NASTAVNI PLAN I PROGRAM ZA OBRAZOVNI PROFIL FARMACEUTSKI TEHNIČAR
1. Naziv kvalifikacije: Farmaceutski tehničar
2. Sektor - područje rada: Zdravstvo i socijalna zaštita
4. Svrha kvalifikacije: Izvođenje i nadzor tehnoloških faza u farmaceutskoj i kozmetičkoj industriji, kontrolisanje proizvodnog procesa i vođenje proizvodno-kontrolne administracije, obezbeđivanje propisanih higijenskih uslova i zaštite na radu, vođenje prometa lekova u veletrgovini i rad u javnoj apoteci.
5. Način sticanja kvalifikacije:
Kvalifikacija se stiče nakon uspešno završenog procesa
srednjeg stručnog obrazovanja.
6. Trajanje:
Program srednjeg stručnog obrazovanja za sticanje
kvalifikacije traje četiri godine.
7. Način provere:
Dostignutost ishoda programa srednjeg stručnog
obrazovanja se proverava na maturskom ispitu koji sprovodi srednja škola.
8. Zasnovanost kvalifikacije:
Kvalifikacija se zasniva na opisu rada, ciljevima
stručnog obrazovanja i ishodima stručnog obrazovanja.
8.1. Opis rada
Dužnosti - stručne kompetencije:
- Izvođenje i nadzor tehnoloških faza u farmaceutskoj i kozmetičkoj industriji
- Kontrolisanje proizvodnog procesa i vođenje proizvodno-kontrolne administracije
- Obezbeđivanje propisanih higijenskih uslova i zaštite na radu
- Vođenje prometa lekova u veletrgovini
- Rad u javnoj apoteci
Dužnosti - stručne kompetencije |
Zadaci - jedinice kompetencija |
Izvođenje i nadzor tehnoloških faza u farmaceutskoj i kozmetičkoj industriji |
- Pripremanje dnevnih i nedeljnih operativnih planova za deo proizvodnje na osnovu mesečnih planova, zadatih kapaciteta i radova hitnosti, a u saradnji sa pripremom, kao i obezbeđivanje i pripremanje reprodukcionog materijala prema normativima proizvodnje i nedeljnih planova - Primanje i davanje usmenih i pismenih informacija o stanju procesa rada, postrojenja i kadrova, izvršioca poslova i prethodne smene, kao i neposrednog rukovodioca - Upoznavanje sa dnevnim radnim zadacima iz pisanih planova proizvodnje - Raspoređivanje izvršioca po radnim linijama i raspoređivanje radnih zadataka na osnovu dnevnih planova, kapaciteta i normativa izrade - Upoznavanje neposrednih izvršioca s kvalitetnim zahtevima (GPMP i merama za siguran rad o nadziranju pridržavanja tih uputstava) - Proveravanje ispravnosti vitalnih postrojenja - Nadziranje priprema za sterilan rad - Kontrolisanje ulaza reprodukcionih materijala u priručna skladišta i obavljanje organoleptičke kontrole - Obavljanje identifikacije kontrole svih značajnih sirovina, prema pismenim uputstvima i vođenje laboratorijskih dnevnika - Nadziranje vaganja sirovina i ostalih merenja i šaržiranja - Nadzor tehnoloških faza u farmaceutskoj i kozmetičkoj proizvodnji i proizvodnji veterinarskih lekova prema zadatim uputstvima, kvalitativnim zahtevima i higijensko tehničkim merama: homogenizacija, suspendovanja, emulgiranja, otapanja, granulacije, tabletiranja, dražiranja, kapsuliranja, mlevenja, sejanja, doziranja, pakovanja itd. |
Kontrolisanje proizvodnog procesa i vođenje proizvodno-kontrolne administracije |
- Određivanje mesta i vremena uzimanja uzoraka za procesnu kontrolu na osnovu uputstava iz tehnološke dokumentacije i uputstava od tehnologa, uzimanje uzoraka za završnu kontrolu - Donošenje odluke o saradnji s farmaceutskim tehnologom o prelasku na sledeću fazu tehnološkog procesa, a prema rezultatima procesne kontrole - Vođenje evidencije ulaza i izlaza materijala u/iz proizvodnog procesa - Evidentiranje prisustva na radu svih izvršilaca, proizvedenih količina, kvaliteta proizvedenih roba i sl. - Vođenje tehnološke dokumentacije po fazama rada (atesti ulaznih sirovina i ambalaže, kontrolnici proizvodnje, statističke karte, radni nalozi, reversi, dostavnice i sl.) - Vođenje evidencije o ispravnosti postrojenja, zastojima, remontima (mašinske kartice), o mašinskim kapacitetima - Vođenje laboratorijskog dnevnika o rezultatima analiza |
Obezbeđivanje propisanih higijenskih uslova i zaštite na radu |
- Obezbeđivanje potrebnih higijenskih mikrobioloških i klimatskih uslova za proizvodnju farmaceutskih, kozmetičkih, veterinarskih preparata, a na osnovu zahteva GMPM i tehnološke dokumentacije - Kontrolisanje neposrednih izvršilaca u pridržavanju zadatih mera (način čišćenja, dezinfekcije, dekontaminacije, sterilizacije i dr.) - Kontrola zadatih klimatskih uslova (vlaga, temperatura, prisutnost gasova, para i dima u vazduhu, protok vazduha i dr.) - Vođenje evidencije o klimatskim i higijenskim uslovima i preduzimanje mera za otklanjanje poremećaja - Nadziranje pravilnog korišćenja ličnih zaštitnih sredstava i njihove ispravnosti i zaštitnih sredstava na mašinama - Osiguranje zamene neispravnosti zaštitnih sredstava - Obaveštavanje neposrednog rukovodioca o značajnijim odstupanjima i preduzimanje svih mera dodatne zaštite, prve pomoći i od šteta, havarija i požara |
Vođenje prometa lekova u veletrgovini |
- Kvantitativni i kvalitativni prijem robe u veletrgovini, uskladištenje primljene robe, pakovanje i otprema lekova, bilja i ulja iz magacina - Obezbeđivanje pravilnog smeštaja i rukovanje robom kao i čuvanje od oštećenja, kvara i krađe - Ažurno vođenje knjiga i evidencija u magacinima (knjige ulaza i izlaza, robna kartoteka i sl.) i blagovremeno dostavljanje magacinske dokumentacije određenim radnim mestima u komercijalnom sektoru (ulaza i izlaza, povratnice robe i reklamacijske zapisnike i sl.) - Obezbeđivanje, rad i čistoća u magacinu, zaštita od požara i bezbednost imovine i zaštita ljudi od povreda |
Rad u javnoj apoteci |
- Vršenje prometa na malo i to: lekova čiji je režim izdavanje bez recepta, medicinskih sredstava, OTS proizvoda, dijetetskih suplemenata, instrumenata i aparata za dijagnostiku i drugih proizvoda za prevenciju i lečenje - Prijem lekova, medicinskih sredstava, OTS proizvoda, provera vrste, ispravnosti, količina pri prijemu, provera ispravnosti i usklađenosti sertifikata sa serijom, roka upotrebe, prisustva deklaracija i uputstava - Skladištenje, čuvanje i tretman lekova, medicinskih sredstava, OTS proizvoda - Defektaža, provera roka trajanja, rashod, praćenje lekova u karantinu - Izdavanje i prodaja lekova, medicniskih sredstava i OTS proizvoda korisnicima, priprema i davanje informacija i uputstava za upotrebu, zdravstvena edukacija - Naplata prodatih proizvoda u skladu sa zakonom, sređivanje dnevnog pazara, vođenje knjige dnevnih pazara, obrada i priprema recepata za fakturisanje i naplatu - Uređenje prostora i vođenje računa o rasporedu i razmeštaju lekova i dr. |
8.1.1. Ekstremni uslovi pod kojima se obavljaju dužnosti: nema.
8.1.2. Izloženost rizicima pri obavljanju dužnosti:
- rizik od trovanja.
