Prethodni
TEHNOLOGIJA ODEĆE
(obrazovni profil - KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PROFESIONALNA PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | 74 | | | | | 74 |
II | 74 | | | | | 74 |
III | 74 | 37 | | | | 111 |
IV | 68 | 34 | | | | 102 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Dobijanje temeljnih teorijskih znanja za izradu odevnog predmeta, organizovanje proizvodnje i rešavanje tekućih problema u procesu rada.
• Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija.
• Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu.
• Osposobljavanje za samostalan i timski rad.
• Osposobljavanje za korišćenje računara u realizaciji modula predmeta.
• Sticanje znanja za izradu i korišćenje tehnološke dokumentacije za odevne predmete.
• Razvijanje logičkog mišljenja i međusobnog povezivanja teorijskih znanja i praktičnih veština i ukazivanje na njihovu međusobnu uslovljenost.
• Sticanje osnovnih znanja o pripremi i održavanju radnog mesta, kao i o zaštiti na radu.
• Sticanje znanja o ekonomskim principima proizvodnje.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Karakteristike proizvodnje odeće i krojenje tekstilnog materijala | 25 |
Tehnologija šivenja i peglanja | 49 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Izrada detalja odevnih predmeta | 14 |
Izrada suknje, ženskih i muških pantalona i ženske bluze | 48 |
Ekonomski principi proizvodnje | 12 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Izrada haljine, muške košulje, rublja i sportske odeće | 48 |
Studija rada i vremena | 30 |
Izrada tehničko-tehnološke dokumentacije | 33 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Projektovanje proizvodnje | 18 |
Tehničko-tehnološka dokumentacija za jaknu, sako, mantil i kaput | 63 |
Standardi i kontrola kvaliteta | 21 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Karakteristike proizvodnje odeće i krojenje tekstilnog materijala |
Trajanje modula: | 25 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje osnovnih teorijskih znanja o karakteristikama proizvodnje odeće. • Sticanje znanja i veština o krojenju tekstilnog materijala. • Sticanje znanja o zanatskom i industrijskom modelu izrade odeće. | • objasni različite funkcije odeće • definiše osnovna obeležja zanatskog načina izrade odeće • objasni karakteristike industrijskog načina proizvodnje različitih odevnih predmeta • shvati šemu proizvodnje odeće od ideje do gotovog proizvoda • objasni kada se primenjuje ručno krojenje makazama, a kada krojenje pomoću uređaja i mašina • objasni kako se priprema krojna naslaga za krojenje i prenosi krojna slika na naslagu • da odabere adekvatne mere zaštite prilikom krojenja uređajima za krojenje • uoči razliku između grubog i finog krojenja • objasni kako se obeležavaju iskrojeni delovi | • Odeća kao društvena potreba • Proizvodnja odeće na zanatski način • Kultura i tradicija naših naroda u zanatskoj proizvodnji odeće • Industrijski način proizvodnje odeće • Organizaciona šema industrijskog procesa proizvodnje • Priprema materijala i polaganje u krojnu naslagu • Prenošenje krojne slike na krojnu naslagu • Krojenje pomoću makaza i ostalih uređaja i mašina za krojenje: vertikalni nož, mašina za fino krojenje; • Fino i grubo krojenje • Načini obeležavanja iskrojenih delova | • Obrazložiti značaj modula; • Izlaganje podržati primerima odeće izrađene na zanatski i industrijski način; • Insistirati na proučavanju istorijske literature i upoznavanju sa zanatskim načinom proizvodnje i elementima nacionalne kulture; • Prikazati, putem video-zapisa, proizvodnju odeće od ideje do gotovog proizvoda; • Prikazati funkciju sredstava za krojenje, od različitih vrsta makaza za krojenje pa do uređaja i mašina; • Prikazati preko video-zapisa savremenu tehnologiju krojenja. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Tehnologija šivenja i peglanja |
Trajanje modula: | 49 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje teorijskih znanja o tehnologiji šivenja i peglanja. | • objasni osnovne karakteristike različitih vrsta šavova i njihovu primenu • objasni funkciju i mogućnosti klasične mašine za šivenje • izvrši izbor mašinske igle za šivenje, a u skladu sa materijalom i koncem • objasni značaj pravilne napetosti konca • izvrši izbor mašina za specijalnu namenu • tačno odredi parametre peglanja u zavisnosti od materijala • objasni mogućnosti primene različitih vrsta pegli, valjaka za peglanje i termofiksir prese | • Osnovni elementi šivenja (ubod, šav i konac) • Šavovi, vrste i njihova namena • Klasična industrijska mašina za šivenje • Mašinska igla (vrste, primena, odnos igle i konca, odnos igle i materijala) • Uvlačenje gornjeg i donjeg konca i regulisanje napetosti konca • Mogućnosti klasične mašine za šivenje sa dodatkom pomoćnih uređaja • Specijalne mašine za šivenje i njihova primena u praksi; • Parametri peglanja • Električna, parna elektroparna pegla, stolovi i valjci za peglanje, termofiksir presa | • Obrazložiti značaj modula; • Izlaganje podržati šemama, skicama i pokretnim slikama raznih vrsta šavova i mašina za šivenje; • Prikazati razne vrste igala, i njihovu namenu u odnosu na konac i materijal za šivenje; • Koristiti šeme, skice ili pokretne slike raznih vrsta pegli, valjaka za peglanje i termofiksir prese; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Izrada detalja odevnih predmeta |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o redosledu operacija kod izrade detalja. | • objasni redosled postupaka za izradu detalja • objasni kako prilagoditi tehnološki postupak izrade detalja na raspoloživim mašinama i uređajima u radionici • izvrši kontrolu obavljenih operacija | • Postupak izrade kosog džepa, našivenog, džepa sa jednim i dva paspula • Postupak izrade otvora za patent zatvarač i prišivanje patent zatvarača • Postupak izrade pojasa za suknju, ženske i muške pantalone • Postupak izrade muškog šlica • Postupak izrade kragne i manžetni; • Kontrola izrađenih detalja | • Obrazložiti značaj modula; • Izlaganje potkrepiti skicama na kojima je objašnjena postupnost izrade detalja; • Domaći zadatak: prema slobodnom izboru učenika, uraditi tačan redosled postupaka za izradu određenog detalja; • Učenike upoznati sa strukturom testa i kriterijumima za ocenjivanje. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Izrada suknje, ženskih i muških pantalona i ženske bluze |
