Naziv predmeta: |
PUTEVI HRANE |
Godišnji fond časova: |
64 časova |
Razred: |
Drugi |
Ciljevi predmeta |
- Upoznavanje učenika sa predmetom; |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod u puteve hrane |
• Upoznavanje učenika sa predmetom |
• Poznaje pojam i značaj puteva hrane. |
• Pojam i značaj puteva hrane |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Putevi hrane kroz razvoj kuvarstva |
• Upoznavanje učenika sa razvojem hrane kroz razvoj kuvarstva |
• Opisuje početke i put upotrebe namirnica biljnog porekla; |
• Počeci i put upotrebe namirnica biljnog porekla |
|
Regionalna podeljenost životnih namirnica |
• Upoznavanje učenika sa teritorijalnom zastupljenošću životnih namirnica |
• Razlikuje zastupljene namirnice po kontinentima; |
• Regionalna podeljenost životnih namirnica: |
|
Uticaj znamenitih ličnosti i događaja na puteve hrane |
• Upoznavanje učenika sa uticajem znamenitih ličnosti i događaja na puteve hrane |
• Navodi znamenite ličnosti i događaje; |
• Uticaj znamenitih ličnosti i događaja na puteve hrane: |
|
Uticaj poznatih ličnosti i događaja naših prostora na puteve hrane |
• Upoznavanje učenika sa uticajem poznatih ličnosti i događaja naših prostora |
• Navodi znamenite ličnosti i događaje naših prostora; |
• Uticaj znamenitih ličnosti i događaja na puteve hrane: |
|
Uticaj poznatih kuvara na puteve hrane |
• Upoznavanje učenika sa uticaj poznatih kuvara na puteve hrane |
• Navodi poznate kuvare; |
• Uticaj poznatih kuvara na razvoj pripreme hrane: |
|
Putevi hrane u savremenom dobu |
• Upoznavanje učenika sa savremenim putevima hrane |
• Opisuje puteve hrane u savremenom dobu. |
• Savremeni putevi hrane i njihovi uzročnici |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Kuvarstvo
- Ishrana
- Zdravstvena kultura
- Poznavanje životnih namirnica
- Turistička geografija
- Istorija
Naziv predmeta: |
POZNAVANJE ŽIVOTNIH NAMIRNICA |
Godišnji fond časova: |
64 |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje znanja o osnovnim karakteristikama životnih namirnica, njihovom hemijskom i biološkom sastavu; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osnovni sastojci prehrambenih proizvoda |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim karakteristikama životnih namirnica |
• navede i objasni osnovne karakteristike životnih namirnica; |
• Životne namirnice |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Žitarice |
• Osposobljavanje učenika da poznaju osnovne vrste i karakteristike žitarica, mlinskih i pekarskih proizvoda |
• prepozna vrste žitarica i objasni njihov značaj u ishrani; |
• Vrste i značaj žitarica u ishrani; |
• vrste žitarica demonstrirati na primerima iz okoline i naše zemlje; |
Povrće i začini |
• Osposobljavanje učenika sa osnovnim vrstama i osobinama povrća, njihovom hranljivom i upotrebnom vrednošću; |
• definiše povrće; |
• Pojam i podela i hemijski sastav povrća; |
• sadržaj o povrću svesti na prepoznavanje kojoj grupi pripada određeno povrće; |
Tehnologija mesa |
• Osposobljavanje učenika sa osnovnim vrstama i osobinama mesa, njihovom hranljivom i upotrebnom vrednošću. |
• definiše hemijski sastav mesa i organoleptička svojstva mesa; |
• Hemijski sastav, organoleptička svojstva mesa i rasecanje mesa; |
• svojstva mesa demonstrirati na namirnicama od kojih se pripremaju jela; |
Mleka, jaja, masti i ulja |
• Unapređivanje znanja o svojstvima mleka, jaja, masti i ulja |
• definiše hemijski sastav, način obrade, hlađenja i konzervisanja mleka; |
• Mleko - hemijski sastav, obrada, hlađenje, konzervisanje i mikroorganizmi mleka; |
• Svojstva mleka demonstrirati na mleku i mlečnim proizvodima; |
Pića i voće |
• Sticanje znanja o osnovnim vrstama i osobinama pića; |
• navede klasifikaciju pića; |
• Klasifikacija pića, alkoholna fermentacija (vinifikacija); |
• vrste vina demonstrirati na primerima iz okoline i naše zemlje; |
Materije za zaslađivanje |
• Sticanje znanja o materijama za zaslađivanje. |
• definiše kvalitet i opiše svojstva meda; |
• Med - hranljiva vrednost, kvalitet i skladištenje. |
Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Zdravstvena kultura
- Ishrana
- Kuvarstvo
POSLOVNA INFORMATIKA U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU
Naziv predmeta: |
POSLOVNA INFORMATIKA U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU |
Godišnji fond časova: |
64 časa |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta: |
- Razvoj sposobnosti za primena računarstva i informatike u ugostiteljstvu i turizmu |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Tabelarni proračuni |
• Unapređenje znanja i veština učenika |
• razlikuje apsolutno i relativno adresiranje |
• Apsolutno i relativno adresiranje |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Ako škola nije u mogućnosti da obezbedi dovoljan broj kompleta, predvideti rad u grupama tako da najviše dva učenika rade zajedno Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama Ukoliko je fond časova 58, nastavnik smanjuje broj časova u temama prema sopstvenoj proceni.
