V. NASTAVNI PLAN I PROGRAM STRUČNIH PREDMETA ZA OBRAZOVNI PROFIL POLJOPRIVREDNI TEHNIČAR
1. CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Područje rada: Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane
Obrazovni profil: poljoprivredni tehničar
Trajanje obrazovanja: četiri godine
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Cilj stručnog obrazovanja za obrazovni profil poljoprivredni tehničar je osposobljavanje učenika za organizovanje i sprovođenje biljne i stočarske proizvodnje u kombinatima i na gazdinstvima.
S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebama kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoja karijere, unapređenja mogućnosti zaposlenja, učenici se osposobljavaju za:
• primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;
• efikasan rad u timu i grupnim situacijama;
• preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;
• blagovremeno reagovanje na promene u radnoj sredini;
• prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju;
• primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;
• primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;
• upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.
Ove multifunkcionalne sposobnosti rezultat su:
• fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske ustanove;
• zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim predmetima i modulima;
• primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Stručne kompetencije | Znanja | Veštine | Stavovi |
Po završenom programu obrazovanja za ovaj profil, učenik će biti osposobljen da: | |||
• organizuje biljnu i stočarsku proizvodnju u kombinatima i na gazdinstvima | • objasni osnovne principe organizacije rada u biljnoj i stočarskoj proizvodnji | • izradi operativni plan proizvodnje na osnovu radnog naloga | • savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene poslove |
• sprovede proces biljne proizvodnje u kombinatima i na gazdinstvima | • objasni tehnologije gajenja biljaka na otvorenom i u zatvorenom prostoru | • nabavi materijal i sredstava za biljnu proizvodnju |
|
• sprovede proces stočarske proizvodnje u kombinatima i na gazdinstvima | • razlikuje vrste, rase i kategorije domaćih životinja | • nabavi materijal i sredstva za stočarsku proizvodnju |
|
• vodi dokumentaciju u biljnoj i stočarskoj proizvodnji | • objasni značaj i primenu vođenja evidencija o učinku radnika, korišćenju mehanizacije, utrošku repromaterijala, prinosu biljnih proizvoda, prirastu stoke i obimu stočnih proizvoda | • vodi evidencije o izvršenju plana biljne i stočarske proizvodnje |
|
• čuva zdravlje i okolinu u procesu biljne i stočarske proizvodnje | • objasni značaj primene propisa iz oblasti bezbednosti i zaštite zdravlja na radu | • sprovodi mere zaštite na radu |
|
Gantogram realizacije modula po stručnim predmetima za obrazovni profil: POLJOPRIVREDNI TEHNIČAR
Razred | Nastavni predmet | Oblik nastave | Nastavne nedelje | ukupno | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | T | V | PN | B | S | |||
prvi | Pedologija i agrohemija | T | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 3 |
|
|
| 96 | 0 | 0 | 18 | 114 |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 6 |
|
|
|
| |||||||
Poljoprivredna tehnika | T | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 2 |
|
|
| 64 | 0 | 0 | 18 | 82 | |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||
B | 6 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaštita bilja | T | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
|
|
| 64 | 0 | 0 | 24 | 88 | |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||
B |
|
|
|
| 6 |
|
|
|
|
|
|
|
| 6 |
|
|
|
|
| 6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 6 |
|
|
|
| |||||||
