Prethodni

NASTAVNI PLAN I PROGRAM ZA OBRAZOVNI PROFIL KOZMETIČKI TEHNIČAR

 

1. STANDARD KVALIFIKACIJE

 

2. Naziv kvalifikacije: Kozmetički tehničar

 

3. Sektor - područje rada: Zdravstvo i socijalna zaštita

 

4. Nivo kvalifikacije: IV

 

  1. Svrha kvalifikacije: higijensko-estetska nega, zaštita i rehabilitacija kože i adneksa kože.

 

  1. Način sticanja kvalifikacije:

Kvalifikacija se stiče nakon uspešno završenog procesa srednjeg stručnog obrazovanja.

 

  1. Trajanje:

Program srednjeg stručnog obrazovanja za sticanje kvalifikacije traje četiri godine.

 

  1. Način provere:

Dostignutost ishoda programa srednjeg stručnog obrazovanja se proverava na maturskom ispitu koji sprovodi srednja škola.

 

  1. Zasnovanost kvalifikacije:

Kvalifikacija se zasniva na opisu rada, ciljevima stručnog obrazovanja i ishodima stručnog obrazovanja.

 

8.1. Opis rada

 

Dužnosti - stručne kompetencije:

 

-   Higijensko-estetska nega, zaštita i rehabilitacija kože i adneksa kože

 

Dužnosti - stručne kompetencije

Zadaci - jedinice kompetencija

Higijensko-estetska nega, zaštita i rehabilitacija kože i adneksa kože

-   Učestvovanje u organizaciji rada, obezbeđivanje inventara i potrošnog materijala u organizacijama i jedinicama za higijensko-estetsku negu, zaštitu i rehabilitaciju kože i adneksa kože

-   Obezbeđivanje higijenskih uslova rada, održavanje pribora, sprovođenje metode asepse i antisepse u radu

-   Učestvuje u pregledu, utvrđivanju statusa i određivanja kozmetičkog tretmana

-   Sprovođenje kozmetičkih procedura na zdravoj koži i davanje uputstva za svakodnevnu higijensko-estetsku negu, u zavisnosti od svojstava i statusa kože

-   Priprema pacijenata, pribora, aparata i preparata za pregled

-   Asistencija lekaru pri obavljanju estetskih zahvata na koži i sprovođenje terapijskih procedura

-   Aplikacija kozmetoterapijskih medikamenata

-   Priprema i sprovođenje alergoloških epikutalnih testova, uz nadzor lekara

 

8.1.1. Ekstremni uslovi pod kojima se obavljaju dužnosti: nema.

 

8.1.2. Izloženost rizicima pri obavljanju dužnosti:

-   rizik od opekotina.

 

8.2. Ciljevi stručnog obrazovanja

 

-   Cilj stručnog obrazovanja za kvalifikaciju KOZMETIČKI TEHNIČAR je osposobljavanje lica za higijensko-estetsku negu, zaštitu i rehabilitaciju kože i adneksa kože.

 

Neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebe kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređivanja zapošljivosti, usmerava da lica budu osposobljavana za:

 

-   primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;

-   primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;

-   primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;

-   upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu;

-   preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;

-   prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju.

 

8.3. Ishodi stručnog obrazovanja

 

Stručne kompetencije

Znanja

Veštine

Sposobnosti i stavovi

Po završenom programu obrazovanja, lice će biti u stanju da:

sprovodi higijensko-estetsku negu, zaštitu i rehabilitaciju kože i adneksa kože

-   navede savremenu opremu, instrumente i pribor za rad;

-   navede savremene metode asepse i antisepse i njihov značaj;

-   navede savremene metode, primenu, indikacije i kontraindikacije za određene fizikalne agense (mehano, termo, hidro, foto, elektro, sono terapiju);

-   definiše sastav, oblike, osnovne vrste i dejstva različitih oblika i klasa preparata;

-   definiše građu, strukturu i estetske nesavršenosti noktiju i njihovo zbrinjavanje;

-   definiše strukturu i funkciju kože, estetske nesavršenosti, subpatološka stanja kože i njihovo zbrinjavanje;

-   navodi značaj očuvanja zdravlja i primeni zdrave životne navike u tretmanima i procedurama;

-   navede prihvatljive estetsko-hiruške procedure iz svog domena rada.