|
Obrada crteža na računaru |
• Upoznavanje učenika sa obradom crteža na računaru |
• locira osnovne opcije programa za obradu crteža |
• Priprema i projektovanje crteža |
|
Obrada video i audio zapisa |
• Upoznavanje učenika sa obradom video i audio zapisa na računaru |
• obavlja prenos video zapisa sa digitalnog kamkordera na računar |
• Upotreba digitalnog kamkordera i prenos video zapisa sa digitalnog kamkordera na računar |
|
Obrada digitalne fotografije na računaru |
• Upoznavanje učenika sa obradom digitalne fotografije na računaru |
• koristi osnovne opcije digitalnog fotoaparata |
• Prenos fotografija sa digitalnog fotoaparata na računar |
|
Prezentacije |
• Unapređenje znanja i veština učenika u korišćenju programa za kreiranje prezentacija |
• dodaje multimedijalne sadržaje u prezentaciju |
• Dodavanje multimedijalnih sadržaja u prezentaciju (slika, zvuka, muzike, video zapisa) |
|
Internet prezentacije |
• Unapređenje znanja i veština učenika u korišćenju Internet tehnologija |
• opiše vrste Internet prezentacija |
• Vrste Internet prezentacija, izvori i sadržaji u kreiranju |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Matematika; Računarstvo i informatika; Marketing u turizmu i ugostiteljstvu; Preduzetništvo
PSIHOLOGIJA U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU
Naziv predmeta: |
PSIHOLOGIJA U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU |
Godišnji fond časova: |
60 časova |
Razred: |
Treći |
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje osnovnih znanja o prirodi psiholoških procesa i osobina i njihovom manifestovanju u ponašanju |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Psihologija kao nauka |
• Upoznavanje sa predmetom psihologije i njenom primenom u ugostiteljstvu i turizmu |
• objasni predmet izučavanja psihologije i njenu primenu u ugostiteljstvu/turizmu |
• Predmet, značaj i oblasti primene psihologije u ugostiteljstvu i turizmu |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama
|
Psihički procesi i osobine |
• Sticanje osnovnih znanja o prirodi psihičkih procesa i osobina i razumevanje psihičkog života osobe kao celine međusobno povezanih procesa i osobina |
• opiše proces opažanja drugih osoba i faktore od kojih taj proces zavisi |
• Opažanje |
|
Ličnost |
• Sticanje opštih znanja o psihologiji ličnosti: struktura, dinamika i razvoj ličnosti |
• navede definiciju pojma ličnosti |
• Pojam ličnosti (jedinstvo, osobenost i doslednost) |
|
Međuljudski odnosi na radu |
• Upoznavanje sa principima i zakonitostima ljudskog ponašanja u grupi i u procesu rada |
• razlikuje osnovne vrste grupa i njihovu strukturu |
• Pojam, vrste i struktura grupe/tima (formalne, neformalne, kohezivne, refernentne) |
|
Komunikacija |
• Sticanje opštih znanja o komunikacijskom procesu i unapređenje veštine komunikacije sa gostom/klijentom |
• navede osnovne elemente komunikacionog procesa |
• Komunikacioni proces (pošiljalac - primalac, jednosmerna i dvosmerna, sadržaj i forma poruke) |
|
Psihologija ophođenja sa gostima |
• Usvajanje znanja i razvijanje veština značajnih za ophođenje sa gostom/korisnikom usluga |
• objasni i demonstrira osobine turističkog radnika potrebne za uspešno obavljanje posla |
• Osobine ugostiteljskog radnika (sposobnosti, osobine ličnosti, znanja, veštine, motivacija, interesovanja, stavovi) iz analize i opisa posla i radnih zadataka |
|
Psihologija reklame |
• Razvijanje svesti o neophodnosti planiranja marketinških strategija u turizmu i ugostiteljstvu |
• poznaje vrste promotivnih sredstava i ume da prepozna njihove prednosti i slabosti |
• Predmet, ciljevi i uloga oglašavanja |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Zdravstvena kultura
- Preduzetništvo
- Usluživanje
- Profesionalna praksa
- Sociologija sa pravima građana
- Građansko vaspitanje
MARKETING U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU
Naziv predmeta: |
MARKETING U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU |
Godišnji fond časova: |
60 časova |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
Osposobljavanje učenika za uspešne marketinške i prodajne tehnike u oblasti pružanja usluga u turizmu i ugostiteljstvu |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod u marketing u turizmu |
• Upoznavanje učenika sa pojmom i etapama razvoja marketinga u turizmu |
• navodi definiciju pojma marketinga; |
• Pojam marketinga; |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama Ukoliko je broj časova 58, nastavnik smanjuje broj časova u temama prema sopstvenoj proceni. |
Turističko tržište i primena marketinga |
• Upoznavanje učenika sa turističkim tržištem (ponuda i tražnja) |
• navodi definiciju turističkog tržišta; |
• Pojam i osobine turističkog tržišta; |
|
Instrumenti marketing miksa |
• Osposobljavanje učenika za primenu instrumenata marketing miksa |
• navodi definiciju turističkog proizvoda; |
• Pojam turističkog proizvoda; |
|
Ponašanje potrošača u procesu kupovine u turizmu |
• Upoznavanje učenika sa ponašanjem potrošača u kupovini |
• definiše faktore koji utiču na ponašanje ljudi kao potrošača; |
• Osnovni faktori društvenog okruženja; |
|
Istraživanje turističkog tržišta i formiranje marketinške baze podataka |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim tehnikama istraživanja tržišta i bazom podataka |
• objasni postupak istraživanja tržišta u realnom okruženju; |
• Marketing - informacioni sistemi i njegovi elementi; |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Kuvarstvo
- Osnove turizma i ugostiteljstva
- Ekonomika i organizacija turističkih i ugostiteljskih preduzeća
- Preduzetništvo
Naziv predmeta: |
OPŠTA TURISTIČKA GEOGRAFIJA |
Godišnji fond časova: |
60 časova |
Razred: |
Treći |
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje znanja o turističko - geografskom prostoru i kretanju u njemu |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Prostor i turizam |
• Sticanje znanja o predmetu, zadatku i ciljevima turističke geografije i o elementima turističkih kretanja |
• definiše turističko geografske pojmove |
• Predmet, zadatak i povezanost turističke geografije sa drugim naukama |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave i učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Turističke vrednosti |
• Sticanje znanja o pojmu, vrstama i atraktivnostima turističkih vrednosti |
• definiše turističke vrednosti i njihova svojstva |
• Klasifikacija turističkih vrednosti (geomorfološke, hidrografske vrednosti svetskog mora, hidrografske vrednosti kopnenih voda, klimatske turističke vrednosti, biogeografske vrednosti, pejzažne turističke vrednosti, manifestacione, ambijentalne, umetničke i etnosocijalne) |
|
Saobraćaj i turizam |
• Usvajanje znanja o ulozi saobraćaja u turizmu i njihovoj uzajamnoj povezanosti |
• navede vrste saobraćaja |
• Prednosti i nedostaci pojedinih vrsta saobraćaja |
|
Faktori turističkih kretanja |
• Analiza uticaja ekonomskih i političkih, organizacionih i kulturnih faktora na razvoj turizma |
• navede podelu faktora turističkih kretanja |
• Podela faktora (ekonomski, politički, organizacioni i kulturni) |
|
Turistička kretanja i turistički pravci |
• Sticanje znanja o oblicima, vrstama i pravcima turističkih kretanja |
• definiše turističko kretanje |
• Podela turistički kretanja prema vrstama saobraćaja |
|
Turistički lokaliteti, mesta, centri i regije |
• Upoznavanje učenika sa pojmovima turistički lokalitet, mesto, centar i regija |
navede osobenosti turističkog lokaliteta, mesta, centra i regije |
• Turistički lokaliteti, mesta, centri i regije |
|
Turističke regije Evrope |
• Sticanje znanja o prirodnim i antropogenim turističkim vrednostima Evrope |
• imenuje prirodne turističke regije Evrope i ukaže na njihov položaj |
• Primorske turističke regije Evrope, Mediteran |
|
Ostale turističke regije sveta |
