Prethodni

 

Naziv modula:

Povrede izazvane dejstvom fizičkih, hemijskih i bioloških faktora

Trajanje modula:

8  časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o povredama izazvanim fizičkim, hemijskim i biološkim faktorima;

•   Usvajanje veština za praktično pružanje prve pomoći.

•   prepozna različite termičke povrede;

•   na odgovarajući način zbrine različite termičke povrede;

•   opiše postupak spasioca u različitim akcidentima i koristi mere samozaštite;

•   pruži adekvatnu prvu pomoć kod povreda elektricitetom;

•   prepozna hemijska oštećenja organizma i zbrine ih na adekvatan način;

•   pruži prvu pomoć kod bioloških povreda.

 

Nastava u bloku:

•   Povrede izazvane dejstvom visoke temperature na organizam: toplotni udar, sunčanica, opekotine;

•   Povrede izazvane dejstvom niske temperature na organizam: hipotermija i smrzotine;

•   Povrede elektricitetom: povrede električnom strujom i udar groma;

•   Hemijske opekotine;

•   Nagla trovanja udisanjem i gutanjem otrova;

•   Trovanja ugljenmonoksidom;

•   Trovanja kaustičnim sredstvima;

•   Trovanje alkoholom, lekovima i psihoaktivnim supstancama;

•   Biološke povrede;

•   Ujed zmija i drugih životinja;

•   Ubodi insekata (pčela, osa, stršljen, škorpion, pauk, krpelj).

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (8 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz stanja i povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

 

Naziv modula:

Povrede pojedinih telesnih segmenata i posebne povrede

Trajanje modula:

8  časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o povredama pojedinih telesnih segmenata;

•   Sticanje znanja o kraš i blast povredama i utopljenju;

•   Sticanje znanja o povredama u saobraćaju i specifičnostima o postupku na mestu nesreće;

•   Sticanje znanja o politraumi;

•   Sticanje znanja o trijažiranju p/o;

•   Usvajanje veština za praktično pružanje prve pomoći.

•   prepozna i zbrine kraniocerebralne povrede;

•   prepozna i zbrine povrede oka i uva;

•   prepozna i zbrine p/o sa povredama organa trbuha i karlice;

•   prepozna kraš i blast povrede i pruži adekvatnu prvu pomoć;

•   zbrine utopljenika uz poznavanje mera za bezbednost spasioca;

•   opiše postupak kod saobraćajnog udesa;

•   učestvuje u izvlačenju povređenog iz automobila i skidanju kacige kod motociklista;

•   opiše redosled zbrinjavanja povreda kod politraumatizovanih;

•   vrši trijažu p/o.

 

Nastava u bloku:

•   Kranio-cerebralne povrede;

•   Povrede oka i uva;

•   Povrede organa grudnog koša;

•   Povrede organa trbuha i karlice;

•   Kraš povrede;

•   Blast povrede;

•   Utopljenje u vodi;

•   Saobraćajni traumatizam;

•   Politrauma;

•   Trijaža p/o.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (8 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć

•   nastava u prirodi

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz stanja i povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi;

•   Organizovati poligon sa većim brojem povređenih/obolelih.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

 

 

Naziv modula:

Iznenada nastale tegobe i bolesti

Trajanje modula:

6  časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o postupcima kod najčešćih iznenada nastalih tegoba i bolesti.

 

•   prepozna najčešće iznenada nastale tegobe i bolesti i pruži adekvatnu prvu pomoć. 

 

Nastava u bloku:

•   Povišena telesna temperatura;

•   Bol u grudima;

•   Hipertenzija;

•   Bronhijalna astma;

•   Bol u trbuhu;

•   Povraćanje i proliv;

•   Glavobolja i vrtoglavica;

•   Alergijske reakcije.

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Oblici nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   vežbe u bloku (6 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.

 

Mesto realizacije nastave

•   kabinet za prvu pomoć;

•   nastava u prirodi.

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera;

•   Koristiti realistički prikaz stanja i povreda;

•   Organizovati rad u parovima ili grupi;

•   Organizovati poligon sa većim brojem povređenih/obolelih.