-   učestvuje u utvrđivanju kozmetičke dijagnoze i statusa kože;

-   izvodi sprovođenje metoda asepse i antisepse;

-   izvodi kozmetodijagnostiku i kozmetoterapijske procedure na regiji lica i tela;

-   izvodi aparaturne kozmetoterapijske procedure kod različitih tipova, stanja i problema na koži;

-   izvodi masažu lica kod određenih kozmetsko-medicinskih problema, kao i kod zdrave kože;

-   primeni odgovarajući izbor preparata za preparativnu kozmetiku i produženu kozmetoterapiju;

-   izvodi standardne manikir i pedikir procedure;

-   prati naučno-stručnu literaturu iz savremene prakse;

-   organizuje rad u kozmetičkim ustanovama - prijem klijenta, vođenje dokumentacije

-   ispolji ljubaznost u komunikaciji sa saradnicima i klijentima.

-   savesno, odgovorno, uredno i precizno obavlja poverene poslove;

-   efikasno planira i organizuje vreme;

-   ispolji pozitivan odnos prema značaju sprovođenja propisa i  važećih standarda u zdravstvu;

-   ispolji pozitivan odnos prema funkcionalnosti i tehničkoj ispravnosti uređaja koje koristi pri obavljanju posla;

-   ispolji ljubaznost, komunikativnost i fleksibilnost u odnosu prema saradnicima;

-   radi u timu;

-   bude orijentisan ka klijentu;

-   bude prilagodljiv na promene i da rešava probleme u radu;

-   ispolji samokritičnost i objektivnost pri obavljanju posla;

-   ispolji inovativnost i analitičku sposobnost;

-   ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima.

 

 

2. NASTAVNI PLAN

I NASTAVNI PLAN za obrazovni profil Kozmetički tehničar

 

 

 

 

I RAZRED

nedeljno

godišnje

T

V

PN

T

V

PN

B

A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI

8

2

 

264

66

 

90

1

Anatomija i fiziologija

3

 

 

99

 

 

 

2

Masaža

1

2

 

33

66

 

30

3

Higijena i zdravstveno vaspitanje

2

 

 

66

 

 

 

4

Latinski jezik

2

 

 

66

 

 

 

5

Prva pomoć

 

 

 

 

 

 

60

UkupnoA2

8

2

 

264

66

 

90

Ukupno

10

420

 

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

 

I  RAZRED
časova

Čas odeljenskog starešine

66

Dodatni rad *

do 30

Dopunski rad *

do 30

Pripremni rad *

do 30

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

 

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

 

I  RAZRED
časova

Ekskurzija

do 3 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1-2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30-60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - učenički  parlament, učeničke zadruge

15-30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

 

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

 

 

I  RAZRED

Razredno-časovna nastava

33

Mentorski rad (nastava u bloku, praksa)

4

Obavezne vannastavne aktivnosti

2

Ukupno radnih nedelja

39

 

Podela odeljenja u grupe

 

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

vežbe

praktična nastava

nastava u bloku

I

Masaža

68

 

30

10

Prva pomoć

 

 

60

10

 

3. NASTAVNI PROGRAM

 

A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI

 

Naziv predmeta:

ANATOMIJA I FIZIOLOGIJA

Godišnji fond časova:

99

 

Razred: prvi

Ciljevi predmeta:

-   Sticanje neophodnih stručnih znanja o anatomskoj građi i funkciji organa i organizma kao celine;

-   Sticanje osnovnih  znanja iz anatomije i fiziologije, neophodnih  za izučavanje svih stručnih predmeta.

TEMA

CILJ

ISHODI

Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN

OSTVARIVANJA PROGRAMA

Organizacija čovečjeg tela

•   Sticanje znanja o organizaciji čovečjeg tela, povezanosti sistema organa i značaju homeostaze;

•   Sticanje znanja o vrstama tkiva, njihovoj građi i funkciji;

•   Sticanje znanja o telesnoj temperaturi i njenoj regulaciji.

•   navede latinskom terminologijom nazive osnovnih delova čovečjeg tela;

•   nabroji nivoe u organizaciji čovečjeg tela;

•   nabroji sisteme organa;

•   objasni pojam nervne i humoralne regulacije;

•   objasni pojam i značaj homeostaze;

•   objasni građu i funkcije četiri osnovne vrste tkiva;

•   objasni procese stvaranja i odavanja toplote.

