Naziv modula: |
Povrede pojedinih telesnih segmenata i posebne povrede |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o povredama pojedinih telesnih segmenata; • Sticanje znanja o kraš i blast povredama i utopljenju; • Sticanje znanja o povredama u saobraćaju i specifičnostima o postupku na mestu nesreće; • Sticanje znanja o politraumi; • Sticanje znanja o trijažiranju p/o; • Usvajanje veština za praktično pružanje prve pomoći. |
• prepozna i zbrine kraniocerebralne povrede; • prepozna i zbrine povrede oka i uva; • prepozna i zbrine p/o sa povredama organa trbuha i karlice; • prepozna kraš i blast povrede i pruži adekvatnu prvu pomoć; • zbrine utopljenika uz poznavanje mera za bezbednost spasioca; • opiše postupak kod saobraćajnog udesa; • učestvuje u izvlačenju povređenog iz automobila i skidanju kacige kod motociklista; • opiše redosled zbrinjavanja povreda kod politraumatizovanih; • vrši trijažu p/o.
|
Nastava u bloku: • Kranio-cerebralne povrede; • Povrede oka i uva; • Povrede organa grudnog koša; • Povrede organa trbuha i karlice; • Kraš povrede; • Blast povrede; • Utopljenje u vodi; • Saobraćajni traumatizam; • Politrauma; • Trijaža p/o. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • nastava u bloku (8 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć • nastava u prirodi Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz stanja i povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi; • Organizovati poligon sa većim brojem povređenih/obolelih. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|
Naziv modula: |
Iznenada nastale tegobe i bolesti |
|||
Trajanje modula: |
6 časa |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o postupcima kod najčešćih iznenada nastalih tegoba i bolesti.
|
• prepozna najčešće iznenada nastale tegobe i bolesti i pruži adekvatnu prvu pomoć.
|
Nastava u bloku: • Povišena telesna temperatura; • Bol u grudima; • Hipertenzija; • Bronhijalna astma; • Bol u trbuhu; • Povraćanje i proliv; • Glavobolja i vrtoglavica; • Alergijske reakcije. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • nastava u bloku (6 časa) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć; • nastava u prirodi. Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz stanja i povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi; • Organizovati poligon sa većim brojem povređenih/obolelih. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad. |
|
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Anatomija i fiziologija
- Fizika
- Hemija
- Osnovi nege i rehabilitacije
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE |
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
32 |
64 |
/ |
/ |
/ |
96 |
2. CILJEVI PREDMETA:
|
- Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima zdravstvene nege i rehabilitacije, njihovim ciljevima i principima na kojima se zasnivaju; - Praktično osposobljavanje budućih masera za poslove zdravstvene nege i rehabilitacije u bolesničkim jedinicama; - Podsticanje razvoja etičkih osobina ličnosti koje karakterišu profesionalni lik zdravstvenih radnika kao što su: humanost, altruizam, preciznost, odgovornost i požrtvovanost; - Osposobljavanje učenika za uspešno prenošenje znanja u zaštiti zdravlja populacije; - Sticanje uvida u specifičnosti i značaj uloge rehabilitacije u kineziterapiji, radnoj i fizikalnoj terapiji, protetici, sportu i rekreaciji; - Osposobljavanje učenika za uspešno prilagođavanje masera timskom radu u zdravstvenom timu. |
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Red. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Nega bolesnika u rehabilitaciji i bolesnička jedinica |
24 |
2. |
Metode nege u rehabilitaciji |
24 |
3. |