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

1.   usmeno izlaganje;

2.   testove znanja;

3.   aktivnost na času;

4.   praćenje rada;

5.   samostalni rad.

 

5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA

-   Anatomija i fiziologija

-   Fizika

-   Hemija

-   Zdravstvena nega

 

ZDRAVSTVENA NEGA

 

1.   OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA -  OBLICI I TRAJANJE

 

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Vežbe u bloku

I

66

 

99

 

 

30

 

195

 

2CILJEVI PREDMETA

 

-   Osposobljavanje za primenu profesionalnog kodeksa u radu;

-   Sticanje znanja o organizaciji rada zdravstvenih ustanova i snalaženje u timskom radu;

-   Sticanje znanja o opštim zdravstvenim propisima i propisima zaštite na radu;

-   Razvijanje veštine komunikacije sa pacijentom, porodicom i članovima tima;

-   Sticanje znanja i veština u sprovođenju sestrinskih intervencija (evidentiranje vitalnih funkcija i drugih pokazatelja zdravlja, uzimanje biološkogmaterijala i posmatranje izlučevina, hranjenje prirodnim i veštačkim putem, davanje propisane terapije, vršenje nadzora i zbrinjavanje pacijenta, opšte mere u suzbijanju intrahospitalnih infekcija, priprema pacijenta za medicinski tretman, vođenje propisane medicinske dokumentacije);

-   Korišćenje znanja iz nastavnih predmeta značajnih za obrazovni profil;

-   Razvijanje pozitivnih osobina ličnosti i motivisanje za permanentno usavršavanje.

 

3.  NAZIV I TRAJANJE MODULA

 

Razred: prvi

 

Red.br.

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

1.

Zdravstvena nega i kodeks profesionalnog ponašanja

9

2.

Organizacija zdravstvene zaštite i zdravstvene službe

8

3.

Opšte i specifične mere zaštite od infekcije (asepsa i antisepsa)

30

4.

Nega i ishrana bolesnika

30

5.

Posmatranje bolesnika i vitalni znaci

30

6.

Uzimanje biološkog materijala

28

7.

Medicinske tehnike  i terapijske procedure

30

8.

Nastava u bloku

30

 

 

 

4.  CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

Naziv modula:

Zdravstvena nega i kodeks profesionalnog ponašanja

Trajanje modula:

9 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

 

•   Upoznavanje učenika sa ciljem, zadacima i istorijskim razvojem zdravstvene nege;

•   Upoznavanje učenika sa etičkim principima i kodeksom profesionalnog ponašanja;

•   Razvijanje sposobnosti komuniciranja i dijaloga sa pacijentom;

•    Usvajanje sadržaja na nivou razumevanja i snalaženja pri radu u zdravstvenim ustanovama.

 

 

•   definiše, ciljeve, zadatke i istorijski razvoj zdravstvene nege;

•   objasni definiciju zdravlja po SZO, koje su  dimenzije, resursi zdravlja i savremeni koncept zdravlja;

•   primeni osnovne etičke principe, način komunikacije  i kodeks profesionalnog ponašanja;

•   objasni važnost čuvanja medicinske tajne;

•   primeni stečeno znanje u svom profesionalnom radu;

 

Teorija:

•   Definicija, cilj i zadaci zdravstvene nege;

•   Istorijski razvoj sestrinstva i zdravstvene nege;

•   Definicija zdravlja po SZO, dimenzije i resursi zdravlja, savremeni koncept zdravlja;

•   Osnovni etički principi, komunikacija i kodeks profesionalnog ponašanja;

•   Čuvanje medicinske tajne;

•   Stomatološka   sestra tehničar - profesionalac;

 

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

 

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (4 časa)

•   vežbe (5 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

•   Odeljenje se deli na  grupe prilikom realizacije vežbi (do 8 učenika u grupi).