• Sticanje znanja o prirodnim i antropogenim turističkim vrednostima ostalih turističkih regija sveta |
• imenuje ostale turističke regije sveta i ukaže na njihov položaj |
• Ostale primorske turističke regije sveta |
|
Savremeni trendovi i perspektive razvoja turizma |
• Razumevanje međusobnog uticaja turizma i geografske sredine |
• objasni uticaj turizma na geografsku sredinu |
• Savremeni trendovi u turizmu (eko turizam, etno turizam, sajamski turizam, kombinovanje različitih oblika turizma itd.) |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Istorija
- Zdravstvena kultura
- Marketing u turizmu i ugostiteljstvu
STRANI JEZIK I (sedma godina učenja)
Naziv predmeta: |
STRANI JEZIK I (sedma godina učenja) |
Godišnji fond časova: |
30 |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
Razvijanje saznajnih i intelektualnih sposobnosti i sticanje pozitivnog odnosa prema drugim kulturama uz uvažavanje različitosti i usvajanje znanja i umenja potrebnih u komunikaciji na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku, kako u svakodnevnom životu tako i u poslovnom okruženju. |
CILJ |
ISHODI NA KRAJU TREĆEG RAZREDA |
PREPORUČENE TEME |
KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
SLUŠANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje usmenog govora |
• razume osnovne poruke i zahteve iskazane jasnim standardnim jezikom kada je reč o bliskim temama (škola, posao, hobi) |
• Svakodnevni život (generacijski konflikti i načini prevazilaženja) |
1. Predstavljanje sebe i drugih
|
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA Jedan od ključnih elemenata komunikativne nastave je i socijalna interakcija kroz rad u učionici. Ona se bazira na grupnom ili individualnom rešavanju problema, potrazi za informacijama i manje ili više kompleksnim zadacima. U tim zadacima uvek su jasno određeni kontekst, procedura i cilj, čime se unapređuje kvantitet jezičkog materijala koji je neophodan uslov za bilo koje učenje jezika. Stoga je spektar tekstova koji se preporučuju veliki: šematski prikazi, uputstva o primeni aparata, instrumenata ili pak materijala, hemikalija, recepti, deklaracije, kraći stručni tekstovi čiji je sadržaj relevantan za tematske sadržaje stručnih predmeta, izveštaji, katalozi, programi sajamskih aktivnosti i sl. Veoma je bitno u radu sa takvim tekstovima odrediti dobru didaktičku podršku. Dobro osmišljeni nalozi upućuju na to da određene tekstove, u zavisnosti od težine i važnosti informacija koje oni nose, treba razumeti globalno, selektivno ili pak detaljno. Produktivne veštine treba ograničiti na strogo funkcionalnu primenu realnu za zahteve struke. To podrazumeva pisanje kratkih poruka, mejlova u okviru poslovne komunikacije (porudžbenice, reklamacije, zahtevi, molbe) i vođenje usmene komunikacije koja omogućava sporazumevanje na osnovnom nivou bilo u direktnom kontaktu sa sagovornikom ili u telefonskom razgovoru. |
ČITANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje pročitanih tekstova |
• razume jednostavnije tekstove (standardna pisma, informacije o procesu rada u struci) koji su pisani običnim jezikom ili jezikom struke |
STRUČNE TEME • Zanimanja, opisi poslova i zaduženja u domenu ugostiteljstva GRAMATIČKI SADRŽAJI
|
||
GOVOR Osposobljavanje učenika za kratko monološko izlaganje i za učešće u dijalogu na stranom jeziku |
• jednostavnim sredstvima opiše status i obrazovanje, buduće zaposlenje |
|||
PISANJE Osposobljavanje učenika za pisanje kraćih tekstova različitog sadržaja |
• popunjava račune, priznanice i hartije od vrednosti |
|||
MEDIJACIJA Osposobljavanje učenika da prevodi, sažima i prepričava sadržaj kraćih usmenih i pisanih tekstova |
• Sažima sadržaj teksta, filma, razgovara i sl. |
|||
MEDIJSKA PISMENOST Osposobljavanje učenika da koriste medije kao izvore informacija i razvijaju kritičko mišljenje u vezi sa njima |
• identifikuje različita gledišta o istoj temi |
|||
ZNANJA O JEZIKU |
• korektno upotrebljava jednostavne strukture koristeći zavisne rečenice (uz određene sistemske elementarne greške koje globalni smisao ne dovode u pitanje) |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Sociologija sa pravima građana
- Određeni sadržaji stručnih predmeta
Naziv predmeta: |
IZABRANI SPORT |
Godišnji fond: |
32 ili 30 |
Razred: |
drugi ili treći |
Ciljevi predmeta: |
1. Cilj nastave predmeta - izabrani sport jeste da učenici zadovolje svoja interesovanja i potrebe za sticanjem znanja, sposobnosti za bavljenje sportom kao integralnim delom fizičke kulture i nastojanje da stečena znanja primenjuju u životu (stvaranje trajne navike za bavljenje sportom i učešćem na takmičenjima); |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor: - atletika - košarka - odbojka - mali fudbal - ples 1. sportovi |
• Upoznavanje učenika sa vrednostima sporta |
• teorijski objasni vrednosti fizičkih aktivnosti pri učestvovanju u sportskoj igri; |
• Programski sadržaji fizičkog vaspitanja-izabranog sporta čini sledeća struktura: TEORIJSKO OBRAZOVANJE • upoznavanje učenika vrednostima izabranog sporta; Minimalni obrazovni zahtevi: • Predmetni nastavnici utvrđuju minimalne obrazovne zahteve, u skladu sa usvojenim programom za svaki izabrani sport. Pod tim se podrazumeva: PROGRAM PO IZBORU UČENIKA • RITMIČKA GIMNASTIKA I NARODNI PLESOVI • SPORTSKA IGRA (po izboru) RUKOMET FUDBAL • KOŠARKA ODBOJKA PLIVANJE BORILAČKE VEŠTINE KLIZANJE I SKIJANJE |
Nastava fizičko vaspitanje - izabrani sport je izborni predmet i realizuje se u okviru redovne nastave sa jednim ili dva časa nedeljno koji se unosi u raspored časova škole. Časovi se upisuju prema redovnom rasporedu časova u rubriku dnevnika pod nazivom - izabrani sport (npr. atletika) i posebno se numerišu; OSNOVNE KARAKTERISTIKE PROGRAMA Osnovne karakteristike programu su: Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor. U prvom redu, sportovi koji se u određenom obimu obrađuju kroz nastavu fizičkog vaspitanja: Sportovi koji se nalaze u programima takmičenja "Saveza za školski sport i olimpijsko vaspitanje Srbije": Sportovi za koje je zainteresovana lokalna sredina, odnosno lokalna samouprava. Didaktičko-metodičko uputstvo za realizaciju časova izabrane sportske grane (izbornog sporta) časove izabrane sportske grane potrebno je sa metodičkog stanovišta u što većoj meri prilagoditi modelu časa fizičkog vaspitanja; II ORGANIZACIJA VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA sadržaji nastave fizičko vaspitanje - izabrani sport mogu se realizovati u objektima škole, na odgovarajućim vežbalištima - objektima van škole, pod uslovom da se nalaze u blizini škole ili da je za učenike organizovan namenski prevoz (sportska hala, bazen, otvoreni tereni, klizalište, skijalište itd.); III PLANIRANJE VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA planiranje obrazovno-vaspitnog rada sprovode nastavnici u skladu sa osnovnim principima planiranja nastave fizičkog vaspitanja. Godišnji plan rada je obavezni oblik nastavnog planiranja iz koga proističu mesečni i nedeljni planovi rada; IV PRAĆENJE I OCENJIVANJE Praćenje i vrednovanje postignuća učenika 1. Praćenje i vrednovanje motoričkih sposobnosti vrši se na osnovu savladanosti programskog sadržaja kojim se podstiče razvoj onih fizičkih sposobnosti za koje je ovaj uzrast kritičan period zbog njihove transformacije pod uticajem fizičkih aktivnosti - koordinacija, gipkost, ravnoteža, brzina, snaga i izdržljivost. Pedagoška dokumentacija i didaktički materijal |
Naziv predmeta: |
ISTORIJA (ODABRANE TEME) |
Godišnji fond časova: |
30 |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
1. Sticanje humanističkog obrazovanja i razvijanje istorijske svesti; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Selo i grad nekad i sad |
