Hemija za II razred srednje škole: Momčilo Jeftić

- Organska hemija za II, III i IV razred: Rade Marković i Vladimir Pavlović

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Fizika

- Matematika

- Tehnologija grafičkog materijala

 

 

OSNOVI GRAFIČKE TEHNIKE
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

74

 

 

 

 

74

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje osnovnih znanja o fazama izrade grafičkog proizvoda

- Dobijanje osnovnih teorijskih znanja za uspešno savladavanje programa stručnih predmeta

- Podsticanje interesovanja kod učenika za praktičnu primenu stručnih znanja

- Sticanje teorijske osnove za uspešno nastavljanje obrazovanja

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:              prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Grafička industrija

8

Izrada sloga

22

Izrada kopirnih predložaka

20

Izrada štamparskih formi

24

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Grafička industrija

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o razvoju i podeli grafičke industrije
  • sticanje osnovnih znanja o proizvodima grafičke industrije
  • sticanje osnovnih znanja o glavnim proizvodnim područjima grafičke industrije
  • shvatiti položaj grafičke industrije u savremenoj industriji
  • upoznati razvoj grafičke industrije
  • upoznati različite vrste grafičkih proizvoda
  • znati postupke za dobijanje grafičkog proizvoda
  • podela grafičke industrije
  • razvoj grafičke industrije
  • proizvodi grafičke industrije
  • faze izrade grafičkog proizvoda
  • ove sadržaje izučavaju učenici svih obrazovnih profila pa ih treba ostvariti tako da čine integralnu celinu jer je finalni grafički proizvod timskog rada
  • koristiti šeme za podelu grafičke industrije kao i šeme tehnoloških postupaka za izradu grafičkih proizvoda
  • omogućiti učenicima obilazak kabineta za praktičnu nastavu i savremenih štamparija

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Izrada sloga

Trajanje modula:

22 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o različitim tehnološkim postupcima za izradu sloga
  • sticanje osnovnih znanja o tipografiji
  • shvatiti značaj tipografskog pisma u grafičkoj industriji
  • upoznati osnovne karakteristike tipografskog pisma
  • znati šta je rez pisma
  • znati jedinice mera u tipografiji
  • upoznati sa načinom formiranja rukopisa
  • znati vrste sloga
  • znati sve vrste sloga i njihove postupke dobijanja
  • tipografsko pismo
  • karakteristike pisma
  • osnovna tipografska pravila
  • tipografski sistem mera
  • rukopis
  • olovni slog, pisani slog, fotoslog, kompjuterski slog
  • ukazati na mogućnost pojedinih tehnika za izradu sloga navodeći prednosti u odnosu na njihovu upotrebu, vreme korišćenja i cenu proizvoda
  • omogućiti obilazak školskih kabineta
  • demonstrirati uzorke različitih vrsta slogova
  • sadržaj povezati sa predmetom informatike i programima za izradu kompjuterskog sloga

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Izrada kopirnih predložaka

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o fazama izrade kopirnih predložaka
  • sticanje osnovnih znanja o fotografskom materijalu
  • upoznavanje sa fotografskim aparatima i uređajima
  • poznavati faze izrade kopirnih predložaka
  • shvatiti ulogu repropripreme
  • upoznati sa radom u repropripremi
  • upoznati fotografske materijale, njihovu građu i karakteristike
  • upoznati princip rada fotografskih aparata i uređaja
  • znati ulogu i vrste reproretuša
  • repropriprema
  • reprofotografija
  • fotografski materijali
  • fotografske kamere i uređaji
  • snimanje originala
  • vrste i karakteristike kopirnih predloćaka za osnovne tehnike štampanja
  • reproretuš
  • učenicima omogućiti obilazak kabineta za repropripremu
  • demonstrirati obradu fotografskih materijala
  • pokazati različite uzorke kopirnih predložaka
  • istaći značaj kvaliteta kopirnih predložaka za kvalitet štamparske forme
  • demonstrirati rad fotografskih aparata i uređaja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Izrada štamparskih formi