Profesionalna praksa | T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 0 | 0 | 90 | 0 | 90 | |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 30 | 30 | 30 | |||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||
| S | 7 | 7 | 7 | 7 | 13 | 7 | 7 | 7 | 13 | 7 | 13 | 7 | 7 | 13 | 7 | 7 | 11 | 7 | 7 | 11 | 7 | 10 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 18 | 7 | 30 | 30 | 30 | 224 | 0 | 90 | 60 | 374 |
Nedeljni i godišnji fond časova stručnih predmeta za obrazovni profil: POLJOPRIVREDNI TEHNIČAR
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED | UKUPNO | |||||||||||||||||||||||||||||
nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | godišnje | ||||||||||||||||||||||||||
T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | B | Σ | ||
B1: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI | 7 | 0 | 0 | 224 | 0 | 0 | 150 | 7 | 6 | 5 | 224 | 192 | 160 | 150 | 9 | 6 | 5 | 288 | 192 | 180 | 150 | 7 | 6 | 5 | 224 | 192 | 160 | 60 | 980 | 576 | 480 | 510 | 2526 | |
1. | Pedologija i agrohemija | 3 |
|
| 96 |
|
| 18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 96 |
|
| 18 | 114 |
2. | Zaštita bilja | 2 |
|
| 64 |
|
| 24 |
| 2 |
|
| 64 |
| 15 |
| 2 |
|
| 64 |
| 15 |
|
|
|
|
|
|
| 64 | 128 |
| 54 | 246 |
3. | Poljoprivredna tehnika | 2 |
|
| 64 |
|
| 18 | 2 | 2 | 1 | 64 | 64 | 32 |
| 2 | 2 |
| 64 | 64 |
|
| 2 | 2 |
| 64 | 64 |
|
| 256 | 192 | 32 | 18 | 498 |
4. | Biljna proizvodnja 1* |
|
|
|
|
|
|
| 5 | 2 | 4 | 160 | 64 | 128 | 45 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 160 | 64 | 128 | 45 | 397 |
5. | Biljna proizvodnja 2* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 5 | 2 | 5 | 160 | 64 | 160 | 45 |
|
|
|
|
|
|
| 160 | 64 | 160 | 45 | 429 |
6. | Navodnjavanje |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 64 |
|
|
| 64 |
7. | Stočarska proizvodnja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 5 | 2 | 5 | 160 | 64 | 160 | 60 | 160 | 64 | 160 | 60 | 444 |
8. | Preduzetništvo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 64 |
|
| 64 |
9. | Profesionalna praksa |
|
|
|
|
|
| 90 |
|
|
|
|
|
| 90 |
|
|
|
|
|
| 90 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 270 | 270 |
B2: IZBORNI PREDMETI PREMA PROGRAMU OBRAZOVNOG PROFILA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 64 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 64 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 64 | 0 | 0 | 0 | 192 | 0 | 0 | 0 | 192 | |
1. | Izborni predmeti prema programu obrazovnog profila |
|
|
|
|
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 192 |
|
|
| 192 |
Ukupno B1+B2 | 7 | 0 | 0 | 224 | 0 | 0 | 150 | 9 | 6 | 5 | 288 | 192 | 160 | 150 | 11 | 6 | 5 | 352 | 192 | 160 | 150 | 9 | 6 | 5 | 288 | 192 | 160 | 60 | 1152 | 576 | 480 | 510 | 2718 | |
Ukupno | 7 | 374 | 20 | 790 | 22 | 854 | 22 | 700 | 2718 |
Napomena: *Stručno veće nastavnika poljoprivredne grupe predmeta bira za svako upisano odeljenje odgovarajuću tehnologiju sa liste izbornih tehnologija u zavisnosti od tipa proizvodnje u regionu u kome se nalazi škola.
Lista izbornih predmeta prema programu obrazovnog profila
Rb | Lista izbornih predmeta* | RAZRED | |||
I | II | III | IV | ||
1. | Gajenje cvećarskih kultura |
| 2 | 2 | 2 |
2. | Lekovito bilje |
| 2 | 2 | 2 |
3. | Ratarstvo |
| 2 | 2 | 2 |
4. | Povrtarstvo |
| 2 | 2 | 2 |
5. | Gljivarstvo |
| 2 | 2 | 2 |
6. | Pčelarstvo |
| 2 | 2 | 2 |
7. | Ribarstvo |
| 2 | 2 | 2 |
8. | Gajenje puževa |
| 2 | 2 | 2 |
9. | Samoniklo šumsko voće |
| 2 | 2 | 2 |
10. | Prerada voća |
| 2 | 2 | 2 |
11. | Prerada grožđa |
| 2 | 2 | 2 |
12. | Prerada povrća |
| 2 | 2 | 2 |
13. | Kozarstvo |
| 2 | 2 | 2 |
14. | Agrarni turizam |
|
| 2 | 2 |
15. | Proizvodnja duvana |
|
| 2 | 2 |
Napomena: *Obavezno se bira bar u jednom razredu.
