Prethodni

Naziv modula:

Povrede pojedinih telesnih segmenata i posebne povrede

Trajanje modula:

8 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o povredama pojedinih telesnih segmenata;

•   Sticanje znanja o kraš i blast povredama i utopljenju;

•   Sticanje znanja o povredama u saobraćaju i specifičnostima o postupku na mestu nesreće;

•   Sticanje znanja o politraumi;

•   Sticanje znanja o trijažiranju p/o;

•   Usvajanje veština za praktično pružanje prve pomoći.

•   prepozna i zbrine kraniocerebralne povrede;

•   prepozna i zbrine povrede oka i uva;

•   prepozna i zbrine p/o sa povredama organa trbuha i karlice;

•   prepozna kraš i blast povrede i pruži adekvatnu prvu pomoć;

•   zbrine utopljenika uz poznavanje mera za bezbednost spasioca;

•   opiše postupak kod saobraćajnog udesa;

•   učestvuje u izvlačenju povređenog iz automobila i skidanju kacige kod motociklista;

•   opiše redosled zbrinjavanja povreda kod politraumatizovanih;

•   vrši trijažu p/o.

 

Nastava u bloku:

•   Kranio-cerebralne povrede;

•   Povrede oka i uva;

•   Povrede organa grudnog koša;

•   Povrede organa trbuha i karlice;

•   Kraš povrede;

•   Blast povrede;

•   Utopljenje u vodi;

•   Saobraćajni traumatizam;

•   Politrauma;

•   Trijaža p/o.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   nastava u bloku (8 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

•   nastava u prirodi

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz stanja i povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi;

•   Organizovati poligon sa većim brojem povređenih/obolelih.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

 

Naziv modula:

Iznenada nastale tegobe i bolesti

Trajanje modula:

6 časa

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o postupcima kod najčešćih iznenada nastalih tegoba i bolesti.

 

•   prepozna najčešće iznenada nastale tegobe i bolesti i pruži adekvatnu prvu pomoć.

 

Nastava u bloku:

•   Povišena telesna temperatura;

•   Bol u grudima;

•   Hipertenzija;

•   Bronhijalna astma;

•   Bol u trbuhu;

•   Povraćanje i proliv;

•   Glavobolja i vrtoglavica;

•   Alergijske reakcije.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   nastava u bloku (6 časa)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć;

•   nastava u prirodi.

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz stanja i povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi;

•   Organizovati poligon sa većim brojem povređenih/obolelih.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA

-   Anatomija i fiziologija

-   Fizika

-   Hemija

-   Osnovi nege i rehabilitacije

 

 

OSNOVI NEGE I REHABILITACIJE

 

1.   OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

 

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

32

64

/

/

/

96

 

2.   CILJEVI PREDMETA:

 

-   Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima zdravstvene nege i rehabilitacije, njihovim ciljevima i principima na kojima se zasnivaju;

-   Praktično osposobljavanje budućih masera za poslove zdravstvene nege i rehabilitacije u bolesničkim jedinicama;

-   Podsticanje razvoja etičkih osobina ličnosti koje karakterišu profesionalni lik zdravstvenih radnika kao što su: humanost, altruizam, preciznost, odgovornost i požrtvovanost;

-   Osposobljavanje učenika za uspešno prenošenje znanja u zaštiti zdravlja populacije;

-   Sticanje uvida u specifičnosti i značaj uloge rehabilitacije u kineziterapiji, radnoj i fizikalnoj terapiji, protetici, sportu i rekreaciji;

-   Osposobljavanje učenika za uspešno prilagođavanje masera timskom radu u zdravstvenom timu.

 

3.   NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred: prvi

 

Red.
br.

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

1.

Nega bolesnika u rehabilitaciji i bolesnička jedinica

24

2.

Metode nege u rehabilitaciji

24

3.

Proces rehabilitacije i medicinske rehabilitacije

28

4.

Osnovne specifičnosti rehabilitacije pojedinih starosnih grupa i lica sa posebnim potrebama

20

 

 

4.   CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

NEGA BOLESNIKA U REHABILITACIJI I BOLESNIČKA JEDINICA

Trajanje modula:

24 časa

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da :

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o specifičnostima nege u rehabilitaciji u bolničkim i kućnim uslovima;

•   Sticanje znanja o praćenju i merenju vitalnih znaka kod povređenog ili obolelog;

•   Sticanje znanja o načinu sprovođenja medicinsko-sanitarne obrade pacijenata;

•   Sticanje znanja o problemu infekcije i zaštite od iste;

•   Sticanje znanja o dezinfekciji i sterilizaciji.

•   Sticanje znanja o organizaciji rada i sadržaju prostora odeljenja za fizikalnu medicinu i rehabiliaciju njegovim funkcionalnim jedinicama;

•   Prepoznavanje uloge savremene opreme i pribora za povećanje komfora bolesnika u sobi i značaj za njegov ugodniji boravak.

