4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Osnivanje i početak poslovanja privrednog društva |
Trajanje modula: |
108 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Poznavanje postupka osnivanja privrednog društva |
• izradi kodeks poslovnog ponašanja |
• Osnivanje privrednog društva |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Blok nastava |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Povezivanje znanja i veština stečenih u virtualnom privrednom društvu sa poslovima u privrednom subjektu |
• predstavi organizacionu strukturu privrednog subjekta |
• Upoznavanje sa realnim privrednim subjektom |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Opšti i komercijalni poslovi trgovinskog privrednog društva |
Trajanje modula: |
46 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Razvijanje veština opštih i komercijalnih poslova trgovinskog privrednog društva |
• pripremi i organizuje rad opšte-komercijalne službe |
• Pregled broja radnih sati provedenih na radu |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Knjigovodstveni poslovi trgovinskog privrednog društva |
Trajanje modula: |
46 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje veština i rutine u obavljanju poslova knjigovodstvene evidencije |
• planira aktivnosti knjigovodstvene službe koristeći softvere i druga sredstva za planiranje |
• Kontrola, sortiranje i arhiviranje dokumentacije |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Poslovi obračuna, plana i analize trgovinskog privrednog društva |
Trajanje modula: |
48 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Razvijanje veština organizovanja, obračuna, praćenja , kontrole i analize poslovanja |
• planira aktivnosti službe obračuna plana i analize koristeći softvere i druga sredstva za planiranje |
• Kontrola, sortiranje i arhiviranje dokumentacije |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Blok nastava |
Trajanje modula: |
60 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Povezivanje znanja i veština stečenih u virtualnom privrednom društvu sa poslovima u privrednom subjektu |
• predstavi organizacionu strukturu privrednog subjekta |
• Upoznavanje sa realnim privrednim subjektom |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modlula: |
Opšti i komercijalni poslovi proizvodno-trgovinskog privrednog društva |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Razvijanje veština u obavljanju opštih i komercijalnih poslova proizvodno-trgovinskog privrednog društva |
• pripremi i organizuje rad u opštoj komercijalnoj službi proizvodno - trgovinskog preduzeća |
• Pregled broja radnih sati provedenih na radu |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Ocenjivanje |
Naziv modlula: |
Računovodstveni poslovi proizvodno - trgovinskog privrednog društva |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje veština i rutine u obavljanju poslova računovodstvene evidencije proizvodno trgovinskog privrednog društva |
• planira aktivnosti računovodstvene službe koristeći softvere i druga sredstva za planiranje |
• Kontrola, sortiranje i arhiviranje dokumentacije proizvodno-trgovinskog privrednog društva |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modlula: |
Spoljno-trgovinski poslovi proizvodno-trgovinskog privrednog društva |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje veština i rutine za obavljanje spoljno-trgovinskih poslova |
• pripremi i organizuje radspoljno-trgovinske službe |
• Poslovna korespondencija sa kupcima u inostranstvu |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modlula: |
Godišnje izveštavanje |
Trajanje modula: |
34 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje veština i rutine u obavljanju poslova vezanih za završni račun proizvodno-trgovinskog preduzeća |
• sastavi izvod iz analitičke evidencije (kupaca, dobavljača, robe, gotovih proizvoda, materijala) |
• Predzaključna knjiženja |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naizv modlula: |
Korišćenje programa za knjigovodstvene poslove |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje veštine i rutine za korišćenje knjigovodstvenog programa |
• koristi odgovarajući program za knjigovodstvo |
• Unos svih podataka finansijskog knjigovodstva u odgovarajući softver |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modlula: |
Blok nastava |
Trajanje modula: |
90 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja i veština na poslovima finansijskog izveštavanja |
• Učestvuju u sastavljanju poreskih izveštaja |
• Poreski izveštaji |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Principi ekonomije
- Poslovna ekonomija
- Kancelarijsko poslovanje
- Pravo
- Računovodstvo
- Finansijsko poslovanje
- Računarstvo i informatika
- Poslovna informatika
- Preduzetništvo
- Statistika
- Javne finansije
- Matematika
- Strani jezik
- Revizija
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
III |
70 |
|
|
|
|
70 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o značaju uloge države u alokaciji dohotka
- Sticanje potrebnih znanja o predmetu i značaju javnih finansija
- Sticanje potrebnih znanja o prirodi i karakteru javnih rashoda
- Sticanje potrebnih znanja o prirodi i karakteru javnih prihoda
- Sticanje potrebnih znanja o budžetu
- Formiranje stavova i sistema vrednosti koje doprinese razvoju realnog odnosa prema novcu i formiranju budžeta
- Sticanje kompetencija značajnih za svakodnevni život i dalji profesionalni razvoj
- Razvijanje samostalnosti u radu stvaranjem uslova za praktičnu aktivnost učenika
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: |
treći |
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
|
T |
V |
||
1. |
Uvod u javne finansije |
8 |
|
2. |
Javni rashodi |
20 |
|
3. |
Javni prihodi |
30 |
|
4. |
Budžet |
12 |
|
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modlula: |
Uvod u javne finansije |
Trajanje modula: |
8 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o pojmu, predmetu i značaju javnih finansija |
• definiše pojam javnih finansija |
• Pojam javnih finansija kao samostalne naučne discipline |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: |
Naziv modlula: |
Javni rashodi |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o prirodi i karakteru javnih rashoda |
• definiše javne rashode |
• Pojam javnih rashoda |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Nastava se realizuje kao aktivno orijentisana nastava Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: |
Naziv modlula: |
Javni prihodi |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o prirodi i karakteru javnih prihoda |
• definiše javne prihode |
• Pojam i suština javnih prihoda |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Nastava se realizuje kao aktivno orijentisana nastava. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: |
Naziv modlula: |
Budžet |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje potrebnih znanja o budžetu i budžetskom sistemu |