 

•   Predmet izučavanja anatomije i fiziologije;

•   Podela čovečjeg tela - topografski delovi tela;

•   Orijentacione ravni tela;

•   Funkcionalna organizacija čovečjeg tela (nivoi);

•   Mehanizmi regulacije i homeostaza;

•   Epitelna tkiva;

•   Vezivna tkiva (opšta i specijalizovana);

•   Mišićna tkiva;

•   Nervno tkivo;

•   Telesna temperatura i njena regulacija.

Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Predmet  se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (99 časova)

 

Mesto realizacije nastave

•   anatomski kabinet

•   učionica

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Pri objašnjavanju podele čovečjeg tela dati termine na latinskom za: glavu, vrat, grudni koš, trbuh, karlicu i glavne segmente gornjih i donjih ekstremiteta

•   Preporučuje se da se tokom prve dve teme na svakom času učenicima uvedu dva-tri nova latinska termina

•   Koristiti kolor-postere, amnatomski model i prezentacije radi vizualizacije pojedinih krvnih ćelija

•   Savetuje se da nastavnik zadaje domaći zadatak u vidu crteža sa obeleženim detaljima

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   testove znanja

2.   usmeno izlaganje

3.   aktivnost na času

4.   domaći zadatak

 

 

 

 

 

 

Broj časova po temama

•   Organizacija čovečjeg tela (7 časova)     

•   Telesne tečnosti, krv i limfa  (12 časova)

•   Lokomotorni sistem   (12 časova)

•   Kardiovaskularni sistem (12 časova)

•   Respiratorni sistem  (9 časova)

•   Digestivni sistem  (10 časova)

•   Endokrini sistem i dojka (10 časova)

•   Urogenitalni sistem  (9 časova)

•   Nervni sistem (12 časova)

•   Sistem receptornih organa (čula) (6 časova)

Telesne tečnosti, krv i limfa

•   Sticanje znanja o sastavu telesnih tečnosti i njihovoj ulozi u održavanju homeostaze;

•   Sticanje znanja o pojmovima, pojavama i procesima vezanim za krv; 

•   Sticanje znanja o strukturi i ulozi limfnog sistema.

 

•   opiše raspodelu vode u organizmu i objasni od čega zavisi količina vode u organizmu;

•   obasni pojmove egzogena i endogena voda i navede puteve eliminacije vode;

•   objasni uloge krvi u organizmu i značaj održavanja konstantne zapremine krvi;

•   nabroji belančevine krvne plazme i njihov značaj;

•   navede normalan broj krvnih ćelija i njihove uloge;

•   objasni značaj leukocitarne formule;

•   opiše hemolizu i sedimentaciju eritrocita;

•   navede krvne grupe u osnovnim sistemima i značaj njihovog određivanja;

•   navede faze spontane hemostaze;

•   opiše proces koagulacije krvi kroz tri osnovne faze i objasni značaj ovog procesa;

•   lokalizuje i opiše limfne organe;

•   objasni ulogu limfnog sistema.

 

•   Voda: količina i raspored vode u organizmu (intracelularna i ekstracelularna tečnost);

•   Poreklo vode u organizmu, uloge i putevi eliminacije;

•   Pojam i zapremina krvi;

•   Osobine i uloge krvi;

•   Sastav krvi;

•   Krvna plazma;

•   Eritrociti;

•   Pojave karakteristične za eritrocite;

•   Krvno-grupni sistemi: ABO i Rh sistem;

•   Leukociti;

•   Trombociti;

•   Spontana hemostaza i koagulacija krvi;

•   Limfni (imuni) sistem;

•   Limfni sudovi;

•   Limfni organi i tkiva.

Lokomotorni sistem

•   Sticanje znanja o građi i ulzi kostiju;

•   Sticanje znanja o građi i ulzi zglobova;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi mišića;

•   Shvatanje funkcionalne povezanosti kostiju, zglobova i mišića u lokomotorni sistem. 

 

•   objasni podelu kostiju prema obliku;

•   pokaže na kosturu i imenuje  ih na latinskom jeziku;

•   opiše strukturu zglobova i  njihovu podelu prema pokretljivosti;

•   pokaže na kosturu zglobove i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   opiše najvažnije zglobove;

•   objasni karakteristike skeletnih mišića i izvrši njihovu podelu prema ulogama.

