Naziv predmeta: LATINSKI JEZIK
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
|
NASTAVA |
PRAKSA
|
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
66 |
|
|
|
|
66 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Ovladavanje i primena stručne terminologije i frazeologije formulisane na klasičnim jezicima;
- Uviđanje uticaja klasičnih jezika na uobličenje leksike i frazeologije savremenih jezika i bolje razumevanje gramatičkih modela, kako u maternjem, tako i u stranim jezicima;
- Sticanje opštih znanja o antičkoj kulturi i medicini;
- Osposobljavanje učenika za razumevanje svakovrsnih poruka koje su u vezi sa strukom, formulisane na klasičnim jezicima;
- Upoznavanje učenika s bitnim elementima savremenog jezika struke, koji se zasniva na klasičnim jezicima.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Latinski jezik |
66 |
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Latinski jezik |
|||
Trajanje modula: |
66 |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Osposobljavanje učenika da pravilno (pro)čitaju i pišu/zapisuju reči, kratke rečenice i jednostavne prilagođene tekstove • Ovladavanje i primena znanja o jeziku • Razumevanje, prevođenje i interpretacija teksta • Prepoznavanje uticaja latinskog jezika na uobličenje leksike i frazeologije u savremenim jezicima • Uočavanje značaja kulturnog nasleđa antičke kulture i sticanje sociokulturne kompetencije |
• tačno primenjuje pravila izgovora i naglašavanja • tačno primenjuje pravila ortografije • uoči specifičnosti izgovora i pravopisa u latinskom jeziku • savlađuje i samostalno primenjuje osnovne gramatičke kategorije • usvoji određeni fond reči vezan za struku u prilagođenim i jednostavnim originalnim tekstovima • upoređuje i povezuje gramatiku maternjeg i latinskog jezika • samostalno ili uz pomoć nastavnika sastavlja kratke rečenice, popunjava stručne termine u tekstu ili povezuje delove teksta • samostalno koristi dvojezične rečnike • prepozna i razume sadržaj i značenje stručnih termina u jednostavnim originalnim tekstovima • ispravno pročita i odredi osnovne funkcije reči u sintagmama/rečenicama • uz pomoć rečnika ili nastavnika prevodi stručne izraze i kratke rečenice sa latinskog na maternji jezik • prepozna i razume na osnovu stručnih naziva u latinskom jeziku značenje i smisao teksta na nekom savremenom jeziku • prepozna i razume na osnovu latinskih izraza reči u savremenim jezicima koje su izvedene i slične sa latinskim jezikom • koristi znanje latinskog jezika da bi shvatio značenje reči latinskog porekla u maternjem i drugim jezicima • sagledava povezanost prošlosti i sadašnjosti uočavajući sličnosti i razlike u kulturama. |
GRAMATIČKI SADRŽAJI • Latinsko pismo, izgovor i akcenat • vrste reči i njihove promene • kategorije nominalne i verbalne promene Imenske reči • imenice I, II, III, IV, V deklinacije; izuzeci treće deklinacije; grčke imenice • pridevi i njihova komparacija (svi tipovi) • zamenice: lične, prisvojne, povratne; pokazne, odnosne i upitne; • brojevi (odnosni i redni) Glagoli (sve četiri konjugacije i glagol esse) • indikativ prezenta aktiva i pasiva • imperativ prezenta aktiva • konjunktiv prezenta aktiva i pasiva • particip prezenta aktiva • particip perfekta pasiva • gerundiv i gerund • glagoli deponentni i semideponentni Nepromenljive reči: • prilozi (tvorba i komparacija) • predlozi
|