• definiše budžet kao instituciju javnih finansija |
• Pojam budžeta kao institucije javnih finansija |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
1. Računovodstvo
2. Poslovna ekonomija
3. Finansijsko poslovanje
4. Principi ekonomije
5. Finansijsko-računovodstvena obuka
6. Pravo
7. Nacionalna ekonomija
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
III |
70 |
|
|
|
|
70 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje osnovnih znanja o privrednom razvoju
- Sticanje znanja o ekonomskim pokazateljima privrednog razvoja
- Sticanje osnovnih znanja o privrednom sistemu i ekonomskoj politici
- Sticanje znanja o oblicima, razlozima i efektima integracija svetske privrede
- Sticanje znanja o održivom razvoju Republike Srbije
- Povezivanje dobijenih znanja sa ostalim stručnim predmetima
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: |
treći |
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
|
T |
V |
||
1. |
Privredni razvoj |
22 |
|
2. |
Privredni sistem i ekonomska politika |
12 |
|
3. |
Integracija svetske privrede |
12 |
|
4. |
Održiv razvoj Republike Srbije |
24 |
|
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modlula: |
Privredni razvoj |
Trajanje modula: |
22 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o privrednom razvoju |
• definiše nacionalnu ekonomiju |
• Pojam nacionalne ekonomije |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modlula: |
Privredni sistem i ekonomska politika |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o privrednom sistemu i ekonomskoj politici |
• objasni pojam privrednog sistema |
• Pojam privrednog sistema |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naizv modlula: |
Integracija svetske privrede |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o oblicima, razlozima i efektima integracija svetske privrede |
• definiše ekonomske integracije |
• Pojam ekonomskih integracija |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naizv modlula: |
Održiv razvoj Republike Srbije |
Trajanje modula: |
24 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o održivom razvoju Republike Srbije |
• navede karakteristike privrednog razvoja Republike Srbije u XXI veku |
• Privredni razvoj Republike Srbije u XXI veku |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Principi ekonomije
- Poslovna ekonomija
- Preduzetništvo
- Javne finansije
- Finansijsko poslovanje
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
IV |
|
93 |
|
|
|
93 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje osnovnih znanja o statistici i osnovnim statističkim pojmovima
- Sticanje osnovnih znanja o prikupljanju, sređivanju, obradi i prikazivanju podataka
- Sticanje osnovnih znanja o merama centralne tendencije i merama disperzije, kao i mogućnostima njihove primene
- Sticanje osnovnih znanja o prostoj lineranoj regresiji i korelaciji
- Sticanje osnovnih znanja o indeksnim brojevima i analizi vremenskih serija
- Osposobljavanje učenika za korišćenje indeksnih brojeva i analize vremenskih serija na konkretnim empirijskim primerima
- Povezivanje dobijenih znanja i veština sa ostalim stručnim predmetima
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: |
četvrti |
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
|
T |
V |
||
1. |
Uvod u statistiku |
|
9 |
2. |
Deskriptivna statistika |
|
33 |
3. |
Prosta linearna regresija i korelacija |
|
21 |
4. |
Indeksni brojevi i analiza vremenskih serija |
|
30 |
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Uvod u statistiku |
Trajanje modula: |
9 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o statistici i osnovnim statističkim pojmovima |
• definiše pojam "statistika" |
• Statistika - pojam |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naizv modlula: |
Deskriptivna statistika |
Trajanje modula: |
33 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o prikupljanju, sređivanju, obradi i prikazivanju podataka |
• dovede u vezu prikupljanje, sređivanje i obradu podataka |
• Prikupljanje, sređivanje i obrada podataka |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naizv modlula: |
Prosta linearna regresija i korelacija |
Trajanje modula: |
21 čas |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o prostoj lineranoj regresiji i korelaciji |
• navede ciljeve regresione i korelacione analize |
• Ciljevi regresione i korelacione analize |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modlula: |
Indeksni brojevi i analiza vremenskih serija |
||
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o indeksnim brojevima i analizi vremenskih serija |
• definiše pojam "indeksni brojevi" |
• Indeksni brojevi - pojam i vrste |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Računovodstvo
- Finansijsko računovodstvena obuka
- Preduzetništvo
- Poslovna ekonomija
- Računarstvo i informatika
- Poslovna informatika
- Javne finansije
- Matematika
Naziv predmeta: |
PREDUZETNIŠTVO |
Godišnji fond časova: |
62 časa |
Razred: |
Četvrti |
Ciljevi predmeta |
1. Razvijanje poslovnih i preduzetničkih znanja, veština i ponašanja; |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN |
Preduzetništvo i preduzetnik |
• Razumevanje pojma i značaja preduzetništva; |
• navede adekvatne primere preduzetništva iz lokalnog okruženja; |
• Pojam, razvoj i značaj preduzetništva; |
• Na uvodnom času učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja/ obavezom učenika da u toku nastave redovno formiraju radnu svesku Realizacija nastave: • Metode rada: • Podela odeljenja na grupe • Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Razvijanje i procena poslovnih ideja, marketing plan |
• Razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i procenu; poslovnih ideja |
• primeni kreativne tehnike izbora, selekcije i vrednovanja poslovnih ideja; |
• Traganje za poslovnim idejama; |
• Razvijanje i procena poslovnih ideja, marketing plan: Koristiti oluju ideja i vođene diskusije da se učenicima pomogne u kreativnom smišljanju biznis ideja i odabiru najpovoljnije. Preporučiti učenicima da biznis ideje traže u okviru svog područja rada ali ne insistirati na tome. Učenici se dela na grupe okupljene oko jedne poslovne ideje u kojima ostaju do kraja. Grupe učenika okupljene oko jedne poslovne ideje vrše istraživanje tržišta po nastavnikovim uputstvima. Poželjno je organizovati posetu malim preduzećima gde će se učenici informisati o načinu delovanja i opstanka tog preduzeća na tržištu. |
Upravljanje i organizacija, pravni okvir za osnivanje i funkcionisanje delatnosti |
• Upoznavanje učenika sa suštinom osnovnih menadžment funkcija i veština; |
• navede osobine uspešnog menadžera; |
• Menadžment funkcije (planiranje, organizovanje, vođenje i kontrola); |
• Upravljanje i organizacija: |
Ekonomija poslovanja, finansijski plan |
• Razumevanje značaja bilansa stanja, bilansa uspeha i tokova gotovine kao najvažnijih finansijskih izveštaja u biznis planu; |
• sastavi bilans stanja na najjednostavnijem primeru; |
• Bilans stanja; |