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o postupcima izrade štamparskih formi za sve tehnike štampanja
  • sticanje znanja o vrstama materijala za izradu štamparske forme
  • shvatiti ulogu štamparske forme u procesu štampanja
  • upoznati sa grafičkom montažom
  • razlikovati štamparske forme zavisno od vrste tehnike štampanja
  • upoznati postupke dobijanja štamparske forme za visoku štampu
  • upoznati postupke dobijanja štamparske forme za ravnu štampu
  • upoznati postupke dobijanja štamparske forme za duboku štampu
  • upoznati postupke dobijanja štamparske forme za propusnu štampu
  • grafička montaža
  • štamparska forma za visoku štampu
  • štamparska forma za ravnu štampu
  • štamparska forma za duboku štampu
  • štamparska forma za propusnu štampu
  • demonstrirati postupke izrade štamparskih formi za sve tehnike štampe
  • omogućiti obilazak školskih kabineta za izradu štamparske forme

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Osnovi grafičke tehnike: Vladimir Konstatinović, Aleksandar Petrović, Zavod za udžbenike, Beograd 2002.

- Tehnologija grafičke montaže i hemigrafije: Gordana Milovanović, Zavod za udžbenike, 1999.

- Tehnologija tipografije: Zoran Urošević, Zavod za udžbenike, 1999.

- Tehnologija reprodukcije: Jovan Češka, Zavod za udžbenike

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Računarstvo i informatika

- Tehnologija grafičkog materijala

- Tehnologija tipografije

- Tehnologija izrade štamparske forme

- Tehnologija reprodukcije

 

 

LIKOVNA KULTURA
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

31

6

 

 

 

37

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja o svetski priznatim istorijsko-likovnim vrednostima (arhitektura, skulptura, slikarstvo)

- Sticanje znanja o značaju sopstvenih potencijala koje treba razvijati u okviru talenta koji poseduju odabrani učenici

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:             prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Počeci umetnosti

3

Umetnost starih naroda

8

Umetnost srednjeg veka

6

Umetnost renesanse

5

Umetnost baroka

5

Umetnost XIX veka

4

Umetnost XX veka

6

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Počeci umetnosti

Trajanje modula:

3 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje učenika sa značajem i uticajem umetnosti na sve elemente u društvu
  • napraviti razliku po hiljadugodištima kojima pripadaju paleolit, mezolit i neolit
  • shvatiti zašto su praistorijski umetnici bili pravi umetnici svog zanata pri izradi skulptura i crteža
  • praistorija
  • linija kao granica oblika i površine
  • koristiti literaturu i udžbenike iz istorije umetnosti

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

 

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Umetnost starih naroda

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • učenici se osposobljavaju da razlikuju način života i umetničkog izražavanja raznih civilizacija
  • uočiti razliku između starih civilizacija
  • porediti i pronaći sličnosti između starih civilizacija
  • umetnost Egipta i Mesopotamije
  • umetnost antičke Grčke
  • proporcija i zlatni presek
  • konstrukcija - viziranje
  • koristiti što više reprodukcija iz umetnosti Egipta, Mesopotamije i Grčke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

 

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Umetnost srednjeg veka

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • da uoče i raspoznaju različita obeležja gotičkih katedrala i naših pravoslavnih manastira
  • upoznati razlike između romaničkih i gotičkih katedrala
  • prepoznati vizantijsku i srednjevekovnu umetnost na našem području
  • romanika
  • gotika
  • vizantijska umetnost i srednjevekovna umetnost na našem tlu
  • boja kao elemenat izražavanja
  • koristiti reprodukcije koje prikazuju gotičke prozore sa vitražima i zidove naših manastira sa freskama

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

 

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Umetnost renesanse

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • da učenici naprave razliku izmeću srednjeg veka i procvata - preporoda ljudskog društva - renesanse
  • povezati likovnu umetnost sa vrednostima u književnosti, muzici...
  • shvatiti značaj perspektive u oblikovanju grafičkih proizvoda
  • renesansa
  • perspektiva
  • konstrukcija - crtanje
  • posebno skrenuti pažnju ia značaj renesansnog grafičara Direra koji je učinio da grafika postane ravnopravna sa ostalim umetnostima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