•   definiše negu bolesnika;

•   navede ciljeve i zadatke nege;

•   uoči razlike između nege u bolničkim i kućnim uslovima;

•   prepozna režim rada na odeljenju;

•   objasni vrste bolesničkih soba.

Teorija:

•   Program rada i zadaci nege i rehabilitacije u procesu osposobljavanja pacijenata;

•   Definicija, podela nege;

•   Ciljevi i zadaci nege u rehabilitaciji;

•   Specifičnosti nege u rehabilitaciji;

•   Nega i rehabilitacija bolesnika u kućnim uslovima;

•   Vrste vitalnih znaka;

•   Prijem i medicinsko-sanitarna obrada pacijenata;

•   Sporođenje lične higijene lica u stanju potrebe;

•   Osnovni pojmovi o infekciji;

•   Antisepsa i asepsa u prevenciji infekcije;

•   Metode dezinfekcije i sterilizacije;

•   Vrste zdravstvenih ustanova, specifičnosti rada;

•   Odeljenje za fizikalnu medicinu i rehabilitaciju;

•   Organizacija posla, plan dnevnog i noćnog rada, primopredaja dužnosti;

•   Program rehabilitacije i praćenje njenog ostvarivanja od prijema i u toku rehabilitacije.

 

Nakon obrade teorijskih znanja i uvežbavanja u kabinetu, učenike upoznati sa realnim uslovima na nastavnoj bazi, posebno sa načinom sprovođenja nege u rehabilitacionim jedinicama.

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (8 časova)

•   vežbe (16 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   učionica

•   kabinet zdravstvene nege

•   nastavna baza

Preporuke za realizaciju nastave

•   Preporučuje se kolegama da se ličnost zdravstvenog radnika i kodeks etike fizioterapeuta približi učenicima kroz primere u praksi.

•   Preporučuje se nastavnicima da obnove znanje učenika iz biologije za sedmi razred osnovne škole (kardio-vaskularni sistem i respiratorni sistem). Objasniti centar za termoregulaciju.

•   Koristiti termometar i aparat za merenje pritiska u okviru vežbi.

•   U kabinetu koristiti kao nastavno sredstvo sredstva za dezinfekciju i pokazati načine dezinfekcije.

•   Sterilizaciju uvežbati u kabinetu na aparatima za sterilizaciju, pokazati pripremu materijala za sterilizaciju, a na nastavnoj bazi prikazati učenicima u realnim uslovima.

•   Na nastavnoj bazi, sa učenicima posebno obratiti pažnju na način čuvanja sterilisanog materijala i kako se nepažnjom može uneti infekcija.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   testove znanja

•   usmeno izlaganje

•   aktivnost na času

•   prećenje praktičnog rada

 

•   prikaže rezultate merenja vitalnih znaka;

•   izvede prijem i medicinsko-sanitarnu obradu pacijenta;

•   prepozna režim rada na odeljenju;

•   izvodi higijensko-tehničku zaštitu i sprečavati pojavu

infekcije;

•   primeni metode dezinfekcije i sterilizacije;

•   prepozna i primenjuje specifičnu opremu u bolesničkoj sobi;

•   primenjuje različite vrste postelja i nagibnih stolova.

 

Vežbe:

•   Ciljevi i zadaci nege u rehabilitaciji;

•   Vrste vitalnih znaka;

•   Temperatura, puls, disanje, krvni pritisak;

•   Merni instrumenti,jedinice mere, način merenja i ubeležavanje rezultata;

•   Antisepsa i asepsa u prevenciji infekcije;

•   Metode dezinfekcije i sterilizacije;

•   Vrste zdravstvenih ustanova, specifičnosti rada;

•   Ličnost zdravstvenog radnika, kodeks etike;

•   Zdravstveno-vaspitni rad;

•   Odeljenje za fizikalnu medicinu i rehabilitaciju;

•   Bolesnička soba, vrste, oprema, komfor;

•   Sobe za intervencije;

•   Higijensko-sanitarni čvor;

•   Krevet (standardni, modifikovani, specijalni);

Nagibni sto, ostala oprema bolesničke sobe.

 

 

Naziv modula:

METODE NEGE U REHABILITACIJI

Trajanje modula:

24 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Prepoznavanje potrebe održavanja lične higijene u procesu samozbrinjavanja kod delimično i potpuno nepokretnih;

•   Sticanje znanja o prevenciji i lečenju dekubitalnih rana;

•   Sticanje znanja o aktivnostima i manipulaciji sa bolesnikom u postelji;

•   Sticanje znanja o podeli oralne i parenteralne terapije.

•   definiše tehniku sprovođenja higijenskih tretmana;

•   prepozna dekubitalne rane;

•   imenuje vrste lekova i načine njihove aplikacije.