• Proširivanje znanja o promenama u načinu života gradskog i seoskog stanovništva kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja različitih tipova naselja od praistorije do savremenog doba; |
• Naselja u praistoriji (primeri Vinče i Lepenskog Vira). |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave: Mesto realizacije nastave: Ocenjivanje: Okvirni broj časova po temama: Preporuke za realizaciju nastave: |
Kultura odevanja i ishrane nekad i sad |
• Proširivanje znanja o promenama u načinu odevanja i ishrani kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja kulture odevanja od antike do savremenog doba; |
• Kultura odevanja od antike do danas (materijali, način obrade i bojenje, razlike u odevanju kod pripadnika različitih društvenih grupa; pojava veštačkih materijala, stilovi u odevanju, modne kuće, pojava modne industrije, svakodnevna i svečana odeća, džins kao karakteristika odevanja mladih u čitavom svetu; nakit, frizure, šminka, parfemi...). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Vojska, oružje i rat nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju vojne tehnike i promenama u načinu ratovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja ratova i vojne organizacije i tehnike od antike do savremenog doba; |
• Vojska, oružje i rat kroz istoriju (vojnička oprema - odeća, oklopi, štitovi, oružje; rodovi vojske, opsadne sprave, uvežbavanje ratničkih veština, viteški turniri, megdani, pojava vatrenog oružja - od primitivnih pušaka arkebuza i musketa do razorne artiljerije; uvođenje stajaće vojske, razvoj moderne vojne strategije i taktike - pojava generalštaba, uniforme i vojna odlikovanja; vojno obrazovanje, život vojnika u ratu i miru; žene u vojsci; međunarodne konvencije o pravilima ratovanja, najveće vojskovođe). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Novac i banke kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o ulozi novca i banaka u ekonomskim sistemima kroz istoriju. |
• uoči osnovne karakteristike i funkcije novca od antike do savremenog doba; |
• Numizmatika (kao nauka o postanku, razvoju i upotrebi kovanog novca). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Verski život i običaji kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o verovanjima i običajima u prošlosti i sadašnjosti. |
• uoči osnovna obeležja verovanja od praistorije do savremenog doba; |
• Verovanja u starom Egiptu i Mesopotamiji (zagrobni život, balsamovanje, horoskopi, astrologija, obredi i ritualni predmeti...). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Obrazovanje i vaspitanje kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju obrazovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja obrazovanja i vaspitanja od antike do savremenog doba; |
• Obrazovanje i vaspitanje u starom veku (Egipat, Mesopotamija, stara Grčka i Rim). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Komunikacije, putovanja i turizam nekad i sad |
• Uočavanje značaja komunikacija i njihovog razvoja u istoriji društva. |
• opiše razvoj komunikacija od praistorije do savremenog doba; |
• Komunikacije, putovanja i turizam kroz istoriju (uticaj trgovine i vojnih pohoda na razvoj komunikacija; hodočašća - sveta mesta, misionari; značajni sajmovi, razvoj poštanskog, telegrafskog, telefonskog, železničkog, automobilskog i avionskog saobraćaja; auto i avio klubovi, novine i novinarstvo, Internet, otkrivanje novih destinacija, gostionice i hoteli, banje). |
Preporuke za realizaciju nastave: D. M. Acović, Heraldika i Srbi, Beograd 2008. |
Društveni i porodični život kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju društvenog i porodičnog života kroz istoriju. |
• identifikuje osnovna obeležja društvenog života od antike do danas; |
• Društveni život od antike do danas (igre, gozbe, ples uz muziku, muzički instrumenti, pozorište, maskiranje, trubaduri, vlasteoske gozbe: žongleri, putujući svirači i zabavljači; balovi, pozorište u doba Šekspira i Molijera, nastanak opere, književne družine i čitališta, koncerti, bioskopi, igre na sreću, savremena popularna muzika). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Fotografija, film, radio i televizija kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o razvoju fotografije, filma, radija i televizije kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja fotografije, filma, radija i televizije kroz istoriju; |
• Značaj fotografije, filma, radija i televizije (kao tehničkih dostignuća, načina umetničkog izražavanja, sredstava masovne komunikacije, saznavanja i obrazovanja, i kao istorijskih izvora). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Briga o telu i zdravlju kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju zdravstvene kulture kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja zdravstvene kulture od antike do danas; |
• Briga o telu i zdravlju od antike do danas (bolesti ljudi, higijenski uslovi, epidemije, razvoj medicine, medicinski instrumenti, lekovi i lekovito bilje, zdravstvene ustanove - manastirske bolnice, sanatorijumi, stacionari, domovi zdravlja, apoteke; načini zdravstvene zaštite i preventive, humanitarne organizacije). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Grbovi i zastave nekad i sad |
• Produbljivanje znanja o razvoju grbova i zastava i njihovom značaju u istoriji. |
• uoči osnovna obeležja razvoja grbova i zastava kroz istoriju; |
• Uloga i značaj grbova i zastava (kao simbola države, nacije, vladara, vojske, grada, ustanove, preduzeća, političke organizacije, sportskog društva...; pojava grbova u XII veku - porodični grbovi na štitovima kao način raspoznavanja vitezova na turnirima i u ratnim pohodima; grbovi na zastavama, novcu, pečatima, poštanskim markama, spomenicima, šlemovima...; najčešći heraldički simboli; pojava prvih zastava - veksilum - zastava rimskih careva, labarum - zastava Konstantina Velikog; osnovni elementi zastava). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Sport nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju sportskog života kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja sporta od antike do savremenog doba; |
• Uloga i značaj sporta od antike do savremenog doba (sport kao deo brige o zdravlju i kao zabava; sport i Olimpijske igre u antičkoj Grčkoj kao osnov sportskih igara savremenog doba; sportska nadmetanja kroz istoriju - najpopularniji sportovi, amaterski i profesionalni sport, moderne Olimpijske igre). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Geografija
- Sociologija sa pravima građana
- Građansko vaspitanje
- Verska nastava
- Likovna kultura
- Muzička kultura
Naziv predmeta: |
LIKOVNA KULTURA |
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta: |
1. Razvijanje stvaralačkog mišljenja, vizuelnog opažanja, kritičkog mišljenja, individualnosti i samopouzdanja u samostalnom likovnom izražavanju, radoznalosti i maštovitosti; |
Planiranje i organizacija nastave |
1. Prilikom izrade godišnjeg plana, od 15 ponuđenih tema treba odabrati najmanje 4. Minimalno vreme za realizaciju jedne teme je pet časova. Nastavnik formira program birajući teme prema: |
TEME |
CILJEVI: |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA: |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Digitalna fotografija |
• Osposobljavanje za primenu digitalne fotografije u nastavi, svakodnevnom životu i radu; |
• fotografiše celinu i detalj pod različitim uslovima osvetljenja; |
• Primena digitalne fotografije u nastavi, svakodnevnom životu i budućoj profesiji, digitalna fotografija kao savremeni umetnički medij; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Primitivna plemenska umetnost |
• Sticanje znanja o pojavi, značaju i funkciji umetnosti u praistoriji; |
• navede ulogu primitivne plemenske umetnosti u praistorijsko i savremeno doba; |
• Primitivna plemenska umetnost od praistorije do savremenog doba; |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Civilizacije prošlosti |