 

•   Kosti - podela. građa i uloge kostiju;

•   Kosti gornjih ekstremiteta: rameni pojas i slobodni deo ruke

•   Kosti kičmenog stuba; fiziološke krivine kičme;

•   Kosti grudnog koša;

•   Kosti donjih ekstremiteta: karlični pojas i slobodni deo noge;

•   Kosti lobanje i lica;

•   Zglobovi - pojam, podela prema pokretljivosti;

•   Važniji zglobovi: rame, lakat, kuk, koleno, zglob donje vilice i dr. (prema značaju za obrazovni profil);

•   Skeletni mišići - funkcionalne karakteristike i podela prema funkciji.

 

 

Kardiovaskularni sistem

•   Sticanje znanja o građi srca i vaskularnog sistema;

•   Sticanje znanja srčanom ciklusu;

•   Sticanje znanja o regulaciji rada srca;

•   Sticanje osnovnih znanja o arterijskom krvnom pritisku i pulsu.

 

•   opiše položaj i građu srca;

•   pokaže na modelu srčane pregrade, srčane šupljine,  i krvne sudove;

•   objasni faze srčanog ciklusa i pojam srčane pumpe;

•   objasni funkciju srčanih zalistaka i nastajanje srčanih tonova;

•   objasni automatizam srca i sprovođenje impulsa kroz sprovodni sistem srca;

•   navede načine regulacije srčanog rada;

•   opiše građu sudovnog sistema  (arterija, vena i kapilara);

•   objasni ulogu malog krvotoka u respiratornim procesima i velikog krvotoka u nutritivnim procesima;

•   imenuje i  pokaže grane luka aorte, grudne i trbušne aorte na anatomskom modelu;

•   imenuje i  pokaže velike vene i formiranje gornje i donje šuplje vene

•   objasni građu limfnih sudova i ulogu limfnih organa;

•   objasni  princip merenja krvnog pritiska i njegove vrednosti.

•   Srce - položaj, veličina, građa zida, srčana maramica, krvni sudovi i živci srca;

•   Srčana šupljina - pregrade, otvori i valvularni aparat;

•   Mali i veliki krvotok;

•   Morfološke karakteristike krvnih sudova;

•   Kapilarna dinamika;

•   Sastav i uloge limfe;

•   Srčani ciklus i fizičke pojave koje prate rad srca;

•   Automatizam srca i električne pojave koje prate rad srca;

•   Regulacija rada srca;

•   Arterijski krvni pritisak i puls.

 

 

Respiratorni sistem

•   Sticanje znanja o građi i funkciji organa za disanje;

•   Sticanje znanja o  funkcionalnoj povezanosti respiratornog sistema sa kardiovaskularnim sistemom.  

•   pokaže na modelu ili crtežu i imenuje disajne  puteve na latinskom jeziku;

•   pokaže na modelu delove pluća i krvne sudove pluća;

•   objasni mehanizam disajnih pokreta i ulogu plućne maramice;

•   opiše građu pluća;

•   objasni disajni ciklus;

•   objasni razmenu gasova u plućima;

•   navede načine transporta kiseonika i ugljendioksida krvotokom;

•   objasni regulaciju disanja.

•   Gornji disajni putevi: nos, paranazalne šupljine i ždrelo;

•   Donji disajni putevi: grkljan, dušnik i dušnice;

•   Pluća;

•   Plućna maramica;

•   Fiziologija disanja;

•   Mehanizam disajnih pokreta;

•   Razmena gasova u plućima i transport gasova putem krvi;

•   Regulacija disanja.

 

Digestivni sistem

•   Sticanje znanja o položaju i građi  sistema organa za varenje;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi žlezda  pridodatih digestivnom sistemu;

•   Sticanje znanja o procesima varenj i, apsorpcije hranljivih materija;

•   Sticanje znanja o  motornim aktivnostima digestivnog sistema.

•   pokaže na anatomskom modelu  organe digestivnog sistema i imenuje  ih na latinskom jeziku po redosledu;

•   imenuje na latinskom jeziku glavne delove organa digestivnog sistema;

•   opiše i pokaže na modelu sadržaj trbušne duplje;

•   objasni proces varenja hrane;

•   navede najvažnije funkcije jetre;

•   objasnu ulogu pankreasa u varenju hrane;

•   objasni proces apsorpcije u digestivnom traktu.