Teorija:

•   Dekubitalne rane (uzroci, klinička slika i tretman);

•   Vrste lekova, način čuvanja i aplikacije.

Nakon obrade teorijskih znanja i uvežbavanja u kabinetu, učenike upoznati sa realnim uslovima na nastavnoj bazi

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (8 časova)

•   vežbe (16 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   učionica

•   kabinet za zdravstvenu negu

•   nastavna baza

Preporuke za realizaciju nastave

•   Koristiti slike i šeme različitih položaja pacijenta.

•   Koristiti video-zapise tehnika promene položaja pacijenta, kao i preventivog i kurativnog tretmana dekubitalnih rana.

•   Savetuje se da tehnike promene položaja i promenu ličnog rublja najpre treba uvežbati sa simulantima - u kabinetu, a onda u realnim bolničkim uslovima.

•   Obučiti učenike da u nedostatku savremnih sredstava prave improvizacije u prevenciji dekubitusa.

•   Objasniti do nivoa razumevanja tehniku oralne i parenteralne aplikacije lekova.

•   Objasniti do nivoa razumevalja trening mokraćne bešike i debelog creva.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   testove znanja

•   usmeno izlaganje

•   aktivnost na času

•   praćenje praktičnog rada

•   test praktičnih veština

•   samostalan praktičan rad

 

 

Naziv modula:

PROCES REHABILITACIJE I MEDICINSKA REHABILITACIJA

Trajanje modula:

28 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Definisanje procesa rehabilitacije;

•   Sticanje znanja o ciljevima, principima i podeli procesa rehabilitacije;

•   Utvrđivanje i praćenje kliničkih znakova bolesti: subjektivni, objektivni, vitalni znaci.

•   Procena funkcionalnog statusa;

•   Primena različitih položaja u postelji - aktivan, pasivan, prinudni i korektivni položaj.

 

•   definiše podelu medicinske rehabilitacije;

•   objasni proces, ciljeve i metode rehabilitacije;

•   definiše tim za rehabilitaciju.

 

Teorija:

•   Program rehabilitacije i njeno praćenje od prijema i u toku rehabilitacije;

•   Tim za rehabilitaciju;

•   Pojam i vrste invalidnosti;

•   Specifičnosti rehabilitacije pacijenata kod pojedinih patoloških stanja (hemiplegije, paraplegije, kvadriplegije i lumbalnog sindroma);

•   Ciljevi i metode medicinske rehabilitacije;

•   Kineziterapija, testiranje funkcija i primena kineziterapijskih vežbi;

•   Vrste fizikalnih procedura.

Nakon obrade teorijskih znanja i uvežbavanja u kabinetu, učenike upoznati sa realnim uslovima na nastavnoj bazi

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (10 časova)

•   vežbe (18 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   učionica

•   kabinet zdravstvene nege

•   kabinet za kineziterapiju

•   kabinet za fizikalnu terapiju

•   nastavna baza

Preporuke za realizaciju nastave

•   Koristiti slike i filmove različitih procesa rehabilitacije.

•   Uvežbati radom u parovima manipulaciju sa bolesnikom kod pomeranja, prenosa i transporta pacijenta.

•   Naučiti do nivoa primene tehnike pri pomoći pri hodu.

•   Naučiti do razumevanja metode medicinske rehabilitacioje.

•   Nakon izlaganja teorijskih znanja i upoznavanja sa tehničkim sredstvim u kabinetima za stručne predmete fizioterspeutskih tehničara, upoznati učenike sa različitim procesima rehabilitacije i vrstama medicinske rehabilitacije u organizacionim jedinicama za fizikalnu terapiju.

•   insistirati da učenici shvate problem invalidnosti kao hendikep koji je moguće prevazići.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   testove znanja

•   usmeno izlaganje

•   aktivnost na času

•   praćenje praktičnog rada

•   test praktičnih veština

•   samostalan praktičan rad

•   izvede zaštitne hvatove, položaje i pokrete;

•   izvede pomeranje, podizanje i spuštanje bolesnika;

•   izvede premeštanje bolesnika sa kreveta na kolica, sa kolica na krevet i sa kolica na strunjaču;

•   izvodi obuku obolelih za hod sa pomagalima;

•   primeni invalidska kolica;

•   primeni specifičnie korektivnie položaje kod pojedinih patoloških stanja;

•   objasni pacijentu veštine aplikacije ortotskih i protetskih sredstava;

•   objasni pacijentu veštine upotrebe pomagala.