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Učenicima treba razjasniti šta im se pruža ovim predmetom i šta se očekuje od njih. Bez jasnih i strukturisanih ograničenja učenik ne može sagledati sopstvene mogućnosti i sposobnosti. Zato je važno mlađem srednjoškolcu jasno i taksativno nabrojati i prava i obaveze, zahteve i pravila (ocenjivanja), i to regularno ponavljati uz objašnjenja o čemu se govorilo, zašto i šta dalje sledi. Time se postiže progresija koja ne mora značiti napredovanje prema nekim okoštalim merilima. Naime, pravo je učenika da napreduje onako kako njemu odgovara, da se zalaže za ocenu koju želi i da postiže rezultate prema sposobnostima. U nastavi jezika memorisanje se može primenjivati ograničeno vremenski na one sadržaje predmeta koji će se često ponavljati
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava • pogađanje lica ili predmeta • igra po ulogama • lingvistička radionica (pronalaženje srodnih reči) • ilustrovanje latinskih stručnih termina ili pojmova Mesto realizacije nastave • učionica
Preporuke za realizaciju nastave
• aktivna nastava • rad u grupama • zajedničko pravljenje ilustrovanih materijala (zidne novine sa zanimljivim detaljima o znamenitim Rimljanima koji su se bavili određenom strukom, npr. lekari)
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja 3. aktivnost na času
|
|
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
• Stručni predmeti
• Maternji jezik
• Drugi strani jezici
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
|
NASTAVA |
PRAKSA
|
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
|
|
|
60 |
|
60 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Praktično obučavanje budućih zdravstvenih radnika za valjano ukazivanje neodložne pomoći životno ugroženim licima u nepredviđenim zadesnim situacijama što predstavlja osnovu spasavanja i očuvanja života u zbrinjavanju životno ugroženih, ublažavanje posledica nastalog stanja i potpomaganje oporavka praktičnim radnjama koje su na međunarodnom planu propisane i usvojene ako metode izbora;
- Podsticanje razvoja etičkih osobina ličnosti koje karakterišu profesionalni lik zdravstvenih radnika kao što su : humanost, altruizam, preciznost, samoinicijativnost, odgovornost i požrtvovanost;
- Razvijanje svesti kod pojedinaca i grupa o štetnim uticajima sredine i prihvatanje zdravog načina života;
- Osposobljavanje učenika za uspešno prenošenje saznanja iz domena prve pomoći u širu društvenu zajednicu;
- Formiranje kod učenika pozitivnog ponašanja u ličnom životu i profesionalnom radu.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Red.br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Osnovni principi prve pomoći i utvrđivanje stanja povređenih/obolelih lica |
8 |
2. |
Poremećaji stanja svesti |
6 |
3. |
Kardiopulmonalna reanimacija |
8 |
4. |
Krvarenja i rane |
8 |
5. |
Povrede kostiju i zglobova |
8 |
6. |
Povrede izazvane dejstvom fizičkih, hemijskih i bioloških faktora |
8 |
7. |
Povrede pojedinih telesnih segmenata i posebne povrede |
8 |
8. |
Iznenada nastale tegobe i bolesti |
6 |
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Osnovni principi prve pomoći i utvrđivanje stanja povređenih/obolelih lica |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Upoznavanje sa stanjima koja zahtevaju pružanje neodložne prve pomoći, organizacijom pružanja kao i posebnostima koje zahtevaju različite situacije u akcidentalnim stanjima; • Sticanje znanja o načinu provere životnih funkcija (svesti, disanja, cirkulacije); • Usvajanje tehnike pregleda p/o radi utvrđivanja znakova povrede/oboljenja i stanja; • Prepoznavanje znakova smrti. |
• definiše prvu pomoć i razumeti njen značaj; • definiše hitan slučaj; • navede karike u lancu spasavanja i izdvoji one na koje utiče spasilac; • opiše postupak na mestu nesreće; • napravi plan akcije spasioca • vodi komunikaciju sa dispečerima službi koje poziva; • utvrdi stanje svesti; • utvrdi postojanje disanja; • utvrdi postojanje srčanog rada; • uradi pregled "od glave do pete" i objasni svoje postupke pri pregledu; • opiše rane i kasne znake smrti; • definiše prividnu (kliničku) smrt.