 

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje  u učionici

•   vežbe se realizuju u školskom kabinetu za zdravstvenu negu

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 4 časa nedeljno

•   na časovima su učenici obavezni da nose radnu  uniformu i  odgovarajuću obuću

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   testove znanja

•   aktivnost na času

•   praćenje veština

•   samostalan rad

 

 

•   ume da uspostavi komunikaciju sa pacijentom.

Vežbe:

•   Pravila ponašanja i rada u školskom kabinetu za zdravstvenu negu;

•   Pravila ponašanja i komunikacije (sa bolesnikom, rodbinom i osobljem u zdravstvenoj ustanovi).

 

 

 

Naziv modula:

Organizacija zdravstvene zaštite i zdravstvene službe

Trajanje modula:

8 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Upoznavanje učenika sa vrstama i organizacijom zdravstvenih ustanova, medicinskom; dokumentacijom, načelima zdravstvene zaštite

•   Upoznavanje učenika sa osnovnim zakonskim propisima iz oblasti zdravstva;

•   Usvajanje sadržaja na nivou razumevanja i snalaženja pri radu u zdravstvenim ustanovama.

 

•   poznaje organizaciju rada zdravstvenih ustanova primarnog, sekundarnog i tercijarnog nivoa;

•   poznaje organizaciju sistema zdravstvene zaštite;

•   poznaje osnovne zakonske propise u oblasti zdravstva;

•   navede koja su prava i dužnosti pacijenta;

•   navede propise o zaštiti na radu i sanitarne propise;

•   primeni stečeno znanje u svom profesionalnom radu;

 

 

Teorija:

•   Vrste i organizacija zdravstvenih ustanova za primarnu, sekundarnu i tercijarnu zdravstvenu zaštitu;

•   Organizacija i sprovođenje nege u zdravstvenim ustanovama; medicinska dokumentacija;

•   Načela zdravstvene zaštite;

•   Mesto i uloga zdravstvene nege u sistemu zdravstvene zaštite;

•   Kvalitet zdravstvene zaštite, provera kvaliteta i akreditacija, stručni nadzor nad radom zdravstvenih ustanova;

•   Prava i dužnosti pacijenta;

•   Komore zdravstvenih radnika;

•   Vrste i organizacija zdravstvenog osiguranja;

•   Svetska zdravstvena organizacija, Međunarodni pokret Crvenog krsta i Crvenog polumeseca;

•   Propisi o zaštiti na radu i sanitarni propisi;

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

 

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (4 časa)

•   vežbe (4 časa)

 

Podela odeljenja na grupe

•   Odeljenje se deli na  grupe prilikom realizacije vežbi (do 8 učenika u grupi).

 

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje  u učionici

•   vežbe se realizuju u školskom kabinetu za zdravstvenu negu

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 4 časa nedeljno

•   na časovima su učenici obavezni da nose radnu  uniformu i  odgovarajuću obuću

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   testove znanja

•   aktivnost na času

•   praćenje veština

•   samostalan rad

•   primeni visok stepen  higijene u svim segmentima rada.

Vežbe:

•   Pranje ruku.

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Opšte i specifične mere zaštite od infekcije (asepsa i antisepsa)

Trajanje modula:

30 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja i veština u sprečavanju infekcija;

•   Sticanje znanja i veština u primeni metoda asepse i antisepse;

•   Osposobljavanje učenika za praktičnu primenu  metoda dezinfekcije i sterilizacije.

•   objasni šta je infekcija i intrahospitalna infekcija i preduzme mere za njihovo sprečavanje;

•   primeni metode dezinfekcije, opšta pravila pripreme i primene dezinfekcionih sredstava;

•   primeni metode i vrste sterilizacije, pravila pripreme materijala, postupke sprovođenja i kontrolu sterilizacije;

•   navede sanitarne propise i objasni kako se sprovodi zaštita pri odstranjivanju biohazardnog otpada;

•   objasni postupke dezinsekcije i depedikulacije;

•   navede mere protivepidemijske zaštite;

 

Teorija:

•   Osnovni pojmovi o infekciji (Vogralikov lanac infekcije);

•   Opšte mere zaštite od infekcije - pranje ruku i korišćenje zaštitnih rukavica;