 

 

•   Usna duplja i pljuvačne žlezde;

•   Jednjak;

•   Želudac;

•   Tanko i debelo crevo;

•   Jetra, bilijarni putevi i žučna kesa;

•   Pankreas;

•   Peritoneum i trbušna duplja;

•   Varenje hranljivih materija;

•   Građa i funkcije jetre;

•   Apsorpcija iz digestivnog trakta;

•   Uloge debelog creva i defekacija.

 

 

Endokrini sistem i dojka

•   Sticanje znanja o položaju,  građi i funkcijama žlezda sa unutrašnjim lučenjem;

•   Shvatanje uloge hormona  u regulaciji svih životnih procesa;

•   Sticanje znanja o građi i ulozi dojke.

•   navede osnovne karakteristike hormona;

•   objasni regulaciju rada endokrnih žlezda - hipotalamus-hipofiza-endokrine žlezde;

•   pokaže na anatomskom modelu endokrine žlezde i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   navede najvažnije hormone pojedinih endokrinih žlezda i opiše njihova dejstva;

•   opiše građu i funkciju dojke.

 

•   Hormoni - pojam, podela, osobine, mehanizam delovanja i kontrola sekrecije;

•   Hormonska aktivnost hipotalamusa i veza sa hipofizom;

•   Hipofiza;

•   Štitasta žlezda;

•   Paraštitaste žlezde;

•   Endokrini pankreas;

•   Nadbubrežne žlezde;

•   Polne žlezde;

•   Druga tkiva i organi sa endokrinom ulogom;

•   Građa i funkcija dojke.

 

 

Urogenitalni sistem

•   Sticanje znanja o položaju,  građi i funkciji urinarnog sistema;

•   Sticanje znanja o položaju,  građi i funkcijama muških i ženskih polnih organa.

 

•   lokalizuje na anatomskom modelu  mokraćne organe i imenuje ih ih na latinskom jeziku;

•   opiše nefron i objasni njegovu ulogu u stvaranju mokraće;

•   objasni ulogu bubrega u održavanju homeostaze, regulaciji krvnog pritiska i endokrinu ulogu;

•   opiše normalan sastav urina;

•   lokalizuje na anatomskom  modelu  muške polne organe, imenuje ih na latinskom jeziku  i objasni njihovu ulogu;

•   lokalizuje na anatomskom modelu  ženske polne organe, imenuje  ih na latinskom jeziku i objasni njihovu ulogu.

•   Bubreg - položaj, građa;

•   Nefron;

•   Ekstrarenalni mokraćni putevi: mokraćovod, mokraćna bešika i mokraćna cev;

•   Funkcije bubrega;

•   Stvaranje mokraće;

•   Sastav i osobine mokraće;

•   Muški polni organi;

•   Ženski polni organi.

 

 

Nervni sistem

•   Sticanje znanja o podeli, građi i funkciji nervnog sistema;

•   Sticanje znanja o regulatornoj funkciji nervnog sistema i  svih organskih sistema i odnosa organizma prema spoljašnjoj sredini.

•   izvrši podelu nervnog sistema po morfološkim i funkcionalnim karakteristikama;

•   na anatomskom modelu lokalizuje delove centralnog nervnog sistema i imenuje ih na latinskom jeziku;

•   objasni sprovodnu i refleksnu funkciju cns;

•   objasni refleksni luk;

•   navede funkcije pojedinih delova cns;

•   opiše veliki mozak;

•   objasni građu i ulogu perifernih nerava;

objasni funkcionalne karakteristike simpatikusa i parasimpatikusa 

 

•   Funkcionalna i morfološka podela nervnog sistema;

•   Podela centralnog nervnog sistema;

•   Kičmena moždina - građa i funkcije;

•   Spinalni nervi;

•   Refleksna aktivnost centralnog nervnog sistema;

•   Moždano stablo - funkcije;

•   Mali mozak - funkcije;

•   Međumozak - funkcije;

•   Veliki mozak - građa i funkcije;

•   Moždanice;

•   Cerebrospinalna tečnost;

•   Periferni nervi - građa, funkcionalne karakteristike i podela;

•   Autonomni nervni sistem.

 

Sistem receptornih organa (čula)

•   Sticanje znanja o građi i ulogama kože;

•   Sticanje znanja o građi i funkciji čulnih organa.