|
Nastava u bloku: • Pojam, ciljevi, zadaci i značaj prve pomoći; • Uloga spasioca u pružanju prve pomoći; • Pojam hitnog slučaja; • Karike u lancu spasavanja; • Postupak na mestu nesreće; • Utvrđivanje stanja povređenog/obolelog; • Utvrđivanje stanja svesti; • Provera disanja; • Provera srčanog rada; • Pregled "od glave do pete"; • Postupak sa odećom i obućom; • Pojam, vrste i znaci smrti. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (8 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć • nastava u prirodi
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Prikazati učenicima film sa ovom tematikom; • Organizovati rad u parovima ili grupi; • Trijažu u ovom modulu samo definisati.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
|
|
Naziv modula: |
Poremećaji stanja svesti |
|||
Trajanje modula: |
6 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o različitim poremećajima svesti; • Usvajanje veština za pružanje pomoći licima u besvesnom stanju.
|
• prepozna različite nivoe poremećaja svesti (somnolencija, sopor, koma); • postavi p/o u bočni relaksirajući položaj; • prepozna različite poremećaje svesti i zbrine p/o na odgovarajući način.
|
Nastava u bloku: • Pojam, uzroci i klasifikacija poremećaja svesti; • Postupak kod poremećaja svesti; • Nesvestica; • Epilepsija (i histerija); • Fras; • Potres mozga; • Moždani udar; • Poremećaji koncentracije šećera u krvi; • Koma. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (6 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Insistirati na traženju medicinske dokumentacije i lekova u odeći unesrećenih; • Organizovati rad u parovima ili grupi; • Koristiti realistički prikaz stanja.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|
Naziv modula: |
Kardiopulmonalna reanimacija |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o kardiopulmonalnoj reanimaciji; • Usvajanje veština u tehnici oživljavanja.
|
• prepozna prestanak disanja i rada srca; • navede uzroke opstrukcije disajnih puteva i opiše postupke uspostavljanja prohodnosti disajnih puteva; • izvodi kardiopulmonalnu reanimaciju kod osoba različitog uzrasta ; • primeni spoljašnji automatski defibrilator.
|
Nastava u bloku: • Pojam i ciljevi kardiopulmonalne reanimacije; • Prestanak disanja i rada srca - uzroci i znaci; • Uspostavljanje prohodnosti disajnih puteva; • Metode veštačkog disanja; • Spoljašnja masaža srca; • Specifičnosti KPR kod dece do prve godine starosti; • Specifičnosti KPR kod dece uzrasta od prve godine do puberteta; • Kada ne započinjati KPR; • Najčešće greške u postupku KPR; • Primena spoljašnjeg automatskog defibrilatora. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (8 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Vežbati tehnike KPR na lutkama - fantomima: beba, dete, odrasla osoba; • Organizovati rad u parovima ili individualni.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|
Naziv modula: |
Krvarenja i rane |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje osnovnih znanja o uzrocima i vrstama krvarenja i usvajanje veština privremene hemostaze; • Sticanje znanja o zavojnom materijalu i usvajanje tehnika previjanja trouglom maramom i zavojem; • Sticanje znanja o ranama i usvajanje veština za njihovo zbrinjavanje.
|
• prepozna znake krvarenja i šoka; • primenjuje mere u borbi protiv šoka; • lokalizuje tačke digitalne kompresije; • zaustavi krvarenje različitim metodama; • opiše postupak zbrinjavanja amputacionih povreda; • pravilno zbrine ranu; • opiše postupak kod krvarenja iz prirodnih otvora; • pravilno koristi zavojni materijal; • previje pojedine telesne segmente trouglom maramom i zavojem.
|
Nastava u bloku: • Krvarenja - vrste i posledice; • Hemoragični šok; • Metode privremene hemostaze; • Traumatska amputacija i postupak kod očekivane replantacije; • Krvarenja iz prirodnih otvora; • Rane i postupak sa ranama; • Strano telo u rani; • Ratne rane; • Zavojni materijal; • Tehnike previjanja pojedinih segmenata tela trouglom maramom i zavojem. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (8 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć; • nastava u prirodi.