Ekonomija poslovanja, finansijski plan |
Učenički projekt-prezentacija poslovnog plana
|
• Osposobiti učenika da razume i dovede u vezu sve delove biznis plana;
|
• samostalno ili uz pomoć nastavnika da poveže sve urađene delove biznis plana;
|
• Izrada celovitog biznis plana za sopstvenu biznis ideju;
|
Učenički projekt-prezentacija poslovnog plana: Pozvati na javni čas uspešnog preduzetnika, predstavnike škole, lokalne samouprave i banaka za procenu realnosti i inovativnosti biznis plana. Prema mogućnosti nagraditi najbolje radove. U prezentaciji koristiti sva raspoloživa sredstva za vizualizaciju a posebno prezentaciju u power point-u. Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Svi stručni predmeti
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
IV |
62 |
|
|
|
|
62 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje osnovnih znanja o pojmu, ulozi i značaju revizije
- Sticanje osnovnih znanja o pojmovima interne kontrole i interne revizije
- Sticanje osnovnih znanja o procesu revizije
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: |
četvrti |
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
|
T |
V |
||
1. |
Uvod u reviziju |
12 |
|
2. |
Interna kontrola i interna revizija |
12 |
|
3. |
Proces revizije |
38 |
|
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naizv modlula: |
Uvod u reviziju |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o pojmu, ulozi i značaju revizije |
• razlikuje računovodstvo i reviziju |
• Računovodstvo i revizija |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naizv modlula: |
Interna kontrola i interna revizija |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o pojmovima interne kontrole i interne revizije |
• definiše interne kontrole |
• Interna kontrola - pojam, značaj i vrste |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naizv modlula: |
Proces revizije |
Trajanje modula: |
38 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o procesu revizije |
• objasni šta za revizora znači prihvatanje klijenta |
• Prihvatanje klijenta - prva faza procesa revizije |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Računovodstvo
- Poslovna ekonomija
- Finansijsko poslovanje
- Principi ekonomije
- Finansijsko-računovodstvena obuka
- Pravo
- Nacionalna ekonomija
Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
37 |
Razred: |
prvi |
Ciljevi predmeta: |
1. Sticanje znanja, razvijanje veština, usvajanje vrednosti i formiranje stavova koji su pretpostavka za uspešan, odgovoran i angažovan život u demokratskom društvu; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN |
JA, MI I DRUGI |
• Podsticanje učenika na međusobno upoznavanje |
• Analizira svoje osobine i da ih predstavi drugima |
• Lični identitet |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
KOMUNIKACIJA U GRUPI |
• Osposobljavanje učenika za komunikaciju u grupi |
• Iskaže, obrazloži i brani mišljenje argumentima |
• Samopouzdano reagovanje |
• Realizacija programa treba da se odvija u skladu sa principima aktivne, problemske i istraživačke nastave sa stalnim refleksijama na odgovarajuće pojave iz društvenog konteksta prošlosti i sadašnjosti. Ocenjivanje |
ODNOSI U GRUPI/ ZAJEDNICI
|
• Osposobljavanje učenika za rad u grupi/timu i međusobnu saradnju |
• Radi u grupi/timu |
• Saradnja |
|
• Osposobljavanje učenika da prepoznaju primere nasilje u svojoj sredini i preuzmu odgovornost za sopstveno ponašanje u takvoj situaciji |
• Prepozna i objasni vrste nasilja |
• Posredovanje |
Okvirni broj časova po temama |
GRAĐANSKO VASPITANJE
Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
36 |
Razred: |
drugi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN |
PRAVA I ODGOVORNOSTI
|
• Upoznavanje učenika sa vrstama prava i prirodom (univerzalnost, celovitost, nedeljivost)
|
• Objasni značenje i smisao ljudskih prava
|
• Potrebe i prava • Vrste prava • Konvencije i zastupljenost prava u štampi
|
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Dobar indikator uspešne nastave je sposobnost učenika da adekvatno primenjuju stečena znanja i veštine i da u praksi izražavaju stavove i vrednosti demokratskog društva. • U realizaciji ovog programa nastavnik je izvor znanja, organizator i voditelj učeničkih aktivnosti i osoba koja daje povratnu informaciju. Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
PLANIRANJE I IZVOĐENJE AKCIJE |
• Podsticanje učenika na aktivnu participaciju u životu škole |
• Identifikuje probleme u svojoj lokalnoj zajednici/ školi |
• Izbor problema |
Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
35 |
Razred: |
treći |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
DEMOKRATIJA I POLITIKA |
• Razumevanje pojmova demokratija, politika, vlast, građanski život |
• Objasni pojmove demokratija, politika, vlast, građanski život |
• Demokratija, politika i vlast |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
GRAĐANIN I DRUŠTVO |
• Sagledavanje uloge građanina/građanke u demokratskom društvu |
• Razume političko određenje pojma građanin/građanka |
• Odnos države i građanskog društva |
|
GRAĐANSKA I POLITIČKA PRAVA I PRAVO NA GRAĐANSKU INICIJATIVU |
• Upoznavanje učenika sa suštinom građanskih prava i pravom na građansku inicijativu |
• Objasni pojam ljudskih prava |
• Pravo na građansku inicijativu |
• Nastavnik treba da pruži neophodnu pomoć i podršku učenicima u pripremi i realizaciji aktivnosti, a zajedno sa grupom da obezbedi povratnu informaciju o njenoj uspešnosti. Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
PLANIRANJE KONKRETNE AKCIJE |
• Podsticanje i osposobljavanje učenika za planiranje zajedničkih akcija i projekata u lokalnoj zajednici |
• Identifikuje probleme u svojoj lokalnoj zajednici |
• Izbor problema |
Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
31 |
Razred: |
četvrti |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
SVET INFORMACIJA |
• Upoznavanje sa mogućnostima koje Zakon o slobodnom pristupu informacijama pruža u ostvarivanju ljudskih prava i sloboda |
• Objasni značaj postojanja prava na slobodan pristup informacijama |
• Izvori informacija |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
SVET PROFESIONALNOG OBRAZOVANJA I RADA |
• Razume važnost definisanja profesionalnih ciljeva i planiranje karijere |
• Razume značaj poštovanja socijalno-ekonomskih prava |
• Planiranje karijere i ulazak u svet rada |
• Dobar indikator uspešne nastave je sposobnost učenika da adekvatno primenjuju stečena znanja i veštine i da u praksi izražavaju stavove i vrednosti demokratskog društva. Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Srpski jezik i književnost
• Istorija
• Sociologija sa pravima građana
Naziv predmeta: |
POSLOVNI ENGLESKI JEZIK |
Godišnji fond časova: |
70 |
Razred: |
treći |
Cilj predmeta:
1. Usvajanje znanja iz stranog jezika i jačanje samopouzdanja kod učenika da u usmenoj i pisanoj komunikaciji koristi jezik i da se kompetentno i samosvesno sporazumeva sa ljudima iz drugih zemalja.