8.2. Ciljevi stručnog obrazovanja
- Cilj stručnog obrazovanja za kvalifikaciju FARMACEUTSKI TEHNIČAR je osposobljavanje lica za izvođenje i nadzor tehnoloških faza u farmaceutskoj i kozmetičkoj industriji, kontrolisanje proizvodnog procesa i vođenje proizvodno-kontrolne administracije, obezbeđivanje propisanih higijenskih uslova i zaštite na radu, za vođenje prometa lekova u veletrgovini i rad u javnoj apoteci.
Neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebe kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređivanja zapošljivosti, usmerava da lica budu osposobljavana za:
- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;
- primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu;
- preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju.
8.3. Ishodi stručnog obrazovanja
Stručne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Sposobnosti i stavovi |
Po završenom programu obrazovanja, lice će biti u stanju da: |
|||
izvodi i vrši nadzor tehnoloških faza u farmaceutskoj i kozmetičkoj industriji |
- navede i definiše metode sterilizacije u farmaceutskoj praksi; - definiše i navede metode identifikacije droga i aktivnih - sastojaka droga, kao i svih značajnih sirovina; - definiše i navede tehnološke faze u farmaceutskoj i kozmetičkoj proizvodnji |
- priprema uslove i izvodi metode sterilizacije u farmaceutskoj praksi; - izvodi identifikaciju kontrole značajnih sirovina |
- savesno, odgovorno, uredno i precizno obavlja poverene poslove; - efikasno planira i organizuje vreme; - ispolji pozitivan odnos prema značaju sprovođenja propisa i važećih standarda u zdravstvu; - ispolji pozitivan odnos prema funkcionalnosti i tehničkoj ispravnosti mašina i uređaja koje koristi pri obavljanju posla; - ispolji ljubaznost, komunikativnost i fleksibilnost u odnosu prema saradnicima; - radi u timu; - bude orijentisan ka klijentu; - bude prilagodljiv na promene i da rešava probleme u radu; - ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima. |
vrši kontrolu proizvodnog procesa i vodi proizvodno-kontrolnu administraciju |
- navede i definiše principe rada i osobine opreme u industrijskoj proizvodnji lekova; - uređuje laboratorijski dnevnik sa rezultatima analiza |
- priprema materijale i prati parametre industrijske proizvodnje lekova; - vodi proizvodno-kontrolnu administraciju |
|
obezbedi propisane higijenske uslove i zaštitu na radu |
- definiše i navede postupake prve pomoći i mere zaštite na radu |
- proceni i izabere postupke i mere zaštite na radu i prve pomoći |
|
vodi promet lekova u veletrgovini |
- navede osnovne principe dobre proizvođačke prakse,dobre laboratorijske kontrole proizvoda i dobre prakse u distribuciji lekova; - razlikuje načine vođenja evidencije i obrade podataka u farmaceutskoj praksi |
- vodi evidenciju o prometu lekova i medicinskih sredstava u farmaceutskoj praksi;
|
|
obavlja rad u javnoj apoteci |
- poznaje zakonske propise u oblasti izrade i prometa lekova, medicinskih sredstava,dijetetskih suplemenata i kozmetičkih proizvoda; - navede postupke izrade određenih oblika lekova, medicinskih sredstava i kozmetičkih proizvoda pod nadzorom farmaceuta; - poznaje načine vođenja evidencije i obrade podataka u farmaceutskoj praksi; - definiše kvalitativne i kvantitativne metode koje se primenjuju u analizi farmaceutskih supstanci , poluproizvoda i gotovih proizvoda u apoteci; - obavlja zadatke iz kontrole kvaliteta |
- primenjuje odgovarajuće zakonske propise u oblasti čuvanja i prometa određenih lekova, medicinskih sredstava i kozmetičkih proizvoda ; - izrađuje određene oblike lekova, medicinskih sredstava i kozmetičkih proizvoda uz nadzor farmaceuta; - vodi evidenciju u farmaceutskoj praksi; - izvodi postupke kvalitativne i kvantitativne analize farmaceutskih supstanci i kozmetičkih sirovina, poluproizvoda i gotovih proizvoda |
I Nastavni plan za obrazovni profil FARMACEUTSKI TEHNIČAR
|
I RAZRED |
|||||||
nedeljno |
godišnje |
|||||||
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
||
A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI |
9 |
1 |
|
297 |
33 |
|
90 |
|
1. |
Anatomija i fiziologija |
3 |
|
|
99 |
|
|
|
2. |
Farmaceutsko tehnološke operacije i postupci |
1 |
1 |
|
33 |
33 |
|
30 |
3. |
Higijena i zdravstveno vaspitanje |
2 |
|
|
66 |
|
|
|
4. |
Latinski jezik |
2 |
|
|
66 |
|
|
|
5. |
Prva pomoć |
|
|
|
|
|
|
60 |
6. |
Medicinska etika |
1 |
|
|
33 |
|
|
|
Ukupno A2 |
9 |
1 |
|
297 |
33 |
|
90 |
|
Ukupno |
10 |
420 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED |
Čas odeljenskog starešine |
66 |
Dodatni rad * |
do 30 |
Dopunski rad * |
do 30 |
Pripremni rad * |
do 30 |
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I RAZRED |
Ekskurzija |
do 3 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
Drugi predmeti * |
1-2 časa nedeljno
|
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30-60 časova godišnje |
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |
15-30 časova godišnje |
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
|
I RAZRED |
Razredno-časovna nastava |
33 |
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa) |
4 |
Obavezne vannastavne aktivnosti |
2 |
Ukupno radnih nedelja |
39 |
Podela odeljenja u grupe
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi - do |
||
vežbe |
praktična nastava |
nastava u bloku |
|||
I |
Prva pomoć |
|
|
60 |
10 |
Farmaceutsko-tehnološke operacije i postupci |
34 |
|
30 |
15 |
Naziv predmeta: |
||||
Godišnji fond časova: |
99 |
|||
|
||||
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje neophodnih stručnih znanja o anatomskoj građi i funkciji organa i organizma kao celine; - Sticanje znanja iz anatomije i fiziologije neophodnih za izučavanje svih stručnih predmeta. |
|||
TEMA |
CILJ |
ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Organizacija čovečjeg tela |
• Sticanje znanja o organizaciji čovečjeg tela, povezanosti sistema organa i značaju homeostaze; • Sticanje znanja o vrstama tkiva, njihovoj građi i funkciji; • Sticanje znanja o telesnoj temperaturi i njenoj regulaciji. |
• navede latinskom terminologijom nazive osnovnih delova čovečjeg tela; • nabroji nivoe u organizaciji čovečjeg tela; • nabroji sisteme organa; • objasni pojam nervne i humoralne regulacije; • objasni pojam i značaj homeostaze; • objasni građu i funkcije četiri osnovne vrste tkiva; • objasni procese stvaranja i odavanja toplote.