Trajanje modula: | 48 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o tehnološkom postupku izrade suknje, ženskih i muških pantalona i ženske bluze. | • odredi redosled postupaka za izradu suknje, ženskih i muških pantalona i ženske bluze • izvrši izbor i primenu automata (kratkošavnih i dugošavnih) • prilagodi tehnološki postupak izrade odevnih predmeta prema raspoloživim mašinama i aparatima | • Postupak izrade suknje • Primena automata za izradu rupica i našivanje dugmadi • Primena kratkošavnih automata • Postupak izrade ženskih pantalona • Primena dugošavnih automata i automata za vez • Postupak izrade muških pantalona • Postupak izrade ženske bluze | • Obrazložiti cilj i značaj modula; • Prikaz redosleda postupaka izrade odevnih predmeta modula podržati skicom, slikom, video zapisom i drugim raspoloživim sredstvima; • Domaći zadatak: prema slobodnom izboru učenika, uraditi tačan redosled postupaka za izradu određenog odevnog predmeta; • Učenike upoznati sa strukturom testa i kriterijumima za ocenjivanje. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Ekonomski principi proizvodnje |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o osnovnim ekonomskim principima u proizvodnji. | • objasni uslove efikasnog poslovanja, ulaganja i rezultata poslovanja | • Ulaganja u proizvodnju: utrošci i troškovi • Rezultati poslovanja: produktivnost i rentabilnost • Principi ekonomičnosti: dohodak i dobit • rezultati rada | • Obrazložiti cilj i značaj modula; • Izlaganje obavezno potkrepiti šemama, tabelama, grafikonima i originalnim; dokumentima iz preduzeća • Učenike upoznati sa strukturom testa i kriterijumima za ocenjivanje. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Izrada haljine, muške košulje, rublja i sportske odeće |
Trajanje modula: | 48 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o tehnološkom postupku izrade haljine, muške košulje, rublja i sportske odeće. • Sticanje teorijskih znanja o izboru mašina i aparata u zavisnosti od vrste materijala i namene. | • objasni redosled postupaka izrade haljine, muške košulje, rublja i sportske odeće • uoči razliku u postupku izrade u zavisnosti od materijala (tkanina ili pletenina) • izvrši izbor mašina i aparata za odgovarajući predmet | • Postupak izrade haljine • Postupak izrade muške košulje • Postupak izrade muških i ženskih potkošulja, pidžama, spavaćica i bade-mantila • Postupak izrade muške i ženske trenerke, muške i ženske duks-majice • Postupak izrade odevnog predmeta prema potrebama lokalne sredine | • Obrazložiti cilj i značaj modula; • Izlaganje sadržaja podržati slikom, šemom ili video zapisom na kome je prikazan redosled izrade u zavisnosti od vrste materijala; • Pratiti savremenu tehnologiju izrade; • Pratiti modna zbivanja; • Prezentovati one postupke za koje je zainteresovana lokalna sredina; • Domaći zadatak: prema slobodnom izboru učenika, uraditi tačan redosled postupaka za izradu određenog odevnog predmeta. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Studija rada i vremena |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za određivanje vremena izrade odevnih predmeta po operacijama. | • definiše postupak za izračunavanje vremena izrade određenog predmeta • uoči bitne faktore koji mogu uticati na radnu efikasnost u toku dana | • Vreme izrade: pripremno, završno, tehnološko, pomoćno i dodatno vreme • Snimanje vremena trajanja izrade po operacijama • Način i postupak snimanja | • Obrazložiti cilj i značaj modula; • Izvršiti praktična merenja hronometrom na časovima vežbi (npr. u školskoj radionici na časovima šivenja); • Insistirati na samostalnom merenju učenika i izračunavanju vremena. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Izrada tehničko-tehnološke dokumentacije |
Trajanje modula: | 33 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu tehničko-tehnološke dokumentacije. | • izradi operacioni list za svaki odevni predmet • pripremi tehnološku kartu • izradi tehničko-tehnološku dokumentaciju za naručeni model | • Operacioni list • Tehnološka karta • Tehničko-tehnološka dokumentacija za model po izboru i zahtevima lokalne sredine | • Obrazložiti cilj i značaj modula; • Vežbe realizovati u specijalizovanim učionicama uz primenu računara i korišćenje odgovarajućeg programa za izradu tabela; • Insistirati da na časovima vežbi učenik samostalno uradi kompletnu dokumentaciju za haljinu, mušku košulju, rublje, sportsku odeću; • Domaći zadatak treba fokusirati na one predmete za koje je trenutno zainteresovana lokalna sredina. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Projektovanje proizvodnje |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o tehnološkoj i operativnoj pripremi. | • izračuna utrošak materijala • odredi vreme izrade i cenu rada određenog odevnog predmeta. | • Tehnološka priprema • Operativna priprema • Planiranje proizvodnje • Planska kalkulacija • Faktori efikasnosti rada u toku radnog dana i radne nedelje | • Obrazložiti cilj i značaj modula; • Prikazati proračun svih potrebnih elemenata za izradu jednog odevnog predmeta; • Na časovima vežbi učenici samostalno izrađuju plansku kalkulaciju za zadate odevne predmete; • Domaći zadatak: uraditi plansku kalkulaciju odevnog predmeta prema slobodnom izboru učenika. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Tehničko-tehnološka dokumentacija za jaknu, sako, mantil i kaput |
Trajanje modula: | 63 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu tehničko-tehnološke operacije za jaknu (sako, mantil, kaput). | • izradi tehnološki list za odevne predmete • izradi sistem ugradnje radnih mesta • organizuje unutrašnji transport; • primeni stečeno znanje u pojedinačnim zahtevima • uoči razliku u tehnološkom postupku i izboru mašina i aparata u zavisnosti od vrste materijala, namene i specifičnih zahteva | • Tehnološki list ugradnje radnih mesta • Sistemi tehnoloških procesa proizvodnje, unutrašnji transport za izradu jakne, sakoa, mantila i kaputa • Izrada tehničko-tehnološke dokumentacije za model po izboru i zahtevima lokalne sredine | • Obrazložiti cilj i značaj modula; • Vežbe realizovati u specijalizovanim učionicama uz primenu računara i korišćenje odgovarajućeg programa za izradu tabela; • Uraditi tehnološke listove i skice ugradnje radnih mesta; • Insistirati da na časovima vežbi učenik samostalno uradi kompletnu dokumentaciju za jaknu, sako, mantil i kaput; • Težište domaćih zadataka treba da bude na onim predmetima za koje je zainteresovana lokalna sredina. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost pa času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Standardi i kontrola kvaliteta |
Trajanje modula: | 21 čas |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o standardima i kontroli kvaliteta u izradi odeće. | • definiše proceduru za dobijanje sertifikata za robnu marku • objasni kako i izvrši kontrolu u toku i na kraju procesa proizvodnje | • Standardi • Tehnička kontrola • Sistem kvaliteta | • Obrazložiti cilj i značaj modula; • Izlaganje podržati konkretnim primerima iz proizvodnje; • Prikazati na koji način se primenjuju standardi kvaliteta (JUS, ISO 2001...). |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Tehnologija izrade odeće - Jasminka Petrović
- Tehnologija izrade odeće - Tomislav Tkalac
- Skice, slike, video zapisi
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tekstilni materijali
- Konstrukcija odeće
- Praktična nastava
KONSTRUKCIJA ODEĆE
(obrazovni profil - KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PROFESIONALNA PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | 74 | | | | 74 |
II | | 111 | | | | 111 |
III | | 111 | | | | 111 |
IV | | 102 | | | | 102 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Razvijanje sposobnosti zapažanja i uočavanja osnovnih karakteristika odeće.
• Razvijanje sposobnosti izrade osnovne konstrukcije.