 

Vežbe:

•   Klinički znaci bolesti i funcionalni status;

•   Vrste položaja pacijenata u postelji;

•   Prenošelje pacijenta na rukama, nosilima, pomoću pokretne dizalice;

•   Pomoć pri ustajanju i kretnju bolesnika;

•   Korišćenje pomagala za pomoć pri hodu (štap, štake, tronožac, dubak, invalidska kolica);

•   Aplikacija ortotskih sredstava;

•   Aplikacija protetskih sredstava;

•   Ciljevi i metode medicinske rehabilitacije;

•   Kineziterapija - testiranje funkcija i primena kineziterapijskih vežbi;

•   Hidroterapija;

•   Termoterapija;

•   Fototerapija;

•   Mehanoterapija;

•   Elektroterapija;

•   Radna terapija;

•   Sport i rekreacija.

 

Naziv modula:

OSNOVI SPECIFIČNOSTI REHABILITACIJE POJEDINIH STAROSNIH GRUPA I LICA SA POSEBNIM POTREBAMA

Trajanje modula:

20 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o osnovnim specifičnostima rehabilitacije određenih starosnih grupa i kategorija lica u stanju potrebe.

•   imenuje osnovne specifičnosti i razlike u tretmanu dece;

•   označi osnovne specifičnosti i razlike u tretmanu odraslih;

•   označi osnovne specifičnosti i razlike u tretmanu starih lica;

•   navede osnovne specifičnosti i razlike u tretmanu različitih kategorija lica sa posebnim potrebama.

Teorija:

•   Razlozi za usvajanje specifičnosti rehabilitacije pojedinih starosnih grupa;

•   Specifičnosti dečje rehabilitacije;

•   Specifičnosti rehabilitacije odraslih;

•   Specifičnosti rehabilitacije starih lica;

•   Specifičnosti rehabilitacije lica sa posebnim potrebama.

Vežbe:

•   Prikaz specifičnosti dečje rehabilitacije;

•   Prikaz specifičnosti rehabilitacije odraslih;

•   Prikaz specifičnosti rehabilitacije starih lica;

•   Prikazati specifičnosti rehabilitacije lica sa posebnim potrebama.

 

Nakon obrade teorijskih znanja i uvežbavanja u kabinetu, učenike upoznati sa realnim uslovima na nastavnoj bazi

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (6 časova)

•   vežbe (14 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   učionica

•   kabinet zdravstvene nege

•   kabinet za kineziterapiju

•   kabinet za fizikalnu terapiju

•   nastavna baza

Preporuke za realizaciju nastave

•   Koristiti slike i filmove različitih procesa rehabilitacije.

•   Insistirati da učenici shvate problem invalidnosti kao hendikep koji je moguće prevazići.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   testove znanja

•   usmeno izlaganje

•   aktivnost na času

•   praćenje praktičnog rada

•   test praktičnih veština

•   samostalan praktičan rad

 

5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

-   Biologija

-   Fizika

-   Hemija

-   Latinski jezik

-   Prva pomoć

-   Anatomija i fiziologija

 

MASAŽA

 

1.   OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

 

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

64

96

/

60

/

220

II

66

132

/

60

/

258

III

52

260

/

180

/

492

 

2. CILJEVI PREDMETA

-   Sticanje znanja o značaju sprovođenja dezinfekcije i metodama mehaničke, fizičke i hemijske dezinfekcije;

-   Sticanje znanja o značaju sprovođenja sterilizacije, metodama asepse, pravilnom izvođenju asepse, rukovanju sterilnim materijalom i sprovođenju kontrole sterilizacije;

-   Osposobljavanje učenika da pravilno izvrši dezinfekciju i sterilizaciju;

-   Sticanje znanja o makroskopskom izgledu kože, histološkoj građi kože, funkcijama kože i hemijskom sastavu kože;

-   Sticanje znanja o istorijskom razvoju masaže, pojmu i podeli masaže, dejstvu masaže, indikacijama i kontraindikacijama za primenu masaže;

-   Osposobljavanje učenika da pravilno uzime anamneze, pripremi ambijenta za masažu i uslove u kojima se izvodi masaža (maserski sto, osvetljenje, temperatura...), stekne veštinu postavljanja pacijenta u početni položaj i odredi vrstu, intenzitet i trajanje masaže;

-   Sticanje znanja o o značaju i dejstvu osnovnih masažnih hvatova i međuhvatova i usvajanje tehnike njihovog izvođenja;

-   Osposobljavanje učenika da izvede masažu vrata, grudnog koša, trbuha, leđa, gornjeg i donjeg ekstremiteta;

-   Sticanje znanja o karakteristikama, podeli i dejstvu fototerapije;

-   Osposobljavanje učenika za pravilu primenu UV IR i bioptron lampu;

-   Sticanje znanja o karakteristikama, podeli i dejstvu krioterapije;

-   Sticanje znanja o karakteristikama, podeli i dejstvu termoterapije;

-   Osposobljavanje učenika za pravilnu primenu parafino terapije, peloido terapije i saune;

-   Sticanje znanja o karakteristikam, podeli i dejstvu hidroterapije;