 

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Umetnost baroka

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • osposobiti učenike da razlikuju umetnost manirizma od baroka
  • shvatiti uticaj baroknih vrednosti na kasnije periode umetnosti
  • praviti paralelu između baroka i renesanse
  • barok i manirizam
  • svetlost i senka (kontrast)
  • valer (harmonija)
  • kroz konkretne arhitektonske primere u našem gradu pokazati karakteristike baroknih građevina sa ukrasnim skulpturama na njima
  • posetiti Narodni muzej
  • za uočavanje razlike između manirizma i baroka koristiti primere: manirizam - Parmiđanino, barok - Rubens

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

 

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Umetnost XIX veka

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o pokretima i pravcima kao što su neoklasicizam, romantizam, realizam i impresionizam
  • biti u stanju da znanja iz klasične grčke umetnosti primeni na umetnost XIX veka (klasicizam)
  • klasicizam
  • romantizam
  • realizam
  • ritam (dominanta)
  • koristiti što više reprodukcija dela poznatih umetnika
  • posetiti muzeje i galerije

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

 

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Umetnost XX veka

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o fovističkim bojama i potezima
  • shvatiti ulogu novih pravaca u slikarstvu
  • porediti stare vrednosti i nove tendencije u slikarstvu
  • moderna umetnost
  • savremena umetnost
  • kompozicija, primena boje u kompoziciji
  • istaći značaj ekspresionista (E. Nolde, E. Munk) u odnosu na kubiste (Ž. Brak i Pikaso)
  • posetiti Muzej savremene umetnosti

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

 

*

 

 

*

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Likovna kultura: Vidosava Galović i Branka Karadžić, Zavod za udžbenike, 1991.

- Istorija umetnosti: Janson

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Srpski jezik i književnost

- Istorija

- Tehničko crtanje i nacrtna geometrija

- Geografija

- Muzička kultura

- Grafičko oblikovanje i pismo

 

 

FIZIKA
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

74

 

 

 

 

74

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

Upoznavanje osnovnih prirodnih pojava i razumevanje nekih osnovnih prirodnih zakona

-

Povezivanje ranije stečenih znanja iz fizike i upoznavanje učenika sa fizičkim pojavama koje može sresti u procesu izrade grafičkih proizvoda

-

Sticanje i povezivanje teorijskih znanja sa praktičnim radom u procesu izrade grafičkih proizvoda

-

Razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje, analiziranje i rešavanje problema

-

Navikavanje da primenjuju stečena znanja u drugim naukama (shvatanje korelacije fizike sa drugim naukama)

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:              prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
časovi)

Fizičke veličine

7

Kretanja

12

Oscilacije i talasi

10

Talasna optika

8

Geometrijska optika

12

Atom i atomsko jezgro

13

Molekularna fizika

6

Elektrostatičko polje

6

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Fizičke veličine

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • poznavanje i upotreba mernih jedinica Si-sistema
  • sticanje osnove za primenu vektora i skalara u fizici
  • razlikovati i upotrebljavati merne jedinice Si-sistema
  • razlikovati skalarne i vektorske veličine
  • objasniti kolinearnost, jednakost i suprotnost vektora
  • sabirati i oduzimati vektore metodom trougla i paralelograma
  • razlagati vektore
  • razlikovati skalarni i vektorski proizvod
  • fizika i fizičke veličine
  • vektori i operacije sa vektorima (sabiranje, oduzimanje, razlaganje)
  • skalarni i vektorski proizvod
  • vežbanje (operacije sa vektorima)
  • koristiti prethodno stečena znanja učenika u ovoj oblasti
  • istaći vezu vektora i skalara u fizičkim
  • vežbati operacije sa vektorima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Kretanja