• Razvijanje sposobnosti izrada šablona i uzoraka.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Osnove tehničkog crtanja | 20 |
Osnove konstruisanja odeće | 16 |
Izrada šablona za detalje odevnih predmeta | 38 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Izrada šablona za suknju | 21 |
Izrada šablona za pantalone | 54 |
Izrada šablona za žensku bluzu | 36 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Izrada šablona za haljinu | 33 |
Izrada šablona za mušku košulju | 12 |
Izrada šablona za žensko i muško rublje | 24 |
Izrada šablona za žensku i mušku sportsku odeću | 30 |
Izrada šablona za odevne predmete prema potrebama lokalne sredine | 12 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Izrada šablona za žensku jaknu (mantil, kaput) | 45 |
Izrada šablona za mušku jaknu (mantil, kaput) | 42 |
Izrada šablona za odevne predmete po posebnim zahtevima | 15 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Osnove tehničkog crtanja |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja iz tehničkog crtanja neophodnih za realizaciju sadržaja predmeta konstrukcija. • Razvijanje sposobnosti jasnog, preciznog i urednog tehničkog izražavanja. • Razvijanje sposobnosti i veština u korišćenju računara. | • primeni osnovne principe tehničkog crtanja u konstruisanju odeće • utvrdi vrste i formate tehničkih crteža • crta linije, poligone i krive linije • koristi računar u izradi tehničkog crteža • koristi pribor za konstrukciju odeće | • Zadatak i značaj tehničkog crtanja • Rukovanje priborom • Vrste i formati tehničkih crteža • Dimenzionisanje i razmera crteža; • Vrste linija • Paralelne i normalne linije • Konstrukcija pravilnih poligona i krivih linija • Primena kompjuterske grafike • Materijal i pribor za konstrukciju odeće | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežom na tabli ili na grafoskopu sa prikazom na folijama; • Prikazati različite tipove vežbi kako bi učenik savladao konstruisanje različitih krivih linija i pravilnih poligona; • Insistirati na pravilnom korišćenju pribora za crtanje; • Omogućiti rad na računaru uz primenu programa Corel DRAW; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Obrazložiti način i kriterijume ocenjivanja. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | | | | | * |
Naziv modula: | Osnove konstruisanja odeće |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje teorijskih znanja koja služe kao osnova za shvatanje konstruisanja odeće. • Sticanje teorijskih znanja o osnovnim elementima koji su neophodni u definisanju odevnog predmeta. • Osposobljavanje za precizno konstruisanje odeće; • Razvijanje sposobnosti korišćenja računara u konstruisanju odeće. | • definiše proporcionalnost, simetričnost i prepozna deformacije ljudskog tela • utvrdi stas i uzrast ljudskog tela; • koristi standarde • izmeri i izračuna mere koje su neophodne za konstrukciju odeće • koristi računar i programe za konstruisanje odeće | • Značaj konstruisanja i modelovanja odeće • Vrste odevnih predmeta • Proporcionalnost i simetričnost ljudskog tela • Stas i uzrast • Deformacije tela • Skica i opis modela • Standardi i nove evropske mere; • Mere za konstrukciju odeće (podela mera, način uzimanja i izračunavanje mera) | • Nastava se realizuje u specijalizovanoj učionici; • Obrazložiti cilj modula; • Koristiti skice, modne žurnale, crteže, standarde; • Posebnu pažnju posvetiti snalaženju u tabelama i izračunavanju mera; • Učenike međusobno angažovati oko uzimanja mera; • Koristiti računar i programe za crtanje; • Obrazložiti način i kriterijume ocenjivanja. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Izrada šablona za detalje odevnih predmeta |
Trajanje modula: | 38 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja i veština u izradi šablona za odevne predmete. • Razvijanje sposobnosti korišćenja računara u izradi šablona. | • izradi šablone za detalje odevnih predmeta (kosi džep, našiveni džep, poklopci za džepove i manžetne) • izradi osnovnu konstrukciju kroja, kompletira i izradi šablon za suknju | • Materijal i pribor za konstrukciju odeće • Izrada šablona za detalje: kosi džep, našiveni džep, poklopci za džepove, manžetne • Konstrukcija suknje: skica i opis modela, osnovna konstrukcija kroja, kompletiranje i izrada šablona za odevni predmet. | • Obrazložiti cilj modula; • Učenici crtaju šablone prvo u razmeri, a zatim u prirodnoj veličini • Na časovima vežbi obavezno koristiti računar i program za crtanje; • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Obrazložiti načine i kriterijume ocenjivanja; • Domaći zadatak: skicirati sopstveni model suknje i uraditi osnovnu konstrukciju u razmeri. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za suknju |
Trajanje modula: | 21 čas |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za suknju. | • konstruiše, modeluje i kompletira krojne delove suknje • izradi šablone za suknju • koristi računar i program za crtanje | • Osnovna konstrukcija kroja suknje • Modelovanje suknje • Kompletiranje krojnih delova suknje • Izrada šablona za suknju | • Obrazložiti cilj modula • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj • Učenici crtaju šablone prvo u razmeri, a zatim u prirodnoj veličini • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima) • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za pantalone |
Trajanje modula: | 54 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za pantalone. | • konstruiše, modeluje i kompletira krojne delove pantalone • izradi šablone za pantalone • koristi računar i program za crtanje | • Osnovna konstrukcija kroja ženskih pantalona • Modelovanje ženskih pantalona • Kompletiranje krojnih delova ženskih pantalona • Izrada šablona za ženske pantalone • Osnovna konstrukcija kroja muških pantalona • Modelovanje muških pantalona • Kompletiranje krojnih delova muških pantalona • Izrada šablona za muške pantalone | • Obrazložiti cilj modula • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj • Učenici crtaju šablone prvo u razmeri, a zatim u prirodnoj veličini • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima) • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za žensku bluzu |
Trajanje modula: | 36 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za žensku bluzu. | • konstruiše, modeluje i kompletira krojne delove ženske bluze • izradi šablone za žensku bluzu • koristi računar i program za crtanje | • Osnovna konstrukcija kroja ženske bluze • Modelovanje ženske bluze • Kompletiranje krojnih delova ženske bluze • Izrada šablona za žensku bluzu | • Obrazložiti cilj modula • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj • Učenici crtaju šablone prvo u razmeri, a zatim u prirodnoj veličini • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima) • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Razred: | treći |
Naziv modula: | Izrada šablona za haljinu |