Proces rehabilitacije i medicinske rehabilitacije |
28 |
4. |
Osnovne specifičnosti rehabilitacije pojedinih starosnih grupa i lica sa posebnim potrebama |
20 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA |
|||||
Naziv modula: |
NEGA BOLESNIKA U REHABILITACIJI I BOLESNIČKA JEDINICA |
||||
Trajanje modula: |
24 časa |
||||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da : |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
||
• Sticanje znanja o specifičnostima nege u rehabilitaciji u bolničkim i kućnim uslovima; • Sticanje znanja o praćenju i merenju vitalnih znaka kod povređenog ili obolelog; • Sticanje znanja o načinu sprovođenja medicinsko-sanitarne obrade pacijenata; • Sticanje znanja o problemu infekcije i zaštite od iste; • Sticanje znanja o dezinfekciji i sterilizaciji. • Sticanje znanja o organizaciji rada i sadržaju prostora odeljenja za fizikalnu medicinu i rehabiliaciju njegovim funkcionalnim jedinicama; • Prepoznavanje uloge savremene opreme i pribora za povećanje komfora bolesnika u sobi i značaj za njegov ugodniji boravak. |
• definiše negu bolesnika; • navede ciljeve i zadatke nege; • uoči razlike između nege u bolničkim i kućnim uslovima; • prepozna režim rada na odeljenju; • objasni vrste bolesničkih soba. |
Teorija: • Program rada i zadaci nege i rehabilitacije u procesu osposobljavanja pacijenata; • Definicija, podela nege; • Ciljevi i zadaci nege u rehabilitaciji; • Specifičnosti nege u rehabilitaciji; • Nega i rehabilitacija bolesnika u kućnim uslovima; • Vrste vitalnih znaka; • Prijem i medicinsko-sanitarna obrada pacijenata; • Sporođenje lične higijene lica u stanju potrebe; • Osnovni pojmovi o infekciji; • Antisepsa i asepsa u prevenciji infekcije; • Metode dezinfekcije i sterilizacije; • Vrste zdravstvenih ustanova, specifičnosti rada; • Odeljenje za fizikalnu medicinu i rehabilitaciju; • Organizacija posla, plan dnevnog i noćnog rada, primopredaja dužnosti; • Program rehabilitacije i praćenje njenog ostvarivanja od prijema i u toku rehabilitacije.
|
Nakon obrade teorijskih znanja i uvežbavanja u kabinetu, učenike upoznati sa realnim uslovima na nastavnoj bazi, posebno sa načinom sprovođenja nege u rehabilitacionim jedinicama. Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (8 časova) • vežbe (16 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • učionica • kabinet zdravstvene nege • nastavna baza Preporuke za realizaciju nastave • Preporučuje se kolegama da se ličnost zdravstvenog radnika i kodeks etike fizioterapeuta približi učenicima kroz primere u praksi. • Preporučuje se nastavnicima da obnove znanje učenika iz biologije za sedmi razred osnovne škole (kardio-vaskularni sistem i respiratorni sistem). Objasniti centar za termoregulaciju. • Koristiti termometar i aparat za merenje pritiska u okviru vežbi. • U kabinetu koristiti kao nastavno sredstvo sredstva za dezinfekciju i pokazati načine dezinfekcije. • Sterilizaciju uvežbati u kabinetu na aparatima za sterilizaciju, pokazati pripremu materijala za sterilizaciju, a na nastavnoj bazi prikazati učenicima u realnim uslovima. • Na nastavnoj bazi, sa učenicima posebno obratiti pažnju na način čuvanja sterilisanog materijala i kako se nepažnjom može uneti infekcija. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • testove znanja • usmeno izlaganje • aktivnost na času • prećenje praktičnog rada
|
||
• prikaže rezultate merenja vitalnih znaka; • izvede prijem i medicinsko-sanitarnu obradu pacijenta; • prepozna režim rada na odeljenju; • izvodi higijensko-tehničku zaštitu i sprečavati pojavu infekcije; • primeni metode dezinfekcije i sterilizacije; • prepozna i primenjuje specifičnu opremu u bolesničkoj sobi; • primenjuje različite vrste postelja i nagibnih stolova.