|
• Predmet izučavanja anatomije i fiziologije; • Podela čovečjeg tela - topografski delovi tela; • Orijentacione ravni tela; • Funkcionalna organizacija čovečjeg tela (nivoi); • Mehanizmi regulacije i homeostaza; • Epitelna tkiva; • Vezivna tkiva (opšta i specijalizovana); • Mišićna tkiva; • Nervno tkivo; • Telesna temperatura i njena regulacija. |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (99 časova) Mesto realizacije nastave • anatomski kabinet • učionica Preporuke za realizaciju nastave • Pri objašnjavanju podele čovečjeg tela dati termine za: glavu, vrat, grudni koš, trbuh, karlicu i glavne segmente gornjih i donjih ekstremiteta • Preporučuje se da se tokom prve dve teme na svakom času učenicima uvedu dva-tri nova latinska termina • Koristiti kolor-postere, amnatomski model i video-prezentacije radi vizualizacije pojedinih krvnih ćelija • Savetuje se da nastavnik zadaje domaći zadatak u vidu crteža sa obeleženim detaljima Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
|
Telesne tečnosti, krv i limfa |
• Sticanje znanja o sastavu telesnih tečnosti i njihovoj ulozi u održavanju homeostaze; • Sticanje znanja o pojmovima, pojavama i procesima vezanim za krv; • Sticanje znanja o strukturi i ulozi limfnog sistema.
|
• opiše raspodelu vode u organizmu i objasni od čega zavisi količina vode u organizmu; • obasni pojmove egzogena i endogena voda i navede puteve eliminacije vode; • objasni uloge krvi u organizmu i značaj održavanja konstantne zapremine krvi; • nabroji belančevine krvne plazme i njihov značaj; • navede normalan broj krvnih ćelija i njihove uloge; • objasni značaj leukocitarne formule; • opiše hemolizu i sedimentaciju eritrocita; • navede krvne grupe u osnovnim sistemima i značaj njihovog određivanja; • navede faze spontane hemostaze; • opiše proces koagulacije krvi kroz tri osnovne faze i objasni značaj ovog procesa; • lokalizuje i opiše limfne organe; • objasni ulogu limfnog sistema.
|
• Voda: količina i raspored vode u organizmu (intracelularna i ekstracelularna tečnost); • Poreklo vode u organizmu, uloge i putevi eliminacije; • Pojam i zapremina krvi; • Osobine i uloge krvi; • Sastav krvi; • Krvna plazma; • Eritrociti; • Pojave karakteristične za eritrocite; • Krvno-grupni sistemi: ABO i Rh sistem; • Leukociti; • Trombociti; • Spontana hemostaza i koagulacija krvi; • Limfni (imuni) sistem; • Limfni sudovi; • Limfni organi i tkiva. |
|
Lokomotorni sistem |
• Sticanje znanja o građi i ulzi kostiju; • Sticanje znanja o građi i ulzi zglobova; • Sticanje znanja o građi i ulozi mišića; • Shvatanje funkcionalne povezanosti kostiju, zglobova i mišića u lokomotorni sistem.
|
• objasni podelu kostiju prema obliku ; • pokaže na kosturu i imenuje ih na latinskom jeziku; • opiše strukturu zglobova i njihovu podelu prema pokretljivosti; • pokaže na kosturu zglobove i imenuje ih na latinskom jeziku; • opiše najvažnije zglobove; • objasni karakteristike skeletnih mišića i izvrši njihovu podelu prema ulogama. • |
• Kosti - podela. građa i uloge kostiju; • Kosti gornjih ekstremiteta: rameni pojas i slobodni deo ruke • Kosti kičmenog stuba; fiziološke krivine kičme; • Kosti grudnog koša; • Kosti donjih ekstremiteta: karlični pojas i slobodni deo noge; • Kosti lobanje i lica; • Zglobovi - pojam, podela prema pokretljivosti; • Važniji zglobovi: rame, lakat, kuk, koleno, zglob donje vilice i dr.(prema značaju za obrazovni profil); • Skeletni mišići - funkcionalne karakteristike i podela prema funkciji. |
|
Kardiovaskularni sistem |
• Sticanje znanja o građi srca i vaskularnog sistema; • Sticanje znanja srčanom ciklusu ; • Sticanje znanja o regulaciji rada srca; • Sticanje osnovnih znanja o arterijskom krvnom pritisku i pulsu.
|
• opiše položaj i građu srca; • pokaže na modelu srčane pregrade, srčane šupljine, i krvne sudove; • objasni faze srčanog ciklusa i pojam srčane pumpe; • objasni funkciju srčanih zalistaka i nastajanje srčanih tonova; • objasni automatizam srca i sprovođenje impulsa kroz sprovodni sistem srca; • navede načine regulacije srčanog rada; • opiše građu sudovnog sistema (arterija, vena i kapilara); • objasni ulogu malog krvotoka u respiratornim procesima i velikog krvotoka u nutritivnim procesima; • imenuje i pokaže grane luka aorte, grudne i trbušne aorte na anatomskom modelu; • imenuje i pokaže velike vene i formiranje gornje i donje šuplje vene • objasni građu limfnih sudova i ulogu limfnih organa ; • objasni princip merenja krvnog pritiska i njegove vrednosti. |
• Srce - položaj, veličina, građa zida, srčana maramica, krvni sudovi i živci srca; • Srčana šupljina - pregrade, otvori i valvularni aparat; • Mali i veliki krvotok; • Morfološke karakteristike krvnih sudova; • Kapilarna dinamika; • Sastav i uloge limfe; • Srčani ciklus i fizičke pojave koje prate rad srca; • Automatizam srca i električne pojave koje prate rad srca; • Regulacija rada srca; • Arterijski krvni pritisak i puls.
|
|
Respiratorni sistem |
• Sticanje znanja o građi i funkciji organa za disanje; • Sticanje znanja o funkcionalnoj povezanosti respiratornog sistema sa kardiovaskularnim sistemom.
|
• pokaže na modelu ili crtežu i imenuje disajne puteve na latinskom jeziku; • pokaže na modelu delove pluća i krvne sudove pluća; • objasni mehanizam disajnih pokreta i ulogu plućne maramice; • opiše građu pluća; • objasni disajni ciklus; • objasni razmenu gasova u plućima; • navede načine transporta kiseonika i ugljendioksida krvotokom; • objasni regulaciju disanja.