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|
Naziv modula: |
Povrede kostiju i zglobova |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o uzrocima i vrstama povreda koštano-zglobnog sistema i usvajanje veština za njihovo zbrinjavanje; • Sticanje znanja o imobilizacionim sredstvima i usvajanje tehnika njihove primene.
|
• prepozna znake povreda zglobova i kostiju; • primenjuje mere u borbi protiv šoka; • definiše ciljeve i pravila imobilizacije; • izvrši imobilizaciju pojedinih telesnih segmenata; • kontroliše postavljenu imobilizaciju; • zbrine prelom sa krvarenjem; • primeni "trostruki hvat"; • učestvuje u prenošenju osobe sa povredom kičmenog stuba.
|
Nastava u bloku: • Povrede zglobova: nagnječenje, uganuće, iščašenje i prelom; • Povrede kostiju; • Imobilizacija - pojam, ciljev; • Pravila imobilizacije; • Sredstva za imobilizaciju; • Imobilizacija kičmenog stuba; • Specifičnosti oslobađanja disajnih puteva pri povredi vratne kičme; • Imobilizacija gornjih ekstremiteta; • Imobilizacija grudnog koša; • Imobilizacija karlice; • Imobilizacija donjih ekstremiteta. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (8 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć • nastava u prirodi
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|
Naziv modula: |
Povrede izazvane dejstvom fizičkih, hemijskih i bioloških faktora |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o povredama izazvanim fizičkim, hemijskim i biološkim faktorima; • Usvajanje veština za praktično pružanje prve pomoći. |
• prepozna različite termičke povrede; • na odgovarajući način zbrine različite termičke povrede; • opiše postupak spasioca u različitim akcidentima i koristi mere samozaštite; • pruži adekvatnu prvu pomoć kod povreda elektricitetom; • prepozna hemijska oštećenja organizma i zbrine ih na adekvatan način; • pruži prvu pomoć kod bioloških povreda.
|
Nastava u bloku: • Povrede izazvane dejstvom visoke temperature na organizam: toplotni udar, sunčanica, opekotine; • Povrede izazvane dejstvom niske temperature na organizam: hipotermija i smrzotine; • Povrede elektricitetom: povrede električnom strujom i udar groma; • Hemijske opekotine; • Nagla trovanja udisanjem i gutanjem otrova; • Trovanja ugljenmonoksidom; • Trovanja kaustičnim sredstvima; • Trovanje alkoholom, lekovima i psihoaktivnim supstancama; • Biološke povrede; • Ujed zmija i drugih životinja; • Ubodi insekata (pčela, osa, stršljen, škorpion, pauk, krpelj). |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (8 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz stanja i povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|
Naziv modula: |
Povrede pojedinih telesnih segmenata i posebne povrede |
|||
Trajanje modula: |
8 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o povredama pojedinih telesnih segmenata; • Sticanje znanja o kraš i blast povredama i utopljenju; • Sticanje znanja o povredama u saobraćaju i specifičnostima o postupku na mestu nesreće; • Sticanje znanja o politraumi; • Sticanje znanja o trijažiranju p/o; • Usvajanje veština za praktično pružanje prve pomoći. |
• prepozna i zbrine kraniocerebralne povrede; • prepozna i zbrine povrede oka i uva; • prepozna i zbrine p/o sa povredama organa trbuha i karlice; • prepozna kraš i blast povrede i pruži adekvatnu prvu pomoć; • zbrine utopljenika uz poznavanje mera za bezbednost spasioca; • opiše postupak kod saobraćajnog udesa; • učestvuje u izvlačenju povređenog iz automobila i skidanju kacige kod motociklista; • opiše redosled zbrinjavanja povreda kod politraumatizovanih; • vrši trijažu p/o.