|
|||||
Vežbe: • Ciljevi i zadaci nege u rehabilitaciji; • Vrste vitalnih znaka; • Temperatura, puls, disanje, krvni pritisak; • Merni instrumenti,jedinice mere, način merenja i ubeležavanje rezultata; • Antisepsa i asepsa u prevenciji infekcije; • Metode dezinfekcije i sterilizacije; • Vrste zdravstvenih ustanova, specifičnosti rada; • Ličnost zdravstvenog radnika, kodeks etike; • Zdravstveno-vaspitni rad; • Odeljenje za fizikalnu medicinu i rehabilitaciju; • Bolesnička soba, vrste, oprema, komfor; • Sobe za intervencije; • Higijensko-sanitarni čvor; • Krevet (standardni, modifikovani, specijalni); Nagibni sto, ostala oprema bolesničke sobe. |
|||||
Naziv modula: |
METODE NEGE U REHABILITACIJI |
||||
Trajanje modula: |
24 časova |
||||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
||
• Prepoznavanje potrebe održavanja lične higijene u procesu samozbrinjavanja kod delimično i potpuno nepokretnih; • Sticanje znanja o prevenciji i lečenju dekubitalnih rana; • Sticanje znanja o aktivnostima i manipulaciji sa bolesnikom u postelji; • Sticanje znanja o podeli oralne i parenteralne terapije. |
• definiše tehniku sprovođenja higijenskih tretmana; • prepozna dekubitalne rane; • imenuje vrste lekova i načine njihove aplikacije. |
Teorija: • Dekubitalne rane (uzroci, klinička slika i tretman); • Vrste lekova, način čuvanja i aplikacije. |
Nakon obrade teorijskih znanja i uvežbavanja u kabinetu, učenike upoznati sa realnim uslovima na nastavnoj bazi Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (8 časova) • vežbe (16 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • učionica • kabinet za zdravstvenu negu • nastavna baza Preporuke za realizaciju nastave • Koristiti slike i šeme različitih položaja pacijenta. • Koristiti video-zapise tehnika promene položaja pacijenta, kao i preventivog i kurativnog tretmana dekubitalnih rana. • Savetuje se da tehnike promene položaja i promenu ličnog rublja najpre treba uvežbati sa simulantima - u kabinetu, a onda u realnim bolničkim uslovima. • Obučiti učenike da u nedostatku savremnih sredstava prave improvizacije u prevenciji dekubitusa. • Objasniti do nivoa razumevanja tehniku oralne i parenteralne aplikacije lekova. • Objasniti do nivoa razumevalja trening mokraćne bešike i debelog creva. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • testove znanja • usmeno izlaganje • aktivnost na času • praćenje praktičnog rada • test praktičnih veština • samostalan praktičan rad |
||
Naziv modula: |
PROCES REHABILITACIJE I MEDICINSKA REHABILITACIJA |
|||
Trajanje modula: |
28 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Definisanje procesa rehabilitacije; • Sticanje znanja o ciljevima, principima i podeli procesa rehabilitacije; • Utvrđivanje i praćenje kliničkih znakova bolesti: subjektivni, objektivni, vitalni znaci. • Procena funkcionalnog statusa; • Primena različitih položaja u postelji - aktivan, pasivan, prinudni i korektivni položaj.
|
• definiše podelu medicinske rehabilitacije; • objasni proces, ciljeve i metode rehabilitacije; • definiše tim za rehabilitaciju.
|
Teorija: • Program rehabilitacije i njeno praćenje od prijema i u toku rehabilitacije; • Tim za rehabilitaciju; • Pojam i vrste invalidnosti; • Specifičnosti rehabilitacije pacijenata kod pojedinih patoloških stanja (hemiplegije, paraplegije, kvadriplegije i lumbalnog sindroma); • Ciljevi i metode medicinske rehabilitacije; • Kineziterapija, testiranje funkcija i primena kineziterapijskih vežbi; • Vrste fizikalnih procedura. |
Nakon obrade teorijskih znanja i uvežbavanja u kabinetu, učenike upoznati sa realnim uslovima na nastavnoj bazi Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (10 časova) • vežbe (18 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • učionica • kabinet zdravstvene nege • kabinet za kineziterapiju • kabinet za fizikalnu terapiju • nastavna baza Preporuke za realizaciju nastave • Koristiti slike i filmove različitih procesa rehabilitacije. • Uvežbati radom u parovima manipulaciju sa bolesnikom kod pomeranja, prenosa i transporta pacijenta. • Naučiti do nivoa primene tehnike pri pomoći pri hodu. • Naučiti do razumevanja metode medicinske rehabilitacioje. • Nakon izlaganja teorijskih znanja i upoznavanja sa tehničkim sredstvim u kabinetima za stručne predmete fizioterspeutskih tehničara, upoznati učenike sa različitim procesima rehabilitacije i vrstama medicinske rehabilitacije u organizacionim jedinicama za fizikalnu terapiju. • insistirati da učenici shvate problem invalidnosti kao hendikep koji je moguće prevazići. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • testove znanja • usmeno izlaganje • aktivnost na času • praćenje praktičnog rada • test praktičnih veština • samostalan praktičan rad |
|
• izvede zaštitne hvatove, položaje i pokrete; • izvede pomeranje, podizanje i spuštanje bolesnika; • izvede premeštanje bolesnika sa kreveta na kolica, sa kolica na krevet i sa kolica na strunjaču; • izvodi obuku obolelih za hod sa pomagalima; • primeni invalidska kolica; • primeni specifičnie korektivnie položaje kod pojedinih patoloških stanja; • objasni pacijentu veštine aplikacije ortotskih i protetskih sredstava; • objasni pacijentu veštine upotrebe pomagala.