Trajanje modula: | 33 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za haljinu. | • konstruiše, modeluje i kompletira krojne delove haljine • izradi šablone za haljinu • koristi računar i program za crtanje | • Osnovna konstrukcija kroja haljine • Modelovanje haljine • Kompletiranje krojnih delova haljine • Izrada šablona za haljinu | • Obrazložiti cilj modula • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj • Učenici crtaju šablone prvo u razmeri, a zatim u prirodnoj veličini • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima) • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za mušku košulju |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za mušku košulju. | • konstruiše, modeluje i kompletira krojne delove muške košulje • izradi šablone za muške košulje • koristi računar i program za crtanje | • Osnovna konstrukcija kroja muške košulje • Modelovanje muške košulje • Kompletiranje krojnih delova muške košulje • Izrada šablona za mušku košulju | • Obrazložiti cilj modula • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj • Učenici crtaju šablone prvo u razmeri, a zatim u prirodnoj veličini • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima) • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za žensko i muško rublje |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za žensko i muško rublje. | • konstruiše, modeluje i kompletira krojne delove ženskog i muškog rublja • izradi šablone za žensko i muško rublje • koristi računar i program za crtanje | • Osnovna konstrukcija kroja ženskog rublja • Modelovanje ženskog rublja • Kompletiranje krojnih delova ženskog rublja • Izrada šablona za žensko rublje • Osnovna konstrukcija kroja muškog rublja • Modelovanje muškog rublja • Kompletiranje krojnih delova muškog rublja • Izrada šablona za muško rublje | • Obrazložiti cilj modula • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima rublja • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj • Učenici crtaju šablone prvo u razmeri, a zatim u prirodnoj veličini • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima) • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za žensku i mušku sportsku odeću |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za žensku i mušku sportsku odeću. | • konstruiše, modeluje i kompletira krojne delove ženske i muške sportske odeće • izradi šablone za žensku i mušku sportsku odeću • koristi računar i program za crtanje | • Osnovna konstrukcija kroja ženske sportske odeće • Modelovanje ženske sportske odeće • Kompletiranje krojnih delova ženske sportske odeće • Izrada šablona za žensku sportsku odeću • Osnovna konstrukcija kroja muške sportske odeće • Modelovanje muške sportske odeće • Kompletiranje krojnih delova muške sportske odeće • Izrada šablona za mušku sportsku odeću | • Obrazložiti cilj modula • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj • Učenici crtaju šablone prvo u razmeri, a zatim u prirodnoj veličini • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima) • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za odevne predmete prema potrebama lokalne sredine |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za odevne predmete prema potrebama lokalne zajednice. | • konstruiše, modeluje i kompletira krojne delove odevnog predmeta • izradi šablone za odevni predmet prema potrebama lokalne zajednice • koristi računar i program za crtanje | • Osnovna konstrukcija odevnog predmeta • Modelovanje odevnog predmeta • Kompletiranje krojnih delova odevnog predmeta • Izrada šablona za odevni predmet prema potrebama lokalne zajednice | • Obrazložiti cilj modula • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj • Učenici crtaju šablone prvo u razmeri, a zatim u prirodnoj veličini • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima) • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Razred: | četvrti |
Naziv modula: | Izrada šablona za žensku jaknu (mantil, kaput) |
Trajanje modula: | 45 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za žensku jaknu (mantil, kaput). | • konstruiše, modeluje i kompletira krojne delove ženske jakne (mantila, kaputa) • izradi šablone za žensku jaknu (mantil, kaput) • koristi računar i program za crtanje | • Osnovna konstrukcija kroja ženske jakne (mantila, kaputa) • Modelovanje ženske jakne (mantila, kaputa) • Kompletiranje krojnih delova ženske jakne (mantila, kaputa) • Izrada šablona za za žensku jaknu (mantil, kaput) | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula; • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj; • Učenici crtaju šablone prvo u razmeri, a zatim u prirodnoj veličini • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima); • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za mušku jaknu (mantil, kaput) |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za mušku jaknu (mantil, kaput). | • konstruiše, modeluje i kompletira krojne delove muške jakne (mantila, kaputa) • izradi šablone za mušku jaknu (mantil, kaput) • koristi računar i program za crtanje | • Osnovna konstrukcija kroja muške jakne (mantila, kaputa) • Modelovanje muške jakne (mantila, kaputa) • Kompletiranje krojnih delova muške jakne (mantila, kaputa) • Izrada šablona za mušku jaknu (mantil, kaput) | • Obrazložiti cilj modula • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj • Učenici crtaju šablone prvo u razmeri, a zatim u prirodnoj veličini • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima) • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Izrada šablona za odevne predmete po posebnim zahtevima |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu šablona za odevne predmete po posebnim zahtevima. | • konstruiše, modeluje i kompletira krojne delove odevnih predmeta • izradi šablone za odevne predmete • koristi računar i program za crtanje | • Osnovna konstrukcija kroja odevnog predmeta • Modelovanje odevnog predmeta • Kompletiranje krojnih delova odevnog predmeta • Izrada šablona za odevni predmet prema posebnim zahtevima | • Obrazložiti cilj modula • Izlaganje podržati crtežima, skicama, modnim žurnalima i filmovima o aktuelnim modnim trendovima predmeta modula • Koristiti računar, grafoskop, video uređaj • Učenici crtaju šablone prvo u razmeri, a zatim u prirodnoj veličini • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima) • Domaći zadatak: po slobodnom izboru odabrati predmet i izraditi šablon |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom, Đorđević Dušan, Papić Željko
- Škole u kojima se realizuje pilot program međusobno će sarađivati u pripremi adekvatne literature
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Estetsko oblikovanje
- Tekstilni materijali
- Tehnologija odeće
- Praktična nastava
PRAKTIČNA NASTAVA
(obrazovni profil - KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PROFESIONALNA PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | 222 | | | 222 |
II | | | 370 | | | 370 |
III | | | 444 | | | 444 |
IV | | | 340 | | | 340 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svakioblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Dobijanje temeljnih praktičnih znanja za izradu odevnog predmeta i rešavanje problema u procesu rada.
• Razvijanje svesti o neophodnosti zadovoljenja estetskih i funkcionalnih karakteristika odevnih predmeta kao neodvojivih elemenata izrade.
• Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija.
• Razvijanje potrebnih veština u izradi odeće.
• Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu.
• Osposobljavanje za samostalan i timski rad.
• Osposobljavanje za pravilno rukovanje uređajima za krojenje, mašinama za šivenje i uređajima i aparatima za peglanje.
• Razvijanje logičkog mišljenja i međusobnog povezivanja teorijskih znanja i praktičnih veština i ukazivanje na njihovu međusobnu uslovljenost.
• Sticanje osnovnih znanja o pripremi i održavanju radnog mesta, kao i o zaštiti na radu.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Ručno krojenje i ručno šivenje | 48 |
Mašinsko krojenje | 24 |
Mašinsko šivenje | 96 |
Izrada mašinskih šavova i peglanje | 54 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Izrada detalja za suknju, ženske i muške pantalone i bluzu | 35 |
Izrada suknje | 90 |
Izrada ženskih pantalona | 90 |
Izrada muških pantalona | 80 |
Izrada bluze | 75 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Izrada detalja za haljinu i mušku košulju | 30 |
Izrada haljine | 66 |
Izrada muške košulje | 48 |
Izrada ženskog rublja | 90 |
Izrada muškog rublja | 60 |
Izrada sportske odeće | 72 |
Izrada odevnih predmeta čiji izbor zavisi od potreba lokalne zajednice | 78 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Izrada detalja za jaknu, mantil i kaput | 60 |
Izrada ženske jakne ili muškog sakoa | 90 |
Izrada ženskog ili muškog mantila | 78 |
Izrada ženskog ili muškog kaputa | 90 |
Izrada odevnih predmeta po posebnim zahtevima | 22 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: | prvi |
Naziv modula: | Ručno krojenje i ručno šivenje |
