A2: IZBORNI OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI
Godišnji fond časova: |
70 |
Ciljevi predmeta: |
Razvijanje saznajnih i intelektualnih sposobnosti i sticanje pozitivnog odnosa prema drugim kulturama uz uvažavanje različitosti i usvajanje znanja i umenja potrebnih u komunikaciji na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku, kako u svakodnevnom životu tako i u poslovnom okruženju. |
CILJ |
ISHODI NA KRAJU PRVOG RAZREDA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
SLUŠANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje usmenog govora |
• razume kraće spontane dijaloge (do 7 replika / pitanja i odgovora), tekstove sa temama predviđenim nastavnim programom, koje čuje uživo, ili sa audio-vizuelnih zapisa |
OPŠTE TEME • Svakodnevni život (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme) |
Oblici nastave Mesto realizacije nastave |
PISANJE Osposobljavanje učenika za pisanje kraćih tekstova različitog sadržaja |
• napiše povezane rečenice o nekim svakodnevnim aspektima iz svog okruženja |
KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE |
Preporuke za realizaciju nastave |
GOVOR Osposobljavanje učenika za kratko monološko izlaganje i za učešće u dijalogu na stranom jeziku
|
• usklađuje intonaciju, ritam i visinu glasa sa sopstvenom komunikativnom namerom i sa stepenom formalnosti govorne situacije |
GRAMATIČKI SADRŽAJI Italijanski jezik Učenici treba da razumeju i koriste: 1. Imenice - vlastite i zajedničke, odgovarajući rod, broj, sa determinativom: Signora/Signor Rossi, Maria, Anna, Federica, Giovanni, Riccardo, Belgrado, l’Italia, la Serbia, il Tirreno, l’Adriatico, le Alpi, gli Appennini; i miei genitori, mia madre, ll loro padre, il nostro paese, i vostri figli, questo studente, questa ragazza, quell’amico, quella casa. Derivacija imenica i pravljenje složenih imenica. Ponavljanje gradiva iz prethodnih godina učenja. 2. Određeni član ispred datuma: Oggi è il 31 gennaio; ispred imena dana: La domenica non studio. |
• rešavanje "tekućih problema" u razredu, tj. dogovori i mini-projekti |
ČITANJE Osposobljavanje učenika za funkcionalno čitanje i razumevanje različitih, uzrasno i sadržajno primerenih vrsta tekstova radi informisanja, izvršavanja uputstava i ostvarenja estetskog doživljaja (čitanje radi ličnog zadovoljstva) |
• razume kraće tekstove (do 120 reči), koji sadrže veliki procenat poznatih jezičkih elemenata, strukturalnih i leksičkih, a čiji sadržaj je u skladu sa razvojnim i saznajnim karakteristikama, iskustvom i interesovanjima učenika |
Upotreba člana uz prisvojni pridev i hipokoristike i uz lična imena (La mia cara sorellina; Dov’è la Lisa?). |
• gramatička građa predviđena Programom za prvi razred srednje škole dobija svoj smisao tek kada se dovede u vezu sa datim komunikativ-nim funkcijama i temama, i to u sklopu jezičkih aktivnosti razumevanja (usmenog) govora i pisanog teksta, usmenog i pismenog izražavanja i medijacije; polazište za posmatranje i uvežbavanje jezičkih zakonitosti jesu usmeni i pisani tekstovi različitih vrsta, dužine i stepena težine; koriste se, takođe, izolovani iskazi, pod uslovom da su kontekstualizovani i da imaju komunikativnu vrednost |
SOCIOKULTURNA KOMPETENCIJA Sticanje i ovladavanje sociokulturnim kompetencijama neophodnim za pisanu i usmenu upotrebu jezika |
• u okviru polja svog interesovanja, znanja i iskustva, prepozna i razume sličnosti i razlike u pogledu navika (verbalna i neverbalna komunikacija), običaja, mentaliteta i institucija koje postoje između naše zemlje i zemalja čiji jezik uči |
Zamenice za direktni i indirektni objekat, u paru, slaganje sa imperativom, infinitivom i ecco: Che bel libro! Me lo compri? Sì, te lo compro per il compleanno. Devo comprarti anche l’orologuo, arrivi sempre in ritardo! Dove ho messo il biglietto per il cinema? Me l’ha portato Maria ieri sera. Eccolo, l’ho messo in tasca. Gerundio presente + nenaglašene lične zamenice, refleksivne zamenice i rečce ci, ne. |