•   Intrahospitalne infekcije - značaj, zdravstveni i socijalni aspekti;

•   Primena metoda antisepse i asepse u borbi protiv intrahospitalnih infekcija;

•   Metode dezinfekcije, opšta pravila pripreme i primene dezinfekcionih sredstava;

•   Metode i vrste sterilizacije, pravila pripreme materijala, postupci sprovođenja i kontrola sterilizacije;

•   Hemijske (savremene) metode sterilizacije;

•   Sprovođenje zaštitnih mera pri odstranjivanju biohazardnog otpada; sanitarni propisi;

•   Dezinsekcija, depedikulacija;

•   Izolacija, zdravstveni nadzor, karantin i druge mere protivepidemijske zaštite;

 

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

 

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (8 časova)

•   vežbe (22 časa)

 

Podela odeljenja na grupe

•   Odeljenje se deli na 4  grupe prilikom realizacije vežbi (do 8 učenika u grupi).

 

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje  u učionici

•   vežbe se realizuju u školskom kabinetu za zdravstvenu negu

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 4 časa nedeljno

•   na časovima su učenici obavezni da nose radnu  uniformu i  odgovarajuću obuću

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   testove znanja

•   aktivnost na času

•   praćenje veština

•   samostalan rad

•   preduzme mere u cilju sprečavanja intrahospitalnih infekcija;

•   primeni postupke lične zaštite, dezinfekcije i sterilizacije, poštujući principe asepse i antisepse;

•   pripremi instrumente i zavojni materijal za sterilizaciju;

•   rukuje sterilnim materijalom.

 

Vežbe:

•   Dezinfekcija - priprema i primena dezinfekcionih sredstava;

•   Dezinfekcija bolesničke sobe, postelje i pribora koji se koriste u radu sa bolesnikom;

•   Suva sterilizacija - priprema materijala (instrumenata) za sterilizaciju, rukovanje aparatima za sterilizaciju;

•   Vlažna sterilizacija - priprema materijala, upoznavanje sa radom aparata;

•   Kontrola sterilizacije;

•   Priprema zavojnog materijala i operativnog rublja za sterilizaciju;

•   Poseta ustanovi koja ima odeljenje za centralnu sterilizaciju;

•   Čuvanje sterilnog materijala; tehnika rukovanja sterilnim materijalom;

•   Hirurško pranje ruku, korišćenje zaštitnih i hirurških rukavica.

 

 

 

Naziv modula:

Nega i ishrana bolesnika

Trajanje modula:

30 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

 

•   Sticanje znanja i veština u sprovođenju sestrinskih intervencija u održavanju lične higijene bolesnika;

•   Sticanje znanja o vrstama položaja i pomeranju bolesnika u postelji;

•   Sticanje znanja o prijemu, smeštaju i otpustu bolesnika;

•   Promovisati pravilnu ishranu.

 

•   poznaje dužnosti stomatološke sestre-tehničara u ambulantnim i stacionarnim zdravstvenim ustanovama;

•   shvati značaj primenjivanja procesa zdravstvene nege;

•   objasni postupke administrativne i sanitarne obrade pri prijemu, viziti i otpustu bolesnika;

•   navede  karakteristike, higijenske standarde i opremu bolesničke sobe i bolesničke postelje;

•   postupa sa čistim i prljavim rubljem;

•   navede vrste položaja bolesnika i mere za prevenciju dekubitusa;

•   pruži savete o ishrani u zavisnosti od stanja bolesnika;

 

Teorija:

•   Dužnosti stomatološke sestre-tehničara u ambulantnim i stacionarnim zdravstvenim ustanovama; proces zdravstvene nege-uvodne napomene;

•   Postupak pri prijemu, viziti i otpustu bolesnika (administrativna i sanitarna obrada);

•   Primopredaja dužnosti;

•   Bolesnička soba - karakteristike, higijenski standardi i oprema; Bolesnička postelja - vrste, delovi, održavanje higijene i dezinfekcija;

•   Postupak sa čistim i prljavim rubljem;

•   Vrste položaja bolesnika u postelji;

•   Prevencija dekubitusa;

Ishrana bolesnika:

•   organizacija ishrane;

•   centralna  kuhinja - čajna;

•   nabavka, priprema i čuvanje namirnica;

•   distribucija hrane;

•   hranjenje bolesnika;

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

 

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (10 časova)

•   vežbe (20 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

•   Odeljenje se deli na  grupe prilikom realizacije vežbi (do 8 učenika u grupi).