|
Vežbe: • Klinički znaci bolesti i funcionalni status; • Vrste položaja pacijenata u postelji; • Prenošelje pacijenta na rukama, nosilima, pomoću pokretne dizalice; • Pomoć pri ustajanju i kretnju bolesnika; • Korišćenje pomagala za pomoć pri hodu (štap, štake, tronožac, dubak, invalidska kolica); • Aplikacija ortotskih sredstava; • Aplikacija protetskih sredstava; • Ciljevi i metode medicinske rehabilitacije; • Kineziterapija - testiranje funkcija i primena kineziterapijskih vežbi; • Hidroterapija; • Termoterapija; • Fototerapija; • Mehanoterapija; • Elektroterapija; • Radna terapija; • Sport i rekreacija. |
|||
Naziv modula: |
OSNOVI SPECIFIČNOSTI REHABILITACIJE POJEDINIH STAROSNIH GRUPA I LICA SA POSEBNIM POTREBAMA |
|||
Trajanje modula: |
20 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o osnovnim specifičnostima rehabilitacije određenih starosnih grupa i kategorija lica u stanju potrebe. |
• imenuje osnovne specifičnosti i razlike u tretmanu dece; • označi osnovne specifičnosti i razlike u tretmanu odraslih; • označi osnovne specifičnosti i razlike u tretmanu starih lica; • navede osnovne specifičnosti i razlike u tretmanu različitih kategorija lica sa posebnim potrebama. |
Teorija: • Razlozi za usvajanje specifičnosti rehabilitacije pojedinih starosnih grupa; • Specifičnosti dečje rehabilitacije; • Specifičnosti rehabilitacije odraslih; • Specifičnosti rehabilitacije starih lica; • Specifičnosti rehabilitacije lica sa posebnim potrebama. Vežbe: • Prikaz specifičnosti dečje rehabilitacije; • Prikaz specifičnosti rehabilitacije odraslih; • Prikaz specifičnosti rehabilitacije starih lica; • Prikazati specifičnosti rehabilitacije lica sa posebnim potrebama.
|
Nakon obrade teorijskih znanja i uvežbavanja u kabinetu, učenike upoznati sa realnim uslovima na nastavnoj bazi Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (6 časova) • vežbe (14 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • učionica • kabinet zdravstvene nege • kabinet za kineziterapiju • kabinet za fizikalnu terapiju • nastavna baza Preporuke za realizaciju nastave • Koristiti slike i filmove različitih procesa rehabilitacije. • Insistirati da učenici shvate problem invalidnosti kao hendikep koji je moguće prevazići. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • testove znanja • usmeno izlaganje • aktivnost na času • praćenje praktičnog rada • test praktičnih veština • samostalan praktičan rad |
|
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Biologija
- Fizika
- Hemija
- Latinski jezik
- Prva pomoć
- Anatomija i fiziologija
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
64 |
96 |
/ |
60 |
/ |
220 |
II |
66 |
132 |
/ |
60 |
/ |
258 |
III |
52 |
260 |
/ |
180 |
/ |
492 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o značaju sprovođenja dezinfekcije i metodama mehaničke, fizičke i hemijske dezinfekcije;
- Sticanje znanja o značaju sprovođenja sterilizacije, metodama asepse, pravilnom izvođenju asepse, rukovanju sterilnim materijalom i sprovođenju kontrole sterilizacije;
- Osposobljavanje učenika da pravilno izvrši dezinfekciju i sterilizaciju;
- Sticanje znanja o makroskopskom izgledu kože, histološkoj građi kože, funkcijama kože i hemijskom sastavu kože;
- Sticanje znanja o istorijskom razvoju masaže, pojmu i podeli masaže, dejstvu masaže, indikacijama i kontraindikacijama za primenu masaže;
- Osposobljavanje učenika da pravilno uzime anamneze, pripremi ambijenta za masažu i uslove u kojima se izvodi masaža (maserski sto, osvetljenje, temperatura...), stekne veštinu postavljanja pacijenta u početni položaj i odredi vrstu, intenzitet i trajanje masaže;
- Sticanje znanja o o značaju i dejstvu osnovnih masažnih hvatova i međuhvatova i usvajanje tehnike njihovog izvođenja;
- Osposobljavanje učenika da izvede masažu vrata, grudnog koša, trbuha, leđa, gornjeg i donjeg ekstremiteta;
- Sticanje znanja o karakteristikama, podeli i dejstvu fototerapije;
- Osposobljavanje učenika za pravilu primenu UV IR i bioptron lampu;
- Sticanje znanja o karakteristikama, podeli i dejstvu krioterapije;
- Sticanje znanja o karakteristikama, podeli i dejstvu termoterapije;
- Osposobljavanje učenika za pravilnu primenu parafino terapije, peloido terapije i saune;
- Sticanje znanja o karakteristikam, podeli i dejstvu hidroterapije;
- Osposobljavanje učenika za pravilnu primenu kupki, podvodne masaže biserne i jakuzi kade;
- Sticanje znanja o karakteristikama i dejstvu sonoterapije;
- Osposobljavanje učenika za pravilnu primenu UZ masaže i subakvalnog ultrazvuka;
- Sticanje znanja o karakterisitikama i dejstvu elektroterapije;
- Osposobljavanje učenika za pravilnu primenu galvanske struje i bodistar aparata;
- Sticanje znanja o dejstvu limfne drenaže na organizam;
- Osposobljavanje učenika da pravilno primene najvažnije principe i tehniku manuelne limfne drenaže po segmentima;
- Sticanje znanja o nastanku stadijumima prevenciji celulita;
- Osposobljavanje učenika da pravilno primene masažne hvatove i međuhvatove (frikcija,mešenje,švedsko gnečenje, grabuljanje, češljanje, indijanska vatra, ceđenje i šmirglanje).