• Upoznavanje sa značajnim spomenicima kulture; |
• objasni značaj očuvanja spomenika kulture; |
• Civilizacija - pojam; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Ktitori, mecene i kolekcionari |
• Sagledavanje vrednosti i značaja umetničkih dela iz ugla investitora; |
• objasni ulogu i značaj ktitora, mecena i kolekcionara u istoriji umetnosti; |
• Pojmovi: ktitor, mecena, kolekcionar; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost recikliranja |
• Osposobljavanje za kreativno preoblikovanje materijala za reciklažu; |
• objasni značaj recikliranja; |
• Uklanjanje otpada u velikim gradovima, vreme raspadanja pojedinih materijala, značaj recikliranja, uloga i značaj umetnosti u očuvanju životne sredine i smanjenju siromaštva; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost i nauka |
• Formiranje celovite slike o povezanosti umetnosti, nauke i različitih delatnosti; |
• navede primere povezanosti umetnosti i nauke, nastavnih predmeta i različitih delatnosti; |
• Povezanost nauke i umetnosti; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost XXI veka |
• Upoznavanje sa uticajem tehnologije na umetnost XXI veka; |
• objasni uticaj tehnologije na umetnost XXI veka; |
• Tradicionalni i savremeni mediji u XXI veku; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Ambijent i prostor |
• Osposobljavanje za estetsko preoblikovanje elemenata enterijera i oblikovanje prostora; |
• opiše uticaj ambijenta na raspoloženje, ponašanje i radni učinak; |
• Uticaj ambijenta na raspoloženje, ponašanje i radni učinak; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Strip |
• Formiranje celovite slike o stripu kao savremenom umetničkom mediju; |
• prepozna umetnički crtež u stripu; |
• Pojmovi: strip, manga, čibi, grafički roman; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Znameniti srpski umetnici |
• Upoznavanje sa znamenitim srpskim umetnicima i razumevanje značaja njihovih dela; |
• navede nekoliko znamenitih srpskih umetnika; |
• Znameniti srpski umetnici, izbor nastavnika; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: |
Tragom nasleđa |
• Osposobljavanje učenika za izradu promotivnog rada; |
• prikuplja informacije iz različitih izvora; |
• Značaj kvalitetne promocije u budućoj profesiji; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: |
Neobična umetnost |
• Podsticanje inovativnosti u likovnom izražavanju; |
• predloži netradicionalni materijal za rad; |
• Vizuelni prikaz: neobične ideje, umetnička dela na neuobičajenoj podlozi ili od neuobičajenih materijala; |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Arhitektura Srbije |
• Upoznavanje sa odlikama arhitekture na tlu Srbije; |
• navede nekoliko značajnih spomenika i građevina u Srbiji; |
• Znameniti spomenici i zgrade - obeležja svetskih gradova; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju teme: Internet: |
Ulična umetnost |
• Prepoznavanje umetničkih vrednosti u supkulturi; |
• prepozna estetske i idejne vrednosti ulične umetnosti; |
• Pojmovi: ulična umetnost, murali, grafiti, tagiranje; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju teme: Internet: |
Vremeplov |
• Formiranje opšte slike o promenama u umetnosti tokom istorije. |
• navede uzroke promena u umetnosti tokom istorije; |
• Svakodnevni život, pronalasci, otkrića, važni istorijski događaji i ličnosti, odevanje, nameštaj, arhitektura, likovna umetnost, muzika, pozorište, ples, sport, zabava... od kritsko-mikenske kulture do kraja XX veka; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Muzička kultura
- Srpski jezik i književnost
- Istorija
- Hemija
- Matematika
- Računarstvo i informatika
Naziv predmeta: |
MUZIČKA KULTURA |
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta: |
1. Osposobljavanje učenika za razlikovanje obeležja stilova različitih muzičkih žanrova; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Klasična muzika (opšta muzička analiza i teorija kroz slušanje muzike |
• Osposobljavanje učenika za razlikovanje muzičkih stilova od prvobitne zajednice do 21. veka. |
• Prepoznaje i razlikuje odlike stilova u muzičkom izražavanju od prvobitne zajednice do danas. |
• Značaj muzike u životu i društvu: prvobitna zajednica, stari vek i razvoj muzike u srednjem veku (duhovna i svetovna muzika) |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Kontinuirano upućivati učenike na prisustvo muzike u svakodnevnom životu, primenu u praksi i drugim nastavnim predmetima Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Opera i balet |
• Značaj korelacije između teksta, muzičkog i scenskog izvođenja |
• Razume međusobnu povezanost teksta, muzike i pokreta. |
• opere: Bize Ž.: Karmen, Verdi Đ.: Trubadur, Rosini Đ.: Seviljski berberin, Pučini: Toska, Boemi, |
|
Tradicionalna muzika(narodne pesme, igre, plesovi) |
• Osposobljavanje učenika za prepoznavanje i razlikovanje kulture i tradicije kako svog tako i drugih naroda |
• Prepoznaje estetske vrednosti u kulturi svog i naroda drugih zemalja uočavanjem karakterističnih obeležja muzike svetske narodne baštine. |
• Izvorno pevanje tradicionalnih kompozicija sa našeg i susednih područja. Kola i narodne igre Srbije i susednih zemalja. |
|
Džez i bluz muzika |
• Sposobnost prepoznavanja kriterijuma koji se odnose na ritmičku strogost i improvizovanje melodije kao karakteristika određene vrste muzike(džez, bluz) |
• Prepoznaje kriterijume koji se odnose na načine nastajanja melodijsko ritmičkih obrazaca različitih muzičkih žanrova. |
• Džez i bluz: |
|
Horsko pevanje |
• Osposobljavanje učenika za zajedničko izvođenje |
• Prepoznaje i realizuje elemente zajedničkog muziciranja |
• slobodan izbor kompozicija prema mogućnostima izvođača |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Likovna kultura
- Fizičko vaspitanje
- Srpski jezik i književnost
- Matematika
- Ekologija i zaštita životne redine
- Geografija
- Verska nastava
- Građansko vaspitanje
PROGRAM ZAVRŠNOG ISPITA ZA OBRAZOVNI PROFIL KUVAR
CILJ ZAVRŠNOG ISPITA
Završnim ispitom proverava se da li je učenik, po uspešno završenom obrazovanju za obrazovni profil kuvar, stekao stručne kompetencije propisane Standardom kvalifikacije.
STANDARD KVALIFIKACIJE
1. Naziv kvalifikacije: Kuvar
2. Područje rada: Trgovina, ugostiteljstvo i turizam
3. Nivo kvalifikacije: III
4. Trajanje obrazovanja: tri godine
5. Svrha kvalifikacije: priprema, servira i dekoriše obroke.
6. Stručne kompetencije:
- Organizovanje sopstvenog rada i radnog mesta
- Prijem, obrada i skladištenje namirnica
- Priprema jela za izdavanje
- Izdavanje porudžbine
- Vođenje evidencija
7. Opis rada
Stručna kompetencija |
Jedinice kompetencije |
Organizovanje sopstvenog rada i radnog mesta |
- Održava higijenu i zdravstveno bezbednosne uslove |
Prijem, obrada, pakovanje i skladištenje namirnica |
- Određuje vrstu, klasu i kategoriju namirnica potrebnu za pripremu planiranog jelovnika |
Priprema jela za izdavanje |
- priprema supe i čorbe |
Prijem i izdavanje porudžbine |
- Komunicira sa konobarima u vezi sa porudžbinama |
Vođenje evidencija |
- Trebuje potrebnu količinu namirnica |
STRUKTURA ZAVRŠNOG ISPITA
Završni ispit za učenike koji su se školovali po Nastavnom planu i programu za obrazovni profil kuvar realizuje se kroz praktični rad.
PRIRUČNIK O POLAGANJU ZAVRŠNOG ISPITA
Završni ispit sprovodi se u skladu sa ovim Pravilnikom i Priručnikom o polaganju završnog ispita za obrazovni profil kuvar (u daljem tekstu Priručnik).
Priručnik izrađuje Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih (u daljem tekstu: Centar) u saradnji sa timom nastavnika iz škola u kojima se realizuje ovaj obrazovni profil.
Priručnik sadrži posebne preduslove za polaganje završnog ispita, okvir sa kriterijumima za ocenjivanje kompetencija, standardizovane radne zadatke za praktični rad i obrazac za ocenjivanje.