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED | UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine | do 64 | do 64 | do 64 | do 64 | do 256 |
Dodatni rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Dopunski rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Pripremni rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Napomena: *Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
Fakultativni oblici obrazovno vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED |
Ekskurzija | 2-3 dana | 2-3 dana | 3-4 dana | do 5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture | 2 časa nedeljno | |||
Treći strani jezik | 2 časa nedeljno | |||
Drugi predmeti * | 1-2 časa nedeljno | |||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) | 30-60 časova godišnje | |||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge | 15-30 časova godišnje | |||
Kulturna i javna delatnost škole | 2 radna dana |
Napomena: | *Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti. |
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED |
Razredno-časovna nastava | 32 | 32 | 32 | 32 |
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa) | 5 | 5 | 5 | 2 |
Obavezne vannastavne aktivnosti | 2 | 2 | 2 | 2 |
Maturski ispit |
|
|
| 3 |
Ukupno radnih nedelja | 39 | 39 | 39 | 39 |
Podela odeljenja u grupe
razred | predmet / modul | godišnji fond časova | broj učenika u grupi | |||
vežbe | praktična nastava | nastava u bloku | profesionalna praksa | |||
I | Pedologija i agrohemija |
|
| 18 |
| 12 |
Poljoprivredna tehnika |
|
| 18 |
| 12 | |
Zaštita bilja |
|
| 24 |
| 12 | |
Profesionalna praksa** |
|
|
| 90** | 12 | |
II | Poljoprivredna tehnika | 64 | 32 |
|
| 12 |
Zaštita bilja | 64 |
| 15 |
| 12 | |
Biljna proizvodnja 1 | 64 | 128 | 45 |
| 12 | |
Profesionalna praksa** |
|
|
| 90** | 12 | |
Poljoprivredna tehnika / Obuka vožnje traktora* |
| 32* |
|
| 1* | |
III | Poljoprivredna tehnika | 64 |
|
|
| 12 |
Zaštita bilja | 64 |
|
|
| 12 | |
Biljna proizvodnja 2 | 64 | 160 | 45 |
| 12 | |
Profesionalna praksa** |
|
|
| 90** | 12 | |
IV | Poljoprivredna tehnika | 64 |
|
|
| 12 |
Stočarska proizvodnja | 64 | 160 | 60 |
| 12 | |
Preduzetništvo | 64 |
|
|
| 12 |
Napomena: | *Praktična nastava za modul Obuka vožnje traktora realizuje se individualno za svakog učenika i obuhvata obuku učenika za upravljanje traktorom. Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu, a raspored individualne obuke za svakog učenika utvrđuje stručno veće nastavnika poljoprivredne grupe predmeta u školi, uz prisustvo nastavnika - mentora. |
| **Profesionalna praksa se obavlja u periodu od 1. septembra do 15. avgusta tekuće školske godine u prvom, drugom i trećem razredu, izuzev praznikom i nedeljom. Zaključna ocene utvrđuje se na sednici odeljenskog veća posle 15. avgusta tekuće školske godine. Na istoj sednici utvrđuje se i opšti uspeh učenika o završenom razredu. |
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
I | 96 |
|
| 18 |
| 114 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o genezi i minerološkom sastavu zemljišta
- Upoznavanje učenika sa zemljišnim rastvorom kao činiocem plodnosti
- Sticanje znanja o tipovima zemljišta i njihovoj plodnosti
- Usvajanje znanja o zakonitostima ishrane biljaka
- Upoznavanje učenika sa hemijskim sastavom, fiziologijom i načinima ishrane biljaka
- Upoznavanje učenika sa vrstama đubriva
- Sticanje znanja o značaju upotrebe različitih oblika đubriva i njihovog uticaja na visinu prinosa poljoprivrednih kultura
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) | |
T | B | |
Zemljište | 32 | 6 |
Ishrana biljaka | 32 | 6 |
Đubriva | 32 | 6 |
Napomena: Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu.
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Zemljište
Trajanje modula: 38 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o tipovima zemljišta i njegovoj plodnosti | • opiše nastanak i genezu zemljišta | Teorija | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja blok nastavu realizovati prema planu datom u gantogramu Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave |
| • otvara pedološki profil | Nastava u bloku | Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Ishrana biljaka
Trajanje modula: 38 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Upoznavanje učenika sa hemijskim sastavom, fiziologijom i načinima ishrane biljaka.