|
• Gornji disajni putevi: nos, paranazalne šupljine i ždrelo; • Donji disajni putevi: grkljan, dušnik i dušnice; • Pluća; • Plućna maramica; • Fiziologija disanja; • Mehanizam disajnih pokreta; • Razmena gasova u plućima i transport gasova putem krvi; • Regulacija disanja. |
|
Digestivni sistem |
• Sticanje znanja o položaju i građi sistema organa za varenje; • Sticanje znanja o građi i ulozi žlezda pridodatih digestivnom sistemu; • Sticanje znanja o procesima varenj i, apsorpcije hranljivih materija; • Sticanje znanja o motornim aktivnostima digestivnog sistema. |
• pokaže na anatomskom modelu organe digestivnog sistema i imenuje ih na latinskom jeziku po redosledu; • imenuje na latinskom jeziku glavne delove organa digestivnog sistema; • opiše i pokaže na modelu sadržaj trbušne duplje; • objasni proces varenja hrane; • navede najvažnije funkcije jetre; • objasnu ulogu pankreasa u varenju hrane; • objasni proces apsorpcije u digestivnom traktu. |
• Usna duplja i pljuvačne žlezde; • Jednjak; • Želudac; • Tanko i debelo crevo; • Jetra, bilijarni putevi i žučna kesa; • Pankreas; • Peritoneum i trbušna duplja; • Varenje hranljivih materija; • Građa i funkcije jetre; • Apsorpcija iz digestivnog trakta; • Uloge debelog creva i defekacija. |
|
Endokrini sistem i dojka |
• Sticanje znanja o položaju, građi i funkcijama žlezda sa unutrašnjim lučenjem; • Shvatanje uloge hormona u regulaciji svih životnih procesa; • Sticanje znanja o građi i ulozi dojke. |
• navede osnovne karakteristike hormona; • objasni regulaciju rada endokrnih žlezda - hipotalamus-hipofiza-endokrine žlezde; • pokaže na anatomskom modelu endokrine žlezde i imenuje ih na latinskom jeziku; • navede najvažnije hormone pojedinih endokrinih žlezda i opiše njihova dejstva; • opiše građu i funkciju dojke. |
• Hormoni - pojam, podela, osobine, mehanizam delovanja i kontrola sekrecije; • Hormonska aktivnost hipotalamusa i veza sa hipofizom; • Hipofiza; • Štitasta žlezda; • Paraštitaste žlezde; • Endokrini pankreas; • Nadbubrežne žlezde; • Polne žlezde; • Druga tkiva i organi sa endokrinom ulogom; • Građa i funkcija dojke, |
|
Urogenitalni sistem |
• Sticanje znanja o položaju, građi i funkciji urinarnog sistema; • Sticanje znanja o položaju, građi i funkcijama muških i ženskih polnih organa. • |
• lokalizuje na anatomskom modelu mokraćne organe i imenuje ih ih na latinskom jeziku; • opiše nefron i objasni njegovu ulogu u stvaranju mokraće; • objasni ulogu bubrega u održavanju homeostaze, regulaciji krvnog pritiska i endokrinu ulogu; • opiše normalan sastav urina; • lokalizuje na anatomskom modelu muške polne organe, imenuje ih na latinskom jeziku i objasni njihovu ulogu; • lokalizuje na anatomskom modelu ženske polne organe, imenuje ih na latinskom jeziku i objasni njihovu ulogu. |
• Bubreg - položaj, građa; • Nefron; • Ekstrarenalni mokraćni putevi: mokraćovod, mokraćna bešika i mokraćna cev; • Funkcije bubrega; • Stvaranje mokraće; • Sastav i osobine mokraće; • Muški polni organi; • Ženski polni organi. |
|
Nervni sistem |
• Sticanje znanja o podeli, građi i funkciji nervnog sistema; • Sticanje znanja o regulatornoj funkciji nervnog sistema i svih organskih sistema i odnosa organizma prema spoljašnjoj sredini. |
• izvrši podelu nervnog sistema po morfološkim i funkcionalnim karakteristikama; • na anatomskom modelu lokalizuje delove centralnog nervnog sistema i imenuje ih na latinskom jeziku; • objasni sprovodnu i refleksnu funkciju cns; • objasni refleksni luk; • navede funkcije pojedinih delova cns; • opiše veliki mozak; • objasni građu i ulogu perifernih nerava; • objasni funkcionalne karakteristike simpatikusa i parasimpatikusa |
• Funkcionalna i morfološka podela nervnog sistema; • Podela centralnog nervnog sistema; • Kičmena moždina - građa i funkcije; • Spinalni nervi; • Refleksna aktivnost centralnog nervnog sistema; • Moždano stablo - funkcije; • Mali mozak - funkcije; • Međumozak - funkcije; • Veliki mozak - građa i funkcije; • Moždanice; • Cerebrospinalna tečnost; • Periferni nervi - građa, funkcionalne karakteristike i podela; • Autonomni nervni sistem. |
|
Sistem receptornih organa (čula) |
• Sticanje znanja o građi i ulogama kože; • Sticanje znanja o građi i funkciji čulnih organa.
|
• definiše analizator i vrste recepcije • opiše građu kože i njenih adneksa; • opiše recepciju površnog i dubokog senzibiliteta; • opiše recepciju mirisa i ukusa; • opiše građu oka; • objasni recepciju vida; • opiše građu uva; • objasni recepciju sluha i ravnoteže. |
• Analizatori. Vrste recepcije; • Koža: struktura i funkcije; • Recepcija površnog i dubokog senzibiliteta; • Recepcija mirisa i ukusa; • Recepcija vida; • Recepcija sluha i ravnoteže.
|
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Biologija
- Fizika
- Hemija
- Latinski jezik
- Prva pomoć
FARMACEUTSKO TEHNOLOŠKE OPERACIJE I POSTUPCI
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
|
NASTAVA |
PRAKSA
|
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Vežbe u bloku |
|||
I |
33 |
33 |
|
30 |
|
96 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Upoznavanje sa istorijskim razvojem farmacije i osnovnim principima moderne farmaceutske prakse;
- Sticanje osnovnih znanja o lekovima, medicinskim sredstvima, i postupcima koji se primenjuju u svakodnevnoj fameceutskoj praksi;
- Sticanje znanja o pravilnom izvođenju osnovnih farmaceutskih operacija i postupaka;
- Sticanje praktičnih veština izvođenja osnovnih farmaceutskih operacija i postupaka;
- Razvijanje svesti o profesionalnoj odgovornosti u svakodnevnoj farmaceutskoj praksi;
- Razvijanje svesti o značaju neprekidnog praćenja novih trendova u farmaceutskoj praksi i stalnog profesionalnog usavršavanja.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Red.br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Osnove farmaceutske prakse |
8 |
2. |
Pojam leka i čuvanje |
10 |
3. |
Merenje i farmaceutska izračunavanja |
12 |
4. |
Farmaceutske operacije sa čvrstim supstancama |
10 |
5. |
Farmaceutske operacije sa tečnim sistemima |
10 |
6. |
Ekstrakcija i destilacija |
8 |
7. |
Sterilizacija i aseptični postupci u farmaciji |
8 |
8. |
Uvežbavanje farmaceutskih operacija i postupaka |
30 |
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Osnove farmaceutske prakse |
||
Trajanje modula: |
8 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim principima dobre apotekarske prakse; nabavke, preuzimanja i raspoređivanja robe i sirovina za izradu lekova; • Upoznavanje učenika sa vrstama i načinom vođenja farmaceutske dokumentacije; • Sticanje znanja o strukturi i značaju recepta; • Formiranje svesti o značaju i ulozi farmaceutskih tehničara u savremenoj farmaceutskoj praksi. |
• objasni ulogu savremene farmaceutske prakse u zdravstvenom sistemu; • navede vrste apoteka, delove apoteke i objasni njihovu ulogu; • navede i prepozna osnovni pribor i uređaje apoteke i objasni njihovu upotrebu u farmaceutskoj praksi; • objasni osnovne principe dobre apotekarske prakse; • objasni značaj,ulogu i način korišćenja farmakopeje i drugih farmaceutskih priručnika; • objasni značaj i ulogu farmaceutske dokumentacije; • navede delove recepta, objasni značaj i ulogu recepta; • tumači izraze i skraćenice na receptima. |
Teorija: • Kratak istorijat razvoja farmacije od veštine do nauke; • Savremena farmaceutska praksa : apoteka, klinička farmacija, industrijska farmacija; • Apoteka (vrste apoteka, prostorije, pribor, uređaji); • Principi dobre apotekarske prakse; • Nabavka, preuzimanje i raspoređivanje robe i sirovina za izradu lekova; • Čuvanje supstanci i sirovina za izradu lekova; • Farmakopeja i farmaceutski priručnici; • Farmaceutska dokumentacija; • Recept.