Trajanje modula: | 48 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za ručno krojenje i šivenje. | • koristi pribor za ručno krojenje • kroji ručno • izradi sve vrste ručnih bodova • izradi ručnim putem rupice | • Pojam, elementi i priprema radnog mesta • Pribor za ručno krojenje i njegovo pravilno korišćenje • Ručni bodovi: prošivajući, opšivajući, prekrivni, kosi, cik-cak, pikirajući, lančani • Izrada rupica | • Obrazložiti cilj modula; • Naglasiti značaj pravilnog držanja tela pri radu; • Koristiti alat za ručno krojenje; • Pripremiti uzorke i demonstrirati izradu ručnih bodova i rupica; • Insistirati na samostalnom radu i pratiti rad učenika; • Na kraju modula proglasiti najpreciznije urađenu rupicu. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | | | * | * | |
Naziv modula: | Mašinsko krojenje |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za krojenje na mašinama. | • pripremi materijal za krojenje • koristi uređaje za krojenje • iskroji potrebne delove • označi i numeriše krojne delove | • Formiranje krojne naslage i krojne slike • Prenošenje krojne slike na naslagu • Aparati i uređaji za grubo i fino krojenje, označavanje i numerisanje iskrojenih delova | • Obrazložiti cilj modula; • Demonstrirati formiranje krojne naslage; • Preneti krojnu sliku na gornji sloj naslage; • Demonstrirati grubo i fino krojenje uz pravilno korišćenje uređaja; • Prikazati kako se označavaju i numerišu krojni delovi. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Mašinsko šivenje |
Trajanje modula: | 96 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za mašinsko šivenje. | • izvodi operacije šivenja na klasičnim mašinama • koristi specijalne mašine za šivenje • koristi i rukuje aparatima za peglanje | • Mašina za šivenje: izgled, delovi, funkcija, pravilno rukovanje (nameštanje igle, uvođenje gornjeg konca, postavljanje čupka sa donjim koncem) • Uvežbavanje štepova: ravnih i zaobljenih, bez konca i sa koncem • Specijalne mašine za šivenje | • Obrazložiti cilj modula; • Pripremiti mašinu za rad; • Demonstrirati rad na običnim i specijalnim mašinama za šivenje; • Insistirati na preciznoj izradi ravnih i zaobljenih štepova, bez i sa koncem; • Vežbati na papiru i tekstilnom materijalu; • Obavezno primeniti potrebne mere zaštite na radu; • Informisati učenike o načinu provere usvojenih znanja i veština i kriterijumima za ocenjivanje. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Izrada mašinskih šavova i peglanje |
Trajanje modula: | 54 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu i raspeglavanje šavova. | • sastavlja delove odevnih predmeta • raspeglava šavove, uz korišćenje parametara peglanja • utvrdi potrebne mere zaštite na radu | • Vrste šavova: otvoreni i zatvoreni • Primena šavova: sastavljanje, porubljivanje, opšivanje ivica materijala, izrada rubnih šavova, paspuliranje kosom trakom • Međufazno peglanje: parametri peglanja, električna, elektroparna i parna pegla, stolovi za peglanje | • Obrazložiti cilj modula • Insistirati na preciznoj izradi svih vrsta šavova; • Ukazati na ponašanje različitih vrsta šavova u zavisnosti od vrste materijala i namene odeće; • Insistirati na samostalnom i individualnom radu; • Obavezno primeniti potrebne mere zaštite na radu; • Informisati učenike o načinu provere usvojenih znanja i veština i kriterijumima za ocenjivanje. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | * | * | |
Razred: | drugi |
Naziv modula: | Izrada detalja za suknju, ženske i muške pantalone i bluzu |
Trajanje modula: | 35 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu detalja za suknju, ženske i muške pantalone i bluzu. | • iskroji i sašije razne vrste džepova za žensku i mušku odeću • iskroji i sašije pojaseve za suknju i pantalone • iskroji i sašije kragnu i manžetne za bluzu | • Krojenje i izrada detalja: • kosi našiveni džepovi • paspulirani džepovi bez i sa poklopcem, • ostale vrste džepova, • pojasevi za suknju i pantalone • kragna i manžetne za bluzu • otvor za patent zatvarač | • Obrazložiti cilj modula i naglasiti značaj detalja u konačnom izgledu odevnog predmeta; • Istaći izbor šavova u zavisnosti od vrste tekstilnog materijala i odevnog predmeta; • Savladati pravilan redosled tehnoloških operacija izrade: krojenje, šivenje, međufazno i završno peglanje; • Insistirati na samostalnom krojenju i izradi detalja; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka šivenja i peglanja; • Upućivati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uočava i otklanja greške, da uvidi greške i sagleda posledice koje će se odraziti na krajnji kvalitet odevnog predmeta. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Izrada suknje |
Trajanje modula: | 90 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu suknje. | • pripremi osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje • iskroji i kompletira krojne delove • sašije suknju • izvrši raspeglavanje i završno peglanje suknje | • Krojenje i izrada klasične suknje • Krojenje i izrada suknje po modelu • Krojenje i izrada suknje po izboru učenika | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu suknje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama suknji i o trenutnom modnom trendu; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti ma tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni; • Po sopstvenom izboru učenik treba da uradi svoj model. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada ženskih pantalona |
Trajanje modula: | 90 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu ženskih pantalona. | • pripremi osnovni i pomoćni materijal za izradu ženskih pantalona • iskroji i kompletira krojne delove • sašije ženske pantalone • izvrši raspeglavanje i završno peglanje ženskih pantalona | • Krojenje i izrada klasičnih ženskih pantalona • Krojenje i izrada ženskih pantalona po modelu • Krojenje i izrada ženskih pantalona po izboru učenika | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu ženskih pantalona; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama ženskih pantalona i o trenutnom modnom trendu; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni; • Po sopstvenom izboru učenik treba da uradi svoj model. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada muških pantalona |
Trajanje modula: | 80 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu muških pantalona. | • pripremi osnovni i pomoćni materijal za izradu muških pantalona • iskroji i kompletira krojne delove • sašije muške pantalone • izvrši raspeglavanje i završno peglanje muških pantalona | • Krojenje i izrada klasičnih muških pantalona • Krojenje i izrada muških pantalona po modelu • Krojenje i izrada muških pantalona po izboru učenika | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu muških pantalona; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama muških pantalona i o trenutnom modnom trendu; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni; • Po sopstvenom izboru učenik treba da uradi svoj model. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada bluze |
Trajanje modula: | 75 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu bluze. | • pripremi osnovni i pomoćni materijal za izradu bluze • iskroji i kompletira krojne delove • sašije bluzu • izvrši raspeglavanje i završno peglanje bluze | • Krojenje i izrada klasične bluze • Krojenje i izrada bluze po modelu • Krojenje i izrada bluze po izboru učenika | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu bluze; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama bluza i o trenutnom modnom trendu; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni; • Po sopstvenom izboru učenik treba da uradi svoj model. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Razred: | treći |