-   Osposobljavanje učenika za pravilnu primenu kupki, podvodne masaže biserne i jakuzi kade;

-   Sticanje znanja o karakteristikama i dejstvu sonoterapije;

-   Osposobljavanje učenika za pravilnu primenu UZ masaže i subakvalnog ultrazvuka;

-   Sticanje znanja o karakterisitikama i dejstvu elektroterapije;

-   Osposobljavanje učenika za pravilnu primenu galvanske struje i bodistar aparata;

-   Sticanje znanja o dejstvu limfne drenaže na organizam;

-   Osposobljavanje učenika da pravilno primene najvažnije principe i tehniku manuelne limfne drenaže po segmentima;

-   Sticanje znanja o nastanku stadijumima prevenciji celulita;

-   Osposobljavanje učenika da pravilno primene masažne hvatove i međuhvatove (frikcija,mešenje,švedsko gnečenje, grabuljanje, češljanje, indijanska vatra, ceđenje i šmirglanje).

-   Sticanje znanja o pojmu i karakteristikama mioterapije, o etiologiji triger tačaka i terapijskim efektima ove terapije, indikacijama i kontraindikacijama za mioterapiju i osposobljavanje učenika za izvođenje mioterapije;

-   Sticanje znanja o pojmu i karakteristikama aromaterapije,metodama aromaterapije,dejstvu etarskih ulja na ljudski organizam, indikacijama i kontraindikacijama za  njihovu primenu osposobljavanje učenika za izvođenje aromaterapije;

-   Sticanje znanja o istorijskom razvoju i teoriji shiatsu masaže,pojmu i karakteristikama shiatsu  masaže,indikacijama i kontraindikacijama za shiatsu masažu

-   i osposobljavanje učenika za izvođenje shiatsu masaže;

-   Sticanje znanja o značaju refleksologije i refleksnog luka,o teoriji posmatranja ljudskog tela kroz stopalo,o dejstvu refleksoterapije, indikacijama i kontraindikacijama i osposobljavanje učenika za izvođenje refleksoterapije;

-   Sticanje znanja o dejstvu Yumeiho masaže, indikacijama i kontraindikacijama i osposobljavanje učenika za izvođenje Yumeiho masaže.

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA

Razred: prvi

 

Red.br.

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

1.

Dezinfekcija

13

2.

Sterilizacije

13

3.

Koža

11

4.

Priprema za masažu

15

5.

Osnovni masažni hvatovi i međuhvatovi

60

6.

Higijensko-medicinska masaža

84

7.

Relaksaciona masaža

24

 

 

4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

Naziv modula:

DEZINFEKCIJA

Trajanje modula:

13 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o značaju sprovođenja metoda dezinfekcije;

•   Osposobljavanje učenika za izvođenje mehaničke, hemijske i fizičke dezinfekcije.

 

Teorija:

•   objasni i primeni mehaničku dezinfekciju;

•   primeni hemijsku dezinfekciju;

•   razume i primeni fizičku dezinfekciju;

•   definiše i primeni dezinfekciju ruku;

•   objasni i primeni metode dezinfekcije.

Teorija:

•   Pojam i vrste dezinfekcije (mehanička, fizička, hemijska dezinfekcija);

•   Mehanička dezinfekcija (prebrisavanje, usisavanje,provetravanje,aspiracija i filtriranje);

•   Fizička dezinfekcija (flamaža, sagorevanje,kuvanje,izlaganje UV zracima);

•   Hemijska dezinfekcija;

•   Primena hemijske dezinfekcije u zavisnosti od koncentracije rastvora.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (7 časova)

•   vežbe (6 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje u učionici;

•   vežbe se realizuju u kabinetu za masažu.

Preporuke za realizaciju nastave

•   Vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 3časa nedeljno.

•   Koristiti slike uporedo sa demonstracijom metoda dezinfekcije.

•   Nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću.

•   Učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi.

•   Na kraju modula učenik radi test znanja.

•   Nameštaj, oprema, aparati, instrumenti.

•   Hemijska dezinfekciona sredstva.

•   Posuda za rastvaranje dezinfekcionih sredstava.

•   Aktivna teorijska nastava.

•   Rad u malim grupama.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   testove znanja

•   testove praktičnih veština

•   dnevnik vežbi

Vežbe:

•   izvodi mehaničku dezinfekciju ;

•   sprovede fizičku dezinfekciju;

•   primeni hemijsku dezinfekciju;

•   priprema odgovarajuće rastvore;

•   izvodi dezinfekciju ruku.

 

Vežbe:

•   Praktična primena mehaničke dezinfekcije;

•   Praktična primena fizičke dezinfekcije;

•   Praktična primena hemijske dezinfekcije;

•   Priprema odgovarajućeg rastvora dezinfekcionog sredstva;

•   Dezinfekcija ruku.