- Sticanje znanja o pojmu i karakteristikama mioterapije, o etiologiji triger tačaka i terapijskim efektima ove terapije, indikacijama i kontraindikacijama za mioterapiju i osposobljavanje učenika za izvođenje mioterapije;
- Sticanje znanja o pojmu i karakteristikama aromaterapije,metodama aromaterapije,dejstvu etarskih ulja na ljudski organizam, indikacijama i kontraindikacijama za njihovu primenu osposobljavanje učenika za izvođenje aromaterapije;
- Sticanje znanja o istorijskom razvoju i teoriji shiatsu masaže,pojmu i karakteristikama shiatsu masaže,indikacijama i kontraindikacijama za shiatsu masažu
- i osposobljavanje učenika za izvođenje shiatsu masaže;
- Sticanje znanja o značaju refleksologije i refleksnog luka,o teoriji posmatranja ljudskog tela kroz stopalo,o dejstvu refleksoterapije, indikacijama i kontraindikacijama i osposobljavanje učenika za izvođenje refleksoterapije;
- Sticanje znanja o dejstvu Yumeiho masaže, indikacijama i kontraindikacijama i osposobljavanje učenika za izvođenje Yumeiho masaže.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Red.br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Dezinfekcija |
13 |
2. |
Sterilizacije |
13 |
3. |
Koža |
11 |
4. |
Priprema za masažu |
15 |
5. |
Osnovni masažni hvatovi i međuhvatovi |
60 |
6. |
Higijensko-medicinska masaža |
84 |
7. |
Relaksaciona masaža |
24 |
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modula: |
DEZINFEKCIJA |
||
Trajanje modula: |
13 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o značaju sprovođenja metoda dezinfekcije; • Osposobljavanje učenika za izvođenje mehaničke, hemijske i fizičke dezinfekcije.
|
Teorija: • objasni i primeni mehaničku dezinfekciju; • primeni hemijsku dezinfekciju; • razume i primeni fizičku dezinfekciju; • definiše i primeni dezinfekciju ruku; • objasni i primeni metode dezinfekcije. |
Teorija: • Pojam i vrste dezinfekcije (mehanička, fizička, hemijska dezinfekcija); • Mehanička dezinfekcija (prebrisavanje, usisavanje,provetravanje,aspiracija i filtriranje); • Fizička dezinfekcija (flamaža, sagorevanje,kuvanje,izlaganje UV zracima); • Hemijska dezinfekcija; • Primena hemijske dezinfekcije u zavisnosti od koncentracije rastvora. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (7 časova) • vežbe (6 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici; • vežbe se realizuju u kabinetu za masažu. Preporuke za realizaciju nastave • Vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 3časa nedeljno. • Koristiti slike uporedo sa demonstracijom metoda dezinfekcije. • Nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću. • Učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi. • Na kraju modula učenik radi test znanja. • Nameštaj, oprema, aparati, instrumenti. • Hemijska dezinfekciona sredstva. • Posuda za rastvaranje dezinfekcionih sredstava. • Aktivna teorijska nastava. • Rad u malim grupama. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština • dnevnik vežbi |
Vežbe: • izvodi mehaničku dezinfekciju ; • sprovede fizičku dezinfekciju; • primeni hemijsku dezinfekciju; • priprema odgovarajuće rastvore; • izvodi dezinfekciju ruku.