| • objasni značaj vode za biljke | Teorija
| na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja blok nastavu realizovati prema planu datom u gantogramu Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
| • prepozna simptome viška i manjka biogenih elemenata | Nastava u bloku | Ocenjivanje |
Naziv modula: Đubriva
Trajanje modula: 38 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o značaju upotrebe različitih oblika đubriva i njihovog uticaja na visinu prinosa poljoprivrednih kultura
| • navede organska đubriva po vrsti i poreklu | Teorija | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja blok nastavu realizovati prema planu datom u gantogramu Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• raspozna organska đubriva po vrsti i poreklu | Nastava u bloku |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Biologija
- Hemija
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
I | 64 |
|
| 24 |
| 88 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje osnovnih znanja o biljnim bolestima, njihovim izazivačima, tipovima, načinima nastajanja biljnih bolesti i njihovoj štetnosti
- Sticanje osnovnih znanja o biljnim štetočinama, tipovima, vremenu i dinamici nastajanja oštećenja i njihovom prepoznavanju
- Sticanje osnovnih znanja o vrstama korova
- Sticanje znanja o pesticidima, načinu, vremenu i efektima njihove primene
- Sticanje osnovnih znanja o merama zaštite bilja, njihovoj primeni, značaju i veštinama izvođenja
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) | |
T | B | |
Biljne bolesti | 12 | 6 |
Štetočine | 18 | 6 |
Korovi | 10 | 6 |
Pesticidi | 12 |
|
Mere zaštite bilja | 12 | 6 |
Napomena: Nedeljni broj časova dat je u gantogramu.
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Biljne bolesti
Trajanje modula: 18 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o biljnim bolestima, njihovim izazivačima, tipovima, načinima nastajanja biljnih bolesti i njihovoj štetnosti | • definiše pojam bolesti biljaka | Teorija | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja blok nastavu realizovati prema planu datom u gantogramu Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• uoči simptome biljnih bolesti | Nastava u bloku |
Naziv modula: Štetočine
Trajanje modula: 24 časa
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o biljnim štetočinama, tipovima, vremenu i dinamici nastajanja oštećenja i njihovom prepoznavanju | • objasni pojam štetočina biljaka | Teorija | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja blok nastavu realizovati prema planu datom u gantogramu Oblici nastave Podela odeljenja na grupe |
| • uoči oštećenja izazvana napadom štetočinama | Nastava u bloku | Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Korovi
Trajanje modula: 16 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o vrstama korova | • objasni pojam korova | Teorija | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja blok nastavu realizovati prema planu datom u gantogramu Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• razlikuje korove | Nastava u bloku |
Naziv modula: Pesticidi
Trajanje modula: 12 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o pesticidima, načinu, vremenu i efektima njihove primene | • definiše pojam pesticida, aktivne supstance, preparata, rastvarača, nosača, bonifikatora, fizičko stanje i osobine pesticida | • Podela pesticida: fungicidi, insekticidi, herbicidi, baktericidi, avicidi, limacidi, akaricidi, nematocidi, rodenticidi, repelenti, atraktanti i dr. | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Mere zaštite bilja
Trajanje modula: 18 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o merama zaštite bilja, njihovoj primeni, značaju i veštinama izvođenja | Teorijski ishodi | Teorija | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja blok nastavu realizovati prema planu datom u gantogramu Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• priprema pesticide | Nastava u bloku |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Biologija
- Hemija
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
I | 64 |
|
| 18 |
| 82 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Upoznavanje konstrukcija poljoprivrednih mašina
- Sticanje znanja o primeni mašina u poljoprivrednoj proizvodnji i njihovo najefikasnije iskorišćavanje
- Sticanje znanja za pravilno podešavanje i održavanje mašina radi postizanja odgovarajućeg kvaliteta rada
- Sticanje znanja o funkcionalnim i tehničkim karakteristikama mašina, aparata i uređaja koji se koriste u poljoprivrednoj proizvodnji
- Razvijanje interesovanja za poljoprivrednu tehniku
- Osposobljavanje za primenu agrotehničkih mera u poljoprivrednoj proizvodnji
- Osposobljavanje za pravilnu primenu pesticida, đubriva i ostalih sredstava u poljoprivrednoj proizvodnji
- Osposobljavanje za samostalno upravljanje traktorom sa prikolicom u javnom saobraćaju
- Osposobljavanje za vođenje evidencije o radu
- Razvijanje radnih navika, sigurnosti, preciznosti i odgovornosti u radu
- Osposobljavanje za pravilno i racionalno korišćenja poljoprivredne tehnike
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA | Trajanje modula | |
T | B | |
Mašinski materijali i elementi | 18 | 6 |
Motori | 20 | 6 |
Traktori | 26 | 6 |
Napomena: Nedeljni broj časova dat je u gantogramu.