 

 

Naziv modula:

STERILIZACIJA

Trajanje modula:

13 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o vrstama, metodama sterilizacije i aparatima za njeno izvođenje;

•   Sticanje znanja o rukovanju sterilnim materijalom;

•   Sticanje znanja o sprovođenju kontrole sterilizacije.

Teorija:

•   navede pojam i vrste sterilizacije;

•   razume metode i aparate za fizičku i hemijsku sterilitaciju;

•   imenuje kontrolu sterilizacije.

 

Teorija:

•   Pojam i vrste sterilizacije;

•   Metode i aparati za fizičku sterilizaciju;

•   Metode i aparati za hemijsku sterilizaciju;

•   Kontrola sterilizacije.

                 

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (7 časova)

•   vežbe (6 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na  grupe prilikom realizacije

vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje u učionici;

•   vežbe se realizuju u kabinetu za masažu.

Preporuke za realizaciju nastave

•   Vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 6 časova nedeljno.

•   Interaktivna teorijska nastava.

•   Rad u malim grupama; demonstracija.

•   Upotreba aparata (suvog sterilizatora, autoklava, uv sterilizatora).

•   Koristiti slike.

•   Nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću.

•   Učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi.

•   Na kraju modula učenik radi test znanja.

•   Aktivna teorijska nastava.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   testove znanja

•   testove praktičnih veština

•   dnevnike vežbi

Vežbe:

•   izvede pripremu instrumenata, pribora i aparata za sterilizaciju

suvu, vlažnu i hemijsku sterilizaciju);

•   pravilno rukuje sterilnim materijalom;

•   vrši pravilnu kontrolu sterilizacije;

•   navede i primeni metode asepse.

Vežbe

•   Priprema materijala i instrumenata (mehaničko čišćenje, potapanje u dezinfekcioni rastvor, ispiranje, sušenje i ređanje instrumenata);

•   Aparati za sterilizaciju

•   (autoklav,suvi sterilizator,

•   UV sterilizator) i izvođenje sterilizacije;

•   Provera sterilizacije i čuvanje sterilnog materijala;

•   Rukovanje sterilnim materijalom;

•   Uzimanje brisa za kontrolu sterilizacije.

 

 

Naziv modula:

KOŽA

Trajanje modula:

11 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o građi i osnovnim funkcijama kože;

 

Teorija:

•   opiše i objasni makroskopske karakteristike kože;

•   objasni histološku građu kože;

•   navede osnovne funkcije kože;

•   objasni hemijski sastav kože (Ph kože, puferski kapacitet kože).

Teorija:

•   Makroskopski izgled kože (boja, reljef, turgor, elastičnost);

•   Histološka građa kože (epiderm, derm i hipoderm);

•   Uloga kože (zaštitna, termoregulaciona, metabolička,senzitivna, imunobiološka...);

•   Ph kože i puferski kapacitet kože.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (8 časova)

•   vežbe (3 časa)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije

vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje u učionici;

•   praktična nastava se realizuje u kabinetu za masažu.

Preporuke za realizaciju nastave

•   Interaktivna teorijska nastava.

•   Rad u malim grupama, rad u parovima.

•   Individualni rad.

•   Demonstracija na modelima sa različitim tipovima kože.

•   Upotreba nastavnih sredstava i učila

•   oprema (ležaj...):

•   Atlas sa prikazom histološke građe kože.

•   Nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću.

•   Učenik je obavezan da vodi dnevnik praktičnog rada.

•   Na kraju modula učenik radi test znanja.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   testove znanja

•   testove praktičnih veština

•   dnevnike praktičnog rada

Vežbe:

•   Priprema pacijenta, prostora i materijala za posmatranje makroskopskih karakteristika kože, hemijsko čišćenje kože;

•   Određivanje makroskopskih karakteristika kože, Ph kože i puferskog kapaciteta kože;

•   Prikaz makroskopskog izgleda kože (boja,reljef,turgor,elastičnost,masnoća..);

•   Prikaz histološke građe kože (epiderm, derm, hipoderm, znojne i lojne žlezde...).

 

 

 

Naziv modula:

PRIPREMA ZA MASAŽU

Trajanje modula:

15 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o indikacijama i kontraindikacijama za primenu masaže ;

•   Osposobljavanje učenika za pravilnu pripremu prostorije, odabir sredstava za masažu i pripremu klijenta za masažu.

 

Teorija:

•   objasni i izvrši klasifikaciju masaže u zavisnosti od njene namene, vrste mehaničkog agensa i lokalizacije;

•   navede indikacije i kontraindikacije za masažu.

