NASTAVNI PLAN I PROGRAM ZA OBRAZOVNI PROFIL STOMATOLOŠKA SESTRA - TEHNIČAR
2. Naziv kvalifikacije: Stomatološka sestra - tehničar
3. Sektor - područje rada: Zdravstvo i socijalna zaštita
Kvalifikacija se stiče nakon uspešno završenog procesa srednjeg stručnog obrazovanja.
Program srednjeg stručnog obrazovanja za sticanje kvalifikacije traje četiri godine.
Dostignutost ishoda programa srednjeg stručnog obrazovanja se proverava na maturskom ispitu koji sprovodi srednja škola.
Kvalifikacija se zasniva na opisu rada, ciljevima stručnog obrazovanja i ishodima stručnog obrazovanja.
8.1. Opis rada
Dužnosti - stručne kompetencije:
- Priprema stomatološke ambulante za rad
- Asistiranje stomatologu
Dužnosti - stručne kompetencije |
Zadaci - jedinice kompetencija |
Priprema stomatološke ambulante za rad
|
- Uključivanje kompresora - Uključivanje vode - Podmazivanje priključaka instrumenata - Provera rada svih uređaja - Priprema instrumenata, medikamenata i materijala za stomatološke intervencije - Priprema radnog stola i raspoređivanje instrumenata i materijala po stolu - Priprema čaša za pacijente - Pranje fontane - Sterilizacija instrumenata i provera sterilnosti - Dezinfekcija instrumenata, materijala i radnih površina koji ne podležu sterilizaciji - Održavanje stomatološkog pribora i trebovanje sredstava za rad - Sprovođenje preventivnih zaštitnih mera u stomatološkoj ambulanti |
Asistiranje stomatologu
|
- Prijem pacijenata - Asistiranje stomatologu u stomatološkoj ambulanti, na odeljenjima za bolesti zuba, bolesti usta, bolesti potpornog tkiva zuba, dečju i preventivnu stomatologiju, ortopediju vilice, oralnu hirurgiju i stomatološku protetiku - Asistiranje kod svih stomatoloških zahvata (praćenje rada lekara stomatologa; davanje potrebnih instrumenata, medikamenata i tampona; pripremanje anestetika; dodavanje pripravaka) - Vođenje evidencije i radne dokumentacije (evidencija o trošku i naručivanju medikamenata i materijala, izveštavanje o radu za potrebe računovodstva i statistike) - Asistiranje pri dentalnim i intraoralnim snimanjima |
8.1.1. Ekstremni uslovi pod kojima se obavljaju dužnosti: nema.
8.1.2. Izloženost rizicima pri obavljanju dužnosti:
- rizik od infekcija, alergija na pojedine medikamente i materijale
- rizik od mehaničkih povreda (ubod iglom, ker iglom, sondom i sl.).
8.2. Ciljevi stručnog obrazovanja
- Cilj stručnog obrazovanja za kvalifikaciju STOMATOLOŠKA SESTRA - TEHNIČAR je osposobljavanje lica za pripremu stomatološke ambulante za rad i asistiranje stomatologu.
Neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebe kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređivanja zapošljivosti, usmerava da lica budu osposobljavana za:
- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;
- primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu;
- preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju.