• planira se izrada dva pismena zadatka. |
|
|
7. Prisvojne prideve i zamenice: Dove sono le tue scarpe? Ecco le mie! Upotreba člana uz prisvojne prideve: Mia madre parla l’italiano. La mia sorellina non va ancora a scuola. Il loro fratello fa la sesta. |
|
|
|
c. Passato prossimo i Imperfetto - građenje i kontrastiranje upotrebe: Dormivo quando è tornato Marco. L’ho conosciuto al mare, tanti anni fa, quando avevo appena cinque anni! |
|
|
|
16. Priloge za vreme, mesto, način, količinu: prima, dopo, oggi, domani, sempre, qui, li, là, davanti, dietro, bene, male, poco, molto, tanro, troppo, più, meno. Položaj priloga u odnosu na glagol. Položaj priloga mai, sempre, ancora, già uz passato prossimo. Nemački jezik Učenici treba da razumeju i koriste: |
|
|
|
- uz datume: am 6. März |
|
|
|
a) prezent slabih i jakih glagola; prezent najfrekventnijih glagola sa naglašenim i nenaglašenim prefiksima |
|
|
|
Ruski jezik Učenici treba da razumeju i koriste: FRANCUSKI JEZIK Učenici treba da razumeju i koriste1: 1. Sredstva za naglašavanje rečeničnih delovac’est... quiic’est... que: C’est Pierre qui va le faire ; c’est toi que j’aime. |
|
|
|
4. Modalitete rečenice: |
|
|
|
- receptivno (radi razumevanja priča i bajki): oblici prostog perfekta (treće lice jednine i treće lice množine). ŠPANSKI JEZIK 1. Imenice- receptivno i produktivno |
|
|
|
d. Prilozi i predloški izrazi za mesto i pravac kretanja: aquí, allí, en la calle, en casa, a casa, a clase, etc. |
|
DRUGI STRANI JEZIK |
Godišnji fond časova: |
70 |
Ciljevi predmeta: |
Razvijanje saznajnih i intelektualnih sposobnosti i sticanje pozitivnog odnosa prema drugim kulturama uz uvažavanje različitosti i usvajanje znanja i umenja potrebnih u komunikaciji na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku, kako u svakodnevnom životu tako i u poslovnom okruženju. |
CILJ |
ISHODI NA KRAJU DRUGOG RAZREDA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
SLUŠANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje usmenog govora |
• razume kraće dijaloge (do 10 replika / pitanja i odgovora), druge vrste tekstova o temama predviđenim nastavnim programom, koje čuje uživo, ili sa audio-vizuelnih zapisa; |
OPŠTE TEME • Svakodnevni život (komunikacija među mladima, generacijski konflikti i načini prevazilaženja, međuvršnjačka podrška) |
Oblici nastave Mesto realizacije nastave |
PISANJE Osposobljavanje učenika za pisanje kraćih tekstova različitog sadržaja |
• piše rečenice i kraće tekstove (do 100 reči) čiju koherentnost i koheziju postiže koristeći poznate jezičke elemente u vezi sa poznatim pisanim tekstom ili vizuelnim podsticajem; |
KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE • Predstavljanje sebe i drugih GRAMATIČKI SADRŽAJI ITALIJANSKI JEZIK Učenici treba da razumeju i koriste: NEMAČKI JEZIK Učenici treba da razumeju i koriste: RUSKI JEZIK Učenici treba da razumeju i koriste: FRANCUSKI JEZIK Učenici treba da razumeju i koriste: ŠPANSKI JEZIK 1. Imenice- receptivno i produktivno
|
Preporuke za realizaciju nastave |
GOVOR Osposobljavanje učenika za kratko monološko izlaganje i za učešće u dijalogu na stranom jeziku |
• pored informacija o sebi i svom okruženju opisuje ili izveštava u nekoliko rečenica o događajima i aktivnostima (poznatu radnju ili situaciju) u sadašnjosti, prošlosti i budućnosti, koristeći poznate jezičke elemente (leksiku i morfosintaksičke strukture); Interakcija • u stvarnim i simuliranim govornim situacijama sa sagovornicima razmenjuje iskaze u vezi s kontekstom učionice, kao i o svim ostalim temama predviđenim nastavnim programom (uključujući i razmenu mišljenja i stavova prema stvarima, pojavama, koristeći poznate morfosintaksičke strukture i leksiku); |
||
ČITANJE Osposobljavanje učenika za funkcionalno čitanje i razumevanje različitih, uzrasno i sadržajno primerenih vrsta tekstova radi informisanja, izvršavanja uputstava i ostvarenja estetskog doživljaja (čitanje radi ličnog zadovoljstva) |