|
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Realizacija nastave • teorijska nastava (4 časa) • vežbe (4 časa)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 15 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Preporuke za realizaciju nastave • nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću • učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi • na kraju modula učenik radi test znanja • nameštaj, oprema, aparati, instrumenti sirovine, laboratorijsko posuđe i pribor, ambalaža • Farmakopeje i farmaceutski priručnici • aktivna nastava • demonstracija • rad u grupama
Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskoj apoteci / laboratoriji Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času • dnevnik vežbi |
• primeni principe nabavke, preuzimanja i raspoređivanja robe i sirovina za izradu lekova; • primeni pravila za čuvanje supstanci i sirovina za izradu lekova;
|
Vežbe: • Apoteka (prostorije, pribor, uređaji); • Nabavka, preuzimanje i raspoređivanje robe i sirovina za izradu lekova; • Čuvanje supstanci i sirovina za izradu lekova; • Upotreba Farmakopeja i farmaceutskih priručnika; • Recept. |
Naziv modula: |
Pojam leka i čuvanje |
||
Trajanje modula: |
10 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Upoznavanje učenika sa definicijom lekova i medicinskih sredstava prema zakonu o lekovima i medicinskim sredstvima; • Sticanje znanja o: sastavu leka, farmaceutskim oblicima lekova, načinima i putevima primene lekova, stabilnosti i čuvanju lekova, vrstama kontejnera i načinima pakovanja i ekspedicije lekova, dozama i doziranju lekova; • Isticanje važnosti pravilnog izbora ambalaže i rukovanja lekovima.
|
• nabroji i definiše vrste lekova i definiše medicinska sredstva, prema važećem zakonu o lekovima i medicinskim sredstvima; • nabroji i objasni ulogu aktivnih i pomoćnih materija u sastavu leka; • nabroji i prepozna farmaceutske oblike lekova i navede njihove osnovne karakteristike; • nabroji i objasni načine i puteve primene lekova u zavisnosti od oblika leka;
|
Teorija: • Osnove zakona o lekovima i medicinskim sredstvima (definicije i pojmovi vezani za lekove i medicinska sredstva; alopatski, homeopatski, tadicionalni i veterinarski lekovi); • Sastav leka (aktivne materije i pomoćne materije u lekovima); • Farmaceutski oblici lekova; • Načini i putevi primene lekova; • Stabilnost i čuvanje lekova; • Pakovanje i ekspedicija lekova, kontejneri; • Doze i doziranje lekova. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Realizacija nastave • teorijska nastava (6 časova) • vežbe (4 časa)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 15 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Preporuke za realizaciju nastave • nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću • učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi • na kraju modula učenik radi test znanja • nameštaj, oprema, aparati, instrumenti sirovine, laboratorijsko posuđe i pribor, ambalaža • Farmakopeje i farmaceutski priručnici • aktivna nastava • demonstracija • rad u grupama
Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskoj apoteci / laboratoriji Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času • dnevnik vežbi |
• primeni pravila za čuvanje lekova u zavisnosti od njihove stabilnosti i oblika; • navede vrste, karakteristike i upotrebu kontejnera (farmaceutske ambalaže); • nabroji i definiše vrste doza. |
Vežbe: • Farmaceutski oblici; • Stabilnost i čuvanje lekova; • Pakovanje ekspedicija lekova, kontejneri; • Doze i doziranje lekova. |
Naziv modula: |
Merenje i farmaceutska izračunavanja |
||
Trajanje modula: |
12 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Upoznavanje učenika sa laboratorijskim priborom i uređajima za merenja u farmaciji; • Sticanje praktičnih veština merenja u farmaciji; • Sticanje znanja o osnovnim farmaceutskim izračunavanjima. |
• navede merne jedinice i izvrši njihovu konverziju; • samostalno izvrši pravilno merenje supstanci po masi i po zapremini; • samostalno izvrši pravilno indirektno merenje supstanci; • navede praktične mere za masu i zapreminu i praktične mere za uzimanje lekova;
|
Teorija: • Merne jedinice, konverzija, preračunavanje • Direktno merenje po masi, vage; • Merenje po zapremini i dužini; • Indirektno merenje mase (trituriranje i centizimiranje; preračun količina prilikom izrade i upotrebe triturata i centizimalnih rastvora); • Odmeravanje tečnosti pomoću kapaljke; • Praktične mere za masu i zapreminu; • Praktične mere za uzimanje lekova; • Preračun dečijih doza po farmakopejskim formulama; • Preračun potrebnih količina supstanci u sastavu leka iz oficinalnih propisa, prilikom izrade(tj. izvođenje formule sastava leka iz master formule); • Preračun kod praktičnih mera za uzimanje lekova (kašike, kapi). |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Realizacija nastave • teorijska nastava (5 časova) • vežbe (7 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 15 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Preporuke za realizaciju nastave • nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću • učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi • na kraju modula učenik radi test znanja • nameštaj, oprema, aparati, instrumenti sirovine, laboratorijsko posuđe i pribor, ambalaža • Farmakopeje i farmaceutski priručnici • aktivna nastava • demonstracija • rad u grupama
Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskoj apoteci / laboratoriji
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času • dnevnik vežbi • test praktičnih veština
|
• izvrši proveru doza, preračuna dečije doze koristeći farmakopejske formule, izvede formulu sastava leka iz master formule, preračuna praktične mere za uzimanje lekova na kašike ili kapi
|
Vežbe: • Direktno merenje po masi i zapremini; • Trituriranje, centezimacija i merenje tečnosti na kapi; • Farmaceutska izračunavanja : preračun dečijih doza po farmakopejskim formulama, preračun potrebnih količina supstanci u sastavu leka iz oficinalnih propisa, prilikom izrade(tj. izvođenje formule sastava leka iz master formule), preračun kod praktičnih mera za uzimanje lekova (kašike, kapi). |
Naziv modula: |
Farmaceutske operacije sa čvrstim supstancama |
||
Trajanje modula: |
10 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Upoznavanje učenika sa osobinama čvrstih supstanci od značaja za farmaceutsku praksu (čvrstoća, stepen usitnjenosti, protočnost, stabilnost); • Sticanje znanja o načinu određivanja i izražavanja stepena usitnjenosti; • Sticanje znanja o postupcima i uređajima za sušenje, usitnjavanje, mešanje, granuliranje, briketiranje i komprimovanje čvrstih supstanci; • Sticanje praktičnih veština usitnjavanja, sitanja i mešanja; • Isticanje značaja farmaceutskih operacija sa čvrstim supstancama za farmaceutsku praksu. |
• navede osobine čvrstih supstanci koje su od značaja za farmaceutsku praksu; • definiše stepen usitnjenosti i objasni kako se on izražava; • praktično odredi stepen usitnjenosti supstanci; • objasni postupak sušenja supstanci u sušnicama i praktično izvede postupak sušenja u sušnici sa stacionarnim slojem; • definiše sušenje u vakuumu, sušenje raspršivanjem, i liofilizaciju; • objasni princip rada uređaja za usitnjavanje (drobilice, mlinovi, mikronizeri) i mešanje praškova;
|
Teorija: • Osobine čvrstih supstanci od značaja za farmaceutsku praksu (čvrstoća, stepen usitnjenosti, protočnost, stabilnost); • Sušenje (princip i uređaji: sušnice sa pokretnim i stacionarnim slojem, sušenje u vakuumu, sušenje raspršivanjem, liofilizacija); • Usitnjavanje i mešanje čvrstih supstanci u uslovima apoteke i industrije (princip i uređaji: drobilice, mlinovi, mikronizeri, mešalice za praškove); • Granuliranje (princip i uređaji); • Briketiranje (princip i uređaji); • Komprimovanje (princip i uređaji). |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Realizacija nastave • teorijska nastava (6časova) • vežbe (4 časa)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 15 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Preporuke za realizaciju nastave • nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću • učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi • na kraju modula učenik radi test znanja • nameštaj, oprema, aparati, instrumenti sirovine, laboratorijsko posuđe i pribor, ambalaža • Farmakopeje i farmaceutski priručnici • aktivna nastava • demonstracija • rad u grupama
Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskoj apoteci / laboratoriji
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času • dnevnik vežbi • test praktičnih veština |
• praktično izvede postupak usitnjavanja i mešanja čvrstih supstanci u laboratorijskim uslovima (tarionikom i pistilom, mlinom); • objasni postupak granuliranja,briketiranja i komprimovanja i njihovu upotrebu u farmaciji.