8.3. Ishodi stručnog obrazovanja
Stručne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Sposobnosti i stavovi |
Po završenom programu obrazovanja, lice će biti u stanju da: |
|||
pripremi stomatološku ambulantu za rad
|
- objasni opremu stomatološke ordinacije i hirurškog bloka; - navede i objasni primenu svih potrebnih instrumenata, medikamenata i aparata za rad; - navede dezinfekciona sredstva i objasni njihovo dejstvo; - navede metode sterilizacije; - objasni izvođenje sterilizacije i metode kontrole ispravnosti sterilizacije; - navede i objasni preventivne zaštitne mere u stomatološkoj ambulanti (ordinaciji) i hirurškom bloku. |
- proveri i pripemi sve potrebne instrumente, medikamente i aparata za rad; - sprovede dezinfekciju stomatološke ordinacije i hirurške sale; - sprovede sterilizaciju svih instrumenata i materijala; - kontroliše ispravnost sterilizacije i sterilnost; - sprovede preventivne zaštitne mere u stomatološkoj ambulanti ordinaciji) i hirurškom bloku; |
- savesno, odgovorno, uredno i precizno obavlja poverene poslove; - efikasno planira i organizuje vreme; - ispolji pozitivan odnos prema značaju sprovođenja propisa i važećih standarda u zdravstvu; - ispolji pozitivan odnos prema funkcionalnosti i tehničkoj ispravnosti uređaja koje koristi pri obavljanju posla; - ispolji ljubaznost, komunikativnost i fleksibilnost u odnosu prema saradnicima; - radi u timu; - bude orijentisan ka pacijentu; - bude prilagodljiv na promene i da rešava probleme u radu; - ispolji inicijativnost i preduzimljivost u radu; - ispolji samokritičnost i objektivnost pri obavljanju posla; - ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima. |
asistira stomatologu
|
- navede instrumente i objasni njihovu primenu u zbrinjavanju pacijenata; - navede medikamente i objasni njihovo dejstvo u terapiji; - navede tehnike asistiranja u specijalističkom zbrinjavanju stomatoloških pacijenata; - navede i objasni nastanak vidljivih zubnih naslaga; - objasni postupak rada sa infektivnim pacijentima; - objasni rizike i pripremu pre intervencije kod pacijenata visokog rizika (kardio, gastro, uro pacijenti, ležeći hirurški pacijenti, održavanje trudnoće itd.); - objasni moguće komplikacije u toku i posle intervencije kod pacijenata sa visokim rizikom (kardio, gastro, uro pacijenti, ležeći hirurški pacijenti , održavanje trudnoće itd); - objasni postupak dentalnih i intraoralnih snimanja; - navede liste, izveštaje i protokole koji se koriste u stomatologiji; - objasni profesionalni i etički kodeks. |
- primi i pripremi pacijenta za intervencije u svim oblastima stomatologije; - asistira u svim oblastima zbrinjavanja pacijenata u stomatologiji; - pripremi pacijente visokog rizika za intervenciju; - primeni srdstva individualne zaštite kod infektivnih pacijenata (AIDS, hepatit itd.); - primenu svih instrumenata, materijala i aparata; - pruži savete posle obavljene intervencije; - sprovede postoperativnu negu pacijenata; - popuni neophodne liste, izveštaje i protokole; - da intramuskularne injekcije; - pripremi pacijente za dentalna i intraoralna snimanja - izvrši specijalnu pripremu neurolabilnih pacijenata i hendikepirane dece - izvrši distribuciju rendgenološke dokumentacije - sprovede profesionalni i etički kodeks. |
I Nastavni plan za obrazovni profil STOMATOLOŠKA SESTRA - TEHNIČAR
|
I RAZRED |
|||||||
nedeljno |
godišnje |
|||||||
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
||
A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI |
7 |
3 |
|
231 |
99 |
|
90 |
|
1. |
Anatomija i fiziologija |
3 |
|
|
99 |
|
|
|
2. |
Latinski jezik |
2 |
|
|
66 |
|
|
|
3. |
Prva pomoć |
|
|
|
|
|
|
60 |
4. |
Zdravstvena nega |
2 |
3 |
|
66 |
99 |
|
30 |
Ukupno A2 |
7 |
3 |
|
231 |
99 |
|
90 |
|
Ukupno |
10 |
420 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED |
Čas odeljenskog starešine |
66 |
Dodatni rad * |
do 30 |
Dopunski rad * |
do 30 |
Pripremni rad * |
do 30 |
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I RAZRED |
Ekskurzija |
do 3 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
Drugi predmeti * |
1-2 časa nedeljno |
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30-60 časova godišnje |
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |
15-30 časova godišnje |
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
|
I RAZRED |
Razredno-časovna nastava |
33 |
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa) |
4 |
Obavezne vannastavne aktivnosti |
2 |
Ukupno radnih nedelja |
39 |
Podela odeljenja u grupe
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi - do |
||
vežbe |
praktična nastava |
nastava u bloku |
|||
I |
Prva pomoć |
|
|
60 |
10 |
Zdravstvena nega |
99 |
|
30 |
10 |
Naziv predmeta: |
|
|||
Godišnji fond časova: |
99 |
|||
|
||||
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje neophodnih stručnih znanja o anatomskoj građi i funkciji organa i organizma kao celine; - Shvatanje da je znanje iz anatomije i fiziologije osnov za izučavanje svih stručnih predmeta. |
|||
TEMA |
CILJ |
ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Organizacija čovečjeg tela |
• Sticanje znanja o organizaciji čovečjeg tela, povezanosti sistema organa i značaju homeostaze; • Sticanje znanja o vrstama tkiva, njihovoj građi i funkciji; • Sticanje znanja o telesnoj temperaturi i njenoj regulaciji. |
• navede latinskom terminologijom nazive osnovnih delova čovečjeg tela; • nabroji nivoe u organizaciji čovečjeg tela; • nabroji sisteme organa; • objasni pojam nervne i humoralne regulacije; • objasni pojam i značaj homeostaze; • objasni građu i funkcije četiri osnovne vrste tkiva; • objasni procese stvaranja i odavanja toplote.
|
• Predmet izučavanja anatomije i fiziologije; • Podela čovečjeg tela - topografski delovi tela; • Orijentacione ravni tela; • Funkcionalna organizacija čovečjeg tela (nivoi); • Mehanizmi regulacije i homeostaza; • Epitelna tkiva; • Vezivna tkiva (opšta i specijalizovana); • Mišićna tkiva; • Nervno tkivo; • Telesna temperatura i njena regulacija. |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (99 časova)
Mesto realizacije nastave • anatomski kabinet • učionica
Preporuke za realizaciju nastave • Pri objašnjavanju podele čovečjeg tela dati termine za: glavu, vrat, grudni koš, trbuh, karlicu i glavne segmente gornjih i donjih ekstremiteta • Preporučuje se da se tokom prve dve teme na svakom času učenicima uvedu dva-tri nova latinska termina • Koristiti kolor-postere, amnatomski model i video-prezentacije radi vizualizacije pojedinih krvnih ćelija • Savetuje se da nastavnik zadaje domaći zadatak u vidu crteža sa obeleženim detaljima Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. testove znanja 2. usmeno izlaganje 3. aktivnost na času 4. domaći zadatak
Broj časova po temama • Organizacija čovečjeg tela (7 časova) • Telesne tečnosti, krv i limfa (12 časova) • Lokomotorni sistem (12 časova) • Kardiovaskularni sistem (12 časova) • Respiratorni sistem (9 časova) • Digestivni sistem (10 časova) • Endokrini sistem i dojka (10 časova) • Urogenitalni sistem (9 časova) • Nervni sistem (12 časova) • Sistem receptornih organa (čula) (6 časova) |
Telesne tečnosti, krv i limfa |
• Sticanje znanja o sastavu telesnih tečnosti i njihovoj ulozi u održavanju homeostaze; • Sticanje znanja o pojmovima, pojavama i procesima vezanim za krv; • Sticanje znanja o strukturi i ulozi limfnog sistema.
|
• opiše raspodelu vode u organizmu i objasni od čega zavisi količina vode u organizmu; • obasni pojmove egzogena i endogena voda i navede puteve eliminacije vode; • objasni uloge krvi u organizmu i značaj održavanja konstantne zapremine krvi; • nabroji belančevine krvne plazme i njihov značaj; • navede normalan broj krvnih ćelija i njihove uloge; • objasni značaj leukocitarne formule; • opiše hemolizu i sedimentaciju eritrocita; • navede krvne grupe u osnovnim sistemima i značaj njihovog određivanja; • navede faze spontane hemostaze; • opiše proces koagulacije krvi kroz tri osnovne faze i objasni značaj ovog procesa; • lokalizuje i opiše limfne organe; • objasni ulogu limfnog sistema.
|
• Voda: količina i raspored vode u organizmu (intracelularna i ekstracelularna tečnost); • Poreklo vode u organizmu, uloge i putevi eliminacije; • Pojam i zapremina krvi; • Osobine i uloge krvi; • Sastav krvi; • Krvna plazma; • Eritrociti; • Pojave karakteristične za eritrocite; • Krvno-grupni sistemi: ABO i Rh sistem; • Leukociti; • Trombociti; • Spontana hemostaza i koagulacija krvi; • Limfni (imuni) sistem; • Limfni sudovi; • Limfni organi i tkiva. |
|
Lokomotorni sistem |
• Sticanje znanja o građi i ulozi kostiju; • Sticanje znanja o građi i ulozi zglobova; • Sticanje znanja o građi i ulozi mišića; • Shvatanje funkcionalne povezanosti kostiju, zglobova i mišića u lokomotorni sistem.
|
• objasni podelu kostiju prema obliku; • pokaže na kosturu i imenuje ih na latinskom jeziku; • opiše strukturu zglobova i njihovu podelu prema pokretljivosti; • pokaže na kosturu zglobove i imenuje ih na latinskom jeziku; • opiše najvažnije zglobove; • objasni karakteristike skeletnih mišića i izvrši njihovu podelu prema ulogama.
|
• Kosti - podela. građa i uloge kostiju; • Kosti gornjih ekstremiteta: rameni pojas i slobodni deo ruke • Kosti kičmenog stuba; fiziološke krivine kičme; • Kosti grudnog koša; • Kosti donjih ekstremiteta: karlični pojas i slobodni deo noge; • Kosti lobanje i lica; • Zglobovi - pojam, podela prema pokretljivosti; • Važniji zglobovi: rame, lakat, kuk, koleno, zglob donje vilice i dr.(prema značaju za obrazovni profil); • Skeletni mišići - funkcionalne karakteristike i podela prema funkciji. |
|
Kardiovaskularni sistem |
• Sticanje znanja o građi srca i vaskularnog sistema; • Sticanje znanja srčanom ciklusu; • Sticanje znanja o regulaciji rada srca; • Sticanje osnovnih znanja o arterijskom krvnom pritisku i pulsu.
|
• opiše položaj i građu srca; • pokaže na modelu srčane pregrade, srčane šupljine, i krvne sudove; • objasni faze srčanog ciklusa i pojam srčane pumpe; • objasni funkciju srčanih zalistaka i nastajanje srčanih tonova; • objasni automatizam srca i sprovođenje impulsa kroz sprovodni sistem srca; • navede načine regulacije srčanog rada; • opiše građu sudovnog sistema (arterija, vena i kapilara); • objasni ulogu malog krvotoka u respiratornim procesima i velikog krvotoka u nutritivnim procesima; • imenuje i pokaže grane luka aorte, grudne i trbušne aorte na anatomskom modelu; • imenuje i pokaže velike vene i formiranje gornje i donje šuplje vene • objasni građu limfnih sudova i ulogu limfnih organa; • objasni princip merenja krvnog pritiska i njegove vrednosti. |
• Srce - položaj, veličina, građa zida, srčana maramica, krvni sudovi i živci srca; • Srčana šupljina - pregrade, otvori i valvularni aparat; • Mali i veliki krvotok; • Morfološke karakteristike krvnih sudova; • Kapilarna dinamika; • Sastav i uloge limfe; • Srčani ciklus i fizičke pojave koje prate rad srca; • Automatizam srca i električne pojave koje prate rad srca; • Regulacija rada srca; • Arterijski krvni pritisak i puls.
|
|
Respiratorni sistem |
• Sticanje znanja o građi i funkciji organa za disanje; • Sticanje znanja o funkcionalnoj povezanosti respiratornog sistema sa kardiovaskularnim sistemom. |
• pokaže na modelu ili crtežu i imenuje disajne puteve na latinskom jeziku; • pokaže na modelu delove pluća i krvne sudove pluća; • objasni mehanizam disajnih pokreta i ulogu plućne maramice; • opiše građu pluća; • objasni disajni ciklus; • objasni razmenu gasova u plućima; • navede načine transporta kiseonika i ugljendioksida krvotokom; • objasni regulaciju disanja. |
• Gornji disajni putevi: nos, paranazalne šupljine i ždrelo; • Donji disajni putevi: grkljan, dušnik i dušnice; • Pluća; • Plućna maramica; • Fiziologija disanja; • Mehanizam disajnih pokreta; • Razmena gasova u plućima i transport gasova putem krvi; • Regulacija disanja. |
|
Digestivni sistem |
• Sticanje znanja o položaju i građi sistema organa za varenje; • Sticanje znanja o građi i ulozi žlezda pridodatih digestivnom sistemu; • Sticanje znanja o procesima varenj i, apsorpcije hranljivih materija; • Sticanje znanja o motornim aktivnostima digestivnog sistema. |
• pokaže na anatomskom modelu organe digestivnog sistema i imenuje ih na latinskom jeziku po redosledu; • imenuje na latinskom jeziku glavne delove organa digestivnog sistema; • opiše i pokaže na modelu sadržaj trbušne duplje; • objasni proces varenja hrane; • navede najvažnije funkcije jetre; • objasnu ulogu pankreasa u varenju hrane; • objasni proces apsorpcije u digestivnom traktu.
|
• Usna duplja i pljuvačne žlezde; • Jednjak; • Želudac; • Tanko i debelo crevo; • Jetra, bilijarni putevi i žučna kesa; • Pankreas; • Peritoneum i trbušna duplja; • Varenje hranljivih materija; • Građa i funkcije jetre; • Apsorpcija iz digestivnog trakta; • Uloge debelog creva i defekacija.
|
|
Endokrini sistem i dojka |
• Sticanje znanja o položaju, građi i funkcijama žlezda sa unutrašnjim lučenjem; • Shvatanje uloge hormona u regulaciji svih životnih procesa; • Sticanje znanja o građi i ulozi dojke. |
• navede osnovne karakteristike hormona; • objasni regulaciju rada endokrnih žlezda - hipotalamus-hipofiza-endokrine žlezde; • pokaže na anatomskom modelu endokrine žlezde i imenuje ih na latinskom jeziku; • navede najvažnije hormone pojedinih endokrinih žlezda i opiše njihova dejstva; • opiše građu i funkciju dojke.
|
• Hormoni - pojam, podela, osobine, mehanizam delovanja i kontrola sekrecije; • Hormonska aktivnost hipotalamusa i veza sa hipofizom; • Hipofiza; • Štitasta žlezda; • Paraštitaste žlezde; • Endokrini pankreas; • Nadbubrežne žlezde; • Polne žlezde; • Druga tkiva i organi sa endokrinom ulogom; • Građa i funkcija dojke, |
|
Urogenitalni sistem |
• Sticanje znanja o položaju, građi i funkciji urinarnog sistema; • Sticanje znanja o položaju, građi i funkcijama muških i ženskih polnih organa.
|
• lokalizuje na anatomskom modelu mokraćne organe i imenuje ih ih na latinskom jeziku; • opiše nefron i objasni njegovu ulogu u stvaranju mokraće; • objasni ulogu bubrega u održavanju homeostaze, regulaciji krvnog pritiska i endokrinu ulogu; • opiše normalan sastav urina; • lokalizuje na anatomskom modelu muške polne organe, imenuje ih na latinskom jeziku i objasni njihovu ulogu; • lokalizuje na anatomskom modelu ženske polne organe, imenuje ih na latinskom jeziku i objasni njihovu ulogu. |
• Bubreg - položaj, građa; • Nefron; • Ekstrarenalni mokraćni putevi: mokraćovod, mokraćna bešika i mokraćna cev; • Funkcije bubrega; • Stvaranje mokraće; • Sastav i osobine mokraće; • Muški polni organi; • Ženski polni organi.
|
|
Nervni sistem |
• Sticanje znanja o podeli, građi i funkciji nervnog sistema; • Sticanje znanja o regulatornoj funkciji nervnog sistema i svih organskih sistema i odnosa organizma prema spoljašnjoj sredini. |
• izvrši podelu nervnog sistema po morfološkim i funkcionalnim karakteristikama; • na anatomskom modelu lokalizuje delove centralnog nervnog sistema i imenuje ih na latinskom jeziku; • objasni sprovodnu i refleksnu funkciju cns; • objasni refleksni luk; • navede funkcije pojedinih delova cns; • opiše veliki mozak; • objasni građu i ulogu perifernih nerava; objasni funkcionalne karakteristike simpatikusa i parasimpatikusa
|
• Funkcionalna i morfološka podela nervnog sistema; • Podela centralnog nervnog sistema; • Kičmena moždina - građa i funkcije; • Spinalni nervi; • Refleksna aktivnost centralnog nervnog sistema; • Moždano stablo - funkcije; • Mali mozak - funkcije; • Međumozak - funkcije; • Veliki mozak - građa i funkcije; • Moždanice; • Cerebrospinalna tečnost; • Periferni nervi - građa, funkcionalne karakteristike i podela; Autonomni nervni si • stem. |
|
Sistem receptornih organa (čula) |
• Sticanje znanja o građi i ulogama kože; • Sticanje znanja o građi i funkciji čulnih organa.
|
• definiše analizator i vrste recepcije • opiše građu kože i njenih adneksa; • opiše recepciju površnog i dubokog senzibiliteta; • opiše recepciju mirisa i ukusa; • opiše građu oka; • objasni recepciju vida; • opiše građu uva; • objasni recepciju sluha i ravnoteže. |
• Analizatori. Vrste recepcije; • Koža: struktura i funkcije; • Recepcija površnog i dubokog senzibiliteta; • Recepcija mirisa i ukusa; • Recepcija vida; • Recepcija sluha i ravnoteže. |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Biologija
- Fizika
- Hemija
- Latinski jezik
- Prva pomoć
- Zdravstvena nega
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
|
NASTAVA |
PRAKSA
|
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
66 |
|
|
|
|
66 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Ovladavanje i primena stručne terminologije i frazeologije formulisane na klasičnim jezicima;
- Uviđanje uticaja klasičnih jezika na uobličenje leksike i frazeologije savremenih jezika i bolje razumevanje gramatičkih modela, kako u maternjem, tako i u stranim jezicima;
- Sticanje opštih znanja o antičkoj kulturi i medicini;
- Osposobljavanje učenika za razumevanje svakovrsnih poruka koje su u vezi sa strukom, formulisane na klasičnim jezicima;
- Upoznavanje učenika s bitnim elementima savremenog jezika struke, koji se zasniva na klasičnim jezicima.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Red.br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Latinski jezik |
66 |
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Latinski jezik |
|||
Trajanje modula: |
66 |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Osposobljavanje učenika da pravilno (pro)čitaju i pišu/zapisuju reči, kratke rečenice i jednostavne prilagođene tekstove • Ovladavanje i primena znanja o jeziku • Razumevanje, prevođenje i interpretacija teksta • Prepoznavanje uticaja latinskog jezika na uobličenje leksike i frazeologije u savremenim jezicima • Uočavanje značaja kulturnog nasleđa antičke kulture i sticanje sociokulturne kompetencije |
• tačno primenjuje pravila izgovora i naglašavanja • tačno primenjuje pravila ortografije • uoči specifičnosti izgovora i pravopisa u latinskom jeziku • savlađuje i samostalno primenjuje osnovne gramatičke kategorije • usvoji određeni fond reči vezan za struku u prilagođenim i jednostavnim originalnim tekstovima • upoređuje i povezuje gramatiku maternjeg i latinskog jezika • samostalno ili uz pomoć nastavnika sastavlja kratke rečenice, popunjava stručne termine u tekstu ili povezuje delove teksta • samostalno koristi dvojezične rečnike • prepozna i razume sadržaj i značenje stručnih termina u jednostavnim originalnim tekstovima • ispravno pročita i odredi osnovne funkcije reči u sintagmama/rečenicama • uz pomoć rečnika ili nastavnika prevodi stručne izraze i kratke rečenice sa latinskog na maternji jezik • prepozna i razume na osnovu stručnih naziva u latinskom jeziku značenje i smisao teksta na nekom savremenom jeziku • prepozna i razume na osnovu latinskih izraza reči u savremenim jezicima koje su izvedene i slične sa latinskim jezikom • koristi znanje latinskog jezika da bi shvatio značenje reči latinskog porekla u maternjem i drugim jezicima • sagledava povezanost prošlosti i sadašnjosti uočavajući sličnosti i razlike u kulturama. |
GRAMATIČKI SADRŽAJI • Latinsko pismo, izgovor i akcenat • vrste reči i njihove promene • kategorije nominalne i verbalne promene Imenske reči • imenice I, II, III, IV, V deklinacije; izuzeci treće deklinacije; grčke imenice • pridevi i njihova komparacija (svi tipovi) • zamenice: lične, prisvojne, povratne; pokazne, odnosne i upitne; • brojevi (odnosni i redni) Glagoli (sve četiri konjugacije i glagol esse) • indikativ prezenta aktiva i pasiva • imperativ prezenta aktiva • konjunktiv prezenta aktiva i pasiva • particip prezenta aktiva • particip perfekta pasiva • gerundiv i gerund • glagoli deponentni i semideponentni Nepromenljive reči: • prilozi (tvorba i komparacija) • predlozi
|
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Učenicima treba razjasniti šta im se pruža ovim predmetom i šta se očekuje od njih. Bez jasnih i strukturisanih ograničenja učenik ne može sagledati sopstvene mogućnosti i sposobnosti. Zato je važno mlađem srednjoškolcu jasno i taksativno nabrojati i prava i obaveze, zahteve i pravila (ocenjivanja), i to regularno ponavljati uz objašnjenja o čemu se govorilo, zašto i šta dalje sledi. Time se postiže progresija koja ne mora značiti napredovanje prema nekim okoštalim merilima. Naime, pravo je učenika da napreduje onako kako njemu odgovara, da se zalaže za ocenu koju želi i da postiže rezultate prema sposobnostima. U nastavi jezika memorisanje se može primenjivati ograničeno vremenski na one sadržaje predmeta koji će se često ponavljati
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava • pogađanje lica ili predmeta • igra po ulogama • lingvistička radionica (pronalaženje srodnih reči) • ilustrovanje latinskih stručnih termina ili pojmova Mesto realizacije nastave • učionica
Preporuke za realizaciju nastave • aktivna nastava • rad u grupama • zajedničko pravljenje ilustrovanih materijala (zidne novine sa zanimljivim detaljima o znamenitim Rimljanima koji su se bavili određenom strukom, npr. lekari)
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja 3. aktivnost na času
|
|
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
• Stručni predmeti
• Maternji jezik
• Drugi strani jezici
2. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
|
|
|
60 |
|
60 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Praktično obučavanje budućih zdravstvenih radnika za valjano ukazivanje neodložne pomoći životno ugroženim licima u nepredviđenim zadesnim situacijama što predstavlja osnovu spasavanja i očuvanja života u zbrinjavanju životno ugroženih, ublažavanje posledica nastalog stanja i potpomaganje oporavka praktičnim radnjama koje su na međunarodnom planu propisane i usvojene ako metode izbora;
- Podsticanje razvoja etičkih osobina ličnosti koje karakterišu profesionalni lik zdravstvenih radnika kao što su: humanost, altruizam, preciznost, samoinicijativnost, odgovornost i požrtvovanost;
- Razvijanje svesti kod pojedinaca i grupa o štetnim uticajima sredine i prihvatanje zdravog načina života;
- Osposobljavanje učenika za uspešno prenošenje saznanja iz domena prve pomoći u širu društvenu zajednicu;
- Formiranje kod učenika pozitivnog ponašanja u ličnom životu i profesionalnom radu.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Red.br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Osnovni principi prve pomoći i utvrđivanje stanja povređenih/obolelih lica |
8 |
2. |
Poremećaji stanja svesti |
6 |
3. |
Kardiopulmonalna reanimacija |
8 |
4. |
Krvarenja i rane |
8 |
5. |
Povrede kostiju i zglobova |
8 |
6. |
Povrede izazvane dejstvom fizičkih, hemijskih i bioloških faktora |
8 |
7. |
Povrede pojedinih telesnih segmenata i posebne povrede |
8 |
8. |
Iznenada nastale tegobe i bolesti |
6 |
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Osnovni principi prve pomoći i utvrđivanje stanja povređenih/obolelih lica |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Upoznavanje sa stanjima koja zahtevaju pružanje neodložne prve pomoći, organizacijom pružanja kao i posebnostima koje zahtevaju različite situacije u akcidentalnim stanjima; • Sticanje znanja o načinu provere životnih funkcija (svesti, disanja, cirkulacije); • Usvajanje tehnike pregleda p/o radi utvrđivanja znakova povrede/oboljenja i stanja; • Prepoznavanje znakova smrti. |
• definiše prvu pomoć i razumeti njen značaj; • definiše hitan slučaj; • navede karike u lancu spasavanja i izdvoji one na koje utiče spasilac; • opiše postupak na mestu nesreće; • napravi plan akcije spasioca • vodi komunikaciju sa dispečerima službi koje poziva; • utvrdi stanje svesti; • utvrdi postojanje disanja; • utvrdi postojanje srčanog rada; • uradi pregled "od glave do pete" i objasni svoje postupke pri pregledu; • opiše rane i kasne znake smrti; • definiše prividnu (kliničku) smrt.
|
Nastava u bloku: • Pojam, ciljevi, zadaci i značaj prve pomoći; • Uloga spasioca u pružanju prve pomoći; • Pojam hitnog slučaja; • Karike u lancu spasavanja; • Postupak na mestu nesreće; • Utvrđivanje stanja povređenog/obolelog; • Utvrđivanje stanja svesti; • Provera disanja; • Provera srčanog rada; • Pregled "od glave do pete"; • Postupak sa odećom i obućom; • Pojam, vrste i znaci smrti. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (8 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć • nastava u prirodi
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Prikazati učenicima film sa ovom tematikom; • Organizovati rad u parovima ili grupi; • Trijažu u ovom modulu samo definisati.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
|
|
Naziv modula: |
Poremećaji stanja svesti |
|||
Trajanje modula: |
6 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o različitim poremećajima svesti; • Usvajanje veština za pružanje pomoći licima u besvesnom stanju.
|
• prepozna različite nivoe poremećaja svesti (somnolencija, sopor, koma); • postavi p/o u bočni relaksirajući položaj; • prepozna različite poremećaje svesti i zbrine p/o na odgovarajući način.
|
Nastava u bloku: • Pojam, uzroci i klasifikacija poremećaja svesti; • Postupak kod poremećaja svesti; • Nesvestica; • Epilepsija (i histerija); • Fras; • Potres mozga; • Moždani udar; • Poremećaji koncentracije šećera u krvi; • Koma. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (6 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Insistirati na traženju medicinske dokumentacije i lekova u odeći unesrećenih; • Organizovati rad u parovima ili grupi; • Koristiti realistički prikaz stanja.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|
Naziv modula: |
Kardiopulmonalna reanimacija |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o kardiopulmonalnoj reanimaciji; • Usvajanje veština u tehnici oživljavanja.
|
• prepozna prestanak disanja i rada srca; • navede uzroke opstrukcije disajnih puteva i opiše postupke uspostavljanja prohodnosti disajnih puteva; • izvodi kardiopulmonalnu reanimaciju kod osoba različitog uzrasta; • primeni spoljašnji automatski defibrilator.
|
Nastava u bloku: • Pojam i ciljevi kardiopulmonalne reanimacije; • Prestanak disanja i rada srca - uzroci i znaci; • Uspostavljanje prohodnosti disajnih puteva; • Metode veštačkog disanja; • Spoljašnja masaža srca; • Specifičnosti KPR kod dece do prve godine starosti; • Specifičnosti KPR kod dece uzrasta od prve godine do puberteta; • Kada ne započinjati KPR; • Najčešće greške u postupku KPR; • Primena spoljašnjeg automatskog defibrilatora. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (10 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 8 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi. • kabinet za prvu pomoć
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Vežbati tehnike KPR na lutkama - fantomima: beba, dete, odrasla osoba; • Organizovati rad u parovima ili individualni.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|
Naziv modula: |
Krvarenja i rane |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje osnovnih znanja o uzrocima i vrstama krvarenja i usvajanje veština privremene hemostaze; • Sticanje znanja o zavojnom materijalu i usvajanje tehnika previjanja trouglom maramom i zavojem; • Sticanje znanja o ranama i usvajanje veština za njihovo zbrinjavanje.
|
• prepozna znake krvarenja i šoka; • primenjuje mere u borbi protiv šoka; • lokalizuje tačke digitalne kompresije; • zaustavi krvarenje različitim metodama; • opiše postupak zbrinjavanja amputacionih povreda; • pravilno zbrine ranu; • opiše postupak kod krvarenja iz prirodnih otvora; • pravilno koristi zavojni materijal; • previje pojedine telesne segmente trouglom maramom i zavojem.
|
Nastava u bloku: • Krvarenja - vrste i posledice; • Hemoragični šok; • Metode privremene hemostaze; • Traumatska amputacija i postupak kod očekivane replantacije; • Krvarenja iz prirodnih otvora; • Rane i postupak sa ranama; • Strano telo u rani; • Ratne rane; • Zavojni materijal; • Tehnike previjanja pojedinih segmenata tela trouglom maramom i zavojem. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (8 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć; • nastava u prirodi.
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|
Naziv modula: |
Povrede kostiju i zglobova |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o uzrocima i vrstama povreda koštano-zglobnog sistema i usvajanje veština za njihovo zbrinjavanje; • Sticanje znanja o imobilizacionim sredstvima i usvajanje tehnika njihove primene.
|
• prepozna znake povreda zglobova i kostiju; • primenjuje mere u borbi protiv šoka; • definiše ciljeve i pravila imobilizacije; • izvrši imobilizaciju pojedinih telesnih segmenata; • kontroliše postavljenu imobilizaciju; • zbrine prelom sa krvarenjem; • primeni "trostruki hvat"; • učestvuje u prenošenju osobe sa povredom kičmenog stuba.
|
Nastava u bloku: • Povrede zglobova: nagnječenje, uganuće, iščašenje i prelom; • Povrede kostiju; • Imobilizacija - pojam, ciljev; • Pravila imobilizacije; • Sredstva za imobilizaciju; • Imobilizacija kičmenog stuba; • Specifičnosti oslobađanja disajnih puteva pri povredi vratne kičme; • Imobilizacija gornjih ekstremiteta; • Imobilizacija grudnog koša; • Imobilizacija karlice; • Imobilizacija donjih ekstremiteta. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (8 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć • nastava u prirodi
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|