 

Teorija:

•   Istorijski razvoj masaže;

•    Pojam i podela masaže ;

•   Izgled prostorije u kojoj se izvodi masaža - uslovi rada;

•   Indikacije i kontraindikacije za primenu masaže;

•   Priprema masera za masažu;

•   Prijem pacijenta za masažu i uzimanje anamneze ;

•   Psihička i fizička priprema pacijenta za masažu i određivanje početnog položaja;

•   Određivanje vrste, intenziteta i trajanja masaže;

•   Sredstva za masažu.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (12 časova)

•   vežbe (3 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije

vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje u učionici;

•   vežbe se realizuju u kabinetu za masažu.

Preporuke za realizaciju nastave

•   Vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 3 časa nedeljno.

•   Koristiti slike uporedo sa demonstracijom.

•   Nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću.

•   Učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi.

•   Na kraju modula učenik radi test znanja.

•   Nameštaj, oprema, sredstva za masažu.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   testove znanja

•   testove praktičnih veština

•   dnevnik vežbi

 

Vežbe:

•   uradi samopripremu za masažu, kao i pripremu prostorije i pacijenta za masažu;

•   utvrdi anamnezu i izabrati početni položaj za masažu;

•   proceni vrstu, intenzitet i trajanje masaže;

•   izabere odgovarajuće sredstvo za masažu.

Vežbe:

•   Izgled prostorije u kojoj se izvodi masaža uslovi rada;

•   Priprema masera i pacijenta za masažu;

•   Određivanje vrste, intenziteta i trajanja masaže, izbor sredstva za masažu i uzimanje anamneze.

 

 

 

Naziv modula:

OSNOVNI MASAŽNI HVATOVI I MEĐUHVATOVI

Trajanje modula:

60 čas

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Osposobljavanje učenika za pravilno izvođenje masažnih hvatova: glađenja, trljanja, gnječenja, lupkanja i vibracija.

 

Teorija:

•   objasni dejstvo osnovnih masažnih hvatova i međuhvatova.

 

Teorija:

•   Značaj i dejstvo osnovnih masažnih hvatova;

•   Značaj i dejstvo glađenja;

•   Značaj i dejstvo trljanja;

•   Značaj i dejstvo gnječenja;

•   Značaj i dejstvo lupkanja;

•   Značaj i dejstvo vibracija;

•   Značaj i dejstvo osnovnih masažnih međuhvatova;

•   Značaj i dejstvo češljanja;

•   Značaj i dejstvo peglanja;

•   Značaj i dejstvo nabiranje kože;

•   Značaj i dejstvo valjanja;

•   Značaj i dejstvo čupkanja;

•   Značaj i dejstvo štipkanja;

•   Značaj i dejstvo istezanja;

•   Značaj i dejstvo rastresanja

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (10 časova)

•   vežbe i vežbe u bloku (50 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije

vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje u učionici;

•   praktična nastava se realizuje u kabinetu za masažu.

Preporuke za realizaciju nastave

•   Interaktivna teorijska nastava.

•   Praktične vežbe.

•   Rad u malim grupama.

•   Rad u parovima.

•   Individualno uvežbavanje sa svakim učenikom.

•   Metode demonstracije.

•   Metode praktičnog rada.

•   Upotreba nastavnih sredstava i učila:oprema (ležaj...), preparati.

•   učenik je obavezan da vodi dnevnik praktičnog rada.

•   na kraju modula učenik radi test znanja.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   testove znanja

•   testove praktičnih veština

•   dnevnike praktičnog rada

Vežbe:

•   uradi razgibavanje ruku;

•   izvede osnovne masažne hvatove;

•   izvede osnovne masažne međuhvatove;

•   primeni kombinaciju svih hvatove i međuhvatova u jednoj masaži.

Vežbe:

•   Razgibavanje ruku terapeuta pre izvođenja masaže;

•   Izvođenje glađenja;

•    Izvođenje trljanja;

•   Izvođenje gnječenja;

•   Izvođenje lupkanja ;

•   Izvođenje vibracija;

•   Izvođenje i primena osnovnih masažnih hvatova;

•   Izvođenje češljanja;

•    Izvođenje peglanja;

•   Izvođenje nabiranja kože;

•   Izvođenje valjanja;

•   Izvođenje čupkanja;

•   Izvođenje štipkanja;

•   Izvođenje istezanja;

•   Izvođenje rastresanja;

•   Izvođenje i primena masažnih međuhvatova;

•   Mogućnost kombinovanja osnovnih masažnih hvatova i međuhvatova u jednoj masaži.

 

 

 

Naziv modula:

HIGIJENSKO-MEDICINSKA MASAŽA

Trajanje modula:

84 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Osposobljavanje učenika za izvođenje higijensko medicinske masaže po segmentima.

Teorija:

•   definiše higijensko nedicinsku masažu;

•   navede dejstvo, podelu, indikacije i kontraindikacije za higijensko medicinsku masažu.