2. Osposobljavanje učenika da upozna jezik struke u onolikoj meri koja mu omogućava da koristi strani jezik radi vođenja poslovne komunikacije, praćenja novina u struci i širenju poslovnih veza
CILJ |
ISHODI NA KRAJU TREĆEG RAZREDA |
PREPORUČENE STRUČNE TEME |
KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
SLUŠANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje usmenog govora |
• razume osnovne poruke i zahteve iskazane jasnim standardnim jezikom kada je reč o bliskim stručnim temama |
TEME • Osnovna terminologija koja se odnosi na poslove iz domena opštih, pravnih i kadrovskih poslova i poslova nabavke i prodaje UŽE STRUČNA TEMATIKA • Načini pregovaranja Napomena: Jezički sadržaji su identični kao i za opšte-obrazovni predmet STRANI JEZIK
|
1. Predstavljanje sebe i drugih
|
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA Komunikativna nastava stranih jezika podrazumeva poimanje jezika kao sredstva komunikacije; insistira na upotrebi ciljnog jezika u učionici u dobro osmišljenim kontekstima od interesa za učenike; pretpostavlja primenu tzv. Teacher talk, odn. prilagođavanje govorne delatnosti nastavnika interesovanjima i znanjima učenika; insistira na komunikativnom aspektu upotrebe jezika, odn. na značenju jezičke poruke, a ne toliko na gramatičnoj preciznosti iskaza; pretpostavlja da se znanja učenika mere precizno definisanim relativnim, a ne toliko apsolutnim kriterijumima tačnosti. Takozvana komunikativno-interaktivna paradigma u nastavi stranih jezika, između ostalog, uključuje i sledeće komponente: • poimanje nastavnog programa kao dinamične, zajednički pripremljene i ažurirane liste zadataka i aktivnosti • udžbenici su samo jedan od resursa; osim njih preporučuje se i primena drugih izvora informacija i didaktičkih Važan cilj u učenju stranog jezika u srednjim stručnim školama je ovladavanje jezikom struke, i to u onolikoj meri koja je neophodna da se jezik koristi radi informisanosti i osposobljenosti za jednostavnu komunikaciju u usmenom i pisanom obliku na stranom jeziku. Taj segment nastave stranog jezika koji se progresivno uvećava od 20 do 50% tokom četvorogodišnjeg obrazovanja mora da bude jasno definisan i u skladu sa ishodima vezanim za kvalifikacije struke. Neophodno je da stručna tematika koja se obrađuje na stranom jeziku prati ishode pojedinih stručnih predmeta i bude u korelaciji sa njima. Realizacija nastave jezika struke se mnogo više ogleda u razvijanju receptivnih veština nego produktivnih jer je svrha učenja stranog jezika, u prvoj liniji, usmerena na to da se učenici osposobe da prate određenu stručnu literaturu u cilju informisanja, praćenja inovacija i dostignuća u oblasti struke, usavršavanja i napredovanja. Stoga je spektar tekstova koji se preporučuju veliki: šematski prikazi, uputstva o primeni aparata, instrumenata ili pak materijala, hemikalija, recepti, deklaracije, kraći stručni tekstovi čiji je sadržaj relevantan za tematske sadržaje stručnih predmeta, izveštaji, katalozi, programi sajamskih aktivnosti i sl. Veoma je bitno u radu sa takvim tekstovima odrediti dobru didaktičku podršku. Dobro osmišljeni nalozi upućuju na to da određene tekstove, u zavisnosti od težine i važnosti informacija koje oni nose, treba razumeti globalno, selektivno ili pak detaljno. Produktivne veštine treba ograničiti na strogo funkcionalnu primenu realnu za zahteve struke. To podrazumeva pisanje kratkih poruka, mejlova u okviru poslovne komunikacije, popunjavanje formulara, računa i dr. administrativnih papira (porudžbenice, reklamacije, zahtevi, molbe) i vođenje usmene komunikacije koja omogućava sporazumevanje na osnovnom nivou bilo u direktnom kontaktu sa sagovornikom ili u telefonskom razgovoru. |
ČITANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje pročitanih tekstova |
• razume tekstove bliske struci (standardna pisma, informacije o procesu rada u struci) koji su pisani običnim jezikom ili jezikom struke |
|||
GOVOR Osposobljavanje učenika za kratko monološko izlaganje na stranom jeziku |
• jednostavnim sredstvima opiše status i obrazovanje, buduće zaposlenje |
|||
PISANJE Osposobljavanje učenika za pisanje kraćih tekstova različitog sadržaja |
• popunjava račune, priznanice i hartije od vrednosti |
|||
INTERAKCIJA Osposobljavanje učenika za učešće u dijalogu na stranom jeziku i razmenu kraćih pisanih poruka |
• povede, nastavi i završi neki jednostavan razgovor, pod uslovom da je lice u lice sa sagovornikom |
|||
MEDIJACIJA Osposobljavanje učenika da prevodi, sažima i prepričava sadržaj kraćih usmenih i pisanih tekstova |
• sažima sadržaj teksta, filma, razgovara i sl. |
|||
MEDIJSKA PISMENOST Osposobljavanje učenika da koriste medije kao izvore informacija i razvijaju kritičko mišljenje u vezi sa njima |
• identifikuje različita gledišta o istoj temi |
|||
ZNANJE O JEZIKU |
• korektno upotrebljava jednostavne strukture koristeći zavisne rečenice |
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
III |
70 |
|
|
|
|
70 |
2. CILJEVI PREDMETA
• Osposobljavanje učenika za primenu računara u struci
• Osposobljavanje učenika za izradu internet prezentacija
• Osposobljavanje učenika za korišćenje elektronskog bankarstva
• Osposobljavanje učenika za korišćenje elektronske trgovine
• Osposobljavanje učenika za kreiranje publikacija
• Osposobljavanje učenika za primenu novih tehnologija
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: treći
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
|
T |
V |
||
1. |
Uvod u elektronsko poslovanje |
12 |
|
2. |
Mreže i internet prezentacije |
16 |
|
3. |