• razume kraće tekstove (do 120-150 reči), koji sadrže veći procenat poznatih jezičkih elemenata, internacionalizama, strukturalnih i leksičkih, a čiji sadržaj je u skladu sa razvojnim i saznajnim karakteristikama, iskustvom i interesovanjima učenika; |
||
SOCIOKULTURNA KOMPETENCIJA Sticanje i ovladavanje sociokulturnim kompetencijama neophodnim za pisanu i usmenu upotrebu jezika |
• u okviru polja svog interesovanja, znanja i iskustva, prepozna i razume sličnosti i razlike u pogledu navika (verbalna i neverbalna komunikacija), običaja, mentaliteta i institucija koje postoje između naše zemlje i zemalja čiji jezik uči |
DRUGI STRANI JEZIK |
Godišnji fond časova: |
64 |
Ciljevi predmeta: |
Razvijanje saznajnih i intelektualnih sposobnosti i sticanje pozitivnog odnosa prema drugim kulturama uz uvažavanje različitosti i usvajanje znanja i umenja potrebnih u komunikaciji na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku, kako u svakodnevnom životu tako i u poslovnom okruženju. |
CILJ |
ISHODI NA KRAJU TREĆEG RAZREDA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
SLUŠANJE |
• razume kraće dijaloge (do 15 replika / pitanja i odgovora), priče, druge vrste tekstova i pesme o temama predviđenim nastavnim programom, koje čuje uživo, ili sa audio-vizuelnih zapisa |
OPŠTE TEME • Svakodnevni život (generacijski konflikti i načini prevazilaženja) KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE • Predstavljanje sebe i drugih GRAMATIČKI SADRŽAJI |
Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave
|
PISANJE |
• piše rečenice i kraće tekstove (do 100 reči) čiju koherentnost i koheziju postiže koristeći poznate jezičke elemente u vezi sa poznatim pisanim tekstom ili vizuelnim podsticajem |
|
|
GOVOR |
• usklađuje intonaciju, ritam i visinu glasa sa sopstvenom komunikativnom namerom i sa stepenom formalnosti govorne situacije Interakcija • u stvarnim i simuliranim govornim situacijama sa sagovornicima razmenjuje iskaze u vezi s kontekstom učionice, kao i o svim ostalim temama predviđenim nastavnim programom (uključujući i razmenu mišljenja i stavova prema stvarima, pojavama iz domena njihovog interesovanja, svakodnevnog života i života mladih, koristeći poznate morfosintaksičke strukture i leksiku) |
|
|
ČITANJE |
• razume kraće tekstove (do 200 reči), koji sadrže veći procenat poznatih jezičkih elemenata, internacionalizama, strukturalnih i leksičkih, a čiji sadržaj je u skladu sa razvojnim i saznajnim karakteristikama, iskustvom i interesovanjima učenika |
|
|
SOCIOKULTURNA KOMPETENCIJA |
• u okviru polja svog interesovanja, znanja i iskustva, prepozna i razume sličnosti i razlike u pogledu navika (verbalna i neverbalna komunikacija), običaja, mentaliteta i institucija koje postoje između naše zemlje i zemalja čiji jezik uči |
|
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• maternji jezik
• istorija
• istorija umetnosti
• sociologija sa pravima građana,
• filozofija
• muzička i likovna kultura
• računarstvo i informatika
Godišnji fond: |
70 ili 64 časova (prema nastavnom planu) |
Cilj nastave predmeta - izabrani sport jeste da učenici zadovolje svoja interesovanja i potrebe za sticanjem znanja, sposobnosti za bavljenje sportom kao integralnim delom fizičke kulture i nastojanje da stečena znanja primenjuju u životu (stvaranje trajne navike za bavljenje sportom i učešćem na takmičenjima);
Ciljevi predmeta:
• sticanje teorijskih znanja u izabranom sportu, pružanje neophodnih znanja iz izabranog sporta (principi, tehnike, način vežbanja - treniranja, sticanje osnovnih i produbljenih taktičkih znanja;
• socijalizacija učenika kroz izabrani sport i negovanje etičkih vrednosti prema učesnicima u takmičenju;
• otkrivanje darovitih i talentovanih učenika za određeni sport i njihovo podsticanje da se bave sportom.