Naziv modula: | Izrada detalja za haljinu i mušku košulju |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu detalja za haljinu i mušku košulju. • Razvijanje osećaja za izbor detalja u garderobi, u zavisnosti od vrste odevnog predmeta. | • iskroji i sašije detalje za haljinu • iskroji i sašije detalje za mušku košulju | • Izrada patent zatvarača za haljinu • Krojenje i izrada kragne za mušku košulju • Krojenje i izrada manžetni sa otvorom za mušku košulju | • Obrazložiti cilj modula i naglasiti značaj detalja u konačnom izgledu odevnog predmeta; • Istaći izbor šavova u zavisnosti od vrste tekstilnog materijala i odevnog predmeta; • Savladati pravilan redosled tehnoloških operacija izrade: krojenje, šivenje, međufazno i završno peglanje; • Insistirati na samostalnom krojenju i izradi detalja; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka šivenja i peglanja; • Upućivati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uočava i otklanja greške, da uvidi greške i sagleda posledice koje će se odraziti na krajnji kvalitet odevnog predmeta. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada haljine |
Trajanje modula: | 66 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu haljine. | • pripremi osnovni i pomoćni materijal za izradu haljine • iskroji i kompletira krojne delove • sašije haljinu • izvrši raspeglavanje i završno peglanje haljine | • Krojenje i izrada klasične haljine • Krojenje i izrada haljine po modelu • Krojenje i izrada haljine po izboru učenika | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu haljine; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama haljina i o trenutnom modnom trendu; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni; • Po sopstvenom izboru učenik treba da uradi svoj model. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada muške košulje |
Trajanje modula: | 48 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu muške košulje. | • pripremi osnovni i pomoćni materijal za izradu muške košulje • iskroji i kompletira krojne delove • sašije mušku košulju • izvrši raspeglavanje i završno peglanje muške košulje | • Krojenje i izrada klasične muške košulje • Krojenje i izrada muške košulje po modelu • Krojenje i izrada muške košulje po izboru učenika | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu muške košulje; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama muških košulja i o trenutnom modnom trendu; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni; • Po sopstvenom izboru učenik treba da uradi svoj model. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada ženskog rublja |
Trajanje modula: | 90 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu ženskog rublja. | • pripremi osnovni i pomoćni materijal za izradu ženskog rublja • iskroji i kompletira krojne delove • sašije žensko rublje • izvrši raspeglavanje i završno peglanje ženskog rublja | • Krojenje i izrada donjeg rublja • Krojenje i izrada ženske pidžame • Krojenje i izrada ženske spavaćice | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu rublja; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama ženskog rublja i o trenutnom modnom trendu; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni; • Po sopstvenom izboru učenik treba da uradi svoj model. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada muškog rublja |
Trajanje modula: | 60 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu muškog rublja. | • pripremi osnovni i pomoćni materijal za izradu muškog rublja • iskroji i kompletira krojne delove • sašije muško rublje • izvrši raspeglavanje i završno peglanje muškog rublja | • Krojenje i izrada donjeg rublja • Krojenje i izrada muške pidžame • Krojenje i izrada muškog bade-mantila | • Obrazložiti značaj modula; • Pripremiti osnovni i pomoćni materijal za izradu rublja; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama muškog rublja i o trenutnom modnom trendu; • Pripremiti uzorak i demonstrirati izradu; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni; • Po sopstvenom izboru učenik treba da uradi svoj model. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada sportske odeće |
Trajanje modula: | 72 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu ženske i muške sportske odeće. | • pripremi osnovni i pomoćni materijal za izradu sportske odeće • iskroji i kompletira krojne delove • sašije sportsku odeću • izvrši raspeglavanje i završio peglanje sportske odeće | • Krojenje i izrada ženske trenerke • Krojenje i izrada muške trenerke • Krojenje i izrada ženske i muške majice • Krojenje i izrada ženske i muške duks majice | • Obrazložiti značaj modula; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama sportske odeće, materijalima od kojih se mogu izrađivati u zavisnosti od namene; • Ponoviti karakteristike materijala i ponašanje pri krojenju, šivenju i peglanju; • Putem video zapisa, fotografija ili skica prikazati razne vrste sportske odeće; • Odrediti mašine za šivenje i vrstu šavova u zavisnosti od materijala za šivenje i izbora modela; • Demonstrirati izradu uz detaljna uputstva kako će se materijal ponašati tokom izrade i na koje elemente treba obratiti pažnju; • Pratiti primenu operacionog lista; • Naglasiti kakav je pristup u izradi sportske odeće od tkanine, a kakav od pletenine. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada odevnih predmeta prema potrebama lokalne zajednice |
Trajanje modula: | 78 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu odevnih predmeta prema potrebama lokalne zajednice. | • pripremi osnovni i pomoćni materijal za izradu odevnih predmeta • iskroji i kompletira krojne delove • sašije odevne predmete • izvrši raspeglavanje i završno peglanje odevnih predmeta prema potrebama lokalne zajednice | • Krojenje i šivenje odabranih odevnih predmeta, za kojima postoji potreba na lokalnom tržištu | • Obrazložiti važnost modula; • Prodiskutovati sa učenicima o vrsti odevnih predmeta koji su bitni za lokalno tržište; • Napraviti izbor predmeta koji će se izrađivati i izbor materijala; • Insistirati na samostalnom radu učenika uz praćenje i kontrolisanje rada; • Pratiti primenu operacionog lista; • Insistirati na samostalnom kontrolisanju sopstvenog rada, uočavanje grešaka i njihovo pravovremeno otklanjanje. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Razred: | četvrti |
Naziv modula: | Izrada detalja za jakne, mantile i kapute |
Trajanje modula: | 60 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu detalja za jaknu, mantil i kaput, • Razvijanje osećaja za izbor detalja u garderobi, u zavisnosti od vrste odevnog predmeta. | • iskroji i sašije detalje za jaknu • iskroji i sašije detalje za mantil i kaput | • Krojenje i izrada paspuliranih džepova sa poklopcem • Krojenje i izrada džepa sa lajsnom • Krojenje i izrada raznih vrsti kragni za jakne i kapute | • Obrazložiti cilj modula i naglasiti značaj detalja u konačnom izgledu odevnog predmeta; • Istaći izbor šavova u zavisnosti od vrste tekstilnog materijala i odevnog predmeta; • Savladati pravilan redosled tehnoloških operacija izrade: krojenje, šivenje, međufazno i završno peglanje; • Insistirati na samostalnom krojenju i izradi detalja; • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka šivenja i peglanja; • Upućivati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uočava i otklanja greške, da uvidi greške i sagleda posledice koje će se odraziti na krajnji kvalitet odevnog predmeta; |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada ženske jakne ili muškog sakoa |
Trajanje modula: | 90 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu ženske jakne ili muškog sakoa. | • pripremi osnovni i pomoćni materijal za izradu ženske jakne ili muškog sakoa • iskroji i kompletira krojne delove • sašije žensku jaknu ili muški sako • izvrši raspeglavanje i završno peglanje ženske jakne ili muškog sakoa | • Krojenje i izrada ženske jakne ili muškog sakoa | • Obrazložiti važnost modula; • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama ženskih jakni i muškim sakoima, aktuelnom trendu i materijalima od kojih se mogu izrađivati; • Prikazati razne vrste jakni i sakoa; • Pripremiti šablon, osnovni i pomoćni materijal i iskrojiti delove modela; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala za šivenje i demonstrirati izradu; • Organizovati individualni i grupni pristup izradi ženske jakne ili muškog sakoa; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Pratiti primenu operacionog lista; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni; • Po sopstvenom izboru učenik može da uradi deo ženske jakne ili muškog sakoa ili pak ceo model. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada ženskog ili muškog mantila |