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Mašinski materijali i elementi
Trajanje modula: 24 časa
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje za primenu mašinskih materijala i elemenata na poljoprivrednim mašinama | • razlikuje mašinske materijale | Teorija | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja blok nastavu realizovati prema planu datom u gantogramu Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• prepozna vrstu materijala | Nastava u bloku |
Naziv modula: Motori
Trajanje modula: 26 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje za proveru ispravnosti i održavanje uređaja motora | • definiše osnovne veličine motora sa unutrašnjim sagorevanjem | Teorija | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja blok nastavu realizovati prema planu datom u gantogramu Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• prepozna različite konstrukcije motora i uočava njihove specifičnosti | Nastava u bloku |
Naziv modula: Traktori
Trajanje modula: 32 časa
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje za rukovanje i održavanje traktora | • navede tipove traktora koji se koriste u poljoprivrednoj proizvodnji | Teorija | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja blok nastavu realizovati prema planu datom u gantogramu Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• prepozna različite konstrukcije traktora i njihove specifičnosti | Nastava u bloku |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Fizika
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
I |
|
|
| 90 |
| 90 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
• Profesionalna praksa se obavlja u periodu od 1. septembra do 15. avgusta tekuće školske godine u prvom, drugom i trećem razredu, izuzev praznikom i nedeljom.
• Zaključna ocene utvrđuje se na sednici odeljenskog veća posle 15. avgusta tekuće školske godine. Na istoj sednici utvrđuje se i opšti uspeh učenika o završenom razredu.
2. CILJEVI PREDMETA
- Osposobljavanje za praktičnu primenu teorijskih znanja
- Osposobljavanje za primenu agrotehničkih mera u biljnoj proizvodnji
- Osposobljavanje za pravilnu primenu pesticida, đubriva i ostalih sredstava u biljnoj proizvodnji
- Osposobljavanje za primenu zootehničkih mera u stočarskoj proizvodnji
- Razvijanje radnih navika, sigurnosti, preciznosti i odgovornosti u radu
- Osposobljavanje za pravilno i racionalno korišćenja poljoprivredne tehnike
- Osposobljavanje za samostalno rukovanje, podešavanje i održavanje poljoprivrednih mašina, uređaja i opreme
- Osposobljavanje za radnu i profesionalnu odgovornost, preciznost i sigurnost pri radu
- Osposobljavanje za korišćenje sredstava zaštite na radu i zaštite životne sredine
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
PP | |
Osnove poljoprivredne proizvodnje | 90 |
Napomena: Nedeljni broj časova dat je u gantogramu.
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Osnove poljoprivredne proizvodnje
Trajanje modula: 90 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za obavljanje jednostavnijih poslova u poljoprivrednoj proizvodnji | • obavlja mere nege u poljoprivrednoj proizvodnji | • Mere nege u poljoprivrednoj proizvodnji | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Zaštita bilja
- Pedologija i agrohemija
- Poljoprivredna tehnika
VI. NASTAVNI PLAN I PROGRAM STRUČNIH PREDMETA ZA OBRAZOVNI PROFIL VETERINARSKI TEHNIČAR
1. CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Područje rada: Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane
Obrazovni profil: veterinarski tehničar
Trajanje obrazovanja: četiri godine
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Cilj stručnog obrazovanja za obrazovni profil veterinarski tehničar je osposobljavanje učenika za asistiranje veterinaru pri tretmanu i zdravstvenoj zaštiti životinja na terenu i u veterinarskoj ambulanti.
S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebama kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoja karijere, unapređenja mogućnosti zaposlenja, učenici se osposobljavaju za:
• primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;
• efikasan rad u timu i grupnim situacijama;
• preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;
• blagovremeno reagovanje na promene u radnoj sredini;
• prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju;
• primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;
• primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;
• upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.