|
Vežbe: • Praktična primena mehaničke dezinfekcije; • Praktična primena fizičke dezinfekcije; • Praktična primena hemijske dezinfekcije; • Priprema odgovarajućeg rastvora dezinfekcionog sredstva; • Dezinfekcija ruku. |
Naziv modula: |
STERILIZACIJA |
|||
Trajanje modula: |
13 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o vrstama, metodama sterilizacije i aparatima za njeno izvođenje; • Sticanje znanja o rukovanju sterilnim materijalom; • Sticanje znanja o sprovođenju kontrole sterilizacije. |
Teorija: • navede pojam i vrste sterilizacije; • razume metode i aparate za fizičku i hemijsku sterilitaciju; • imenuje kontrolu sterilizacije.
|
Teorija: • Pojam i vrste sterilizacije; • Metode i aparati za fizičku sterilizaciju; • Metode i aparati za hemijsku sterilizaciju; • Kontrola sterilizacije.
|
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (7 časova) • vežbe (6 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici; • vežbe se realizuju u kabinetu za masažu. Preporuke za realizaciju nastave • Vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 6 časova nedeljno. • Interaktivna teorijska nastava. • Rad u malim grupama; demonstracija. • Upotreba aparata (suvog sterilizatora, autoklava, uv sterilizatora). • Koristiti slike. • Nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću. • Učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi. • Na kraju modula učenik radi test znanja. • Aktivna teorijska nastava. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština • dnevnike vežbi |
|
Vežbe: • izvede pripremu instrumenata, pribora i aparata za sterilizaciju suvu, vlažnu i hemijsku sterilizaciju); • pravilno rukuje sterilnim materijalom; • vrši pravilnu kontrolu sterilizacije; • navede i primeni metode asepse. |
Vežbe • Priprema materijala i instrumenata (mehaničko čišćenje, potapanje u dezinfekcioni rastvor, ispiranje, sušenje i ređanje instrumenata); • Aparati za sterilizaciju • (autoklav,suvi sterilizator, • UV sterilizator) i izvođenje sterilizacije; • Provera sterilizacije i čuvanje sterilnog materijala; • Rukovanje sterilnim materijalom; • Uzimanje brisa za kontrolu sterilizacije. |
|||
Naziv modula: |
KOŽA |
||
Trajanje modula: |
11 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o građi i osnovnim funkcijama kože;
|
Teorija: • opiše i objasni makroskopske karakteristike kože; • objasni histološku građu kože; • navede osnovne funkcije kože; • objasni hemijski sastav kože (Ph kože, puferski kapacitet kože). |
Teorija: • Makroskopski izgled kože (boja, reljef, turgor, elastičnost); • Histološka građa kože (epiderm, derm i hipoderm); • Uloga kože (zaštitna, termoregulaciona, metabolička,senzitivna, imunobiološka...); • Ph kože i puferski kapacitet kože. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (8 časova) • vežbe (3 časa) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici; • praktična nastava se realizuje u kabinetu za masažu. Preporuke za realizaciju nastave • Interaktivna teorijska nastava. • Rad u malim grupama, rad u parovima. • Individualni rad. • Demonstracija na modelima sa različitim tipovima kože. • Upotreba nastavnih sredstava i učila • oprema (ležaj...): • Atlas sa prikazom histološke građe kože. • Nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću. • Učenik je obavezan da vodi dnevnik praktičnog rada. • Na kraju modula učenik radi test znanja. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština • dnevnike praktičnog rada |
Vežbe: • Priprema pacijenta, prostora i materijala za posmatranje makroskopskih karakteristika kože, hemijsko čišćenje kože; • Određivanje makroskopskih karakteristika kože, Ph kože i puferskog kapaciteta kože; • Prikaz makroskopskog izgleda kože (boja,reljef,turgor,elastičnost,masnoća..); • Prikaz histološke građe kože (epiderm, derm, hipoderm, znojne i lojne žlezde...).
|
Naziv modula: |
PRIPREMA ZA MASAŽU |
|||
Trajanje modula: |
15 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o indikacijama i kontraindikacijama za primenu masaže ; • Osposobljavanje učenika za pravilnu pripremu prostorije, odabir sredstava za masažu i pripremu klijenta za masažu.