|
Vežbe: • Određivanje stepena usitnjenosti • Sušenje u sušnicama sa stacionarnim slojem • Usitnjavanje i mešanje • Granuliranje |
Naziv modula: |
Farmaceutske operacije sa tečnim sistemima |
||
Trajanje modula: |
10 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o osobinama i vrstama rastvora i rastvarača farmaceutskoj praksi; • Sticanje znanja o postupcima i uređajima za uparavanje, mešanje i odvajanje tečne od čvrste faze; • Sticanje praktičnih veština mešanja i odvajanja tečne od čvrste faze (dekantovanje, koliranje, filtracija i centrifugiranje); • Isticanje značaja farmaceutskih operacija sa tečnim sistemima za farmaceutsku praksu. |
• navede vrste rastvora i objasni njihove osobine; • definiše rastvorljivost i način izražavanja rastvorljivosti, objasni metode za povećanje rastvorljivosti; • nabroji najčešće korišćene rastvarače u farmaceutskoj praksi i navede njihove osobine; • objasni princip rada uparivača i definiše uparavanje u vakuumu; • objasni princip rada mešalica za tečnosti; • definiše sedimentaciju, dekantovanje, koliranje, filtraciju i centrifugiranje; • objasni šta je filtracioni medijum i kako on utiče na brzinu filtracije; nabroji filtracione medijume; |
Teorija: • Rastvori (osobine, vrste); • Rastvorljivost; • Rastvarači u farmaceutskoj praksi; • Podešavanje koncentracije rastvora na željeni procenat (razblaživanje, isparavanje i ukuvavanje - princip i uređaji : otvoreni i zatvoreni uparivači, uparavanje u vakuumu); • Mešanje- princip i uređaji (barbotiranje, mešalice za tečnosti); • Odvajanje tečne od čvrste faze u tečnim sistemima (sedimentacija, dekantovanje, koliranje, filtracija, centrifugiranje- princip i uređaji). |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Realizacija nastave • teorijska nastava (6 časova) • vežbe (4 časa)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 15 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Preporuke za realizaciju nastave • nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću • učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi • na kraju modula učenik radi test znanja • nameštaj, oprema, aparati, instrumenti sirovine, laboratorijsko posuđe i pribor, ambalaža • Farmakopeje i farmaceutski priučnici • aktivna nastava • demonstracija • rad u grupama
Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskoj apoteci / laboratoriji
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času • dnevnik vežbi • test praktičnih veština |
• praktično izvede postupak dekantovanja, koliranja, filtriranja i centrifugiranja u laboratorijskim uslovima. |
Vežbe: • Razblaživanje rastvora; • Mešanje tečnosti (ručno i mešalicom), • Dekantovanje, koliranje, filtracija, centrifugiranje. |
Naziv modula: |
Ekstrakcija i destilacija |
||
Trajanje modula: |
8 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o principima ekstrakcije, metodama ekstrakcije i uređajima za ekstrakciju; • Sticanje praktičnih veština izvođenja pojedinih metoda ekstrakcije u laboratorijskim uslovima (maceracija, digestija, perkolacija); • Sticanje znanja o principu i vrstama uređaja za destilaciju; • Sticanje praktičnih veština izvođenja destilacije (destilacija vodenom parom, dobijanje destilovane vode); • Isticanje značaja ekstraktivnih preparata u savremenoj farmaceutskoj praksi; • Isticanje značaja destilacije u farmaceutskoj praksi. |
• objasni ulogu difuzije i rastvaranja u ekstrakciji; • nabroji faktore koji utiču na brzinu i kvalitet ekstrakcije; • nabroji i objasni metode ekstrakcije; • objasni princip rada uređaja za ultrazvučnu i vibroekstrakciju; • objasni princip rada uređaja za odvajanje ekstraktne tečnosti; • navede klasifikaciju ekstraktivnih preparata prema konzistenciji; • objasni princip i ulogu destilacije u farmaceutskoj praksi; • objasni princip rada uređaja za destilaciju;
|
Teorija: • Osnovni principi ekstrakcije (difuzija, rastvaranje); • Primarna obrada droga u pripremi za ekstrakciju (sušenje, usitnjavanje, deoleacija); • Metode ekstrakcije (maceracija, digestija, perkolacija, ultrazvučna i vibroekstrakcija); • Odvajanje ekstraktne tečnosti (ceđenje i presovanje) i njena dalja obrada u cilju standardizacije (razblaživanje ili koncentrovanje); • Klasifikacija ekstraktivnih preparata prema konzistenciji; • Destilacija- princip i uređaji; • Fizički procesi pri destilaciji (hlađenje i kondenzacija); • Dobijanje destilovane vode. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Realizacija nastave • teorijska nastava (2 časova) • vežbe (6 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 15 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Preporuke za realizaciju nastave • nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću • učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi • na kraju modula učenik radi test znanja • nameštaj, oprema, aparati, instrumenti sirovine, laboratorijsko posuđe i pribor, ambalaža • Farmakopeje i farmaceutski priručnici • aktivna nastava • demonstracija • rad u grupama
Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskoj apoteci / laboratoriji
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času • dnevnik vežbi • test praktičnih veština
|
|
Vežbe: • Maceracija, digestija, perkolacija; • Destilacija. |
Naziv modula: |
Sterilizacija i aseptični postupci u farmaciji |
||
Trajanje modula: |
8 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o metodama sterilizacije i uređajima za sterilizaciju; • Sticanje praktičnih veština izvođenja postupaka termičke sterilizacije i aseptičnog postupka; • Isticanje značaja sterilizacije i uloge sterilnih proizvoda u savremenoj farmaceustkoj praksi. |
• definiše pojam sterilizacije i navede metode sterilizacije koje se koriste u farmaceutskoj praksi; • objasni principe, prednosti i nedostatke pojedinih metoda sterilizacije;
|
Teorija: • Definicija sterilizacije, podela metoda sterilizacije; • Termičke metode sterilizacije, uređaji za termičku sterilizaciju (suvi sterilizator, autoklav); • Gasna sterilizacija; • Sterilizacija zračenjem; • Bakteriološka filtracija; • Pirogeni i depirogenizacija; • Aseptičan postupak, laminarna komora; • Praćenje i procena sigurnosti i efikasnosti primenjenog postupka sterilizacije. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Realizacija nastave • teorijska nastava (4 časa) • vežbe (4 časa)
Preporuke za realizaciju nastave • nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću • učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi • na kraju modula učenik radi test znanja • nameštaj, oprema, aparati, instrumenti sirovine, laboratorijsko posuđe i pribor, ambalaža • farmakopeje i farmaceutski priručnici • aktivna nastava • demonstracija • rad u grupama
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 15 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici • vežbe se realizuju u školskoj apoteci / laboratoriji
. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času • dnevnik vežbi |
• samostalno pripremi materijal za sterilizaciju • pravilno rukuje priborom i uređajima za termičku sterilizaciju; • pripremi aseptičnu komoru i izvede jednostavnije operacije u aseptičnoj komori.
|
Vežbe: • Termičke metode sterilizacije; • Bakteriološka filtracija; • Aseptičan postupak.