 

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje  u učionici

•   vežbe se realizuju u školskom kabinetu za zdravstvenu negu

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 4 časa nedeljno

•   na časovima su učenici obavezni da nose radnu  uniformu i  odgovarajuću obuću

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   testove znanja

•   aktivnost na času

•   praćenje veština

•   samostalan rad

•   uspostavi komunikaciju sa pacijentom;

•   sprovede prijem, smeštaj i otpust bolesnika;

•   namesti bolesničku postelju;

•   sprovede sestrinske intervencije u održavanju lične higijene bolesnika;

•   sprovede presvlačenje posteljnog i ličnog rublja kod pasivnog bolesnika;

•   pomeri i postavi bolesnika u odgovarajući položaj;

•   primeni mere za prevenciju dekubitusa;

•   primeni tehnike prenošenja bolesnika sa kreveta na kolica;

•   primeni različite načine ishrane bolesnika.

Vežbe:

•   Nameštanje bolesničke postelje za odraslog bolesnika - rad dve sestre;

•   Nameštanje bolesničke postelje za odraslog bolesnika - rad jedne sestre;

•   Postupak sa prljavim rubljem;

•   Pomeranje i okretanje bolesnika u postelji;

•   Presvlačenje posteljnog rublja kod pasivnog bolesnika - promena donjeg čaršava po dužini i poprečnog čaršava;

•   Promena donjeg čaršava po širini i uvlake za ćebe;

•   Promena ličnog rublja kod pasivnog bolesnika;

•   Održavanje lične higijene bolesnika - umivanje, kupanje i pranje kose  pasivnog bolesnika u postelji;

•   Vrste položaja bolesnika;

•   Prevencija dekubitusa;

•   Prenošenje bolesnika sa kreveta na kolica (sedeća i ležeća);

•   Prirodna ishrana pacijenta;

•   Veštačka ishrana pacijenata;

•   Ishrana preko nazogastrične sonde.

 

 

Naziv modula:

Posmatranje bolesnika i vitalni znaci

Trajanje modula:

30 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Razvijanje sposobnosti komuniciranja i dijaloga sa pacijentom;

•   Usvajanje veština posmatranja pacijenta,  uočavanje promena, merenje, kontrola i evidentiranje vitalnih  funkcija;

•   Uočavanje i praćenje kliničkih znakova bolesti: subjektivni, objektivni, funkcionalni stastus;

•   Sticanje znanja o praćenju vitalnih znaka kod povređenog ili obolelog;

•   Sticanje znanja o 

     merenju vitalnih

     znaka i njihovom

     ubeležavanju.

•   uspostavi komunikaciju sa pacijentom;

•   prepozna kliničke znake bolesti;

•   razlikuje subjektivne i objektivne znake bolesti;

•   definiše funkcionalni status bolesnika;

•   poseduje znanja o vitalnim funkcijama i vitalnim znacima;

 

Teorija:

 

1.   Posmatranje pacijenta:

•   stanje svesti

•   spoljašnji izgled

•   subjektivni i objektivni znaci bolesti;

 

2.   Vitalne funkcije (priprema pacijenta, merenje, evidentiranje i kontrola vrednosti):

•   temperatura

•   puls

•   krvni pritisak

•   disanje;

 

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

 

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (10 časova)

•   vežbe (20 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

•   Odeljenje se deli na 4  grupe prilikom realizacije vežbi (do 8 učenika u grupi).