Ove multifunkcionalne sposobnosti rezultat su:
• fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske ustanove;
• zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim predmetima i modulima;
• primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Stručne kompetencije | Znanja | Veštine | Stavovi |
Po završenom programu obrazovanja za ovaj profil, učenik će biti osposobljen da: | |||
• organizuje sopstveni rad u oblasti veterinarske medicine | • objasni principe organizacije rada u javnim veterinarskim ustanovama, veterinarskim ambulantama i proizvodnim organizacijama iz oblasti stočarstva | • obezbedi uslove za pregled životinja i intervencije | • savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene poslove |
• asistira veterinaru pri tretmanu životinja u veterinarskoj ambulanti | • objasni zoonoze | • izvrši prijem i smeštaj životinje |
|
• izvrši prijem uzoraka za trihineloskopski pregled | • objasni tehnike izrade trihino preparata | • preuzme, obeleži i evidentira uzorak |
|
• uzima uzorke za hematološki, biohemijski, mikrobiološki i koprološki pregled | • objasni biohemijske i mikrobiološke osobine uzorkovanog materijala | • uzorkuje mleko, krv, urin i feces |
|
• obavlja poslove zdravstvene zaštite životinja na terenu uz nadzor veterinara | • navede osnovna zoohigijenska i hirurška načela | • izvrši dehelmintizaciju i vakcinaciju |
|
• vodi i ispunjava veterinarsku dokumentaciju | • objasni značaj vođenja evidencija u veterinarskoj medicini | • otvori bolesnički list i istoriju bolesti |
|
• preduzima mere sigurnosti u radu i zaštite životne sredine, u skladu sa propisima | • objasni osnovna načela higijenskih i zoohigijenskih propisa iz veterinarske medicine | • upotrebi zaštitna sredstva i opremu u radu |
|
Nedeljni i godišnji fond časova stručnih predmeta za obrazovni profil: VETERINARSKI TEHNIČAR
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED | UKUPNO | ||||||||||||||||||||||||||||||
nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | godišnje | |||||||||||||||||||||||||||
T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | B | Σ | |||
A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI | 5 | 4 | 0 | 160 | 128 | 0 | 150 | 8 | 4 | 4 | 256 | 128 | 128 | 150 | 7 | 6 | 7 | 224 | 192 | 224 | 150 | 5 | 7 | 6 | 160 | 224 | 192 | 60 | 800 | 672 | 544 | 510 | 2526 | ||
1. | Anatomija i fiziologija | 3 | 2 |
| 96 | 64 |
| 30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 96 | 64 |
| 30 | 190 | |
2. | Stočarstvo sa ishranom | 2 | 2 |
| 64 | 64 |
| 30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 64 | 64 |
| 30 | 158 | |
3. | Farmakologija |
|
|
|
|
|
|
| 2 | 1 | 2 | 64 | 32 | 64 | 20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 64 | 32 | 64 | 20 | 180 | |
4. | Patologija |
|
|
|
|
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
| 10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 64 |
|
| 10 | 74 | |
5. | Higijena i nega životinja |
|
|
|
|
|
|
| 2 | 1 | 2 | 64 | 32 | 64 | 20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 64 | 32 | 64 | 20 | 180 | |
6. | Epizootiologija |
|
|
|
|
|
|
| 2 | 2 |
| 64 | 64 |
| 10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 64 | 64 |
| 10 | 138 | |
7. | Porodiljstvo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 3 | 2 | 2 | 96 | 64 | 64 | 30 |
|
|
|
|
|
|
| 96 | 64 | 64 | 30 | 254 | |
8. | Bolesti životinja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 4 | 4 | 5 | 128 | 128 | 160 | 30 | 3 | 2 | 3 | 96 | 64 | 96 | 30 | 224 | 192 | 256 | 60 | 732 | |
9. | Osnovni hirurgije |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 2 | 3 | 3 | 64 | 96 | 96 | 30 | 64 | 96 | 96 | 30 | 286 | |
10. | Preduzetništvo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 64 |
|
| 64 | |
11. | Profesionalna praksa |
|
|
|
|
|
| 90 |
|
|
|
|
|
| 90 |
|
|
|
|
|
| 90 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 270 | 270 | |
B: IZBORNI PREDMETI PREMA PROGRAMU OBRAZOVNOG PROFILA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 64 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 64 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 64 | 0 | 0 | 0 | 192 | 0 | 0 | 0 | 192 | ||
1. | Izborni predmeti prema programu obrazovnog profila |
|
|
|
|
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 192 |
|
|
| 192 | |
Ukupno A1+A2 | 5 | 4 | 0 | 160 | 128 | 0 | 150 | 10 | 4 | 4 | 320 | 128 | 128 | 150 | 9 | 6 | 7 | 288 | 192 | 224 | 150 | 7 | 7 | 6 | 224 | 224 | 192 | 60 | 992 | 672 | 544 | 510 | 2718 | ||
Ukupno | 9 | 438 | 18 | 726 | 22 | 854 | 20 | 700 | 2718 |
Gantogram realizacije stručnih modula po razredima za obrazovni profil: VETERINARSKI TEHNIČAR