Centar dostavlja Priručnik svakoj školi koja ostvaruje Nastavni plan i program za obrazovni profil kuvar.
Priručnik se može dopunjavati svake školske godine.
PREDUSLOVI ZA POLAGANJE ZAVRŠNOG ISPITA
Učenik polaže završni ispit u skladu sa Zakonom. Završni ispit može da polaže učenik koji je uspešno završio tri razreda srednje škole po Nastavnom planu i programu za obrazovni profil kuvar.
U Priručniku su utvrđeni posebni preduslovi za polaganje završnog ispita u skladu sa nastavnim planom i programom.
ORGANIZACIJA ZAVRŠNOG ISPITA
Završni ispit se sprovodi u školskim kabinetima, školskim radionicama, ugostiteljskim objektima ili u drugim prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao u toku svog školovanja. Završni ispit za učenika se realizuje u jednom danu.
Za svakog učenika direktor škole imenuje mentora. Mentor je nastavnik stručnih predmeta koji je obučavao učenika u toku školovanja. Mentor pomaže učeniku u pripremama za polaganje završnog ispita u periodu predviđenom Nastavnim planom i programom.
Direktor imenuje stručnu ispitnu komisiju koju čine tri člana, kao i njihove zamenike. Ispitna komisija daje ocenu o stečenosti propisanih kompetencija. Komisiju čine:
- dva nastavnika stručnih predmeta za obrazovni profil, od kojih je jedan predsednik komisije; i
- predstavnik poslodavaca - stručnjak u datoj oblasti.
Saglasnost na članstvo predstavnika poslodavaca u komisiji, na predlog škola, daje Unija poslodavaca Srbije odnosno Privredna komora Srbije u saradnji sa Centrom. Bazu podataka o članovima ispitnih komisija, predstavnicima poslodavaca, vodi Centar.
Učenik koji je završio treći razred i koji je prijavio polaganje završnog ispita, stiče pravo da pristupi polaganju završnog ispita. U okviru perioda planiranog Nastavnim planom i programom za pripremu i polaganje završnog ispita, škola organizuje konsultacije i dodatnu pripremu učenika za sve radne zadatke, obezbeđujući potrebne uslove u pogledu prostora, opreme i vremenskog rasporeda.
RADNI ZADACI
U okviru završnog ispita učenik izvršava jedan složeni radni zadatak kojim se proveravaju propisane kompetencije.
Provera propisanih kompetencija sprovodi se na osnovu liste standardizovanih radnih zadataka, koja je sastavni deo Priručnika o polaganju završnog ispita. Učenik izvlači radni zadatak neposredno pred polaganje završnog ispita. Broj ponuđenih radnih zadataka, za učenike jednog odeljenja koji polažu završni ispit, mora biti najmanje 10% veći od broja učenika uz uslov da učenici rade različite zadatke.
OCENJIVANJE ZAVRŠNOG ISPITA
Ocenjivanje na završnom ispitu sprovodi ispitna komisija, na osnovu kriterijuma definisanih Priručnikom. Uspeh na završnom ispitu zavisi od ukupnog broja bodova koje je učenik stekao izvršavanjem radnog zadatka.
Radni zadatak se može oceniti sa najviše 100 bodova.
Svaki član ispitne komisije u svom obrascu za ocenjivanje radnog zadatka utvrđuje ukupan broj bodova. Na osnovu pojedinačnog bodovanja svih članova komisije utvrđuje se prosečan broj bodova za radni zadatak i unosi u Zapisnik o polaganju završnog ispita.
Kada kandidat izvršenjem radnog zadatka ostvari prosečnih 50 i više bodova, smatra se da je pokazao kompetentnost. Ukoliko je prosečan broj bodova na radnom zadatku manji od 50, smatra se da kandidat nije pokazao kompetentnost. U ovom slučaju ocena uspeha na završnom ispitu je nedovoljan (1).
Bodovi se prevode u uspeh prema sledećoj skali:
PROSEČAN BROJ BODOVA |
USPEH |
50-63 |
dovoljan (2) |
64-77 |
dobar (3) |
78-90 |
vrlo dobar (4) |
91-100 |
odličan (5) |
DIPLOMA I UVERENJE
Učenik koji je položio završni ispit stiče pravo na izdavanje Diplome o stečenom srednjem obrazovanju.
Uz Diplomu škola učeniku izdaje Uverenje o položenim ispitima u okviru savladanog programa za obrazovni profil.
I. NASTAVNI PLAN I PROGRAM ZA OBRAZOVNI PROFIL KONOBAR
1. STANDARD KVALIFIKACIJE, CILJEVI I ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
1. Naziv kvalifikacije: Konobar
2. Područje rada: Trgovina, ugostiteljstvo i turizam
4. Trajanje obrazovanja: tri godine
5. Svrha kvalifikacije: usluživanje gosta hranom i pićem.
6. Stručne kompetencije:
- Održavanje higijene i zdravstveno-bezbednosnih uslova
- Obavljanje pripremnih i završnih radova sprovođenjem restoranske procedure
- Prijem gosta i porudžbine
- Usluživanje gosta pićem
- Usluživanje gosta hranom
- Izvršavanje administrativnih poslova
7. Opis rada
Stručna kompetencija |
Jedinice kompetencije |
Održavanje higijene i zdravstveno-bezbednosnih uslova |
- Održava higijenu radnog prostora, radnih površina, opreme i inventara |
Obavljanje pripremnih i završnih radova sprovođenjem restoranske procedure |
- Upoznaje se sa dnevnom ponudom hrane i pića |
Prijem gosta i porudžbine |
- Smešta goste |
Usluživanje gosta pićem |
- Uslužuje aperitive, didžestive, napitke |
Stručna kompetencija |
Jedinice kompetencije |
Usluživanje gosta hranom |
- Uslužuje predjela |
Izvršavanje administrativnih poslova |
- Naplaćuje račun |
8. Ciljevi stručnog obrazovanja
Cilj stručnog obrazovanja za obrazovni profil konobar je osposobljavanje učenika za usluživanje gosta hranom i pićem.
Neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potreba kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoja karijere, unapređenje mogućnosti zaposlenja, usmerava učenike da se osposobljavaju za:
- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;
- efikasan rad u timu;
- preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;
- blagovremeno reagovanje na promene u radnoj sredini;
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju;
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;
- primenu mera zaštite životne sredine u skladu sa konceptom održivog razvoja;
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.