Elektronsko bankarstvo |
18 |
|
4. |
Elektronska trgovina |
12 |
|
5. |
Izrada publikacija |
12 |
|
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modlula: |
Uvod u elektronsko poslovanje |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima elektronskog poslovanja |
• objasni pojam digitalne ekonomije |
• Pojam digitalne ekonomije i njeni suštinski elementi |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modlula: |
Mreže i internet prezentacije |
Trajanje modula: |
16 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu internet prezentacija i značaj računarskih mreža |
• objasni pojam računarske mreže |
• Osnovni pojmovi računarskih mreža |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • kabinet računarstva i informatike • kabinet za kancelarijsko poslovanje Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: |
Naziv modlula: |
Elektronsko bankarstvo |
Trajanje modula: |
18 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za korišćenje elektronskog bankarstva |
• objasni elemente i funkcije elektronskog bankarstva |
• Elektronski platni promet i sistemi plaćanja |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modlula: |
Elektronska trgovina |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za poznavanje konceptualnog okvira e-trgovine, različitih modela i prednosti njihovog uvođenja |
• definiše pojam elektronske trgovine |
• Pojam i elementi elektronske trgovine |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modlula: |
Izrada publikacija |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za kreiranje i izradu publikacija |
• definiše pojam publikacija |
• Pojam, značaj i vrste publikacija |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
1. Kancelarijsko poslovanje
2. Računarstvo i informatika
3. Finansijsko računovodstvena obuka
4. Poslovna ekonomija
5. Računovodstvo
RAČUNOVODSTVO FINANSIJSKIH ORGANIZACIJA I BUDŽETSKIH KORISNIKA
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
IV |
62 |
|
|
|
|
62 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Osposobljavanje učenika za evidenciju bankarskih poslova
- Osposobljavanje učenika za evidenciju poslovanja osiguravajućih društava
- Osposobljavanje učenika za evidenciju poslovanja budžetskih organizacija
- Razvijanje svesti o povezanosti ekonomskih procesa i privrednih subjekata
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: |
četvrti |
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
|
T |
V |
||
1. |
Računovodstvo banaka |
22 |
|
2. |
Računovodstvo osiguravajućih društava |
20 |
|
3. |
Budžetsko računovodstvo |
20 |
|
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naizv modlula: |
Računovodstvo banaka |
Trajanje modula: |
22 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za evidenciju bankarskih poslova |
• objasni specifičnosti knjigovodstva u bankama |
• Specifičnost knjigovodstva i poslovnih knjiga u bankama |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naizv modlula: |
Računovodstvo osiguravajućih društava |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za evidenciju poslovanja osiguravajućih društava |
• objasni specifičnosti poslova osiguravajućih društava |
• Osnovna obeležja poslova osiguravajućih društava |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naizv modlula: |
Budžetsko računovodstvo |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za evidenciju poslovanja budžetskih organizacija |
• objasni osnovna obeležja budžetskog računovodstva |
• Osnovna obeležja budžetskog računovodstva |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Računovodstvo
- Finansijsko poslovanje
- Principi ekonomije
- Javne finansije
- Revizija
- Poslovna ekonomija
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
IV |
62 |
|
|
|
|
62 |
2. CILJEVI PREDMETA:
• Sticanje znanja i razvijanje svesti o ulozi i značaju marketinga
• Razumevanje osnovnih principa marketinškog nastupa i njihova upotreba kroz praktičnu primenu
• Poznavanje osnovnih instrumenata marketinga i njihove uloge u marketinškom nastupu preduzeća
• Osposobljavanje za samostalno organizovanje aktivnosti vezanih za promociju preduzeća
• Razvijanje sposobnosti za samostalno prikupljanje i analiziranje informacija o tržištu i konkurenciji
• Osposobljavanje za samostalno korišćenje interneta i stručne literature
• Stvaranje ispravnog odnosa prema imidžu preduzeća
• Razvijanje svesti o značaju upravljanja marketingom za uspešno poslovanje
• Osposobljavanje učenika za uspostavljanje dobrih poslovnih odnosa sa javnošću i potrošačima
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
razred: |
četvrti |
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
|
T |
V |
||
1. |
Osnovi marketinga |
42 |
|
2. |
Upravljanje marketingom |
20 |
|
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Razred: |
drugi |
Naziv modula: |
Osnovi marketinga |
Trajanje modula: |
42 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja i razvijanje svesti o ulozi i značaju marketinga |
• definiše pojam marketinga |
• Pojam i razvoj marketinga |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici rada Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Upravljanje marketingom |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Razvijanje svesti o značaju upravljanja marketingom za uspešno poslovanje |
• definiše misiju preduzeća |
• Misija preduzeća |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici rada Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
1. Principi ekonomije
2. Poslovna ekonomija
3. Kancelarijsko poslovanje
4. Finansijsko računovodstvena obuka