 

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje  u učionici

•   vežbe se realizuju u školskom kabinetu za zdravstvenu negu

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 4 časa nedeljno

•   na časovima su učenici obavezni da nose radnu  uniformu i  odgovarajuću obuću

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   testove znanja

•   aktivnost na času

•   praćenje veština

•   samostalan rad

•   posmatra spoljašnji izgled i registruje objektivne i subjektivne tegobe pacijenta;

•   izmeri, evidentira i kontroliše vitalne znake i druge pokazatelje bolesti.

Vežbe:

•   Priprema pacijenta, merenje, evidentiranje i kontrola temperature;

•   Određivanje kliničkih znakova bolesti;

•   Definisanje objektivnih i subjektivnih znakova bolesti;

•   Priprema pacijenta, merenje, evidentiranje i kontrola pulsa;

•   Priprema pacijenta, merenje, evidentiranje i kontrola krvnog pritiska;

•   Priprema pacijenta, merenje, evidentiranje i kontrola disanja.

 

 

 

Naziv modula:

Uzimanje  biološkog materijala

Trajanje modula:

28 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja i veština u posmatranju izlučevina;

•   Sticanje znanja i veština za uzimanje biološkog materijala;

•   Sticanje znanja i veština u pripremi bolesnika i materijala, asistiranje pri izvođenju planiranih intervencija i zbrinjavanje bolesnika.

•   uspostavi komunikaciju sa pacijentom;

•   posmatra izlučevine;

•   uzme biološki materijal, pošalje na pregled i zbrine bolesnika;

•   ume da asistira pri planiranim intervencijama;

•   pripremi bolesnika,  materijal i izvede planirane intervencije;

 

 

Teorija:

•   Uzimanje krvi za laboratorijske analize;

•   Osnovni principi uzimanja brisa;

•   Povraćene mase - posmatranje i uzimanje za pregled;

•   Sputum - posmatranje i uzimanje za pregled;

•   Urin - posmatranje i uzimanje za pregled;

•   Kateterizacija mokraćne bešike;

•   Feces - posmatranje i uzimanje za pregled;

•   Klizma;

•   Ispiranje želuca;

•   Priprema bolesnika, materijala;

•   Asistiranje pri izvođenju punkcija;

•   Zbrinjavanje bolesnika  i slanje

      materijala na pregled:

ˉ   pleuralna punkcija,

ˉ   abdominalna,

ˉ   lumbalna

ˉ   sternalna;

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

 

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (8 časova)

•   vežbe (20 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

•   Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 8 učenika u grupi)

 

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje  u učionici

•   vežbe se realizuju u školskom kabinetu za zdravstvenu negu

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 4 časa nedeljno

•   na časovima su učenici obavezni da nose radnu  uniformu i  odgovarajuću obuću

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   testove znanja

•   aktivnost na času

•   praćenje veština

•   samostalan rad

•    uzme biološki materijal, pošalje na pregled i zbrine bolesnika;

•   asistira pri planiranim intervencijama;

•   pripremi bolesnika, materijal i izvede planirane intervencije:

ˉ   kateterizacija mokraćne bešike

ˉ   klizma

ˉ   ispiranje želuca.

Vežbe:

•   vođenje propratne dokumentacije pri uzimanju materijala za laboratorijske analize;

•   uzimanje brisa nosa, grla;

•   uzimanje krvi za laboratorijske analize;

•   uzimanje urina za pregled;

•   priprema pacijenta i materijala za kateterizaciju mokraćne bešike;

•   uzimanje fecesa za pregled;

•   priprema pacijenta i materijala za klizmu za čišćenje;

•   priprema pacijenta i materijala za ispiranje želuca;

•   uzimanje sputuma za pregled;

•   priprema bolesnika, materijala za pleuralnu punkciju;

•   priprema bolesnika i materijala za sternalnu punkciju;

•   priprema bolesnika i materijala za abdominalnu punkciju;

•   priprema bolesnika i materijala za lumbalnu punkciju.

 

 

Naziv modula:

Medicinske tehnike i terapijske procedure

Trajanje modula:

30 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA

•   Sticanje znanja o pojmu medicinskih tehnika;

•   Sticanje znanja i veština u pripremi bolesnika za davanje leka;

•   Sticanje znanja i veština u pripremi i davanju leka;

•   Sticanje znanja i veština za saniranje mogućih komplikacija pri davanju leka.