9. Ishodi stručnog obrazovanja
Stručne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Stavovi |
Po završenom programu obrazovanja za ovaj profil, učenik će biti osposobljen da: |
|||
Održava higijenu i zdravstveno-bezbednosne uslove |
- navede sanitarno-zdravstvene propise u ugostiteljstvu |
- održava ličnu higijenu i radnu uniformu prema standardu |
- savesno, odgovorno, uredno i blagovremeno obavlja poverene poslove |
Obavlja pripremne i završne radove sprovođenjem restoranske procedure |
- objasni pojam i funkciju pripremnih i završnih radove u ugostiteljskim objektima |
- radi u timu |
Stručne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Stavovi |
Po završenom programu obrazovanja za ovaj profil, učenik će biti osposobljen da: |
|||
Prima gosta i porudžbine |
- objasni proceduru prijema, prihvata i smeštaja gostiju |
- organizuje prijem, prihvat i smeštaj gostiju |
|
Uslužuje gosta pićem |
- klasifikuje pića i napitke prema grupama u karti pića, vinskoj karti, barskoj karti i cenovniku pića |
- preuzima porudžbine iz proizvodnih odeljenja |
|
Uslužuje gosta hranom |
- klasifikuje hranu i poslastice prema grupama u instrumentima ponude |
- primenjuje osnovne tehnike nošenja i načine usluživanja u različitim sistemima organizacije rada |
|
Stručne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Stavovi |
Po završenom programu obrazovanja za ovaj profil, učenik će biti osposobljen da: |
|||
Izvršava administrativne poslove |
- navede i objasni vrste evidencija u ugostiteljstvu |
- primenjuje različite načine naplate računa |
|
Mesečni i godišnji fond časova za obrazovni profil: KONOBAR
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
UKUPNO |
|||||||||||||||||||||||
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
godišnje |
|||||||||||||||||||||
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
A1: OBAVEZNI OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI |
11 |
2 |
|
374 |
68 |
|
|
9 |
|
|
288 |
|
|
|
8 |
|
|
240 |
|
|
|
902 |
68 |
|
|
970 |
|
1. |
Srpski jezik i književnost |
3 |
|
|
102 |
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
2 |
|
|
60 |
|
|
|
226 |
|
|
|
226 |
1.1 |
____________ jezik i književnost* |
3 |
|
|
102 |
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
2 |
|
|
60 |
|
|
|
226 |
|
|
|
226 |
2. |
Srpski kao nematernji jezik* |
2 |
|
|
68 |
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
2 |
|
|
60 |
|
|
|
192 |
|
|
|
192 |
3. |
Strani jezik |
2 |
|
|
68 |
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
132 |
|
|
|
132 |
4. |
Fizičko vaspitanje |
2 |
|
|
68 |
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
2 |
|
|
60 |
|
|
|
192 |
|
|
|
192 |
5. |
Matematika |
2 |
|
|
68 |
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
1 |
|
|
30 |
|
|
|
162 |
|
|
|
162 |
6. |
Računarstvo i informatika |
|
2 |
|
|
68 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
68 |
|
|
68 |
7. |
Istorija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
60 |
|
|
|
60 |
|
|
|
60 |
8. |
Hemija |
1 |
|
|
34 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34 |
|
|
|
34 |
9. |
Ekologija i zaštita životne sredine |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
32 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32 |
|
|
|
32 |
10. |
Geografija |
1 |
|
|
34 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34 |
|
|
|
34 |
11. |
Sociologija sa pravima građana |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
30 |
|
|
|
30 |
|
|
|
30 |
A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI |
6 |
6 |
6 |
204 |
204 |
204 |
90 |
8 |
6 |
6 |
256 |
192 |
192 |
150 |
5 |
10 |
6 |
150 |
300 |
180 |
120 |
548 |
606 |
576 |
330 |
2242 |
|
12. |
Strani jezik II |
2 |
|
|
68 |
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
2 |
|
|
60 |
|
|
|
192 |
|
|
|
192 |
13. |
Zdravstvena kultura |
2 |
|
|
68 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
68 |
|
|
|
68 |
14. |
Osnove turizma i ugostiteljstva |
2 |
|
|
68 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
68 |
|
|
|
68 |
15. |
Svečani prijemi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
90 |
|
30 |
|
|
|
|
120 |
16. |
Usluživanje |
|
6 |
6 |
|
204 |
204 |
60 |
|
6 |
6 |
|
192 |
192 |
90 |
|
5 |
6 |
|
150 |
180 |
90 |
|
546 |
576 |
240 |
1362 |
17. |
Ishrana |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
64 |
|
|
|
64 |
18. |
Ekonomika turističkih i ugostiteljskih preduzeća |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
32 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32 |
|
|
|
32 |
19. |
Psihologija u turizmu i ugostiteljstvu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
60 |
|
|
|
60 |
|
|
|
60 |
20. |
Osnove kuvarstva |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
64 |
|
|
|
64 |
21. |
Osnove poslastičarstva |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|
|
30 |
22. |
Turistička geografija |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
32 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32 |
23. |
Preduzetništvo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
60 |
|
|
|
60 |
|
|
60 |
24. |
Profesionalna praksa |
|
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
90 |
B: IZBORNI PREDMETI |
1 |
|
|
34 |
|
|
|
3 |
|
|
96 |
|
|
|
3 |
|
|
90 |
|
|
|
220 |
|
|
|
220 |
|
1. |
Građansko vaspitanje / Verska nastava |
1 |
|
|
34 |
|
|
|
1 |
|
|
32 |
|
|
|
1 |
|
|
30 |
|
|
|
96 |
|
|
|
96 |
2. |
Izborni predmeti prema programu obrazovnog profila |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
2 |
|
|
60 |
|
|
|
192 |
|
|
|
124 |
Ukupno A1+A2+B |
18 |
8 |
6 |
612 |
272 |
204 |
90 |
20 |
6 |
6 |
640 |
192 |
192 |
150 |
16 |
10 |
6 |
480 |
300 |
180 |
120 |
1670 |
674 |
576 |
330 |
3432 |
|
Ukupno |
32 |
1178 |
32 |
1174 |
32 |
1080 |
3432 |
Napomena: *Za učenike koji nastavu slušaju na maternjem jeziku nacionalne manjine
B: Lista izbornih predmeta prema programu obrazovnog profila
Rb |
Lista izbornih predmeta |
RAZRED |
||
I |
II |
III |
||
Stručni predmeti |
||||
1. |
Poslovna informatika u turizmu i ugostiteljstvu |
|
2 |
|
2 |
Barsko poslovanje |
|
2 |
|
3. |
Marketing u turizmu i ugostiteljstvu |
|
|
2 |
4. |
Opšta turistička geografija |
|
|
2 |
Opšteobrazovni predmeti |
||||
1. |
Strani jezik I |
|
|
2 |
2. |
Izabrani sport |
|
1 |
1 |
3. |
Istorija (odabrane teme) |
|
|
1 |
4. |
Likovna kultura |
|
1 |
|
5. |
Muzička kultura |
|
1 |
|
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine |
68 |
64 |
60 |
192 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
Ekskurzija |
do 3 dana |
do 5 dana |
do 5 nastavnih dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
||
Treći strani jezik |
2 časa nedeljno |
||
Drugi predmeti * |
1-2 časa nedeljno |
||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30-60 časova godišnje |
||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |
15-30 časova godišnje |
||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
Razredno-časovna nastava |
34 |
32 |
30 |
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa) |
3 |
5 |
4 |
Obavezne vannastavne aktivnosti |
2 |
2 |
2 |
Završni ispit |
|
|
3 |
Ukupno radnih nedelja |
39 |
39 |
39 |
Podela odeljenja u grupe
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi - do |
||
vežbe |
praktična nastava |
nastava u bloku |
|||
Računarstvo i informatika |
68 |
|
|
15 |
|
Higijenski standardi i zaštita na radu |
30 |
30 |
|
15 |
|
Osnove ugostiteljskog usluživanja |
174 |
174 |
30 |
15 |
|
Profesionalna praksa |
|
|
30 |
15 |
|
II |
Poslovna komunikacija |
60 |
60 |
30 |
15 |
Usluživanje pića i napitaka |
132 |
132 |
60 |
15 |
|
Profesionalna praksa |
|
|
60 |
15 |
|
III |
Usluživanje jela i poslastica |
120 |
144 |
90 |
15 |
Priprema jela pred gostom |
30 |
36 |
|
15 |
|
Svečani prijemi |
90 |
|
30 |
15 |
|
Preduzetništvo |
60 |
|
|
15 |
**Profesionalna praksa se obavlja u periodu od 01.09. do 15.08. tekuće školske godine u prvom i drugom razredu. Zaključna ocena utvrđuje se na sednici odeljenskog veća posle 15.08. tekuće školske godine. Na istoj sednici utvrđuje se i opšti uspeh učenika o završenom razredu.