5. Nacionalna ekonomija
6. Preduzetništvo
7. Poslovna informatika
8. Elektronsko poslovanje
B: IZBORNI OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI
EKOLOGIJA I ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE
Naziv predmeta: |
EKOLOGIJA I ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE |
Godišnji fond časova: |
31 čas |
Razred: |
četvrti |
Ciljevi predmeta: |
1. Shvatanje odnosa čoveka i životne sredine; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osnovni pojmovi ekologije |
• Shvatanje strukture ekosistema/biosfere i procesa koji se u njima odvijaju |
• definiše predmet istraživanja i značaj ekologije |
• Definicija, predmet istraživanja i značaj ekologije |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima evidentiranja i ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Životna sredina i održivi razvoj |
• Upoznavanje sa izvorima i vrstama zagađivanja životne sredine |
• navede izvore zagađivanja životne sredine |
• Izvori zagađivanja životne sredine |
Preporuke za realizaciju nastave |
Ekološka kultura |
• Razumevanje značaja održavanja lične higijene i higijene životnog i radnog prostora |
• objasni značaj održavanja lične higijene, higijene životnog i radnog prostora |
• Uređenje životnog i radnog prostora |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Biologija
• Geografija
Naziv predmeta: |
ISTORIJA (ODABRANE TEME) |
Godišnji fond časova: |
35 |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
1. Sticanje humanističkog obrazovanja i razvijanje istorijske svesti; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Selo i grad nekad i sad |
• Proširivanje znanja o promenama u načinu života gradskog i seoskog stanovništva kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja različitih tipova naselja od praistorije do savremenog doba; |
• Naselja u praistoriji (primeri Vinče i Lepenskog Vira). |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave: Mesto realizacije nastave: Ocenjivanje: Okvirni broj časova po temama: |
|
• Sticanje znanja o migracijama selo - grad kao konstantnim pojavama u istoriji ljudskog društva. |
• uoči sličnosti i razlike u načinu života u srpskim gradovima i selima u XIX i XX veku; |
• Život u gradovima i selima u novom veku i savremenom dobu (primeri Pariza, Londona, Berlina, Njujorka, Moskve, Sankt Peterburga...; prostorno i urbano planiranje; industrijske četvrti, radnička naselja i predgrađa; boemske četvrti; pojava moderne infrastrukture - vodovod, kanalizacija, metro, problem zagađenja, odnošenje i skladištenje otpada; stanovanje - građevinski materijali, način gradnje, razvoj građevinske tehnike, vrste objekata i organizacija prostora; razlika u načinu stanovanja između sela i grada i između pripadnika različitih društvenih slojeva, migracije; osvetljenje - gas i struja; grejanje, upotreba solarne energije, kućni aparati; oplemenjivanje stambenog prostora). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Kultura odevanja i ishrane nekad i sad |
• Proširivanje znanja o promenama u načinu odevanja i ishrani kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja kulture odevanja od antike do savremenog doba; |
• Kultura odevanja od antike do danas (materijali, način obrade i bojenje, razlike u odevanju kod pripadnika različitih društvenih grupa; pojava veštačkih materijala, stilovi u odevanju, modne kuće, pojava modne industrije, svakodnevna i svečana odeća, džins kao karakteristika odevanja mladih u čitavom svetu; nakit, frizure, šminka, parfemi...). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Vojska, oružje i rat nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju vojne tehnike i promenama u načinu ratovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja ratova i vojne organizacije i tehnike od antike do savremenog doba; |
• Vojska, oružje i rat kroz istoriju (vojnička oprema - odeća, oklopi, štitovi, oružje; rodovi vojske, opsadne sprave, uvežbavanje ratničkih veština, viteški turniri, megdani, pojava vatrenog oružja - od primitivnih pušaka arkebuza i musketa do razorne artiljerije; uvođenje stajaće vojske, razvoj moderne vojne strategije i taktike - pojava generalštaba, uniforme i vojna odlikovanja; vojno obrazovanje, život vojnika u ratu i miru; žene u vojsci; međunarodne konvencije o pravilima ratovanja, najveće vojskovođe). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Novac i banke kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o ulozi novca i banaka u ekonomskim sistemima kroz istoriju. |
• uoči osnovne karakteristike i funkcije novca od antike do savremenog doba; |
• Numizmatika (kao nauka o postanku, razvoju i upotrebi kovanog novca). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Verski život i običaji kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o verovanjima i običajima u prošlosti i sadašnjosti. |
• uoči osnovna obeležja verovanja od praistorije do savremenog doba; |
• Verovanja u starom Egiptu i Mesopotamiji (zagrobni život, balsamovanje, horoskopi, astrologija, obredi i ritualni predmeti...). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Obrazovanje i vaspitanje kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju obrazovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja obrazovanja i vaspitanja od antike do savremenog doba; |
• Obrazovanje i vaspitanje u starom veku (Egipat, Mesopotamija, stara Grčka i Rim). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Komunikacije, putovanja i turizam nekad i sad |
• Uočavanje značaja komunikacija i njihovog razvoja u istoriji društva. |