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima i parametrima kretanja
  • razviti sposobnost učenika da vidi primenu kretanja u svakodnevnom životu
  • moći da definiše i navede osnovne parametre kretanja
  • razlikovati rotaciono i translatorno kretanje
  • razlikovati osnovne pojmove kinematike rotacionog i translatornog kretanja
  • razlikovati osnovne pojmove dinamike rotacionog i translatornog kretanja
  • osnove kretanja (referentno telo, referentni sistem, radijus vektor)
  • brzina (srednja, trenutna) - kinematika translacije
  • pravolinijsko kretanje sa stalnim ubrzanjem
  • kinematika rotacionog kretanja (ugaona brzina i ugaono u brzanje)
  • dinamika rotacionog kretanja (moment)
  • istaći veze i razlike rotacionog i translatornog kretanja
  • obratiti pažnju na objašnjavanje vektora ubrzanja i vektora ugaonog ubrzanja
  • za opisivanje rotacionog kretanja primeniti analogiju između translatornog i rotacionog kretanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Oscilacije i talasi

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • produbljivanje, proširivanje i povezivanje znanja o oscilacijama i talasima
  • putem objašnjenja mehaničkog talasa lakše shvatanje elektromagnetnih talasa i svetlosti
  • shvatiti suštinu harmonijskih oscilacija
  • moći da definiše i navede osnovne (karakteristike) parametre harmonijskih oscilacija
  • razlikovati prinudne, prigušene, slobodne oscilacije
  • moći da navede osnovne pojmove, karakteristike i vrste mehaničkih talasa
  • objasniti kako nastaju em-talasi kao i vrste em-talasa
  • povezivati znanja sa svakodnevnim životom
  • harmonijske oscilacije i njihove karakteristike (period, frekvencija, amplituda, elongacija)
  • vrste oscilacija u mehanici (prinudne, prigušene, slobodne)
  • rezonanca
  • elektromagnetne oscilacije
  • mehanički talasi i njihove karakteristike (talasna dužina, brzina, jednačina talasa)
  • elektromagnetni talasi
  • putem primera iz svakodnevnog života objasniti oscilacije i mehanički talas
  • rezonanciju objasniti preko zvučne rezonancije (da se približi učenicima preko ogleda sa zvučnom viljuškom)
  • naznačiti veliki značaj primene elektromagnetnih talasa

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Talasna optika

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • stvoriti jasnu sliku talasne prirode svetlosti preko polarizacije, interferencije i difrakcije
  • upoznati učenike sa svih sedam boja iz spektra bele svetlosti
  • moći da objasni talasnu prirodu svetlosti - interferencija, difrakcija
  • moći da objasni transferzalnost svetlosti - polarizacija
  • moći da objasni spektar svetlosti - disperzija
  • razumeti difuziju
  • povezati znanja sa pojavama u svakodnevnom životu
  • interferencija svetlosti
  • difrakcija i difrakciona rešetka
  • polarizacija svetlosti
  • disperzija svetlosti
  • difuzija svetlosti
  • utvrditi dosadašnja poznavanja pojma svetlosti
  • ukazati na talasnu prirodu svetlosti preko objašnjenja interferencije, difrakcije i polarizacije
  • primeniti osobine svetlosti u grafičkoj struci

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Geometrijska optika

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • osposobiti učenike da razlikuju ogledala
  • sticanje znanja o odbijanju i prelamanju svetlosti
  • navikavanje učenika da primene zakone geometrijske optike
  • razlikovati rasipna, sabirna sočiva, sferna ogledala
  • objasniti osnovne pojmove o odbijanju i prelamanju svetlosti
  • razumeti pojavu totalne refleksije
  • shvatiti suštinu fotometrije
  • povezati stečena znanja sa optikom
  • pravolinijsko prostiranje svetlosti
  • fotometrija
  • odbijanje svetlosti i sferna ogledala
  • prelamanje svetlosti na ravnoj površini i totalna refleksija
  • prelamanje svetlosti kroz planparalelnu ploču
  • prolazak svetlosti kroz prizmu
  • prelamanje svetlosti na sfernim površinama
  • sabirna i rasipna sočiva
  • jednačina sočiva
  • grafičkim putem pomoću karakterističnih zraka (geometrijske optike) odrediti gde se stvara i kakav je lik
  • znanje primeniti na objašnjenje funkcije prostih optičkih instrumenata