Trajanje modula: | 78 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu ženskog ili muškog mantila. | • pripremi osnovni i pomoćni materijal za izradu ženskog ili muškog mantila • iskroji i kompletira krojne delove • sašije ženski ili muški mantil • izvrši raspeglavanje i završno peglanje ženskog ili muškog mantila | • Krojenje i izrada ženskog ili muškog mantila | • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama ženskih i muških mantila, aktuelnom trendu i materijalima od kojih se mogu izrađivati; • Prikazati razne vrste mantila; • Pripremiti šablon, osnovni i pomoćni materijal i iskrojiti delove mode; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala za šivenje i demonstrirati izradu; • Organizovati individualni i grupni pristup u izradi ženskog ili muškog mantila; • Pratiti primenu operacionog lista; • Podsticati učenike da samostalno kontrolišu svoj rad, uoče greške i na vreme ih otklone; • Po sopstvenom izboru učenici mogu da urade delove predmeta, i na kraju da ih spoje u celinu uz kritički osvrt na kvalitet izrade delova; • Organizovati timsko ocenjivanje na osnovu pripremljenih kriterijuma. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada ženskog ili muškog kaputa |
Trajanje modula: | 90 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu ženskog ili muškog kaputa | • pripremi osnovni i pomoćni materijal za izradu ženskog ili muškog kaputa • iskroji i kompletira krojne delove • sašije ženski ili muški kaput • izvrši raspeglavanje i završno peglanje ženskog ili muškog kaputa | • Krojenje i izrada ženskog ili muškog kaputa. | • Prodiskutovati sa učenicima o vrstama ženskih i muških kaputa, aktuelnom trendu i materijalima od kojih se mogu izrađivati; • Prikazati razne vrste kaputa; • Pripremiti šablon, osnovni i pomoćni materijal i iskrojiti delove modela; • Odrediti vrstu šavova u zavisnosti od materijala za šivenje i demonstrirati izradu; • Organizovati individualni i grupni pristup u izradi ženskog ili muškog kaputa; • Pratiti rad učenika uz kontrolu i pomoć; • Pratiti primenu operacionog lista; • Podsticati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uoči greške i na vreme ih otkloni; • Po sopstvenom izboru učenici mogu da urade delove predmeta, i na kraju da ih spoje u celinu uz kritički osvrt na kvalitet izrade delova; • Organizovati timsko ocenjivanje na osnovu pripremljenih kriterijuma. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izrada odevnih predmeta po posebnim zahtevima |
Trajanje modula: | 22 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu odevnih predmeta po posebnim zahtevima | • odredi veličinu odevnog predmeta prema zahtevu korisnika • izvrši izbor i pripremu materijala • prilagodi kroj potrebama korisnika • iskroji delove odevnog predmeta • sašije odevni predmet | • Krojenje i šivenje odevnih predmeta prema zahtevima korisnika usluga | • Prodiskutovati sa učenicima o vrsti odevnih predmeta koji su bitni za lokalno tržište • Prikazati specifične osnovne i pomoćne materijale, krojeve i odevne predmete karakteristične za lokalnu sredinu • Insistirati na samostalnom radu učenika uz praćenje i kontrolisanje rada; • Pratiti primenu operacionog lista; • Insistirati na samostalnom kontrolisanju sopstvenog rada, uočavanju grešaka i njihovom pravovremenom otklanjanju. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | * | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Stručna literatura (stručne knjige, stručni i modni časopisi, stručne publikacije, internet, ostali mediji...)
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Estetsko oblikovanje
- Tekstilni materijali
- Tehnologija odeće
- Konstrukcija odeće
CRTANJE I SLIKANJE
(obrazovni profil - MODELAR ODEĆE - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PROFESIONALNA PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | 74 | | | | 74 |
II | | 74 | | | | 74 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Usvajanje znanja iz oblasti crtanja i slikanja različitim postupcima i materijalima.
• Razvijanje vizuelnog opažanja - percepcije i vizuelnog pamćenja.
• Razvijanje individualnog likovnog izraza učenika.
• Razvijanje inventivnosti i vizuelne sposobnosti za detalj i celinu.
• Razvijanje estetskih kriterijuma učenika.
• Osposobljavanje učenika da stečena znanja uspešno primenjuju u praksi pri rešavanju zadataka iz oblasti stručnih predmeta.
• Razvijanje manuelne spretnosti, preciznosti, motivacije i upornosti u radu.
• Obezbeđivanje potrebnog nivoa likovne pismenosti za zahteve obrazovnog profila.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Likovni elementi - linija, smer, veličina i oblik | 20 |
Tekstura i valer | 14 |
Boje, komponovanje, svetlost, ton-senka | 20 |
Crtanje po modelu | 20 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Crtanje mrtve prirode | 6 |
Izražajne vrednosti boje - slikanje mrtve prirode | 16 |
Crtanje figure i polufigure | 26 |
Slikanje figure i polufigure | 26 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: | prvi |
Naziv modula: | Likovni elementi - linija, smer, veličina i oblik |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o likovnim elementima - linija, smer, veličina i oblik • Osposobljavanje učenika za prikazivanje osnovnih likovnih elemenata - linija, smer, veličina i oblik | • definiše i primeni osnovne činioce kompozicije • upotrebljava liniju kao osnovno sredstvo likovnog izražavanja • prepozna i koristi različite vrste linija • prepozna i primeni osnovne smerove • navede psihološka dejstva linije i smera • koristi se zakonitostima perspektive trodimenzionalnosti, svetlosti i prostora • prikaže prostor kao elemenat likovne strukture • navede i primeni odnose veličina u okviru kompozicije • prikaže, kroz praktičan rad geometrijske (dvodimenzionalne i trodimenzionalne oblike) • nacrta jednostavniju mrtvu prirodu sastavljenu od geometrijskih tela i žičanih modela | • Kompozicija i osnovni činioci njene građe • Linija kao osnovno sredstvo crteža i značaj crteža u oblastima likovnih i primenjenih umetnosti • Karakteristike, izražajne mogućnosti i vrste linija • Osnovni smerovi, smer u kompoziciji, smer u prostoru • Psihološko dejstvo linije i smera • Perspektiva, treća dimenzija i prividnost treće dimenzije • Prostor kao elemenat likovne strukture • Pomoćna sredstva i njihova primena • Odnos veličina u okviru kompozicije • Prirodni, geometrijski, dvodimenzionalni i trodimenzionalni oblici | • Upoznavanje sa osnovnim likovnim tehnikama i materijalima i njihovim mogućnostima; • Izlaganje podržati reprodukcijama, slajdovima, radovima učenika, u digitalnoj formi i dr.; • Izlaganje podržati crtežom na tabli, ili koristeći grafoskop sa prikazom na folijama; • Istaći karakteristike linija u slikarskim delima; • Istaći značaj prostora i svetlosti kao elemenata likovne strukture; • Definisati proporciju; • Prikazati prirodne, geometrijske, dvodimenzionalne i trodimenzionalne oblike; • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Tekstura i valer |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za prikazivanje likovnih elemenata - teksture i valera | • predstavi različite vrste teksture • prikaže najrazličitije teksture tekstilnih materijala • nacrta jednostavnu mrtvu prirodu sa draperijama raznovrsnih tekstura • prikaže kroz, praktičan rad, valer u celom rasponu (od najsvetlijih do najtamnijih tonova) | • Tekstura kao jedan od činilaca kompozicije • Prirodna i veštačka (simulirana) tekstura • Valer kao količina svetlosti u jednom tonu i kao određeno tonsko prosvetljavanje boje • Durski valerski ključ (raspon od prvog do devetog podeoka) • Molski valerski ključ (raspon od četiri do pet podeoka) | • Definisati pojam teksture; • Izlaganje podržati reprodukcijama, slajdovima, radovima učenika, u digitalnoj formi i dr.; • Demonstrirati dobijanje različitih efekata pri stvaranju teksture - različite debljine nanetog sloja boje, smeru namaza, gustini boje, razlikama u namazu četke, otiskivanju, prskanju boje i dr.; • Pratiti rad učenika u prikazivanju različitih površina teksture (glatka, hrapava, mat, sjajna....); • Napraviti kolekciju uzoraka tekstilnih materijala različitih prepletaja i tekstura koje bi učenici trebalo da predstave osnovnim likovnim tehnikama; • Pratiti rad učenika u prikazivanju različitih tekstura tekstilnih materijala; • Prikazati valer kroz dela slikara u različitim periodima istorije umetnosti. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Boje, komponovanje, svetlost, ton-senka |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje teorijskih i praktičnih znanja o vrstama boja i njihovim osnovnim karakteristikama • Osposobljavanje učenika da pomoću svetlosti i senke prikaže dvodimenzionalnost i trodimenzionalnost forme | • navede koje su hromatske i ahromastske boje • prikaže na praktičnom radu osnovne i izvedene boje, tople i hladne, kontrastne i harmonične kao i komplementarne parove boja • prikaže, mešanjem boja intenzitet i zasićenost boja • komponuje celinu od različitih likovnih elemenata • uoči da svetlost i senka modeluju oblik i dubinu prostora • prikaže tehničke postupke pri senčenju • nacrta i osenči jednostavniju mrtvu prirodu sa isticanjem volumena i plastičnosti forme | • Boja kao likovno izražajno sredstvo • Hromatske i ahromastske boje • Tople, hladne, kontrastne, harmonične boje • Karakteristike boja • Mešanje boja • Komponovanje likovnih elemenata • Svetlost i senka • Bačena i lokalna senka • Svetlo-tamno (tonska obrada) • Tehnički postupci pri senčenju • Crtanje i senčenje jednostavnije mrtve prirode sa isticanjem volumena i plastičnosti forme | • Ukazati na adekvatno korišćenje i primenu boje; • Izlaganje podržati očiglednim sredstvima na kojima je predstavljena boja kao izražajno sredstvo - reprodukcijama, slajdovima, radovima učenika, u digitalnoj formi i dr.; • Analizirati umetnička dela i vrste kompozicija; • Analizirati umetnička dela barokne epohe, predstavnika svetlo-tamnog kontrasta; • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Crtanje po modelu |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za crtanje po modelu | • nacrta portret gipsanog ili živog modela iz profila anfasa ili poluprofila • prikaže polufiguru u proporciji po gipsanom ili živom modelu • prikaže figuru u proporciji po gipsanom ili živom modelu | • Crtanje portreta po živom ili gisanom modelu • Crtanje polufigure u proporciji po živom ili gisanom modelu • Crtanje figure u proporciji po živom ili gisanom modelu | • Prikazati dela likovnih umetnika, istorijskih perioda sa akcentom na crtanje portreta i polufigure; • Analizirati proporciju ljudske figure u slikarskim ili vajarskim delima; • Izlaganja izvoditi uz primenu očiglednih nastavnih sredstava koja se odnose na proporciju ljudske figure, anatomske crteže i dr. • Pratiti samostalan rad učenika. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Razred: | drugi |
Naziv modula: | Crtanje mrtve prirode |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za crtanje mrtve prirode | • postavi crtež i osenči mrtvu prirodu • vodi računa o proporcijama, svetlo-tamnom i položaju svakog pojedinog elementa kompozicije | • Crtanje i senčenje mrtve prirode • Proporcije, svetlo-tamno i položaj svakog pojedinog elementa kompozicije | • Obrazložiti značaj modula; • Izlaganje podržati očiglednim sredstvima (reprodukcijama - slikama mrtve prirode holandskih slikara 16. i 17. veka, radovima učenika, elektronskim zapisima i dr.) • Pratiti rad učenika i usmeravati ga. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Izražajne vrednosti boje - slikanje mrtve prirode |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za slikanje mrtve prirode | • prepozna tople i hladne boje, njihovu harmoniju i kontraste • zna da predstavi obojenost osvetljenih i zasenčenih površina na modelu • zna tehniku podslikavanja i modelovanja površina • naslika jednostavniju mrtvu prirodu u kojoj su zastupljene tople i hladne boje, harmonija i kontrast | • Analiza toplih i hladnih boja • Obojenost osvetljenih i zasenčenih površina na modelu • Slikanje u slojevima sa podslikavanjem • Slikanje jednostavnije mrtve prirode u kojoj su zastupljene tople i hladne boje, harmonija i kontrast | • Obrazložiti značaj modula; • Analizirati slike rađene toplim i hladnim tonovima boja; • Analizirati sa učenicima kolorističku organizaciju slika mrtvih priroda slikara Pola Sezana; • Insistirati na uočavanju obojenosti osvetljenih i zasenčenih površina na modelu; • Demonstrirati podslikavanje i modelovanje površina |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | * | | | * | |
Naziv modula: | Crtanje figure i polufigure |
Trajanje modula: | 26 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za predstavljanje figure i polufigure u proporciji | • osnovnim likovnim tehnikama predstavi ljudsku polufiguru i figuru u proporciji • navede i predstavi proporcije ljudskog tela • crta figuru po gipsanom modelu koristeći svetlo i senku • prikaže detalje odevnih predmeta i odevne predmete u celini na lutki ili figuri • crta varijante modnih poza sa odevnim predmetima i njihovim detaljima | • Crtanje polufigure i figure • Proporcije ljudske figure • Crtanje figure po gipsanom modelu - svetlo i senka • Crtanje figure u proporciji sa detaljima odevnih predmeta i odevne predmete u celini na lutki ili živom modelu • Varijante modnih poza sa odevnim predmetima i njihovim detaljima | • Obrazložiti cilj modula; • Demonstrirati nekoliko varijanti pripremnih postavki figure; • Analizirati slike holandskog baroknog slikara Jana Vermera sa polufigurama; • Izlaganje podržati očiglednim sredstvima (reprodukcijama, radovima učenika, elektronskim zapisima itd.). • Izlaganja izvoditi uz primenu očiglednih nastavnih sredstava koja se odnose na proporciju ljudske figure, anatomske crteže i dr. • Pratiti rad učenika i usmeravati ga. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | | * | | | * | |
Naziv modula: | Slikanje figure i polufigure |
Trajanje modula: | 26 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za predstavljanje ljudske figure u proporciji koristeći različite slikarske tehnike | • postavi crtež ljudske figure za slikarski postupak • primeni odgovarajuće boje, tonove i teksture u prikazivanju odeće • naslika ljudsku figuru raznim slikarskim tehnikama • naslika varijante modnih poza sa detaljima odevnih predmeta i odevni predmeti u celini | • Slikanje figure u prostoru kombinacijom različitih slikarskih tehnika (akvarel, tempera, pasteli, kolaž) • Slikanje figure u prostoru sa detaljima odevnih predmeta i odevni predmeti u celini • Slikanje varijanti modnih poza sa detaljima odevnih predmeta i odevni predmeti u celini | • Obrazložiti cilj modula; • Izlaganje podržati očiglednim sredstvima (reprodukcijama slikarskih dela, radovima učenika, elektronskim zapisima itd.). • Analizirati način i postupak prikaza teksture odeće na figurama sa istorijskim kostimom. • Izlaganja izvoditi uz primenu očiglednih nastavnih sredstava koja se odnose na proporciju ljudske figure, anatomske crteže i dr. • Pratiti rad učenika i usmeravati ga |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | | * | | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Likovna kultura za gimnazije i srednje stručne škole - Vidosava Galović, Branka Gostović - Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Forma i oblikovanje - Milun Mitrović
- Figure drawing for fashion design - Elizabeta Drudi, Tiziana Paci
Opšta istorija umetnosti - Grupa autora, Narodna knjiga
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Konstrukcija i modelovanje odeće
Sledeći