|
Nastava u bloku: • Kranio-cerebralne povrede; • Povrede oka i uva; • Povrede organa grudnog koša; • Povrede organa trbuha i karlice; • Kraš povrede; • Blast povrede; • Utopljenje u vodi; • Saobraćajni traumatizam; • Politrauma; • Trijaža p/o. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (8 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć • nastava u prirodi
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz stanja i povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi; • Organizovati poligon sa većim brojem povređenih/obolelih.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad.
|
|
Naziv modula: |
Iznenada nastale tegobe i bolesti |
|||
Trajanje modula: |
6 časova |
|||
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
• Sticanje znanja o postupcima kod najčešćih iznenada nastalih tegoba i bolesti.
|
• prepozna najčešće iznenada nastale tegobe i bolesti i pruži adekvatnu prvu pomoć.
|
Nastava u bloku: • Povišena telesna temperatura; • Bol u grudima; • Hipertenzija; • Bronhijalna astma; • Bol u trbuhu; • Povraćanje i proliv; • Glavobolja i vrtoglavica; • Alergijske reakcije. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • vežbe u bloku (6 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe (do 10 učenika u grupi) prilikom realizacije vežbi.
Mesto realizacije nastave • kabinet za prvu pomoć; • nastava u prirodi.
Preporuke za realizaciju nastave • Značaj blagovremeno pružene prve pomoći ilustrovati sa što više primera; • Koristiti realistički prikaz stanja i povreda; • Organizovati rad u parovima ili grupi; • Organizovati poligon sa većim brojem povređenih/obolelih.
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. usmeno izlaganje; 2. testove znanja; 3. aktivnost na času; 4. praćenje rada; 5. samostalni rad. |
|
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Anatomija i fiziologija
- Fizika
- Hemija
Naziv predmeta: |
|||||
Godišnji fond |
33 časa |
||||
|
|||||
Ciljevi predmeta: |
- Razvijanje moralne svesti, integrisanje saznanja i delanja u praktičnom životu i struci zdravstvenog radnika; - Usvajanje osnovnih etičkih pojmova, teorija i sistema vrednosti; - Doprinos razvijanju moralne svesti učenika i osetljivosti na neetičke pojave u životu i struci; - Osposobljavanje učenika da razumeju smisao moralnih dilema u životu i struci; - Podrška kritičkom mišljenju učenika da uočavaju i razmatraju neetičke pojave i na odgovarajući način reaguju. |
||||
TEMA |
CILJ |
ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
|
Uvod u etiku |
• Upoznavanje sa osnovnim etičkim pojmovima i teorijama.
|
• razume osnovne etičke pojmove; • razlikuje sisteme vrednosnih i činjeničnih sudova; • razlikuje etičke teorije; • prepozna i pojasni pojam svesti kao osnove moralnog delovanja; • razume moralnu stvarnost u kojoj živi.
|
• Etika i moral; • Začeci etičke svesti; • Čovek kao predmet etike; • Osnovni etički pojmovi (dobro i zlo, moralne norme, odnos stvarnog i normativnog, hipokrizija); • Etičke teorije; • Čovek kao izvor morala (razum, volja, slobodna volja, osećanja i savest); • Etika i profesija (etika i medicina). |
• Na početku školske godine učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave /učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Mesto realizacije nastave nastava se realizuje u učionici
Preporuke za realizaciju nastave Sadržaj predmeta se ostvaruje kombinovanjem frontalnog oblika rada, čitanjem i tumačenje tekstova, korišćenjem video prezentacija sa aktivnim metodama rada kao što su debate, radionice, simulacije, studije slučaja. Učenike podsticati da sami nalaze materijale iz različitih izvora kao podlošku za rad, kao i da prikupljaju informacije o aktuelnim događajima iz života (posebno u oblasti zdravstva) u kojima prepoznaju etičke dileme. Predmet je prirodno povezan sa drugim opšteobrazovnim i stručnim predmetima i učenicima treba stalno ukazivati na moguće korelacije. Posebnu pažnju treba posvetiti opservacijama učenika nastalim na praktičnoj nastavi jer su tada u neposrednom kontaktu sa pacijentima i mogu im se javiti pitanja iz oblasti etike pogodna za diskusiju. Podsticanje kritičkog mišljenja se najbolje postiže u situaciji kada se pred učenike postavljaju zahtevi da rešavaju probleme, donose različite odluke, da vrednuju te odluke, procenjuju njihovu adekvatnost u odnosu na kontekst, da procenjuju njihovu dalekosežnost, upotrebljivost, posledice.