|
Naziv modula: |
Uvežbavanje farmaceutskih operacija i postupaka |
||
Trajanje modula: |
30 časova |
||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Uvežbavanje osnovnih farmaceutskih postupaka i operacija; • Podsticanje profesionalne odgovornosti i razvoja osobina neophodnih za rad u struci: preciznost, urednost, lična i profesionalna odgovornost, spremnost na timski rad. |
• samostalno obavlja osnovne farmaceutske postupke i operacije i pravilno rukuje laboratorijskim priborom i uređajima. |
Vežbe: • Apoteka (prostorije, pribor, uređaji); • Nabavka, preuzimanje i raspoređivanje robe i sirovina za izradu lekova; • Čuvanje supstanci i sirovina za izradu lekova; • Upotreba Farmakopeja i farmaceutskih priručnika; • Recept; • Farmaceutski oblici; • Stabilnost i čuvanje lekova; • Pakovanje ekspedicija lekova, kontejneri;. • Doze i doziranje lekova; • Direktno merenje po masi i zapremini; • Trituriranje, centezimacija i merenje tečnosti na kapi; • Farmaceutska izračunavanja : preračun dečijih doza po farmakopejskim formulama, preračun potrebnih količina supstanci u sastavu leka iz oficinalnih propisa, prilikom izrade(tj. izvođenje formule sastava leka iz master formule), preračun kod praktičnih mera za uzimanje lekova (kašike, kapi); • Određivanje stepena usitnjenosti; • Sušenje u sušnicama sa stacionarnim slojem; • Usitnjavanje i mešanje; • Granuliranje; • Razblaživanje rastvora; • Mešanje tečnosti (ručno i mešalicom); • Dekantovanje, koliranje, filtracija, centrifugiranje; • Maceracija, digestija, perkolacija; • Destilacija; • Termičke metode sterilizacije; • Bakteriološka filtracija; • Aseptičan postupak. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Realizacija nastave • vežbe u bloku (30 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 15 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Preporuke za realizaciju nastave • nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću • učenik je obavezan da vodi dnevnik vežbi • na kraju modula učenik radi test znanja • nameštaj, oprema, aparati, instrumenti sirovine, laboratorijsko posuđe i pribor, ambalaža • Farmakopeje i farmaceutski priručnici • aktivna nastava • demonstracija • rad u grupama
Mesto realizacije nastave • vežbe se realizuju u školskoj apoteci / laboratoriji
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • aktivnost na času • dnevnik vežbi • test praktičnih veština
|
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Fizika
- Hemija
- Matematika
Naziv predmeta: |
|||||
Godišnji fond časova: |
66 časova |
||||
|
|||||
Ciljevi predmeta |
- Sticanje znanja o higijenskim principima na osnovu kojih učenici formiraju pozitivan stav sa ciljem da se usvoji i uvek primenjuje zdravo ponašanje - zdrav stil življenja, kao osnova za očuvanje zdravlja, održavanja lične higijene u prevenciji nastanka raznih bolesti i poremećaja koji nastaju kao posledica nedovoljnog i nepravilnog održavanja lične higijene i nehigijenskog načina življenja; - Sticanje znanja o uticaju fizičke aktivnosti na organizam - u zavisnosti od starosnog doba i psihofizičkih sposobnosti, kao i usvajanje fizičke aktivnosti kao stila života; - Sticanje znanja o značaju očuvanja mentalnog zdravlja i upoznavanja higijenskih aspekata prevencije; - Sticanje znanja o značaju i ulozi higijene ishrane u zaštiti i unapređenju zdravlja i poremećaji i bolesti koji najčešće nastaju kao posledica nepravilne ishrane; - Sticanje znanja i shvatanje značaja komunalne higijene, školske higijene, higijene rada, higijene vanrednih uslova kao i upoznavanje sa pozitivnim i negativnim uticajima životne sredine na zdravlje; - Sticanje znanja o ciljevima, metodama i oblicima zdravstveno-vaspitnog rada, kao i priprema učenika za samostalan zdravstveno-vaspitni rad. |
||||
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da : |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
|
Lična higijena |
• Sticanje pozitivnih stavova i navika u ličnoj higijeni; • Sticanje znanja o higijenskim principima koji sprečavaju nastanak poremećaja i bolesti usled nepravilnog održavanja lične higijene; • Sticanje znanja o bolestima koje se prenose polnim kontaktom.
|
• da navede definiciju zdravlja SZO; • objasni pojam duševnog i telesnog zdravlja; • navede faktore koji utiču na zdravlje; • objasni značaj redovnog lekarskog pregleda; • da održava ličnu higijenu; • odabere zdravstveno ispravna sredstva za održavanje lične higijene;sa posebnim osvrtom na higijenu usne duplje i sredstava u prevenciji kariesa • se zaštiti od bolesti koje se prenose polnim kontaktom; • odabere i upotrebi odgovarajuće kontraceptivno sredstvo; • odabere adekvatnu odeću i obuću. |
• Definicija zdravlja, koncept zdravlja; • Značaj i principi održavanja higijene kože, sluzokože i adneksa; • Indeks KEP; • Higijenski zahtevi sredstava za održavanje lične higijene i poremećaji koji nastaju usled neodgovarajućeg kvaliteta tih sredstava; • Bolesti koji nastaju usled nepravilnog održavanja lične higijene; • Polno prenosive bolesti; • Zdravstveni aspekti; kontracepcije i primene kontraceptivnih sredstava • Higijenski i zdravstveni značaj odeće i obuće.
|
Na početku nastane teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Realizacija nastave Nastavna tema se realizuje kroz sledeće oblike nastave: teorijska nastava (66 časova)
Mesto realizacije nastave • učionica
Preporuke za realizaciju nastave • aktivna nastava • demonstracija • rad u grupama
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • aktivnost na času |
|
Higijena fizičke kulture i telesnog vaspitanja |
• Sticanje znanja o fiziologiji rada, zamora, umora i premora; • Sticanje znanja o odmoru, rekreaciji i snu; • Sticanje znanja o uticaju atmosferskih faktora na zdravlje; • Sticanje znanja o uticaju vode i fizičke aktivnosti na očuvanje i unapređenje zdravlja; • Sticanje znanja o uticaju fizičke aktivnosti na organizam, u zavisnosti od starosnog doba i psihofizičkih sposobnosti. |
• Razlikuje vrstu rada mora i prilagodi telesnoj konstituciji i zdravstvenom stanju organizma; • planira dnevne aktivnosti, fizičku aktivnost, odmor i san; • koristi blagodeti vode, vazduha i sunčevog zračenja u cilju unapređenja zdravlja; • se zaštiti od nepovoljnog dejstva sunčevog zračenja; • primenjivanjem fizičke aktivnost prihvata zdrav stil života.
|
• Fiziološki aspekti higijene rada, odmora,rekreacije i sna; • Umor, zamor, premor; • Uloga sunčevog zračenja, vode, vazduha i fizičke aktivnosti u očuvanju i unapređenju zdravlja; • Fizička aktivnost kao mera prevencije oboljenja u različitim životnim dobima.