Razred | Nastavni predmeta | Oblik nastave | Nastavne nedelje | ukupno | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | T | V | PN | B/PP | S | |||
prvi | Anatomija i fiziologija | T | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
|
|
| 96 | 64 | 0 | 30 | 190 |
V | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
|
|
| |||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||
B |
|
|
| 3 |
|
|
| 3 |
|
|
| 3 |
|
|
| 3 |
|
|
| 3 |
|
| 3 |
|
| 3 |
|
| 3 |
|
| 3 |
| 3 |
|
|
| |||||||
Stočarstvo sa ishranom | T | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
|
|
| 64 | 64 | 0 | 30 | 158 | |
V | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
|
|
| |||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||
B |
|
|
| 3 |
|
|
| 3 |
|
|
| 3 |
|
|
| 3 |
|
|
| 3 |
|
| 3 |
|
| 3 |
|
| 3 |
|
| 3 |
| 3 |
|
|
| |||||||
Profesionalna praksa | T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 0 | 0 | 0 | 90 | 90 | |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||
PP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 30 | 30 | 30 | |||||||
| S | 9 | 9 | 9 | 15 | 9 | 9 | 9 | 15 | 9 | 9 | 9 | 6 | 9 | 9 | 9 | 15 | 9 | 9 | 9 | 15 | 9 | 9 | 15 | 9 | 9 | 15 | 9 | 9 | 6 | 9 | 9 | 15 | 9 | 15 | 30 | 30 | 30 | 160 | 128 | 0 | 150 | 438 |
Lista izbornih predmeta prema programu obrazovnog profila
Rb. | Lista izbornih predmeta* | RAZRED | |||
I | II | III | IV | ||
1. | Patologija pčela |
| 2 |
|
|
2. | Kozarstvo |
| 2 |
|
|
3. | Patologija riba |
|
| 2 |
|
4. | Sportsko konjarstvo |
|
| 2 |
|
5. | Patologija egzotičnih životinja |
|
| 2 |
|
6. | Dobrobit životinja |
|
| 2 |
|
7. | Higijena namirnica životinjskog porekla |
|
|
| 2 |
8. | Kinologija |
|
|
| 2 |
9. | Agrarni turizam |
|
| 2 | 2 |
Napomena: *Obavezno se bira bar u jednom razredu.
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED | UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine | do 64 | do 64 | do 64 | do 64 | do 256 |
Dodatni rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Dopunski rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Pripremni rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Napomena: *Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED |
Ekskurzija | 2-3 dana | 2-3 dana | 3-4 dana | do 5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture | 2 časa nedeljno | |||
Treći strani jezik | 2 časa nedeljno | |||
Drugi predmeti * | 1-2 časa nedeljno | |||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) | 30-60 časova godišnje | |||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge | 15-30 časova godišnje | |||
Kulturna i javna delatnost škole | 2 radna dana |
Napomena: | *Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti. |
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED |
Razredno-časovna nastava | 32 | 32 | 32 | 32 |
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa) | 5 | 5 | 5 | 2 |
Obavezne vannastavne aktivnosti | 2 | 2 | 2 | 2 |
Maturski ispit |
|
|
| 3 |
Ukupno radnih nedelja | 39 | 39 | 39 | 39 |
Podela odeljenja u grupe
razred | predmet / modul | godišnji fond časova | broj učenika u grupi - do | |||
vežbe | praktična nastava | nastava u bloku | profesionalna praksa | |||
I | Anatomija i fiziologija | 64 |
| 30 |
| 12 |
Stočarstvo sa ishranom | 64 |
| 30 |
| 12 | |
Profesionalna praksa** |
|
|
| 90** | 12 | |
II | Farmakologija | 32 | 64 | 20 |
| 12 |
Patologija |
|
| 10 |
| 12 | |
Higijena i nega životinja | 32 | 64 | 20 |
| 12 | |
Epizootiologija | 64 |
| 10 |
| 12 | |
Profesionalna praksa** |
|
|
| 90** | 12 | |
III | Porodiljstvo | 64 | 64 | 30 |
| 12 |
Bolesti životinja | 128 | 160 | 30 |
| 12 | |
Profesionalna praksa** |
|
|
| 90** | 12 | |
IV | Bolesti životinja | 64 | 96 | 30 |
| 12 |
Osnovi hirurgije | 96 | 96 | 30 |
| 12 | |
Preduzetništvo | 64 |
|
|
| 12 |
Napomena: | **Profesionalna praksa se obavlja u periodu od 1. septembra do 15. avgusta tekuće školske godine u prvom, drugom i trećem razredu, izuzev praznikom i nedeljom. |
| Zaključna ocene utvrđuje se na sednici odeljenskog veća posle 15. avgusta tekuće školske godine. Na istoj sednici utvrđuje se i opšti uspeh učenika o završenom razredu. |
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
I | 96 | 64 |
| 30 |
| 190 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje neophodnih znanja o građi, položaju i funkciji pojedinih organa i organizma u celini
- Formiranje neophodne osnove za kasnije izučavanje stručnih predmeta
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) | ||
T | V | B | |
Anatomija | 57 | 38 | 15 |
Fiziologija | 39 | 26 | 15 |
Napomena: Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu.