• opiše razvoj komunikacija od praistorije do savremenog doba; |
• Komunikacije, putovanja i turizam kroz istoriju (uticaj trgovine i vojnih pohoda na razvoj komunikacija; hodočašća - sveta mesta, misionari; značajni sajmovi, razvoj poštanskog, telegrafskog, telefonskog, železničkog, automobilskog i avionskog saobraćaja; auto i avio klubovi, novine i novinarstvo, Internet, otkrivanje novih destinacija, gostionice i hoteli, banje). |
Preporuke za realizaciju nastave: D. M. Acović, Heraldika i Srbi, Beograd 2008. |
Društveni i porodični život kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju društvenog i porodičnog života kroz istoriju. |
• identifikuje osnovna obeležja društvenog života od antike do danas; |
• Društveni život od antike do danas (igre, gozbe, ples uz muziku, muzički instrumenti, pozorište, maskiranje, trubaduri, vlasteoske gozbe: žongleri, putujući svirači i zabavljači; balovi, pozorište u doba Šekspira i Molijera, nastanak opere, književne družine i čitališta, koncerti, bioskopi, igre na sreću, savremena popularna muzika). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Fotografija, film, radio i televizija kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o razvoju fotografije, filma, radija i televizije kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja fotografije, filma, radija i televizije kroz istoriju; |
• Značaj fotografije, filma, radija i televizije (kao tehničkih dostignuća, načina umetničkog izražavanja, sredstava masovne komunikacije, saznavanja i obrazovanja, i kao istorijskih izvora). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Briga o telu i zdravlju kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju zdravstvene kulture kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja zdravstvene kulture od antike do danas; |
• Briga o telu i zdravlju od antike do danas (bolesti ljudi, higijenski uslovi, epidemije, razvoj medicine, medicinski instrumenti, lekovi i lekovito bilje, zdravstvene ustanove - manastirske bolnice, sanatorijumi, stacionari, domovi zdravlja, apoteke;načini zdravstvene zaštite i preventive, humanitarne organizacije). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Grbovi i zastave nekad i sad |
• Produbljivanje znanja o razvoju grbova i zastava i njihovom značaju u istoriji. |
• uoči osnovna obeležja razvoja grbova i zastava kroz istoriju; |
• Uloga i značaj grbova i zastava (kao simbola države, nacije, vladara, vojske, grada, ustanove, preduzeća, političke organizacije, sportskog društva...; pojava grbova u XII veku - porodični grbovi na štitovima kao način raspoznavanja vitezova na turnirima i u ratnim pohodima; grbovi na zastavama, novcu, pečatima, poštanskim markama, spomenicima, šlemovima...; najčešći heraldički simboli; pojava prvih zastava - veksilum - zastava rimskih careva, labarum - zastava Konstantina Velikog; osnovni elementi zastava). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Sport nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju sportskog života kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja sporta od antike do savremenog doba; |
• Uloga i značaj sporta od antike do savremenog doba (sport kao deo brige o zdravlju i kao zabava; sport i Olimpijske igre u antičkoj Grčkoj kao osnov sportskih igara savremenog doba; sportska nadmetanja kroz istoriju - najpopularniji sportovi, amaterski i profesionalni sport, moderne Olimpijske igre). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Srpski jezik i književnost
• Geografija
• Sociologija sa pravima građana
• Građansko vaspitanje
• Verska nastava
• Likovna kultura
• Muzička kultura
Naziv predmeta: |
MUZIČKA KULTURA |
Godišnji fond časova: |
35 |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta |
1. Osposobljavanje učenika za razlikovanje obeležja stilova različitih muzičkih žanrova; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
|
• Osposobljavanje učenika za razlikovanje muzičkih stilova od prvobitne zajednice do 21. veka. |
• Prepoznaje i razlikuje odlike stilova u muzičkom izražavanju od prvobitne zajednice do danas. |
• Značaj muzike u životu i društvu: prvobitna zajednica, stari vek i razvoj muzike u srednjem veku (duhovna i svetovna muzika) |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama
|
Opera i balet |
• Značaj korelacije između teksta, muzičkog i scenskog izvođenja |
• Razume međusobnu povezanost teksta, muzike i pokreta. |
• opere: Bize Ž.: Karmen, Verdi Đ.:Trubadur, Rosini Đ.:Seviljski berberin, Pučini: Toska, Boemi, |
|
Tradicionalna muzika (narodne pesme, igre, plesovi) |
• Osposobljavanje učenika za prepoznavanje i razlikovanje kulture i tradicije kako svog tako i drugih naroda |
• Prepoznaje estetske vrednosti u kulturi svog i naroda drugih zemalja uočavanjem karakterističnih obeležja muzike svetske narodne baštine. |
• Izvorno pevanje tradicionalnih kompozicija sa našeg i susednih područja. Kola i narodne igre Srbije i susednih zemalja. |
|
Džez i bluz muzika |
• Sposobnost prepoznavanja kriterijuma koji se odnose na ritmičku strogost i improvizovanje melodije kao karakteristika određene vrste muzike (džez, bluz) |
• Prepoznaje kriterijume koji se odnose na načine nastajanja melodijsko ritmičkih obrazaca različitih muzičkih žanrova. |
• Džez i bluz: • Film: Mocart |
|
Horsko pevanje |
• Osposobljavanje učenika za zajedničko izvođenje |
• Prepoznaje i realizuje elemente zajedničkog muziciranja |
• slobodan izbor kompozicija prema mogućnostima izvođača |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Likovna kultura
• Srpski jezik i književnost