|
Broj časova po temama
• Lična higijena (10 časova) • Higijena fizičke kulture i telesnog vaspitanja (6 časova) • Mentalna higijena (6 časova) • Higijena ishrane (15 časova) • Komunalna higijena (10 časova) • Školska higijena (6 časova) • Higijena radne sredine i tokom vanrednih uslova (8 časova) • Zdravstveno vaspitanje (5 časova)
|
|
Mentalna higijena |
• Sticanje znanja o značaju očuvanja mentalnog zdravlja i upoznavanje sa faktorima koji mogu da naruše mentalno zdravlje; • Sticanje znanja o specifičnostima mentalnog zdravlja u zavisnosti od starosnog doba; • Sticanje znanja o rizičnom ponašanju dece i adolescenata; • Sticanje znanja o bolestima zavisnosti i njihovoj prevenciji. |
• se prilagođava uticajima sredine i deluje kao stabilna i zrela ličnost • odupre faktorima koji narušavaju mentalno zdravlje • primeni mere koje podižu nivo psihičke kondicije; • usvoji zdrav stil života, što znači da ne postane zavisan od nikotina, alkohola i opojnih droga. |
• Mentalno zdravlje, odnos telesnog i mentalnog zdravlja, faktori koji utiču na mentalno zdravlje; • Interpersonalni odnosi i njihova pozitivna modifikacija; • Specifičnosti mentalnog zdravlja kod dece i omladine; • Zrelost mladih za brak i formiranje porodice; • Specifičnosti mentalnog zdravlja žena u prelaznom dobu i starih ljudi; • Prevencija duševnih poremećaja u zavisnosti od starosnog doba; • Stres; • Prevencija bolesti zavisnosti: pušenje, narkomanija i alkoholizam. |
|
|
Higijena ishrane |
• Sticanje znanja o značaju i ulozi higijene ishrane u zaštiti i unapređenju zdravlja; • Sticanje znanja o hranljivim materijama, namirnicama i njihovoj biološkoj vrednosti; • Sticanje znanja o povezanosti pravilne ishrane i nastanku bolesti; • Sticanje znanja u cilju usvajanja navika za zdrav način života. |
• se pravilno hrani i koristi zdravstveno bezbedne namirnice; • navede koje hranljive materije je neophodno da unosi; • objasni značaj i ulogu vitamina • objasni koje bolesti nastaju usled nepravilne ishrane i neispravne hrane; • prepozna bolesti nastaju usled poremećaja ponašanja u ishrani; • zapamti da sve konsultacije vezane za bolesti nepravilne ishrane traži od stručnog lica |
• Fiziologija ishrane; • Energetski bilans; • Hranljive materije; • Grupe namirnica i njihova biološka vrednost; • Vitamini:rastvorljivi u mastima i vitamini rastvorljivi u vodi; • Osnovni principi pravilne ishrane; • Procena uhranjenosti i poremećaji usled nepravilne ishrane; • Poremećaji ponašanja u ishrani; • Bolesti usled neispravne hrane; • Sanitarno-higijenski nadzor, zdravstvena ispravnost, zdravstveno bezbedna hrana i zakonska regulativa. |
|
|
Komunalna higijena |
• Sticanje znanja o pozitivnim i negativnim uticajima spoljne sredine na zdravlje; • Sticanje znanja o značaju vode za piće i resursima vode kod nas; • Sticanje znanja o kruženju materijai energija i zaštiti životne sredine; • Sticanje znanja o higijeni stanovanja i higijenskom mestu stanovanja; • Sticanje znanja o zračenjima u životnoj sredini; • Sticanje znanja o otpadnim materijama u životnoj sredini; • Sticanje znanja o značaju zemljišta; • Sticanje znanja o atmosferi i aerozagađenju; • Sticanje znanja o globalnim poremećajima u životnoj sredini. |
• poveže kako vlaga, atmosferski pritisak, kretanje vazduha i temperatura utiču na zdravlje; • poveže kako aerozagađenje dovodi do nastanka bolesti; • analizira značaj higijenski ispravne vode za piće i bolesti koje nastaju upotrebom zagađene vode; • objasni metode prečišćavanja vode • objasni metode upravljanja otpadnim materijama • razlikuje tipove naselja i objasni značaj higijene stanovanja |
• Sastav atmosfere i aerozagađenje; • Higijenski,epidemiološki, ekološki i zdravstveni značaj vode za piće; • Higijenski zahtevi odlaganja otpadnih voda i čvrstih otpadnih materija; • Sastav zemljišta, kruženje materije i mere zaštite zemljišta od zagađenja; • Higijena naselja, tipovi naselja i higijena stanovanja; • Zračenja u životnoj sredini.
|
|
|
Školska higijena |
• Sticanje znanja o karakteristikama rasta i razvoja dečjeg uzrasta; • Sticanje znanja o uticaju faktora školske sredine na zdravlje učenika; • Sticanje osnovnih znanja o predškolskim ustanovama, domovima i objektima za rekreaciju. |
• prepozna karakteristike rasta i razvoja pojedinih faza dečjeg uzrasta; • opiše kako školska sredina, objekti i nameštaj utiču na zdravlje; • analizira osnovne karakteristike i prednosti korišćenja predškolskih ustanova, domova i objekata za rekreaciju; • proceni značaj prevencije bolesti koje bi nastale kao posledica uticaja školske sredine na učenika. |
• Osnovne karakteristike rasta i razvoja, periodizacija dečjeg uzrasta; • Školski objekti i školski nameštaj, faktori školske sredine koji utiču na zdravlje učenika; • Organizacija nastave; • Predškolske ustanove, domovi učenika, odmarališta i objekti za rekreaciju; • Najčešća oboljenja koja nastaju usled uticaja organizacije nastave i školske sredine. |
|
|
Higijena radne sredine i tokom vanrednih uslova |
• Sticanje znanja o uticaju radne sredine, štetnih noksi na zdravlje ljudi, prevenciji profesionalnih oboljenja i traumatizma; • Sticanje znanja o specifičnostima vanrednih situacija i specifičnoj epidemiološkoj problematici; • Sticanje znanja o snabdevanju higijenski ispravnom vodom i hranom tokom vanrednih stanja. • • |
• razlikuje faktore i štetne nokse koje utiču na zdravlj, primeni preventivne mere i spreči profesionalne bolesti i profesionalni traumatizm; • prepozna doprinos mera zaštite ugroženih kategorija stanovništva, prepozna specifičnosti i posledice koje nastaju u vanrednim uslovima; • prepozna probleme koji nastaju sa vodosnabdevanjem, ishranom i smeštajem u vanrednim uslovima. • |
• Uticaj radne sredine i procesa rada na zdravlje, podela i značaj štetnih noksi radne sredine; • Prevencija profesionalnih oboljenja i profesionalnog traumatizma, zaštita zdravlja i posebni zahtevi za rad sa ugroženim kategorijama stanovništva; • Specifičnosti vanrednih uslova koji nastaju usled elementarnih i drugih vrsta katastrofa; • Specifični higijensko-epidemiološki problemi u vanrednim uslovima; • Snabdevanje higijenski ispravnom vodom za piće u vanrednim uslovima, ishrana u vanrednim uslovima; • Higijena smeštaja stanovništva u vanrednim uslovima; • Zadaci zdravstvene službe u sprovođenju higijenskih mera tokom vanrednih stanja. |
|
|
Zdravstveno vaspitanje |
• Sticanje znanja o ciljevima, metodama i oblicima zdravstveno-vaspitnog rada; • Sticanje znanja o korišćenju i primeni zdravstveno-vaspitnih sredstava; • Sticanje znanja o sprovođenju zdravstveno-vaspitnog rada u svakodnevnoj praksi. |
• objasni ciljeve zdravstveno vaspitnog rada; • napravi operativni plan i program zdravstveno-vaspitnog rada u okviru svoje kompetencije; • primeni oblike i metode zradvstveno- vaspitnog rada; • koristi očigledna zdravstveno- vaspitna sredstva. |
• Ciljevi i principi zdravstvenog vaspitanja; • Planiranje i programiranje zdravstvenog vaspitanja; • Metode i oblici zdravstveno-vaspitnog rada; • Očigledna sredstva u zdravstveno-vaspitnom radu; • Zdravstveno vaspitanje kao obavezan vid zdravstvene zaštite; • Zdravstveno vaspitanje kao sastavni deo rada zdravstvenih radnika. |
|
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Biologija
- Hemija
- Fizika
- Anatomija i fiziologija