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor: |
• Upoznavanje učenika sa vrednostima sporta |
• teorijski objasni vrednosti fizičkih aktivnosti pri učestvovanju u sportskoj igri; |
• Programski sadržaji fizičkog vaspitanja-izabranog sporta čini sledeća struktura: TEORIJSKO OBRAZOVANJE • upoznavanje učenika vrednostima izabranog sporta; Minimalni obrazovni zahtevi: • Predmetni nastavnici utvrđuju minimalne obrazovne zahteve, u skladu sa usvojenim programom za svaki izabrani sport. Pod tim se podrazumeva: |
• Nastava fizičko vaspitanje - izabrani sport je izborni predmet i realizuje se u okviru redovne nastave sa jednim ili dva časa nedeljno koji se unosi u raspored časova škole. Časovi se upisuju prema redovnom rasporedu časova u rubriku dnevnika pod nazivom - izabrani sport (npr. atletika) i posebno se numerišu; OSNOVNE KARAKTERISTIKE PROGRAMA • Osnovne karakteristike programu su: Didaktičko-metodičko uputstvo za realizaciju časova izabrane sportske grane (izbornog sporta) • časove izabrane sportske grane potrebno je sa metodičkog stanovišta u što većoj meri prilagoditi modelu časa fizičkog vaspitanja; II ORGANIZACIJA VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA • sadržaji nastave fizičko vaspitanje - izabrani sport mogu se realizovati u objektima škole, na odgovarajućim vežbalištima - objektima van škole, pod uslovom da se nalaze u blizini škole ili da je za učenike organizovan namenski prevoz (sportska hala, bazen, otvoreni tereni, klizalište, skijalište itd.); III PLANIRANJE VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA • planiranje obrazovno-vaspitnog rada sprovode nastavnici u skladu sa osnovnim principima planiranja nastave fizičkog vaspitanja. Godišnji plan rada je obavezni oblik nastavnog planiranja iz koga proističu mesečni i nedeljni planovi rada; IV PRAĆENJE I OCENJIVANJE Praćenje i vrednovanje postignuća učenika • praćenje napretka učenika obavlja se sukcesivno tokom cele školske godine, a na osnovu jedinstvene metodologije koja predviđa sledeće tematske celine. U osmom razredu ocenjivanje se vrši brojčano, na osnovu ostvarivanja operativnih zadataka i minimalnih obrazovnih zahteva: 1. Praćenje i vrednovanje motoričkih sposobnosti vrši se na osnovu savladanosti programskog sadržaja kojim se podstiče razvoj onih fizičkih sposobnosti za koje je ovaj uzrast kritičan period zbog njihove transformacije pod uticajem fizičkih aktivnosti - koordinacija, gipkost, ravnoteža, brzina, snaga i izdržljivost. Pedagoška dokumentacija i didaktički materijal Obavezna pedagoška dokumentacija je: Dnevnik rada, struktura i sadržaj utvrđuje se na republičkom nivou i odobrava ga ministar, a nastavniku se ostavlja mogućnost da ga dopuni onim materijalom za koje ima još potrebe.
|
Godišnji fond časova: |
64-70 (prema nastavnom planu) |
Ciljevi predmeta: |
1. Sticanje humanističkog obrazovanja i razvijanje istorijske svesti; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Selo i grad nekad i sad |
• Proširivanje znanja o promenama u načinu života gradskog i seoskog stanovništva kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja različitih tipova naselja od praistorije do savremenog doba; |
• Naselja u praistoriji (primeri Vinče i Lepenskog Vira). |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave: Mesto realizacije nastave: Ocenjivanje: |
|
• Razumevanje odnosa sela i grada u prošlosti i sadašnjosti. |
• opiše način život u srpskim selima u XIX i XX veku; |
• Život u gradovima i selima u novom veku i savremenom dobu (primeri Pariza, Londona, Berlina, Njujorka, Moskve, Sankt Peterburga...; prostorno i urbano planiranje; industrijske četvrti, radnička naselja i predgrađa; boemske četvrti; pojava moderne infrastrukture - vodovod, kanalizacija, metro, problem zagađenja, odnošenje i skladištenje otpada; stanovanje - građevinski materijali, način gradnje, razvoj građevinske tehnike, vrste objekata i organizacija prostora; razlika u načinu stanovanja između sela i grada i između pripadnika različitih društvenih slojeva, migracije; osvetljenje - gas i struja; grejanje, upotreba solarne energije, kućni aparati; oplemenjivanje stambenog prostora). Život u srpskim gradovima i selima u XIX i XX veku (primeri Beograda, Novog Sada, Niša, Kragujevca...; osnovni tipovi gradskih naselja - grad, varoš, varošica, "divlja" naselja; orijentalni i evropski uticaji; elektrifikacija, javni gradski prevoz - fijakeri, tramvaji, trolejbusi i autobusi; osnovni tipovi seoskih naselja, obeležja zemljoradnje, vinogradarstva i stočarstva; zadruga, moba, pozajmica; poljoprivredna oruđa, mlinovi, vetrenjače; migracije selo - grad, razlike u stanovanju kod Srba: dvorci, gradske kuće, konaci, seoske kuće; dvorovi vladara - Miloša, Mihaila, Milana i Aleksandra Obrenovića, kneza Aleksandra i kraljeva Petra i Aleksandra Karađorđevića, Nikole Petrovića, rezidencije Josipa Broza). |
Okvirni broj časova po temama: Preporuke za realizaciju nastave: |
Kultura odevanja i ishrane nekad i sad |
• Proširivanje znanja o promenama u načinu odevanja i ishrani kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja kulture odevanja od antike do savremenog doba; |
• Kultura odevanja od antike do danas (materijali, način obrade i bojenje, razlike u odevanju kod pripadnika različitih društvenih grupa; pojava veštačkih materijala, stilovi u odevanju, modne kuće, pojava modne industrije, svakodnevna i svečana odeća, džins kao karakteristika odevanja mladih u čitavom svetu; nakit, frizure, šminka, parfemi...). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Vojska, oružje i rat nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju vojne tehnike i promenama u načinu ratovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja ratova i vojne organizacije i tehnike od antike do savremenog doba; |
• Vojska, oružje i rat kroz istoriju (vojnička oprema - odeća, oklopi, štitovi, oružje; rodovi vojske, opsadne sprave, uvežbavanje ratničkih veština, viteški turniri, megdani, pojava vatrenog oružja - od primitivnih pušaka arkebuza i musketa do razorne artiljerije; uvođenje stajaće vojske, razvoj moderne vojne strategije i taktike - pojava generalštaba, uniforme i vojna odlikovanja; vojno obrazovanje, život vojnika u ratu i miru; žene u vojsci; međunarodne konvencije o pravilima ratovanja, najveće vojskovođe). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Novac i banke kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o ulozi novca i banaka u ekonomskim sistemima kroz istoriju. |
• uoči osnovne karakteristike i funkcije novca od antike do savremenog doba; |
• Numizmatika (kao nauka o postanku, razvoju i upotrebi kovanog novca). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Verski život i običaji kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o verovanjima i običajima u prošlosti i sadašnjosti. |
• uoči osnovna obeležja verovanja od praistorije do savremenog doba; |