 

•   definiše analizator i vrste recepcije

•   opiše građu kože i njenih adneksa;

•   opiše recepciju površnog i dubokog senzibiliteta;

•   opiše recepciju mirisa i ukusa;

•   opiše građu oka;

•   objasni recepciju vida;

•   opiše građu uva;

•   objasni recepciju sluha i ravnoteže.

•   Analizatori. Vrste recepcije;

•   Koža: struktura i funkcije;

•   Recepcija površnog i dubokog senzibiliteta;

•   Recepcija mirisa i ukusa;

•   Recepcija vida;

•   Recepcija sluha i ravnoteže.

 

 

5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

-   Biologija

-   Fizika

-   Hemija

-   Latinski jezik

-   Prva pomoć

 

MASAŽA

 

1.   OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA -  OBLICI I TRAJANJE

 

 

 

RAZRED

 

NASTAVA

 

 

PRAKSA

 

 

 

UKUPNO

 

Teorijska nastava

 

Vežbe

 

Praktična nastava

 

Nastava u bloku

I

33

66

/

30

/

129

II

34

102

/

30

/

166

 

2CILJEVI PREDMETA

 

-   Sticanje znanja o značaju sprovođenja dezinfekcije i metodama mehaničke, fizičke i hemijske dezinfekcije;

-   Sticanje znanja o značaju sprovođenja sterilizacije, metodama i aparatima za asepsu, sprovođenju kontrole sterilizacije;

-   Osposobljavanje učenika da pravilno izvrši dezinfekciju i sterilizaciju;

-   Sticanje znanja o istorijskom razvoju masaže, pojmu i podeli masaže, dejstvu masaže, indikacijama i kontraindikacijama za primenu masaže

-   Osposobljavanje učenika da pravilno uzme anamnezu, pripremi ambijenta za masažu i uslove u kojima se izvodi masaža (maserski sto, osvetljenje, temperatura...), Stekne veštinu postavljanja pacijenta u početni položaj i odredi vrstu, intenzitet i trajanje masaže;

-   Sticanje znanja o o značaju i dejstvu masažnih hvatova i međuhvatova i usvajanje tehnike njihovog izvođenja;

-   Osposobljavanje učenika da izvede masažu vrata i kapilicijuma, grudnog koša, trbuha, leđa, gornjeg i donjeg ekstremiteta;

-   Sticanje znanja o pojmu i karakteristikama aromaterapije, metodama aromaterapije, dejstvu etarskih ulja na ljudski organizam, indikacijama i kontraindikacijama za njihovu primenu;

-   Sticanje znanja o značaju refleksoterapije, teoriji posmatranja ljudskog tela kroz stopalo, dejstvu refleksoterapije, indikacijama i kontraindikacijama;

-   Sticanje znanja o pojmu i karakteristikama mioterapije, o etiologiji triger tačaka i terapijskim efektima ove terapije, indikacijama i kontraindikacijama za mioterapiju;

-   Sticanje znanja o istorijskom razvoju, pojmu, karakteristikama, biološkom delovanje i indikacijama i kontraindikacijama za primenu magnetoterapije;

-   Sticanje znanja o istorijskom razvoju i teoriji shiatsu  masaže,pojmu i karakteristikama shiatsu   masaže, indikacijama i kontraindikacijama za shiatsu  masažu;

-   Sticanje znanja o različitim vrstama aparata koje koristimo pri aparaturnoj masaži, efektima aparaturne masaže, indikacijama i kontraindikacijama;

-   Sticanje znanja o etiopatogenezi celulita, detekciji afektiranog telesnog segmenta, indikacijama i kontraindikacijama za sprovođenje anticelulit masaže;

-   Sticanje znanja o ulozi limfe i limfotoku i tehnikama izvođenja manuelna limfne drenaže;

-   Osposobljavanje učenika da pravilno izvede aromaterapiju, refleksoterapiju, mioterapiju, magnetoterapiju, šiatsu masažu, aparaturnu masažu, anticelulit masažu i manuelnu limfnu drenažu.

 

 

3.  NAZIV I TRAJANJE MODULA

 

Razred: prvi

 

Red.br.

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

1.

Dezinfekcija

14

2.

Sterilizacije

16

3.

Fiziološko dejstvo masaže

18

4.