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Anatomija
Trajanje modula: 110 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Razvijanje znanja i veština o anatomskoj građi i položaju pojedinih organa i organizma kao celine | • objasni histološku građu pojedinih tkiva i organa | Teorija | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
| • pripremi mikroskop za mikroskopiranje i izvrši mikroskopiranje tkiva | Vežbe i nastava u bloku |
Naziv modula: Fiziologija
Trajanje modula: 80 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Razvijanje znanja i veština o funkciji pojedinih organa i organizma kao celine | • objasni funkciju organa mišićno-skeletnog sistema | Teorija | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave |
| • razlikuje fiziološke procese koji se odvijaju u mišićima | Vežbe i nastava u bloku | Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Stočarstvo sa ishranom
- Profesionalna praksa
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
I | 64 | 64 |
| 30 |
| 158 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o poreklu domaćih životinja, vrstama, rasama, njihovim morfološkim i fiziološkim osobinama
- Sticanje znanja o metodama odgajivanja i značaju selekcije za visoku proizvodnju
- Poznavanje hraniva i načina primene po vrstama i kategorijama životinja
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) | ||
T | V | B | |
Stočarstvo | 32 | 32 | 12 |
Ishrana | 32 | 32 | 18 |
Napomena: Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu.
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Stočarstvo
Trajanje modula: 76 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o poreklu domaćih životinja, vrstama, rasama i njihovim morfološkim i fiziološkim osobinama | • navede poreklo pojedinih vrsta domaćih životinja i proces domestikacije | Teorija | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave |
• Osposobljavanje za rad u stočarskoj proizvodnji | • opiše eksterijer domaćih životinja od oka, merenjem, fotografisanjem i poentiranjem | Vežbe i nastava u bloku | Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Ishrana
Trajanje modula: 82 časa
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o stočnim hranivima, njihovoj hranljivoj vrednosti i načinima primene kod pojedinih vrsta i kategorija domaćih životinja | • objasni značaj hranljivih materija u ishrani domaćih životinja | Teorija | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• Osposobljavanje za rad u stočarskoj proizvodnji | • objasni izračunavanje skrobnih jedinica | Vežbe i nastava u bloku |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Biologija
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
I |
|
|
| 90 |
| 90 |
NAPOMENA:
• Tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
• Profesionalna praksa se obavlja u periodu od 1. septembra do 15. avgusta tekuće školske godine u prvom, drugom i trećem razredu, izuzev praznikom i nedeljom.
Zaključna ocene utvrđuje se na sednici odeljenskog veća posle 15. avgusta tekuće školske godine. Na istoj sednici utvrđuje se i opšti uspeh učenika o završenom razredu.
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o načinu gajenja, držanja, ocenjivanja, vođenja evidencije i rodovnih knjiga pasa
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
PP | |
Muža domaćih životinja | 30 |
Ishrana domaćih životinja | 60 |
Napomena: Nedeljni broj časova dat je u gantogramu.
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Muža domaćih životinja
Trajanje modula: 30 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje za samostalno obavljanje radnih zadataka u stočarstvu | • samostalno obavlja pripremu za mužu | • Ručna muža krava | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Ishrana domaćih životinja
Trajanje modula: 60 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje za samostalno obavljanje radnih zadataka u stočarstvu | • samostalno priprema obrok za raznovrsne životinjske vrste | • Ishrana pojedinih vrsta životinja | na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |