Naziv modula: |
Povrede izazvane dejstvom fizičkih, hemijskih i bioloških faktora |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o povredama izazvanim fizičkim, hemijskim i biološkim faktorima; • Usvajanje veština za praktično pružanje prve pomoći. |
• prepozna različite termičke povrede; • na odgovarajući način zbrine različite termičke povrede; • opiše postupak spasioca u različitim akcidentima i koristi mere samozaštite; • pruži adekvatnu prvu pomoć kod povreda elektricitetom; • prepozna hemijska oštećenja organizma i zbrine ih na adekvatan način; • pruži prvu pomoć kod bioloških povreda.
|
Nastava u bloku: • Povrede izazvane dejstvom visoke temperature na organizam: toplotni udar, sunčanica, opekotine; • Povrede izazvane dejstvom niske temperature na organizam: hipotermija i smrzotine; • Povrede elektricitetom: povrede električnom strujom i udar groma; • Hemijske opekotine; • Nagla trovanja udisanjem i gutanjem otrova; • Trovanja ugljenmonoksidom; • Trovanja kaustičnim sredstvima; • Trovanje alkoholom, lekovima i psihoaktivnim supstancama; • Biološke povrede; • Ujed zmija i drugih životinja; • Ubodi insekata (pčela, osa, stršljen, škorpion, pauk, krpelj). |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (8 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz stanja i povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|
Naziv modula: |
Povrede pojedinih telesnih segmenata i posebne povrede |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o povredama pojedinih telesnih segmenata; • Sticanje znanja o kraš i blast povredama i utopljenju; • Sticanje znanja o povredama u saobraćaju i specifičnostima o postupku na mestu nesreće; • Sticanje znanja o politraumi; • Sticanje znanja o trijažiranju p/o; • Usvajanje veština za praktično pružanje prve pomoći. |
• prepozna i zbrine kraniocerebralne povrede; • prepozna i zbrine povrede oka i uva; • prepozna i zbrine p/o sa povredama organa trbuha i karlice; • prepozna kraš i blast povrede i pruži adekvatnu prvu pomoć; • zbrine utopljenika uz poznavanje mera za bezbednost spasioca; • opiše postupak kod saobraćajnog udesa; • učestvuje u izvlačenju povređenog iz automobila i skidanju kacige kod motociklista; • opiše redosled zbrinjavanja povreda kod politraumatizovanih; • vrši trijažu p/o.
|
Nastava u bloku: • Kranio-cerebralne povrede; • Povrede oka i uva; • Povrede organa grudnog koša; • Povrede organa trbuha i karlice; • Kraš povrede; • Blast povrede; • Utopljenje u vodi; • Saobraćajni traumatizam; • Politrauma; • Trijaža p/o. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (8 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć • nastava u prirodi
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz stanja i povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi; • Organizovati poligon sa većim brojem povređenih/obolelih.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|
Naziv modula: |
Iznenada nastale tegobe i bolesti |
|||
Trajanje modula: |
6 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o postupcima kod najčešćih iznenada nastalih tegoba i bolesti.
|
• prepozna najčešće iznenada nastale tegobe i bolesti i pruži adekvatnu prvu pomoć.
|
Nastava u bloku: • Povišena telesna temperatura; • Bol u grudima; • Hipertenzija; • Bronhijalna astma; • Bol u trbuhu; • Povraćanje i proliv; • Glavobolja i vrtoglavica; • Alergijske reakcije. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (6 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć; • nastava u prirodi.
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz stanja i povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi; • Organizovati poligon sa većim brojem povređenih/obolelih.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad. |
|
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Anatomija i fiziologija
- Fizika
- Hemija
- Zdravstvena nega
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Vežbe u bloku |
|||
I |
66 |
99
|
|
30 |
|
195 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Osposobljavanje za primenu profesionalnog kodeksa u radu;
- Sticanje znanja o organizaciji rada zdravstvenih ustanova i snalaženje u timskom radu;
- Sticanje znanja o opštim zdravstvenim propisima i propisima zaštite na radu;
- Razvijanje veštine komunikacije sa pacijentom, porodicom i članovima tima;
- Sticanje znanja i veština u sprovođenju sestrinskih intervencija (evidentiranje vitalnih funkcija i drugih pokazatelja zdravlja, uzimanje biološkogmaterijala i posmatranje izlučevina, hranjenje prirodnim i veštačkim putem, davanje propisane terapije, vršenje nadzora i zbrinjavanje pacijenta, opšte mere u suzbijanju intrahospitalnih infekcija, priprema pacijenta za medicinski tretman, vođenje propisane medicinske dokumentacije);
- Korišćenje znanja iz nastavnih predmeta značajnih za obrazovni profil;
- Razvijanje pozitivnih osobina ličnosti i motivisanje za permanentno usavršavanje.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Red.br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Zdravstvena nega i kodeks profesionalnog ponašanja |
9 |
2. |
Organizacija zdravstvene zaštite i zdravstvene službe |
8 |
3. |
Opšte i specifične mere zaštite od infekcije (asepsa i antisepsa) |
30 |
4. |
Nega i ishrana bolesnika |
30 |
5. |
Posmatranje bolesnika i vitalni znaci |
30 |
6. |
Uzimanje biološkog materijala |
28 |
7. |
Medicinske tehnike i terapijske procedure |
30 |
8. |
Nastava u bloku |
30 |
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|||||
Naziv modula: |
Zdravstvena nega i kodeks profesionalnog ponašanja |
||||
Trajanje modula: |
9 časova |
||||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
||
• Upoznavanje učenika sa ciljem, zadacima i istorijskim razvojem zdravstvene nege; • Upoznavanje učenika sa etičkim principima i kodeksom profesionalnog ponašanja; • Razvijanje sposobnosti komuniciranja i dijaloga sa pacijentom; • Usvajanje sadržaja na nivou razumevanja i snalaženja pri radu u zdravstvenim ustanovama.
|
• definiše, ciljeve, zadatke i istorijski razvoj zdravstvene nege; • objasni definiciju zdravlja po SZO, koje su dimenzije, resursi zdravlja i savremeni koncept zdravlja; • primeni osnovne etičke principe, način komunikacije i kodeks profesionalnog ponašanja; • objasni važnost čuvanja medicinske tajne; • primeni stečeno znanje u svom profesionalnom radu;
|
Teorija: • Definicija, cilj i zadaci zdravstvene nege; • Istorijski razvoj sestrinstva i zdravstvene nege; • Definicija zdravlja po SZO, dimenzije i resursi zdravlja, savremeni koncept zdravlja; • Osnovni etički principi, komunikacija i kodeks profesionalnog ponašanja; • Čuvanje medicinske tajne; • Stomatološka sestra tehničar - profesionalac;
|
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (4 časa) • vežbe (5 časova)
Podela odeljenja na grupe • Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 8 učenika u grupi).
Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskom kabinetu za zdravstvenu negu
Preporuke za realizaciju nastave • vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 4 časa nedeljno • na časovima su učenici obavezni da nose radnu uniformu i odgovarajuću obuću
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času • praćenje veština • samostalan rad
|
||
• ume da uspostavi komunikaciju sa pacijentom. |
Vežbe: • Pravila ponašanja i rada u školskom kabinetu za zdravstvenu negu; • Pravila ponašanja i komunikacije (sa bolesnikom, rodbinom i osobljem u zdravstvenoj ustanovi).
|
||||
Naziv modula: |
Organizacija zdravstvene zaštite i zdravstvene službe |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Upoznavanje učenika sa vrstama i organizacijom zdravstvenih ustanova, medicinskom; dokumentacijom, načelima zdravstvene zaštite • Upoznavanje učenika sa osnovnim zakonskim propisima iz oblasti zdravstva; • Usvajanje sadržaja na nivou razumevanja i snalaženja pri radu u zdravstvenim ustanovama.
|
• poznaje organizaciju rada zdravstvenih ustanova primarnog, sekundarnog i tercijarnog nivoa; • poznaje organizaciju sistema zdravstvene zaštite; • poznaje osnovne zakonske propise u oblasti zdravstva; • navede koja su prava i dužnosti pacijenta; • navede propise o zaštiti na radu i sanitarne propise; • primeni stečeno znanje u svom profesionalnom radu;
|
Teorija: • Vrste i organizacija zdravstvenih ustanova za primarnu, sekundarnu i tercijarnu zdravstvenu zaštitu; • Organizacija i sprovođenje nege u zdravstvenim ustanovama; medicinska dokumentacija; • Načela zdravstvene zaštite; • Mesto i uloga zdravstvene nege u sistemu zdravstvene zaštite; • Kvalitet zdravstvene zaštite, provera kvaliteta i akreditacija, stručni nadzor nad radom zdravstvenih ustanova; • Prava i dužnosti pacijenta; • Komore zdravstvenih radnika; • Vrste i organizacija zdravstvenog osiguranja; • Svetska zdravstvena organizacija, Međunarodni pokret Crvenog krsta i Crvenog polumeseca; • Propisi o zaštiti na radu i sanitarni propisi; |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (4 časa) • vežbe (4 časa)
Podela odeljenja na grupe • Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 8 učenika u grupi).
Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskom kabinetu za zdravstvenu negu
Preporuke za realizaciju nastave • vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 4 časa nedeljno • na časovima su učenici obavezni da nose radnu uniformu i odgovarajuću obuću
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času • praćenje veština • samostalan rad |
|
• primeni visok stepen higijene u svim segmentima rada. |
Vežbe: • Pranje ruku.
|
|||
Naziv modula: |
Opšte i specifične mere zaštite od infekcije (asepsa i antisepsa) |
|||
Trajanje modula: |
30 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja i veština u sprečavanju infekcija; • Sticanje znanja i veština u primeni metoda asepse i antisepse; • Osposobljavanje učenika za praktičnu primenu metoda dezinfekcije i sterilizacije. |
• objasni šta je infekcija i intrahospitalna infekcija i preduzme mere za njihovo sprečavanje; • primeni metode dezinfekcije, opšta pravila pripreme i primene dezinfekcionih sredstava; • primeni metode i vrste sterilizacije, pravila pripreme materijala, postupke sprovođenja i kontrolu sterilizacije; • navede sanitarne propise i objasni kako se sprovodi zaštita pri odstranjivanju biohazardnog otpada; • objasni postupke dezinsekcije i depedikulacije; • navede mere protivepidemijske zaštite;
|
Teorija: • Osnovni pojmovi o infekciji (Vogralikov lanac infekcije); • Opšte mere zaštite od infekcije - pranje ruku i korišćenje zaštitnih rukavica; • Intrahospitalne infekcije - značaj, zdravstveni i socijalni aspekti; • Primena metoda antisepse i asepse u borbi protiv intrahospitalnih infekcija; • Metode dezinfekcije, opšta pravila pripreme i primene dezinfekcionih sredstava; • Metode i vrste sterilizacije, pravila pripreme materijala, postupci sprovođenja i kontrola sterilizacije; • Hemijske (savremene) metode sterilizacije; • Sprovođenje zaštitnih mera pri odstranjivanju biohazardnog otpada; sanitarni propisi; • Dezinsekcija, depedikulacija; • Izolacija, zdravstveni nadzor, karantin i druge mere protivepidemijske zaštite;
|
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (8 časova) • vežbe (22 časa)
Podela odeljenja na grupe • Odeljenje se deli na 4 grupe prilikom realizacije vežbi (do 8 učenika u grupi).
Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskom kabinetu za zdravstvenu negu
Preporuke za realizaciju nastave • vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 4 časa nedeljno • na časovima su učenici obavezni da nose radnu uniformu i odgovarajuću obuću
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času • praćenje veština • samostalan rad |
|
• preduzme mere u cilju sprečavanja intrahospitalnih infekcija; • primeni postupke lične zaštite, dezinfekcije i sterilizacije, poštujući principe asepse i antisepse; • pripremi instrumente i zavojni materijal za sterilizaciju; • rukuje sterilnim materijalom.
|
Vežbe: • Dezinfekcija - priprema i primena dezinfekcionih sredstava; • Dezinfekcija bolesničke sobe, postelje i pribora koji se koriste u radu sa bolesnikom; • Suva sterilizacija - priprema materijala (instrumenata) za sterilizaciju, rukovanje aparatima za sterilizaciju; • Vlažna sterilizacija - priprema materijala, upoznavanje sa radom aparata; • Kontrola sterilizacije; • Priprema zavojnog materijala i operativnog rublja za sterilizaciju; • Poseta ustanovi koja ima odeljenje za centralnu sterilizaciju; • Čuvanje sterilnog materijala; tehnika rukovanja sterilnim materijalom; • Hirurško pranje ruku, korišćenje zaštitnih i hirurških rukavica.
|
|||
Naziv modula: |
Nega i ishrana bolesnika |
|||
Trajanje modula: |
30 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja i veština u sprovođenju sestrinskih intervencija u održavanju lične higijene bolesnika; • Sticanje znanja o vrstama položaja i pomeranju bolesnika u postelji; • Sticanje znanja o prijemu, smeštaju i otpustu bolesnika; • Promovisati pravilnu ishranu.
|
• poznaje dužnosti stomatološke sestre-tehničara u ambulantnim i stacionarnim zdravstvenim ustanovama; • shvati značaj primenjivanja procesa zdravstvene nege; • objasni postupke administrativne i sanitarne obrade pri prijemu, viziti i otpustu bolesnika; • navede karakteristike, higijenske standarde i opremu bolesničke sobe i bolesničke postelje; • postupa sa čistim i prljavim rubljem; • navede vrste položaja bolesnika i mere za prevenciju dekubitusa; • pruži savete o ishrani u zavisnosti od stanja bolesnika;
|
Teorija: • Dužnosti stomatološke sestre-tehničara u ambulantnim i stacionarnim zdravstvenim ustanovama; proces zdravstvene nege-uvodne napomene; • Postupak pri prijemu, viziti i otpustu bolesnika (administrativna i sanitarna obrada); • Primopredaja dužnosti; • Bolesnička soba - karakteristike, higijenski standardi i oprema; Bolesnička postelja - vrste, delovi, održavanje higijene i dezinfekcija; • Postupak sa čistim i prljavim rubljem; • Vrste položaja bolesnika u postelji; • Prevencija dekubitusa; Ishrana bolesnika: • organizacija ishrane; • centralna kuhinja - čajna; • nabavka, priprema i čuvanje namirnica; • distribucija hrane; • hranjenje bolesnika; |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (10 časova) • vežbe (20 časova)
Podela odeljenja na grupe • Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 8 učenika u grupi).
Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskom kabinetu za zdravstvenu negu
Preporuke za realizaciju nastave • vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 4 časa nedeljno • na časovima su učenici obavezni da nose radnu uniformu i odgovarajuću obuću
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času • praćenje veština • samostalan rad |
|
• uspostavi komunikaciju sa pacijentom; • sprovede prijem, smeštaj i otpust bolesnika; • namesti bolesničku postelju; • sprovede sestrinske intervencije u održavanju lične higijene bolesnika; • sprovede presvlačenje posteljnog i ličnog rublja kod pasivnog bolesnika; • pomeri i postavi bolesnika u odgovarajući položaj; • primeni mere za prevenciju dekubitusa; • primeni tehnike prenošenja bolesnika sa kreveta na kolica; • primeni različite načine ishrane bolesnika. |
Vežbe: • Nameštanje bolesničke postelje za odraslog bolesnika - rad dve sestre; • Nameštanje bolesničke postelje za odraslog bolesnika - rad jedne sestre; • Postupak sa prljavim rubljem; • Pomeranje i okretanje bolesnika u postelji; • Presvlačenje posteljnog rublja kod pasivnog bolesnika - promena donjeg čaršava po dužini i poprečnog čaršava; • Promena donjeg čaršava po širini i uvlake za ćebe; • Promena ličnog rublja kod pasivnog bolesnika; • Održavanje lične higijene bolesnika - umivanje, kupanje i pranje kose pasivnog bolesnika u postelji; • Vrste položaja bolesnika; • Prevencija dekubitusa; • Prenošenje bolesnika sa kreveta na kolica (sedeća i ležeća); • Prirodna ishrana pacijenta; • Veštačka ishrana pacijenata; • Ishrana preko nazogastrične sonde. |
|||
Naziv modula: |
Posmatranje bolesnika i vitalni znaci |
|||
Trajanje modula: |
30 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Razvijanje sposobnosti komuniciranja i dijaloga sa pacijentom; • Usvajanje veština posmatranja pacijenta, uočavanje promena, merenje, kontrola i evidentiranje vitalnih funkcija; • Uočavanje i praćenje kliničkih znakova bolesti: subjektivni, objektivni, funkcionalni stastus; • Sticanje znanja o praćenju vitalnih znaka kod povređenog ili obolelog; • Sticanje znanja o merenju vitalnih znaka i njihovom ubeležavanju. |
• uspostavi komunikaciju sa pacijentom; • prepozna kliničke znake bolesti; • razlikuje subjektivne i objektivne znake bolesti; • definiše funkcionalni status bolesnika; • poseduje znanja o vitalnim funkcijama i vitalnim znacima;
|
Teorija:
1. Posmatranje pacijenta: • stanje svesti • spoljašnji izgled • subjektivni i objektivni znaci bolesti;
2. Vitalne funkcije (priprema pacijenta, merenje, evidentiranje i kontrola vrednosti): • temperatura • puls • krvni pritisak • disanje;
|
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (10 časova) • vežbe (20 časova)
Podela odeljenja na grupe • Odeljenje se deli na 4 grupe prilikom realizacije vežbi (do 8 učenika u grupi).
Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskom kabinetu za zdravstvenu negu
Preporuke za realizaciju nastave • vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 4 časa nedeljno • na časovima su učenici obavezni da nose radnu uniformu i odgovarajuću obuću
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času • praćenje veština • samostalan rad |
|
• posmatra spoljašnji izgled i registruje objektivne i subjektivne tegobe pacijenta; • izmeri, evidentira i kontroliše vitalne znake i druge pokazatelje bolesti. |
Vežbe: • Priprema pacijenta, merenje, evidentiranje i kontrola temperature; • Određivanje kliničkih znakova bolesti; • Definisanje objektivnih i subjektivnih znakova bolesti; • Priprema pacijenta, merenje, evidentiranje i kontrola pulsa; • Priprema pacijenta, merenje, evidentiranje i kontrola krvnog pritiska; • Priprema pacijenta, merenje, evidentiranje i kontrola disanja.
|
|||
Naziv modula: |
Uzimanje biološkog materijala |
|||
Trajanje modula: |
28 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja i veština u posmatranju izlučevina; • Sticanje znanja i veština za uzimanje biološkog materijala; • Sticanje znanja i veština u pripremi bolesnika i materijala, asistiranje pri izvođenju planiranih intervencija i zbrinjavanje bolesnika. |
• uspostavi komunikaciju sa pacijentom; • posmatra izlučevine; • uzme biološki materijal, pošalje na pregled i zbrine bolesnika; • ume da asistira pri planiranim intervencijama; • pripremi bolesnika, materijal i izvede planirane intervencije;
|
Teorija: • Uzimanje krvi za laboratorijske analize; • Osnovni principi uzimanja brisa; • Povraćene mase - posmatranje i uzimanje za pregled; • Sputum - posmatranje i uzimanje za pregled; • Urin - posmatranje i uzimanje za pregled; • Kateterizacija mokraćne bešike; • Feces - posmatranje i uzimanje za pregled; • Klizma; • Ispiranje želuca; • Priprema bolesnika, materijala; • Asistiranje pri izvođenju punkcija; • Zbrinjavanje bolesnika i slanje materijala na pregled: ˉ pleuralna punkcija, ˉ abdominalna, ˉ lumbalna ˉ sternalna; |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (8 časova) • vežbe (20 časova)
Podela odeljenja na grupe • Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 8 učenika u grupi)
Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskom kabinetu za zdravstvenu negu
Preporuke za realizaciju nastave • vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 4 časa nedeljno • na časovima su učenici obavezni da nose radnu uniformu i odgovarajuću obuću
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času • praćenje veština • samostalan rad |
|
• uzme biološki materijal, pošalje na pregled i zbrine bolesnika; • asistira pri planiranim intervencijama; • pripremi bolesnika, materijal i izvede planirane intervencije: ˉ kateterizacija mokraćne bešike ˉ klizma ˉ ispiranje želuca. |
Vežbe: • vođenje propratne dokumentacije pri uzimanju materijala za laboratorijske analize; • uzimanje brisa nosa, grla; • uzimanje krvi za laboratorijske analize; • uzimanje urina za pregled; • priprema pacijenta i materijala za kateterizaciju mokraćne bešike; • uzimanje fecesa za pregled; • priprema pacijenta i materijala za klizmu za čišćenje; • priprema pacijenta i materijala za ispiranje želuca; • uzimanje sputuma za pregled; • priprema bolesnika, materijala za pleuralnu punkciju; • priprema bolesnika i materijala za sternalnu punkciju; • priprema bolesnika i materijala za abdominalnu punkciju; • priprema bolesnika i materijala za lumbalnu punkciju. |
|||
Naziv modula: |
Medicinske tehnike i terapijske procedure |
|||
Trajanje modula: |
30 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o pojmu medicinskih tehnika; • Sticanje znanja i veština u pripremi bolesnika za davanje leka; • Sticanje znanja i veština u pripremi i davanju leka; • Sticanje znanja i veština za saniranje mogućih komplikacija pri davanju leka.
|
• primeni razne vrste medicinskih tehnika; • prepozna moguće komplikacije pri davanju leka i da ih sanira; • pripremi pacijenta i lek za aplikaciju;
|
Teorija: • Vrste medicinskih tehnika: EKG, EEG, RTG, EMG, CTG, ultrazvuk, skener, punkcije, biopsije... • Trebovanje i čuvanje lekova; • Putevi unošenja lekova u organizam; • Priprema pacijenta, leka i tehnika davanja: - oralno - parenteralno - perkutano - rektalno - inhalacijom; • Oksigena terapija (priprema pacijenta i davanje); • Primena termičkih postupaka; • Infuzija (priprema pacijenta, materijala, izvođenje intervencije, posmatranje i zbrinjavanje bolesnika i raspremanje materijala); |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Realizacija nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (10 časova) • vežbe (20 časova)
Podela odeljenja na grupe • Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 8 učenika u grupi)
Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskom kabinetu za zdravstvenu negu
Preporuke za realizaciju nastave • vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 4 časa nedeljno • na časovima su učenici obavezni da nose radnu uniformu i odgovarajuću obuću
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času • praćenje veština • samostalan rad |
|
• pripremi bolesnika za davanje leka; • pravilno aplikuje propisani lek u propisanoj dozi. |
Vežbe: • priprema pacijenta i leka za oralnu aplikaciju leka; • priprema pacijenta i leka za parenteralnu aplikaciju leka; • priprema pacijenta za perkutanu aplikaciju leka; • priprema pacijenta i leka za rektalnu aplikaciju leka; • priprema pacijenta za primenu inhalacije leka; • priprema infuzionih rastvora; • priprema pacijenta i materijala za primenu infuzionih rastvora; • zbrinjavanje bolesnika i praćenje stanja nakon primenjene infuzije.
|
|||
Naziv modula: |
Nastava u bloku |
|||
Trajanje modula: |
30 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Uključivanje učenika u svakodnevni profesionalni rad • Uspostavljanje dobre komunikacije sa pacijentom i članovima tima
|
• se uključi u svakodnevni profesionalni rad medicinske sestre tehničara; • prepozna različite komunikacione potrebe pacijenta (savet, informacija, utešna reč, ohrabrenje, socijalni kontakt i dr.); • evidentira vitalne funkcije i druge pokazatelje bolesti; • uzme i pošalje biološki materijal na pregled.
|
• Opšte mere u suzbijanju infekcija; • Zbrinjavanje bolesnika: higijenski tretman, terapijski tretman; • Evidentiranje vitalnih funkcija i drugih pokazatelja bolesti; • Uzimanje i slanje biološkog materijala na pregled. |
Na početku nastave u bloku učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada
Realizacija nastave • Nastava se realizuje 30 časova u kontinuitetu u trajanju od 5 radnih dana
Podela odeljenja na grupe • Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije nastave u bloku (do 8 učenika u grupi).
Mesto realizacije nastave • zdravstvene ustanove
Preporuke za realizaciju nastave • Na profesionalnoj praksi učenici su obavezni da nose radnu uniformu i odgovarajuću obuću • Individualani rad u realnim uslovima rada
|
|
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Anatomija i fiziologija
- Biologija
- Latinski jezik
- Hemija