• Verovanja u starom Egiptu i Mesopotamiji (zagrobni život, balsamovanje, horoskopi, astrologija, obredi i ritualni predmeti...). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Obrazovanje i vaspitanje kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju obrazovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja obrazovanja i vaspitanja od antike do savremenog doba; |
• Obrazovanje i vaspitanje u starom veku (Egipat, Mesopotamija, stara Grčka i Rim). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Komunikacije, putovanja i turizam nekad i sad |
• Uočavanje značaja komunikacija i njihovog razvoja u istoriji društva. |
• opiše razvoj komunikacija od praistorije do savremenog doba; |
• Komunikacije, putovanja i turizam kroz istoriju (uticaj trgovine i vojnih pohoda na razvoj komunikacija; hodočašća - sveta mesta, misionari; značajni sajmovi, razvoj poštanskog, telegrafskog, telefonskog, železničkog, automobilskog i avionskog saobraćaja; auto i avio klubovi, novine i novinarstvo, Internet, otkrivanje novih destinacija, gostionice i hoteli, banje). |
Preporuke za realizaciju nastave: D. M. Acović, Heraldika i Srbi, Beograd 2008. |
Društveni i porodični život kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju društvenog i porodičnog života kroz istoriju. |
• identifikuje osnovna obeležja društvenog života od antike do danas; |
• Društveni život od antike do danas (igre, gozbe, ples uz muziku, muzički instrumenti, pozorište, maskiranje, trubaduri, vlasteoske gozbe: žongleri, putujući svirači i zabavljači; balovi, pozorište u doba Šekspira i Molijera, nastanak opere, književne družine i čitališta, koncerti, bioskopi, igre na sreću, savremena popularna muzika). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Fotografija, film, radio i televizija kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o razvoju fotografije, filma, radija i televizije kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja fotografije, filma, radija i televizije kroz istoriju; |
• Značaj fotografije, filma, radija i televizije (kao tehničkih dostignuća, načina umetničkog izražavanja, sredstava masovne komunikacije, saznavanja i obrazovanja, i kao istorijskih izvora). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Briga o telu i zdravlju kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju zdravstvene kulture kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja zdravstvene kulture od antike do danas; |
• Briga o telu i zdravlju od antike do danas (bolesti ljudi, higijenski uslovi, epidemije, razvoj medicine, medicinski instrumenti, lekovi i lekovito bilje, zdravstvene ustanove - manastirske bolnice, sanatorijumi, stacionari, domovi zdravlja, apoteke; načini zdravstvene zaštite i preventive, humanitarne organizacije). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Grbovi i zastave nekad i sad |
• Produbljivanje znanja o razvoju grbova i zastava i njihovom značaju u istoriji. |
• uoči osnovna obeležja razvoja grbova i zastava kroz istoriju; |
• Uloga i značaj grbova i zastava (kao simbola države, nacije, vladara, vojske, grada, ustanove, preduzeća, političke organizacije, sportskog društva...; pojava grbova u XII veku - porodični grbovi na štitovima kao način raspoznavanja vitezova na turnirima i u ratnim pohodima; grbovi na zastavama, novcu, pečatima, poštanskim markama, spomenicima, šlemovima...; najčešći heraldički simboli; pojava prvih zastava - veksilum - zastava rimskih careva, labarum - zastava Konstantina Velikog; osnovni elementi zastava). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Sport nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju sportskog života kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja sporta od antike do savremenog doba; |
• Uloga i značaj sporta od antike do savremenog doba (sport kao deo brige o zdravlju i kao zabava; sport i Olimpijske igre u antičkoj Grčkoj kao osnov sportskih igara savremenog doba; sportska nadmetanja kroz istoriju - najpopularniji sportovi, amaterski i profesionalni sport, moderne Olimpijske igre). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Srpski jezik i književnost
• Geografija