Okvirni broj časova po temama
• Uvod u etiku (4 časova) • Istorija etike (4 časova) • Posebni problemi normativne etike (12 časova) • Moralni aspekti zdravstvenog poziva (13 časova)
|
|
Istorija etike |
• Upoznavanje sa razvojem medicinske etike kroz istoriju.. |
• razjasni etičke postupke različitih epoha i religija; • analizira etičko utemeljenje ljudskih prava; • objasni uzroke sukoba u međuljudskim odnosima: psihološke, ekonomske, političke, moralne i religiozne.
|
Razvoj medicinske etike kroz istoriju Antička etika Etička učenja srednjeg i novog veka Etička shvatanja savremenog doba Postmoderna • Mesto etike i morala u XXI veku. |
||
Posebni problemi normativne etike
|
• Razvijanje svesti o moralnoj stvarnosti zdravstvenih radnika.
|
• kritički procenjuje nepoželjne pojave u moralnom životu ljudi, odnosu prema budućim generacijama i odnosu prema životnoj sredini; • ispravno vrednuje postupke u životu i struci zdravstvenog radnika; • poštuje u svakom pojedinačnom slučaju moralni kodeks i pomaže svakom pacijentu bez razlike; • uporedi i objasni problem opšteg važenja i utemeljenja vrednosti, moralnih načela i normi; • navede i objasni različite oblike povrede savesti (neznanje, nesagledavanje posledica delovanja ili namernog propuštanja delovanja). |
• Zakletve i kodeksi medicinske etike; • Deontološki problemi u medicinskoj praksi; • Pravno-etički problemi medicinske prakse; • Diskriminacija (klasna, politička, etnička, polna i moralna); • Moralni aspekti mita i korupcije; • Nova etika životne sredine. • Odnos prema budućim generacijama; • Etičke teme i dileme: - smrtna kazna - za i protiv; - samoubistvo - da li čovek ima pravo na taj čin; - reći istinu pacijentu ili ne; - abortus; - eutanazija ili prirodna smrt; - donorstvo organa i genetskog materijala; - kloniranje. |
||
Moralni aspekti zdravstvenog poziva |
• Razumevanje principa svetosti i nepovredivosti ljudskog života;
• Razumevanje moralnih dilema koje donose novine u savremenoj medicini.
|
• se odnosi prema pacijentu poštujući princip primum non nocere; • brani stav da je ljudski život najviša vrednost i da sve treba da bude u njegovoj službi; • procenjuje kriterijume vrednovanja pojedinih savremenih zahvata u tretiranju pacijenata; • shvati praktične posledice koje proizilaze kada se određena teorija primenjuje u životu i u struci zdravstvenih radnika; • iskaže kritički odnos prema postojećoj moralnoj praksi na osnovu stečenog znanja; • prati savremenu medicinu i praktikuje novine u tretmanu.
|
• Moralne obaveze zdravstvenih radnika prema bolesnicima; • Etički problemi u zdravstvu (u stomatologiji, medicini, farmaciji); • Etički problemi u radu sa decom sa smetnjama u razvoju; • Etički pristup u slučaju zlostavljanja, zanemarivanja i nasilja; • Lekarska tajna i pravo pacijenta na privatnost; • Etički problemi u privatnoj medicinskoj praksi; • Etički aspekti bioinženjeringa i genetskih istraživanja.
|
||
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Zdravstvena psihologija
- Srpski jezik
- Istorija
- Građansko vaspitanje
- Verska nastava