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Atom i atomsko jezgro

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje učenika sa atomom i atomskim jezgrom
  • sticanje znanja o stacionarnim i pobuđenim stanjima
  • razviti kod učenika mogućnost otkrivanja veze fizike i hemije
  • objasniti osnovne pojmove o strukturi atoma i atomskog jezgra
  • razumeti emitovanje i apsorpciju zračenja
  • moći da navede osnovne osobine nuklearnih sila
  • objasniti stacionarna i pobuđena stanja
  • povezati stečena znanja sa hemijom i stručnim predmetima
  • stacionarna stanja atoma
  • emisija i apsorpcija zračenja
  • spektar atoma vodonika
  • nuklearne sile defekt mase
  • vratiti se na ranije stečena znanja i povezati ih sa novim
  • objasniti proces emisije i apsorpcije kvanta energije u atomu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Molekularna fizika

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje potrebnih znanja o tečnostima
  • navikavanje primene stečenih znanja u drugim naukama
  • razumeti površinski napon
  • objasniti viskoznost kvašenjem
  • povezati stečena znanja sa hemijom i stručnim predmetima
  • tečnosti
  • površinski napon
  • viskoznost
  • istaći primenu površinskog napona i viskoznosti u svakodnevnom životu
  • povezati površinski napon sa procesom kvašenja štamparske forme bojom, rastvorom za vlaženje, papira lepilom i td.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Elektrostatičko polje

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje sa osnovnim pojmovima elektrostatičkog polja
  • moći da navede i definiše fizičke veličine koje opisuju elektrostatičko polje
  • povezati stečeno znanje sa stručnim predmetima
  • veličine koje opisuju elektrostatičko polje
  • uvesti osnovne veličine elektrostatičkog polja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Fizika za I razred četvorogodišnjih stručnih škola: D. Ivanović, M. Raspopović, D. Krpić, S. Božin

- Fizika za III razred gimnazije prirodno-matematičkog i opšteg smera: S. Božin, M. Raspopović, E. Danilović

- Fizika za II razred gimnazije prirodno-matematičkog smera: G. L. Dimić, D. M. Radivojević

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Matematika

- Hemija

- Tehnologija grafičkih materijala

 

 

TEHNOLOGIJA TIPOGRAFIJE
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

74

 

 

 

 

74

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje osnovnih teorijskih znanja iz oblasti tipografije

- Sticanje osnovnih teorijskih znanja o grafičkoj montaži

- Osposobljavanje da stečena teorijska znanja primene u rešavanju zadataka u praksi

- Upoznavanje tehničko-tehnoloških karakteristika sredstava za rad

- Osposobljavanje za pravilnu upotrebu tehničke dokumentacije

- Razvijanje sistematičnosti i urednosti u obavljanju radnih zadataka

- Razvijanje interesovanja za stalno praćenje dostignuća u oblasti grafičarstva

- Dobijanje osnove za dalje obrazovanje

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:              prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Mesto i uloga tehničara za grafičku pripremu

2

Tipografski sistem mera

6

Tipografski elementi sa likom i bez lika

22

Grafička i osnovna pravopisna pravila pri izradi sloga - mikrotipografija

28

Korektura i korektorski znaci

10

Uvod u računarski slog

6

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Mesto i uloga tehničara za grafičku pripremu

Trajanje modula:

2 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o mestu i ulozi tehničara za grafičku pripremu u procesu izrade grafičkog proizvoda
  • shvatiti mesto i ulogu budućeg zanimanja u procesu izrade grafičkih proizvoda
  • uloga grafičke industrije
  • vrste grafičkih proizvoda
  • faze izrade grafičkih proizvoda
  • prikazati što više različitih grafičkih proizvoda
  • dati šemu procesa izrade grafičkih proizvoda

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Tipografski sistem mera

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o tipografskim sistemima mera
  • sticanje znanja o načinu preračunavanja tipografskih mera u metrične i obrnuto
  • biti osposobljen da koristi sve sisteme mera koji se primenjuju u grafičarstvu
  • koristiti tipometar
  • prepoznavati standardne pismovne veličine
  • tipometar
  • standardne veličine pismovnih veličina
  • tipografski sistem mera
  • proračun i pretvaranje tipografskih mera u metrične i obrnuto
  • pokazati različite veličine slova u novinskom, knjižnom, akcideničnom slogu itd.
  • uraditi što više primera proračuna