• Građansko vaspitanje
• Verska nastava
• Likovna kultura
• Muzička kultura
Godišnji fond časova: |
64 časova |
Ciljevi predmeta: |
• Upoznavanje sa smislom osnovnih filozofskih pitanja, istorijom filozofije, najčuvenijim filozofima, filozofskim pravcima i disciplinama. |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod u filozofiju |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima o filozofiji i njeno razlikovanje od drugih nauka, umetnosti i religije |
• odredi pojam i predmet filozofije |
• Ime i pojam filozofije |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Antička i srednjovekovna filozofija |
• Upoznavanje učenika sa istorijom antičke i srednjovekovne filozofije |
• razlikuje pesničko-mitološke vizije o nastanku sveta od pojmovnog mišljenja |
• Konačno i beskonačno, večno i promenljivo, nepokretno i pokretno: Tales, Anaksimen, Heraklit, Pitagora, Parmenid, Zenon, Empedokle, Anaksagora i Demokrit |
Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Moderna filozofija |
• Osposobljavanje učenika da prepoznaju specifičnosti moderne epohe |
• povezuje vrednosti antičkog perioda sa renesansom. Prepoznaje sadržaje iz oblasti književnosti, istorije i umetnosti i sklapa celinu |
• Promene koje donosi renesansa, formula "znanje je moć", nova metoda i idoli kod Frensisa Bekona. |
|
Savremena filozofija |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim karakteristikama savremenog doba |
• uviđa smisao Marksovog zahteva za revolucijom |
• Marksova filozofija i teorija društva |
|
Savremeni filozofski problemi |
• Osposobljavanje učenika za snalaženje u savremenim raspravama |
• samostalno pripremi za diskusiju koristeći literaturu i internet |
• Rod, pol i filozofija |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Sociologija sa pravima građana
• Ekologija
• Građansko vaspitanje
• Verska nastava
• Logika sa etikom
Godišnji fond časova: |
64 |
|
Ciljevi predmeta: |
• Sticanje osnovnih znanja o logici i etici i shvatanje značaja tih znanja za jasno razmišljanje i razvoj ličnosti |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod u logiku |
• Uvođenje učenika u predmet logike |
• prepozna da i sam već koristi logiku kao i gramatiku |
• Pojam i podela logike. |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama
|
Formalna logika: |
• Razvoj saznanja o pojmu i odnosima među pojmovima |
• uvidi razliku između pojma, termina, opažaja, predmeta, predstave |
• Razlika između pojma, stvari i predstave, Vrste pojmova |
|
Logičke greške |
• Osposobljavanje učenika za uočavanje grešaka u argumentaciji, zaključivanju i dokazivanju |
• razlikuje slučajne od namernih logičkih grešaka |
• Paralogizmi i sofizmi |
|
Pojam i značaj etike |
• Razvoj saznanja o pojmu i predmetu etike, značaju moralnih normi za život pojedinca u društvu |
• nabraja pravila (norme) iz različitih sfera života |
• Nastanak i predmet etike |
|
Lični identitet, sloboda i odgovornost |
• Razvoj saznanja o identitetu, formiranju identiteta i o fluidnosti identiteta preko socijalnih uloga |
• nabraja kako se sve manifestuje lični identitet |
• Uloga vizuelnog identiteta u formiranju ličnog identiteta - međusobni uticaji |
|
Osnovne etičke norme i vrednosti |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim etičkim normama i vrednostima i razvijanje ličnog vrednosnog sistema |
• prepoznaje važnije ljudske vrednosti |
• Prijateljstvo |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Građansko vaspitanje
• Srpski jezik i književnost
• Istorija
• Verska nastava
Godišnji fond: |
70 časova |
Ciljevi predmeta: |
1. Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Trigonometrija |
• Proširivanje znanja iz trigonometrije |
• nacrta grafike inverznih trigonometrijskih funkcija i navede njihove osnovne osobine |
• Inverzne trigonometrijske funkcije i njihovi grafici |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Trigonometrija |
Sistemi linearnih jednačina |
• Proširivanje znanja o rešavanju sistema linearnih jednačina |
• izračuna determinantu reda 2 i 3 |
• Determinante reda dva i tri |
|
Vektori |
• Proširivanje znanja o vektorima |
• definiše skalarni (vektorski, mešoviti) proizvod |