|
Teorija: • objasni i izvrši klasifikaciju masaže u zavisnosti od njene namene, vrste mehaničkog agensa i lokalizacije; • navede indikacije i kontraindikacije za masažu.
|
Teorija: • Istorijski razvoj masaže; • Pojam i podela masaže ; • Izgled prostorije u kojoj se izvodi masaža - uslovi rada; • Indikacije i kontraindikacije za primenu masaže; • Priprema masera za masažu; • Prijem pacijenta za masažu i uzimanje anamneze ; • Psihička i fizička priprema pacijenta za masažu i određivanje početnog položaja; • Određivanje vrste, intenziteta i trajanja masaže; • Sredstva za masažu. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (12 časova) • vežbe (3 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici; • vežbe se realizuju u kabinetu za masažu. Preporuke za realizaciju nastave • Vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 3 časa nedeljno. • Koristiti slike uporedo sa demonstracijom. • Nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću. • Učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi. • Na kraju modula učenik radi test znanja. • Nameštaj, oprema, sredstva za masažu. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština • dnevnik vežbi
|
|
Vežbe: • uradi samopripremu za masažu, kao i pripremu prostorije i pacijenta za masažu; • utvrdi anamnezu i izabrati početni položaj za masažu; • proceni vrstu, intenzitet i trajanje masaže; • izabere odgovarajuće sredstvo za masažu. |
Vežbe: • Izgled prostorije u kojoj se izvodi masaža uslovi rada; • Priprema masera i pacijenta za masažu; • Određivanje vrste, intenziteta i trajanja masaže, izbor sredstva za masažu i uzimanje anamneze.
|
|||
Naziv modula: |
OSNOVNI MASAŽNI HVATOVI I MEĐUHVATOVI |
|||
Trajanje modula: |
60 čas |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Osposobljavanje učenika za pravilno izvođenje masažnih hvatova: glađenja, trljanja, gnječenja, lupkanja i vibracija.
|
Teorija: • objasni dejstvo osnovnih masažnih hvatova i međuhvatova.
|
Teorija: • Značaj i dejstvo osnovnih masažnih hvatova; • Značaj i dejstvo glađenja; • Značaj i dejstvo trljanja; • Značaj i dejstvo gnječenja; • Značaj i dejstvo lupkanja; • Značaj i dejstvo vibracija; • Značaj i dejstvo osnovnih masažnih međuhvatova; • Značaj i dejstvo češljanja; • Značaj i dejstvo peglanja; • Značaj i dejstvo nabiranje kože; • Značaj i dejstvo valjanja; • Značaj i dejstvo čupkanja; • Značaj i dejstvo štipkanja; • Značaj i dejstvo istezanja; • Značaj i dejstvo rastresanja |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (10 časova) • vežbe i vežbe u bloku (50 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici; • praktična nastava se realizuje u kabinetu za masažu. Preporuke za realizaciju nastave • Interaktivna teorijska nastava. • Praktične vežbe. • Rad u malim grupama. • Rad u parovima. • Individualno uvežbavanje sa svakim učenikom. • Metode demonstracije. • Metode praktičnog rada. • Upotreba nastavnih sredstava i učila:oprema (ležaj...), preparati. • učenik je obavezan da vodi dnevnik praktičnog rada. • na kraju modula učenik radi test znanja. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština • dnevnike praktičnog rada |
|
Vežbe: • uradi razgibavanje ruku; • izvede osnovne masažne hvatove; • izvede osnovne masažne međuhvatove; • primeni kombinaciju svih hvatove i međuhvatova u jednoj masaži. |
Vežbe: • Razgibavanje ruku terapeuta pre izvođenja masaže; • Izvođenje glađenja; • Izvođenje trljanja; • Izvođenje gnječenja; • Izvođenje lupkanja ; • Izvođenje vibracija; • Izvođenje i primena osnovnih masažnih hvatova; • Izvođenje češljanja; • Izvođenje peglanja; • Izvođenje nabiranja kože; • Izvođenje valjanja; • Izvođenje čupkanja; • Izvođenje štipkanja; • Izvođenje istezanja; • Izvođenje rastresanja; • Izvođenje i primena masažnih međuhvatova; • Mogućnost kombinovanja osnovnih masažnih hvatova i međuhvatova u jednoj masaži. |
|||
Naziv modula: |
HIGIJENSKO-MEDICINSKA MASAŽA |
||
Trajanje modula: |
84 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izvođenje higijensko medicinske masaže po segmentima. |
Teorija: • definiše higijensko nedicinsku masažu; • navede dejstvo, podelu, indikacije i kontraindikacije za higijensko medicinsku masažu.
|
Teorija: • Definicija, dejstvo i osnovne karakteristike higijensko - medicinske masaže; • Opšte fiziološko dejstvo masaže; • Lokalno fiziološko dejstvo masaže na kožu, potkožno tkivo, mišiće,zglobove i unutrašnje organe; • Opšta i parcijalna higijensko - medicinska masaža; • Masaža lica i kosmatog dela glave; • Topografska anatomija vrata; • Masaža vrata; • Topografska anatomija grudnog koša; • Masaža grudnog koša; • Topografska anatomija leđa; • Masaža leđa; • Topografska anatomija trbuha; • Masaža trbuha; • Topografska anatomija gornjeg ekstremiteta; • Masaža ramenog pojasa; • Masaža šake; • Masaža lakta i podlakta; • Masaža nadlakta; • Topografska anatomija donjeg ekstremiteta; • Masaža stopala; • Masaža potkolenice, kolena i natkolenice u dorzalnom dekubitusu; • Masaža potkolenice i natkolenice u ventralnom dekubitusu; • Masaža glutealne regije; • Opšta masaža. Redosled izvođenja masaže; • Doziranje intenziteta i vremena masaže u zavisnosti od godina starosti, pola i mišićne mase. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (16 časova) • vežbe i vežbe u bloku (68 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici; • praktična nastava se realizuje u kabinetu za masažu. Preporuke za realizaciju nastave • Interaktivna teorijska nastava. • Praktične vežbe. • Rad u parovima. • Metod demonstracije. • Individualno uvežbavanje sa svakim učenikom. • Upotreba nastavnih sredstava i učila: oprema (ležaj...) i sredstava za masažu (masti, kreme, ulja, talk, aparati). • Učenik je obavezan da vodi dnevnik praktičnog rada. • Na kraju modula učenik radi test znanja. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština • dnevnike praktičnog rada |
Vežbe: • izvodi masažu vrata; • izvodi masažu grudnog koša; • izvodi masažu leđa; • izvodi masažu trbuha; • izvodi masažu ruku; • izvodi masažu nogu. |
Vežbe: • Masaža lica i kosmatog dela glave; • Masaža prednje strane vrata; • Masaža zadnje strane vrata; • Masaža grudnog koša; • Masaža leđa; • Masaža trbuha; • Masaža ramenog pojasa; • Masaža šake; • Masaža lakta i podlakta; • Masaža nadlakta; • Masaža ruku; • Masaža stopala; • Masaža potkolenice, kolena i natkolenice u dorzalnom dekubitusu; • Masaža potkolenice i natkolenice u ventralnom dekubitusu; • Masaža glutealne regije; • Masaža nogu; • redosled izvođenja opšte masaže; • doziranje intenziteta i vremena masaže u zavisnosti od godina starosti, pola i mišićne mase. |
Naziv modula: |
RELAKSACIONA MASAŽA |
||
Trajanje modula: |
24 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o specifičnostima relaksacione masaže; • Osposobljavanje učenika za izvođenje relaksacione masaže.
|
Teorija: • objasni pojam, dejstvo i osnovne karakteristike relaksacione masaže; • navede indikacije i kontraindikacije za relaksacionu masažu. |
Teorija: • Definicija, dejstvo i osnovne karakteristike relaksacione masaže; • Indikacije i kontraindikacije za izvođenje relaksacione masaže; • Parcijalna relaksaciona masaža; • Opšta relaksaciona masaža. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (4 časa) • vežbe (20 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi. Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici; • praktična nastava se realizuje u kabinetu za masažu. Preporuke za realizaciju nastave • Interaktivna teorijska nastava. • Praktične vežbe. • Rad u parovima. • Metod demonstracije. • Individualno uvežbavanje sa svakim učenikom. • Upotreba nastavnih sredstava i učila: oprema (ležaj...) i sredstava za masažu (masti, kreme, ulja, talk, aparati). • Učenik je obavezan da vodi dnevnik praktičnog rada. • Na kraju modula učenik radi test znanja. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština • dnevnike praktičnog rada |
Vežbe: • primeni relaksacionu masažu.
|
Vežbe: • Priprema prostorije,masera i pacijenta za relaksacionu masažu; • Izvođenje parcijalne relaksacione masaže; • Izvođenje opšte relaksaciine masaže.
|
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Anatomija i fiziologija
- Osnovi nege i rehabilitacije