• Geografija
• Istorija
Naziv predmeta: |
IZABRANI SPORT |
Godišnji fond: |
35 ili 31 |
Razred: |
treći ili četvrti |
Ciljevi predmeta: |
1. Cilj nastave predmeta - izabrani sport jeste da učenici zadovolje svoja interesovanja i potrebe za sticanjem znanja, sposobnosti za bavljenje sportom kao integralnim delom fizičke kulture i nastojanje da stečena znanja primenjuju u životu (stvaranje trajne navike za bavljenje sportom i učešćem na takmičenjima); |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN |
Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor: - ritmička gimnastika - košarka - odbojka - mali fudbal - ples 1. sportovi
|
• Upoznavanje učenika sa vrednostima sporta • poznavanje pravila takmičenja u izabranom sportu; • učenje i usavršavanje osnovnih i složenih elemenata tehnike izabranog sporta; • učenje i usavršavanje osnovne taktike izabranog sporta i njena primena u praksi; • upoznavanje učenika sa etičkim vrednostima i slabostima sporta; |
• teorijski objasni vrednosti fizičkih aktivnosti pri učestvovanju u sportskoj igri;
|
• Programski sadržaji fizičkog vaspitanja-izabranog sporta čini sledeća struktura: TEORIJSKO OBRAZOVANJE • upoznavanje učenika vrednostima izabranog sporta; Minimalni obrazovni zahtevi: • Predmetni nastavnici utvrđuju minimalne obrazovne zahteve, u skladu sa usvojenim programom za svaki izabrani sport. Pod tim se podrazumeva: PROGRAM PO IZBORU UČENIKA • RITMIČKA GIMNASTIKA I NARODNI PLESOVI • SPORTSKA IGRA (po izboru) - Ponavljanje i učvršćivanje ranije obučavanih elemenata igre. RUKOMET FUDBAL KOŠARKA ODBOJKA PLIVANJE BORILAČKE VEŠTINE KLIZANJE I SKIJANJE |
Nastava fizičko vaspitanje - izabrani sport je izborni predmet i realizuje se u okviru redovne nastave sa jednim ili dva časa nedeljno koji se unosi u raspored časova škole. Časovi se upisuju prema redovnom rasporedu časova u rubriku dnevnika pod nazivom - izabrani sport (npr. atletika) i posebno se numerišu; škola učenicima treba da ponudi takav izbor da njime budu ponuđeni najmanje dva inidividualna i dva kolektivna sporta. Ukoliko škola ima optimalne uslove za rad, učenicima se može ponuditi i više sportova; predlog mora biti realan; OSNOVNE KARAKTERISTIKE PROGRAMA Osnovne karakteristike programu su: da služe potrebama učenika; Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor. U prvom redu, sportovi koji se u određenom obimu obrađuju kroz nastavu fizičkog vaspitanja: Sportovi koji se nalaze u programima takmičenja "Saveza za školski sport i olimpijsko vaspitanje Srbije": Sportovi za koje je zainteresovana lokalna sredina, odnosno lokalna samouprava. Sportovi sa kojima su se učenici upoznali kroz kursne oblike rada. Didaktičko-metodičko uputstvo za realizaciju časova izabrane sportske grane (izbornog sporta) časove izabrane sportske grane potrebno je sa metodičkog stanovišta u što većoj meri prilagoditi modelu časa fizičkog vaspitanja; kod individualnih sportova insistirati na primeni kretanja u takmičarskim uslovima;Nastojati da se trči ili pliva što brže, skače što više ili baca što dalje, postiže što više krugova itd.; sadržaje rada na časovima programiraju nastavnici zaduženi za realizaciju predmeta fizičko vaspitanje - izabrani sport u skladu sa znanjima o sportskoj grani i sagledavanjem sposobnosti i znanja učenika; II ORGANIZACIJA VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA sadržaji nastave fizičko vaspitanje - izabrani sport mogu se realizovati u objektima škole, na odgovarajućim vežbalištima - objektima van škole, pod uslovom da se nalaze u blizini škole ili da je za učenike organizovan namenski prevoz (sportska hala, bazen, otvoreni tereni, klizalište, skijalište itd.); III PLANIRANJE VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA planiranje obrazovno-vaspitnog rada sprovode nastavnici u skladu sa osnovnim principima planiranja nastave fizičkog vaspitanja. Godišnji plan rada je obavezni oblik nastavnog planiranja iz koga proističu mesečni i nedeljni planovi rada; IV PRAĆENJE I OCENJIVANJE Praćenje i vrednovanje postignuća učenika praćenje napretka učenika obavlja se sukcesivno tokom cele školske godine, a na osnovu jedinstvene metodologije koja predviđa sledeće tematske celine. U osmom razredu ocenjivanje se vrši brojčano, na osnovu ostvarivanja operativnih zadataka i minimalnih obrazovnih zahteva: 1. Praćenje i vrednovanje motoričkih sposobnosti vrši se na osnovu savladanosti programskog sadržaja kojim se podstiče razvoj onih fizičkih sposobnosti za koje je ovaj uzrast kritičan period zbog njihove transformacije pod uticajem fizičkih aktivnosti - koordinacija, gipkost, ravnoteža, brzina, snaga i izdržljivost. 2. Usvojenost zdravstveno-higijenskih navika prati se na osnovu utvrđivanja nivoa pravilnog držanja tela i održavanja lične i kolektivne higijene, a, takođe, i na osnovu usvojenosti i primene znanja iz oblasti zdravlja. 3. Stepen savladanosti motornih znanja i umenja sprovodi se na osnovu minimalnih programskih zahteva, koji je utvrđen na kraju navođenja programskih sadržaja. 4. Odnos prema radu vrednuje se na osnovu redovnog i aktivnog učestvovanja u nastavnom procesu, takmičenjima i vanškolskim aktivnostima. Ocenjivanje učenika u okviru praćenja i vrednovanja nastavnog procesa, vrši se na osnovu pravilnika o ocenjivanju učenika osnovne škole i na osnovu savremenih didaktičko metodičkih znanja. Pedagoška dokumentacija i didaktički materijal Radni karton: ima svaki učenik sa programom sadržaja koji se vežba, a koji sačinjava učitelj ili predmetni nastavnik i koji je prilagođen konkretnim uslovima rada. |