• Vektori. Operacije i osobine |
|
Konusni preseci
|
• Sticanje osnovnih znanja o konusnim presecima
|
• nabroji konusne preseke i nacrta odgovarajuće slike
|
• Konusna površ. Konusni preseci
|
• Pri rešavanju trigonometrijskih jednačina i nejednačina insistirati na prikazivanju rešenja na trigonometrijskom krugu. Sistemi linearnih jednačina Vektori Konusni preseci Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama U toku školske godine predviđena su 4 pismena zadatka (po 2 u polugodištu). Za realizaciju pismenih zadataka sa ispravkama planirano je 8 časova. |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Fizika
• Stručni predmeti
Godišnji fond časova: |
70 ili 64 |
Ciljevi predmeta: |
1. Razvijanje funkcionalne pismenosti (prirodno-naučna, tehnička i matematička); |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Molekulska fizika
|
• Razvijanje znanja o molekulskoj strukturi i svojstvima supstancije
|
• razume postojanje veze između mikroskopskih i makroskopskih svojstava supstancije
|
• Međumolekulske sile, agregatna stanja • Laboratorijske vežbe: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama Napomena: nastavnici će, u zavisnosti od godišnjeg broja časova i značaja tema za obrazovni profil, odrediti broj časova za svaku temu |
Toplotne pojave |
• Proširivanje znanja o toplotnim pojavama
|
• razume promene koje nastaju u telima pri toplotnoj razmeni • razume statičku raspodelu naelektrisanja kod metalnih provodnika |
• Veza između količine toplote i promene temperature tela |
|
Električne pojave |
• Proširivanje znanja o osobinama provodnika |
• Statička raspodela naelektrisanja na provodniku (električno polje i potencijal) |
||
Talasna optika |
• Upoznavanje talasne prirode svetlosti |
• shvati talasna svojstva svetlosti |
• Hajgensov princip. Interferencija svetlosti |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Svi stručni predmeti u kojima se primenjuje fizika
• Matematika
Godišnji fond časova: |
70 |
Ciljevi predmeta: |
1. Upoznavanje sa osobinama živih bića i nivoima organizacije bioloških sistema, građom i funkcijom ćelije, ćelijskim deobama; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Biologija ćelije |
• Upoznavanje sa predmetom proučavanja citologije |
• definiše predmet proučavanja citologije |
• Citologija kao naučna disciplina biologije koja proučava organizaciju ćelije |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima evidentiranja i ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Osnovi fiziologije čoveka |
• Upoznavanje sa funkcijama ljudskog organizma |
• objasni nastanak i prenos nervnog impulsa |
• Nervni sistem |
Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Biologija razvića čoveka |
• Upoznavanje sa osnovnim fazama razvića čoveka |
• objasni procese spermatogeneze i oogeneze |
• Stvaranje i sazrevanje polnih ćelija |
|
Nasleđivanje bioloških osobina |
• Upoznavanje sa osnovnim pojmovima nasleđivanja osobina |
• uporedi DNK, hromatin, hromozom |
• Genetika čoveka |
|
Polno i reproduktivno zdravlje |
• Razumevanje problema vezanih za period odrastanja |
• prepozna probleme vezane za period odrastanja |
• Pojam i definicija zdravlja |
|
Ekološka kultura |
• Upoznavanje sa načinima i značajem održavanja lične higijene i higijene životnog i radnog prostora |
• objasni značaj održavanja lične higijene, higijene životnog i radnog prostora |
• Uređenje životnog i radnog prostora |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Fizika
• Geografija
Godišnji fond časova: |
70 ili 64 |
Ciljevi predmeta: |
1) razvijanje stvaralačkog i kritičkog mišljenja, vizuelnog opažanja, individualnosti i samopouzdanja u samostalnom likovnom izražavanju, radoznalosti i maštovitosti; |
Planiranje i organizacija nastave |
1. Prilikom izrade godišnjeg plana, od 15 ponuđenih tema treba odabrati najmanje 4. Minimalno vreme za realizaciju jedne teme je pet časova. Nastavnik formira program birajući teme prema: |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Muzička kultura;
• Srpski jezik i književnost;
• Istorija;
• Biologija;
• Fizika;
• Hemija;
• Matematika;
• Računarstvo i informatika.