Masažni hvatovi i međuhvatovi

34

5.

Higijensko-medicinska masaža

47

 

 

4.  CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

Naziv modula:

Dezinfekcija

Trajanje modula:

14 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o značaju sprovođenja metoda dezinfekcije;

•   Sticanje znanja o izvođenju mehaničke, hemijske i fizičke dezinfekcije;

•   Sticanje znanja o značaju sprovođenja dezinfekcije ruku.

•   opiše, objasni i klasifikuje mikroorganizme;

•   objasni pojam i vrste dezinfekcije;

•   objasni i uradi metode dezinfekcije (mehaničku, fizičku, hemijsku, kao i   dezinfekciju ruku).

Teorija:

•   Mikroorganizmi i njihov značaj; pojam i vrste dezinfekcije;

•   Mehanička i fizička dezinfekcija;

•   Hemijska dezinfekcija.

 

Vežbe:

•   Praktična primena mehaničke dezinfekcije;

•   Praktična primena fizičke dezinfekcije;

•   Praktična primena hemijske dezinfekcije;

•   Dezinfekcija ruku.

 

Vežbe u bloku

•   Uvežbavanje primena svih metoda dezinfekcije (mehaničke, fizičke i hemijske).

 

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (4 časa)

•   vežbe (4 časova)

•   vežbe u bloku (6 časova)

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije:

•   vežbi

•   vežbi u bloku

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje u učionici

•   vežbe se realizuju u kabinetu za masažu

•   vežbe u bloku se realizuju u nastavnoj bazi

Preporuke za realizaciju nastave

•   Vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 2 časa nedeljno

•   Koristiti slike uporedo sa demonstracijom metoda dezinfekcije

•   Nastavnik i učenici  su obavezni da imaju radnu odeću i obuću

•   Učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi

•   Na kraju modula  učenik radi test znanja

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   usmeno izlaganje i aktivnost na času

•   testove znanja

•   testove praktičnih veština

•   dnevnik vežbi

 

 

 

Naziv modula:

Sterilizacije

Trajanje modula:

16  časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o pojmu, vrstama i metodama sterilizacije;

•   Sticanje znanja o značaju sprovođenja metoda asepse i aparatima;

•   Sticanje znanja o pripremi materijala za sterilizaciju i i pravilnom izvođenju metoda sterilizaci;

•   Sticanje znanja o rukovanju i provere sterilnog materijala.

 

•   uradi sterilizaciju: pripremi instrumente, pribor i aparate i izvode fizičku i hemijsku sterilizaciju;

•   izabere adekvatnu metodu asepse;

•   čuva i rukuje sterilnim materijalom;

•   izvede pravilnu kontrolu sterilizacije.

Teorija:

•   Metode i aparati za fizičku sterilizaciju;

•   Metode i aparati za hemijsku sterilizaciju;

•   Kontrola sterilizacije.

____________________________

Vežbe

•   Priprema materijala i instrumenata (mehaničko čišćenje, potapanje u dezinfekcioni rastvor, ispiranje, sušenje i ređanje instrumenata);

•   Aparati za sterilizaciju (autoklav,suvi sterilizator, UV sterilizator) i izvođenje sterilizacije;

•   Provera sterilizacije i čuvanje sterilnog materijala;

•   Rukovanje sterilnim materijalom;

 

Vežbe u bloku

•   Uvežbavanje  primena aparata za sterilizaciju;

•   Uvežbavanje rukovanja sterilnim materijalom

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (4 časa)

•   vežbe (6 časova)

•   vežbe u bloku (6 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na  grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije:

•   vežbi

•   vežbi u bloku

 

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje  u učionici

•   vežbe se realizuju u kabinetu za masažu

•   vežbe u bloku se realizuju u nastavnoj bazi

Preporuke za realizaciju nastave

•   Vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 2 časa nedeljno

•   Interaktivna teorijska nastava

•   Rad u malim grupama; demonstracija

•   Upotreba aparata (suvog sterilizatora, autoklava, uv sterilizatora)

•   Koristiti slike

•   Nastavnik i učenici  su obavezni da imaju radnu odeću i obuću

•   Učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi

•   Na kraju modula  učenik radi test znanja

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   usmeno izlaganje

•   aktivnost na času

•   testove znanja

•   testove praktičnih veština

•   dnevnike vežbi

Sledeći