 

 

•   primeni razne vrste medicinskih tehnika;

•    prepozna moguće komplikacije pri davanju leka i da ih sanira;

•    pripremi pacijenta i  lek za aplikaciju;

 

 

Teorija:

•   Vrste medicinskih tehnika: EKG, EEG, RTG, EMG, CTG, ultrazvuk, skener, punkcije, biopsije...

•   Trebovanje i čuvanje lekova;

•   Putevi unošenja lekova u organizam;

•   Priprema pacijenta, leka i tehnika davanja:

-   oralno

-   parenteralno

-   perkutano

-   rektalno

-   inhalacijom;

•   Oksigena terapija (priprema pacijenta i davanje);

•   Primena termičkih postupaka;

•   Infuzija (priprema pacijenta, materijala, izvođenje intervencije, posmatranje i zbrinjavanje bolesnika i raspremanje materijala);

Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

 

Realizacija nastave

Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

•   teorijska nastava (10 časova)

•   vežbe (20 časova)

 

Podela odeljenja na grupe

•   Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije vežbi (do 8 učenika u grupi)

 

Mesto realizacije nastave

•   teorijska nastava se realizuje  u učionici

•   vežbe se realizuju u školskom kabinetu za zdravstvenu negu

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   vežbe u ovom modulu realizovati sa fondom od 4 časa nedeljno

•   na časovima su učenici obavezni da nose radnu  uniformu i  odgovarajuću obuću

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

•   praćenje ostvarenosti ishoda

•   testove znanja

•   aktivnost na času

•   praćenje veština

•   samostalan rad

•    pripremi bolesnika za davanje leka;

•   pravilno aplikuje propisani lek u propisanoj dozi.

Vežbe:

•   priprema pacijenta i leka za oralnu aplikaciju leka;

•   priprema pacijenta i leka za parenteralnu aplikaciju leka;

•   priprema pacijenta za perkutanu aplikaciju leka;

•   priprema pacijenta i leka za rektalnu aplikaciju leka;

•   priprema pacijenta za primenu inhalacije leka;

•   priprema infuzionih rastvora;

•   priprema pacijenta i materijala za primenu infuzionih rastvora;

•   zbrinjavanje bolesnika i praćenje stanja nakon primenjene infuzije.

 

 

 

Naziv modula:

Nastava u bloku

Trajanje modula:

30  časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA

Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI  MODULA

PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN

OSTVARIVANJA  MODULA

•   Uključivanje učenika u svakodnevni profesionalni rad

•   Uspostavljanje dobre komunikacije sa pacijentom i članovima tima

 

•    se  uključi u svakodnevni profesionalni rad medicinske sestre tehničara;

•   prepozna  različite komunikacione potrebe pacijenta (savet, informacija, utešna reč, ohrabrenje, socijalni kontakt i dr.);

•   evidentira vitalne funkcije i druge pokazatelje bolesti;

•   uzme i pošalje biološki materijal na pregled.

 

 

•   Opšte mere u suzbijanju infekcija;

•   Zbrinjavanje bolesnika: higijenski tretman, terapijski tretman;

•   Evidentiranje vitalnih funkcija i drugih pokazatelja bolesti;

•   Uzimanje i slanje biološkog materijala na pregled.

Na početku nastave u bloku  učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada

 

Realizacija nastave

•   Nastava se realizuje 30 časova u kontinuitetu u trajanju od 5 radnih dana

 

Podela odeljenja na grupe

•   Odeljenje se deli na grupe prilikom realizacije nastave u bloku (do 8 učenika u grupi).

 

Mesto realizacije nastave

•   zdravstvene ustanove

 

Preporuke za realizaciju nastave

•   Na  profesionalnoj praksi  učenici su obavezni da nose radnu uniformu i odgovarajuću obuću

•   Individualani rad u realnim uslovima rada

 

 

5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA

-   Anatomija i fiziologija

-   Biologija

-   Latinski jezik

-   Hemija

Sledeći