 

Teorija:

•   Definicija, dejstvo i osnovne karakteristike higijensko - medicinske masaže;

•    Opšte fiziološko dejstvo masaže;

•   Lokalno fiziološko dejstvo masaže na kožu, potkožno tkivo, mišiće,zglobove i unutrašnje organe;

•   Opšta i parcijalna higijensko - medicinska masaža; 

•   Masaža lica i kosmatog dela glave;

•   Topografska anatomija vrata;

•   Masaža vrata;

•   Topografska anatomija grudnog koša;

•   Masaža grudnog koša;

•   Topografska anatomija leđa;

•   Masaža leđa;

•   Topografska anatomija trbuha;

•   Masaža trbuha;

•   Topografska anatomija gornjeg ekstremiteta;

•   Masaža ramenog pojasa;

•   Masaža šake;

•   Masaža lakta i podlakta;

•   Masaža nadlakta;

•   Topografska anatomija donjeg ekstremiteta;

•   Masaža stopala;

•   Masaža potkolenice, kolena i natkolenice u dorzalnom dekubitusu;

•   Masaža potkolenice i natkolenice u ventralnom dekubitusu;

•   Masaža glutealne regije;

•   Opšta masaža. Redosled izvođenja masaže;

•   Doziranje intenziteta i vremena masaže u zavisnosti od godina starosti, pola i mišićne mase.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (16 časova)

•   vežbe i vežbe u bloku (68 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje u učionici;

•   praktična nastava se realizuje u kabinetu za masažu.

Preporuke za realizaciju nastave

•   Interaktivna teorijska nastava.

•   Praktične vežbe.

•   Rad u parovima.

•   Metod demonstracije.

•   Individualno uvežbavanje sa svakim učenikom.

•   Upotreba nastavnih sredstava i učila: oprema (ležaj...) i sredstava za masažu (masti, kreme, ulja, talk, aparati).

•   Učenik je obavezan da vodi dnevnik praktičnog rada.

•   Na kraju modula učenik radi test znanja.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   testove znanja

•   testove praktičnih veština

•   dnevnike praktičnog rada

Vežbe:

•   izvodi masažu vrata;

•   izvodi masažu grudnog koša;

•   izvodi masažu leđa;

•   izvodi masažu trbuha;

•   izvodi masažu ruku;

•   izvodi masažu nogu.

Vežbe:

•   Masaža lica i kosmatog dela glave;

•   Masaža prednje strane vrata;

•   Masaža zadnje strane vrata;

•   Masaža grudnog koša;

•   Masaža leđa;

•   Masaža trbuha;

•   Masaža ramenog pojasa;

•   Masaža šake;

•   Masaža lakta i podlakta;

•   Masaža nadlakta;

•   Masaža ruku;

•   Masaža stopala;

•   Masaža potkolenice, kolena i natkolenice u dorzalnom dekubitusu;

•   Masaža potkolenice i natkolenice u ventralnom dekubitusu;

•   Masaža glutealne regije;

•   Masaža nogu;

•   redosled izvođenja opšte masaže;

•   doziranje intenziteta i vremena masaže u zavisnosti od godina starosti, pola i mišićne mase.

 

 

Naziv modula:

RELAKSACIONA MASAŽA

Trajanje modula:

24  časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o specifičnostima relaksacione masaže;

•   Osposobljavanje učenika za izvođenje relaksacione masaže.

 

Teorija:

•   objasni pojam, dejstvo i osnovne karakteristike relaksacione masaže;

•   navede indikacije i kontraindikacije za relaksacionu masažu.

Teorija:

•   Definicija, dejstvo i osnovne karakteristike relaksacione masaže;

•   Indikacije i kontraindikacije za izvođenje relaksacione masaže;

•   Parcijalna relaksaciona masaža;

•   Opšta relaksaciona masaža.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (4 časa)

•   vežbe (20 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi.

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje u učionici;

•   praktična nastava se realizuje u kabinetu za masažu.

Preporuke za realizaciju nastave

•   Interaktivna teorijska nastava.

•   Praktične vežbe.

•   Rad u parovima.

•   Metod demonstracije.

•   Individualno uvežbavanje sa svakim učenikom.

•   Upotreba nastavnih sredstava i učila: oprema (ležaj...) i sredstava za masažu (masti, kreme, ulja, talk, aparati).

•   Učenik je obavezan da vodi dnevnik praktičnog rada.

•   Na kraju modula učenik radi test znanja.

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   testove znanja

•   testove praktičnih veština

•   dnevnike praktičnog rada

 

Vežbe:

•   primeni relaksacionu masažu.

 

Vežbe:

•   Priprema prostorije,masera i pacijenta za relaksacionu masažu;

•   Izvođenje parcijalne relaksacione masaže;

•   Izvođenje opšte relaksaciine masaže.

 

 

5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA

-   Anatomija i fiziologija 

-    Osnovi nege i rehabilitacije

Sledeći