A1: OBAVEZNI OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI
Naziv predmeta: |
Srpski jezik i književnost |
Godišnji fond časova: |
102 |
Razred: |
prvi |
Ciljevi predmeta: |
- Proširivanje i produbljivanje znanja o srpskom književnom jeziku; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod u proučavanje književnog dela |
• Uvođenje učenika u svet književnog dela i književnost kao nauku i umetnost |
• razlikuje vrste umetnosti i njihova izražajna sredstva |
• Vrste umetnosti, podela umetnosti |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Književnost starog veka |
• Upoznavanje učenika sa mitologijom, reprezentativnim delima starog veka i njihovim značajem za razvoj evropske kulture |
• objasni značaj mitologije za antičku književnost i razvoj evropske kulture |
• Sumersko-vavilonska književnost: Ep o Gilgamešu (analiza odlomka) |
|
Srednjovekovna književnost |
• Upoznavanje sa spomenicima južnoslovenske kulture, razvojem pisma i jezika, delima srednjovekovne književnosti |
• navede najznačajnije spomenike južnoslovenske kulture, jezik, pismo i vek u kom su nastali |
• Počeci slovenske pismenosti: Crnorizac Hrabar: "Slovo o pismenima" |
|
Narodna književnost |
• Ukazivanje na narodnu književnost kao izraz kolektivnog mišljenja i osećanja, riznicu narodnih običaja, čuvara moralnog i nacionalnog kodeksa |
• razlikuje lirske, epske i lirsko-epske pesme |
• Vrste narodne književnosti |
|
Humanizam i renesansa |
• Upoznavanje sa poetikom humanizma i renesanse, njenim najznačajnijim predstavnicima i književnim delima |
• navede najznačajnije predstavnike i njihova dela |
• Poetika humanizma i renesanse, najznačajniji predstavnici |
|
Opšti pojmovi o jeziku |
• Ukazivanje na proučavanje jezika kao sistema, upoznavanje sa njegovom funkcijom, društvenom uslovljenošću i istorijskim razvojem |
• objasni funkciju jezika i pojam jezičkog znaka |
• Mesto jezika u ljudskom društvu, bitna svojstva jezika, jezik i komunikacija |
|
Fonetika |
• Sticanje znanja iz oblasti fonetike (fonologije) književnog jezika i sposobnosti da se ta znanja primene u govoru i pisanju |
• pravilno izgovara glasove i akcente književnog jezika |
• Fonetika i fonologija |
|
Pravopis |
• Osposobljavanje učenika da pišu u skladu sa pravopisnom normom |
• ume da se služi pravopisom |
• Glavne norme pisanja velikog i malog slova (na početku rečenice, naslovi i natpisi, vlastita imena, imena naroda, geografski pojmovi, nebeska tela, praznici, ustanove i organizacije, prisvojni pridevi na -ov i -in, kurtoazna upotreba velikog slova, višečlana imena zemalja i ostala višečlana imena, pomoćne reči u imenima, nazivi serijskih i apstraktnih pojmova, zvanja, titule…) |
|
Kultura izražavanja |
• Osposobljavanje učenika da koriste različite oblike kazivanja i funkcionalne stilove |
• opiše stanja, osećanja, raspoloženja, izrazi stavove, donese zaključke u usmenom i pisanom izražavanju |
• Jezičke vežbe |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Istorija;
- Građansko vaspitanje/Verska nastava.
Naziv predmeta: |
Srpski jezik i književnost |
Godišnji fond časova: |
64 |
Razred: |
drugi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Barok, klasicizam, prosvetiteljstvo |
• Upoznavanje sa evropskim kulturnim, duhovnim i misaonim tendencijama 17. i 18. veka i njihovim uticajima na srpsku književnost |
• navede osobenosti baroka, klasicizma i prosvetiteljstva i njihove predstavnike u književnosti |
• Barok i klasicizam; poetika, glavni predstavnici u našoj i evropskoj književnosti |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Romantizam |
• Upoznavanje sa poetikom romantizma, predstavnicima i delima evropske i srpske književnosti |
• navede predstavnike romantizma i njihova dela |
• Romantizam u Evropi i kod nas (pojam, osobenosti, značaj, predstavnici) |
|
Realizam |
• Upoznavanje sa poetikom realizma, predstavnicima i delima evropske i srpske književnosti |
• navede predstavnike pravca i njihova dela |
• Realizam u Evropi i kod nas (pojam, osobenosti, značaj, predstavnici) |
|
Morfologija sa tvorbom reči |
• Sistematizovanje znanja o vrstama reči, njihovim oblicima i osnovnim pravilima građenja reči |
• odredi vrstu reči i gramatičke kategorije |
• Morfologija u užem smislu |
|
Pravopis |
• Osposobljavanje učenika da pišu u skladu sa pravopisnom normom |
• primeni pravila odvojenog i sastavljenog pisanja reči u skladu sa jezičkom normom |
• Spojeno i odvojeno pisanje reči |
|
Kultura izražavanja |
• Osposobljavanje učenika da teorijska znanja iz gramatike i pravopisa primenjuje u usmenom i pisanom izražavanju u skladu sa jezičkom normom, |
• izražava razmišljanja i kritički stav prema problemima i pojavama koje nameću književni tekstovi ali su i deo svakodnevnog života |
• Leksičke vežbe |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Građansko vaspitanje/Verska nastava
Naziv predmeta: |
Srpski jezik i književnost |
Godišnji fond časova: |
60 |
Razred: |
treći |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Moderna |
• Upoznavanje sa osnovnim odlikama moderne, predstavnicima i njihovim delima |
• navede odlike pravca, predstavnike i njihova dela |
• Odlike simbolizma i impresionizma |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama
|
Međuratna književnost |
• Upoznavanje učenika sa odlikama međuratne književnosti, predstavnicima i delima |
• navede odlike pravaca, predstavnike i njihova dela |
• Odlike međuratne književnosti i predstavnici u svetskoj i srpskoj književnosti |
|
Savremena književnost |
• Upoznavanje učenika sa odabranim delima savremene književnosti |
• iznese svoje utiske o pročitanim delima savremene srpske književnosti |
• Savremena srpska književnost u drugoj polovini 20. veka |
|
Leksikologija |
• Upoznavanje učenika sa osnovama leksikologije |
• prepozna i odredi vrednost lekseme |
• Sinonimija |
|
Sintaksa |
• Sistematizovanje znanja o sintaksi |
• odredi sintaksičke jedinice u rečenici |
• Sintaksičke jedinice |
|
Pravopis |
• Osposobljavanje učenika za primenjivanje znanja iz jezika i pravopisa u skladu sa jezičkom normom |
primeni pravopisne znake u skladu sa jezičkom normom |
Pravopisni znaci |
|
Kultura izražavanja |
Osposobljavanje učenika da teorijska znanja iz gramatike i pravopisa primenjuju u usmenom i pisanom izražavanju |
• iznosi stav, koristi argumente i procenjuje opšte i sopstvene vrednosti u usmenom i pisanom izražavanju |
• Leksičke vežbe |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Građansko vaspitanje/Verska nastava
- Sociologija sa pravima građana