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Tipografski elementi sa likom i bez lika

Trajanje modula:

22 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o tipografskim elementima sa likom i bez lika
  • sagledati slovni znak i sve ostale štamparske elemente u funkciji oblikovanja grafičkih proizvoda
  • izvršiti klasifikaciju slova prema likovnim rešenjima
  • prepoznati različite linije kao i mogućnost njihovih korišćenja
  • shvatiti ulogu ukrasnih elemenata, specijalnih univerzalnih znakova
  • prepoznati različitost i svojstva garnitura i familija pisama
  • shvatiti svrhu i ulogu belina u slogu
  • elementi slova
  • gradacija pisma
  • klasifikacija pisma prema likovnim rešenjima
  • linije
  • ukrasni elementi
  • specijalni znaci
  • pismovni oblici (rezovi)
  • garniture i familije pisama
  • ostvarivanje belina u slogu
  • posebno istaći gradaciju i klasifikaciju slova prema likovnim rešenjima
  • koristiti što više primera tekstova sa različitim vrstama pisma
  • ukazati na najčešće korišćena pisma za određene vrste grafičkih proizvoda

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Grafička i osnovna pravopisna pravila pri izradi sloga - mikrotipografija

Trajanje modula:

28 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o grafičkim i osnovnim pravopisnim pravilima pri izradi sloga
  • shvatiti pojam rukopisa u štamparstvu
  • prepoznati osnovne elemente rukopisa neophodne pri izradi bilo kog grafičkog proizvoda
  • prepoznati i znati da upotrebi osnovne elemente pri izradi teksta kao što su: dužina reda, beline između slova u reči, beline između reči, uloga uvlačenja početnog i izlaznog reda slova
  • rukopis, standardi rukopisa
  • isključivanje radova i postavljanje beline između slova u reči i između reči
  • uvlačenje početnog reda pasusa
  • isključivanje izlaznog reda pasusa
  • povećanje belina u slogu (proređivanje)
  • isticanje u slogu
  • slaganje naslova, nadnaslova, međunaslova, potpisa ispod slike u novinskoj i knjižnoj tipografiji
  • pravilna upotreba velikih i malih slova
  • sastavljeno i rastavljeno pisanje reči
  • interpunkcija i pravopisni znaci
  • skraćenice - brojevi (arapski i rimski)
  • pisanje stranih reči
  • podela reči na slogove
  • upotreba minusa i diviza
  • pravila pri slaganju zagrada i navodnica
  • posebno naglasiti uslove za pripremu rukopisa na računaru
  • koristiti ranije stečena znanja učenika u oblasti pravopisa
  • koristiti što više primera različitih tekstova

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Korektura i korektorski znaci

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o korekturi i korektorskim znacima
  • osposobljavanje za njihovu praktičnu primenu
  • znati da koristi korektorske znake
  • pojam korekture
  • način čitanja korekture
  • vrste korekture
  • tekstualni, promenljivi znaci specijalnog značenja i dogovoreni znaci
  • davati što više različitih tekstova sa greškama kako bi učenici samostalno izvršili korekturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Uvod u računarski slog

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o računarskom slogu
  • shvatiti značaj i nezamenljivu ulogu računara u tipografiji
  • shvatiti princip rada pojedinih delova računarskog sistema
  • primena računara u tipografiji
  • pojmovi softvera i hardvera
  • struktura računara
  • programi za obradu teksta
  • koristiti prethodno stečena znanja iz informatike
  • koristiti šeme računarskih radnih stanica

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Tehnologija tipografije: Zoran Urošević, Zavod za udžbenike, Beograd 1999.

- Priprema grafičke proizvodnje: Grupa autora, Zavod za udžbenike, Beograd 1991.

- Slog sa elementarnom tipografijom: Milan Jovanović, Viša politehnička škola, Beograd 1997.

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Srpski jezik i književnost

- Računarstvo i informatika

- Grafičko oblikovanje i pismo

Sledeći